ID.nl logo
HTC Vive - Loop door een virtuele wereld
© PXimport
Zekerheid & gemak

HTC Vive - Loop door een virtuele wereld

De HTC Vive is een virtual reality headset ontwikkeld door HTC in samenwerking met Steam-ontwikkelaar Valve. De Vive moet een van de meest opwindende stukjes techniek van dit jaar worden en de entertainmentindustrie nieuw leven inblazen. Is VR de forse investering waard?

Virtual reality omschrijven is geen gemakkelijke taak. Om echt goed te begrijpen wat het is, kun je het alleen maar ervaren. Het geeft namelijk een gevoel dat voor iedereen en bij elk spel anders beleeft wordt. De beste manier om het te omschrijven is alsof je een grote duikbril opzet die je meeneemt naar een andere wereld. Je kijkt voorzichtig om je heen en binnen enkele seconden wordt je brein ingelapt en accepteert het de nieuwe omgeving volledig. De aanwezige pixels zijn zichtbaar, maar ze verdwijnen zodra je de aandacht aan het spel geeft. Lees ook: Je eigen virtual-reality-bril in 7 stappen.

Met de HTC Vive is de ervaring nog een stuk intenser dan bij andere headsets, omdat de Vive geschikt is om in de virtuele wereld te lopen en je twee controllers gebruikt die zichtbaar zijn in de virtuele wereld. Je hebt overigens een stevige pc nodig om de Vive te gebruiken, denk aan een recente Core i5-processor in combinatie met minimaal een NVIDIA GeForce GTX 970 of AMD Radeon R9 390. Via de SteamVR Performance Test kun je achterhalen of jouw pc geschikt is voor VR.

©PXimport

Met het programma TheBlu stap je de onderzeewereld binnen waarbij je onder andere over een oud scheepswrak loopt, bekijk prachtige koralen, schilpadden en de vreemdste diepzeedieren alsof je er zelf bent.

Onderdelen van de HTC Vive

De Vive wordt geleverd in een enorm grote doos die naast een VR-headset ook gevuld is met heel veel kabels, adapters en accessoires. Er zitten maar liefst meer dan dertig onderdelen in die allemaal op de juiste manier aangesloten moeten worden. De beschikbare handleiding is daarom ook geen overbodige luxe. In de doos wordt een beknopte handleiding meegeleverd. Via de te downloaden setup word je stap voor stap begeleid bij het installatieproces. De doos is slim onderverdeeld in verschillende compartimenten.

©PXimport

Naast de headset krijg je twee controllers en twee basisstations die je in je kamer moet bevestigen.

Voordat je de onderdelen uit de doos haalt, begin je met ruimte te maken om te kunnen spelen. De Vive heeft een minimale speelruimte van 1,5 bij 2 meter nodig. Er is ook de mogelijkheid de Vive zittend te gebruiken, maar dan verlies je grotendeels de functionaliteit en zal het gros van de beschikbare spellen niet werken. Heb je genoeg ruimte, dan is het tijd om de boormachine ter hand te nemen. In twee tegengestelde hoeken van de kamer moeten de basisstations gemonteerd worden. De juiste schroeven, pluggen en montagesysteem worden netjes meegeleverd in de doos. Eventueel kun je ook twee statieven gebruiken, maar als je weinig ruimte hebt, kost dat al snel kostbare centimeters speelruimte.

©PXimport

De twee basisstation worden in twee tegengestelde hoeken van de speelruimte geplaatst.

Beide basisstations worden voorzien van stroom via een vrij grote adapter, verder zijn er geen kabels voor de basisstations nodig. Ze doen niets anders dan 120 keer per seconde verticaal en horizontaal laserstralen uitzenden. Deze stralen worden door de IR-fotodiodes in de headset en controllers gebruikt om de positie te traceren. Er wordt wel een synchronisatiekabel meegeleverd, deze is alleen nodig als de basisstations elkaar niet direct kunnen zien.

