ID.nl logo
Bluesky: een interessant alternatief voor X
© Koshiro - stock.adobe.com
Huis

Bluesky: een interessant alternatief voor X

Nepnieuws, trollen, een nieuwe naam en een omstreden eigenaar. Sinds de flamboyante Tesla-baas Elon Musk X (voorheen Twitter) voor een slordige 44 miljard dollar overnam, is de microblogdienst in verval. Tegelijkertijd bloeit het relatief nieuwe platform Bluesky juist op. Steeds meer personen weten hun weg naar dit X-alternatief te vinden. Reden genoeg voor een eerste kennismaking.

Van X vertrekken? Stap over naar Bluesky! We laten je in dit artikel de ins en outs van dit alternatief zien:

  • Profiel aanmaken
  • Andere profielen volgen
  • Nieuwsmedia volgen
  • Abonneren op feeds
  • Reageren
  • 'Skeets' plaatsen

Twijfel je nog? Lees dan ook: Hét alternatief voor Twitter: aan de slag met Mastodon

Volgens webonderzoeker Similarweb daalde het internetverkeer naar Twitter.com in een jaar tijd met veertien procent. Hieruit blijkt dat een toenemend aantal mensen X de rug toekeert. Naar de exacte reden van deze ontwikkeling is het gissen, maar vermoedelijk speelt de negatieve stemming op het platform een belangrijke rol. Scheldpartijen en haattweets door veelal anonieme accounts zijn helaas aan de orde van de dag.

Elon Musk nam verder een aantal twijfelachtige maatregelen. Zo stuurde hij kort na de overname driekwart van zijn personeel de laan uit. Dat heeft tot gevolg dat er minder mankracht is om haatdragende berichten en nepnieuws te filteren. Naar verluidt verdwijnt het sociale netwerk op den duur zelfs achter een betaalmuur.

Ben je X óók zat? Probeer dan het verfrissende microblogplatform Bluesky eens uit. Je bent niet de enige, want afgelopen september passeerde deze veelbelovende dienst de grens van een miljoen gebruikers.

Wat is Bluesky?

Bluesky is een initiatief van Twitter-oprichter Jack Dorsey. Het is dan ook niet zo vreemd dat dit kersverse platform nogal op Twitter/X lijkt. Eigenlijk ontbreekt alleen het blauwe vogeltje.

Gebruikers kunnen een post van maximaal driehonderd tekens plaatsen. Zo’n post draagt de naam skeet. Naast teksten is het ook mogelijk om foto’s te delen. Gebruikers kunnen op elkaar reageren en bestaande posts opnieuw publiceren. Kortom, tot zover niets nieuws onder de zon.

Toch is er wel degelijk een belangrijk verschil. Bluesky kent namelijk een gedecentraliseerde opzet, waarbij gebruikers het sociale netwerk optioneel op een eigen server kunnen hosten. De meeste mensen gebruiken hiervoor de standaard Bluesky-server. Overigens merken reguliere gebruikers niets van de gedecentraliseerde opzet.

Uitnodigingscode

Wil je Bluesky eens uitproberen? Voor snelle toegang heb je momenteel een uitnodiging van een bestaande gebruiker nodig. Dat is natuurlijk een hindernis, maar tegelijkertijd helpt het wel om anonieme trollen op de microblogdienst te weren. Hierbij komt X tóch nog een keer van pas, want veel Bluesky-leden bieden hierop uitnodigingscodes aan. Zoek maar eens op ‘Bluesky uitnodiging’ of ‘Bluesky invite’ en stuur een welwillend persoon een privébericht. Hopelijk ontvang je van diegene een uitnodigingscode.

Als alternatief heeft Bluesky ook een wachtlijst voor nieuwe gebruikers. Vanwege de toenemende belangstelling duurt het naar verwachting lang voordat je aan de beurt bent. Toch doen? Surf in dat geval naar www.bsky.app en klik achtereenvolgens op Create a new account / Next / Join the waitlist. Je typt vervolgens je e-mailadres, waarna je bevestigt met Join Waitlist.

Er is momenteel een lange wachtlijst, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Aanmelden

Als je eenmaal een uitnodigingscode te pakken hebt, creëer je eenvoudig een account. Ga naar www.bsky.app en klik op Create a new account. In de volgende stap staat Bluesky (default) al als hostingserver geselecteerd. Laat dat zo en klik op Next. Plak hier de uitnodigingscode die je hopelijk hebt gekregen. Je typt verder jouw e-mailadres, bedenkt een sterk wachtwoord en vult je geboortedatum in.

