ID.nl logo
LG G7 ThinQ - Slimme smartphone is het net niet
Huis

LG G7 ThinQ - Slimme smartphone is het net niet

Commerciële successen boekt LG al jaren niet meer met zijn smartphonetak, maar de G7 ThinQ moet daar verandering in brengen. De high-end telefoon heeft op papier heel wat in huis en moet dankzij digitale slimmigheden een betere gebruikservaring bieden. Wat hiervan klopt, zoeken we uit in deze review.

Generiek en stevig ontwerp

Allereerst: de ‘ThinQ’-toevoeging aan de naam van de G7 staat voor de focus op (kunstmatige) intelligentie en dus niet voor Plus of iets dergelijks. Er is – vooralsnog – één G7, waar concurrenten als Samsung, Huawei en Sony een kleine en een grote versie van hun vlaggenschip uitbrengen.

Door naar het ontwerp, dat nogal generiek is. LG heeft bij de G7 gekozen voor een behuizing van glas, met een dubbele camera en een vingerafdrukscanner achterop en een scherminkeping (notch) aan de bovenkant van het beeldscherm. Het scherm is langwerpig met een 19,5:9-verhouding. Al met al lijkt de telefoon veel op andere premium Android-toestellen als de Samsung Galaxy S9, OnePlus 6 en HTC U12+. Alhoewel dat niet slecht is – de G7 ziet er fraai uit – vinden we het enigszins jammer dat LG geen onderscheidende elementen heeft toegevoegd. Alhoewel, de aanwezige 3,5mm-audiopoort wordt steeds meer een bonusfeature. Die zit op de G7 naast de usb-c-poort en de enkele speaker, die overigens goed geluid produceert. LG heeft ook een extra knop op de linkerzijkant gezet waarmee je Google Assistant (één keer klikken) en Google Lens (twee keer klikken) opstart. Leuk, maar niet meer dan een gimmick. De apps zijn namelijk – zoals op elke Android-telefoon - ook gewoon te openen door de thuisknop ingedrukt te houden. Een ondergeschoven kindje op smartphones is de trilmotor, maar we willen LG even complimenteren voor de uitstekende trilmotor die in de G7 zit. De feedback is veel prettiger dan op vrijwel alle andere Android-telefoons, wat de gebruikservaring onbewust verbetert.

©PXimport

Draadloos opladen

De glazen behuizing van de LG G7 is glad, wordt snel vies en komt kwetsbaar over. Dat laatste zou echter niet het geval zijn, aangezien de telefoon een MIL-STD 810G-certificering heeft. Hij zou daarom een val van 120 centimeter hoogte overleven. Verder heeft de G7 ook een IP68-certificering voor water- en stofdichtheid en kun je de accu draadloos opladen – een voordeel van de glazen behuizing.

Het beeldscherm van de G7 is zoals gezegd langer dan op oudere smartphones en de extra schermruimte komt goed van pas bij internet- en sociale media-apps. De notch aan de bovenkant wordt door LG het New Second Screen genoemd en is aan- en uit te zetten. Uitgeschakeld is de ruimte om de notch ook zwart, waardoor hij minder opvalt – maar wel te gebruiken is voor notificaties en systeempictogrammen. Wij kunnen prima leven met de notch, die overigens de frontcamera, microfoon en sensoren huisvest. Het scherm van de G7 is een lcd met goede kijkhoeken, een hoge maximale helderheid en een mooie kleurweergave. Desalniettemin prefereren wij een oled-scherm, dat betere zwartwaarden en levendigere kleuren toont. Door de hoge qhd-resolutie oogt het G7-scherm haarscherp en het is fijn dat je de resolutie in de instellingen kunt verlagen voor een langere accuduur.

©PXimport

Focus op audiokwaliteit

Muziekluisteren is een genot dankzij de goede ingebouwde dac, de fijne meegeleverde Bang&Olufsen-oordopjes en zoals gezegd de aanwezige 3,5mm-audiopoort. LG’s focus op goede geluidskwaliteit zal niet voor iedereen even belangrijk zijn, maar het is een interessant niché.

Over de hardware valt weinig spannends te zeggen. De G7 draait net als andere vlaggenschepen op de nieuwste en krachtigste Qualcomm Snapdragon 845-processor die met 4GB werkgeheugen voor een snelle gebruikservaring zorgt. Sommige concurrenten hebben 6GB werkgeheugen, maar in de praktijk merken wij weinig verschil. Het opslaggeheugen van de G7 is 64GB groot en uitbreidbaar met een micro-sd-kaartje. Ook nfc, bluetooth 5.0 en een usb-c-poort met Quick Charge 3.0-ondersteuning zijn aanwezig. Vooraf hadden we onze twijfels over de accuduur van de telefoon, want een 3000 mAh accu in combinatie met een 6,1 inch hogeresolutie lcd-scherm staat op papier niet voor een lange adem. Dat klopt: de G7 houdt het minder lang vol dan verscheidende concurrenten. Een normale dag gebruik lukt net aan, maar elke avond of nacht opladen is vereist. Dat terwijl de meeste high-end (Android)-smartphones tegenwoordig wel anderhalve dag meegaan.

