ID.nl logo
Google Play updatet apps niet automatisch, en nu?
© Jirapong - stock.adobe.com
Huis

Google Play updatet apps niet automatisch, en nu?

Als Android-gebruiker weet je meestal zeker dat je apps automatisch geüpdatet worden wanneer je gewoon gebruikmaakt van de Google Play Store. Maar het kan gebeuren dat apps (ineens) geen updates meer ontvangen. Wat kun je in dat geval dan doen?

Net als bij software op de pc is het belangrijk dat de apps op je telefoon en tablet ook telkens de nieuwste versies krijgen. Dit zijn enkele stappen die je kunt ondernemen als de Play Store niet meer automatisch apps updatet:

  • Leeg de cache
  • Stel datum en tijd automatisch in
  • Maak ruimte vrij
  • Schakel batterij-optimalisatie uit voor de Play Store-app
  • Log en keer uit en daarna weer in

Ook interessant: Zo laat Google Play zien wanneer een app problemen kan geven

Met de Google Play Store op je smartphone of tablet kun je moeiteloos apps downloaden en updaten. Je moet daarvoor eerst wel inloggen met een Google-account, want anders is de downloadwinkel niet toegankelijk.

Wil je dat liever niet, of heb je je Google-account verwijderd, dan zijn er enkele alternatieve winkels beschikbaar waar je eveneens apps kunt downloaden. Als Play Store-gebruiker kan het soms gebeuren dat apps niet (meer) automatisch updaten, terwijl dat wel een basisfunctie is van de store. Wat kun je dan het best doen?

Automatisch updaten inschakelen

Voordat je begint met de onderstaande stappen, doe je er goed aan één ding te controleren. Heb je de Play Store wel de opdracht gegeven apps automatisch te updaten? Open daarvoor de winkel, tik op je profiel en ga naar Instellingen > Netwerkvoorkeuren. Tik op Apps automatisch updaten en selecteer de optie die je wilt gebruiken. Je kunt apps via elk netwerk of alleen via wifi-netwerken updaten. Verder is het goed om te onthouden dat de genoemde stappen in dit artikel gebaseerd zijn op een Google Pixel-telefoon. Bij jou kunnen de termen net even anders zijn.

Leeg de cache

Eén van de eerste dingen die je kunt uitproberen, is het legen van de cache. Door dat geregeld te doen, krijgen apps wederom wat ademruimte. In al onze jaren met dit besturingssysteem blijkt dit altijd de meest effectieve methode om een niet-functionerende app weer op de poten te krijgen. Je leegt de Play Store-cache door het icoon ingedrukt te houden en op App-info te tikken. Ga dan naar Opslag en cache en druk rechts in beeld op de knop Cache wissen.

©Wesley Akkerman

Datum en tijd automatisch instellen

Het kan daarnaast helpen even de tijd en datuminstellingen na te lopen. Want als je die handmatig ingesteld hebt en ze komen niet helemaal overeen met de gegevens van de Google-servers, dan heeft de Google Play Store moeite met het synchroniseren van de updategegevens. Daarom raden we aan de tijd- en datuminstellingen op Automatisch in te stellen.

Dat doe je als volgt: ga naar Instellingen > Systeem > Datum en tijd. Daar tref je twee opties aan: Tijd automatisch instellen en Automatisch instellen (onder Tijdzone). Het is de bedoeling dat de schuifregelaars daar naar rechts zijn ingesteld. Dat kun je bereiken door erop te tikken.

Ruimte vrijmaken

Als je smartphone of tablet geen opslagruimte meer heeft, dan kun je natuurlijk geen nieuwe data binnenhalen. Het is dus belangrijk om even te checken of je überhaupt nog wel genoeg ruimte hebt. Dat kun je controleren via de Android-instellingen. Daar kun je naar het onderdeel Opslagruimte gaan en direct zien hoeveel ruimte je nog hebt.

Hier kun je echter niet altijd direct ruimte vrijmaken. Als je apps wilt verwijderen, dan ga je naar Instellingen > Apps en kies je de app uit die je wilt verwijderen. Vervolgens druk je in het volgende scherm op Verwijderen. Als je losse bestanden wil weggooien, dan doe je dat met een bestandbeheerder, zoals de Files-app.