Zodra je de twee basisstations hebt opgehangen, is het tijd om de Vive aan te sluiten op de pc. De headset wordt aangesloten op een soort hub die op zijn beurt weer wordt aangesloten op de pc. Het wordt allemaal erg duidelijk aangegeven via de wizard en op de apparatuur zelf. De oranje gemarkeerde zijde op de hub is voor de kabels uit de headset, de andere zijde voor de kabels naar de pc en voor de adapter. Als de headset op de pc is aangesloten, kun je de speciale controllers erbij pakken. Bij de controllers worden twee losse adapters en twee micro-usb-kabels geleverd om ze op te laden en eventueel van nieuwe firmware te voorzien.

©PXimport

Via de setup wordt je stap voor stap begeleid in het installatieproces.

HTC Vive aansluiten

Als alles juist is aangesloten, is het tijd om de Vive softwarematig te configureren. Via de setup wordt de Vive desktopsoftware en de Steam VR tool geïnstalleerd. De eerste keer dat je de software opstart, neemt het programma je mee in het configuratieproces. Je begint met het aanzetten van de twee controllers en vervolgens ga je in het midden van de kamer staan en wijs je met een van de controllers naar je beeldscherm om de beginpositie van je virtuele wereld aan te duiden.

Na nog een aantal kalibratiestappen kun je de speelruimte opgeven. Dit doe je door met de controller langs de gehele omtrek van speelruimte een lijn te trekken. De software zal in deze omtrek een vierhoekige ruimte creëren waarin je veilig kunt rondlopen. Als je de headset op hebt en je nadert het einde van de speelruimte zal een soort raster worden weergegeven. Na het instellen van de speelruimte ben je klaar om de headset veilig te kunnen gebruiken en wordt er gevraagd om hem op te zetten.

©PXimport

Via de Steam VR tool word je gevraagd om de omtrek van de speelruimte op te meten.

HTC Vice afstellen

Als je de headset voor de eerste keer opzet is het belangrijk om hem juist af te stellen. Je draagt de headset als een soort helm op je hoofd. Aan de achterkant zit een ovaal deel die je precies over de bolling op de achterkant van je hoofd moet aansluiten. Aan de bovenkant en zijkanten kun je het klittenband losmaken om de grootte in te stellen. Ook het rubber op de voorzijde kun je verwijderen en eventueel vervangen voor het smallere stuk. Een goed afgestelde headset balanceert het gewicht van de headset op je hoofd, zodat niet het hele gewicht van de Vive op je voorhoofd of neus komt te hangen.

Na het afstellen kun je via twee draaiknoppen aan weerskanten de afstand van de lenzen op je ogen instellen. Hoe verder je de lenzen draait, hoe kleiner je blikveld wordt. Dit kan voor brildragende mensen juist aangenamer zijn en voorkomt dat de bril de lenzen beschadigt. De oogafstand kan eveneens aangepast worden via een draaiknop rechtsonder de headset.

©PXimport

De Vive is af te stellen via elastische band aan de bovenkant en de zijkanten, ook kan de afstanden tussen de lenzen en de aftstand van de ogen worden aangepast.

HTC Vive-controllers

De controllers van de Vive zien er op het eerste gezicht wat vreemd uit. Het lijkt een beetje op een Nintendo Wii Mote met een grote paddenstoel op de bovenkant. In het midden van de controller zit een ronde touchpad die je met je duim kunt bedienen en als drukknop kan gebruiken. Boven en onder de touchpad zitten nog twee drukknoppen. Een van de knoppen is om het Steam-menu op te roepen, de ander is per spel verschillend, maar dient vaak om een menu in het spel te openen. Aan de zijkanten van de controllers vinden we twee drukknoppen en aan de achterkant een trigger.

Het meest opvallende aan de controller is de grote ronde cirkel aan de bovenkant. Op deze cirkel en de twee kleine uitstulpingen zitten de IR-fotodiodes die de laserstralen uit de basisstations opvangen, zodat de positie van de controller bepaalt kan worden. Ondanks de vreemde vorm liggen de controllers erg lekker in de hand. Het gewicht is juist verdeeld waardoor ze gebalanceerd in de hand liggen. Het is dus niet zo dat het ronde deel veel zwaarder aanvoelt. Daarbij is het ontwerp zodanig, dat de controller direct zonder uitgebreide uitleg gebruikt kunnen worden. In veel spellen veranderen de controllers van vorm. Zo krijg je ineens een pistool in je hand als je een schietspel speelt, een kwast tijdens het verven of zelfs twee handen zoals in het spel Job Simulator.