©PXimport

De camera is 'slim'

Ook op cameragebied haalt de G7 het niet bij toppers als de iPhone X, Samsung Galaxy S9 of Huawei P20 Pro. De twee 16 megapixel camera’s aan de achterkant van de LG-telefoon maken weliswaar mooie foto’s, maar wie goed kijkt, ziet dat bovengenoemde concurrenten betere resultaten afleveren. De plaatjes van de G7 zijn minder scherp, tonen minder fraaie kleuren en hebben meer ruis – zeker in het donker. We zijn wel fan van de slow-motion-videomodus en de groothoekcamera, waarmee je eenvoudig een veel groter deel van de omgeving op de foto zet. Ook heeft de G7-camera een prima portretmodus voor een versterkt scherpte/diepte-effect.

LG schept flink op over zijn eigen ‘ai’-stand in de camera-app, waarbij kunstmatige intelligentie gebruikt wordt om objecten en omgevingen te herkennen en de camera-instellingen daarop worden aangepast. Zo heeft de camera speciale modi voor het strand, personen en eten. Een leuk idee dat teleurstellend is uitgewerkt. Een voorbeeld: een bureaustoel wordt aangezien voor een bloemkool en daarna voor een zwembad, terwijl een toetsenbord verward wordt met een muziekinstrument en een groep mensen. Juist.

©CIDimport

©CIDimport

©CIDimport

©CIDimport

©CIDimport

©CIDimport

Software

De geïnstalleerde Android 8.0-versie (niet 8.1, helaas) werkt naar behoren, al vinden we de softwareschil van LG niet zo fijn. Dat laatste schrijven we spijtig genoeg al jaren in reviews van LG-telefoons; de fabrikant lijkt weinig te verbeteren. De software is nog steeds druk en wat kinderachtig, bevat veel (onnodige) apps van LG en commerciële partijen en niet alle woorden zijn correct in het Nederlands vertaald. Tel daarbij op dat LG’s updatebeleid – al jaren – traag en onduidelijk is, al beloofde het bedrijf recent beterschap. Voor ons geldt: eerst zien, dan geloven.

©CIDimport

©CIDimport

Conclusie

Als je op zoek bent naar een high-end Android-smartphone, doe je met de LG G7 ThinQ een prima koop. Maar blaast hij ons weg? Nee, daarvoor heeft hij teveel (onnodige) minpunten, waaronder een tegenvallende accuduur en de zware softwareschil. De adviesprijs van 850 euro vinden we, gelet op de concurrentie, dan ook aan de hoge kant. Voor hetzelfde geld haal je namelijk betere toestellen in huis. Denk aan de Galaxy S9+ en Huawei P20 Pro, die allebei een mooier oled-beeldscherm, betere camera’s en een langere accuduur hebben. Of neem de 519 euro kostende OnePlus 6, die op veel vlakken vergelijkbaar presteert met de G7 en op een schone Android-versie draait. Op dit moment is de LG G7 ThinQ voor maar weinig mensen de beste keuze, al kan daar verandering in komen als de telefoon de komende tijd in prijs daalt.

Goed
Conclusie

**Prijs** € 849,- **OS** Android 8.0 (Oreo) **Scherm** 6,1 inch lcd (3120 x 1440 pixels) **Processor** Qualcomm Snapdragon 845 (2,8 GHz octacore) **RAM** 4 GB **Opslag** 64 GB (uitbreidbaar met geheugenkaart) **Batterij** 3000 mAh **Connectiviteit** bluetooth 5.0, 802.11 ac/b/g/n, gps, nfc **Formaat** 15,3 x 7,2 x 0,8 cm **Gewicht** 162 gram **Website** [www.lg.com](http://www.lg.com/nl)

Plus- en minpunten
  • Mooi en helder beeldscherm
  • Groothoekcamera
  • Audiofuncties
  • Draadloos opladen
  • Tegenvallende accuduur
  • Zware LG-softwareschil
  • Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Gladde behuizing wordt snel vies
▼ Volgende artikel
De allereerste elektrisch Suzuki e-Vitara: overtuigt nog niet
Mobiliteit

De allereerste elektrisch Suzuki e-Vitara: overtuigt nog niet

Suzuki zet met de e-Vitara zijn eerste stappen in het segment van elektrische SUV's. Deze compacte crossover, die medio 2025 beschikbaar komt, biedt een combinatie van een relatief lichte constructie en nieuwe technologieën. Maar kan Suzuki zijn concurrenten echt bijbenen? In dit artikel ontdek je alles over de e-Vitara, van batterijopties tot praktische details.

