ID.nl logo
5 reddingssloepen voor Nokia
© Reshift Digital
Huis

5 reddingssloepen voor Nokia

Nokia lijkt het lot van RIM beschoren: ooit groot en schijnbaar onmisbaar, nu bloedend en opgegeven. Maar Nokia kan zichzelf nog redden. 5 sloepen om mee voort te varen.

Nu is het Microsoft menens

Een voorganger van deze reddingssloep is letterlijk een jaar geleden ook al aan komen varen. Maar dat vermeende slagschip bleek een lekke tobbe te zijn. Waarvan de scheepsmaker zelf ook uiteindelijk heeft toegegeven dat het geen serieuze reddingspoging was. De sloep Windows Phone 7(.5) was een tussendoortje. Bedoeld om iets verder te dobberen, om tijd te winnen.

Maar nu is het Microsoft menens. Windows Phone 8 is er, gebaseerd op dezelfde kernel als pc- en tabletbesturingssysteem Windows 8. En dit zijn de platformen van de toekomst. Waar zowel Microsoft als Nokia hun toekomst op inzetten.

Ja, beiden hebben dit al eerder gezegd, voor Windows Phone 7.5. Vergeet echter niet dat Microsoft er een handje van heeft om koppig vol te blijven houden, en vaak uiteindelijk toch succes te boeken. De aanhouder wint? En Nokia vaart mee.

De breedte opzoeken

De Finse telefoonfabrikant heeft weliswaar zijn andere schepen verbrand. Het opgekochte Symbian, het zelf ontwikkelde Maemo, diens (met Intels Moblin gefuseerde) opvolger MeeGo, en ook Nokia's meest recent afgekapte Linux-poging Meltemi. Allen zijn getorpedeerd door Nokia zelf. Ten gunste van Windows Phone 8, dat op de korte termijn nog geen land in zicht brengt.

Nokia gokt echter niet alleen op Microsofts mobiele platform. Nee, het gaat niet toch - of wéér - een ander platform cultiveren of erop na houden. Nee, de telefoonmaker zoekt het hogerop en ontpopt zich tot leverancier van online-diensten. En dan niet alleen bovenop Windows Phone, maar ook op platformconcurrenten als iOS, Firefox OS en Android.

Voor Windows Phone heeft Nokia al aanvullende diensten in de aanbieding of in petto. Zoals een muziekwinkel met Spotify-beconcurrerende streaming-optie. Zoals landkaarten en stadsplattegronden met routenavigatie. Zoals aanvullende locatiediensten plus daarbij de augmented reality van City Lens. Nokia brengt zijn 'locatiecloud', genaamd Here, ook naar de mobiele platformen van Apple, Mozilla en Google. Content is koning, mobiel is de toekomst, en locatie is leidend?

Ondergang van HTC

De recente historie van HTC vormt ook een vorm van reddingssloep; het geeft hoop. Die Taiwanese smartphonefabrikant is opgekomen met Windows Mobile-toestellen. Is vervolgens meer voor Android gegaan en heeft daarmee hoogtij gevierd.

En toen is het bedrijf onderuit gegaan. HTC verkoopt nu zelfs minder toestellen dan Sony, die zijn mislukte joint venture met Ericsson heeft opgeslokt. De neergang van Nokia lijkt er niets bij. Wie het verleden niet kent, en dat soort wijsheden.

HTC probeert het nu met Windows Phone 8, naast toch ook nog Android. Voor gebruik van dat Google-platform moet de Aziatische fabrikant overigens betalen, aan Microsoft én aan Apple. Nokia maakt in ieder geval niet de fouten waar HTC voor moet betalen, naar verluidt flink voor betalen. Nokia heeft zijn schip beter op orde.

Opkomst van Samsung

Een ander lesje recente geschiedenis wat Nokia hoop op een behouden vaart geeft, is Samsung. Die Zuid-Koreaanse fabrikant domineert in zijn eentje de markt voor Android-smartphones; het is groter dan zijn directe Android-concurrenten bij elkaar opgeteld. Bovendien heeft dat mobiele besturingssysteem inmiddels driekwart van de markt veroverd en is het daarmee groter dan iOS van Apple.