©PXimport

De controllers liggen ondanks hun vreemde vorm lekker in de hand en zijn gemakkelijk te bedienen.

Beeldkwaliteit van de HTC Vive

Met twee OLED-schermen op 90 Hz met een totale resolutie van 2160 x 1200 pixels, tilt de Vive virtual reality tot het momenteel hoogst haalbare niveau. Daarvoor heb je wel flink wat grafische rekenkracht nodig. Van MSI kregen we een de snelle GTX 980Ti Gaming 6G-kaart te leen om de Vive uitgebreid te testen. Volgens de hardware-eisen zou het ook met een iets minder snelle NVIDIA GeForce GTX 970 of AMD Radeon R9 280X lukken, al zal bij veel games de kwaliteit dan lager ingesteld moeten worden.

De geoptimaliseerde flanellenzen in de headset zijn zo ontworpen dat het screendooreffect (de zichtbare ruimte tussen de sub-pixels) tot het minimum beperkt wordt. Zodra je de headset opzet ben je in enkele seconde volledig opgegaan in de virtuele wereld. Dat betekent overigens niet dat de pixels er niet zijn, je aandacht wordt er simpelweg van weggetrokken. Bij een klein aantal spellen zijn de pixels wel storend, dit gebeurt vooral als er een donkere achtergrond met heldere letters gebruikt wordt. In deze combinatie treden er ook zogenoemde 'god rays' ook wel jakobsladders op. Je ziet in de headset een straal van het display komen die weerkaatst op de lenzen. Dit maakt het zicht wazig en letters onleesbaar. Het juist afstellen van headset kan het effect iets verminderen, maar in spellen zoals Elite Dangerous blijven de stralen storend aanwezig. Gelukkig is het slechts een heel klein aantal spellen die problemen geven en zijn de meeste spellen fenomenaal.

©PXimport

De speciale flanellenzen zijn speciaal voor virtual reality ontwikkeld.

Camera en geluid

Aan de voorkant van de Vive zit een camera. Deze camera is standaard uitgeschakeld, maar je kunt deze via de instellingen inschakelen. Door twee keer op de knop aan de zijkant van de headset te drukken kun je een blik nemen in de echte wereld. Dit beeld is overigens niet kleurrijk, het is alsof je door een nachtkijker kijkt. Hier is voor gekozen om een gedesoriënteerd gevoel te voorkomen. Aan de achterkant van de headset zit een korte kabel met een 3,5mm-geluidsaansluiting voor je koptelefoon.

Bij de Vive krijg je een in-ear-koptelefoon met een korte kabel zodat deze niet in de weg gaat zitten. Je kunt er natuurlijk ook je eigen headset op aansluiten. Over de geluidsinstellingen is duidelijk nagedacht. Via de software kun je het geluid op alleen de koptelefoon afspelen of spiegelen naar de speakers van je pc. Ook kunnen de geluidinstellingen automatisch aangepast worden zodra je de headset in- of uitschakelt. Dit voorkomt dat je telkens via de instellingen van Windows moet wisselen tussen de Vive en de geluidskaart in je pc.

©PXimport

De camera in de headset geeft blauw beeld om te voorkomen dat je gedesoriënteerd raakt.

VR-games en software

Spellen voor de Vive download je via Steam. Heb je al een aardige bibliotheek dan kan het lastig zijn om al je VR-games te vinden. Gelukkig heeft HTC als alternatief een eigen softwareomgeving ontwikkeld die slechts de VR-spellen uit je Steam-bibliotheek toont. Ook kun je hier de instellingen van de Vive wijzigen en een telefoon koppelen aan de Vive. Zo kun je berichten van je telefoon in je VR-headset binnen moeten zien komen. Helaas zit er op dit moment een bug in de software waardoor we deze feature niet konden testen.