Dit artikel in het kort:

  • Suzuki betreedt de elektrische SUV-markt met de e-Vitara, die vanaf medio 2025 beschikbaar is.
  • De auto heeft een modern ontwerp met opvallende ledverlichting en een panoramisch display in het interieur.
  • De e-Vitara biedt twee batterijopties: 49 kWh en 61 kWh, met diverse aandrijflijnen, waaronder voorwielaandrijving en vierwielaandrijving.
  • De kofferruimte is kleiner dan gemiddeld, maar de achterbank is verschuifbaar voor meer ruimte.
  • De concurrentie is stevig, maar Suzuki mikt op een concurrerende prijs van rond de 35.000 euro.

Lees ook: De Kia EV9: is dit de nieuwe koning in het elektrische SUV-segment?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Suzuki floreert als fabrikant van lichtgewicht en betaalbare mobiliteit van goede kwaliteit. Toch voelt ook Suzuki de druk om snel en drastisch de algehele CO2-uitstoot te gaan verlagen. Irwin van InstaAutoVlog was onlangs in Milaan om kennis te maken met de nieuwe Suzuki e-Vitara. Een directe concurrent voor de Kia EV3, Skoda Elroq en Volvo EX30 die vanaf medio volgend jaar bij de dealer staat voor ongeveer 35.000 euro.

🚘Leestip: Prijsvergelijking Skoda Elroq, Kia EV3, Renault Scenic en Volvo EX30

©Suzuki

Stoer design

De Suzuki e-Vitara meet 4,27 meter in de lengte, is 1,80 meter breed en 1,63 meter hoog. Met een wielbasis van 2,70 meter en ver op de hoeken geplaatste wielen is de SUV een stoere verschijning. Opvallend is de ledverlichting, net als de wielen van 18 of 19 inch en de optionele two-tone kleurstelling. Nieuw en uniek voor de e-Vitara is de kleur Land Breeze Green Metallic. Hij is verder verkrijgbaar in zilver, wit, grijs, rood, blauw en zwart. 

©Matthew Leete

Interieur

Binnenin valt de zwevende middentunnel direct op, samen met het panoramische display dat het digitale instrumentarium en infotainmentsysteem combineert. Het stuurwiel is strak vormgegeven met een afgeplatte boven- en onderkant. Daarnaast zijn er handige features zoals een draadloze telefoonlader en een versnellingspook die lijkt op die van de Toyota BZ4X, wat geen toeval is: de elektrische e-Vitara zal ook als Toyota op de markt komen.

©Suzuki

Ruimte valt tegen

Op de tweede zitrij biedt de auto voldoende knie- en beenruimte, maar zeker in combinatie met een glazen dak schiet de hoofdruimte echt tekort. Ook zien we geen ventilatieroosters, al zijn er wel twee usb-c-aansluitingen en is de vloer vlak.

Voor extra bagage- of juist beenruimte is de achterbank in een verhouding van 60/40- te verschuiven en dat is nodig ook. De kofferruimte blijkt namelijk niet zijn sterkste punt. Officiële cijfers ontbreken nog, maar houd rekening met ongeveer 300 liter met de bank in de achterste stand. Met name de hoogte valt tegen, al is er na het wegnemen van een piepschuim bak wel extra ruimte beschikbaar. 

©Suzuki

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

De accu

De e-Vitara er met twee batterijpakketten en drie aandrijflijnen. Standaard zien we een 49kWh LFP-batterij en een 144 pk en 189 Nm sterke elektromotor op de voorwielen. De range is niet bekend, al gaan er verhalen over 10-80 procent snellading in 50 minuten.

Een grotere batterij komt er ook: 61kWh, 174 pk en een elektromotor van 189 Nm sterke elektromotor op de voorwielen. Ook komt er de e-Vitara er met zogeheten AllGrip e-vierwielaandrijving. Die zorgt voor extra 63 pk elektromotor op de achteras. Het gecombineerde vermogen bedraagt dan 183 pk en 300 Nm. 

Meer weten over auto-jargon? Check: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Suzuki

Gewicht

Ondanks dat Suzuki een laag wagengewicht hoog in het vaandel heeft staan, ben ik op voorhand wel kritisch over het gewicht. Zo weegt de basisuitvoering volgens de eerste specificaties dik 1700 kilogram en dat is net zo veel als een ruimere Kia EV3. Die heeft dan ook nog eens een veel grotere batterij.

©SENEZ

Conclusie

Met een showroomlancering gepland voor medio 2025 is het te hopen dat het merk in de tussentijd meer specificaties lanceert die de e-Vitara een goede positie in de markt op kan leveren. Denk aan een laag energieverbruik en dus een concurrerende range, of wellicht betere oplaadtijden. Uiteraard zal dit samen met het prijskaartje het uiteindelijke potentieel beter in kaart moeten brengen.  

