ID.nl logo
HTC Vive - Loop door een virtuele wereld
Zekerheid & gemak

HTC Vive - Loop door een virtuele wereld

De HTC Vive is een virtual reality headset ontwikkeld door HTC in samenwerking met Steam-ontwikkelaar Valve. De Vive moet een van de meest opwindende stukjes techniek van dit jaar worden en de entertainmentindustrie nieuw leven inblazen. Is VR de forse investering waard?

Virtual reality omschrijven is geen gemakkelijke taak. Om echt goed te begrijpen wat het is, kun je het alleen maar ervaren. Het geeft namelijk een gevoel dat voor iedereen en bij elk spel anders beleeft wordt. De beste manier om het te omschrijven is alsof je een grote duikbril opzet die je meeneemt naar een andere wereld. Je kijkt voorzichtig om je heen en binnen enkele seconden wordt je brein ingelapt en accepteert het de nieuwe omgeving volledig. De aanwezige pixels zijn zichtbaar, maar ze verdwijnen zodra je de aandacht aan het spel geeft. Lees ook: Je eigen virtual-reality-bril in 7 stappen.

Met de HTC Vive is de ervaring nog een stuk intenser dan bij andere headsets, omdat de Vive geschikt is om in de virtuele wereld te lopen en je twee controllers gebruikt die zichtbaar zijn in de virtuele wereld. Je hebt overigens een stevige pc nodig om de Vive te gebruiken, denk aan een recente Core i5-processor in combinatie met minimaal een NVIDIA GeForce GTX 970 of AMD Radeon R9 390. Via de SteamVR Performance Test kun je achterhalen of jouw pc geschikt is voor VR.

©PXimport

Met het programma TheBlu stap je de onderzeewereld binnen waarbij je onder andere over een oud scheepswrak loopt, bekijk prachtige koralen, schilpadden en de vreemdste diepzeedieren alsof je er zelf bent.

Onderdelen van de HTC Vive

De Vive wordt geleverd in een enorm grote doos die naast een VR-headset ook gevuld is met heel veel kabels, adapters en accessoires. Er zitten maar liefst meer dan dertig onderdelen in die allemaal op de juiste manier aangesloten moeten worden. De beschikbare handleiding is daarom ook geen overbodige luxe. In de doos wordt een beknopte handleiding meegeleverd. Via de te downloaden setup word je stap voor stap begeleid bij het installatieproces. De doos is slim onderverdeeld in verschillende compartimenten.

©PXimport

Naast de headset krijg je twee controllers en twee basisstations die je in je kamer moet bevestigen.

Voordat je de onderdelen uit de doos haalt, begin je met ruimte te maken om te kunnen spelen. De Vive heeft een minimale speelruimte van 1,5 bij 2 meter nodig. Er is ook de mogelijkheid de Vive zittend te gebruiken, maar dan verlies je grotendeels de functionaliteit en zal het gros van de beschikbare spellen niet werken. Heb je genoeg ruimte, dan is het tijd om de boormachine ter hand te nemen. In twee tegengestelde hoeken van de kamer moeten de basisstations gemonteerd worden. De juiste schroeven, pluggen en montagesysteem worden netjes meegeleverd in de doos. Eventueel kun je ook twee statieven gebruiken, maar als je weinig ruimte hebt, kost dat al snel kostbare centimeters speelruimte.

©PXimport

De twee basisstation worden in twee tegengestelde hoeken van de speelruimte geplaatst.

Beide basisstations worden voorzien van stroom via een vrij grote adapter, verder zijn er geen kabels voor de basisstations nodig. Ze doen niets anders dan 120 keer per seconde verticaal en horizontaal laserstralen uitzenden. Deze stralen worden door de IR-fotodiodes in de headset en controllers gebruikt om de positie te traceren. Er wordt wel een synchronisatiekabel meegeleverd, deze is alleen nodig als de basisstations elkaar niet direct kunnen zien.

Zodra je de twee basisstations hebt opgehangen, is het tijd om de Vive aan te sluiten op de pc. De headset wordt aangesloten op een soort hub die op zijn beurt weer wordt aangesloten op de pc. Het wordt allemaal erg duidelijk aangegeven via de wizard en op de apparatuur zelf. De oranje gemarkeerde zijde op de hub is voor de kabels uit de headset, de andere zijde voor de kabels naar de pc en voor de adapter. Als de headset op de pc is aangesloten, kun je de speciale controllers erbij pakken. Bij de controllers worden twee losse adapters en twee micro-usb-kabels geleverd om ze op te laden en eventueel van nieuwe firmware te voorzien.