Veel software en spellen zitten nog in ontwikkeling, maar je hebt vroegtijdige toegang om ze te kopen en te spelen. Grote speluitgevers lijken nog even de kat uit de boom te kijken. Zij wachten mogelijk tot virtual reality bij een groter publiek terecht komt. Misschien komt daar eind van het jaar al verandering in als Sony hun virtual reality-headset voor de PlayStation 4 lanceert. Op het moment moeten we het hoofdzakelijk doen met de zogenoemde indiegames (spellen ontwikkeld door kleine zelfstandige ontwikkelaars). Dat kan de pret niet drukken, want deze kleine ontwikkelaars zijn creatief en ontwikkelen unieke en afwisselende content.

©PXimport

Via Vive Dashboard kun je de virtual reality games uit de Steam-bibliotheek opstarten en wijzigingen aan de instellingen van je headset doen.

Comfort van de Vive

Hoewel de headset op verschillende plekken afgesteld kan worden gaat het na enige tijd spelen toch ongemakkelijk aanvoelen. Zeker als je actief bezig bent en een beetje gaat zweten. Daarnaast zorgt het zweet ervoor dat de lenzen beslaan en je regelmatig het meegeleverde doekje nodig hebt om ze schoon te maken. Dit is een secuur werkje omdat de lenzen vrij krasgevoelig en niet te vervangen zijn.

Naast het schuimrubber en de beslagen lenzen gaat ook de kabel tijdens het spelen aan de achterkant van je hoofd trekken. Door het rondlopen raakt deze verstrengeld en hangt uiteindelijk als een kluitje aan je achterhoofd. Er zit dan niets anders op dan de Vive afzetten om hem uit de knoop te draaien. Al met al is het comfort van de Vive na zo´n 45 minuten spelen niet optimaal. Helaas lijkt dit een onontkoombaar probleem waar ook andere virtual reality-headsets mee te maken hebben.

©PXimport

De cover kan verwijderd, gewassen en vervangen worden door een smallere variant.

Investering waard?

Een korte demonstratie van een geweldige demo in de Vive blaast je werkelijk omver. Maar als het apparaat eenmaal op je bureau ligt en de eerste leuke demo's en kleine spellen erop zitten, kom je erachter dat er op het moment nog flink wat haken en ogen aan de Vive zitten. De vraag blijft of de Vive 1000 euro en een pc van minimaal 1500 euro zijn geld waard is. Wegen we de huidige kinderziektes, softwarecrashes en de op zijn zachtst gezegd belabberde helpdesk van HTC mee, vinden we dat eigenlijk niet. Heb je al een geschikte pc staan en kun je door de huidige problemen voor lief nemen, dan geeft de Vive een geweldige virtual reality-ervaring. De vrijheid om te lopen, het geweldige tracking systeem, mooi gebalanceerde controllers zijn met niets te vergelijken.

Conclusie

Ondanks dat we aanraden om nog te wachten, geven we de Vive wel een ruime voldoende. We zijn ervan overtuigd dat de meeste issues opgelost zullen worden via updates. De overige tekortkomingen gelden eveneens voor andere virtual reality-headsets. Daarnaast zien we dat HTC miljoenen investeert in softwareontwikkelaars, zodat zij op hun beurt betere games en software voor virtual reality kunnen maken. We hebben er alle vertrouwen in dat de Vive over een jaar veel verder ontwikkeld is. De vraag is of jij daarop kunt wachten, of dat je toch overstag gaat en het enorme bedrag gaat investeren, zodat je als een van de eerste de magische virtuele werelden kunt betreden.

Uitstekend
Conclusie

HTC Vive -------- **Prijs** € 899,- **OS** Windows 7/8/10 **Gewicht** 555 gram (exclusief kabels) **Resolutie** 2160 x 1200 pixels (1080 x 1200 pixels per oog) **Aansluitingen pc** HDMI of DisplayPort, usb 3.0 **Meegeleverd** Twee controllers, twee ruimtesensoren, oordopjes

Plus- en minpunten
  • Hoge kwaliteit VR
  • Controllers
  • Roomscale
  • Erg goed trackingsysteem
  • Hoge prijs
  • Systeemeisen
  • Weinig games
▼ Volgende artikel
Gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode: wat is het veiligst?
© Perig Morisse
Huis

Gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode: wat is het veiligst?

