ID.nl logo
Office voor smartphone: Losse apps of all-in-one?
© Reshift Digital
Huis

Office voor smartphone: Losse apps of all-in-one?

Microsoft heeft al een flinke tijd mobiele versies van de Office-onderdelen in de app stores staan. Sinds een poosje is daar ook een all-in-one Office-pakket bij gekomen. Wil je Office voor smartphones downloaden, dan vraag je je wellicht af welke je moet hebben. De all-in-one-versie of de losse apps? En wat kun je ermee?

We bespreken hier de versie voor Apple-apparaten maar onderstaande informatie geldt in brede lijnen ook voor de Android-versie. Hét voordeel van de universele all-in-one Office-app van Microsoft is, dat deze veel minder opslagruimte in beslag neemt dan de losse onderdelen Word, Excel en PowerPoint. Daarbij zitten er in de all-in-one-versie nog wat extraatjes verstopt. Kortom: een overstap ligt voor de hand.

De onderdelen in het complete pakket werken stuk voor stuk precies hetzelfde als losse onderdelen, dus daar hoef je het alvast niet om te laten. Als je verder bedenkt dat de all-in-one-versie zo ongeveer dezelfde hoeveelheid ruimte inneemt als elk van de losse onderdelen, dan is de keuze in principe snel gemaakt.

Niet rücksichtslos oude apps deleten!

In principe, want alvorens over te stappen en vol enthousiasme de oude, losse onderdelen te wissen moet je je wel bedenken dat daarin aanwezige lokaal opgeslagen bestanden bij een wisactie eveneens verdwijnen. De all-in-one-app heeft niet de ‘intelligentie’ aan boord om documenten uit de app-mappen te importeren. Hoewel dat in het geval van juist de Office-onderdelen wel heel makkelijk was geweest, want elke app heeft simpelweg een eigen map in de app Bestanden van iPad en iPhone. 

Het betekent dat de complete Office-app kaal geïnstalleerd wordt. Wel zagen we dat de inloggegevens voor ons Office 365-abonnement werden overgenomen, dus we hadden wel direct toegang tot de online opgeslagen bestanden. Ben jij iemand die nooit lokaal Office-bestanden bewaard, dan kun je direct aan de slag en verder gaan waar je gebleven was.

©PXimport

Op zoek naar de diverse documentmappen

Omdat velen hun – met name – iPad ook gebruiken onderweg, ongetwijfeld ook op plekken waar even geen internet voorhanden is, is het zaak om voordat je de losse Office-onderdelen verwijdert even checkt wat er in de documentmappen rondzwerft. Start daarvoor de app Bestanden en blader naar Op mijn iPad; te vinden in de kolom links. 

Je ziet nu een hele serie mappen. Waaronder (afhankelijk van welke Office-onderdelen je daadwerkelijk had geïnstalleerd) mappen voor Word, Excel en PowerPoint. Plus een bij de installatie van het complete Office-pakket gemaakte map Office. Mocht die er om een of andere reden niet zijn, maak dan in het net geïnstalleerde Microsoft Office een document in een van de Office-onderdelen aan en bewaar dat lokaal. Dan wordt de map zéker aangemaakt!

©PXimport

Het idee is vervolgens simpel: verplaats alle in de mappen Word, Excel en PowerPoint aanwezige bestanden naar de map Office. Niet onderverdelen in submappen, gewoon alles bij elkaar. Pas als je dat gedaan hebt, kun je de drie genoemde losse Office-apps veilig verwijderen. Start je namelijk nu Office op, dan zie je al je documenten verzameld in de bestandsbeheerder van het complete Office-pakket. 

Waarbij geldt dat de all-in-one-app nog wel even moet ‘warmlopen’. Zo klopt de lijst met Recent gebruikte documenten (nog) niet. Dat komt allemaal in orde als je de app een tijdje gebruikt.

Bestandstype-filter

Omdat Office alle bestandssoorten in één verzamelmap plaatst, is gedacht aan een bestandtype-filter. Klik daarvoor op het knopje helemaal linksboven in beeld. Je kunt nu selecteren welke bestandstypen je wilt zien, meerder typen selecteren is mogelijk. 