©PXimport

Via de setup wordt je stap voor stap begeleid in het installatieproces.

HTC Vive aansluiten

Als alles juist is aangesloten, is het tijd om de Vive softwarematig te configureren. Via de setup wordt de Vive desktopsoftware en de Steam VR tool geïnstalleerd. De eerste keer dat je de software opstart, neemt het programma je mee in het configuratieproces. Je begint met het aanzetten van de twee controllers en vervolgens ga je in het midden van de kamer staan en wijs je met een van de controllers naar je beeldscherm om de beginpositie van je virtuele wereld aan te duiden.

Na nog een aantal kalibratiestappen kun je de speelruimte opgeven. Dit doe je door met de controller langs de gehele omtrek van speelruimte een lijn te trekken. De software zal in deze omtrek een vierhoekige ruimte creëren waarin je veilig kunt rondlopen. Als je de headset op hebt en je nadert het einde van de speelruimte zal een soort raster worden weergegeven. Na het instellen van de speelruimte ben je klaar om de headset veilig te kunnen gebruiken en wordt er gevraagd om hem op te zetten.

©PXimport

Via de Steam VR tool word je gevraagd om de omtrek van de speelruimte op te meten.

HTC Vice afstellen

Als je de headset voor de eerste keer opzet is het belangrijk om hem juist af te stellen. Je draagt de headset als een soort helm op je hoofd. Aan de achterkant zit een ovaal deel die je precies over de bolling op de achterkant van je hoofd moet aansluiten. Aan de bovenkant en zijkanten kun je het klittenband losmaken om de grootte in te stellen. Ook het rubber op de voorzijde kun je verwijderen en eventueel vervangen voor het smallere stuk. Een goed afgestelde headset balanceert het gewicht van de headset op je hoofd, zodat niet het hele gewicht van de Vive op je voorhoofd of neus komt te hangen.

Na het afstellen kun je via twee draaiknoppen aan weerskanten de afstand van de lenzen op je ogen instellen. Hoe verder je de lenzen draait, hoe kleiner je blikveld wordt. Dit kan voor brildragende mensen juist aangenamer zijn en voorkomt dat de bril de lenzen beschadigt. De oogafstand kan eveneens aangepast worden via een draaiknop rechtsonder de headset.

©PXimport

De Vive is af te stellen via elastische band aan de bovenkant en de zijkanten, ook kan de afstanden tussen de lenzen en de aftstand van de ogen worden aangepast.

HTC Vive-controllers

De controllers van de Vive zien er op het eerste gezicht wat vreemd uit. Het lijkt een beetje op een Nintendo Wii Mote met een grote paddenstoel op de bovenkant. In het midden van de controller zit een ronde touchpad die je met je duim kunt bedienen en als drukknop kan gebruiken. Boven en onder de touchpad zitten nog twee drukknoppen. Een van de knoppen is om het Steam-menu op te roepen, de ander is per spel verschillend, maar dient vaak om een menu in het spel te openen. Aan de zijkanten van de controllers vinden we twee drukknoppen en aan de achterkant een trigger.

Het meest opvallende aan de controller is de grote ronde cirkel aan de bovenkant. Op deze cirkel en de twee kleine uitstulpingen zitten de IR-fotodiodes die de laserstralen uit de basisstations opvangen, zodat de positie van de controller bepaalt kan worden. Ondanks de vreemde vorm liggen de controllers erg lekker in de hand. Het gewicht is juist verdeeld waardoor ze gebalanceerd in de hand liggen. Het is dus niet zo dat het ronde deel veel zwaarder aanvoelt. Daarbij is het ontwerp zodanig, dat de controller direct zonder uitgebreide uitleg gebruikt kunnen worden. In veel spellen veranderen de controllers van vorm. Zo krijg je ineens een pistool in je hand als je een schietspel speelt, een kwast tijdens het verven of zelfs twee handen zoals in het spel Job Simulator.

©PXimport

De controllers liggen ondanks hun vreemde vorm lekker in de hand en zijn gemakkelijk te bedienen.

