ID.nl logo
Apple is zakelijk gezien nog nergens
© Reshift Digital
Huis

Apple is zakelijk gezien nog nergens

Is de technologie van Apple volwassen genoeg om in het bedrijfsleven gebruikt te worden? En in hoeverre mag de IT-afdeling een bepalende factor zijn in de aanschaf van technologie?

In een eerder artikel op Infoworld.com noemde mijn collega Galen Gruman Apple zeer interessant voor het bedrijfsleven. Ik wil niet in discussie treden over de mate waarin Apple's technologie klaar is voor bedrijven - ik vertrouw op zijn deskundigheid als het om Apple-technologie gaat.

Maar het telt niet alleen of Apple in staat is IT te plezieren, het gaat er ook om of Apple bereid is zijn zakelijke klanten op een deugdelijke manier te ondersteunen. Gezien Apple's geschiedenis met 'flip-flops' in relatie tot directe support voor zakelijke klanten en zijn haat-liefde verhouding met distributeurs, neigt het antwoord op de vraag of Apple klaar is voor het bedrijfsleven naar een ontkenning.

Maar het is niet alleen Apple. Door de gehele technische zakelijke architectuurlaag heen, zijn leverancierkarakteristieken minstens zo belangrijk als de technologie die ze verkopen.

Ik wil hier wat achtergronden schetsen: In de vroege dagen van de personal computer, die begon met PC-DOS en eindigde bij Windows 98, had Microsoft zakelijk succes op dezelfde manier als Apple dat nu heeft. Er was zeer zeker geen sprake van consumerisatie, maar het was ook zeker geen resultaat van actieve bemoeienis van IT. Nee, pc's kwamen bedrijven binnen als tegenreactie, als een rebels protest tegen IT's gecentraliseerde controle over de computeractiva van een bedrijf.

In deze dagen was de ondersteuning vanuit Microsoft voor enterprise IT zeer beperkt. Maar waarom zou het zich daarover druk maken? Enterprise IT was geen klant - het was de tegenstander.

De omslag bij Microsoft

Dit veranderde met de komst van Windows NT en Microsofts beslissing om ook in het datacenter bepalend te gaan worden. Microsoft kwam er vanzelf achter dat het verantwoordelijkheid moest dragen voor de support, wilde het zijn producten aan enterprise IT kunnen verkopen. Hoe dan ook, Microsoft stopte met het ondersteunen van technologische rebellie en begon zakelijke IT-klanten te ondersteunen, niet alleen met zijn producten, maar met zijn gehele benadering van sales en services.

Van CIO's die ik de laatste tijd heb gesproken, heb ik begrepen dat Apple nog tot een dergelijke conclusie moet komen. Waarschijnlijk omdat het, net als het vroege Microsoft, zijn afnemers in de zakelijke IT nog niet als klanten ziet.

Als dit een wedstrijd is tussen Apple versus Microsoft, dan leidt het eindelijk tot een gemakeerde conclusie over hoe belangrijk het bedrijfsleven voor de leveranciers is. De Microsoft/Apple-situatie is net zo'n stammenstrijd als de Amerikaanse politiek - teveel mensen kiezen eerst een kant en gaan dan pas op zoek naar argumenten.

Laten we onze horizon eens verder verbreden. Enterprise IT leidt of is actief betrokken in de evaluatie van een breed palet aan technologieën - niet alleen in het front-office waar Microsoft en Apple elkaar beconcurreren, maar overal. Zaken als features en functionaliteit - wat een product doet en hoe het dat doet - is slechts een kwart van wat van belang is voor het kiezen van de optimale oplossing voor een bedrijf. Dan blijft er nog driekwart over.

Businessmanagers en eindgebruikers vinden features en functionaliteit belangrijk. Dat geldt ook voor IT, maar IT vindt het ook belangrijk om te zien hoe goed producten in elkaar zitten en op welke platformen zij gebouwd zijn.

De checklist van de IT-afdeling

Als het om een applicatie gaat, wordt in het evaluatieproces gekeken naar de ontwikkelingstools die een leverancier gebruikt en of de onderliggende databases voldoet aan de principes van datanormalisatie en in welke mate het product ondersteuning biedt voor maatwerk.