©Wesley Akkerman

Batterij-optimalisatie uitschakelen

Android heeft allerlei achtergrondprocessen lopen die soms veel van de accu kunnen vergen. Die processen kun je beperken via de opties voor batterij-optimalisatie. Je kunt aangeven dat een app ongelimiteerd zijn ding mag doen, maar je kunt dit ook aan banden leggen.

Als je hebt ingesteld dat de Play Store niet constant actief mag zijn op de achtergrond, dan kan dat het automatische updateproces in de weg zitten. Om te checken hoe de optimalisatie voor de downloadwinkel ingesteld is, of de instelling te veranderen, ga je als volgt te werk:

  • Houd het icoon van de Play Store ingedrukt en druk op App-info

  • Tik op Batterijgebruik van app en check of de schuifregelaar aanstaat

  • Als dat het geval is, dan werkt de app op de achtergrond; en anders kun je hem hier omschakelen

Opnieuw inloggen

Daarnaast kan het helpen een keer opnieuw in te loggen. Je moet daarvoor tijdelijk je Google-account van de smartphone of tablet verwijderen. Dat doe je via Instellingen > Wachtwoorden, toegangssleutels en automatisch invullen en daar op je account te tikken. Vervolgens druk je op de knop Account verwijderen. Daarna moet je die keuze bevestigen. Start nu het apparaat opnieuw op en log dan in met hetzelfde account. Het verwijderen van je account kan geen kwaad als je al een cloudback-up aangemaakt hebt van je belangrijke gegevens.

Ook interessant: Android-smartphone zonder Google-account gebruiken: kan dat wel?

Loopt het geheugen van je telefoon snel vol?

Met een SD-kaart kunnen veel Android-toestellen prima overweg!
▼ Volgende artikel
Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?
© Michael J Berlin - stock.adobe.com
Huis

Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?

Je opent de Mail-app op je iPhone, maar er komen geen nieuwe berichten binnen. Heel vervelend, zeker als je belangrijke mails verwacht. In dit artikel laten we zien wat je kunt doen om dat op te lossen.

Dit kun je doen: Handmatig verversen | iPhone herstarten | Vliegtuigmodus checken | Mail-app opnieuw installeren | Verversen op de achtergrond inschakelen | Meldingen controleren | Netwerkinstellingen resetten | Mobiele data voor Mail inschakelen | Databesparingsmodus uitschakelen
Hóe je dit allemaal precies doet, lees je in het artikel.

Handmatig verversen

Voordat we wat meer gevorderde instellingen en mogelijkheden gaan nalopen, bekijken we eerst een aantal simpele oplossingen die het euvel kunnen verhelpen. Zo kun je de Mail-app openen en kijken of een handmatige refresh helpt. Dat werkt heel simpel: na het openen houd je je duim of vinger op het scherm en trek je het naar beneden totdat je een cirkeltje ziet staan. Zodra het cirkeltje begint te draaien, kun je loslaten. De app maakt dan verbinding met de servers om nieuwe berichten op te halen. Onder in beeld staat ook altijd wanneer de update voor het laatst plaatsvond; daarmee kun je zien of het verversen gelukt is.

iPhone herstarten

Daarnaast kun je de iPhone opnieuw opstarten. Dat verhelpt in de meeste gevallen de problemen. Ontgrendel hiervoor je iPhone en trek het snelmenu vanaf rechtsboven naar beneden (of, als je nog een iPhone met TouchID hebt, van beneden naar boven). Tik nu op het aan/uit-symbool, eveneens rechts bovenin. Zet de schakelaar om naar Uit en zet het toestel daarna aan.

Vliegtuigmodus checken

Helpt dat niet, dan staat de vliegtuigmodus misschien aan. Als dat het geval is, dan worden alle verbindingen met internet- en mobiele netwerken geblokkeerd. Haal opnieuw het snelmenu tevoorschijn en check of het vliegtuigicoontje een kleurtje heeft. Is dat het geval, dan moet je erop tikken om hem uit te schakelen.

Mail-app opnieuw installeren

Verder kun je proberen om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Houd daarvoor je duim of vinger op het appicoon van Mail, zodat het contextuele menu tevoorschijn komt. Selecteer nu Verwijder app (in het rood). Open daarna de App Store om de applicatie te downloaden. Log in met je account en check of de problemen zich nog voordoen.

Verversen op de achtergrond instellen

Helpt dit ook niet, dan wordt het tijd om iets verder de diepte in te gaan. Ga bijvoorbeeld eens naar Instellingen > Algemeen > Ververs op de achtergrond. Selecteer die optie en kies in de (korte) lijst voor Wifi en mobiele data.