Beeldkwaliteit van de HTC Vive

Met twee OLED-schermen op 90 Hz met een totale resolutie van 2160 x 1200 pixels, tilt de Vive virtual reality tot het momenteel hoogst haalbare niveau. Daarvoor heb je wel flink wat grafische rekenkracht nodig. Van MSI kregen we een de snelle GTX 980Ti Gaming 6G-kaart te leen om de Vive uitgebreid te testen. Volgens de hardware-eisen zou het ook met een iets minder snelle NVIDIA GeForce GTX 970 of AMD Radeon R9 280X lukken, al zal bij veel games de kwaliteit dan lager ingesteld moeten worden.

De geoptimaliseerde flanellenzen in de headset zijn zo ontworpen dat het screendooreffect (de zichtbare ruimte tussen de sub-pixels) tot het minimum beperkt wordt. Zodra je de headset opzet ben je in enkele seconde volledig opgegaan in de virtuele wereld. Dat betekent overigens niet dat de pixels er niet zijn, je aandacht wordt er simpelweg van weggetrokken. Bij een klein aantal spellen zijn de pixels wel storend, dit gebeurt vooral als er een donkere achtergrond met heldere letters gebruikt wordt. In deze combinatie treden er ook zogenoemde 'god rays' ook wel jakobsladders op. Je ziet in de headset een straal van het display komen die weerkaatst op de lenzen. Dit maakt het zicht wazig en letters onleesbaar. Het juist afstellen van headset kan het effect iets verminderen, maar in spellen zoals Elite Dangerous blijven de stralen storend aanwezig. Gelukkig is het slechts een heel klein aantal spellen die problemen geven en zijn de meeste spellen fenomenaal.

©PXimport

De speciale flanellenzen zijn speciaal voor virtual reality ontwikkeld.

Camera en geluid

Aan de voorkant van de Vive zit een camera. Deze camera is standaard uitgeschakeld, maar je kunt deze via de instellingen inschakelen. Door twee keer op de knop aan de zijkant van de headset te drukken kun je een blik nemen in de echte wereld. Dit beeld is overigens niet kleurrijk, het is alsof je door een nachtkijker kijkt. Hier is voor gekozen om een gedesoriënteerd gevoel te voorkomen. Aan de achterkant van de headset zit een korte kabel met een 3,5mm-geluidsaansluiting voor je koptelefoon.

Bij de Vive krijg je een in-ear-koptelefoon met een korte kabel zodat deze niet in de weg gaat zitten. Je kunt er natuurlijk ook je eigen headset op aansluiten. Over de geluidsinstellingen is duidelijk nagedacht. Via de software kun je het geluid op alleen de koptelefoon afspelen of spiegelen naar de speakers van je pc. Ook kunnen de geluidinstellingen automatisch aangepast worden zodra je de headset in- of uitschakelt. Dit voorkomt dat je telkens via de instellingen van Windows moet wisselen tussen de Vive en de geluidskaart in je pc.

©PXimport

De camera in de headset geeft blauw beeld om te voorkomen dat je gedesoriënteerd raakt.

VR-games en software

Spellen voor de Vive download je via Steam. Heb je al een aardige bibliotheek dan kan het lastig zijn om al je VR-games te vinden. Gelukkig heeft HTC als alternatief een eigen softwareomgeving ontwikkeld die slechts de VR-spellen uit je Steam-bibliotheek toont. Ook kun je hier de instellingen van de Vive wijzigen en een telefoon koppelen aan de Vive. Zo kun je berichten van je telefoon in je VR-headset binnen moeten zien komen. Helaas zit er op dit moment een bug in de software waardoor we deze feature niet konden testen.

Veel software en spellen zitten nog in ontwikkeling, maar je hebt vroegtijdige toegang om ze te kopen en te spelen. Grote speluitgevers lijken nog even de kat uit de boom te kijken. Zij wachten mogelijk tot virtual reality bij een groter publiek terecht komt. Misschien komt daar eind van het jaar al verandering in als Sony hun virtual reality-headset voor de PlayStation 4 lanceert. Op het moment moeten we het hoofdzakelijk doen met de zogenoemde indiegames (spellen ontwikkeld door kleine zelfstandige ontwikkelaars). Dat kan de pret niet drukken, want deze kleine ontwikkelaars zijn creatief en ontwikkelen unieke en afwisselende content.

