ID.nl logo
Je smartphone verkopen? Dit beïnvloedt de verkoopwaarde
Huis

Je smartphone verkopen? Dit beïnvloedt de verkoopwaarde

Wil je je oude smartphone verkopen? Dan wil je natuurlijk weten hoe je er het meeste uit kunt halen. Of je hem nu inruilt, verkoopt aan een opkoper of zelf op Marktplaats zet: er zijn behoorlijk wat factoren die de prijs beïnvloeden. In dit artikel lees je waar de waarde van je tweedehands telefoon door wordt bepaald. Ook interessant wanneer je zelf een tweedehands smartphone wilt kopen!

Het is lastig om exacte prijzen te noemen in dit artikel – op de tweedehands markt liggen prijzen nu eenmaal veel minder vast dan bij nieuwe toestellen. Daarom houden we het iets algemener, en delen we met je wat ons opvalt en wat onze ervaringen zijn. Enkele belangrijke smartphone-eigenschappen zijn: 📱 Merk 📱 Updatebeleid 📱 Leeftijd, conditie en accu 📱 Accessoires en garantie

Lees ook: Oude smartphone? Dit kun je er nog mee doen!

Een tweedehands smartphone kopen is soms een gok. Helemaal als je dat via directe handel regelt, zonder tussenkomst van een bekend platform. Daarom is het zowel voor kopers als voor verkopers handig om te weten wat de waarde bepaalt van een smartphone, zodat ze samen tot een goede deal kunnen komen. De vier factoren die daarbij een rol spelen, leggen we hieronder uit.

Merk

Als een toestel van een bekend merk is, dan kan er vaak een hogere prijs voor worden gerekend. Apple, Samsung en Google staan bijvoorbeeld bekend om een lang updatebeleid en kwalitatief goede hardware, waardoor het risico voor kopers klein is.

Het updatebeleid

We hebben een rondgang gemaakt langs een aantal verkopende partijen en wat ons opvalt is dat weinig aanbieders melding maken van het resterende updatebeleid. Meestal staat er wel bij op welke versie van het aanwezige besturingssysteem een toestel draait. Alleen als je mazzel hebt, wordt er iets gezegd over het type updatebeleid. Maar dit heeft weinig invloed op de prijs. Toch kun je hier als zelfstandige verkoper iets mee doen, omdat toestellen met goede hardware en een lang resterend updatebeleid interessanter zijn dan smartphones zonder.

Van de onder 'Merk' genoemde fabrikanten ontvangen nieuwe smartphones zes tot zeven jaar updates. Als je voor die tijd besluit toch een nieuw toestel te kopen, dan kun je tijdens de verkoop het beste melden hoe lang jouw oude smartphone nog updates krijgt. Nu moeten mensen daar vaak nog zelf achteraan gaan. Of de verkoop nou plaatsvindt via een platform of losse verkoper maakt niet uit – het wel vermelden is gewoon klantvriendelijker, punt. Vandaar ook dat we als reviewers op ID.nl altijd melding maken van het updatebeleid, zodat dergelijke informatie voor iedereen makkelijk te vinden is.

Ook interessant: Wat is het beste moment om je smartphone te vervangen?

Leeftijd, conditie en accu

De leeftijd van een toestel speelt dus op meerdere manieren een rol. Hoe ouder een smartphone is, hoe meer de prijs over het algemeen zakt. Maar aanbieders houden daarin dus geen rekening met het updatebeleid. Als je weet waar je nog recht op hebt, dan kun je een veel betere afweging maken of je gaat voor bijvoorbeeld een iPhone 12, iPhone 13 of iPhone 14. Die toestellen doen – even kort door de bocht – grofweg hetzelfde, maar de tweedehands prijzen lopen uiteen.

Wat samenhangt met de leeftijd, is de conditie waarin het toestel verkeert. Kapotte smartphones of toestellen met zeer duidelijke gebruikerssporen zijn weinig in trek en hebben vaak lagere prijzen.

In het verlengde hiervan is een gezonde accu eveneens van belang. Als je als verkoper de accu vervangt, of laat vervangen, dan kun je enkele tientjes meer vragen. Je kunt immers garanderen dat door de nieuwe accu de telefoon tijdens dagelijks langer meegaat en niet om de paar uur aan de oplader hoeft. Bovendien kan de nieuwe eigenaar rekenen op een langere levensduur in de komende jaren.

