Geen misleidingen meer met nepkortingen in (online) winkels

© Tevarak Phanduang

Geen misleidingen meer met nepkortingen in (online) winkels

Wonen

Geplaatst: 1 januari 2023 - 08:30

Aangepast: 4 januari 2023 - 16:24

Mark Gamble

Vanaf 1 januari 2023 mogen winkels consumenten niet meer misleiden met een valse van/voor-prijs voor producten of diensten. Het is dan bijvoorbeeld niet meer toegestaan om 30 dagen vóór de prijsverlaging van het betreffende product de prijs te verhogen en de oude prijs moet ook echt de daadwerkelijke prijs van het product zijn.

In de nieuwe regels die vandaag, 1 januari, zijn ingegaan wordt bepaald dat de oorspronkelijke prijs waar de korting vanaf gaat (de van-prijs) de laagste prijs moet zijn die de verkoper 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft toegepast.

In normale mensentaal: een winkel mag een televisie van 900 euro niet ineens binnen 30 dagen stapsgewijs in prijs verhogen naar bijvoorbeeld 1.100 euro, en dan die hoge prijs gebruiken als de oorspronkelijke van-prijs, waardoor er dan komt te staan "was 1.100 euro, nu 850 euro".

In het bovenstaand voorbeeld zou het dus kunnen betekenen dat de televisie 250 euro goedkoper is, maar in werkelijkheid maar 50 euro goedkoper is. Dit soort trucjes mogen dus vanaf nu niet meer.

Uitzonderingen

De nieuwe regels worden in de gehele EU toegepast, maar toch gelden er in Nederland afwijkende uitzonderingen. Zo mag een winkelier bijvoorbeeld een product blijvend verlagen binnen een periode van drie maanden en bij die oplopende korting het oorspronkelijke bedrag blijven noemen.

Bijvoorbeeld: een televisie kost 900 euro, de winkelier geeft in eerste instantie een korting van 20 procent. Een paar weken later verlaagt de winkelier de prijs nog verder met 15 procent en later weer met 10 procent. Bij al die kortingen mag de winkelier dan de oorspronkelijke prijs van de televisie hanteren als de van-prijs en niet de prijs van de vorige korting.

Nog een uitzondering is er voor producten met een beperkte houdbaarheid. Versartikelen wijzigen namelijk constant en het is in die gevallen voor de winkelier lastig om al die prijswijzigingen bij te houden, zoals de prijs van melk. In die gevallen mag de winkelier dus wél een oudere, hogere prijs hanteren om de korting op af te spiegelen.

Meet informatie is te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Voeg toe aan favorieten
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000