Na een klik op Next bedenk je een gebruikersnaam. Ook dat werkt ongeveer hetzelfde als op X: er verschijnt voor de gebruikersnaam namelijk een apenstaartje (@). Daarnaast krijgt iedere accountnaam de extensie .bsky.social.

Nadat je een uitnodigingscode hebt ingevuld, kun je een Bluesky-account aanmaken.

Hoofdscherm openen

Klik nu eerst tweemaal op Next. Er verschijnen enkele suggesties van zogeheten feeds waarop je je vrijblijvend kunt abonneren. Een feed bestaat uit een bundeling van berichten over een specifiek onderwerp. De voorgestelde suggesties zijn voor Nederlandse gebruikers niet zo interessant.

Klik wederom op Next. Je kunt eventueel accounts van diverse personen volgen, zoals werknemers van Bluesky. Ook die zijn niet bijster interessant. Via Done verschijnt het hoofdscherm van de microblogdienst. Jouw profiel is momenteel nog erg kaal. Hoog tijd om daar iets aan te doen.

De gebruikersomgeving van Bluesky vertoont de nodige overeenkomsten met X.

Profiel en instellingen

Ben je van plan om regelmatig skeets op Bluesky te publiceren? Vul je profiel dan volledig in, zodat andere gebruikers zien wie je bent. Klik hiervoor aan de linkerkant op Profile en daarna op Edit Profile. Je kun onder meer een profielfoto en achtergrondafbeelding toevoegen. Bepaal verder onder welke naam je wilt posten. Als laatste typ je onder Description een korte beschrijving van jezelf. Sluit het venster met Save Changes.

Het loont de moeite om ook even in de instellingen te duiken. Klik vanuit het hoofdscherm aan de linkerkant op Settings. Gebruik de optie Verify My Email / Send Confirmation Email om jouw e-mailadres te verifiëren. Neem de code uit de toegezonden e-mail over en bestig met Confirm. Dankzij deze instelling kun je zo nodig het wachtwoord herstellen. Handig voor het geval je dat eens vergeet.

Pas de overige instellingen naar eigen wens aan. Zo kies je onder meer voor een lichte of donkere gebruikersomgeving. Daarnaast kun je via Moderation / Content filtering inhoud voor volwassenen al dan niet blokkeren, zoals seksuele of gewelddadige content. Maak een keuze en bevestig met Done.

Een volledig ingevuld profiel is op Bluesky beter zichtbaar.

Andere profielen volgen

Je creëert op Bluesky een eigen nieuwsbubbel door de juiste accounts te volgen. Misschien weet je al van een aantal (bekende) personen dat ze op de kersverse microblogdienst bivakkeren. Typ in dat geval rechtsboven die naam in het zoekveld. Er verschijnt mogelijk een lijstje met meerdere suggesties. Klik op het juiste profiel om van deze persoon alle skeets weer te geven. Wil je dit account volgen, zodat nieuwe posts vanzelf in jouw hoofdscherm voorbijkomen? Kies dan bovenaan Follow.

Hoewel Bluesky nog maar relatief kort bestaat, zijn er al flink wat bekende Nederlanders op het platform actief. Peter Pannekoek, Claudia de Breij, Luuk Ikink, Gerrit Hiemstra, Tim Knol, Dolf Jansen, Giel Beelen en Georgina Verbaan zijn slechts een kleine greep. Heb je een leuk profiel gevonden? Dan kun je ook zien welke accounts deze bewuste persoon volgt. Op die manier kom je simpel interessante profielen op het spoor.

Je kunt op Bluesky diverse bekende Nederlanders volgen, zoals de populaire cabaretier Peter Pannekoek.

Lees ook: Dit is Threads, de Twitter-concurrent van Meta

Nieuwsmedia volgen

Veel mensen gebruiken X om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Nagenoeg alle relevante kranten, tijdschriften en websites tweeten er dan ook massaal op los. Op Bluesky is dat momenteel nog niet zo. Weliswaar zijn bekende namen als NOS, Volkskrant, NU.nl en RTL Nieuws wel op het platform te vinden, maar dit betreffen geen officiële accounts. Toch kun je via deze onofficiële profielen wel recente nieuwsberichten volgen. De verantwoordelijke beheerder hoopt dat uitgevers van nieuwsmedia deze accounts op korte termijn overnemen.

