ID.nl logo
5 manieren om geld te verdienen met sociale media
© africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy)
Huis

5 manieren om geld te verdienen met sociale media

Instagram, Facebook, TikTok: we scrollen soms urenlang door honderden filmpjes van katten, dansjes en zogeheten lifehacks. Maar in plaats van enkel te ‘consumeren’, kun je ook geld verdienen met de socials. In dit artikel bespreken we hoe je van sociale media een inkomstenbron kunt maken.

In dit artikel lees je op welke 5 manieren je geld kunt verdienen met sociale media en welke platforms interessant zijn om je op te focussen. ❤️ Gesponsorde posts 👍🏼 Affiliate marketing 🤩 Verkoop producten of diensten 😎 Advertenties 🤳🏼 Donaties

Lees ook: 10 TikTok Top Tips: Zo maak je een succes van je TikTok-kanaal


In de afgelopen jaren is aandacht een belangrijk verdienmodel geworden. Bedrijven én individuen concurreren om de aandacht van het publiek. Daar valt immers geld mee te verdienen. Om inkomsten te krijgen uit sociale media is het dan ook belangrijk om de aandacht van je publiek zo lang mogelijk vast te houden. Bovendien wil je zoveel mogelijk mensen aanspreken.

Om geld te verdienen met sociale media is het eerst nodig om kijkers, lezers en/of volgers op te bouwen. Het is handig om daarvoor een strategie te hanteren, maar één ding mag absoluut niet vergeten worden: volharding. Om volgers op te bouwen en het algoritme van het platform naar je hand te zetten, is het belangrijk om regelmatig content te posten. Het kan maanden tot zelfs langer dan een jaar duren voordat er schot in de zaak komt. Door consistent kwalitatieve content te posten, bouw je in de loop van tijd een terugkerend publiek op. 

De concurrentie op sociale media is groot. Nieuwe marketingstrategieën proberen de focus te verschuiven naar het creëren van relevante en boeiende content om de aandacht van het publiek vast te (blijven) houden. Het gaat niet alleen om kwantiteit, maar vooral om kwaliteit. Daarnaast is het belangrijk om snel in te spelen op trends. 

Voordat je volgers hebt opgebouwd, kan het geen kwaad om je al eens te verdiepen in de verschillende verdienmodellen die je kunt inzetten bij je socialemediakanaal. Houd er rekening mee dat de genoemde bedragen per content creator verschillen. Hoe meer bereik, hoe meer geld er te verdienen valt. 

Lees ook: De populairste livestreamplatformen om te kijken of zelf te streamen

©rawpixel.com / Minty

❤️ Gesponsorde posts

Je bent ze zelf vast wel eens tegengekomen op sociale media: berichten met een hashtag ‘advertentie’ of ‘gesponsord’. Bedrijven benaderen geregeld influencers of content creators om hun producten of diensten te promoten. Door het product of de dienst in kwestie te bespreken in bijvoorbeeld een TikTok-video of Instagram-story ontvangt de plaatser een vaak vooraf afgesproken vergoeding. Afhankelijk van het aantal volgers kan dat bedrag behoorlijk oplopen, namelijk tot wel enkele duizenden euro’s per gesponsorde bericht.

👍🏼 Affiliate marketing

Niet alleen op websites en blogs wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van affiliate marketing, ook socialemediakanalen staan vol met affiliate links. Net als bij gesponsorde posts worden er producten of diensten verkocht. Daarentegen hangt de uiteindelijke vergoeding, ook wel commissie genoemd, af van het aantal mensen dat op een link klikt en vervolgens een aankoop doet binnen een bepaalde periode. Het kan ook zijn als je een vergoeding krijgt nadat iemand op je affiliate link klikt en vervolgens een totaal ander product koopt uit dezelfde webwinkel waarnaar je verwijst. De commissie die je krijgt, is vaak een percentage van de verkoopprijs van het product. Promoot je duurdere items, dan zul je dus een hoger bedrag per keer verdienen. Affiliate marketing voor een socialemedia-account over pc’s en toebehoren heeft een grotere kans om meer op te leveren dan een account over nagellak. Dat is natuurlijk nog steeds afhankelijk van je bereik.

©Video_StockOrg

🤩 Verkoop producten of diensten

In plaats van het promoten van producten en diensten van anderen, is het ook mogelijk om je eigen producten en diensten aan te bieden via sociale media. Denk bijvoorbeeld aan Facebook Marketplace en Instagram Shopping, maar ook aan Pinterest, YouTube en LinkedIn. In principe kun je alle socialemediaplatforms inzetten om je eigen producten en diensten te promoten. Het is slim om na te denken op welk(e) platform(s) je doelgroep te vinden is. Zorg dat je daar ook aanwezig bent en plaats relevante content.

©amenic181

In de spotlight staan?

Dan is een ringlamp onmisbaar!

😎 Advertenties

Verschillende socialemediaplatforms geven contentmakers een vergoeding voor het tonen van advertenties in hun video’s en ander soort content. Voorbeelden zijn YouTube en TikTok, maar ook X, dat voorheen bekendstond als Twitter. Ook hierbij is het handig om een groot publiek te hebben. Je verdient namelijk geld op basis van het aantal weergaven of kliks op een advertentie bij je post. 

Daarnaast is het uiteraard ook mogelijk om juist je eigen product of dienst te promoten door te adverteren via sociale media zoals Facebook en Instagram. 

🤳🏼 Donaties

Naast bovenstaande verdienmodellen is het ook mogelijk om een zakcentje te verdienen door middel van donaties. Volgers of fans kunnen je dan steunen door een eenmalige of zelfs maandelijkse bijdrage te sturen. In ruil daarvoor kun je je trouwe publiek bijvoorbeeld extra content bieden. Het donatiemodel is niet alleen gebruikelijk bij livestreamers, bijvoorbeeld op Twitch en YouTube, maar wordt ook gebruikt in allerlei andere soorten content voor sociale media. Vaak wordt een platform zoals Patreon gebruikt om de betalingen uit te ontvangen, maar ook zoiets als PayPal is een optie.

Lees ook: Een eigen YouTube-kanaal beginnen

Er zit vast iets voor jou tussen

De populairste laptops van het moment

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.