ID.nl logo
Apple is zakelijk gezien nog nergens
© Reshift Digital
Huis

Apple is zakelijk gezien nog nergens

Is de technologie van Apple volwassen genoeg om in het bedrijfsleven gebruikt te worden? En in hoeverre mag de IT-afdeling een bepalende factor zijn in de aanschaf van technologie?

In een eerder artikel op Infoworld.com noemde mijn collega Galen Gruman Apple zeer interessant voor het bedrijfsleven. Ik wil niet in discussie treden over de mate waarin Apple's technologie klaar is voor bedrijven - ik vertrouw op zijn deskundigheid als het om Apple-technologie gaat.

Maar het telt niet alleen of Apple in staat is IT te plezieren, het gaat er ook om of Apple bereid is zijn zakelijke klanten op een deugdelijke manier te ondersteunen. Gezien Apple's geschiedenis met 'flip-flops' in relatie tot directe support voor zakelijke klanten en zijn haat-liefde verhouding met distributeurs, neigt het antwoord op de vraag of Apple klaar is voor het bedrijfsleven naar een ontkenning.

Maar het is niet alleen Apple. Door de gehele technische zakelijke architectuurlaag heen, zijn leverancierkarakteristieken minstens zo belangrijk als de technologie die ze verkopen.

Ik wil hier wat achtergronden schetsen: In de vroege dagen van de personal computer, die begon met PC-DOS en eindigde bij Windows 98, had Microsoft zakelijk succes op dezelfde manier als Apple dat nu heeft. Er was zeer zeker geen sprake van consumerisatie, maar het was ook zeker geen resultaat van actieve bemoeienis van IT. Nee, pc's kwamen bedrijven binnen als tegenreactie, als een rebels protest tegen IT's gecentraliseerde controle over de computeractiva van een bedrijf.

In deze dagen was de ondersteuning vanuit Microsoft voor enterprise IT zeer beperkt. Maar waarom zou het zich daarover druk maken? Enterprise IT was geen klant - het was de tegenstander.

De omslag bij Microsoft

Dit veranderde met de komst van Windows NT en Microsofts beslissing om ook in het datacenter bepalend te gaan worden. Microsoft kwam er vanzelf achter dat het verantwoordelijkheid moest dragen voor de support, wilde het zijn producten aan enterprise IT kunnen verkopen. Hoe dan ook, Microsoft stopte met het ondersteunen van technologische rebellie en begon zakelijke IT-klanten te ondersteunen, niet alleen met zijn producten, maar met zijn gehele benadering van sales en services.

Van CIO's die ik de laatste tijd heb gesproken, heb ik begrepen dat Apple nog tot een dergelijke conclusie moet komen. Waarschijnlijk omdat het, net als het vroege Microsoft, zijn afnemers in de zakelijke IT nog niet als klanten ziet.

Als dit een wedstrijd is tussen Apple versus Microsoft, dan leidt het eindelijk tot een gemakeerde conclusie over hoe belangrijk het bedrijfsleven voor de leveranciers is. De Microsoft/Apple-situatie is net zo'n stammenstrijd als de Amerikaanse politiek - teveel mensen kiezen eerst een kant en gaan dan pas op zoek naar argumenten.

Laten we onze horizon eens verder verbreden. Enterprise IT leidt of is actief betrokken in de evaluatie van een breed palet aan technologieën - niet alleen in het front-office waar Microsoft en Apple elkaar beconcurreren, maar overal. Zaken als features en functionaliteit - wat een product doet en hoe het dat doet - is slechts een kwart van wat van belang is voor het kiezen van de optimale oplossing voor een bedrijf. Dan blijft er nog driekwart over.

Businessmanagers en eindgebruikers vinden features en functionaliteit belangrijk. Dat geldt ook voor IT, maar IT vindt het ook belangrijk om te zien hoe goed producten in elkaar zitten en op welke platformen zij gebouwd zijn.

De checklist van de IT-afdeling

Als het om een applicatie gaat, wordt in het evaluatieproces gekeken naar de ontwikkelingstools die een leverancier gebruikt en of de onderliggende databases voldoet aan de principes van datanormalisatie en in welke mate het product ondersteuning biedt voor maatwerk.

Als het om een databasemanagementsysteem gaat, zijn eigenschappen als stabiliteit en prestaties zeer belangrijk. Ook wordt gekeken naar of het draait op het standaardbesturingssysteem en naar virtualisatietechnologieen. Daarnaast mogen beheer en security niet buiten beschouwing worden gelaten.

Op dit laatstgenoemd gebied vinden tussen IT en de rest van het bedrijf conflicten plaats omdat businessgebruikers vooral op features letten, terwijl IT iets wil hebben dat het kan ondersteunen, kan beveiligen en integreren met de rest van de applicaties en informatieportfolio's van het bedrijf.

Het simpele feit dat met sommige bedrijven makkelijker is samen te werken dan met de andere en dat bij de ene leverancier meer ondersteuning geboden wordt dan bij de ander, maakt dat bijvoorbeeld IBM hoog wordt aangeslagen, terwijl Oracle het met beduidend mindere rapportcijfers moet doen. Microsoft probeert aan te klampen, terwijl Apple, zoals gezegd, nog niet als volwaardige speler meetelt.

De fatale misser van Dell

Op het gebied van hardware herinneren we ons nog de tijd waarin Dell hun business-support callcenter naar een lageloonland verplaatste, waar slecht voorbereide techneuten klanten in gebrekkig Engels te woord stonden. Dit leidde ertoe dat veel klanten in de armen van concurrenten gedreven werden, ondanks dat de technologie van Dell hier niet onder te lijden had.

Het gemak waarmee zaken gedaan kan worden met een bedrijf is slechts een kant van de medaille. Een andere is de stabiliteit van de leverancier. In de meeste gevallen doet productkwaliteit niet ter zake als de leverancier failliet gaat of het product en de ondersteuning ervan zonder aankondiging stopzet.

Dan is er nog de plek van het product in de markt en het momentum. Zelfs producten die door grote, stabiele leveranciers worden verkocht kunnen marktweesjes worden – dit is zeer onaantrekkelijk voor klanten, ook al is de technologie zelf goed.

Kosten

Het draait voor IT daarnaast om de financiële deal: De prijs van het product, de kosten van ondersteuning en licentievoorwaarden. Het is voor een leverancier die serieus genomen wil worden dodelijk om op elk gewenst moment zijn voorwaarden aan te passen. Ook voorwaarden die niet langer gelden als een bedrijf wordt overgenomen of voorwaarden waarin IT geen of alleen tegen hogere kosten gebruik mag maken van virtualisatie zijn dealbreakers. (Ja, ik heb het weer over Oracle.)

Als je verantwoordelijkheid draagt voor de enterprise IT-architectuur binnen je organisatie, zorg je ervoor dat je bedrijf al deze factoren (features en functionaliteit, interne comptabiliteit, leverancierkarakteristieken en structuur van de overeenkomst) meeneemt in iedere technologische evaluatie.

Dit vormt voor startups een bron van frustratie. Deze jonge technologische spelers kunnen op weinig punten rekenen als IT hun financiële stabiliteit en gewicht in de markt evalueert.

Apple heeft nog een lange weg te gaan

Wat betekent dit voor Apple en Microsoft? Het betekent dat IT altijd verder zal kijken dan features en functionaliteit. Ook is een goede bouwkwaliteit lang niet voldoende om werkelijk mee te gaan tellen.

Het is niet gezegd dat IT aan alle producten dezelfde eisen stelt. Hoewel de kwaliteit van de technische ondersteuning van een leverancier belangrijk is als het gaat om een SAN-oplossing of een CMS-product, is het veel minder belangrijk als het gaat om producten waarbij sprake is van minimale integratie en het vooral om persoonlijke effectiviteit gaat.