En dat terwijl Samsung enkele jaren terug nog nergens was op de mobiele markt, laat staan de smartphonemarkt. De fabrikant van goedkope, middelmatige magnetrons en tv's is in rap tempo opgerukt. Begin 2011 is Samsung nog afgeschreven door zakenblad The Economist wat betreft de wereldwijde smartphonemarkt.

Nu is het de marktleider, die 50 miljoen stuks heeft verkocht in het tweede kwartaal en 56 miljoen in het derde kwartaal. In diezelfde periodes heeft het veelgeroemde Apple slechts 26 miljoen en 27 miljoen iPhones weten te verkopen. Alleen al van Samsungs toptoestel Galaxy S III zijn er in een half jaar tijd 30 miljoen exemplaren verkocht.

Android-aanvoerder Samsung wordt dan ook flink belaagd door Apple. En die Amerikaanse concurrent boekt daarin wel enig succes. Wie weet gaat deze Aziatische reus zijn streekgenoot HTC of landgenoot LG achterna? Stuivertje wisselen, is zó gebeurd op de mobiele markt. Zie Samsung, zie HTC, zie RIM, en zie Apple dat vóór 2007 niets was op die grote en groeiende markt met woelige baren.

Patentpantsering

De vijfde Nokia-reddingssloep is er eentje die concurrenten ontberen. Een goed gepantserde boot tegen de escalerende patentoorlog op de mobiele markt. Met Apple als bekendste aggressor, maar met niet te onderschatten strijdmachten als Samsung, Google/Motorola, Windows-maker Microsoft en ook gsm-pionier Nokia zelf.

Deze participanten in de patentoorlog bezitten octrooien die ze offensief en ook defensief kunnen inzetten. Jij schendt mijn patent! Maar ook in reactie: ik heb hier vast ergens een patent waarmee ik het jou moeilijk kan maken. Nokia heeft als oudgediende telecompartij een interessant patentportfolio. Net als het door Google gekochte Motorola, het in stukken opgeknipte Nortel, de royalty-opstrijkende chipmaker Qualcomm en het vooralsnog stil gebleven Alcatel en Ericsson.

Waar Linux-kruisvaarder SCO FUD over dat open source-besturingssysteem wist te zaaien, daar doen de vele participanten in de patentoorlog dat ook. Met name voor het op Linux gebaseerde Android. Dat jaagt toestelmakers op kosten, of jaagt ze in de armen van Microsoft. Waar Nokia zich al in heeft genesteld.

iOS is voor derden buiten Apple immers geen optie. Een eigen platform (op)bouwen en onderhouden is een kostbare inspanning, die bovendien erg risicovol is. Levert dat wel snel genoeg een ROI (return on investment) op? BlackBerry-maker RIM gokt van wel. Vele anderen van niet, niet meer. De terugkomstbelofte van Nokia-ceo Stephen Elop hoeft dus geen misplaatst optimisme of holle grootspraak te zijn. De Canadees is jarenlang bij Microsoft in de leer geweest, een bedrijf dat ook meerdere malen verloren op zee is verklaard. Recht zo die gaat, kapitein Elop?

▼ Volgende artikel
Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL
Huis

Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL

Wie deze Black Friday écht wil besparen op zijn mobiele abonnement, komt al snel uit bij de combinatie Simyo en CashbackXL. Want waar de meeste providers één losse korting aanbieden, stapel je hier twee voordelen op elkaar: scherpe Black Friday-prijzen én een royale cashback. Zo wordt mobiel internetten ineens verrassend goedkoop, zonder dat je hoeft in te leveren op snelheid of flexibiliteit.

Black Friday is hét moment om je mobiele abonnement eens goed onder de loep te nemen. Dit jaar pakt Simyo extra groot uit met tot 75 procent korting op alle internetbundels, en wie via CashbackXL bestelt, krijgt daarbovenop tot 40 euro cashback. Een combinatie die de sowieso al betaalbare provider tijdelijk nóg aantrekkelijker maakt.

Tot 75 procent korting op databundels

Tijdens de Black Friday-periode verlaagt Simyo de prijzen van al zijn databundels van 2 tot 30 GB. Bij een tweejarig contract geldt de korting 12 maanden, bij een eenjarig contract 6 maanden. Na deze periode betaal je weer de standaardprijs (die gelukkig ook vrij laag is). Omdat Simyo zijn bundels maandelijks laat aanpassen, profiteer je gedurende je volledige kortingsperiode ook als je van bundel wisselt.