Als je klaar bent met de selectie klik je op Toepassen. Vervolgens zijn alleen nog de documenttypen te zien die je hebt ingesteld, denk aan bijvoorbeeld alleen Excel-bestanden.

Nu zou het verdraaid handig geweest zijn als dat filter niet alleen op de lijst met recent gebruikte bestanden toegepast kon worden, maar ook in de Office bestandsbeheerder. Ofwel het onderdeel dat je opent door in de kolom links op het knopje in de vorm van een map te klikken. Vreemd genoeg ontbreekt het daar, met als gevolg dat dit veel meer – naar analogie met Windows – een map Mijn Documentengeworden is. Misschien past Microsoft dat nog eens aan.

©PXimport

Het is sowieso afwachten welke richting Microsoft op wil met z’n Office-apps. Zeker op een iPad doen de huidige versies – ook de all-in-one- behoorlijk tekort aan de mogelijkheden die dit apparaat heeft te bieden. Wel geldt dat door grote besparing van bestandsruimte via de complete app er mogelijkheden tot uitbreiding bestaan. 

Ook onder Android is de sprong naar all-in-one al een tijd terug gemaakt. Waarschijnlijk zullen de losse Office-onderdelen in de toekomst dan ook uitgefaseerd worden, want overbodig inmiddels en verre van efficiënt. Overstappen is dus niet onverstandig.

Bonus-onderdelen

Verder heeft de Office-app zoals gezegd wat bonus-onderdelen aan boord. Tik in de kolom links op de knop met vier balletjes. Je ziet nu diverse verdraaid handige tools, allemaal ingebouwd en klaar voor gebruik. Ze spreken – qua naam – voor zichzelf. Zo kun je bijvoorbeeld een PDF-bestand omzetten naar een bewerkbaar bestand in Word, OCR loslaten op afbeeldingen en daar vervolgens tekst of tabelllen uit halen. Maar ook het maken van een PDF’je van een selectie aan foto’s, QR-codes scannen en formulieren maken behoort tot de mogelijkheden. 

Het maakt de Office-app ook een echte verzamelplek voor een serie aan productieve onderdelen die iedere zakelijke gebruiker vroeger of later zonder meer van pas gaan komen. Allerlei losse apps voor deze zaken installeren is daarmee niet meer nodig, wat natuurlijk ook weer opslagruimte scheelt. Je kunt – na even de kat uit de boom gekeken te hebben wellicht – dan ook apps voor PDF-conversie, OCR enzovoorts van je apparaat verwijderen.

©PXimport

Nog meer Microsoft-apps

Wat we een beetje verwarrend vinden is de knop met puntjesraster in de kolom links. Die leidt naar een overzicht met andere Microsoft-apps, die je vervolgens rechtstreeks vanuit de Office-app kunt installeren. Vreemd genoeg staan daar ook de ‘oude’ losse Office-onderdelen weer tussen, die je juist kwijt wilde. 

Ongetwijfeld zijn er mensen die ze dan alsnog weer gaan installeren in de veronderstelling dat die nodig te zijn. Niet doen, want daarmee pleeg je een zinloze aanslag op de opslagruimte in je apparaat! Dingen als Teams, OneNote of Outlook kun je natuurlijk wel naar wens installeren. Maar vermijd dubbelaars.

Let in de toekomst ook goed op of Microsoft wellicht nog meer onderdelen in het all-in-one-pakket gaat integreren. Als dat daadwerkelijk gebeurd, is het wederom zaak eerst de documenten uit de oude losse app veilig te stellen alvorens deze te verwijderen.

▼ Volgende artikel
Panasonic brengt Lumix TZ99 nu ook in het wit uit
© Panasonic
Huis

Panasonic brengt Lumix TZ99 nu ook in het wit uit

Panasonic introduceert een nieuwe uitvoering van de Lumix TZ99: een compacte superzoomcamera die er nu ook is in een witte variant. Door zijn formaat (11,2 x 6,7 x 4,3 cm) is dit model makkelijk mee te nemen. Panasonic noemt het zelf dan ook een reiscamera.