Er is geen hard antwoord of een altijd tellende ‘best practice’ die op ieder bedrijf toepasbaar is. Alles draait om de context – jouw context. Maar is dit niet altijd het geval?

▼ Volgende artikel
TCL komt met vijf jaar fabrieksgarantie op geselecteerde televisies in Nederland
© TCL
Huis

TCL komt met vijf jaar fabrieksgarantie op geselecteerde televisies in Nederland

TCL trekt de stoute schoenen aan en verlengt de fabrieksgarantie op een reeks televisies naar maar liefst vijf jaar. Let wel: dit is exclusief voor de Nederlandse markt. Daarmee wil het merk consumenten meer zekerheid bieden en laten zien dat het vertrouwen heeft in de kwaliteit en levensduur van zijn toestellen.

Sinds begin deze maand kunnen kopers van geselecteerde TCL-modellen zich klaarmaken voor vijf jaar zorgeloos tv-kijken (mits zij het toestel tijdig registreren). De regeling geldt voor tientallen modellen die vanaf 1 november 2025 onder de nieuwe garantievoorwaarden vallen.

Royale uitbreiding van de standaardgarantie

De verlengde garantie is een aanvulling op de reguliere dekking die standaard op TCL-televisies zit. Alleen toestellen die in Nederland zijn verkocht én genoemd worden in een vooraf vastgestelde modellenlijst komen in aanmerking. Die afbakening is bewust: TCL wil aansluiten bij de verwachtingen van Nederlandse huishoudens en tegelijkertijd helder maken wat kopers precies mogen verwachten in de jaren na aanschaf.

©TCL

Registreren binnen 30 dagen

Er zit wel een voorwaarde aan vast: kopers moeten hun tv binnen 30 dagen registreren in een persoonlijk TCL-account. Tijdens dat proces worden modelcode, serienummer en aankoopbewijs gevraagd; daarna wordt de garantie automatisch uitgebreid naar vijf jaar. Dat klinkt misschien bemoeizuchtig, maar het zorgt ervoor dat TCL claims sneller kan beoordelen én dat consumenten precies weten waar ze aan toe zijn.

Brede selectie modellen

De lijst deelnemende televisies is opvallend ruim. Van 50-inch modellen tot kolossen van 115 inch: onder meer de 115C7K, 115X955 en diverse varianten uit de C7-, C8-, C9- en MQLED85-series doen mee, net als meerdere Q7C- en Q8C-modellen. Daarmee mikt TCL op een groot deel van de kopers die dit najaar een nieuwe tv overwegen. De complete lijst (zie kader hieronder) helpt consumenten om vooraf te checken of hun beoogde model onder de regeling valt.

alle modellen met 5 jaar garantie

115C7K, 115X955, 50C71K, 50C79K, 50C7K, 50MQLED85K, 50Q7C, 55C71K, 55C79K, 55C7K, 55MQLED85K, 55Q7C, 65C71K, 65C79K, 65C7K, 65C81K, 65C89K, 65C8K, 65C9K, 65MQLED85K, 65Q7C, 65Q8C, 75C71K, 75C79K, 75C7K, 75C81K, 75C89K, 75C8K, 75C9K, 75MQLED85K, 75Q7C, 75Q8C, 85C71K, 85C79K, 85C7K, 85C81K, 85C89K, 85C8K, 85C9K, 85MQLED85K, 85Q7C, 85Q8C, 85X11K, 98C71K, 98C79K, 98C7K, 98C81K, 98C89K, 98C8K, 98MQLED85K, 98Q7C, 98Q8C, 98X11K

'Signaal van vertrouwen'

Volgens Yann Guiho-Loyer, General Manager TCL Benelux, is de verlenging vooral bedoeld om te onderstrepen dat het merk vertrouwen heeft in de kwaliteit en levensduur van zijn televisies. Betrouwbaarheid staat centraal in de strategie, zegt hij, en een langere garantieperiode past precies in dat plaatje. Voor consumenten betekent het simpelweg vijf jaar dezelfde fabrieksondersteuning, maar dan zonder de eerdere tijdsbeperking.