Accessoires en garantie

Verder vinden kopers het heel fijn als een smartphone compleet is. Het originele doosje hoeft er vaak niet bij te zitten (maar kan een smartphone soms extra waarde geven). Belangrijker zijn de accessoires die meegeleverd worden, zoals de oplader, de oplaadkabel en de handleiding. Heb je die nog? Vertel dat er dan bij en benadruk dat de koper hier dus geen extra kosten voor hoeft te maken. Omdat usb-c-opladers tegenwoordig niet superduur zijn, valt de prijs die je voor je tweedehands telefoon kunt vragen niet heel veel hoger uit – maar het verkoopsucces lijkt wel groter te zijn.

©Rens Blom

Waarom compleet beter verkoopt (een stukje psychologie) Wanneer iemand een apparaat compleet en in goede staat aanbiedt, inclusief originele accessoires, geeft dat vaak aan dat er zorgvuldig mee is omgegaan. Mensen die hun spullen goed onderhouden, bewaren vaak ook de originele verpakking en accessoires. Dit wekt vertrouwen bij potentiële kopers. Daarnaast speelt de perceived value (waargenomen waarde) een belangrijke rol. Een compleet pakket, zelfs zonder het originele doosje, straalt volledigheid en betrouwbaarheid uit. En dat maakt dat kopers zich zekerder voelen over de aankoop, omdat ze geen extra kosten hoeven te maken voor ontbrekende onderdelen.

Wat we verder vrijwel niet tegenkomen, is informatie over de garantie. Toegegeven, de meeste smartphones worden pas na de garantieperiode van twee jaar verkocht, waardoor dat ook niet hoeft. Maar als je een jong toestel verkoopt, dan kan een nog lopende garantie – net als dat lopende updatebeleid – van waarde zijn. Laat de koper ook weten of er al eventuele reparaties gedaan zijn, zodat je kunt laten zien dat je het toestel altijd goed verzorgd hebt. Dit straalt vertrouwen uit en kan zo'n toestel meer waarde geven. Kopers zijn immers op zoek naar een veilige aankoop.

Heb je iets vervangen of laten repareren? Benoem dan om welke onderdelen dat gaat en waar dat is gedaan. Hoe meer informatie je verstrekt, hoe waardevoller je product wordt. Als je neppe of heel goedkopere onderdelen hebt gebruikt, dan is je toestel minder waard en moet je daar eerlijk over zijn. Verkoop het toestel alleen in de staat zoals je hem zelf ook zou willen aanschaffen.

Oude smartphone verkocht en toe aan een nieuwe? 👇🏼

Betaalbaar én goed!

De populairste smartphones tot 700 euro

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld
Mobiliteit

Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld

Er is een handjevol Amerikaanse start-ups dat net als Tesla onze wereld met hightech elektrische voertuigen een stukje mooier en schoner wil maken. Denk aan Fisker, Canoo of Rivian. Soms met succes, maar gezien het recente faillissement van Fisker niet zonder risico. Een kanshebber is echter Lucid. Mede dankzij de nodige liquiditeit uit Saoedi-Arabië, een partnership met Aston Martin en een top-engineer die aan de wieg van de Tesla Model S stond. Irwin van InstaAutoVlog reed dan ook met de Lucid Air en vertelt er in dit artikel en video meer over.

Extreem lage CW-waarde

Met een lengte van 4,97 meter en een breedte van 1,93 meter concurreert de Air met auto’s als de Tesla Model S of de BMW i5. Opvallend is echter het hoogteverschil. De Air is met 1,41 meter zo’n tien centimeter lager dan de BMW, iets wat ongetwijfeld met de zeer lage CW-waarde van de Air heeft te maken. Deze bedraagt slechts 0,21 en dat moet een gunstig effect op het energieverbruik en dus ook de maximale range hebben. 

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Op de bok 

Die lage CW-waarde staat een enigszins comfortabele instap in de weg, zeker gezien de hedendaagse tendens van auto's met een hogere instap. Het zitcomfort is daarentegen goed. De stoelen zijn fors en goed gevormd en het enige wat opvalt is de wat 'op de bok'-zitpositie. Dit is het gevolg van de batterij die in de bodem is verwerkt, waardoor de stoel niet lager gezet kan worden. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Toonbeeld van fraaie materialen

In het interieur is de Lucid Air, zelfs bij het instapmodel, een toonbeeld van fraaie materialen als velours, echt leder en fraaie stiksels. De afwerking staat op een hoog niveau, maar teleurstellend (qua kwaliteitsbeleving) zijn de enigszins gammele schakelaars ten behoeve van de climate control en die op het stuurwiel. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Scherm swipen 

