ID.nl logo
iOS 10: De grootste update van iOS ooit?
Huis

iOS 10: De grootste update van iOS ooit?

Apple heeft tijdens de WWDC de tiende versie van iOS aangekondigd. Een flinke mijlpaal volgens het bedrijf, omdat het de grootste update van iOS zou zijn sinds de lancering van het platform. We zetten alle nieuwigheden voor je op een rij.

Om duidelijk te maken wat er allemaal veranderd is in iOS, heeft Apple alle veranderingen onderverdeeld in tien hoofdthema's. We zullen ze stuk voor stuk even behandelen. Is het écht zo'n grote release? Daar komen we snel genoeg achter. Lees ook: OS X wordt macOS Sierra, en Siri is erbij.

1. Gebruikservaring

Voor iOS 10 heeft Apple het standbyscherm volledig opnieuw ontworpen. Zo is de vingerafdruk zo snel geworden, dat notificaties alweer uit beeld verdwenen zijn zodra we onze duim op de sensor leggen. Om die reden heeft Apple nu Raise to Wake geïmplementeerd. Wanneer je nu je iPhone oppakt, zie je automatisch de berichtgevingen op het scherm verschijnen. De berichtgevingen die je ziet, kun je vervolgens gedetailleerd bekijken met behulp van 3D Touch.

In die weergave kun je ook direct reageren, of bijvoorbeeld een item in je agenda accepteren of, in het geval van Uber, een rit rechtstreeks boeken. Nieuw in het Berichtenscherm is de mogelijkheid om alle notificaties in één keer te verwijderen. Niet wereldschokkend, wél heel handig. In het Bedieningspaneel kun je nu opzij scrollen voor een uitgebreide interface voor het besturen van je muziek (dat is dus niet meer weggepropt in één scherm). Daarnaast kun je nu vanuit het Standby-scherm met één veeg de camera tevoorschijn toveren of navigeren naar je widgets.

2. Siri

Niet iedereen is even enthousiast over de mogelijkheden van Siri. Zeker niet de inwoners van ons kleine landje, omdat Siri hier nu eenmaal minder kan. Maar daar gaat dus iets in veranderen, want Apple maakt Siri beschikbaar voor ontwikkelaars. Dat betekent dat je dus straks ook Siri kunt gebruiken om een bericht te sturen via WhatsApp of om een ritje te bestellen via Uber. Daar hebben wij in Nederland dus ook iets aan.

3. Quicktype

Een functie die we heel graag zouden hebben, maar in de Nederlandse taal helaas nog moeten ontberen is Quicktype, oftewel de snelle antwoorden die in de Berichten-app worden getoond, zodat je niet alles hoeft te typen. In iOS 10 is deze functie sterk verbeterd, omdat de antwoorden ook de context begrijpen.

Oftewel, als iemand in een bericht vraagt waar je bent, begrijpt Quicktype dat er om je locatie wordt gevraagd, en kun je die direct versturen. Als er een dag, een tijd en een plaats wordt genoemd in een bericht, begrijpt Berichten dat er waarschijnlijk een afspraak aan zit te komen, en kun je die direct toevoegen aan je kalender. We vinden het fantastisch, maar in Nederland hebben we er voorlopig geen drol aan.

4. Foto's

Ook de app Foto's is flink onder handen genomen en wel op indrukwekkende wijze. Zo is er een nieuwe fotoweergave toegevoegd, waarmee je je foto's op een landkaart kunt zien. Daarnaast is er nu gezichtsherkenning ingebouwd, waarmee automatisch albums kunnen worden aangemaakt op basis van de gezichten van een bepaald persoon. Echter, niet alleen gezichten worden herkend, ook voorwerpen en locaties kunnen worden herkend. Zo kan de app zien of een foto bijvoorbeeld op het water is genomen, op een berg, of je op een paard zit enzovoort.