Als het om een databasemanagementsysteem gaat, zijn eigenschappen als stabiliteit en prestaties zeer belangrijk. Ook wordt gekeken naar of het draait op het standaardbesturingssysteem en naar virtualisatietechnologieen. Daarnaast mogen beheer en security niet buiten beschouwing worden gelaten.

Op dit laatstgenoemd gebied vinden tussen IT en de rest van het bedrijf conflicten plaats omdat businessgebruikers vooral op features letten, terwijl IT iets wil hebben dat het kan ondersteunen, kan beveiligen en integreren met de rest van de applicaties en informatieportfolio's van het bedrijf.

Het simpele feit dat met sommige bedrijven makkelijker is samen te werken dan met de andere en dat bij de ene leverancier meer ondersteuning geboden wordt dan bij de ander, maakt dat bijvoorbeeld IBM hoog wordt aangeslagen, terwijl Oracle het met beduidend mindere rapportcijfers moet doen. Microsoft probeert aan te klampen, terwijl Apple, zoals gezegd, nog niet als volwaardige speler meetelt.

De fatale misser van Dell

Op het gebied van hardware herinneren we ons nog de tijd waarin Dell hun business-support callcenter naar een lageloonland verplaatste, waar slecht voorbereide techneuten klanten in gebrekkig Engels te woord stonden. Dit leidde ertoe dat veel klanten in de armen van concurrenten gedreven werden, ondanks dat de technologie van Dell hier niet onder te lijden had.

Het gemak waarmee zaken gedaan kan worden met een bedrijf is slechts een kant van de medaille. Een andere is de stabiliteit van de leverancier. In de meeste gevallen doet productkwaliteit niet ter zake als de leverancier failliet gaat of het product en de ondersteuning ervan zonder aankondiging stopzet.

Dan is er nog de plek van het product in de markt en het momentum. Zelfs producten die door grote, stabiele leveranciers worden verkocht kunnen marktweesjes worden – dit is zeer onaantrekkelijk voor klanten, ook al is de technologie zelf goed.

Kosten

Het draait voor IT daarnaast om de financiële deal: De prijs van het product, de kosten van ondersteuning en licentievoorwaarden. Het is voor een leverancier die serieus genomen wil worden dodelijk om op elk gewenst moment zijn voorwaarden aan te passen. Ook voorwaarden die niet langer gelden als een bedrijf wordt overgenomen of voorwaarden waarin IT geen of alleen tegen hogere kosten gebruik mag maken van virtualisatie zijn dealbreakers. (Ja, ik heb het weer over Oracle.)

Als je verantwoordelijkheid draagt voor de enterprise IT-architectuur binnen je organisatie, zorg je ervoor dat je bedrijf al deze factoren (features en functionaliteit, interne comptabiliteit, leverancierkarakteristieken en structuur van de overeenkomst) meeneemt in iedere technologische evaluatie.

Dit vormt voor startups een bron van frustratie. Deze jonge technologische spelers kunnen op weinig punten rekenen als IT hun financiële stabiliteit en gewicht in de markt evalueert.

Apple heeft nog een lange weg te gaan

Wat betekent dit voor Apple en Microsoft? Het betekent dat IT altijd verder zal kijken dan features en functionaliteit. Ook is een goede bouwkwaliteit lang niet voldoende om werkelijk mee te gaan tellen.

Het is niet gezegd dat IT aan alle producten dezelfde eisen stelt. Hoewel de kwaliteit van de technische ondersteuning van een leverancier belangrijk is als het gaat om een SAN-oplossing of een CMS-product, is het veel minder belangrijk als het gaat om producten waarbij sprake is van minimale integratie en het vooral om persoonlijke effectiviteit gaat.

Er is geen hard antwoord of een altijd tellende ‘best practice’ die op ieder bedrijf toepasbaar is. Alles draait om de context – jouw context. Maar is dit niet altijd het geval?

▼ Volgende artikel
Black Friday bij Wehkamp: verzorgings- en stylingtools die het verschil maken
Gezond leven

Black Friday bij Wehkamp: verzorgings- en stylingtools die het verschil maken

Op zoek naar een lekkere Black Friday-deal die je écht dagelijks gaat gebruiken? Wehkamp zet dit jaar een reeks verzorgings- en stylingtools extra scherp in de spotlights. Denk aan krachtig föhnen, glad ontharen, strak trimmen en schoner poetsen met topmerken als Philips, Braun en Oral-B. Dit is het ideale moment om te upgraden!