©PXimport

Via Vive Dashboard kun je de virtual reality games uit de Steam-bibliotheek opstarten en wijzigingen aan de instellingen van je headset doen.

Comfort van de Vive

Hoewel de headset op verschillende plekken afgesteld kan worden gaat het na enige tijd spelen toch ongemakkelijk aanvoelen. Zeker als je actief bezig bent en een beetje gaat zweten. Daarnaast zorgt het zweet ervoor dat de lenzen beslaan en je regelmatig het meegeleverde doekje nodig hebt om ze schoon te maken. Dit is een secuur werkje omdat de lenzen vrij krasgevoelig en niet te vervangen zijn.

Naast het schuimrubber en de beslagen lenzen gaat ook de kabel tijdens het spelen aan de achterkant van je hoofd trekken. Door het rondlopen raakt deze verstrengeld en hangt uiteindelijk als een kluitje aan je achterhoofd. Er zit dan niets anders op dan de Vive afzetten om hem uit de knoop te draaien. Al met al is het comfort van de Vive na zo´n 45 minuten spelen niet optimaal. Helaas lijkt dit een onontkoombaar probleem waar ook andere virtual reality-headsets mee te maken hebben.

©PXimport

De cover kan verwijderd, gewassen en vervangen worden door een smallere variant.

Investering waard?

Een korte demonstratie van een geweldige demo in de Vive blaast je werkelijk omver. Maar als het apparaat eenmaal op je bureau ligt en de eerste leuke demo's en kleine spellen erop zitten, kom je erachter dat er op het moment nog flink wat haken en ogen aan de Vive zitten. De vraag blijft of de Vive 1000 euro en een pc van minimaal 1500 euro zijn geld waard is. Wegen we de huidige kinderziektes, softwarecrashes en de op zijn zachtst gezegd belabberde helpdesk van HTC mee, vinden we dat eigenlijk niet. Heb je al een geschikte pc staan en kun je door de huidige problemen voor lief nemen, dan geeft de Vive een geweldige virtual reality-ervaring. De vrijheid om te lopen, het geweldige tracking systeem, mooi gebalanceerde controllers zijn met niets te vergelijken.

Conclusie

Ondanks dat we aanraden om nog te wachten, geven we de Vive wel een ruime voldoende. We zijn ervan overtuigd dat de meeste issues opgelost zullen worden via updates. De overige tekortkomingen gelden eveneens voor andere virtual reality-headsets. Daarnaast zien we dat HTC miljoenen investeert in softwareontwikkelaars, zodat zij op hun beurt betere games en software voor virtual reality kunnen maken. We hebben er alle vertrouwen in dat de Vive over een jaar veel verder ontwikkeld is. De vraag is of jij daarop kunt wachten, of dat je toch overstag gaat en het enorme bedrag gaat investeren, zodat je als een van de eerste de magische virtuele werelden kunt betreden.

Uitstekend
Conclusie

HTC Vive -------- **Prijs** € 899,- **OS** Windows 7/8/10 **Gewicht** 555 gram (exclusief kabels) **Resolutie** 2160 x 1200 pixels (1080 x 1200 pixels per oog) **Aansluitingen pc** HDMI of DisplayPort, usb 3.0 **Meegeleverd** Twee controllers, twee ruimtesensoren, oordopjes

Plus- en minpunten
  • Hoge kwaliteit VR
  • Controllers
  • Roomscale
  • Erg goed trackingsysteem
  • Hoge prijs
  • Systeemeisen
  • Weinig games
▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

 

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk
Huis

Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk

Met een adviesprijs van 249,99 euro is de Motorola Moto G55 geen dure smartphone. Je moet er dan vanzelfsprekend rekening mee houden dat je niet het nieuwste of het beste in huis haalt. Maar voor mensen die niet al te veeleisend zijn, kan dit een prima optie zijn.

Goed
Conclusie

We houden er in deze beoordeling rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het toestel parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.

Plus- en minpunten
  • Degelijke processor
  • Prima scherm
  • Genoeg werkgeheugen
  • Veel opslagruimte
  • Goede accu
  • Camerasysteem
  • Updatebeleid
  • Plastic frame

Afwerking toestel

Dankzij het plastic frame voelt de Motorola Moto G55 gelukkig licht aan. En door het eco-leer achterop heb je niet het idee met een echt goedkoop toestel te maken. Die achterkant heeft nog een voordeel: daardoor glipt het apparaat niet gemakkelijk uit je handen. Hoewel Motorola er standaard een plastic hoesje omheen doet, vinden we dat eigenlijk zonde. Zowel voor het ontwerp als voor het glijden.

