ID.nl logo
HTC 10 - Weinig onderscheidend, maar de moeite waard
© PXimport
Huis

HTC 10 - Weinig onderscheidend, maar de moeite waard

Met de HTC 10 moet de Taiwanese fabrikant weer helemaal terugkomen aan de top van de smartphone-wereld. Dat lukt verrassend goed, want de HTC 10 is een absoluut toptoestel met goede specificaties, die alleen nergens noemenswaardig écht beter is dan de concurrentie.

De HTC 10 is HTC's nieuwe paradepaardje, het topmodel dat het verkoopfiasco van de M9 moet vergeten, en qua kwaliteit ver boven de middenklasser A9 moet staan. Hoewel HTC zich de laatste tijd steeds meer richt op virtual reality (met de Vive Pre-headset), is het Taiwanese bedrijf zijn roots als telefoonmaker niet vergeten. Eerdere Android-toestellen van HTC konden maar moeilijk meekomen op de markt, maar met de 10 heeft HTC alles uit de kast getrokken om het beste toestel in jaren te maken. En dat lukt goed. Lees ook: HTC Vive - Loop door een virtuele wereld.

Uiterlijk

Dat is meteen te zien aan het chique uiterlijk. Dat is van stevig metaal, met eindelijk een 'normale' voorkant in tegenstelling tot de rare speakers op het voorpaneel van de vorige M9.

Ook de achterkant is mooier geworden. Die is van een glad, egaal metaal, met een opvallende bolling erin waardoor je het toestel lekker in je hand kunt houden. De ronde randen voelen absoluut niet hoekig aan. Aan de boven- en onderkant zitten achter de twee antenne-lijnen, maar in tegenstelling tot veel andere telefoons vallen die hier niet zo op en lijken ze onderdeel van het design van de telefoon.

©PXimport

Het uiterlijk is fraai en komt erg overeen met de voorgangers van de HTC 10.

Knoppen

Aan de zijkant zitten de standaard-knoppen die je verwacht; een aan/uitknop in het midden, op een handige ergonomische plaats voor je duim, en twee volumeknoppen daar vlak boven. Opvallend is de aan/uit-knop, die geribbeld is zodat je hem meteen met je vinger kunt vinden vanuit je broekzak.

Twee slots

Opvallend is dat de HTC 10 twee vakjes heeft voor zowel de sim-kaart als de sd-kaart. Aan beide kanten zit zo'n slot, en hoewel dat tegen de conventie ingaat van een wat groter slot voor beide kaarten past het wel goed bij de rest van het design van de 10. Die is namelijk opvallend symmetrisch, iets dat niet meteen opvalt maar dat je wel waardeert. Zo zit de hoofdtelefoonaansluiting in het midden van het toestel aan de bovenkant, en valt het op dat de aan/uitknop ook in het midden zit.

©PXimport

Usb-C

Onderaan de telefoon zitten nog een usb-C-aansluiting, en voorop een vingerafdrukscanner die ook fungeert als homeknop. Daar komen we later nog even op terug. Als je het puur over het design van de telefoon hebt, zie je direct dat de HTC 10 een toptoestel is. Het voelt chique aan, duur, sexy en elegant, maar ook oerdegelijk.

Dat is misschien wel gelijk het grootste nadeel van het toestel, want dat ligt vrij zwaar in de hand en is ook significant dikker dan andere modellen. En waar je zou hopen dat die extra dikte zou zorgen voor een betere accuduur, valt dat in de praktijk toch een beetje tegen.

Prestaties

Over de prestaties van de HTC 10 hebben we weinig te klagen. De combinatie van de Snapdragon 820-processor, de 4 GB aan RAM én HTC's eigen Android-versie maken de telefoon aangenaam snel, en maken het draaien van meerdere apps tegelijk prima te doen. De telefoon is niet merkbaar veel sneller of trager dan concurrenten als de S7 of de G5 en scoorde in een aantal simpele benchmarks ongeveer even hoog.

Dat heeft onder andere te maken met de 10's scherm, dat met een lage latency weinig processorkracht vraagt, en met het minimalistische besturingssysteem dat een aantal prestatieverbeterende snufjes aan boord heeft.