De actietarieven liggen opvallend laag. Zo kost de databundel van 30 GB tijdelijk 1,50 euro in plaats van 7 euro, en betaal je voor 2 GB tijdelijk slechts 50 cent per maand. Wie veel belt, kan voor 1 euro extra per maand onbeperkt bellen toevoegen. Klanten met KPN-thuisinternet krijgen via Simyo Compleet bovendien 10 GB extra data per maand cadeau.

Extra besparen via CashbackXL

Wie deze Black Friday-kortingen wil combineren met cashback, moet via CashbackXL doorklikken naar Simyo. Afhankelijk van je keuze ontvang je:

  • 40 euro cashback bij een nieuw tweejarig sim-only-abonnement

  • 30 euro cashback bij een eenjarig sim-only of een abonnement met telefoon

  • 25 euro cashback bij een verlenging

  • 2,50 tot 20 euro cashback bij prepaid-opwaarderingen

De spelregels

CashbackXL werkt eenvoudig, maar er zijn een paar belangrijke regels om rekening mee te houden. Wie deze stappen volgt, krijgt zijn cashback vrijwel altijd zonder problemen uitgekeerd.

Zoals we hierboven al hebben gemeld, moet je via CashbackXL doorklikken naar Simyo en in dezelfde sessie je bestelling afronden. Dat betekent: niet tussendoor de pagina sluiten of later terugkomen via een andere link. Daarnaast moeten cookies geaccepteerd worden en mag er géén adblocker actief zijn, omdat die de benodigde tracking tegenhouden.

Ook belangrijk: gebruik géén andere kortingscodes tijdens je bestelling, want die kunnen ervoor zorgen dat je cashback wordt afgekeurd. De cashback wordt volgens CashbackXL meestal binnen tien minuten bevestigd, en de daadwerkelijke uitbetaling volgt doorgaans binnen twee maanden. Houd er verder rekening mee dat er geen cashback wordt uitgekeerd bij abonnementen waarvan het maandbedrag onder de 5 euro ligt.

Waarom Simyo?

Simyo maakt gebruik van het 5G-netwerk van KPN, met snelheden tot 300 Mbit/s. Daarbij kun je elke maand je bundels aanpassen en optioneel een dataplafond instellen, zodat internet automatisch stopt wanneer je bundel op is. Je zit dus niet alleen voordelig, maar ook flexibel en veilig.

Volgens CashbackXL loopt de complete Black Friday-actie, inclusief cashback, door tot en met 7 december 2025. Daarna vervallen zowel de extra hoge kortingen op de databundels als de verhoogde cashback-bedragen. Wees er dus snel bij!

▼ Volgende artikel
Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina
Huis

Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina

Op ID.nl en op het TikTok-kanaal Power Unlimited Tech zie je geregeld tests van de nieuwste gadgets en apparaten. Daarnaast worden op Review.nl (dat ook bij ons moederbedrijf hoort) allerlei producten getest door gewone consumenten. Alles wat na afloop terugkomt, krijgt een tweede kans bij ons. Correctie: bij júllie. Want de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore is nú geopend!

View post on TikTok

🧪Wat Review.nl precies doet

Review.nl is ons platform waar consumenten nieuwe producten testen. Want die kijken toch anders naar producten dan professionele reviewers. Hoe iets bevalt in de praktijk, in het dagelijks leven, ook bij langer gebruik: dat is wat veel mensen willen weten voordat ze zelf naar de (web)winkel lopen.

Vaak willen deze consumentenreviewers het product dat ze getest hebben overnemen, omdat ze eigenlijk niet meer zonder kunnen. Maar soms komen er ook spullen terug, bijvoorbeeld omdat testers al iets vergelijkbaars hebben. Die producten zijn vaak maar een paar weken gebruikt. Zo goed als nieuw dus – en daarom verdienen ze een tweede leven.

🎯Tweede ronde op Vinted

De beste exemplaren bieden we nu aan via onze nieuwe Vinted-pagina. Daar vind je tweedekans elektronica die er nog prima uitziet, maar niet meer als nieuw verkocht wordt. Denk aan smartwatches, koptelefoons, muizen en toetsenborden. Het aanbod wordt regelmatig aangevuld, dus het loont om af en toe even te kijken.

Toptechtweedehands!

Check de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore