5 manieren om geld te verdienen met sociale media
Instagram, Facebook, TikTok: we scrollen soms urenlang door honderden filmpjes van katten, dansjes en zogeheten lifehacks. Maar in plaats van enkel te ‘consumeren’, kun je ook geld verdienen met de socials. In dit artikel bespreken we hoe je van sociale media een inkomstenbron kunt maken.
In dit artikel lees je op welke 5 manieren je geld kunt verdienen met sociale media en welke platforms interessant zijn om je op te focussen. ❤️ Gesponsorde posts 👍🏼 Affiliate marketing 🤩 Verkoop producten of diensten 😎 Advertenties 🤳🏼 Donaties
Lees ook: 10 TikTok Top Tips: Zo maak je een succes van je TikTok-kanaal
In de afgelopen jaren is aandacht een belangrijk verdienmodel geworden. Bedrijven én individuen concurreren om de aandacht van het publiek. Daar valt immers geld mee te verdienen. Om inkomsten te krijgen uit sociale media is het dan ook belangrijk om de aandacht van je publiek zo lang mogelijk vast te houden. Bovendien wil je zoveel mogelijk mensen aanspreken.
Om geld te verdienen met sociale media is het eerst nodig om kijkers, lezers en/of volgers op te bouwen. Het is handig om daarvoor een strategie te hanteren, maar één ding mag absoluut niet vergeten worden: volharding. Om volgers op te bouwen en het algoritme van het platform naar je hand te zetten, is het belangrijk om regelmatig content te posten. Het kan maanden tot zelfs langer dan een jaar duren voordat er schot in de zaak komt. Door consistent kwalitatieve content te posten, bouw je in de loop van tijd een terugkerend publiek op.
De concurrentie op sociale media is groot. Nieuwe marketingstrategieën proberen de focus te verschuiven naar het creëren van relevante en boeiende content om de aandacht van het publiek vast te (blijven) houden. Het gaat niet alleen om kwantiteit, maar vooral om kwaliteit. Daarnaast is het belangrijk om snel in te spelen op trends.
Voordat je volgers hebt opgebouwd, kan het geen kwaad om je al eens te verdiepen in de verschillende verdienmodellen die je kunt inzetten bij je socialemediakanaal. Houd er rekening mee dat de genoemde bedragen per content creator verschillen. Hoe meer bereik, hoe meer geld er te verdienen valt.
Lees ook: De populairste livestreamplatformen om te kijken of zelf te streamen
©rawpixel.com / Minty
❤️ Gesponsorde posts
Je bent ze zelf vast wel eens tegengekomen op sociale media: berichten met een hashtag ‘advertentie’ of ‘gesponsord’. Bedrijven benaderen geregeld influencers of content creators om hun producten of diensten te promoten. Door het product of de dienst in kwestie te bespreken in bijvoorbeeld een TikTok-video of Instagram-story ontvangt de plaatser een vaak vooraf afgesproken vergoeding. Afhankelijk van het aantal volgers kan dat bedrag behoorlijk oplopen, namelijk tot wel enkele duizenden euro’s per gesponsorde bericht.
👍🏼 Affiliate marketing
Niet alleen op websites en blogs wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van affiliate marketing, ook socialemediakanalen staan vol met affiliate links. Net als bij gesponsorde posts worden er producten of diensten verkocht. Daarentegen hangt de uiteindelijke vergoeding, ook wel commissie genoemd, af van het aantal mensen dat op een link klikt en vervolgens een aankoop doet binnen een bepaalde periode. Het kan ook zijn als je een vergoeding krijgt nadat iemand op je affiliate link klikt en vervolgens een totaal ander product koopt uit dezelfde webwinkel waarnaar je verwijst. De commissie die je krijgt, is vaak een percentage van de verkoopprijs van het product. Promoot je duurdere items, dan zul je dus een hoger bedrag per keer verdienen. Affiliate marketing voor een socialemedia-account over pc’s en toebehoren heeft een grotere kans om meer op te leveren dan een account over nagellak. Dat is natuurlijk nog steeds afhankelijk van je bereik.
©Video_StockOrg
🤩 Verkoop producten of diensten
In plaats van het promoten van producten en diensten van anderen, is het ook mogelijk om je eigen producten en diensten aan te bieden via sociale media. Denk bijvoorbeeld aan Facebook Marketplace en Instagram Shopping, maar ook aan Pinterest, YouTube en LinkedIn. In principe kun je alle socialemediaplatforms inzetten om je eigen producten en diensten te promoten. Het is slim om na te denken op welk(e) platform(s) je doelgroep te vinden is. Zorg dat je daar ook aanwezig bent en plaats relevante content.
©amenic181
In de spotlight staan?
Dan is een ringlamp onmisbaar!
😎 Advertenties
Verschillende socialemediaplatforms geven contentmakers een vergoeding voor het tonen van advertenties in hun video’s en ander soort content. Voorbeelden zijn YouTube en TikTok, maar ook X, dat voorheen bekendstond als Twitter. Ook hierbij is het handig om een groot publiek te hebben. Je verdient namelijk geld op basis van het aantal weergaven of kliks op een advertentie bij je post.
Daarnaast is het uiteraard ook mogelijk om juist je eigen product of dienst te promoten door te adverteren via sociale media zoals Facebook en Instagram.
🤳🏼 Donaties
Naast bovenstaande verdienmodellen is het ook mogelijk om een zakcentje te verdienen door middel van donaties. Volgers of fans kunnen je dan steunen door een eenmalige of zelfs maandelijkse bijdrage te sturen. In ruil daarvoor kun je je trouwe publiek bijvoorbeeld extra content bieden. Het donatiemodel is niet alleen gebruikelijk bij livestreamers, bijvoorbeeld op Twitch en YouTube, maar wordt ook gebruikt in allerlei andere soorten content voor sociale media. Vaak wordt een platform zoals Patreon gebruikt om de betalingen uit te ontvangen, maar ook zoiets als PayPal is een optie.
Lees ook: Een eigen YouTube-kanaal beginnen
Er zit vast iets voor jou tussen
De populairste laptops van het moment
Powered by Kieskeurig.nl