SenseUI-skin

Het is vooral HTC's eigen Android-skin die in deze telefoon moet zorgen voor een unieke ervaring. Veel fabrikanten proberen zich met een eigen skin te onderscheiden van de concurrentie, zoals Samsung met het vreselijk zware TouchWiz, LG met zijn vele extra features en apps, en Huawei dat met EmotionUI Android bijna onherkenbaar achterlaat. HTC gaat juist een andere kant op. Het toestel maakt gebruik van Sense UI, een eigen Android-schil die het bedrijf al gebruikt sinds de eerste Android-telefoons uit 2010.

Sense UI is gemaakt om de 10 zijn eigen smaakje te geven, maar HTC heeft er goed voor gewaakt om geen overdaad aan zinloze applicaties en functies toe te voegen. Het bedrijf zegt nauw met Google te hebben samengewerkt om de Android-skin zo minimalistisch mogelijk te houden, zonder te vervallen in stock-Android of het bare-bones-OS van CyanogenMod.

Weinig bloatware

Dat is aardig goed gelukt. Dat begint bijvoorbeeld al bij het aantal applicaties, want buiten de verplichte Google-apps staat er niets te veel op het toestel. Waar veel custom OS's nog een aantal dubbele applicaties hebben staan, zoals meerdere Galerijen of aantekeningen-apps heeft HTC onder meer zijn eigen versie van Google Photos gemaakt, waarmee je naast de Photos-functies ook .raw-images kunt opslaan.

Toch heeft de HTC 10 net als andere telefoons een aantal apps geïnstalleerd staan die maar voor sommige gebruikers leuk of handig zijn. Neem bijvoorbeeld de app om het thuisscherm te veranderen van iconen en widgets naar 'stickers', en aan de linkerzijde van het thuisscherm zit een compleet nieuw scherm met nieuws en socialmedia-feeds. Die zagen we ook al in eerdere toestellen van bijvoorbeeld Samsung, en dat vonden we in dat geval ook compleet overbodig.

Handige programmaatjes

Een aantal features van het toestel zijn weer wel handig, zoals Boost+ waarmee je individuele apps kunt vergrendelen met een vingerafdruk en een app die het RAM-cache regelmatig leegt waardoor je telefoon sneller wordt.

De HTC 10 maakt gebruik van usb-C, een goede keus waarmee de HTC 10 meteen klaar is voor de toekomst, al moet je er wel rekening mee houden dat usb-C-kabels nog steeds veel minder aanwezig zijn dan micro-usb. Denk goed na over waar je je opladers neerlegt, want vooralsnog heeft bijna niemand er eentje die je kunt lenen.

Audio

Een ander opvallend aspect aan de telefoon is de audio. Normaal gesproken is dat een zwaar onderbelicht aspect van telefoons, maar bij de HTC 10 is het vermelden van het geluid en de audioverwerking positief noodzakelijk. De 10 richt zich niet specifiek op audiofielen, maar die doelgroep kan beter bij deze telefoon terecht dan bij welk ander toestel ook. Sowieso ondersteunt de 10 high-res-audio (van 24 bits), maar er zitten nog een aantal andere snufjes in de telefoon waar audiofielen blij van worden.

Zo wordt je de eerste keer gevraagd een 'persoonlijke audioprofiel' op te stellen, waarbij je een aantal instellingen moet doorlopen om de perfecte balans te krijgen van hoge en lage tonen voor jouw oren. Die kun je bovendien aanpassen voor verschillende hoofdtelefoons.

BoomSound

Door de ingebouwde DAC (wat een digitaal geluidssignaal naar een analoge omzet) en HTC's eigen 'BoomSound'-technologie heeft het geluid een opvallende dynamiek, met hoge tonen en lage bassen, die zelfs via de speaker goed klinken door de ingebouwde mini-subwoofer en -tweeter. Maar het is vooral met het gebruik van een hoofdtelefoon dat het geluid wonderbaarlijk klinkt: rijk en diep, beter dan op andere smartphones. En omdat je op deze telefoon vooral high-res-muziek wil luisteren is het fijn dat er uitbreidbaar geheugen bovenop de bestaande 32 of 64 GB is.

