ID.nl logo
Review Huawei MatePad 11.5S – Aan de hardware ligt het niet
© Wesley Akkerman
Huis

Review Huawei MatePad 11.5S – Aan de hardware ligt het niet

Huawei-tablets zie je sinds het Amerikaanse handelsverbod niet veel meer. Incidenteel introduceert het merk toch een nieuw model, zoals deze MatePad 11.5S. Maar wat is de ervaring van het HarmonyOS-besturingssysteem? Het lijkt veel op Android, maar is het niet ...

Oké
Conclusie

We realiseren ons dat we de tablet met de blik van een Android-gebruiker beoordelen. Daar hebben we bewust voor gekozen, gezien de geschiedenis van het bedrijf (dat altijd met Android werkte). We zijn zeer tevreden over de ontzettend degelijke en veelzijdige hardware, maar de software-ervaring gooit echt roet in het eten. We zien dat Huawei het beste ervan heeft willen maken, maar als Android-gebruiker ga je met deze tablet een rommelige tijd tegemoet. Je moet je echt overgeven aan Huawei (en zijn dataverwerking) om alles uit deze verder fijne tablet te halen.

Plus- en minpunten
  • Mooi, antireflecterend scherm
  • Premium uiterlijk
  • Meegeleverde en fijne stylus
  • Magnetische accessoires
  • GoPaint is echt fijn
  • Prima specs voor de prijs
  • Lange accuduur
  • Gedoe met apps
  • Onduidelijk updatebeleid
  • Veel dataverzameling
  • Geen koptelefoonaansluiting

Het merk Huawei staat waarschijnlijk bij weinig mensen meer op de radar. Sinds het Amerikaanse handelsverbod zijn de smartphones en tablets van dat merk uit het straatbeeld verdwenen. Zo nu en dan komt er nog weleens een nieuwe smartwatch of setje oordoppen op de markt, maar ook daar is dan weinig over te doen. Desondanks blijft de fabrikant het toch proberen, onder meer met de recent gelanceerde Huawei MatePad 11.5S. Dit is een verbeterde versie van dezelfde tablet zonder de S in de naam, die beschikt over een ‘papierachtig’ display voor aantekeningen en schetsen.

De tablet heeft een aluminium unibody wat hem een premium karakter geeft. Met een gewicht van 510 gram is dit niet de zwaarste tablet op de markt, maar je voelt wel dat je iets vasthoudt. Aangezien je deze tablet voornamelijk voor werk en creatieve hobby’s zult gebruiken, is dat niet erg. Het apparaat kost 399 euro en daar krijg je standaard een stylus bij. Voor 100 euro schaf je een magnetisch toetsenbord aan, dat tevens dienstdoet als een beschermhoes. En dankzij de ingebouwde kickstand zet je hem in prettige kijkhoeken.

©Wesley Akkerman

Aan de hardware ligt het niet

De stylus ligt lekker in de hand en voelt aan als een stevig en zwaar potlood. Tijdens het tekenen kan die stylus omgaan met allerlei hoeken en drukniveaus, waardoor je met verschillende soorten penselen levensechte stroken maakt. Het toetsenbord is ook prettig in gebruik. De knopjes hebben een fijne ‘travel’ (het aantal mm dat de toetsen op en neer gaan) met voldoende feedback. Er is geen trackpad aanwezig, maar die hebben we niet gemist. Los van het feit dat je een muis via usb-c zou kunnen aansluiten, heb je ook gewoon dat riante touchscreen tot je beschikking. Dat vinden we dus geen groot nadeel.

Het tft-scherm heeft een diagonaal van 11,5 inch en beschikt over een resolutie van ongeveer 1840 bij 2800 pixels. Het totale aantal is door de afgeronde hoeken net wat lager. De pixeldichtheid ligt met 291 niet ontzettend hoog, maar het beeld oogt scherp genoeg voor teksten, tekeningen en andere content. Dankzij de antireflectielaag zit je nooit tegen jezelf aan te kijken en zie je in veel situaties goed wat je doet. Ook biedt het scherm wat weerstand, waardoor je het idee kunt krijgen op papier te tekenen. Maar uiteindelijk voelt schetsen maken op papier toch anders.

©Wesley Akkerman

Mid-range processor goed voor de meeste taken

Door het handelsverbod kan Huawei geen zakendoen met bijvoorbeeld Qualcomm, waardoor het bedrijf zijn zijn eigen chips moet maken. De Huawei MatePad 11.5S beschikt daarom over de relatief onbekende HiSilicon Kirin 9000WL. Hoewel die qua prestaties (mogelijk) vergelijkbaar is met de Snapdragon 865 (een high-end processor uit 2019), zouden we hem in 2024 bestempelen als mid-range processor. Daar is niet erg, aangezien het systeem toch snel en accuraat reageert op input. Zeker voor dagelijkse taken is dit perfect. Games zul je niet op de hoogste instellingen spelen.

Voor die 399 euro wordt de Huawei MatePad 11.5S uitgerust met een behoorlijke 256 GB opslagruimte. Ook is er 8 GB werkgeheugen. Aangezien er geen microSD-kaartsleuf is, vinden we ook dat Huawei niet met minder had kunnen aankomen. Helemaal als je veel op deze tablet werkt of tekent, kan het aantal bestanden snel oplopen. Tekstbestanden nemen niet zo veel ruimte in beslag, maar afbeeldingen vaak wel. Verder moet je er rekening mee houden dat er geen koptelefoonaansluiting, gps en NFC is.

