ID.nl logo
Personaliseer je Android in 8 stappen
© PXimport
Huis

Personaliseer je Android in 8 stappen

Een voordeel van Android ten opzichte van concurrent iOS is dat het eerste volledig naar je hand is te zetten. Andere launchers of widgets zijn snel geïnstalleerd. Je krijgt daardoor een Android die er anders uitziet en zich anders gedraagt. Met de juiste apps is echt alles aan te passen.

Tip 01: Achtergronden

Als je enkele seconden op het startscherm van je Android-telefoon drukt, krijg je de mogelijkheid om je achtergrond te veranderen. Je kunt dan kiezen uit je eigen foto's, de standaard geïnstalleerde achtergronden of live achtergronden. In de Play Store zijn tal van apps te vinden die je collectie achtergronden uitbreiden.

Een populaire is de app Achtergronden van IncredibleApp!. Installeer deze, waarna de app in de lijst met bronnen van achtergronden komt te staan als je enkele seconden op je startscherm drukt. Kies daar de app om door de beschikbare achtergronden te bladeren. Favorieten toont de meest gebruikte achtergronden, Willekeurig geeft je willekeurige achtergronden, in Mappen blader je per categorie door achtergronden en in Kleuren worden de achtergronden per kleur geordend. Druk op een achtergrond die je graag ziet en kies dan Instellen. Je krijgt daarna de keuze om deze afbeelding te gebruiken als achtergrond voor Android, als afbeelding voor je Google+-profiel of als contactfoto. Tot slot krijg je nog de kans om de afbeelding bij te snijden.

Tip 02: Live achtergronden

De live achtergronden zijn op dezelfde manier uit te breiden. Hierbij gaat het om geanimeerde achtergronden, die vaak interactief zijn. Ze reageren dan bijvoorbeeld op je aanrakingen op het scherm. Ook zijn er achtergronden die hun uiterlijk aanpassen aan het weer of andere externe factoren. Zoek in Google Play maar eens op live achtergronden. Vooral ontwikkelaar Wasabi heeft een hele reeks live achtergronden in Google Play staan.

Let op: installeer niet zomaar een app met live achtergronden. Sommige vragen toegang tot meer informatie op je Android dan nodig, zoals informatie over je apparaat-ID. De kans is groot dat ze je dan willen tracken om reclame te tonen. In het ideale geval heeft een app met live achtergronden geen speciale machtigingen nodig.

Heb je eenmaal wat apps geïnstalleerd, dan druk je enkele seconden op het startscherm van Android en kies je Live achtergronden. Kies je dan een achtergrond, dan krijg je er een voorvertoning van te zien. Het uiterlijk en gedrag van sommige live achtergronden kun je met de knop Instellingen... configureren. Druk op Achtergrond instellen om de live achtergrond te gebruiken. Houd overigens in het oog of de batterij van je telefoon daarna niet te snel leeg is, want sommige live achtergronden zijn wel heel zwaar.

Tip 03: Widgets

Op dezelfde manier als je de achtergrond van je startscherm verandert, kun je widgets toevoegen. Een widget is een kleine app die iets toont op je startscherm, zoals het weer, de klok en je afspraken. Veel apps, waaronder ook de standaard-apps van Google, komen al met bijbehorende widgets. Daardoor kun je je startscherm out-of-the-box al stevig personaliseren met widgets. Druk enkele seconden op het startscherm van Android en kies Widgets.

©PXimport

Tip 03 Android komt standaard al met allerlei widgets om op je startscherm te plaatsen.

Op sommige versies van Android staan de widgets in de app drawer. Open dan deze applicatieverzameling (met als icoontje de cirkel met de zes vierkantjes) en veeg naar rechts tot je in het scherm met widgets komt. Druk nu enkele seconden op het widget dat je wilt toevoegen, waarna Android deze op je startscherm plaatst. Sommige widgets vragen nog enkele instellingen in te geven. Zo vraagt de widget 'Aanbevelingen voor afspelen' van Google Play of het aanbevelingen van alle types moet tonen of enkel voor apps, muziek, boeken, films enzovoort. Staat het widget eenmaal op je startscherm, dan kun je het nog altijd verplaatsen of verwijderen door er enkele seconden op te drukken en het dan naar een andere plaats of naar Verwijderen te slepen.