📸 Veelzijdige lens en stabiel beeld

De LUMIX TZ99 White is uitgerust met een 24–720 mm LEICA DC-lens met 30x optische zoom, uit te breiden tot 60x met iZoom. Dankzij de 5-assige HYBRID O.I.S.+ beeldstabilisatie blijven beelden scherp, ook bij het inzoomen of bij opnames uit de hand.

📸 Video in 4K en slowmotion

Naast fotografie is de camera geschikt voor 4K-video's met 30 beelden per seconde en 4K PHOTO waarmee je snel bewegende momenten vastlegt. Voor creatieve effecten is er ook HD-video met 120 fps slowmotion.

📸 Scherm en bediening

De TZ99 White heeft een kantelbaar 1.840k-dot touchscreen dat het eenvoudig maakt om vanuit verschillende hoeken te fotograferen of vloggen. Via de gebruiksvriendelijke interface kunnen instellingen snel aangepast worden.

📸 Moderne connectiviteit

Dankzij USB-C kan de camera snel worden opgeladen. Met bluetooth 5.0 maak je verbinding met je smartphone om foto's direct te delen of de camera op afstand te bedienen.

De Panasonic Lumix TZ99 White is verkrijgbaar voor een adviesprijs van 549 euro.

Slide
Slide
Slide
Wat maakt een reiscompactcamera handig?

Een reiscompactcamera zoals de LUMIX TZ99 White biedt een krachtige zoomlens in een klein formaat. Zo kun je zowel weidse landschappen als details in de verte vastleggen zonder van lens te wisselen. Bovendien zijn ze lichter en kleiner dan een spiegelreflex of systeemcamera, waardoor je ze makkelijk meeneemt op vakantie of een stedentrip.

▼ Volgende artikel
Meer dan één beeldscherm? Met deze tips en instellingen werk je slimmer en handiger
© mila103 - stock.adobe.com
Huis

Meer dan één beeldscherm? Met deze tips en instellingen werk je slimmer en handiger

Gebruik je meerdere beeldschermen? Lees dan vooral verder, want de kans is groot dat je nog niet het maximale haalt uit je opstelling. Met handige instellingen en programma's richt je je werkomgeving nóg beter in en profiteer je optimaal van meerdere beeldschermen. Kijk maar!

In het kort

In dit artikel gaan we aan de slag met handige instellingen en slimme programma's om werken met meerdere beeldschermen soepeler te maken. Van functies die standaard in Windows zitten tot extra tools als PowerToys en DisplayFusion: zo richt je je werkplek precies in zoals jij dat wilt.

Lees ook: Beeldscherm kijkt niet lekker? In 3 stappen verbeter je het!

We beginnen met de functies die al in Windows 11 zitten en waarvoor je nog geen hulp van buitenaf nodig hebt. De belangrijkste opties vind je in de Windows-instellingen, bereikbaar via Windows-toets+I. Kies Systeem / Beeldscherm. Mogelijk maken de verschillende beeldschermen gebruik van verschillende resoluties: elk beeldscherm heeft een 'native' resolutie waarop de kwaliteit optimaal is.

Met behulp van de schaalinstellingen kun je de schermen alsnog een meer uniforme uitstraling geven. Kies eerst het beeldscherm bovenin (begin met het scherm met de hoogste schermresolutie) en kies hierna de waarde bij Schaal, bijvoorbeeld 150%.Herhaal deze stap bij elk ander scherm en zorg dat het uiterlijk zo goed mogelijk overeenkomt. Ben je niet tevreden met de standaardwaarden? Klik op Schaal en geef een eigen waarde op bij Aangepaste schaal.

Pas de schaal per beeldscherm aan en zorg voor meer uniformiteit.

Portretmodus

De meeste beeldschermen worden gebruikt in de landschapsmodus, maar wist je dat je de monitor ook in een portretmodus kunt gebruiken? Zo kun je een opstelling maken waarbij je een beeldscherm horizontaal plaatst, terwijl je ernaast een beeldscherm in verticale stand gebruikt. Handig bij het lezen van lange artikelen of het programmeren van nieuwe software, bestaande uit vele regels code. In Windows is de functie ingebakken. Open de instellingen (Windows-toets+I), kies Systeem / Beeldscherm. Bij Beeldschermstand kies je in plaats van Liggend voor Staand. Overigens vind je hier ook de mogelijkheid om de inhoud van het scherm te spiegelen: kies voor Liggend (gespiegeld) of Staand (gespiegeld).