Hoewel RTL zelf niet op Bluesky actief is, kun je wel hun nieuwsberichten volgen.

Abonneren op feeds

Naast het volgen van accounts biedt Bluesky een tweede optie om interessante posts te tonen. Door jezelf op zogeheten feeds te abonneren, verschijnen er skeets over een bepaald onderwerp. Klik in het menu aan de linkerkant op Feeds en typ een trefwoord in het zoekveld. Zodra je op Enter drukt, verschijnt er een lijst met resultaten.

Als je bijvoorbeeld achter de feed ‘Nederlands’ op het plusteken klikt, verschijnen er Nederlandstalige posts in jouw hoofdoverzicht. Andere feeds zijn onder meer Natuurliefhebbers, Boeken NL, Tuinieren, Nieuws en Nederlandse politiek.

Reageren

Vergeleken met X is de sfeer op Bluesky veel gemoedelijker. Bovendien bevat het hoofdoverzicht geen posts van accounts die je niet volgt. Een ander pluspunt is het ontbreken van reclame. Kortom, op Bluesky verschijnen alleen skeets van accounts waarmee je zelf hebt ingestemd.

Wil je ergens op reageren? Klik dan op een post en kies onderaan Write your reply. Je typt het bericht, waarna je bevestigt met Reply. Het is ook mogelijk om een skeet van iemand anders opnieuw te publiceren. Klik hiervoor onderaan de post op het pictogram met de dubbele pijl. Daarna kies je Repost of Quote post. Met laatstgenoemde optie voeg je desgewenst een eigen opmerking aan de skeet toe.

Standaard toont het hoofdoverzicht reacties van andere (onbekende) gebruikers. Wil je die liever verbergen? Ga dan achtereenvolgens naar Settings en Home Feed Preferences. Zet daarna het schuifje onder Show Replies op No. Op deze instellingenpagina kun je ook nog reposts en geciteerde posts verbergen. Maak een keuze en bevestig met Done.

Als je op een Bluesky-post klikt, kun je onderaan reageren of reposten.

Eerste skeet plaatsen

Uiteraard is het de bedoeling dat elke Bluesky-gebruiker zijn of haar steentje aan het platform bijdraagt. Je kunt in dat kader ook zelf interessante skeets publiceren. Misschien trek je daarmee wel hordes volgers aan. Klik op New Post en tik een bericht van maximaal 300 tekens. Je kunt eventueel ook een foto toevoegen. Klik hiervoor linksonder het pop-upvenster op het pictogram en selecteer een afbeelding op je computer. Verder kun je in het bericht probleemloos emoticons en weblinks plaatsen.

Mocht iemand de behoefte voelen om pikante posts of afbeeldingen te delen, dan is het mogelijk om een waarschuwing toe te voegen. Dat kan via het uitroepteken bovenaan. Op die manier krijgen andere gebruikers niet zomaar expliciete beelden te zien. Klik rechtsboven op Post om het bericht te publiceren.

Voel je vrij om zelf interessante berichten op Bluesky te publiceren.

Mobiele app

Naast de webversie bestaan er ook apps voor Android en iOS voor het geval je het platform op een smartphone of tablet wilt gebruiken. Na de installatie vul je via Sign in jouw gebruikersnaam en wachtwoord in. Vervolgens verschijnt het hoofdoverzicht met skeets van accounts die je volgt. De app heeft dezelfde mogelijkheden als de webversie.

Met de Bluesky-app kun je altijd en overal skeets lezen.

Tot slot

Vanwege de snel groeiende groep gebruikers is Bluesky een interessant alternatief voor X. Hopelijk trekt de nieuwbakken microblogdienst deze lijn door en gaan op korte termijn ook grote (media)bedrijven overstag.

Tot die tijd is er voor de ontwikkelaars nog wel wat werk aan de winkel. Zo kun je momenteel nog geen privéberichten sturen. Bovendien ontbreekt een Nederlandstalige gebruikersomgeving. Veel blogplezier!