Meldingen controleren

Nog steeds geen mail? Dan is de volgende stap het controleren van enkele instellingen. Misschien komen mails wel binnen, maar mis je een notificatie. Check bij Instellingen > Meldingen of Mail wel notificaties mag versturen. Zet naast Sta meldingen toe de regelaar naar rechts.

Netwerkinstellingen resetten

Het kan ook helpen om je netwerkinstellingen te resetten. Ga hiervoor naar Instellingen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Houd er rekening mee dat je daarna handmatig verbinding moet maken met je wifi-netwerk.

Mobiele data voor Mail inschakelen

Als we nog even bij de netwerkinstellingen blijven, kunnen we ook meteen de instellingen voor mobiele data controleren. Het is mogelijk dat je eerder hebt ingesteld dat de Mail-app geen data mag verbruiken via je mobiele netwerk. Ben je onderweg en krijg je geen mails binnen, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. Om dit te controleren ga je naar Instellingen > Mobiel netwerk. Zoek vervolgens de Mail-app op in de lijst met apps die toegang hebben tot je mobiele dataverbinding. Zorg ervoor dat de schuifregelaar naar rechts staat. Alleen dan kan de Mail-app gebruikmaken van je mobiele data wanneer je niet met wifi bent verbonden. Als de schuif naar links staat, werkt de app alleen als er wifi beschikbaar is.

Databesparingsmodus uitschakelen

Tot slot kan de databesparingsmodus roet in het eten gooien. Deze modus kun je geactiveerd hebben voor zowel wifi als het mobiele netwerk. Ga naar Instellingen > Wifi en tik op het informatie-icoon om de Databesparingsmodus te zien staan. Zorg ervoor dat dit uitgeschakeld is (met de regelaar naar links). Dit kun je ook doen voor je mobiele netwerk, via Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data -> Datamodus. Staat daar de Databesparingsmodus aan, dan worden onder automatische updates en achtergrondtaken gepauzeerd – en worden er dus op de achtergrond geen nieuwe mails binnengehaald.

Nog steeds geen e-mail?

Dan zit er maar één ding op ...

▼ Volgende artikel
Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro
Huis

Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro

De periode vóór de lente is traditiegetrouw het moment dat veel tv-fabrikanten hun nieuwste modellen lanceren. Welke vernieuwingen kunnen we in 2025 van Samsung verwachten? Een draadloze One Connect Box, meer modellen met anti-reflectie eigenschappen en een verbeterde The Frame staan op stapel.

Samsung introduceerde vorig jaar de Glare Free antireflectielaag op de S95D. En in 2025 zal niet alleen de S95F ermee uitgerust zijn, maar krijgen ook de 8K QN990F en QN900F en de 4K QN90F die antireflectielaag. Glare Free is een mat scherm dat reflecties erg goed tegenhoudt. Vooral scherp afgetekende reflecties zou dan geen hindernis meer moeten zijn. Daar tegenover staat wel dat je wat contrast verliest, maar dat is onvermijdelijk.

Glare Free zorgt voor verdeelde meningen en niet iedereen houdt van deze aanpak. Wij zijn wel overtuigd dat je in een doorsnee woonkamer waar toch vaak lichtinval is, veel voordeel kunt halen uit Glare Free; zeker wanneer de opstelling niet optimaal is.

De One Connect Box, nu draadloos

Met de One Connect Box heeft Samsung al enkele jaren een handige oplossing in huis om kabels uit het zicht te houden. Alle kabels worden aangesloten op een aparte box en en via één kabel breng je niet alleen stroom, maar ook beeld, geluid en data naar de tv. In 2025 brengt Samsung ook een draadloze versie op de markt. Je kunt die tot 10 meter van de televisie plaatsen. Stroom voor de televisie is dan vanzelfsprekend niet draadloos, maar moet je de televisie zelf op het stopcontact aansluiten. Als je alleen via wifi wil streamen dan is de Wireless One Connect Box niet eens nodig.

De Box is alleen beschikbaar op de 8K QN990F en op de Frame Pro, en is dus niet als losse kast voor andere Samsung-tv’s te koop. De bedrade One Connect Box blijft beschikbaar op The Frame en de S95F.