Handig: een van de beeldschermen in een staande stand gebruiken.


Snel schakelen

Wist je dat je met de toetscombinatie Windows-toets+P snel kunt schakelen tussen de gewenste beeldschermmodus? Schakel tussen Alleen pc-scherm, Dupliceren, Uitbreiden en Alleen tweede scherm. Via het Windows-instellingenvenster heb je ook toegang tot deze functies. Je vindt ze in het meerkeuzemenu rechtsboven bij het vlak waarin je de schermen rangschikt.

Geopend houden

Standaard minimaliseert Windows alle vensters op een beeldscherm waarmee je de verbinding verbreekt. Wil je dit niet, dan kun je afdwingen dat de vensters geopend blijven. In het instellingenvenster kies je Systeem / Beeldscherm. Klap de sectie Meerdere beeldschermen uit en haal het vinkje weg bij Vensters minimaliseren als de verbinding met een beeldscherm wordt verbroken. Heb je ook liever niet dat de vensterlocaties op een monitor bewaard blijven en begin je liever telkens met een schone lei? Haal het vinkje weg bij Vensterlocaties onthouden op basis van de verbinding met een monitor.

In het kader hiervan een praktisch advies. Als je een scherm loskoppelt en het venster wordt geminimaliseerd, kan het gebeuren dat je bij het klikken op de bijbehorende taakbalkknop wordt geconfronteerd met een venster dat 'uitvliegt' naar een beeldscherm dat niet meer is gekoppeld. Gelukkig kun je je verdere frustratie besparen: druk tegelijkertijd op de Shift-toets en de rechtermuisknop op de betreffende taakbalkknop. Klik op Verplaatsen en gebruik de muis om het verdwenen venster naar het actieve scherm te verslepen, zodat het weer zichtbaar wordt.

Geef aan hoe de vensters zich gedragen bij gebruik van meerdere vensters.

Finetuning

We gebruiken de functies binnen Windows voor nog wat 'finetuning' van onze instellingen. Standaard wordt de Windows-taakbalk op elk beeldscherm getoond. Ook de taakbalkknoppen en geopende apps worden op alle taakbalken getoond. Daarmee hoef je geen genoegen te nemen.

In de Windows-instellingen kies je Persoonlijke instellingen / Taakbalk en klap je de sectie Gedrag van taakbalk uit. Kies de gewenste modus via Bij gebruik van meerdere beeldschermen mijn taakbalk-apps weergeven op. Kies Taakbalk met open venster of voor Hoofdtaakbalk en taakbalk met open venster. Over taakbalken gesproken. Heb je liever niet dat de taakbalk op elk beeldscherm wordt getoond? Verwijder het vinkje bij Mijn taakbalk weergeven op alle beeldschermen.

Supersnelle indeling

Hoe meer beeldschermen, hoe meer tijd je kwijt bent met het indelen van de werkomgeving. Bijvoorbeeld welke vensters je op welk beeldscherm en op welke locatie op het beeldscherm wilt plaatsen. Maak je regelmatig gebruik van dezelfde vensters en indeling, dan mag de app Werkruimten – die deel uitmaakt van de gratis Microsoft PowerToys – niet ontbreken in je verzameling.

Haal via deze link de nieuwste versie binnen. Open hierna het onderdeel Werkruimten. Klik rechtsboven op Werkruimte maken. Vervolgens open je de vensters waarmee je altijd wilt werken (bijvoorbeeld Word, Excel en de browser). Verschuif de vensters naar de beeldschermen waarop je ze wilt plaatsen (bijvoorbeeld Word op het hoofdscherm, terwijl je de browser op het tweede scherm plaatst). Geef de vensters de gewenste afmetingen. Tevreden? Klik in het pop-upvenster van Werkruimte op Vastleggen. Geef een geschikte naam op voor het profiel (bij Naam van werkruimte) en klik op Werkruimte opslaan. Voortaan kun je het profiel kiezen in het hoofdvenster van Werkruimte en klikken op Starten. Handig: je kunt verschillende werkruimten maken.