©Wesley Akkerman

Prima specs voor de prijs

En hoewel je een tablet vrijwel nooit koopt voor de camera achterop, zul je waarschijnlijk wel de selfiecamera willen gebruiken voor meetings of andere online bijeenkomsten. De kwaliteit van de selfiecamera is redelijk. De kleuren ogen natuurlijk, maar de randjes zijn hier en daar wat scherp. Er is een beautymodus aanwezig, maar die lost het probleem van de camerahoek niet op. De kickstand zorgt ervoor dat de camera net iets te veel op de (onder)kin gericht staat. Generatieve AI is inmiddels vergevorderd, maar die kan dit probleem nog niet wegpoetsen.

Tot slot kijken we nog even naar de accu en andere belangrijke specificaties. Met een batterij van 8800 mAh houd je het lang vol. Je kunt hier met gemak een dag lang op werken zonder dat je naar een usb-c-lader hoeft te grijpen. En wanneer je er af en toe iets op doet of bekijkt, dan kun je er dagen mee vooruit. De vier stereospeakers laten een prettig en krachtig geluid horen, waarbij ook meer bas horen dan we gewend zijn van tablets. Kortom: voor die 399 euro (of 499 met toetsenbord) hebben we weinig te klagen over de hardware.

©Wesley Akkerman

Software is ontoereikend

Wellicht voel je hem al een beetje aankomen: de hardware is goed, maar hoe zit het dan met de software? We willen het woord ‘vreselijk’ niet gebruiken, maar moesten wel door hoepels springen om de boel een beetje op gang te krijgen. Want door dat handelsverbod mag Huawei geen Android meer gebruiken. Daarom ontwikkelt Huawei zijn eigen systeem: HarmonyOS. Op zich geen verkeerd alternatief: het lijkt heel erg op Android en kan zelfs apk-installatiebestanden verwerken.

Ook zou je best kunnen beargumenteren dat de Huawei MatePad 11.5S een fijne optie is voor iedereen die zijn of haar leven wil ontgoogelen. Want het is niet alleen Android dat Huawei misloopt, ook mag de fabrikant geen gebruikmaken van onderliggende systemen die Android maken wat het is: de Google Play Services. Met allerlei omwegen en extra apps is het vaak toch mogelijk apps vanuit de Google Play Store te installeren, maar dat raden we niemand aan. En niet alleen omdat je daar vaak lang mee bezig bent.

Overal je dat inleveren

Hoe meer apps je gebruikt, hoe meer data je inlevert. De tablet staat bovendien vol met allerlei standaard-apps die Huawei zelf ontwikkeld heeft, waarbij je ook altijd je gegevens moet delen voordat je de apps kunt gebruiken. Dat kan het Chinese bedrijf nog wel eens parten spelen. Natuurlijk snappen we dat dataverwerking aan de orde van de dag is op Android, iOS en Windows, maar om akkoord te gaan met een alternatief dat niet beter presteert, voelt als een stap achteruit. Bovendien ben je een beetje aan de goden overgeleverd op HarmonyOS.

Dat heeft alles te maken met de manier waarop je apps zoekt, vindt en installeert. In eerste instantie zal Huawei proberen iets via zijn eigen appwinkel aan te bieden. Maar als je daar niet kunt vinden wat je zoekt, word je omgeleid naar downloadwinkels van derde partijen. Met het aanbod van die winkels is op zich niets mis, maar ze staan vaak wel bol van advertenties. Daardoor kan het lastig zijn de juiste downloadknop te vinden. Verder wil Huawei niets delen over het updatebeleid, waardoor we niet weten hoelang je als gebruiker updates ontvangt.

©Wesley Akkerman

Het systeem van Frankenstein

Daar komt bij dat (hoe mooi alles ook oogt) dit een beetje een systeem van Frankenstein is. Alles voelt en oogt Android, maar met elke tik merk je dat dit toch niet het geval is. Je mist functies en vooral apps. En als het je dan uiteindelijk lukt om een bekende Android-app te installeren, dan loop je het risico dat die app niet werkt, omdat er geen Google Play Services actief zijn. Zou je je helemaal overgeven aan Huawei, dan zul je daar wellicht weinig van merken. Veel bekende apps zijn gelukkig wel aanwezig.

Huawei zet twee zelfontwikkelde apps tijdens de persbesprekingen in het zonnetje: GoPaint en Notes. Met de eerste app kun je heel prettig tekeningen en schetsen maken, waar de meegeleverde stylus optimaal gebruikt kan worden. Er zijn meer opties beschikbaar dan we hier kunnen bespreken. Daarnaast kun je met Notes aantekeningen maken en lange teksten schrijven. Dat kan met het toetsenbord en de stylus, en je kunt daarnaast geschreven teksten digitaal omzetten. Dit zijn zeker handige tools.

©Wesley Akkerman

Huawei MatePad 11.5S kopen?

We realiseren ons dat we de tablet met de blik van een Android-gebruiker beoordelen. Daar hebben we bewust voor gekozen, gezien de geschiedenis van het bedrijf (dat altijd met Android werkte). We zijn zeer tevreden over de ontzettend degelijke en veelzijdige hardware, maar de software-ervaring gooit echt roet in het eten. We zien dat Huawei het beste ervan heeft willen maken, maar als Android-gebruiker ga je met deze tablet een rommelige tijd tegemoet. Je moet je echt overgeven aan Huawei (en zijn dataverwerking) om alles uit deze verder fijne tablet te halen.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!