Scherm

De HTC 10 heeft een scherm van 5,2" met een QHD-resolutie van 2560 x 1440 pixels waarmee het qua pixeldichtheid goed in de buurt komt van de concurrerende toestellen, al merk je wel het scherpe contrast van het amoled-display van bijvoorbeeld de Galaxy S7.

Flets

Toch zijn de kleuren helder genoeg, al voelen ze op een lage helderheid wat fletser. Wel is er een wijd kleurenspectrum waarmee je veel verschillende kleuren van je scherm ziet springen. Dat maakt de telefoon erg goed voor media-applicaties zoals video of games. Je ziet een paar vertekeningen wanneer je vanuit een hoek naar het toestel kijkt, maar dat is verwaarloosbaar.

Opvallend is ook hoe helder het scherm is in normale situaties, maar in het zonlicht valt dat toch wel tegen. Dan worden de kleuren veel fletser, en zie je al vrij snel screen glare.

©PXimport

De kleurweergave is goed, zolang er geen zonlicht op het scherm valt.

Camera

HTC heeft in de 10 opvallend veel aandacht besteed aan de front-camera, maar ook de gewone camera aan de achterkant staat zijn mannetje. Dat is ondanks het feit dat HTC nooit echt bekend stond om zijn goede camera's, dus dat is een welkome verrassing. De lens heeft 12 megapixels en een diafragma van f/1.8, ietwat aan de hoge kant maar geen probleem voor het maken van foto's in het donker. Door de optische beeldstabilisatie maak je makkelijker foto's van bewegende objecten, en de laser-autofocus laat je inzoomen op objecten.

Specificaties

De camera schiet foto's in .RAW-formaat, en kan 4K-video's schieten in 30 fps (of 720p-video's in 120 fps). Het duurt over het algemeen wat langer voordat de camera scherpstelt, maar niet onwerkbaar lang. Wel is de camera wat overgevoelig voor het vinden van de juiste belichting, die je in veel gevallen vooral beter zelf kunt instellen dan het automatisch te laten zien. Dat maakt het maken van foto's in abnormaal licht een beetje hit-and-miss; soms erg goed, andere keren ook waardeloos.

Pluspunten gaan ook naar de camera-app, die rijkelijk gevuld is met opties in de Pro-modus. Daar kun je zaken als het diafragma, de iso-waarde of de sluitertijd handmatig instellen.

De camera is dus prima, al springt hij niet zo uit het toestel als de Galaxy S7, die echt specifiek op fotografie gericht is.

©PXimport

De camera-app valt ons positief op.

Goede front-camera

De front-camera valt erg op, want dat is misschien wel één van de beste selfie-camera's die je op dit moment kunt nemen. Het aantal megapixels ligt slechts op 5, maar de lens is breed en er zit ook hier optische beeldstabilisatie in. Vooral de kleuren die je uit de front-camera haalt zijn opvallend goed - die zijn veel rijker dan in de meeste selfiecamera's.

Accuduur

Hoewel het toestel behoorlijk dik is, valt de HTC 10's accuduur een beetje tegen. Met 3,000mAh is de batterij net zo groot als zijn concurrenten, maar met een dergelijk dik apparaat hadden we toch net op iets sterkers gehoopt. Je haalt met de 10 wel een dag draaitijd, en in videomodus haal je er volgens benchmarks 10,5 uur uit.

Standby-tijd

De standby-tijd van het apparaat is wel erg goed; die ligt erg laag waardoor je hem na een nacht op je nachtkastje gewoon weer bij kunt pakken. Bovendien wordt de telefoon nooit te heet door een aantal effectieve koeltechnieken in het toestel, wat goed helpt bij de accuduur.

Quick-charge 3.0

De vrij gemiddelde accuduur is geen dealbreaker maar springt ook niet echt boven de concurrentie uit, maar dat was erger geweest als de HTC 10 geen Quick Charge 3.0 aan boord had. Daarmee kun je de telefoon met een speciale lader met VOOC-techniek in een half uur opladen naar zo'n 60%, wat halverwege de dag absoluut geen overbodige luxe is.