Kijken we naar de drie displays, dan zien we dat de Air in de basis al wat ouder is. De menustructuur is prima, de werking ook. Met name de matige snelheid ervan valt tegen en de opstartprocedure van bijvoorbeeld het navigatiesysteem mag vlotter. Fraai is wel het digitale instrumentarium en het verticale scherm wat lager op de middenconsole. Hier kun je de auto naar smaak finetunen. Een leuke gadget is de mogelijkheid om dit scherm omhoog te swipen, waarna je er extra opbergruimte achter aantreft. 

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ruim en riant

Achterin is de Air comfortabel. Voor wat betreft de zit-, been- en ook zeker de hoofdruimte overklast 'ie de BMW én Tesla. Ook de kofferruimte is met 480 of maximaal 1835 liter fors en er voorin ook nog opslagruimte, ook wel bekend als frunk. De inhoud hiervan is met 285 liter uiterst riant. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1251pk 

De Air is in vier smaken leverbaar. Als geteste RWD Pro met 442 pk en 747km range, als AWD Touring met 629 pk en 725 km range, AWD Grand Touring met 812 pk en 839 km range en als topper de AWD Sapphire met een duizelingwekkende 1251 pk. De eerste twee versies hebben een 92kWh batterij, een 22kW boordlader en een DC-pieksnelheid van 200kW, mede dankzij 800volt-technologie. Vanaf de Grand Touring zien we echter een immense 112kWh-accu en ligt ook de DC-snelheid hoger met een maximum van 253kW.  

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium rijdynamiek

Voor de test is gereden met een oud model Pro. In tegenstelling tot de nu leverbare Pro is deze auto van een extra elektromotor op de vooras voorzien. Net als met het interieur heeft Lucid zich met de Air gefocust op sportieve en premium rijeigenschappen, iets waarin ze zeker zijn geslaagd.

De auto rijdt prettig, is aangenaam stabiel en ook de rijdynamiek, het stuurgevoel en balans zijn op niveau. Toch is het niet een auto die uitnodigt. Zo betrekt een BMW i5 je meer bij het rijden, terwijl de Model S dankzij luchtvering rondom (de Lucid Air heeft een normaal onderstel) een iets betere allrounder is. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Minder zuinig dan verwacht

Waar 'ie wel excelleert is de rechtuit-stabiliteit en het rijcomfort op hogere snelheid. Iets wat je, dankzij de ingenieuze techniek, die in eigen huis is ontwikkeld en waardoor het merk als hofleverancier voor toekomstige elektrische Aston Martins mag worden gezien, zelfs lang moet vol kunnen houden.

De praktijk? Iets minder gunstig dan gedacht. De Lucid Air Pro AWD verbruikte gedurende de test gemiddeld 17kWh/100km. Vergelijkbaar met de BMW i5 die ik eerder heb getest en zelfs iets onzuiniger dan de Tesla Model S Long Range. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Video

Meer weten en zien over de Lucid Air? Bekijk dan de video:

Watch on YouTube

  

▼ Volgende artikel
Zo zet je reclame op je LG televisie uit
Huis

Zo zet je reclame op je LG televisie uit

Sinds dit jaar toont LG op het Home-scherm van webOS en de screensaver niet alleen content-gerelateerde aanbevelingen, maar ook commerciële reclames, bijvoorbeeld voor sportwinkels en automerken. Vind je die advertenties storend? Gelukkig kun je ze met een paar instellingen uitschakelen!

In dit artikel lees je:

  • Hoe je reclame op het Home-scherm van je LG-tv uitschakelt
  • Hoe je inhoudsaanbevelingen en promoties uitschakelt
  • Hoe je advertenties op de screensaver verwijdert
  • Hoe je de tracking van je kijkgedrag beperkt

Lees ook: Zo optimaliseer je de beeldkwaliteit van een LG-televisie

Reclame op het Home-scherm van smart tv’s is niets nieuws, maar tot nu toe bleef dit beperkt tot content-gerelateerde aanbevelingen, zoals een nieuwe Disney+ of Prime Video-serie. Dit soort aanbevelingen kunnen we nog accepteren – tot op zekere hoogte. Want de manier waarop LG tijdens de meest recente Streaming Week bijna het complete Home-scherm vulde met reclame hiervoor, daar was ook niet iedereen blij mee. En LG is dit jaar nog verder gegaan door ook commerciële advertenties te tonen, zoals voor een sportwinkel en een automerk. Voor veel mensen is dat echt een stap te ver.