Veilig je telefoon ontgrendelen: wat is de beste methode? In dit artikel komen pincodes, vingerafdrukscans en gezichtsherkenning aan bod.

Op je telefoon staan allerlei persoonlijke gegevens die je niet zomaar met iedereen deelt. Bovendien is het niet de bedoeling dat iedereen je berichten zomaar kan lezen of zelfs iets kan versturen of posten.

Authenticatie voor smartphones is niet nieuws. Maar wat is eigenlijk de veiligste methode? We leggen identificatie door middel van een wachtwoord of pincode, een vingerafdruk en gezichtsherkenning onder de loep:

  • Voor- en nadelen van een wachtwoord, patroon of pincode
  • Pluspunten en keerzijdes van een vingerafdruk voor verificatie
  • Pro’s en cons van ontgrendeling door gezichtsherkenning

Op zoek naar een nieuwe smartphone? Bekijk de beste telefoons tot 600,- euro!

Voordelen van een wachtwoord, patroon of pincode

  • Je bent niet afhankelijk van onderliggende technologie

  • Je hebt de mate van veiligheid gedeeltelijk zelf in de hand

Wachtwoorden, patronen en pincodes zijn de oudste en in feite ook de simpelste vormen van identificatie. Belangrijk om te weten is dat de veiligheid afhankelijk is van de lengte van de code of het wachtwoord. Je hebt de veiligheid dus voor een groot deel zelf in de hand. Deze methode is altijd even betrouwbaar, omdat hij voor de veiligheid niet afhankelijk is van je de technologie in je telefoon. Bovendien verlies je de mogelijkheid om op deze manier in te loggen minder snel, omdat er geen sensoren of camera's zijn die stuk kunnen gaan.

©Supatman - stock.adobe.com

Nadelen van een wachtwoord of pincode

  • Iemand kan meekijken en je wachtwoord aflezen

  • Niet gebruiksvriendelijk en langzaam

De nadelen van een wachtwoord liggen eigenlijk ook voor de hand. Iemand kan bijvoorbeeld stiekem over je schouder meekijken en toegang krijgen tot je telefoon. In theorie kan een hacker met je gegevens aan de haal. In de praktijk komt dat zelden voor, maar het hacken van je vinger of gezicht is in ieder geval helemaal onmogelijk. Toch was voor veel mensen gebruiksvriendelijkheid de reden om over te stappen naar een andere manier. Want iedere keer een code of wachtwoord invoeren duurt lang en begint op een gegeven moment vervelend te worden, vooral als je weet dat er snellere methodes beschikbaar zijn. Een patroon swipen gaat iets sneller, maar kost alsnog meer moeite dan andere manieren.

Bescherm je smartphone optimaal met een stevig telefoonhoesje.

Zo blijft je toestel in topconditie, hoe je het ook ontgrendelt!

Vingerafdruk voor authenticatie: de voordelen

  • Snel en gebruiksvriendelijk

  • Hoge veiligheid bij geavanceerde sensoren

Inmiddels zijn vingerafdrukscanners op telefoons snel en reageren ze zonder al te veel problemen, zonder dat je je vinger exact op de juiste manier op de scanner hoeft te plaatsen. Doordat ze op een handige plek geplaatst zijn, ontgrendel je je smartphone min of meer zodra je het apparaat oppakt. Een goede scanner zorgt ervoor dat jij als enige je telefoon kunt unlocken.

©KOB

Vingerafdruk voor authenticatie: de nadelen

  • Werkt niet bij natte of beschadigde vingers

  • Oudere versies minder betrouwbaar

Iedereen die ooit een vingerafdrukscanner heeft gebruikt is bekend met het volgende: als je vinger nat is, of wanneer je er toevallig een snee of een pleister op zit, herkent de scanner het profiel van je vinger niet meer. Bij geavanceerdere scanners komt dit probleem minder vaak voor. Sowieso zijn verouderde en goedkopere sensoren lang niet altijd veilig. Ze zijn in het kort minder complex, waardoor ze minder lijnen registreren en je vingerafdruk niet heel nauwkeurig meten.