Misschien ziet HTC in dat de extra kosten van een batterijduur van een 2 uurtjes méér niet opwegen tegen het even snel herladen met de VOOC-oplader, maar dat maakt niet zo heel veel uit. Zeker als je het opladen van je toestel goed weet te plannen met je dagelijkse routine heb je met Quick Charge een degelijke accuduur in je toestel.

Let daarbij uiteraard wel op dat je HTC's eigen VOOC-charger bij je moet dragen, en dat het toestel bovendien met usb-C werkt die nu nog niet overal beschikbaar zijn (vraag maar eens rond aan je vrienden en collega's).

Alternatieven

De HTC valt in een segment waar veel concurrentie zit. De Samsung Galaxy S7, de LG G5, de Huawei P9... Het zijn stuk voor stuk Android-toestellen met een hoge kwaliteit, en voor ongeveer dezelfde prijs.

Kop onder het maaiveld

Daar zit gelijk het probleem van de HTC 10. Het is een toptoestel, veel beter dan de meeste toestellen op de markt, maar in vergelijking met zijn concurrenten heeft hij weinig écht onderscheidende aspecten die hem beter maken dan de rest. De camera van de S7 is beter, de G5 is modulair en heeft meer camera-mogelijkheden, de Huawei P9 is een stuk goedkoper... De HTC 10 steekt nergens met kop en schouders bovenuit, en heeft daarbij het probleem dat hij behoorlijk prijzig is. € 710,- is te duur voor het toestel. Vooral als je je bedenkt dat de OnePlus 3 qua ontwerp en prestaties niet veel onderdoet voor de HTC 10, maar dat voor ongeveer de helft van de prijs.

Conclusie

HTC heeft na jaren van gesteggel eindelijk weer een toptoestel afgeleverd dat zonder problemen mee kan met de beste toestellen van het moment. Een snel model met een goede camera en een bijzonder mooie en degelijk ontwerp. Daar zitten handige extra features in zoals Quick Charge 3.0 en audio-opties, die de hooguit "goede" accuduur vergeven.

Maar de HTC 10 steekt ook nergens echt met kop en schouders bovenuit, waardoor hij moeite heeft te concurreren met andere toestellen als de Galaxy S7 of de LG G5. Je betaalt er een te hoge prijs voor (€ 710,-), je zult je moeten afvragen of je voor hetzelfde geld niet liever een smartphone hebt die wél ergens in uit weet te blinken.

Goed
Conclusie

HTC 10 ------ **Prijs:** € 749,- **OS:** Android 6 (met HTC Sense) **Scherm:** 5,2 inch LCD (2560 x 1440) **Processor:** 2,2 GHz quadcore (Snapdragon 820) **RAM:** 4 GB **Opslag:** 32 GB (uitbreidbaar met geheugenkaart) **Batterij:** 3000 mAh **Camera:** 12 megapixel (achter), 5 megapixel (voor) **Connectiviteit:** 4G (LTE), Bluetooth 4.1, wifi, nfc, gps **Formaat:** 14,6 x 7,2 x 0,9 cm **Gewicht:** 161 gram **Overige:** Vingerafdrukscanner **Website:** [www.htc.com](http://www.htc.com/nl/smartphones/htc-10/)

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit
  • Snelheid
  • Quick charge
  • Audio
  • Prijs
  • Onopvallend
▼ Volgende artikel
Review Engwe Mapfour N1 Air – Deze e-bike til je zo op
© Rens Blom
Mobiliteit

Review Engwe Mapfour N1 Air – Deze e-bike til je zo op

De Engwe Mapfour N1 Air is een e-bike van 17 kilo, wat opvallend licht is voor een elektrische fiets. De Chinese fabrikant hanteert bovendien geen zware prijs: je koopt de Mapfour N1 Air voor circa 1400 euro. In deze review delen we onze ervaringen na twee maanden fietsen op de e-bike.