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Shoppen zonder zorgen tijdens het feestdagenseizoen
© Zivica Kerkez | KerkezPhotography.com
Zekerheid & gemak

Shoppen zonder zorgen tijdens het feestdagenseizoen

Black Friday, Sinterklaas en kerst: juist nu zoeken we online massaal naar cadeaus en goede deals. Criminelen liften daarop mee. Door de snelle ontwikkeling van AI lijken nepwebwinkels, bezorgingsmails en misleidende aanbiedingen overtuigender dan ooit. Dit kun je doen om veilig te blijven.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Hoe criminelen inspelen op het feestdagenseizoen

In deze weken draait veel om gemak en tempo. Dat geeft cybercriminelen speelruimte. Ze bouwen webshops die nauwelijks te onderscheiden zijn van echte winkelketens en sturen meldingen over betalingen of zendingen die eruitzien alsof ze direct van een pakketdienst komen. Dankzij AI zijn die berichten foutloos, strak vormgegeven en arriveren ze precies op het moment waarop jij druk bent met bestellen.

Dit kun je zelf doen

Veilig shoppen heb je voor een groot deel zelf in de hand. Met een paar simpele checks kom je al een heel eind.

❗Kijk naar het webadres en let op namen die nét anders gespeld zijn of vreemde toevoegingen bevatten. Goed om te weten: een slotje en https betekenen alleen dat de verbinding versleuteld is, niet dat de winkel betrouwbaar is.
❗Staan er keurmerken op de site, bijvoorbeeld van Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk? Klik daar dan op. Als ze echt zijn, word je doorgeleid naar de site van het keurmerk en zie je het certificaat dat aan de webwinkel is afgegeven.
❗Heb je je bestelling geplaatst en is het tijd om te betalen? Doe dat dan bij voorkeur via iDEAL of een creditcard met kopersbescherming, zodat je bij problemen sterker staat. Ontvang je een link in een mail of sms die verwijst naar een betaalpagina of inlogscherm? Ga dan zelf naar de website via je browser of de officiële app. Zo voorkom je dat je ongemerkt op een nagemaakte site terechtkomt.

Pakketfraude neemt rond december sterk toe

In december stijgt het aantal pakketstatusmeldingen en dat weten criminelen. Ze sturen berichten over gemiste bezorgingen, adresproblemen of extra kosten. Deze meldingen lijken vaak afkomstig van PostNL, DHL of DPD, maar sturen je in werkelijkheid naar een pagina waar je gegevens worden buitgemaakt. Wat deze vorm van fraude sterk maakt, is het moment waarop ze binnenkomen: precies als je zelf meerdere pakketten verwacht. Gebruik daarom altijd de officiële app van de pakketdienst om te zien of er echt iets speelt. Een bezorgdienst vraagt nooit via sms om betalingen of persoonlijke gegevens.

©ID.nl

Het kan altijd veiliger

Met de hierboven beschreven checks kun je al veel problemen voorkomen, maar dan nog kan het fout gaan. Bitdefender helpt door juist op de momenten waarop je zelf iets over het hoofd kunt zien mee te kijken.

Twijfels? Meteen scannen met Scamio

Wanneer je twijfelt over een link, QR-code of bericht kan Scamio uitkomst bieden, een gratis tool van Bitdefender. Je plakt een link of tekst in de chat of uploadt een screenshot van een mail of bericht. Scamio analyseert de inhoud en geeft een beoordeling in drie kleuren: rood (onveilig), oranje (verdacht) of groen (geen risico gevonden).

Je hebt alleen een Bitdefender-account nodig. Daarna kun je Scamio gebruiken via de web-app, WhatsApp, Facebook Messenger of Discord. Op de achtergrond vergelijkt de tool links met bekende scam-databases, analyseert hij de opbouw van websites en ontleedt hij QR-codes voordat jij ze hoeft te scannen. Dankzij zelflerende algoritmes blijft Scamio actueel, ook wanneer criminelen nieuwe trucs inzetten.

Zo beschermt Bitdefender je tijdens het shoppen

Naast Scamio biedt Bitdefender Premium Security een breed pakket aan bescherming. Het beveiligt Windows-, macOS-, Android- en iOS-apparaten tegen virussen, malware, ransomware en cryptomining. De e-mailbeveiliging herkent misleidende berichten en houdt verdachte bijlagen tegen. Functies voor het opsporen van oplichting signaleren gedrag dat past bij fraude, zoals nagemaakte betaalpagina's of nepaanbiedingen.

