ID.nl logo
Veel (web)winkels tonen nog steeds nepkortingen
© Ole | Adobe Stock
Huis

Veel (web)winkels tonen nog steeds nepkortingen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de afgelopen maanden controles uitgevoerd bij webshops om te controleren of de prijzen op webshops voldoen aan de regels voor prijskortingen. Daarbij bleek een behoorlijk groot aantal webshops zich niet aan de regels te hebben gehouden.

De ACM controleert per 1 januari van dit jaar of webshops zich houden aan de aangescherpte regels omtrent het tonen van kortingen op producten. De webwinkel moet bij het vermelden van een korting altijd uitgaan van de laagste prijs die voor de korting gold. Sommige winkels gebruiken echter een eerdere hogere prijs van het desbetreffend product, waardoor het lijkt alsof de korting hoger is dan deze daadwerkelijk is. Het uitgangspunt is dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs waarvoor het product werd aangeboden in de 30 dagen die aan de korting vooraf gaan.

Kieskeurig.nl houdt prijzen al langer in de gaten

Onafhankelijke vergelijkingssite Kieskeurig.nl houdt prijzen van producten die via de aangesloten winkels worden aangeboden al langer in de gaten. Vooral rond de periode tijdens Black Friday zit Kieskeurig.nl er bovenop.

Kirsten van Veen van Kieskeurig.nl legde eerder dit jaar uit: "Tijdens eerdere Black Friday-periodes zagen we dat winkeliers prijzen van producten kunstmatig verhoogden om ze vervolgens op Black Friday zelf met een korting aan te bieden die niet gebaseerd was op de echte prijs. Sindsdien maken we gebruik van de prijshistorie, waarbij we nauwlettend het prijsverloop van producten in de gaten kunnen houden en de bezoeker kan zien wat een product écht heeft gekost".

"Door de prijshistorie bij te houden en nieuwe prijsdalers te vermelden op Kieskeurig.nl, heeft de consument altijd inzage in de productprijs over de afgelopen periode", aldus Kirsten.

"Doordat het nu wettelijk wordt geregeld, worden prijzen transparanter en vooral eerlijker voor consumenten en dat juichen we alleen maar toe".

Andere problemen

De ACM constateert ook andere problemen. Voor consumenten is de prijs van een producten van de belangrijkste aspecten waarop een aankoopbeslissing wordt gebaseerd. Dat weten bedrijven natuurlijk ook en maken daar soms misbruik van, aldus ACM.

Zo wordt vaak een korting getoond op basis van een hogere prijs van het product dan daadwerkelijk het geval is, bijvoorbeeld een prijs van langer geleden. Hierdoor lijkt de korting die de klant krijgt, groter, maar in werkelijkheid kostte het product al veel minder.

Ook wordt soms een adviesprijs van een product gebruikt om op basis daarvan een korting te tonen, maar ook dat is misleidend omdat zo'n adviesprijs vaak nooit het bedrag is waarvoor een product werd verkocht.

De ACM gaat winkels nogmaals aanspreken op de regels omtrent kortingen en de regels handhaven. Bij meer overtredingen mag de ACM boetes uitdelen.

▼ Volgende artikel
Whatsappen zonder 06-nummer: veiliger contact of vrij spel voor oplichters?
© Sara Michilin - stock.adobe.com
Huis

Whatsappen zonder 06-nummer: veiliger contact of vrij spel voor oplichters?

WhatsApp werkt aan een nieuwe functie waarmee je je telefoonnummer kunt verbergen en in plaats daarvan een gebruikersnaam kiest. In dit artikel lees je wat er verandert, waarom dat handig is, en waarom het ook risico’s met zich meebrengt.

📌 In dit artikel lees je:
  • Hoe WhatsApp gebruikersnamen wil invoeren als alternatief voor je 06-nummer
  • Wat de regels zijn voor het kiezen van een gebruikersnaam
  • Wanneer je je nummer wél en niet kunt verbergen
  • Waarom deze functie goed nieuws is voor je privacy
  • En welke risico’s het met zich meebrengt voor veiligheid en misbruik

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

WhatsApp is achter de schermen bezig met een opvallende update waarmee je eindelijk kunt chatten zonder je telefoonnummer prijs te geven. In plaats daarvan krijg je de mogelijkheid om een unieke gebruikersnaam aan te maken. Handig? Zeker. Maar het verandert ook iets fundamenteels aan hoe WhatsApp werkt, en dat roept vragen op.

Appen met WhatsApp Web?

Dat doe je op een mooie nieuwe laptop!

Een gebruikersnaam in plaats van je 06-nummer

Tot nu toe was je telefoonnummer altijd de sleutel tot contact via WhatsApp. Dat maakte het persoonlijk, maar ook kwetsbaar. Nu lijkt WhatsApp dat idee los te laten. Binnenkort kun je, net als op Telegram of Instagram, een unieke gebruikersnaam kiezen, zodat mensen je kunnen vinden en aanspreken zonder meteen je telefoonnummer te kennen.

De functie is nog niet officieel beschikbaar, maar duikt inmiddels wel op in testversies van de app. De kans is groot dat de introductie niet lang meer op zich laat wachten.

©Andrea

Zo werkt het straks

Je kiest een gebruikersnaam die aan een aantal simpele regels voldoet: kleine letters, cijfers, punten of underscores zijn toegestaan, maar je naam mag niet beginnen met 'www' en er moet minstens één letter in zitten. Zodra je naam is goedgekeurd, krijg je een confetti-animatie als feestelijk bewijs. Wil je later nog van naam veranderen? Geen probleem, maar je contacten krijgen daar dan wel automatisch een melding van in de chat.