Deze reclames kun je gelukkig uitschakelen via de instellingen. Voor de duidelijkheid, reclames die verschijnen op live tv-zenders, YouTube of in FAST-kanalen (Free Ad-supported Streaming Television) schakel je hiermee niet uit. Het gaat enkel om de reclames die LG zelf toont binnen webOS.

De belangrijkste advertenties uitschakelen

Ga naar de instellingen, Algemeen, Systeem, Aanvullende instellingen, Startpagina-instellingen. Schakel in elk geval Home-promotie uit. Daarmee verdwijnt alle reclame bovenaan het Home-scherm. In plaats daarvan krijg je een eenvoudig sfeerscherm te zien met een link Ga naar Apps.

©Eric Beeckmans

Inhoudsaanbevelingen uitschakelen

Wie nog een stap verder wil gaan, dan kun je ook de inhoudsaanbevelingen uitschakelen. Dat doe je door in Algemeen, Systeem, Aanvullende instellingen, Startpagina-instellingen de instelling Inhoudsaanbeveling uit te vinken. Daarmee wordt de onderste rij aanbevelingen op het Home-scherm vervangen door een rij tips. De meest linkse tegel blijft verwijzen naar de laatst gebruikte bron (Recente Invoer). Ook de aanbevelingen die webOS toont als je verder naar onder scrolt worden dan verborgen. Het Home-scherm beslaat zo nog maar één pagina. Als je de aanbevelingen zelden gebruikt is dat zeker een aanrader.

©Eric Beeckmans

Promoties in Ouderlijk toezicht uitschakelen

Voor de volledigheid ga je ook even langs Algemeen, Systeem, Veiligheid (Ouderlijk toezicht). Onderaan in die instellingen vink je Aanbevelingen en promotie startscherm uit.

©Eric Beeckmans

Screensaver-promoties uitschakelen

Ook op de screensaver kan LG reclame tonen. Vooral voor oled-schermen is dat irritant, want die springen vrij snel naar de screensaver. Gelukkig kun je ook deze reclame uitschakelen, zodat de screensaver een neutraal uiterlijk krijgt. Daarvoor ga je naar Algemeen, Systeem, Aanvullende instellingen en vink je Schermbeveiliging promotie uit.

©Eric Beeckmans

Tracking beperken

Wie alle instellingen hierboven heeft uitgeschakeld, wordt al niet meer lastiggevallen door reclame op het Home-scherm. Wil je echt nog een stap verder gaan, dan zijn er nog een aantal opties. Dat tv’s ons kijkgedrag volgen is bekend, dat is uiteraard nodig als je persoonlijke aanbevelingen wil krijgen. Wil je dat soort zaken echt maximaal beperken, dan kan dat.

Ga naar de instellingen Privacy en voorwaarden, Advertentie. Daar kun je de AD ID van de tv resetten, en vervolgens Ad-tracking beperken aanvinken.

©Eric Beeckmans

Extra privacy-opties

Tot slot kun je in Privacy en voorwaarden, Gebruikersovereenkomsten een aantal zaken uitschakelen. Nadat je dat gedaan hebt, zal de tv herstarten. Wat mag je uitschakelen? Alles behalve het eerste item, de Gebruiksvoorwaarden.

Wat zeker uit mag:

Overeenkomst voor op interesses gebaseerde advertenties

Overeenkomst voor marketingcommunicatie

Wat uit mag als je je kijkgedrag niet wilt laten tracken, en/of als je geen spraakgegevens wilt delen (in dat geval kun je geen spraakcommando’s meer geven of zoekopdrachten inspreken).

Overeenkomst inzake Gegevens over het kijkgedrag

Spraakgegevens

©Eric Beeckmans

Door de bovenstaande stappen te volgen, kun je de meeste reclames op je LG-tv uitschakelen en het Home-scherm weer overzichtelijk maken. Hoewel het uitschakelen van deze advertenties de ervaring een stuk rustiger maakt, blijft het belangrijk om te weten dat je kijkgedrag nog steeds gevolgd kan worden voor persoonlijke aanbevelingen. Als je dat wilt beperken, kun je ook de trackinginstellingen aanpassen. Zo heb je meer controle over wat je ziet en deelt, en maak je jouw kijkervaring precies zoals jij het wilt.