Veel (web)winkels tonen nog steeds nepkortingen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de afgelopen maanden controles uitgevoerd bij webshops om te controleren of de prijzen op webshops voldoen aan de regels voor prijskortingen. Daarbij bleek een behoorlijk groot aantal webshops zich niet aan de regels te hebben gehouden.
De ACM controleert per 1 januari van dit jaar of webshops zich houden aan de aangescherpte regels omtrent het tonen van kortingen op producten. De webwinkel moet bij het vermelden van een korting altijd uitgaan van de laagste prijs die voor de korting gold. Sommige winkels gebruiken echter een eerdere hogere prijs van het desbetreffend product, waardoor het lijkt alsof de korting hoger is dan deze daadwerkelijk is. Het uitgangspunt is dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs waarvoor het product werd aangeboden in de 30 dagen die aan de korting vooraf gaan.
Kieskeurig.nl houdt prijzen al langer in de gaten
Onafhankelijke vergelijkingssite Kieskeurig.nl houdt prijzen van producten die via de aangesloten winkels worden aangeboden al langer in de gaten. Vooral rond de periode tijdens Black Friday zit Kieskeurig.nl er bovenop.
Kirsten van Veen van Kieskeurig.nl legde eerder dit jaar uit: "Tijdens eerdere Black Friday-periodes zagen we dat winkeliers prijzen van producten kunstmatig verhoogden om ze vervolgens op Black Friday zelf met een korting aan te bieden die niet gebaseerd was op de echte prijs. Sindsdien maken we gebruik van de prijshistorie, waarbij we nauwlettend het prijsverloop van producten in de gaten kunnen houden en de bezoeker kan zien wat een product écht heeft gekost".
"Door de prijshistorie bij te houden en nieuwe prijsdalers te vermelden op Kieskeurig.nl, heeft de consument altijd inzage in de productprijs over de afgelopen periode", aldus Kirsten.
"Doordat het nu wettelijk wordt geregeld, worden prijzen transparanter en vooral eerlijker voor consumenten en dat juichen we alleen maar toe".
Andere problemen
De ACM constateert ook andere problemen. Voor consumenten is de prijs van een producten van de belangrijkste aspecten waarop een aankoopbeslissing wordt gebaseerd. Dat weten bedrijven natuurlijk ook en maken daar soms misbruik van, aldus ACM.
Zo wordt vaak een korting getoond op basis van een hogere prijs van het product dan daadwerkelijk het geval is, bijvoorbeeld een prijs van langer geleden. Hierdoor lijkt de korting die de klant krijgt, groter, maar in werkelijkheid kostte het product al veel minder.
Ook wordt soms een adviesprijs van een product gebruikt om op basis daarvan een korting te tonen, maar ook dat is misleidend omdat zo'n adviesprijs vaak nooit het bedrag is waarvoor een product werd verkocht.
De ACM gaat winkels nogmaals aanspreken op de regels omtrent kortingen en de regels handhaven. Bij meer overtredingen mag de ACM boetes uitdelen.