▼ Volgende artikel
Zeg je dure tv-abonnement vaarwel en kies voor (gratis) alternatieven
© ID.nl
Huis

Zeg je dure tv-abonnement vaarwel en kies voor (gratis) alternatieven

Is een traditioneel tv-abonnement eigenlijk nog wel nodig? Dat ligt er maar net aan naar welke zenders je vaak kijkt. Zo stream je de meeste Nederlandse tv-stations moeiteloos via internet. In veel gevallen kan dat zelfs gratis of tegen lagere kosten. Kortom, stuur een opzegbrief naar je tv-provider en bespaar geld.

Een alles-in-één-pakket van pakweg Ziggo, KPN of Online.nl lijkt erg verleidelijk. Voor een paar tientjes per maand kun je televisiekijken, internetten en eventueel bellen. De daadwerkelijke kosten hangen af van de internetsnelheid en het zenderpakket. Het ‘tv-deel’ is afhankelijk van de aanbieder al gauw verantwoordelijk voor een bedrag tussen de tien en twintig euro per maand. Ontdek aan de hand van dit artikel of je misschien wel zonder tv-abonnement kunt.

Bij de bekende aanbieder Online.nl kost het tv-deel van een alles-in-één-pakket maandelijks 13 of 16 euro.

Geen smart-tv?

In dit artikel komen diverse streamingdiensten aan bod. Met een doorsnee smart-tv kom je al een heel eind, want de meeste diensten ontwikkelen apps voor verschillende merken tv-toestellen. Blijkt jouw televisie ongeschikt? Geen zorgen, want je kunt in dat geval een Google Chromecast of Apple TV aansluiten. Wie weet is er in de beeldbuis zelfs al ondersteuning voor Google Cast of Apple AirPlay ingebouwd. Cast vervolgens je favoriete tv-programma’s naar het grote scherm. Je smartphone of tablet fungeert hierbij als afstandsbediening. Veel kijkplezier!

Tv-abonnement opzeggen?

Het opzeggen van een tv-abonnement is voor veel mensen een grote stap. Logisch, want dat ‘kastje’ van de tv-provider geeft je in één klap toegang tot tientallen of misschien wel meer dan honderd tv-zenders. Wel zo makkelijk! De hamvraag is natuurlijk of je regelmatig naar Discovery, CNN, BBC First, National Geographic en andere internationale zenders kijkt. Zo niet, dan ben je zonder tv-abonnement goedkoper uit. In plaats van de tv-ontvanger (decoder) gebruik je voortaan apps en/of websites om naar Nederlandse live-televisie te kijken.

Veel mensen nemen internet en televisie bij dezelfde aanbieder af. In dat geval kun je het tv-deel waarschijnlijk opzeggen. Je dient hiervoor meestal telefonisch of via een webformulier contact op te nemen. Houd er rekening mee dat je de tv-decoder moet terugsturen. Het is vaak lucratiever om naar een internet-only-abonnement van een andere provider over te stappen. Veel internetbedrijven proberen met aanbiedingen nieuwe leden over de streep te trekken. Controleer in de voorwaarden van je huidige contract of je direct kunt overstappen.

Zie met een prijsvergelijker welke betaalbare internet-only-abonnementen je kunt afsluiten.

Stabiele internetverbinding kiezen

Wie afscheid neemt van een tv-abonnement, heeft wel een stabiele internetverbinding nodig. Je wilt immers zonder haperingen naar journaals, talkshows, woonprogramma’s en dramaseries kijken. Met name voor overstappers is het nuttig om te weten tussen welke vaste verbindingen zij kunnen kiezen. Internet komt op grofweg drie verschillende manieren een woning binnen. De goedkoopste optie is over het algemeen een dsl-verbinding. Het signaal bereikt dan via de bestaande koperen telefoonlijn je woning. Deze techniek wordt uitgefaseerd. Op veel woonadressen kun je dan ook geen dsl-abonnement meer afsluiten.