Tip 04: Extra widgets

Als je veel apps hebt geïnstalleerd, is de kans zoals gezegd groot dat je al allerlei interessante widgets hebt. Denk daarbij aan weersvoorspellingen of grafiekjes van de verwachte neerslag van Buienradar, besturingselementen voor je Plex-mediacenter, de Reisplanner van NS en statistieken van Runtastic.

Maar er zijn ook tal van widgets afzonderlijk te downloaden. Zoek in Google Play maar eens op widgets. Er zijn afzonderlijke widgets te vinden, maar ook collecties met widgets, zoals APW Widgets, Fancy Widgets en WiZZ Widget. Een handige manier om je collectie widgets uit te breiden is ID Widgets, dat voor 0,99 euro meer dan honderd widgets in allerlei afmetingen bevat. Een heel uitgebreide en sterk aanpasbare widget is Zooper Widget, die informatie toont over de datum en tijd, de weersomstandigheden, gemiste oproepen, dataverbruik en nog veel meer. Vergelijkbaar, maar wat minder gebruiksvriendelijk is Ultimate custom widget (UCCW).

Laat je overigens niet afschrikken door de grote hoeveelheid machtigingen die widgets vragen. Ze hebben die nodig om je informatie te tonen.

Tip 05: Lockscreen

Ook het lockscreen van je Android-apparaat kun je sinds Android 4.2 aanpassen door widgets toe te voegen. Ga daarvoor naar het vergrendelingsscherm en veeg helemaal bovenaan van links naar rechts. Als je lockscreen nog geen widgets heeft, krijg je een icoontje met een groot plusteken te zien. Druk erop, waarna je een lijst met beschikbare lockscreen widgets (bijvoorbeeld widgets die bij geïnstalleerde apps horen) krijgt te zien. Heb je er een uitgekozen, dan verschijnt het in je lockscreen als je de al aanwezige widget naar rechts veegt.

Vanaf Android 4.4 moet je lockscreen widgets overigens eerst inschakelen. Ga daarvoor in het onderdeel Beveiliging van de Android-instellingen naar de optie Schakel widgets in. Een interessante lockscreen widget is DashClock Widget, die naast het weerbericht ook het aantal ongelezen e-mails, je volgende alarm en agenda-afspraken toont. In de Play Store vind je nog allerlei extensies voor de DashClock Widget, onder andere voor de batterij en gebruikte opslag op je apparaat. Om andere lockscreen widgets te vinden zoek je in Google Play eenvoudigweg naar lock screen widget.

Thema's

Als je je Android-apparaat hebt ge-root, krijg je toegang tot geavanceerde mogelijkheden die Google liever van zijn gebruikers afschermt. Met de app 'Theme Manager root' kun je dan bijvoorbeeld thema's instellen om het volledige uiterlijk van je Android in één keer aan te passen. En ook de meeste custom ROM's bieden de mogelijkheid om thema's in te stellen. Je downloadt dan een themapakket van Google Play en stelt het in om het volledige uiterlijk van je Android in één keer aan te passen. Onder CyanogenMod vind je die mogelijkheid in de Android-instellingen onder Thema's / Themapakketten. Installeer de app Theme Chooser Themes om eenvoudig thema's te downloaden.

Tip 06: Ander toetsenbord

Ben je niet tevreden met het standaard virtuele toetsenbord van Android, dan kun je ook dit aanpassen. In de Play Store zijn veel toetsenbord-apps te vinden. Een populair alternatief toetsenbord is SwiftKey, dat sinds midden 2014 gratis is. Dit heeft veel voordelen vergeleken met het standaard toetsenbord.

©PXimport

Tip 06 Keyboard warriors kiezen voor een alternatief virtueel toetsenbord.