Met Werkruimte bespaar je kostbare tijd bij het inrichten van de werkomgeving


Snelkoppeling

Je hoeft niet telkens Werkruimte te starten om een profiel te laden: maak in plaats hiervan een snelkoppeling. Klik op de drie puntjes bij de werkruimte die je vaak gebruikt en kies Bewerken. Zet een vinkje bij Bureaubladsnelkoppeling maken.

FancyZones

We blijven nog even bij de PowerToys en werpen een blik op FancyZones. Door de muisaanwijzer op de knop Maximaliseren (rechtsboven in elk venster) te houden, verschijnt een grid met mogelijke vensterindelingen. FancyZones gaat een stapje verder en laat je vaste indelingen maken. Zo zijn alle beeldschermen telkens gevuld zoals je van tevoren hebt bedacht en hoef je niet telkens handmatig voor elk scherm een indeling te maken. Open het hoofdvenster van PowerToys en kies Vensters en indelingen / FancyZones. Kies Lay-outeditor starten. Onder Sjablonen vind je kant-en-klare sjablonen die je als startpunt kunt gebruiken, maar je kunt ook kiezen voor Nieuwe indeling maken. Geef aan hoe je vensters wilt rangschikken. Teruggekeerd in het hoofdvenster van FancyZones ga je naar Zonegedrag. Activeer de optie Zones op alle beeldschermen weergeven tijdens het slepen van een venster. Je drukt voortaan op de Shift-toets om de indelingen te tonen en de vensters te rangschikken.

Zorg dat FancyZones rekening houdt met meerdere beeldschermen.


Over meerdere schermen

Voor optimaal gebruik van de beeldschermen kun je FancyZones nog meer rekening laten houden met de aanwezigheid van meerdere schermen en indelingen over meerdere monitoren mogelijk maken. In het hoofdvenster van FancyZones activeer je de optie Toestaan dat zones worden verspreid over meerdere monitoren. Het is wel belangrijk dat de schermen dezelfde dpi-schaal gebruiken. Hoe je hiervoor zorgt, lees je elders in dit artikel.

DisplayFusion

Wil je nog meer plezier halen uit een opstelling met meerdere beeldschermen, dan kun je DisplayFusion gebruiken. De app is niet gratis: je betaalt circa 30 euro voor een licentie en de volledige functionaliteit. Gelukkig kun je DisplayFusion eerst een maand proberen en uitzoeken of je deze de moeite waard vindt.

Wil je tijdens het gebruik van een beeldscherm niet worden afgeleid door de andere schermen? Gebruik dan de functie Beeldschermvervaging om de andere schermen netjes te dimmen. Kies in het linkervenster van DisplayFusion voor Monitor Vervaging en zet een vinkje bij Monitor vervaging aanzetten. Bij Monitor vervaging modus geef je aan wat er moet gebeuren. Wij kiezen voor Vervaag niet actieve monitors, maar je kunt ook kiezen voor andere modi, zoals Vervaag alles behalve het huidige venster of het vervagen van een specifieke monitor. Tot slot kun je aanpassen met welke kleur de schermen worden gedimd. Kies de gewenste kleur bij Monitor vervaging kleur.

Met DisplayFusion heb je meer controle over een opstelling met meerdere schermen.

Meer met de muis

Ook de muis speelt een belangrijke rol bij meerdere beeldschermen. Opties hiervoor vind je in DisplayFusion in het onderdeel Muis beheer. Heb je meerdere beeldschermen van verschillende formaten, dan kan de muis weleens blijven 'hangen' aan een monitorrand en niet naar het volgende scherm verspringen. Om Windows wat minder kieskeurig te maken en de muis soepeler naar het andere scherm te bewegen, activeer je Voorkom dat de muiscursor blijft haken aan niet-uitgelijnde linker-/rechterranden van de monitor. Een vergelijkbare optie is Voorkom dat de muiscursor blijft haken aan niet-uitgelijnde boven-/onderranden van de monitor. Geeft deze functie alsnog niet het gewenste resultaat? Schakel dan de hulp van Windows zelf in: in de Windows-instellingen kies je Systeem / Beeldscherm / Meerdere beeldschermen / Cursorverplaatsing tussen beeldschermen vergemakkelijken.

