Wat is het beste moment om je smartphone te vervangen?
Wanneer we naar een smartphone kijken, dan letten we op een aantal dingen. De prijs en specificaties zijn vanzelfsprekend belangrijk, maar waar we geen rekening mee houden is hoe lang een bepaald model meegaat. Wat is nou het beste moment om je smartphone te vervangen?
Als het aan smartphonefabrikanten ligt, dan upgraden we ieder jaar (of sneller). Dat is niet echt houdbaar – zowel financieel als voor het milieu. Daarom kan het geen kwaad om je bewust te zijn van het beste moment waarop je een smartphone kunt vervangen. Daarvoor let je op onderstaande punten:
Wat beïnvloedt de levensduur van een smartphone? Wat zijn signalen waar je op moet letten? En hoe vaak zou je moeten upgraden?
Lees ook: Waar voor je geld: 5 smartphones met ondersteuning voor Android 14
Om een goed beeld te krijgen van wanneer je je smartphone moet vervangen, is het handig om te weten waar je op moet letten. Hoewel het per smartphone verschilt wanneer het moment daar is, kunnen vrijwel alle modellen last hebben van dezelfde problemen. Hoe meer je een smartphone gebruikt, hoe meer slijtage optreedt. En (open deur, maar toch) hoe vaker je hem laat vallen, hoe eerder hij kapot gaat.
Dat je hem per ongeluk laat vallen, daar heb je zelf weinig invloed op - dat gebeurt gewoon wanneer het gebeurt. Gelukkig zijn er genoeg zaken waar je wel zelf invloed op hebt, waardoor de levensduur van je smartphone juist verlengd wordt:
◘ Zorg ervoor dat je ongebruikte apps verwijdert, zodat je opslagruimte niet onnodig vol raakt.
◘ Download geen apps uit onbekende bronnen (als je die niet vertrouwt).
◘ Speel geen games die niet geschikt zijn voor je smartphone.
◘ Gebruik een hoesje en een screenprotector.
◘ Laad het toestel niet ’s nachts op (en volg de batterijrichtlijnen).
◘ Vermijd extreme temperaturen.
◘ Start je smartphone minstens één keer per week opnieuw op.
◘ Maak hem geregeld schoon (check ook vooral de poorten en knoppen).
◘ Laat reparaties uitvoeren door gecertificeerde reparateurs
Wel zo veilig:
Een hoesje om je smartphoneSignalen die je smartphone afgeeft
Gedurende de gebruikersperiode kun je allerlei signalenkrijgen die vertellen dat het tijd is om te upgraden. Negeer die signalen niet, maar ga er ook niet meteen op uit om een nieuw toestel te kopen. Probeer eerst te achterhalen wat er precies speelt, en check of je dat euvel nog kunt verhelpen (zelf of door een specialist). Is het scherm kapot? Dat kun je gewoon laten maken. Is je toestel langzaam en werkt het leeghalen of opnieuw opstarten niet meer? Dan is je processor te langzaam geworden voor de systeemeisen, en dan zou je wel moeten upgraden.
Datzelfde geldt voor het moment waarop je merkt dat de accu het niet meer trekt. Als je geen dag doorkomt met een volle batterij, ook al raak je het toestel amper aan, dan is het tijd voor een nieuw toestel. Tenzij je de accu natuurlijk kunt laten vervangen, maar bij veel smartphones is dat helaas niet altijd mogelijk. Andere zaken kunnen je eveneens doen laten denken dat het upgradetijd is, zoals een kapotte usb-c-poort of speaker. Echter, als het goed is, kan een specialist die onderdelen voor je vervangen. Goed voor het milieu (want minder e-waste) en je portemonnee (want veel goedkoper).
Een van de belangrijkste redenen om je smartphone te vervangen, heeft met software-updates te maken. Sommige Android-smartphones krijgen twee tot vier jaar updates, en daarna is het klaar. Google biedt vanaf de Pixel 8 zeven jaar updates aan, terwijl Apple ook zijn toestellen tot vijf jaar na de lancering ondersteunt. Samsung, OnePlus en Oppo doen het met vier jaar aan support ook goed. Xiaomi, Motorola, Vivo, Nokia en Realme scoren met drie jaar al slechter. En Sony, Honor, Asus en TCL scoren met een tweejarig updatebeleid gewoonweg slecht.
©Toyakisfoto.photos
Het juiste upgrademoment
Het juiste upgrademoment is dus wanneer je toestel echt niet meer vooruitgaat. Maar dan nog zie je dat er winst te behalen valt als je daar objectief naar kijkt. De meeste mensen upgraden echter gemiddeld elke drie jaar, ook wanneer er geen problemen zijn. Daar is niets mis mee, want ook dat heeft zo zijn voordelen. Meestal hebben fabrikanten dan nieuwe functies gepresenteerd, waardoor overstappen waardevoller is dan wanneer je jaarlijks voor een upgrade gaat. De stappen zijn dan groter. Ben je nog tevreden over de accu of heb je die al eens vervangen, dan kun je misschien nog langer wachten.
Om de vijf jaar upgraden is wellicht nog beter; dan is de stap tussen beide smartphones groter en dan merk je echt verschil in prestaties en software. Je kunt je smartphone dan niet meer tweedehands verkopen, maar dan kun je hem alsnog bij een recyclepunt inleveren en de materialen recyclen. Of je doneert hem aan een goed doel, zodat dat er nog een paar euro voor krijgt. Het punt is: vervang je smartphone niet meteen als er iets aan de hand is en wacht zo lang als mogelijk. Check wat je zelf kunt doen om de situatie te verbeteren en upgrade alleen wanneer nodig. Scheelt in de portemonnee en op de afvalberg!