ID.nl logo
Apple iPad (2018) - Nog steeds de beste tablet
© PXimport
Huis

Apple iPad (2018) - Nog steeds de beste tablet

Onlangs presenteerde Apple de nieuwe 9,7-inch iPad. De presentatie vond plaats in een school, wat de indruk wekt dat deze iPad vooral bedoeld is voor het onderwijs. Krijgt de nieuwe iPad een tien met een griffel? Wij mochten de nieuwe iPad inclusief Apple Pencil uitgebreid testen.

Het ontwerp van de iPad is onveranderd en dat is niet eens zo gek. Waar Android-tablets onderling kunnen verschillen, is de iPad qua vormgeving een waar begrip. Bij het ‘woord’ tablet zullen veel mensen dan ook denken aan een iPad, met zijn afgeronde randen en de iconische ronde vingerafdrukscanner onder het scherm. Het grootste cosmetische verschil met de groter iPad Pro-modellen vinden we dan ook aan de achterkant. De 8 megapixelcamera steekt namelijk niet uit de behuizing en dat zorgt voor een mooi strak geheel.

Haarscherp en een beetje ouderwets

Net als de vorige iPad is het scherm haarscherp dankzij de hoge resolutie van 2048 x 1536. Zoals we van Retina gewend zijn spatten de kleuren van het scherm. True Tone is ook dit keer niet aanwezig bij de gewone iPad, die functie blijft voorbehouden aan de iPad Pro. Helaas is deze iPad – net als de vorige – ook niet voorzien van een gelamineerd scherm. Raar genoeg had de iPad Air 2 wel een gelamineerd scherm, waarbij het display is vastgeplakt aan het glas.

De afwezigheid van een gelamineerd scherm merk je vooral bij het gebruik van de Apple Pencil, die bij gebruik toch duidelijk een flink stuk boven het display ‘zweeft’ door de ruimte tussen de display en het glas. Na enkele dagen went het wel, maar vooral als je beter gewend bent is het geen prettige eerste indruk. 

©PXimport

De iPads uit de iPad Pro-lijn zijn op dit moment de enige modellen met een gelamineerd scherm. Helaas is de goedkoopste iPad Pro met een prijskaartje van 737,91 euro meer dan twee keer zo duur als de nieuwe 9,7-inch iPad. Wat ik ook mis vergeleken met de 10,5-inch iPad Pro zijn de dunnere schermranden. Ik begrijp dat Apple de kosten wil drukken, maar de nieuwe iPad voelt anno 2018 wel een beetje verouderd door die brede stroken aan de randen van het scherm.

Betaalbare paardenkracht

De nieuwe 9,7-inch iPad is uitgerust met de A10 Fusion-chip, die we ook terugvinden in de iPhone 7 en iPhone 7 Plus. Het is een wat oudere chip, maar we moeten zeggen dat deze processor sterk genoeg is voor de meeste taken. Alles werkt vloeiend en zelfs het editen van 4K-materiaal kan de iPad prima aan. Pas bij het openen van tientallen tabbladen en applicaties treedt er vertraging op. Dat zijn de momenten dat je merkt dat de iPad slechts 2 GB aan werkgeheugen bevat. Hoe efficiënt iOS ook is, bij het draaien van meerdere zware programma’s is 4 GB die de iPad Pro heeft geen overbodige luxe.

Het hangt er natuurlijk vanaf waarvoor je de iPad gebruikt, maar veel gebruikers zullen prima uit de voeten kunnen met de standaard opslagcapaciteit van 32 GB. Liever iets meer ruimte om handen? De upgrade naar een model met 128 GB kost je slechts 90 euro. Gelukkig hanteert Apple de laatste jaren eindelijk schappelijke prijzen voor geheugen-upgrades. Ten tijde van de iPhone 6 betaalde je 100 euro meer voor model met 64 GB in plaats van 16 GB.

Conclusie

Bij het testen de nieuwe iPad van 2018 is het duidelijk dat Apple flink heeft lopen besparen. Het resultaat? Geen Smart Connector, geen gelamineerd scherm en de dikke schermranden voelen bijna retro aan. Aan de andere kant, hierdoor heb je nu een iPad vanaf 359 euro. Met zo’n prijskaartje is de nieuwe 9,7-inch iPad in één klap de meest voordelige iPad die je kunt kopen en qua functies en rekenkracht ook die met de beste prijs/kwaliteitsverhouding. De twee keer zo dure iPad Pro is bij lange na niet twee keer zo goed, en de 128 GB iPad mini 4 – met een kleiner scherm en veel oudere processor - is slechts een tientje goedkoper dan de nieuwe iPad met dezelfde geheugenconfiguratie. Is de nieuwe iPad dan zo bizar goedkoop, of is de iPad mini anno 2018 lachwekkend duur?

©PXimport

De iPad is eigenlijk het enige product die de belofte van de tablet als laptopvervanger voor veel consumenten heeft waargemaakt, vooral met de komst van iOS 11. Android-tablets zie je in de praktijk vooral in de handen van kinderen en worden vooral gebruikt voor entertainment en spelletjes. Chrome OS wordt pas sinds kort door Google geoptimaliseerd om volledig met aanraking te bedienen, dus we moeten nog afwachten hoe productief dat platform wordt. Ben je op dit moment op zoek naar een productieve tablet? De nieuwe 9,7-inch iPad is een blinde aankoop, zowel door de prijs/kwaliteitsverhouding als het gebrek aan concurrentie.

Uitstekend
Conclusie

**Prijs** Ons model: 579 euro Vanaf: 359 euro **OS** iOS 11 **Processor** A10 Fusion-chip **RAM** 2 GB **Opslag** 32 GB, 128 GB **Scherm** 9,7-inch, 4 : 3 ratio, 1536 x 2018 pixels, LED-backlight IPS LCD-scherm **Camera** 8 MP, f/2.4 (voor) 1.2 MP, f/2.2 (achter) **Connectiviteit** WiFi; dual band, Bluetooth 4.2 (Alle modellen) GSM/EDGE, LTE, GPS en GLONASS (Alleen WiFi + Celullar) Lightning-connector **Accu** Li-Ion batterij (32,4 Wh), tot 10 uur internetten, video's bekijken of muziek beluisteren **Afmetingen** 24 x 16,95 x 0,75 cm (H x B x D) **Gewicht** 469 gram (WiFi), 478 gram (WiFi + Cellular) **Kleur** Zilver, Goud, Spacegrijs **Overig** Vingerafdrukscanner, twee speakers aan onderkant **Website** [www.apple.com](https://www.apple.com/nl/ipad/) **Kopen** [www.kieskeurig.nl](https://www.kieskeurig.nl/tablet/product/4009679-apple-ipad-2018-32gb-wifi-zilver/prijzen/)

Plus- en minpunten
  • Genoeg rekenkracht voor veel taken
  • Ondersteuning Apple Pencil
  • Prijs
  • Geen gelamineerd scherm
  • Dikke schermranden
▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.