Die foto's kunnen vervolgens eenvoudig bij elkaar worden gezocht. Met Memories, een nieuwe functie binnen Foto's, kunnen er nu 'herinneringen' bij elkaar worden gezocht. Oftewel, foto's van momenten die volgens de App betekenis bij elkaar hebben omdat dezelfde mensen er in verschijnen, dezelfde voorwerpen, locaties enzovoort. Of dit een functie is die we vaak gaan gebruiken, dát moeten we natuurlijk nog even zelf ondervinden, maar het klinkt erg leuk.

5. Kaarten

De app Kaarten is prachtig, maar ook hier krijgen wij in Nederland slechts een beperkte versie van (de openbaar-vervoer functie werkt vooral heel goed in het buitenland). De app wordt vanaf iOS 10 een stuk interactiever (ook voor ons). Zo weet de app bijvoorbeeld op welk moment je bijvoorbeeld naar je werk gaat (op basis van je navigatiegedrag) en kan je op basis daarvan handige informatie geven. Ook kun je heel eenvoudig filteren waar je naartoe wilt, dus niet alleen een restaurant, maar ook wat voor restaurant (al vermoeden we dat we dit in Nederland niet zullen krijgen).

Hetzelfde geldt voor verkeersinformatie op de kaart, heel tof, maar het is niet duidelijk of we daar ook van kunnen profiteren. Waar we wél de vruchten van gaan plukken is het feit dat Apple ook deze app vrijgeeft voor ontwikkelaars. Oftewel, alle ontwikkelaars kunnen nu extensies bouwen voor Kaarten - denk daarbij aan reserveren vanuit de app Kaarten - en daar gaan we dus zeker iets van merken.

6. Muziek

De zesde hoeksteen in iOS 10 is Apple Music. Apple heeft de app een volledige make-over gegeven, zodat je makkelijker toegang hebt tot je favoriete muziek, je recente muziek, je gedownloade muziek, en daarbij een modus krijgt om nieuwe muziek te ontdekken. Leuk, maar eigenlijk niet een eigen categorie waard.

©PXimport

Apple Music is fraai, maar kreeg wat ons betreft iets teveel aandacht.

7. News

En weer een app waar we in Nederland niets aan hebben, simpelweg omdat de hele app hier niet beschikbaar is. Apple weet trots te melden dat de Nieuws-app 2000 publicaties telt en 60 miljoen maandelijkse gebruikers. News in iOS 10 is volledig opnieuw ontworpen om je het nieuws te bieden waar je op zit te wachten, met persoonlijke Breaking News-notificaties en abonnementen. Ook hier zullen we niet teveel over schrijven, we hebben er simpelweg nog niet zoveel aan.

©PXimport

Het wordt tijd dat de we News-app in NL ook krijgen.

8. Homekit

Met alle functies die je iPhone en iPad hebben, worden het steeds meer afstandsbedieningen in je huis (en daarbuiten). Daar wil Apple op inspelen met Homekit, het platform dat ze twee jaar geleden aankondigden. Nu gaat het bedrijf daar een stapje verder in met de lancering van de app Home. Met Home heb je één app van waaruit je alle compatible apparaten in huis kunt bedienen.

Overigens hoef je Home daar niet voor te openen, het kan ook gewoon vanuit je Bedieningspaneel. En afhankelijk van de soort hardware die je hebt, kan de boel ook geactiveerd worden op basis van nabijheid (dus wanneer je telefoon je huis nadert). Gaaf aan Home vinden we de Scenes optie, een set voorinstellingen waarmee je in één klap je huis klaar voor de nacht kunt maken (gordijnen dicht, licht uit enzovoort). Superlui, maar wel heel tof.

9. Telefoon

Het is alweer een tijdje geleden dat de telefoon-app een upgrade heeft gekregen, maar die is ditmaal niet overgeslagen. De meest opvallende verbetering: Voicemail Transcription, oftewel, een tekstuele weergave van de inhoud van je voicemail. Echter, je voelt hem al aankopen, we vrezen dat wij daar in Nederland nog eventjes op moeten wachten. Ook leuk, maar niet meer dan dat: notificaties van een VoiceIP-gesprek kunnen nu veel visueler worden weergegeven.