Scam Copilot kijkt realtime mee terwijl je shopt en waarschuwt wanneer een website, aanbieding of link niet klopt. Voor privacy biedt Premium Security een Password Manager, onbeperkt VPN-verkeer en een advertentieblokker met anti-tracker. Voor je identiteit monitort Bitdefender datalekken en laat het direct weten wanneer jouw gegevens opduiken.

©Bitdefender

Fijne – veilige! – feestdagen

Met een paar kleine handelingen kun je er zelf al voor zorgen dat je zo veilig mogelijk online shopt. Bitdefender voegt daar een slimme laag aan toe die zich aanpast aan de nieuwste trucs van criminelen. Zo blijf je zorgeloos shoppen, van de eerste Black Friday-deal totdat het laatste cadeau onder de boom ligt!

▼ Volgende artikel
Minder klikken, meer doen: zo automatiseer je je e-mail
© Jakub Krechowicz
Huis

Minder klikken, meer doen: zo automatiseer je je e-mail

Voor veel mensen is hun e-mailprogramma nog altijd het belangrijkste digitale hulpmiddel, maar lang niet iedereen haalt alles eruit. En dat kost tijd. Veel handmatig terugkerende taken kun je automatiseren. Of het nu gaat om het sorteren van berichten, het opstellen van standaardantwoorden of het plannen van verzendtijden: over al deze opties beschikt jouw mailprogramma al.

Dit artikel in het kort

Een goed ingerichte mailbox werkt bijna vanzelf. In dit artikel lees je hoe je e-mail slimmer inzet door filters, regels en sjablonen te gebruiken. Zo kun je berichten automatisch laten sorteren, mails op een later moment laten verzenden en herinneringen instellen voor antwoorden die nog uitblijven. Ook leer je hoe dynamische handtekeningen en slimme verzendvertragingen helpen om foutloze, professionele mails te sturen.

Misschien vind je dit ook interessant: 10 e-mailhacks: van overvolle inbox naar opgeruimd staat netjes

Een overvolle inbox leidt niet alleen tot stress, maar kost ook veel tijd bij het zoeken naar belangrijke berichten. Door slimme filters in te stellen, komt daar verandering in. Filters zorgen ervoor dat binnenkomende e-mails automatisch worden gesorteerd, gelabeld of doorgestuurd op basis van door jou bepaalde criteria.

In Gmail vind je deze functie via het tandwielpictogram rechtsboven. Klik op het radertje voor instellingen en daarna op Alle instellingen bekijken. Ga vervolgens naar het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Kies voor Nieuw filter maken.

In Outlook vind je vergelijkbare mogelijkheden via het menu met het radertje en het tabblad E-mail. Klik op Regels en dan op Nieuwe regel toevoegen. In Apple Mail ga je naar Mail in de menubalk, kies je voor Instellingen en klik je op het tabblad Regels.

Met regels kun je automatisch bepaalde taken laten uitvoeren.

Opgeruimd staat netjes

Het instellen van een effectieve filter begint met het bepalen van je specifieke behoeften. Wil je bijvoorbeeld alle berichten van je team in een aparte map verzamelen? Stel dan een filter in dat zoekt naar e-mailadressen met het domein van je bedrijf en deze automatisch verplaatst naar een speciale teammap.

Voor frequente nieuwsbrieven kun je een filter maken dat alle e-mails met 'nieuwsbrief' in de onderwerpregel naar een toegewezen map verplaatst. Een praktische toepassing is het automatisch labelen van e-mails waarin bepaalde projectcodes voorkomen. Als je bijvoorbeeld werkt aan 'Project Phoenix', kun je een filter instellen dat alle e-mails met deze term in het onderwerp of de inhoud voorziet van een specifiek label of verplaatst naar de projectmap. Experimenteer met verschillende filtercriteria om te ontdekken welke combinatie het beste werkt voor jouw specifieke workflow.

Perfecte regelstrategie

Het opzetten van e-mailregels vereist een strategische aanpak. Begin met het analyseren van je communicatiepatronen: welke soorten e-mails ontvang je regelmatig en hoe handel je deze normaal gesproken af? Identificeer terugkerende patronen en maak vervolgens regels die deze afhandelingsprocessen automatiseren. Een goede strategie is om te beginnen met slechts enkele basisregels en deze geleidelijk uit te breiden. Te veel regels tegelijk inzetten kan leiden tot onverwachte resultaten en verwarring.