Wat nog onduidelijk is: kun je straks ook je nummer verbergen voor bestaande contacten? Vooralsnog lijkt de functie vooral bedoeld voor nieuwe connecties.

Komt dit eraan?

Ja, en snel ook. WhatsApp zou zelfs werken aan een tool waarmee je kunt checken of je gewenste gebruikersnaam nog vrij is. Dat systeem zou eerst beschikbaar komen op WhatsApp Web.

Voor wie zijn privacy serieus neemt (of gewoon liever níet zijn of haar nummer deelt in een groepsapp of met een onbekende) is dit een grote stap vooruit. Tegelijkertijd roept het wel nieuwe vragen op.

📌 Meer privacy, maar ook meer risico?

Op het eerste gezicht klinkt de gebruikersnaamfunctie als een verbetering als het aankomt op privacy. Je kunt mensen bereiken zonder je 06-nummer weg te geven — dat biedt bescherming, zeker in situaties waarin je liever anoniem blijft. Denk aan buurtgroepen, verkoopplatforms of tijdelijke groepschats.

Maar anonimiteit brengt ook risico's met zich mee. Wie je aanspreekt, weet straks misschien niet meer wie je bent. Dat maakt het makkelijker voor oplichters, spammers of zelfs stalkers om zich achter een onschuldige gebruikersnaam te verschuilen. De directe link tussen identiteit en nummer verdwijnt, en daarmee ook een vorm van sociale controle.

Ook moderatie wordt lastiger. Platforms als Telegram hebben al laten zien dat gebruikersnamen soms worden misbruikt voor misinformatie of ongewenst gedrag. WhatsApp zal dus stevige maatregelen moeten treffen om misbruik te voorkomen, zoals rapportagemogelijkheden en blokkades.

Kortom: de nieuwe functie biedt onmiskenbaar meer controle over je gegevens, maar vraagt óók om nieuwe vormen van waakzaamheid, van zowel gebruikers als WhatsApp zelf.

▼ Volgende artikel
3 verrassende functies van Spotify die muziek luisteren leuker maken
© Diego - stock.adobe.com
Huis

3 verrassende functies van Spotify die muziek luisteren leuker maken

De digitale muziekdienst Spotify heeft enkele grappige manieren om je te inspireren bij je muziekkeuze. Wat dacht je van een portie gedachtenlezen, een oldschool muziekgame of een tijdcapsule?

In dit artikel laten we zien hoe je op een speelse manier nieuwe muziek kunt ontdekken via Spotify:

  • Krijg op basis van een levensvraag een passend liedje voorgeschoteld
  • Speel het spel Eet deze playlist (alleen voor iOS-toestellen)
  • Maak een muzikale tijdcapsule om je muzieksmaak van nu volgend jaar terug te luisteren

Lees ook: Van mobiel naar desktop: waarom je Spotify op je pc moet proberen

Stap 1: Song Psychic

Er zijn veel manieren om nieuwe nummers op Spotify te ontdekken. Een verborgen tweak is Song Psychic waar je een levensvraag kunt stellen en de muziekdienst antwoordt uiteindelijk met een track. Eerst selecteer je een thema voor je levensvraag. Je hebt de keuze uit negen thema’s, zoals School, Familie en vrienden, Liefde, Carrière, De grootste mysteries in het leven, Mijn toekomst, … Daarna kies je een prangende vraag, zoals 'Ga ik ooit een ufo zien?' Song Psychic denkt dan diep na over deze vraag en komt vervolgens met het verlossende antwoord in de vorm van een liedje. Het leven kan zo eenvoudig zijn.

De vraag van ons en het antwoord van Ariana Grande.

Stap 2: Eet deze playlist

Er is een tijd geweest dat je op je gsm slechts één spelletje kon spelen: Snake. Je moest daarbij de slang zo lang mogelijk laten worden door voorwerpen te vangen. Spotify komt met een eigen versie van dit spel dat is aangepast aan je muziekvoorkeur, maar het werkt alleen op een iOS-toestel. Eerst selecteer je een eigen playlist en dan tik je op de drie puntjes. Vervolgens kun je in het menu de opdracht Eet deze playlist selecteren. Daarbij moet je het pijltje sturen met je vinger op het scherm om de nummers van je playlist te vangen zonder je eigen staart te raken en zonder tegen de rand van het scherm te botsen. Dat wordt natuurlijk alsmaar moeilijker, afhankelijk van het aantal nummers dat je hebt verzameld.

Stap 3: Playlist in a Bottle

Playlist in a Bottle is een muzikale tijdcapsule die je vastlegt om pas volgend jaar te openen. Het is de bedoeling om te zien hoe je muzieksmaak ondertussen is geëvolueerd. Ofwel bezoek je een link ofwel scan je de QR-code op dezelfde pagina om je playlist te claimen. Wanneer je het voorgaande jaar geen Playlist in a Bottle hebt samengesteld, dan krijg je een troostnijlpaard en de kans om een playlist samen te stellen voor het jaar daarna. Het is een goede manier om nummers te horen die je een beetje vergeten bent.

Het is ook mogelijk om andermans Playlist in a Bottle te beluisteren.

Herinneringen bewaren?

Maak en begraaf je eigen tijdcapsule
Watch on YouTube