©PXimport

Gaan we in Nederland ook Voicemail Transcripts krijgen?

10. Berichten

Tot slot is de app Berichten op de schop gegaan, volgens Apple de meestgebruikte app in iOS (op Tinder na). Nieuw in Berichten zijn Rich links, oftewel, wanneer je een link plakt naar een website, krijg je alvast een indicatie van wat de inhoud van die link is. Ook wordt het makkelijker om foto's in te voegen. Emoji's spelen een gigantische rol in iOS 10. Letterlijk, want ze zijn nu drie keer zo groot geworden.

Daarnaast is het nu mogelijk om in Berichten emoji's te laten voorspellen. Oftewel: wanneer je heel veel woorden gebruikt, die je ook door emoji's zou kunnen vervangen, dan kun je dat met één druk op de knop doen.

Daarnaast kent Berichten nu ook Bubble Effects. Blijkbaar vond Apple het heel vervelend dat alle berichten die je stuurt in dezelfde saaie ballon getoond worden. Daar heeft het bedrijf nu iets aan gedaan, door je in staat te stellen animaties mee te geven aan die ballonnetjes. Denk hierbij aan tekst die langzaam groeit of slinkt, tekst die hard in komt vliegen, maar ook tekst die onzichtbaar is tot je er met je vinger overheen veegt. En om je berichten extra kracht bij te zetten, kun je een full screen video-effect op de achtergrond tonen.

Ook nieuw is Tapback, de mogelijkheid om heel snel een emoticon terug te sturen, en Digital Touch, de optie om een foto te voorzien van een tekening. Het is natuurlijk allemaal gefröbel, maar eerlijk gezegd werden we er stiekem wel enthousiast van. Ook Berichten wordt vrijgegeven voor ontwikkelaars, en dát is heel interessant want dan zijn de mogelijkheid qua het versturen van berichten eindeloos.

©PXimport

Berichten sturen wordt écht een stuk leuker vanaf iOS 10

Conclusie:

Tien flinke veranderingen in iOS. Maar is het echt zo'n big deal als Apple beweert? Tja, stiekem niet echt. Er zitten echt wel hele leuke functies in, en de verbeteringen zijn meer dan welkom, maar als je dit de grootste release van iOS noemt sinds de lancering, dan doe je de vorige versies wel heel erg teniet. Ook blijft het jammer dat er steeds meer onderdelen zijn die we in ons land niet kunnen gebruiken, maar dat is wellicht een kwestie van tijd. Ons oordeel? iOS 10 is heel degelijk en een zeer welkome verbetering. Fenomenaal is het niet, maar dat hoeft ook niet en het is stiekem jammer dat Apple zich laat verleiden tot het opblazen van iets dat geen extra glitter behoeft.

▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

 

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk
Huis

Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk

Met een adviesprijs van 249,99 euro is de Motorola Moto G55 geen dure smartphone. Je moet er dan vanzelfsprekend rekening mee houden dat je niet het nieuwste of het beste in huis haalt. Maar voor mensen die niet al te veeleisend zijn, kan dit een prima optie zijn.

Goed
Conclusie

We houden er in deze beoordeling rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het toestel parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.

Plus- en minpunten
  • Degelijke processor
  • Prima scherm
  • Genoeg werkgeheugen
  • Veel opslagruimte
  • Goede accu
  • Camerasysteem
  • Updatebeleid
  • Plastic frame

Afwerking toestel

Dankzij het plastic frame voelt de Motorola Moto G55 gelukkig licht aan. En door het eco-leer achterop heb je niet het idee met een echt goedkoop toestel te maken. Die achterkant heeft nog een voordeel: daardoor glipt het apparaat niet gemakkelijk uit je handen. Hoewel Motorola er standaard een plastic hoesje omheen doet, vinden we dat eigenlijk zonde. Zowel voor het ontwerp als voor het glijden.