Uitstekend
Conclusie

De Engwe Mapfour N1 Air is een stoer ogende e-bike die opvallend licht is, zonder afbreuk te doen aan de bouwkwaliteit of fietservaring. De e-bike rijdt prettig, biedt een prima accuduur voor woon-werkverkeer of pleziertochtjes en heeft veel functies. Houd er wel rekening mee dat de accuduur niet uitzonderlijk lang is en dat de fiets geen geïntegreerd slot heeft. Gelet op de adviesprijs van 1500 euro – maar al een tijd te koop voor 1400 euro – vinden we dat de Engwe Mapfour N1 Air een goede prijs-kwaliteitsverhouding biedt.

Plus- en minpunten
  • Stoer, lichtgewicht ontwerp
  • Comfortabele fietservaring
  • Scherpe prijs
  • Onhandig achterlichtje
  • Geen geïntegreerd slot
  • Geen bagagedrager

Engwe is nog geen bekend merk in Nederland, maar doet flink zijn best om daar verandering in te brengen. Een interessante strategie, als je weet dat er het afgelopen jaar best wat bekendere e-bikemerken failliet verklaard zijn. Is de markt verzadigd of boden de gestopte merken niet waar de consument op zit te wachten? Engwe denkt in ieder geval dat de (Nederlandse) fietser op zoek is naar een lichtgewicht e-bike die oogt als een normale fiets. Het merk stuurde zo'n Mapfour N1 Air naar ons op voor een grondige test.

Montage is snel gepiept

De Engwe Mapfour N1 Air komt in een grote doos, is zorgvuldig verpakt en grotendeels in elkaar gezet. De montage afronden kun je het beste met twee personen doen, zodat de een de fiets goed kan vasthouden en de ander twee handen vrij heeft om het stuur of het wiel aan de fiets te bevestigen. De handleiding is aan de beknopte kant, maar als we het vergelijken met de eerder geteste Engwe P275 ST, dan verloopt de montage van de Mapfour N1 soepeler.

©Rens Blom

Eenmaal gemonteerd staat er een fiets voor ons die vanwege zijn stang in het midden meer bedoeld is voor mannen dan voor vrouwen. Voor vrouwen is er de Mapfour N1 Air ST – even duur en met een lagere instap.

De zadelpen van de fiets is in hoogte verstelbaar en het stuur is indien gewenst wat meer naar voren of achteren te kantelen, zodat je je armen minder of juist meer kunt strekken. De banden zijn van gemiddelde dikte en hebben het de afgelopen maanden goed volgehouden. Deze Mapfour N1 Air is nadrukkelijk géén fatbike met dikke banden.

©Rens Blom

E-bike van 17 kilo

Sterker nog, de Mapfour N1 Air lijkt meer een normale fiets dan op een e-bike. De accu (uit de fabriek van Samsung) is onzichtbaar weggewerkt in de onderkant van het frame, en springt netjes los als je het sleuteltje in het gat draait. Een fraaie methode. Een andere reden dat deze e-bike wel een normale fiets lijkt, is zijn gewicht. Compleet gemonteerd – zoals je erop fietst – weegt de Engwe Mapfour N1 Air circa 17 kilo. Dat is tot tien kilo lichter dan een gemiddelde e-bike, en dat verschil merk je duidelijk. Bij het draaien van de fiets voordat we opstappen tot de fiets een duwtje geven als we hem een helling naar het treinstation op rijden; deze fiets is echt licht.

We kunnen de Mapfour N1 Air prima optillen en voor onze borst houden, iets dat we liever niet doen met de meeste andere e-bikes. Engwe heeft zijn fiets voorzien van een koolstofvezelframe, dat naast licht ook stevig is. Na twee maanden toeren door dorpen en weilanden oogt de fiets nog als nieuw. We hebben ook niets te klagen over de bouwkwaliteit. Aardig wat mensen in onze directe omgeving vroegen ons de afgelopen tijd welke fiets we aan het testen waren, en gaven complimenten over het sportieve uiterlijk.

©Rens Blom

Functies

Dat de lichtgewicht Mapfour N1 Air er fraai uitziet is mooi, maar natuurlijk slechts een deel van het verhaal. De fietservaring wordt bepaald door een combinatie van factoren. En net als bij de P275 ST scoort Engwe ook hier wisselend. Positief zijn we over de kwaliteit van het (vrij smalle) zadel, de trappers en het krachtige losse voorlicht, dat je aan- en uitzet via een knop op het stuur. Die knop hoort bij het relatief grote en goed afleesbare schermpje, waarop je ook je snelheid, mate van trapondersteuning en andere relevante informatie ziet. Het schermpje laat zich eenvoudig bedienen. Er zit ook netjes een bel op het stuur.