Voordelen van gezichtsherkenning voor ontgrendeling

  • Snel en moeiteloos

  • 3D-scans zijn erg veilig

Je smartphone ontgrendelen door gezichtsherkenning is de gebruiksvriendelijkste manier. Het enige wat je hoeft te doen, is naar je telefoon kijken. Kortom: het gaat automatisch en zonder dat je het in de gaten hebt. Smartphones die gebruikmaken van een 3D-scan zijn amper te misleiden en dus zeer betrouwbaar, maar alleen nieuwe (en dure) modellen zijn uitgerust met deze mogelijkheid. Let daar goed op wanneer je graag gebruikmaakt van gezichtsherkenning en op zoek bent naar een nieuwe telefoon.

©Khaletski Siarhei\goffkein.pro

Nadelen van gezichtsherkenning voor ontgrendeling

  • Oudere gezichtsscans niet altijd even betrouwbaar

  • Weinig licht kan een belemmering zijn

Oudere telefoons die te ontgrendelen zijn met een scan van je gezicht, zijn helaas niet heel veilig. Ze maken gebruik van een foto en vergelijken die met de 2D-scan die gemaakt wordt tijdens het ontgrendelen. In de eerste plaats is gebleken dat iemand anders met een gezicht dat veel op je lijkt de telefoon mogelijk ook kan ontgrendelen. Daarnaast is een foto van de bezitter van de telefoon soms genoeg om deze veiligheidsmethode te misleiden.

Conclusie: wat is het veiligst?

Een complex wachtwoord of lange pincode is nog altijd een veilige manier om je smartphone te vergrendelen. Als je een moderne telefoon hebt, is vingerafdrukherkenning ook erg veilig en bovendien een heel stuk gebruiksvriendelijker. Een geavanceerde scanner voor gezichtsherkenning is ook zeer betrouwbaar. Maar daarbij moet je er wel op letten dat jouw telefoon echt een 3D-scan van je gezicht maakt. De meeste smartphones kunnen dat niet. Denk er verder aan dat je niet meer kunt inloggen met een vingerafdruk of een gezichtsscan als bepaalde onderdelen van je telefoon niet meer functioneren. Daarom is het aangeraden om altijd te kiezen voor een lang wachtwoord of pincode als back-up.

📱Ook interessant: Help! Ik ben het wachtwoord van mijn Apple ID vergeten


▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 5000 Series CX5120/11 energiebesparende verwarming
Huis

Consumenten testen: de Philips 5000 Series CX5120/11 energiebesparende verwarming

Ben je op zoek naar een energiezuinige bijverwarming die snel en efficiënt warmte levert? Dan is een keramische verwarming wel iets voor jou: die combineert moderne technologie met gebruiksgemak. Zoals de Philips 5000 Series CX5120/11 keramische verwarming. Wat zijn de praktijkervaringen van de testers van Review.nl? Lees hier hun bevindingen.

Ben je op zoek naar een snelle, slimme en veilige manier om je huis te verwarmen? Met deze krachtige keramische verwarming zit je binnen twee seconden al lekker warm! En het beste? Je bespaart tot wel 50% energie vergeleken met een gewone verwarmingsventilator. Via de handige Philips Air+-app heb je altijd en overal controle over je verwarming. Bovendien zorgt de 5-voudige veiligheidsbescherming ervoor dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. Warmte, gemak én gemoedsrust – wat wil je nog meer? Testers van Review.nl mochten de Philips 5000 Series CX5120/11 gedurende een periode testen. Hier lees je hun bevindingen.

Het slanke, zwarte design van deze Philips verwarming past goed in een modern interieur. Met een hoogte van minder dan 60 centimeter is het apparaat compact genoeg om onder een bureau te plaatsen. "Door het slanke en zwarte design is deze verwarming overal te plaatsen", aldus Rob, één van de testers. Het apparaat is daarnaast licht van gewicht, wat het makkelijk maakt om hem van kamer naar kamer te verplaatsen wanneer nodig.