Houd bij het ontwikkelen van je regelstrategie de volgende principes in gedachten: specifieke regels hebben voorrang op algemene regels, dus plaats de meest specifieke regels bovenaan je regellijst. Test nieuwe regels grondig voordat je ze permanent inschakelt, vooral regels die berichten verwijderen of doorsturen.

Evalueer regelmatig de effectiviteit van je regels om verouderde exemplaren te verwijderen. Als je met een team werkt, overweeg dan om regelsjablonen te delen zodat iedereen kan profiteren van dezelfde verbeteringen. Uiteindelijk moet je de regelstrategie verbeteren naarmate je werkprocessen veranderen. Een statische set regels verliest op termijn aan effectiviteit.

Handtekeningen

Handtekeningen doen meer dan alleen contactgegevens weergeven; ze kunnen dynamische informatie bevatten die automatisch wordt aangepast op basis van de ontvanger of het tijdstip. In Outlook ga je naar Bestand / Opties / E-mail / Handtekeningen om geavanceerde handtekeningen te maken. Gmail-gebruikers vinden deze functie onder Instellingen / Algemeen / Handtekening. Apple Mail biedt handtekeningopties via Mail / Instellingen / Handtekeningen.

Een fijne functie is het gebruik van voorwaardelijke handtekeningen. In Outlook kun je bijvoorbeeld verschillende handtekeningen maken en deze koppelen aan specifieke e-mailaccounts of zelfs aan bepaalde ontvangers. Zo kun je een formele handtekening gebruiken voor externe communicatie en een informelere voor interne berichten. De variabelen in Outlook (zoals %Company% of %Phone%) worden automatisch gevuld met informatie uit je profiel, wat zorgt voor consistentie en tijdsbesparing bij het onderhouden van je contactinformatie.

Overweeg om html-elementen toe te voegen aan je handtekening voor een professionelere uitstraling. Voeg bijvoorbeeld een gepersonaliseerde afspraaklink toe die rechtstreeks naar je agenda verwijst, zodat ontvangers met één klik een vergadering kunnen plannen. Of integreer een dynamische banner die je nieuwste producten of diensten promoot. Ook kun je informatieve links naar veelgestelde vragen of kennisartikelen opnemen, wat het aantal routinevragen in je inbox kan verminderen. Zorg er wel voor dat je handtekening niet te groot of afleidend wordt – houd het professioneel en functioneel.

Ook onlinemaildiensten als Gmail bieden de mogelijkheid om (meerdere) handtekeningen toe te voegen.

Uitgestelde verzending

Het timen van e-mails kan heel belangrijk zijn voor de effectiviteit ervan. De functie voor uitgestelde verzending stelt je in staat om e-mails voor te bereiden wanneer het jou uitkomt, maar ze te laten bezorgen op een ander moment. In Gmail activeer je deze functie tijdens het opstellen van een bericht door op het kleine driehoekje naast de knop Verzenden te klikken en Verzenden plannen te selecteren. Vervolgens kun je een specifieke datum en tijd kiezen of een van de voorgestelde tijdstippen selecteren.

Outlook-gebruikers kunnen een vergelijkbare functie vinden in het Opties-tabblad tijdens het opstellen van een e-mail. Klik op Verzenden plannen en specificeer wanneer het bericht moet worden verzonden. In Apple Mail klik je ook op het pijltje naast de verzendknop, en vervolgens op Stuur later. Het inplannen van mails is meer dan alleen een technische truc; het is een strategisch communicatiemiddel.

Mails inplannen is een goed idee als je vaak in het weekend of vanuit het buitenland mailt.

E-mailsjablonen

Het herhaaldelijk typen van vergelijkbare e-mails is een verborgen productiviteitsdief. E-mailsjablonen bieden een elegante oplossing voor dit probleem. In Gmail kun je sjablonen instellen door eerst Geavanceerde instellingen te activeren. Ga naar Instellingen / Geavanceerd en schakel Templates in. Tijdens het opstellen van een e-mail kun je nu via de drie puntjes rechtsonder kiezen voor Templates / Concept opslaan als sjabloon. Bij toekomstig gebruik selecteer je simpelweg het gewenste sjabloon via hetzelfde menu.