©Rens Blom

Minder blij worden we van het achterlicht op de Mapfour N1 Air. Dat gemonteerde rode lichtje werkt op basis van een klein zonnepaneeltje, en laadt enkel op via licht van de zon. Een onhandig concept voor de vele Nederlanders die hun e-bike in een doorgaans donkere berging stallen. Toen wij op een donkere avond naar een restaurant fietsten, bleek de accu van het achterlicht leeg  en was er geen mogelijkheid om het licht alsnog aan te zetten of op te laden. Om ons zichtbaar te maken in het verkeer en een boete te voorkomen, hingen we daarom maar een spotgoedkoop oplaadbaar lampje aan ons zadel. Het gemonteerde achterlicht opladen lukte pas dagen later, toen de zon scheen en we de fiets buiten konden neerzetten. Ons advies aan wie deze fiets koopt: hang er een eigen, oplaadbaar, achterlicht bij zodat je te allen tijde verlicht op pad kunt.

©Rens Blom

En hoewel het een kwestie van smaak is, zijn we ook minder gecharmeerd van de afwerking boven het achterwiel. De Mapfour N1 Air ziet er speels uit, maar biedt geen ruimte voor een fietstas, krat boodschappen of klein kind achterop. Bij de Engwe P275 ST waren we juist blij met de brede bagagedrager met een draaggewicht van 25 kilo.

Bij de Mapfour N1 Air heeft de Chinese fabrikant meer gefocust op slimme functies. Je kunt een gratis app op je smartphone installeren, waaraan je je fiets kunt koppelen via bluetooth. Vanuit de app kun je bijvoorbeeld het voorlicht aan- en uitzetten (niet heel nuttig) en de fiets softwarematig op slot zetten. Probeert iemand je fiets te stelen, dan krijg je een melding op je telefoon én klinkt er een sirenegeluid uit de luidspreker van de fiets. Dat werkt prima en is zo een mooie aanvulling op je fiets op slot zetten via een kettingslot.

Over op slot zetten gesproken: de Mapfour N1 Air heeft geen geïntegreerd slot. Ook geen simpel slot. Je doet er dus goed aan om een hangslot te regelen.

De fietservaring

Als gezegd hebben we twee – koudere – maanden gefietst op de Engwe Mapfour N1 Air. Dat is ons overwegend goed bevallen. De fiets ligt prettig op de weg, slipt niet zomaar weg en rijdt voor ons – als man van 185 centimeter lang – comfortabel. We hebben wel gemerkt dat de remmen prima werken, maar niet de meest geavanceerde zijn. Het kan dus lonen om zelf betere remmen te monteren. De e-bike heeft zeven Shimano-versnellingen, waartussen je handmatig kunt wisselen. Wij hebben vooral in de zevende versnelling gefietst, zodat we rustig kunnen trappen als de e-bike ondersteuning geeft.

©Rens Blom

Die trapondersteuning is dik in orde en gaat netjes tot 25 kilometer per uur. Met een windje tegen helpt een wat hogere trapondersteuning om alsnog soepel vooruit te komen – een typische situatie waarin je blij bent dat je op een elektrische fiets rijdt. Bij onze kortere fietstochtjes in dorpen en aangrenzende weilanden houdt de Mapfour N1 Air het circa 70 tot 80 kilometer vol op zijn 360Wh-accu. Let op: dat is dus in januari en februari geweest. In lente- en zomermaanden kan de accuduur wat beter zijn, omdat een accu meer houdt van die temperaturen. Engwe belooft zelf een accuduur van 100 kilometer. Die belofte zou dus waar kunnen zijn. De accu opladen duurt een paar uur en kan gewoon in je woonkamer aan het stopcontact – een voordeel van de uitneembare accu.  

©Rens Blom

De accu is netjes weggewerkt in het onderste frame.