©Wesley Akkerman

Verder is het vervelend – doch begrijpelijk – dat de smartphone niet water- en stofdicht is. Wel is er helemaal onderop een koptelefoonaansluiting aanwezig.

©Wesley Akkerman

Voorop treffen we een groot lcd-display van 6,49 inch aan. De telefoon beschikt over een hoge verversingssnelheid van 120 Hertz, HDR en een resolutie van 1080 × 2400 pixels (ook wel FHD+ genoemd). Het scherm kan redelijk helder ingesteld worden en wordt beschermd door een stevige laag Gorilla Glass 5-glas. De kleuren komen mooi en prettig naar voren, maar de kijkhoek is matig. Het enige wat echt opvalt in nadelige zin is dat er een luchtlaag zichtbaar is. Daardoor werpt de behuizing een schaduw op het display, en dat oogt heel goedkoop.

©Wesley Akkerman

Degelijke processor

De smartphone wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7025. Die valt qua prestaties ergens tussen de Snapdragon 7s Gen 2 (zoals in de Redmi Note 13 Pro) en Snapdragon 6s Gen 3 (zoals in de Moto G85) in. Voor gaming is dit niet echt een goede processor, maar voor dagelijks gebruik hebben we weinig te klagen. We hebben ook niet het idee dat de cpu het scherm niet kan bijbenen. Het kan zijn dat je tijdens het scrollen het toestel betrapt op een korte vertraging, maar dat kan ook komen doordat bijvoorbeeld een site of app net wat meer van het systeem vraagt.

Voor deze prijs vinden we de hoeveelheid opslagruimte en werkgeheugen heel riant. Je krijgt namelijk respectievelijk 256 GB en 8 GB voorgeschoteld. Het toestel draait nu op Android 14 en biedt bovendien de kenmerkende kale Android-ervaring aan. Houd wel rekening met wat vooraf geïnstalleerde apps, die je in sommige gevallen kunt verwijderen. Helaas krijgt de Motorola Moto G55 slechts twee Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates. Dat is echt ontzettend karig, maar heeft mogelijk iets te maken met de keuze voor de processor.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

Tegenvallende camera's

De 50 megapixelcamera achterop legt weliswaar kleuren redelijk natuurlijkgetrouw vast, maar eigenlijk zien we twee problemen waar we ons niet overheen kunnen zetten. De beelden ogen een beetje flets en plat, terwijl we aan de zijkanten soms een gebrek aan scherpte opmerken. In de avond maakt de Motorola Moto G55 al snel overbelichte foto's, waardoor kleuren niet stralen en details snel wegvallen. Je kunt dit soort foto's prima gebruiken voor op Facebook of andere sociale media, maar we zouden ze niet printen en daarna in een familiealbum stoppen.





Wat ons verder opvalt aan de groothoeklens, van acht megapixel, is dat die anders omgaat met kleuren. Die komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid en missen bezieling. Ook kan het zijn dat felle delen, zoals een wolkendek, kenmerkende detaillering missen.

Avondfotografie is echt ondermaats, en het helpt daarnaast niet dat de lens geen toegang heeft tot de optische beeldstabilisatie. De macro-optie (van de groothoeklens) maakt tot slot soms té scherpe foto's, waardoor randen hard ogen en een witte gloed krijgen. De camera's laten dus te wensen over.





Motorola Moto G55 kopen?

De accu doet gelukkig wel een hoop goed. Dankzij een vermogen van 5000 mAh kun je het soms wel twee dagen (of meer, afhankelijk van gebruik) uithouden. En met een 30watt-lader kun je het toestel vaak binnen anderhalf helemaal volladen. Die oplader moet je dan wel zelf aanschaffen, want die zit niet in de doos. Dat komt niet door Motorola, maar vanwege regels uit Europa. Met een half uurtje laden is het toestel voor de helft gevuld, dus daarin is het toestel betrouwbaar. Verder is het goed om te weten dat er geen draadloos opladen beschikbaar is.

We houden er rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het apparaat parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.