Snelle en effectieve verwarming

De CX5120/11 overtuigt met zijn krachtige verwarmingsprestaties. "Het apparaat verwarmt de kamer verrassend snel, wat ideaal is op koude dagen", schrijft GeertK, die de CX5120/11 een 8,0 geeft. De oscillerende voet zorgt voor een goede warmteverdeling in de ruimte. Rob is blij met het vermogen: "Hierdoor is het mogelijk om in een korte periode een fijne warmte te verspreiden". Daar is tester Cindyver het mee eens. Ook wordt gewaardeerd dat de keramische verwarming geen vieze geurtjes verspreidt.

De Philips 5000 Series CX5120/11 kan ook in een thuisnetwerk worden gebruikt, waardoor app-bediening ingesteld kan worden en een koppeling met Google Home en Alexa mogelijk is. Wel kan er nog iets worden verbeterd aan het proces voor het maken van een verbinding met het draadloze netwerk. Roberto073: "Het koppelen met de Air+ app verliep zonder gedoe, al bleef het wifi-icoontje wit in plaats van oranje, zoals de handleiding aangaf. Dat was echter geen probleem, want alles werkte naar behoren." AnneliesD hierover: "De installatie was even puzzelen omdat er verwezen werd naar het netwerk van Philips in plaats van ons thuis wifi-netwerk. Maar dit was zo gewijzigd in de app."

Slim en gebruiksvriendelijk

Een groot pluspunt is de bediening via de bijbehorende app. Hiermee kun je de verwarming op afstand bedienen en programma's instellen. 'Via deze app is het mogelijk om zelf een programma te maken wanneer, hoe laat en hoe warm de verwarming moet werken', licht een enthousiaste gebruiker toe. De Auto+ modus regelt de verwarming automatisch voor optimale energiebesparing. Het touchscreen op het apparaat zelf biedt een gebruiksvriendelijk alternatief voor de app-bediening.

Tester Har74 is blij met de slimme functies van de verwarming en de app: "In de kinderkamer is de verwarming een keer omgevallen, maar de app gaf meteen een melding dat het apparaat was omgevallen en automatisch was uitgeschakeld. "

Tester AnneliesD is blij met de CX5120/11: "Vooral met thuiswerken is het ideaal om één ruimte te verwarmen en de cv-installatie niet te hoeven gebruikenm. wat dus ook aanzienlijk scheelt in de kosten! "

Geschikt voor kleinere ruimtes

De verwarming is vooral effectief in kleinere ruimtes tot ongeveer 20 m². 'In mijn studeerkamer komt de verwarming tot zijn recht', schrijft een tester. Verschillende gebruikers zetten het apparaat specifiek in als bijverwarming voor een thuiswerkplek. Een minpunt van de Philips 5000 Series CX5120/11 is volgens Max546 de lengte van het snoer. "Zonder verlengsnoer kun je hem niet zomaar overal neerzetten", aldus de tester.

Tester Har74 merkt dat deze verwarming minder geschikt is voor grotere ruimtes, want volgens de specificaties is hij vooral geschikt voor kamers tot 20 m³. Ook vindt hij het jammer dat de verwarming niet in andere kleuren dan zwart verkrijgbaar is.

Conclusie

Met een gemiddelde score van 8,7 is de Philips 5000 Series CX5120/11 een overtuigende keuze voor wie op zoek is naar een slimme bijverwarming voor kleinere ruimtes. De combinatie van snelle warmte, app-bediening en energiezuinige werking maakt het een praktisch apparaat voor bijvoorbeeld een thuiswerkplek of slaapkamer. Het compacte formaat en stille werking zijn extra pluspunten. Enige minpunten zijn de relatief korte stroomkabel en het feit dat de temperatuurmeting bij het apparaat niet altijd overeenkomt met de werkelijke kamertemperatuur.

✅ Pluspunten
Snel en efficiënt verwarmen
Stille werking
Prettige app-bediening
Energiezuinig
Val- en aanraakbeveiliging

❌ Minpunten
Voor kleinere ruimtes tot 20 m³
Stroomkabel in sommige situaties te kort
Soms verschil in gemeten en werkelijke temperatuur

Meer over de Philips 7000 Series HR3760/10

Op Kieskeurig.nl