Het uiterlijk is aan te passen met zeventig thema's, er is een aangepaste lay-out voor elke schermgrootte en de app ondersteunt tachtig talen en 800 emoticons. SwiftKey voorspelt zoals elk slim toetsenbord wat je gaat typen en toont je de suggesties, maar het leert ook je favoriete emoticons en suggereert ze dan tijdens het tikken. En als je vaak woorden uit diverse talen door elkaar gebruikt, kun je SwiftKey tot drie talen tegelijk laten herkennen, zodat je nooit meer zinloze suggesties voor Engelse woorden krijgt.

Om SwiftKey in te schakelen ga je in de Android-instellingen naar Taal en invoer en vink je SwiftKey-toetsenbord aan. Druk dan op het instellingenicoontje ernaast, kies SwiftKey selecteren en selecteer het SwiftKey-toetsenbord als invoermethode. Meld je daarna aan bij de SwiftKey Cloud als je de toetsenborden van al je apparaten wilt synchroniseren. Kies de talen die je wilt gebruiken en druk op Voltooien.

Tip 07: Nova launcher (1)

Een belangrijk deel van je interactie met Android gebeurt via de launcher. Hiermee start je immers je apps op. Zoek je in Google Play op launcher, dan krijg je een hele waslijst aan launchers te zien die je eens kunt uitproberen. Wanneer je de standaard Android-launcher wel oké vindt, maar je die eenvoudigweg wat meer wilt personaliseren, dan is Nova Launcher een goede keuze. Het gedrag daarvan wijkt immers niet zo veel af van wat je gewend bent, maar je kunt het uiterlijk ervan tot in de kleinste puntjes aan je smaak aanpassen.

Open de app om over te schakelen naar de Nova Launcher. Druk op Import from another Launcher om de instellingen en icoontjes van een andere launcher te importeren. Nova Launcher neemt dan de inhoud van het startscherm van de standaard Android-launcher over, behalve de widgets; daar wordt enkel de ruimte voor vrijgelaten. Druk op de ruimte en selecteer het widget dat op die plaats stond om het te herstellen. En als je op de homeknop drukt, vraagt Android je de actie te voltooien met Launcher (de standaard Android-launcher) of Nova Launcher. Kies Nova Launcher en druk op Altijd als je de originele launcher wilt vervangen.

©PXimport

Tip 08 Met Smart Launcher 2 krijgt je Android-apparaat een minimalistisch design.

Tip 08: Nova Launcher (2)

Open nu de app Nova instellingen. Daarin krijg je alle instellingen in diverse categorieën te zien. Onder Bureaublad vind je de rastergrootte voor apps en widgets op het startscherm, de marges en de hoeveelheid schermen en het scrolgedrag. In Drawer stel je het gedrag van de app drawer in. In Dock kun je onder andere een scrolbare dock maken met tot drie pagina's van zeven icoontjes om snel bij al je favoriete apps te kunnen. In Uiterlijk en gedrag stel je onder andere het kleuren- en icoonthema van de launcher in. Een aantal mogelijkheden is alleen beschikbaar als je de betaalversie Nova Launcher Prime aanschaft.

Als je uiteindelijk toch terug wilt naar de standaard launcher van Android, ga dan in de Android-instellingen naar Apps, selecteer Nova Launcher en druk op Standaardwaarden wissen. Als je nu op de homeknop drukt, vraagt Android opnieuw met welke app je de actie wilt voltooien. Kies Launcher en druk op Altijd.

Andere populaire launchers zijn GO Launcher, Smart Launcher 2 (heel minimalistisch) en Launcher 8 (in de stijl van Windows 8).

Custom ROM

Het summum van personalisatie? Een custom ROM op je Android-apparaat installeren. Daarmee vervang je de Android-installatie op je apparaat volledig door een ander besturingssysteem. CyanogenMod is een populaire custom ROM die sterk op de standaard Android lijkt, maar veel meer mogelijkheden heeft om het systeem naar je wensen aan te passen. Een op beveiliging gefocuste ROM is ParanoidAndroid. Een ROM met veel controle over led-notificaties en trilpatronen is AOKP en een ROM waarvan het uiterlijk wat op iOS lijkt is MIUI, ontwikkeld door het Chinese bedrijf Xiaomi.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!