Outlook-gebruikers kunnen sjablonen maken door een nieuwe mail te openen, naar Invoegen / Apps / Mijn sjablonen te gaan en op + Sjabloon te klikken. In Apple Mail kun je werken met tekstfragmenten via de ingebouwde tekstvervanging van macOS. Ga naar Systeeminstellingen / Toetsenbord / Tekst en voeg daar je veelgebruikte tekstfragmenten toe met bijbehorende snelkoppelingen.

Sjablonen zijn handig om snel gelijksoortige e-mails op te bouwen zonder dat je alles handmatig hoeft in te voeren.

Verzendvertragingen

Het overkomt iedereen wel eens dat je na het versturen van een mail ontdekt dat er een fout in zat. Gelukkig bieden moderne e-mailprogramma's beschermingsmechanismen.

In Outlook kun je verzonden berichten terugroepen via Verzonden items. Open het bericht en klik op Acties / Dit bericht terugroepen. Deze functie werkt alleen binnen Exchange-netwerken én de ontvanger het bericht nog niet heeft geopend.

In Gmail ontbreekt een echte terugroepfunctie, maar je kunt wel een verzendvertraging instellen via Instellingen / Algemeen / Verzenden ongedaan maken. Dit geeft je een tijdvenster (maximaal 30 seconden) om verzending te annuleren.

Een betere benadering is het instellen van verzendregels die potentiële blunders voorkomen, bijvoorbeeld een regel die vraagt om bevestiging voordat je e-mails met het woord 'bijlage' verstuurt zonder daadwerkelijk een bijlage toe te voegen. Of een vertragingsregel die alle e-mails aan belangrijke klanten eerst twee minuten in de outbox houdt, zodat je tijd hebt om eventuele fouten te ontdekken.

Voor de meest gevoelige communicatie kun je zelfs een 'slaapregel' instellen: schrijf 's avonds belangrijke e-mails, maar laat ze automatisch in je concepten staan tot de volgende ochtend, wanneer je ze met frisse blik kunt nalezen voordat ze daadwerkelijk worden verzonden.

Herinneringen

Een van de meest onderschatte functies in e-mailprogramma's is de mogelijkheid om automatische herinneringen in te stellen voor berichten waarop je een antwoord verwacht. In Outlook kun je een bericht markeren voor opvolging door op de Opvolgen-vlag te klikken in een geopend bericht. Door met de rechtermuisknop op deze vlag te klikken, kun je een specifieke herinneringsdatum instellen en zelfs aangeven dat je een herinnering wilt ontvangen als je geen antwoord hebt gekregen.

Gmail-gebruikers kunnen de Snooze-functie inzetten om berichten tijdelijk te verbergen en op een later tijdstip weer te laten verschijnen. Klik met de rechtermuisknop op een bericht en selecteer Snoozen. Vervolgens kun je kiezen wanneer het bericht weer in je inbox moet verschijnen.

Voor Apple Mail-gebruikers biedt de ingebouwde Herinnering-functie vergelijkbare mogelijkheden. Selecteer een bericht, klik rechts en kies Herinnering. Vervolgens kun je aangeven wanneer je aan dit bericht herinnerd wilt worden.

Snoozen, of opvolgen, is een goede manier om jezelf te herinneren aan een eerder verzonden mail.

Productiever

De functies die we in dit artikel hebben besproken, vormen slechts het topje van de ijsberg als het gaat om de verborgen mogelijkheden van je e-mailprogramma. Door filters en regels in te stellen, creëer je een inbox die automatisch sorteert en prioriteiten stelt. Slimme handtekeningen zorgen voor consistente, professionele communicatie, terwijl uitgestelde verzending garandeert dat je berichten op het optimale moment aankomen.

Met sjablonen elimineer je het repetitieve typewerk en dankzij geautomatiseerde follow-ups blijft geen enkele belangrijke e-mail onbeantwoord. Deze functies werken samen om je dagelijkse e-mailroutine drastisch te versnellen en je communicatie te professionaliseren. Door nu tijd te investeren in het ontdekken en instellen van deze verborgen e-mailkrachten, win je in de toekomst uren aan productieve tijd terug. Die tijd kun je besteden aan echt waardevol werk in plaats van aan het beheren van je inbox.

📨 Je papieren post beter organiseren?

(ja, het bestaat nog!)