Geen misleidingen meer met nepkortingen in (online) winkels
Vanaf 1 januari 2023 mogen winkels consumenten niet meer misleiden met een valse van/voor-prijs voor producten of diensten. Het is bijvoorbeeld niet meer toegestaan om 30 dagen vóór de prijsverlaging van het betreffende product de prijs te verhogen en de oude prijs moet ook echt de daadwerkelijke prijs van het product zijn.
Met de regelwijzigingen die sinds 1 januari van kracht zijn, is vastgesteld dat de referentieprijs (de prijs vóór korting) de minimale prijs moet zijn die de verkoper in de 30 dagen voor de aanbieding heeft gehanteerd.
Eenvoudig gezegd: een winkel kan een TV die 900 euro kost niet zomaar binnen 30 dagen geleidelijk duurder maken tot 1.100 euro. Daarna kunnen ze deze verhoogde prijs niet presenteren als de oorspronkelijke prijs. Dus, een aanbieding die zegt "was 1.100 euro, nu 850 euro" is niet toegestaan. In het gegeven voorbeeld lijkt het alsof de TV 250 euro goedkoper is, terwijl dit in realiteit slechts 50 euro is. Dit soort praktijken zijn nu verboden.
Uitzonderingen
De nieuwe regelgeving is van toepassing in heel Europa, maar Nederland kent enkele specifieke uitzonderingen. Een voorbeeld hiervan is dat een Nederlandse winkelier een productprijs permanent mag verlagen over een periode van drie maanden. Tijdens deze periode mogen ze nog steeds de oorspronkelijke prijs vermelden, zelfs als ze stapsgewijs korting toepassen.
🚨 Meteen bookmarken: https://www.kieskeurig.nl/prijsdalers
Stel, een TV is geprijsd op 900 euro. De winkelier start met een korting van 20%. Na enkele weken verlaagt hij de prijs verder met 15% en vervolgens nog eens met 10%. Bij elke stap van deze korting mag de winkelier de oorspronkelijke prijs van 900 euro blijven gebruiken als referentiepunt voor de korting, in plaats van de prijs na de vorige korting.
Kieskeurig.nl houdt prijzen al langer in de gaten
Onafhankelijke vergelijkingssite Kieskeurig.nl houdt prijzen van producten die via de aangesloten winkels worden aangeboden al langer in de gaten. Vooral rond de periode tijdens Black Friday zit Kieskeurig.nl er bovenop.
Kirsten van Veen van Kieskeurig.nl legt uit: "Tijdens eerdere Black Friday-periodes zagen we dat winkeliers prijzen van producten kunstmatig verhoogden om ze vervolgens op Black Friday zelf met een korting aan te bieden die niet gebaseerd was op de echte prijs. Sindsdien maken we gebruik van de prijshistorie, waarbij we nauwlettend het prijsverloop van producten in de gaten kunnen houden en de bezoeker kan zien wat een product écht heeft gekost".
"Door de prijshistorie bij te houden en nieuwe prijsdalers te vermelden op Kieskeurig.nl, heeft de consument altijd inzage in de productprijs over de afgelopen periode", aldus Kirsten.
"Doordat het nu wettelijk wordt geregeld, worden prijzen transparanter en vooral eerlijker voor consumenten en dat juichen we alleen maar toe".
Nog een uitzondering is er voor producten met een beperkte houdbaarheid. Versartikelen wijzigen namelijk constant en het is in die gevallen voor de winkelier lastig om al die prijswijzigingen bij te houden, zoals de prijs van melk. In die gevallen mag de winkelier dus wél een oudere, hogere prijs hanteren om de korting op af te spiegelen.
Meet informatie is te vinden op de website van de Rijksoverheid.