Google Play updatet apps niet automatisch, en nu?
Als Android-gebruiker weet je meestal zeker dat je apps automatisch geüpdatet worden wanneer je gewoon gebruikmaakt van de Google Play Store. Maar het kan gebeuren dat apps (ineens) geen updates meer ontvangen. Wat kun je in dat geval dan doen?
Net als bij software op de pc is het belangrijk dat de apps op je telefoon en tablet ook telkens de nieuwste versies krijgen. Dit zijn enkele stappen die je kunt ondernemen als de Play Store niet meer automatisch apps updatet:
- Leeg de cache
- Stel datum en tijd automatisch in
- Maak ruimte vrij
- Schakel batterij-optimalisatie uit voor de Play Store-app
- Log en keer uit en daarna weer in
Ook interessant: Zo laat Google Play zien wanneer een app problemen kan geven
Met de Google Play Store op je smartphone of tablet kun je moeiteloos apps downloaden en updaten. Je moet daarvoor eerst wel inloggen met een Google-account, want anders is de downloadwinkel niet toegankelijk.
Wil je dat liever niet, of heb je je Google-account verwijderd, dan zijn er enkele alternatieve winkels beschikbaar waar je eveneens apps kunt downloaden. Als Play Store-gebruiker kan het soms gebeuren dat apps niet (meer) automatisch updaten, terwijl dat wel een basisfunctie is van de store. Wat kun je dan het best doen?
Automatisch updaten inschakelen
Voordat je begint met de onderstaande stappen, doe je er goed aan één ding te controleren. Heb je de Play Store wel de opdracht gegeven apps automatisch te updaten? Open daarvoor de winkel, tik op je profiel en ga naar Instellingen > Netwerkvoorkeuren. Tik op Apps automatisch updaten en selecteer de optie die je wilt gebruiken. Je kunt apps via elk netwerk of alleen via wifi-netwerken updaten. Verder is het goed om te onthouden dat de genoemde stappen in dit artikel gebaseerd zijn op een Google Pixel-telefoon. Bij jou kunnen de termen net even anders zijn.
Leeg de cache
Eén van de eerste dingen die je kunt uitproberen, is het legen van de cache. Door dat geregeld te doen, krijgen apps wederom wat ademruimte. In al onze jaren met dit besturingssysteem blijkt dit altijd de meest effectieve methode om een niet-functionerende app weer op de poten te krijgen. Je leegt de Play Store-cache door het icoon ingedrukt te houden en op App-info te tikken. Ga dan naar Opslag en cache en druk rechts in beeld op de knop Cache wissen.
©Wesley Akkerman
Datum en tijd automatisch instellen
Het kan daarnaast helpen even de tijd en datuminstellingen na te lopen. Want als je die handmatig ingesteld hebt en ze komen niet helemaal overeen met de gegevens van de Google-servers, dan heeft de Google Play Store moeite met het synchroniseren van de updategegevens. Daarom raden we aan de tijd- en datuminstellingen op Automatisch in te stellen.
Dat doe je als volgt: ga naar Instellingen > Systeem > Datum en tijd. Daar tref je twee opties aan: Tijd automatisch instellen en Automatisch instellen (onder Tijdzone). Het is de bedoeling dat de schuifregelaars daar naar rechts zijn ingesteld. Dat kun je bereiken door erop te tikken.
Ruimte vrijmaken
Als je smartphone of tablet geen opslagruimte meer heeft, dan kun je natuurlijk geen nieuwe data binnenhalen. Het is dus belangrijk om even te checken of je überhaupt nog wel genoeg ruimte hebt. Dat kun je controleren via de Android-instellingen. Daar kun je naar het onderdeel Opslagruimte gaan en direct zien hoeveel ruimte je nog hebt.
Hier kun je echter niet altijd direct ruimte vrijmaken. Als je apps wilt verwijderen, dan ga je naar Instellingen > Apps en kies je de app uit die je wilt verwijderen. Vervolgens druk je in het volgende scherm op Verwijderen. Als je losse bestanden wil weggooien, dan doe je dat met een bestandbeheerder, zoals de Files-app.
©Wesley Akkerman
Batterij-optimalisatie uitschakelen
Android heeft allerlei achtergrondprocessen lopen die soms veel van de accu kunnen vergen. Die processen kun je beperken via de opties voor batterij-optimalisatie. Je kunt aangeven dat een app ongelimiteerd zijn ding mag doen, maar je kunt dit ook aan banden leggen.
Als je hebt ingesteld dat de Play Store niet constant actief mag zijn op de achtergrond, dan kan dat het automatische updateproces in de weg zitten. Om te checken hoe de optimalisatie voor de downloadwinkel ingesteld is, of de instelling te veranderen, ga je als volgt te werk:
Houd het icoon van de Play Store ingedrukt en druk op App-info
Tik op Batterijgebruik van app en check of de schuifregelaar aanstaat
Als dat het geval is, dan werkt de app op de achtergrond; en anders kun je hem hier omschakelen
Opnieuw inloggen
Daarnaast kan het helpen een keer opnieuw in te loggen. Je moet daarvoor tijdelijk je Google-account van de smartphone of tablet verwijderen. Dat doe je via Instellingen > Wachtwoorden, toegangssleutels en automatisch invullen en daar op je account te tikken. Vervolgens druk je op de knop Account verwijderen. Daarna moet je die keuze bevestigen. Start nu het apparaat opnieuw op en log dan in met hetzelfde account. Het verwijderen van je account kan geen kwaad als je al een cloudback-up aangemaakt hebt van je belangrijke gegevens.
Ook interessant: Android-smartphone zonder Google-account gebruiken: kan dat wel?
Loopt het geheugen van je telefoon snel vol?
Met een SD-kaart kunnen veel Android-toestellen prima overweg!