Een snellere methode is internet via de kabel. Dit is het kabelnetwerk dat oorspronkelijk is aangelegd voor televisie. Ziggo is veruit de grootste kabelaar in Nederland. Daarnaast zijn er ook enkele regionale aanbieders. Heb je behoefte aan supersnel internet? In dat geval is een glasvezelverbinding de beste keuze. Veel woningen hebben inmiddels deze aansluiting.

Stap je over naar een andere vaste verbinding voor internet? Dan is het noodzakelijk om apparatuur en de nodige kabels te (laten) vervangen. Verder heb je bij het kiezen van een internetabonnement keuze uit verschillende snelheden. Zijn er in huis meerdere gebruikers die vaak tegelijkertijd streamen, dan is een behoorlijke snelheid geen overbodige luxe. Overigens kun je een internetabonnement later altijd nog upgraden naar een hogere snelheid. De NPO adviseert voor zijn videodienst een constante snelheid van 10 Mbit/s per stream.

Glasvezel komt vaak via de meterkast je woning binnen.

Mobiel internet voor thuis

Geen zin in gedoe met een modem/router en ellenlange kabels? Overweeg dan mobiel internet voor thuis. Momenteel biedt Odido een geschikt abonnement aan. Je plaatst hierbij een simkaart in een speciale router, waarna dit netwerkapparaat thuis een draadloos signaal uitzendt. Vervolgens kun je andere apparaten daarmee verbinden. Het oorspronkelijke internetsignaal is afkomstig van het mobiele 5G-netwerk. Dat is snel genoeg om tv-zenders te streamen. Bovendien geldt er geen datalimiet. KPN heeft een soortgelijk abonnement voor mensen die in een buitengebied wonen.

Goede wifi-dekking

Veel mensen hebben meerdere smart-tv’s in huis, bijvoorbeeld in de woon- en slaapkamer(s). Bovendien kun je tv-programma’s ook naar een pc, laptop, tablet en smartphone streamen. Een goede wifi-dekking is hiervoor essentieel. Gelukkig leveren veel internetproviders tegenwoordig een router met behoorlijk krachtige antennes mee.

Ervaar je in de slaapkamer, op zolder of op een andere plek een zwak signaal? De meeste providers verhuren wifi-versterkers, maar daarmee verhoog je wel het maandbedrag van het abonnement. Als alternatief kun je de aanschaf van een zogenaamd mesh-systeem overwegen. Hierbij realiseren pakweg twee of drie satellieten gezamenlijk een dekkend wifi-netwerk.

Heb je een normaal rijtjeshuis en wil je een stabiel draadloos signaal? Plaats dan op elke verdieping een satelliet van een mesh-systeem.

Kabel of wifi?

Vrijwel elke smart-tv kun je op twee manieren met het thuisnetwerk verbinden, namelijk via wifi of een kabel. Als je de keuze hebt, kies dan altijd voor een bekabelde verbinding. Je verkleint daarmee de kans op haperingen, langere laadtijden en kwaliteitsverlies van videostreams. Een kabel geeft je een constante snelheid. Met name bij beelden met een hoge resolutie maakt dat mogelijk een verschil. Wifi kan op zich ook prima werken, maar een aantal factoren kan de verbinding negatief beïnvloeden. Denk onder meer aan dikke muren, de afstand tot de router en storingen door naburige netwerken (interferentie). Leg daarom bij voorkeur een uitgebreid bekabeld netwerk aan. 