Partnerbijdrage - in samenwerking met Wehkamp

Black Friday is het moment waarop je zonder schuldgevoel iets mag upgraden. Vinden wij. Niet alleen omdat de kortingen lekker zijn, maar vooral omdat je dan eens kunt kiezen voor apparaten die je dagelijkse verzorging écht makkelijker maken. Bij Wehkamp vind je dit jaar allerlei spulletjes voor in de badkamer die meer doen dan alleen 'handig zijn': ze helpen je dagelijks om er weer piekfijn uit te zien! Van scheerapparaten en föhns tot epilators en elektrische tandenborstels: deze zeven Black Friday-aanraders verdienen een plek in je badkamer.

©Philips

Eén scheertool voor alles: Philips OneBlade Pro 360 Face & Body

De Philips OneBlade Pro 360 is zo'n apparaat waarvan je je afvraagt hoe je ooit zonder hebt gekund. Hij trimt, scheert en stylet je gezicht én je lichaam zonder gedoe. De 360-blade beweegt soepeltjes mee en met de verstelbare kam stel je gemakkelijk de lengte in die je wilt. Deze gadget maakt je ochtendritueel net effe een tikkie sneller en relaxter, en tijdens Black Friday is-ie opeens wel heel aantrekkelijk geprijsd.

Check de deal hier!

©Philips

Professioneel drogen met bescherming: Philips Haardroger 8000 Series

Als je je haar regelmatig goed en uitgebreid föhnt, weet je dat het verschil vooral in de techniek zit. De Philips 8000 Series levert een krachtige luchtstroom, maar houdt dankzij slimme warmtesensoren tegelijkertijd je haar in de gaten. Zo droog je sneller zonder je lokken te oververhitten. Ideaal voor drukke ochtenden, maar ook voor wie simpelweg mooi en gezond haar wil. En tijdens Black Friday betaal je voor deze professionele kwaliteit een stuk minder.

Check de deal hier!

©Babyliss

Direct volume met minimale moeite: BaByliss Big Hair Dual

De BaByliss Big Hair Dual voelt al bij het eerste gebruik aan alsof hij voor jou is gemaakt. Dankzij twee roterende borstels en gelijkmatige warmte krijg je in één beweging meer volume en een mooie slag in je haar. Het resultaat is dat typische 'ik kom net bij de kapper vandaan'-gevoel, maar dan zonder dat je de deur uit hoeft. Tijdens Black Friday is dit een van die apparaten die je koopt, gebruikt en daarna nooit meer kwijt wilt.

Check de deal hier!

©Remington

Glanzend stijlhaar zonder gedoe: Remington Shine Therapy

Wie liever een stijltang gebruikt, vindt in de Remington Shine Therapy een echte Black Friday-meevaller. De keramische platen met verzorgende technologie zorgen voor zichtbaar meer glans, terwijl je door de instelbare temperatuur precies afstemt op jouw haartype. Het apparaat is snel warm, breed genoeg voor efficiënt steilen en zacht genoeg voor dagelijks gebruik. Een betaalbare kwaliteitsstap die nu nóg aantrekkelijker is.

Check de deal hier!

©Braun

Strakke details: Braun Gezichtsontharing FS1000

Soms zit verbetering in een klein apparaatje. De Braun FS1000 verwijdert gezichtshaartjes snel en verrassend precies, geholpen door een subtiele 'smartlight' die zelfs de fijnste haartjes zichtbaar maakt. Perfect als je make-up mooier wil laten zitten of gewoon een gladde, verzorgde look prettig vindt. Een kleine aankoop die een groot effect heeft, zeker met de Black Friday-prijs.

Check de deal hier!

©Braun

Langdurig glad: Braun Silk-épil 7

Voor wie liever minder vaak bezig is met ontharen, biedt de Braun Silk-épil 7 een langdurige oplossing. Deze epilator verwijdert haartjes bij de wortel, waardoor je wekenlang een gladde huid behoudt. Het apparaat ligt prettig in de hand en doet zijn werk effectief, ook onder de douche. Black Friday is hét moment om deze handige oplossing met stevige korting in huis te halen.