The Frame Pro

The Frame, een tv die eruitziet als een kunst- of schilderijkader, met ingebouwde Art Store, mat scherm en verwisselbare kaders is volgens Samsung erg succesvol. Dit jaar komt er een nieuwe versie die gebruik maakt van een Neo QLED-achtergrondverlichting; dat is een miniled-achtergrondverlichting die gedimd kan worden in verschillende zones.

Daarmee krijgt de beeldkwaliteit een flinke boost, op vlak van contrast, helderheid en kleurbereik. Ook dit model zal voorzien zijn van een mat scherm.  De Art Store is verder uitgebreid en vind je er inmiddels meer dan 3000 kunstwerken. The Frame Pro is beschikbaar in 65, 75 en 85 inch. De ‘oude’ The Frame blijft beschikbaar in 32-, 43-, 50- en 55 inch-formaten.

Andere line-up

In de (Neo) qled-line-up van Samsung zien we twee wijzigingen. De 2025-QN7XF krijgt voor het eerst een Neo qled-achtergrondverlichting en dat is een aanzienlijke upgrade tegenover de 2024 Q70D. De Q60D van dat jaar is niet echt verdwenen, maar kreeg de wat verwarrende naam Q7FX.

In de oled-line-up valt vooral het verdwijnen van een opvolger voor de S85D op. De S95F blijft het topmodel en is beschikbaar in 55, 65, 77 en 83 inch. Het nieuwe qd-oled-paneel moet ongeveer 30% helderder zijn. We moeten daar wel bij opmerken dat de 83inch-versie geen qd-oled-paneel gebruikt maar een w-oled- paneel. De S9XF is 25% helderder dan in 2024 en beschikbaar in 48, 55, 65, 77 en 83 inch, waarbij alleen nog maar het 65inch-model een qd-oled -paneel gebruikt en de andere modellen een w-oled -paneel.

Grote modellen blijven nadrukkelijk aanwezig in de line-up, in verschillende prijscategorieën. Als instapmodel blijft de 98 inch DU9070 beschikbaar. De QN80F, een midrange-model met minileds en local dimming, zal beschikbaar zijn in 100 inch, en het 4K-topmodel QN90F is verkrijgbaar in 98 inch en 115 inch. De 8K QN990F in 98 inch is voor wie echt maximale beeldkwaliteit wenst.

AI, Smart tv updates en gratis content

Ook Samsung biedt nu voor lange tijd smart tv OS-updates. Met zeven jaar is de update-periode bovendien erg lang. We vinden dat een uitstekende ontwikkeling. Het is natuurlijk afwachten of alle features zullen doorstromen naar oudere modellen. In de gevallen waar nieuwe hardware nodig is, is dat niet mogelijk.

Smart tv betekent weinig als er geen content is. Net als vorig jaar heeft Samsung daarom een pakket content voorzien dat bij een aantal tv’s gratis meegeleverd wordt. Het gaat om diensten zoals DAZN, Xbox Game Pass, Rakuten TV en meer. Meer informatie vind je op Made for NL en Made for BE. (Op het moment van schrijven verwezen deze pagina’s nog naar het 2024 aanbod).

Samsung pakt – net als veel fabrikanten - ook graag uit met AI. De oled- en (Neo) qled-modellen zijn dit jaar voorzien van Vision AI. Onder die noemer vallen veel van de features die Samsung al langer aanbiedt. Zoals AI upscalen, AI Game Mode, Q-Symphony enzovoort. De term groepeert alle beeld- en geluidsfuncties die op basis van content en de kijk- en luisteromgeving ingrijpen op de content. Je kunt ook AI-kunst genereren voor je tv, elke dag krijg je tien credits om een beeld te maken op basis van twee sleutelwoorden. Daarnaast kun je nu ook je tv met gebaren besturen als je en Galaxy Watch hebt.

Kantelbare soundbar

Het belangrijkste nieuws bij de soundbars is de introductie van de HW-QS700F en HW-QS750F ‘Convertible Soundbars’. Je kan ze op een tv-meubel zetten, of 90° kantelen en ze aan de muur hangen. Zo hebben ze ook aan de muur een slank profiel. Een sensor detecteert of de soundbar verticaal hangt of horizontaal staat en wisselt de rol van de omhoog en naar voor gerichte luidsprekers zodat je in beide gevallen optimale audiokwaliteit geniet. De HW-QS700F is een 3.1.2-kanaals model en de HW-QS750F is een 5.1.2-kanaals model. Ze ondersteunen allebei Dolby Atmos en DTS:X.