NPO-zenders streamen

Zodra overal in huis de internetverbinding op orde is, kun je naar hartenlust tv-zenders streamen. Dat kan met vrijwel elke smart-tv. Het vereist wel enige voorbereiding, want je dient op deze televisie de juiste app(s) te installeren. Die nemen we in dit artikel met je door. De NPO-zenders worden grotendeels gefinancierd met belastinggeld. Om die reden zijn deze tv-programma’s voor Nederlandse burgers ‘gratis’ beschikbaar. De app NPO Start kost dan ook niets. Op redelijk recente smart-tv’s van Samsung, LG en Philips kun je deze toepassing installeren. Mogelijk is NPO Start ook voor andere tv-toestellen beschikbaar, maar in dat geval is een goede werking niet gegarandeerd. Als alternatief kun je een app op een smartphone of tablet installeren.

Daarnaast bereik je deze videodienst via www.npo.nl/start.In NPO Start heb je toegang tot de livekanalen van NPO 1/2/3. Bovendien kijk je ook naar de themakanalen NPO 1 Extra, NPO 2 Extra en NPO Politiek en Nieuws. Vergeleken met een regulier tv-abonnement hebben de livezenders van NPO Start vooralsnog een lagere beeldkwaliteit. Overigens kun je met deze app ook tv-programma’s van de publieke omroepen terugkijken. Hierbij geldt er sinds kort een hogere beeldkwaliteit van 1920 × 1080 pixels. Lekker scherp dus! Gebruikers maken bij NPO Start desgewenst een account aan. Markeer daarmee tv-programma’s als favoriet en houd een kijkgeschiedenis bij. Verder ontvang je persoonlijke aanbevelingen.

Klik in de tv-gids van NPO Start op Kijk live om kosteloos een publieke tv-zender te streamen.

NPO Plus

Voor 2,95 euro per maand kunnen gebruikers zich ook aanmelden voor NPO Plus. Ten opzichte van NPO Start profiteer je daarmee van enkele voordelen. Zo is deze dienst volledig reclamevrij. Daarnaast kijk je tv-programma’s langer terug. Gunstig, want een populaire serie als Flikken Maastricht kun je hierdoor volledig bingewatchen. Dat zijn op het moment van schrijven negentien seizoenen! Tot slot zijn er extra films, series en documentaires beschikbaar. Nuttig om te weten is dat het volledige aanbod van NPO Plus ook in NLZiet is verwerkt.

RTL-zenders streamen

Wat de NPO kan, kan RTL natuurlijk ook! De tv-zenders RTL 4/5/7/8, RTL Telekids en RTL Z zijn te zien bij Videoland. Op smart-tv’s van Samsung, Sony, LG, Philips, Panasonic en Hisense installeer je een app. Daarnaast is Videoland ook voor smartphones, tablets en browsers beschikbaar. Surf voor laatstgenoemde optie naar www.videoland.com. Er bestaat een gratis variant van Videoland, maar daarvan zijn de mogelijkheden beperkt. Zo kun je alleen tot zeven dagen RTL-programma’s terugkijken. Je hebt hiervoor een TV Gemist-account nodig.

Wil je tv-zenders van RTL live streamen, dan kan dat met een Basis-abonnement. Je betaalt hiervoor 5,99 euro per maand. Overigens kijk je daarmee ook onbeperkt naar series, films en tv-programma’s. Met Plus (10,99 euro) en Premium (12,99 euro) biedt Videoland ook abonnementen met meer mogelijkheden aan. Voor gratis leden heeft de gebruikersomgeving niet zoveel functies, al houd je eventueel wel een kijklijst bij. De videodienst streamt de beelden meestal in een resolutie van 1920 × 1080 pixels. Op kleine schermen of bij een trage internetverbinding hanteert Videoland mogelijk een lagere beeldkwaliteit.

Kijk met een TV Gemist-account voor nop naar RTL-programma’s op Videoland.

Talpa-zenders: lastiger

Wat de NPO en RTL kunnen, kan Talpa kennelijk niet. Met KIJK is er weliswaar een streamingdienst beschikbaar, maar die heeft geen functie om livezenders te streamen. Wel kijk je tv-programma’s van SBS6/9, Veronica en NET5 terug. Er is hierbij geen tv-gids om een bepaalde uitzending te vinden. Gebruik als alternatief de zoekfunctie of snuffel door alle aanbevelingen. Start je een video, dan verschijnen er eerst enkele reclamefilmpjes. Verder komen er ook tijdens de uitzending flink wat commercials voorbij. Een pluspunt is dat je van bekende tv-programma’s meerdere seizoenen kunt terugkijken. Met een gratis account bewaar je favoriete tv-programma’s desgewenst in een lijst.