Tijdens onze testperiode zijn we niet tegen problemen aangelopen. Als de fiets wel een mankement vertoont, kun je contact opnemen met Engwe. Het bedrijf biedt twee jaar garantie. Reserve-onderdelen zien we op moment van schrijven nog niet te koop staan. Houd er ook rekening mee dat je lokale fietsenmaker misschien moeite heeft met het repareren van een e-bike van een minder bekend merk dat geen samenwerkingen heeft met dealers in Nederland.

Conclusie: Engwe Mapfour N1 Air kopen?

De Engwe Mapfour N1 Air is een stoer ogende e-bike die opvallend licht is, zonder afbreuk te doen aan de bouwkwaliteit of fietservaring. De e-bike rijdt prettig, biedt een prima accuduur voor woon-werkverkeer of pleziertochtjes en heeft veel functies. Houd er wel rekening mee dat de accuduur niet uitzonderlijk lang is en dat de fiets geen geïntegreerd slot heeft. Gelet op de adviesprijs van 1500 euro – maar al een tijd te koop voor 1400 euro – vinden we dat de Engwe Mapfour N1 Air een goede prijs-kwaliteitsverhouding biedt.

▼ Volgende artikel
Je digitale leven is (heel!) kwetsbaar: hoe goed ben jij beschermd?
© NongAsimo
Huis

Je digitale leven is (heel!) kwetsbaar: hoe goed ben jij beschermd?

Online veiligheid gaat allang niet meer alleen over het beschermen van je laptop of smartphone tegen virussen. Cybercriminelen richten zich niet alleen op apparaten, maar ook op jouw identiteit, bankgegevens en persoonlijke informatie. Op je complete digitale leven dus! Welke gevaren loop je en – belangrijker – hoe kun je jezelf daartegen beschermen?

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

De gevolgen van een cyberaanval kunnen ingrijpend zijn, variërend van financiële schade tot identiteitsfraude en privacylekken. Wat zijn de gevaren van vandaag de dag, en hoe kun je jezelf beschermen?

Identiteitsdiefstal: jouw gegevens in de verkeerde handen

Met zoveel persoonlijke informatie die we online delen, is identiteitsdiefstal een reëel risico geworden. Cybercriminelen kunnen je gegevens bemachtigen via datalekken, phishing of gehackte accounts. Zodra ze toegang hebben tot jouw naam, adres, burgerservicenummer of andere persoonlijke gegevens, kunnen ze zich voordoen als jou om frauduleuze leningen af te sluiten, je bankrekening te plunderen of zelfs nieuwe creditcards aan te vragen op jouw naam.

Bovendien wordt identiteitsfraude steeds vaker ingezet voor andere criminele activiteiten, zoals het witwassen van geld of het omzeilen van beveiligingsmaatregelen bij online diensten. De gevolgen kunnen ver reiken: naast financiële schade kun je ook juridische problemen krijgen als jouw identiteit wordt misbruikt voor illegale transacties.

Financiële fraude: phishing en scams

E-mails, sms'jes en nepwebsites die zich voordoen als betrouwbare instanties worden steeds overtuigender. Phishing-aanvallen proberen je te verleiden om inloggegevens of bankinformatie in te vullen. Een kleine fout kan grote financiële gevolgen hebben. Denk aan spookfacturen, nepbetalingsverzoeken of WhatsApp-fraude, waarbij criminelen zich voordoen als een bekende en je om geld vragen. Ook creditcardfraude neemt toe, waarbij criminelen jouw kaartgegevens stelen en misbruiken.

Naast phishing worden ook andere vormen van online oplichting steeds populairder, zoals investeringsfraude. Cybercriminelen lokken slachtoffers met nepaanbiedingen voor cryptovaluta, vastgoed of aandelen, en verdwijnen zodra ze je geld binnen hebben. Dit soort oplichtingspraktijken maken gebruik van psychologische manipulatie en nepgetuigenissen om betrouwbaar over te komen.