©Wesley Akkerman

Verder is het vervelend – doch begrijpelijk – dat de smartphone niet water- en stofdicht is. Wel is er helemaal onderop een koptelefoonaansluiting aanwezig.

©Wesley Akkerman

Voorop treffen we een groot lcd-display van 6,49 inch aan. De telefoon beschikt over een hoge verversingssnelheid van 120 Hertz, HDR en een resolutie van 1080 × 2400 pixels (ook wel FHD+ genoemd). Het scherm kan redelijk helder ingesteld worden en wordt beschermd door een stevige laag Gorilla Glass 5-glas. De kleuren komen mooi en prettig naar voren, maar de kijkhoek is matig. Het enige wat echt opvalt in nadelige zin is dat er een luchtlaag zichtbaar is. Daardoor werpt de behuizing een schaduw op het display, en dat oogt heel goedkoop.

©Wesley Akkerman

Degelijke processor

De smartphone wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7025. Die valt qua prestaties ergens tussen de Snapdragon 7s Gen 2 (zoals in de Redmi Note 13 Pro) en Snapdragon 6s Gen 3 (zoals in de Moto G85) in. Voor gaming is dit niet echt een goede processor, maar voor dagelijks gebruik hebben we weinig te klagen. We hebben ook niet het idee dat de cpu het scherm niet kan bijbenen. Het kan zijn dat je tijdens het scrollen het toestel betrapt op een korte vertraging, maar dat kan ook komen doordat bijvoorbeeld een site of app net wat meer van het systeem vraagt.

Voor deze prijs vinden we de hoeveelheid opslagruimte en werkgeheugen heel riant. Je krijgt namelijk respectievelijk 256 GB en 8 GB voorgeschoteld. Het toestel draait nu op Android 14 en biedt bovendien de kenmerkende kale Android-ervaring aan. Houd wel rekening met wat vooraf geïnstalleerde apps, die je in sommige gevallen kunt verwijderen. Helaas krijgt de Motorola Moto G55 slechts twee Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates. Dat is echt ontzettend karig, maar heeft mogelijk iets te maken met de keuze voor de processor.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

Tegenvallende camera's

De 50 megapixelcamera achterop legt weliswaar kleuren redelijk natuurlijkgetrouw vast, maar eigenlijk zien we twee problemen waar we ons niet overheen kunnen zetten. De beelden ogen een beetje flets en plat, terwijl we aan de zijkanten soms een gebrek aan scherpte opmerken. In de avond maakt de Motorola Moto G55 al snel overbelichte foto's, waardoor kleuren niet stralen en details snel wegvallen. Je kunt dit soort foto's prima gebruiken voor op Facebook of andere sociale media, maar we zouden ze niet printen en daarna in een familiealbum stoppen.





Wat ons verder opvalt aan de groothoeklens, van acht megapixel, is dat die anders omgaat met kleuren. Die komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid en missen bezieling. Ook kan het zijn dat felle delen, zoals een wolkendek, kenmerkende detaillering missen.

Avondfotografie is echt ondermaats, en het helpt daarnaast niet dat de lens geen toegang heeft tot de optische beeldstabilisatie. De macro-optie (van de groothoeklens) maakt tot slot soms té scherpe foto's, waardoor randen hard ogen en een witte gloed krijgen. De camera's laten dus te wensen over.





Motorola Moto G55 kopen?

De accu doet gelukkig wel een hoop goed. Dankzij een vermogen van 5000 mAh kun je het soms wel twee dagen (of meer, afhankelijk van gebruik) uithouden. En met een 30watt-lader kun je het toestel vaak binnen anderhalf helemaal volladen. Die oplader moet je dan wel zelf aanschaffen, want die zit niet in de doos. Dat komt niet door Motorola, maar vanwege regels uit Europa. Met een half uurtje laden is het toestel voor de helft gevuld, dus daarin is het toestel betrouwbaar. Verder is het goed om te weten dat er geen draadloos opladen beschikbaar is.

We houden er rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het apparaat parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.