Maak het werken met meerdere schermen en de muis eenvoudiger.

Triggers

Net als het elders besproken onderdeel Werkruimten, vind je in DisplayFusion een aantal opties die helpen met het snel indelen van de gewenste werkomgeving. Open het onderdeel Triggers en kies Triggers inschakelen. Met triggers activeer je een vaste actie. Open je bijvoorbeeld een specifiek venster dat je altijd op het tweede scherm wilt tonen, dan zorgt DisplayFusion ervoor dat het venster direct na openen automatisch wordt verplaatst naar de gewenste plek. Klik op Toevoegen. Geef vervolgens aan wat er gebeurt. Kies bijvoorbeeld Venster gemaakt of Venster hersteld. Kies Toevoegen en geef aan wat er moet gebeuren (bijvoorbeeld Verplaats venster naar geselecteerde monitor of Venster op monitor centreren).

Alt+Tab

Maak je regelmatig gebruik van de toetscombinatie Alt-toets+Tab-toets om snel te schakelen tussen geopende vensters? In combinatie met DisplayFusion kun je hierover nog meer controle uitoefenen. Ga naar de sectie Alt-Tab(links in het venster). Vervolgens kun je aangeven op welk beeldscherm het vensteroverzicht moet worden getoond. Zo kun je kiezen voor Geef alleen op de primaire monitor weer, laat alle vensters zien. In de praktijk is een handigere keuze: Geef alleen op de huidige monitor weer, laat alle vensters zien. Wil je niet dat de vensters van alle beeldschermen worden getoond, maar alleen de vensters van het scherm waarop je werkt? Kies voor Geef alleen op de huidige monitor weer, laat alleen huidige vensters zien. De opties eronder geven aanvullende controle over Alt+Tab: zo kun je hier aangeven of het bureaublad moet 'meetellen' als volwaardig venster in het overzicht (Toon het bureaubladvenster) en bijvoorbeeld of je titelteksten onder elk venster wilt zien (Toon de titeltekst onder ieder item in het Alt-Tab venster).

ScreenBright

Meer controle over de uitstraling van de beeldschermen, zoals witbalans en kleurtemperatuur? Met wat hulp van buitenaf kun je de verschillende beeldschermen meer met elkaar in lijn brengen, vooral als ze naast elkaar staan. ScreenBright is een gratis en compact programma dat je hiermee helpt. Een woord vooraf: de app ondersteunt de meeste beeldschermen, maar mogelijk kun je bij sommige schermen de instellingen niet aanpassen via ScreenBright. Open het programma en kies White background. Gebruik de schuifbalken om de variabelen zoals witbalans en kleurtemperatuur aan te passen. Je herhaalt deze stap op elk beeldscherm, totdat je tevreden bent en de uitstraling van de schermen zo uniform mogelijk is.

Klein maar fijn: variabelen zoals witbalans en kleurtemperatuur instellen.

Eye-candy

Na al dat serieuze werk: het oog wil ook wat. Maak je gebruik van een opstelling met meerdere beeldschermen horizontaal naast elkaar? Dan kun je je werkplek een verzorgde uitstraling geven met een bureaubladachtergrond die over meerdere schermen wordt gespreid. Op www.dualmonitorbackgrounds.com vind je een verzameling bruikbare beelden. Ze zijn onderverdeeld in verschillende categorieën. Download er een paar en experimenteer om te zien welke het beste werken. In de Windows-instellingen kies je Persoonlijke instellingen. Kies Achtergrond aan uw persoonlijke voorkeur aanpassen / Afbeelding / Door foto's bladeren. Kies de afbeelding. Belangrijk: bij de optie Afbeelding aanpassen zodat deze op uw bureaublad past kies je voor Over meerdere schermen.

Download een achtergrond die geschikt is voor meerdere beeldschermen.

Uit de breedte én de hoogte

Monitorstandaards shop je