©Thawatchai Images

Dark web en datalekken: jouw gegevens verhandeld

Grote bedrijven en platforms worden regelmatig gehackt, waardoor miljoenen persoonsgegevens op straat komen te liggen. Wachtwoorden, e-mailadressen en creditcardgegevens belanden op het dark web, waar ze voor een paar euro verkocht worden aan criminelen. Wie meerdere accounts met hetzelfde wachtwoord gebruikt, loopt extra risico: één gelekt wachtwoord kan toegang geven tot meerdere diensten, zoals e-mail, sociale media en bankrekeningen.

Daarnaast kunnen cybercriminelen gestolen gegevens gebruiken om gerichte aanvallen op individuen uit te voeren. Dit kan variëren van afpersing met gelekte privéfoto's tot gerichte phishing-aanvallen waarbij criminelen zich voordoen als je bank of werkgever.

Ransomware: je bestanden gegijzeld

Ransomware is een van de gevaarlijkste cyberdreigingen van dit moment. Dit type malware versleutelt je bestanden en eist losgeld om ze weer toegankelijk te maken. Vaak beloven criminelen de bestanden vrij te geven na betaling, maar dat is geen garantie. Zonder goede bescherming kan een ransomware-aanval al je foto's, documenten en belangrijke gegevens in een klap ontoegankelijk maken.

Een toenemende trend is dubbel afpersing (double extortion). Hierbij versleutelen criminelen niet alleen je bestanden, maar dreigen ze ook om gevoelige informatie openbaar te maken als je niet betaalt. Dit kan extra druk uitoefenen op zowel particulieren als bedrijven om aan de eisen van de aanvallers te voldoen.

Gevaren van openbare wifi

Gratis wifi in cafés, hotels en luchthavens lijkt handig, maar het brengt serieuze risico's met zich mee. Cybercriminelen kunnen een openbaar netwerk manipuleren om jouw internetverkeer te onderscheppen. Denk aan afgeluisterde wachtwoorden, gestolen inloggegevens of onderschepte betaalgegevens. Zonder extra beveiligingsmaatregelen loop je ongemerkt gevaar.

Bovendien maken criminelen gebruik van zogeheten 'man-in-the-middle'-aanvallen, waarbij ze zichzelf tussen jou en de website plaatsen die je bezoekt. Zo kunnen ze jouw communicatie onderscheppen en zelfs aanpassen zonder dat je het doorhebt. Dit kan leiden tot identiteitsdiefstal of het stelen van financiële gegevens.

Hoe bescherm je jezelf tegen al deze dreigingen?

Een compleet beveiligingspakket kan je helpen om deze risico's te minimaliseren. Een oplossing zoals Bitdefender Premium Security biedt meerdere lagen bescherming tegen de moderne cyberdreigingen:

  • Bescherming tegen nieuwe en bestaande dreigingen: Of het nu gaat om malware, ransomware of virussen, Bitdefender houdt je gegevens veilig.

  • Anti-phishing bescherming: Herkent en blokkeert nepwebsites die je inloggegevens of bankinformatie willen stelen.

  • Anti-scam beveiliging: Beschermt tegen valse e-mails en verdachte websites die proberen je op te lichten.

  • VPN voor privacy en anoniem internetgebruik: Voorkomt dat hackers of bedrijven je online activiteiten volgen, ideaal voor openbare wifi-netwerken.

  • Password Manager: Houdt je wachtwoorden veilig en voorkomt dat je kwetsbaar bent voor gestolen inloggegevens.

  • Automatische updates en real-time bescherming: Voorkomt dat je slachtoffer wordt van nieuwe dreigingen door continu up-to-date te blijven.

Met de juiste bescherming verminder je het risico op identiteitsfraude, financiële schade en datalekken aanzienlijk. Cybercriminelen worden steeds slimmer, maar met goede beveiligingsmaatregelen blijf je hen een stap voor. Zorg dat je online veiligheid net zo serieus neemt als je fysieke veiligheid – want de gevolgen van een hack kunnen minstens zo ingrijpend zijn.

Bescherming: het blijft persoonlijk Niet iedereen heeft behoefte aan dezelfde opties voor bescherming. Daarom kun je bij Bitdefender kiezen uit meerdere pakketten, al naar gelang wat je zelf belangrijk vindt. Klik hier om het complete beveiligingsportfolio te bekijken.