©Suzuki

Suzuki e-Vitara op beeld

Meer weten over de nieuwe Suzuki e-Vitara? Bekijk dan de onderstaande video.

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
🚨 Black Friday Alert: de beste producten voor een slim huis
Zekerheid & gemak

🚨 Black Friday Alert: de beste producten voor een slim huis

De mogelijkheden van een slim huis zijn eindeloos en maken je leven een stuk gemakkelijker én spannender. En het mooie is: tijdens Black Friday zijn er volop aanbiedingen waarmee je voordelig kunt beginnen met het slim maken van je huis. Deze producten moet je zeker in de gaten houden!

Stel je voor: je komt thuis na een lange dag werken en met één simpele spraakcommando floept de verlichting aan, gaat de verwarming een graadje hoger en begint je favoriete playlist te spelen. Dát is pas echt thuiskomen! Ontdek hoe je met een paar simpele aanpassingen je huis omtovert tot een waar tech-paradijs. Wij hebben de beste deals voor je slimme huis voor je op een rijtje gezet, dus lees snel verder!

De slimme deurbel

Met een slimme deurbel zie je op je smartphone wie er voor de deur staat. Handig én veilig, helemaal nu het buiten weer snel donker is. Ook als je veel online bestelt (hallo, Black Friday, Sinterklaas en Kerst!) kan een slimme deurbel uitkomst bieden. Ben je niet thuis, dan krijg je automatisch een melding op je smartphone dat er iemand voor de deur staat; de pakketjesbezorger bijvoorbeeld. Dan kun je de bezorger vragen om de pakjes bij de buren af te leveren, of achterom in de tuin.

Klik hier voor alle Black Friday deurbel-deals

Slimme verlichting voor je tuin

Een sfeervolle tuin maak je met slimme buitenlampen die je via een een app bedient. Ook een goed idee voor de veiligheid, want je kunt zelf tijdschema's instellen wanneer lampen in de tuin aangaan en een waarschuwing ontvangen op je telefoon als lampen door bewegingssensoren automatisch aan gaan. En dat is niet zo aantrekkelijk voor ongewenst bezoek.

Klik hier voor alle Black Friday buitenverlichting-deals

Robotstofzuiger met dweilfunctie

Een open deur, maar wie vindt huishouden nou echt leuk? Precies! Wie slim is, laat vervelende klusjes door anderen uitvoeren. En dat kan: een robotstofzuiger neemt veel werk uit handen, en je hoeft er niet voor thuis te blijven. Sommige robotstofzuigers hebben zelfs een dweilfunctie. Dankzij een slim navigatiesysteem maakt hij je hele huis schoon terwijl jij lui achterover kunt leunen. Juist in de wintermaanden is zo’n huishoudhulp een uitkomst: je bent immers veel meer binnen in huis dan buiten. Een goed moment dus om zo’n robotstofzuiger aan te schaffen!

Klik hier voor alle Black Friday robotstofzuiger-deals

Slimme rookmelders

Met al dat koken en bakken tijdens de feestdagen wil je wel dat je tijdig wordt gewaarschuwd als het uit de hand dreigt te lopen. En ook gedurende de nacht wil je veilig zijn en snel gewekt worden bij brand. Een slimme rookmelder waarschuwt direct op je smartphone bij rookontwikkeling, maar laat uiteraard ook een luide sirene klinken, indien gewenst. Slim én veilig!

Klik hier voor alle Black Friday rookmelder-deals

Thermostaten die je warm houden

Is je huis te koud wanneer je opstaat en te warm wanneer je gaat slapen? Met een slimme thermostaat stook je voortaan op de perfecte temperatuur. Deze handige thermostaten regelen de verwarming volautomatisch op basis van jouw ritme of aan de hand van vooraf ingestelde tijdsperioden. Zo stook je energie-efficiënt voor een comfortabel en warm huis en verbruik je nooit meer te veel!

Klik hier voor de hotste Black Friday thermostaat-deals

Slimme gordijnen tegen lichtinval of kou

In de donkere dagen doe je wellicht iets eerder je gordijnen dicht, het houdt immers ook de warmte vast in huis. Heb je een groot huis met veel kamers, dan is misschien eens tijd om ook deze routine te automatiseren. Dat kan met het grote aanbod van systemen voor het automatisch sluiten en openen van al je gordijnen. Veel van deze systemen reageren ook op lichtinval van buiten en kunnen zichzelf automatisch sluiten op het moment dat het donker wordt. En 's-morgens gaan ze desgewenst ook automatisch weer voor je open. Handig!

Klik hier voor alle smart home-apparaten op Kieskeurig.nl