Check de deal hier!

©Oral-B

Elke dag een mooiere glimlach: Oral-B iO Series 6

Mondverzorging lijkt misschien niet het spannendste onderdeel van Black Friday, maar de Oral-B iO Series 6 bewijst dat een upgrade van je tandenborstel veel verschil kan maken. Met microvibraties, een slimme druksensor en meerdere poetsstanden zorgt deze tandenborstel voor een schoner gevoel dan ooit tevoren. Een investering in dagelijkse frisheid dus, en dankzij Black Friday gewoon een logische keuze.

Check de deal hier!

Black Friday bij Wehkamp = een investering in jezelf

Of je nu sneller klaar wilt zijn in de badkamer, je haar net wat mooier wilt stylen of je mondverzorging serieus wilt aanpakken, tijdens Black Friday bij Wehkamp is het wel heel aantrekkelijk om voor goede kwaliteit te gaan. De deals zijn tijdelijk, de producten staan snel bij je thuis en je merkt het effect meteen in je dagelijkse routine. Hét moment dus om jezelf (of iemand anders natuurlijk!) iets te gunnen waar je nog lang plezier van hebt.

Black Friday bij Wehkamp

Bekijk hier nog veel meer supergoeie deals!
▼ Volgende artikel
Nieuwe inductiekookplaten van Pelgrim houden je kookstand vast, ook als je de pan verplaatst
© Pelgrim
Huis

Nieuwe inductiekookplaten van Pelgrim houden je kookstand vast, ook als je de pan verplaatst

Pelgrim brengt drie nieuwe inductiekookplaten uit die automatisch herkennen waar een pan staat en instellingen meenemen wanneer je die verplaatst. Bovendien gebruikt de IK4-serie een eigen inductietechniek die stiller en gelijkmatiger werkt dan eerdere modellen.

De kookplaten in de IK4-serie hebben een aparte slidebediening per zone, waarmee je de temperatuur in één beweging instelt. Door pandetectie wordt een pan direct herkend en schakelt de juiste zone in. Verplaats je de pan, dan neemt de kookplaat de ingestelde stand automatisch over op de nieuwe positie. Speciale programma's zoals de Smelt-, Warmhoud- of Aankook-functie (een opwarmfunctie waarmee je iets snel aan de kook kunt brengen)  helpen bij veelvoorkomende bereidingen. De in eigen huis ontwikkelde techniek levert een constant vermogen, waardoor de temperatuur stabiel blijft en het typische aan-uitpendelen uitblijft. Daardoor kun je veel preciezer koken.

Pandetectie uitgelegd

Pandetectie herkent automatisch wanneer je een pan op de kookplaat zet en activeert direct de juiste zone. Bij de IK4-serie wordt een ingestelde kookstand meegenomen wanneer je de pan naar een andere plek verplaatst. Je hoeft daardoor geen instellingen opnieuw te kiezen en kunt tijdens het koken sneller een pan ergens anders neerzetten.

©Pelgrim

De serie is uitgevoerd in kras- en stootvast keramisch glas met een facetrand. De kookzones zijn subtiel gemarkeerd en flexzones bieden ruimte voor pannen van verschillende formaten. Via de ConnectLife-app kun je instellingen aanpassen, timers instellen en recepten raadplegen. Ook onderhoudstips en updates zijn beschikbaar in de app.

Het 60-cm-model IK4064F biedt vier zones, waaronder een grote zone van 23 centimeter, plus boostfuncties, timers en een pauzestand. De 70 centimeter brede IK4072F heeft vier flexibele zones die je kunt combineren tot een groter kookoppervlak. De IK4083F (80 cm) heeft twee ruime flexzones en twee ronde zones voor wie veel plaats nodig heeft. Alle drie hebben per zone een sliderbediening, pandetectie en dezelfde automatische programma’s. De modellen passen in een standaard nismaat.

Beschikbaarheid

De Pelgrim IK4064F (EAN 8715393398178; adviesprijs 829 euro), IK4072F ((EAN 8715393398185; adviesprijs 899 euro) en IK4083F (EAN 8715393398192; adviesprijs 999 euro) zijn per direct verkrijgbaar bij de keukenspeciaalzaak.

©Pelgrim