Voor redelijk recente smart-tv’s van Samsung, LG, Philips, Sony en Hisense is er een app beschikbaar. Op mobiele apparaten met iOS (iPhone en iPad) en Android installeer je eveneens een app. Daarnaast bezoek je met elke browser www.kijk.nl. Het is niet bekend in welke resolutie KIJK zijn videostreams aanbiedt.

Een populair tv-programma als Undercover in Nederland kun je met KIJK terugkijken.

NLZiet

NLZiet geldt misschien wel als meest aantrekkelijke alternatief voor je traditionele tv-abonnement. Deze dienst is ontstaan uit een samenwerking tussen RTL, Talpa en de NPO. Je kunt vrijwel alle bekende Nederlandse livezenders streamen. Ook diverse regionale omroepen zijn vertegenwoordigd. Verder telt het aanbod enkele Belgische tv-stations. Het goedkoopste Basis-abonnement kost 7,95 euro per maand. Dat is in de regel goedkoper dan de kosten bij een traditionele tv-provider. Wil je tijdens het terugkijken van uitzendingen geen reclame, dan betaal je maandelijks 9,95 euro voor een Premium-account. Er bestaat ook nog een Extra-abonnement met een ruimer zenderaanbod van Engelse en internationale tv-stations. Dat kost 11,95 euro.

Een groot voordeel is dat NLZiet een heleboel platformen ondersteunt. Je kunt op bijna iedere smart-tv, tablet en smartphone een app installeren. Daarnaast kun je ook gewoon naar www.nlziet.nl surfen. Mooi meegenomen is dat je uitzendingen tot 365 dagen kunt terugkijken. Bij producties van de NPO is dat vaak zelfs nog langer. Afhankelijk van de stream die je start, bedraagt de maximale beeldkwaliteit 1920 × 1080 pixels. In de gestroomlijnde gebruikersomgeving van NLZiet kun je tv-programma’s via het plusteken als favoriet markeren.

Stream in NLZiet live-zenders van verschillende omroepgroepen.

In buitenland streamen

Ga je weleens op vakantie naar het buitenland, dan wil je wellicht ook Nederlandse tv-programma’s streamen. Wegens rechtenperikelen is dat met de gratis diensten NPO Start, KIJK en het TV Gemist-account van Videoland bij de meeste tv-programma’s niet mogelijk. Met de betaalde streamingdiensten NPO Plus en NLZiet kan dat gelukkig wel. Geniet hiermee binnen de Europese Unie van vaderlandse tv-uitzendingen.

Sportzenders

Met de eerder besproken apps kijk je (gratis) naar uitzendingen van NOS Sport. Daarnaast bestaan er natuurlijk ook allerlei specifieke sportzenders. Zo bezit Ziggo Sport bijvoorbeeld de rechten voor de Conference League, Europa League én Champions League. Volgens de Nederlandse Mediawet moet Ziggo Europese voetbalwedstrijden van Nederlandse clubs voor iedereen beschikbaar maken. Ook wanneer je geen betaald lid bent, download je de benodigde Ziggo Go-app dus naar je smartphone, tablet of smart-tv. Geniet vervolgens van Europees voetbal!

Voor de andere bekende sportzenders Viaplay (https://viaplay.com) en Eurosport (https://hbo.max.com) kun je een betaald (streaming)abonnement afsluiten. Helaas is ESPN vooralsnog alleen beschikbaar als zenderpakket van een traditioneel tv-abonnement. Je kunt hiervoor geen los streamingabonnement afsluiten.

Met Ziggo Go volg je gratis de Europese campagne van alle Nederlandse voetbalclubs.