ID.nl logo
🔌 Spannend verhaal: zelf een stopcontact aanleggen of verplaatsen
© Maksim Shebeko
Huis

🔌 Spannend verhaal: zelf een stopcontact aanleggen of verplaatsen

Heb je een extra stopcontact nodig of wil je een bestaand stopcontact verplaatsen? Zowel het zelf aanleggen van een nieuw stopcontact als het verplaatsen van een bestaand stopcontact is een klus die je, als je het aandurft, gewoon zelf kunt doen. In deze handleiding leggen we je stap voor stap uit hoe je een wandcontactdoos aanlegt.

We hebben steeds meer apparatuur, dus hebben we ook steeds meer stopcontacten nodig. Een verlengsnoer is meestal niet de mooiste oplossing. Daarom leggen we in deze handleiding uit hoe je op een verantwoorde manier een wandcontactdoos aanlegt en aansluit: • Algemene uitleg over de elektra in een woning • Het verplaatsen van een stopcontact • Een compleet nieuw stopcontact aanleggen

Lees ook: Veilig klussen: ontspannen werken met elektra

Gereedschap

• Striptang
• Boormachine
• Trekveer
• Gatenzaag
• Combinatietang
• Schroevendraaier (klein en groot)
• Zaag
• Sleuvenzaag (huren)
• Beitel
• Hamer

Materiaal

• Wandcontactdoos (hollewanddoos)
• Stopcontact
• Bekabeling
• Elektriciteitsleidingen

Beschermingsmiddelen (bij het frezen)

• Mondkapje
• Veiligheidsbril
• Werkhandschoenen

Lees ook: PBM en werkkleding: dit heb je nodig als hobbyklusser

Schakel altijd de stroom uit

Veiligheid staat op de eerste plek! Wanneer je gaat klussen aan elektra zijn er een paar zaken om rekening mee te houden. Het gevaar wordt weleens over het hoofd gezien, omdat het voor een groot deel 'onzichtbaar' is. Zet voor je begint altijd de stroom uit in de meterkast. Wanneer alles overzichtelijk in groepen is ingedeeld schakel je alleen de stroom in de betreffende ruimte uit.

Trek elektriciteitsdraden altijd verticaal

In de muur lopen elektrakabels van boven naar beneden. Dat is voor de veiligheid. Want wanneer je een gat boort om iets op te hangen, weet je hierdoor waar de kabels lopen, namelijk recht boven een wandcontactdoos of schakelaar. Wil je het stopcontact op een andere plek? Dat krijg je voor elkaar door de kabels via het plafond, en eventueel onder de vloer, te trekken.

Gat voor de hollewanddoos

Voor de aanleg van het stopcontact gebruiken we een hollewanddoos. Dat is een kunststoffen huls die aan de achterkant openingen heeft voor de bekabeling. Aan de voorkant is er ruimte om een stopcontact aan te leggen. Je zet deze vast in de muur door met een gatenzaag een gat in de muur te maken. Dat doen we zowel bij het verplaatsen van een stopcontact als bij het aanleggen van een compleet nieuwe wandcontactdoos.

Een gatenzaag is een ronde zaag die je op je boormachine plaatst. Standaard hollewanddozen hebben een diameter van 76 mm en een diepte van 50 mm. Boor het gat bij een solide muur iets dieper, omdat je de wanddoos dan makkelijker vast kunt zetten met bijvoorbeeld gips. Bij een holle gipswand is het vooral belangrijk dat je zeker weet dat er achter de wand genoeg ruimte is.

©Wimmer Alfred

🔌 Een stopcontact verplaatsen

We beginnen met de makkelijkste klus: het verplaatsen van een stopcontact. Dat is minder moeilijk dan het aanleggen van een extra stopcontact, waar we verderop naar gaan kijken. Bij oudere woningen zitten de wandcontactdozen vaak op ooghoogte. Dat is niet heel fraai, want hierdoor zie je de stekkers en kabels. Moderne stopcontacten zitten vaak op maximaal 30 cm hoogte. Als je een stopcontact naar beneden verplaatst, kun je de oude draden gewoon verlengen. Je hoeft daarom niet helemaal vanaf de centraaldoos kabels te trekken.

Sleuf bij solide muur

Een stopcontact in een solide muur aanleggen is ietsje meer werk. Je kunt namelijk niet achter de gipsplaten langs werken. Je zult een sleuf in de muur moeten frezen voor de elektrabuis. Die moet 2 centimeter breed en 2 centimeter diep zijn. Dat gaat makkelijk met een sleuvenzaag. We raden je aan om die te huren vanwege de hoge kosten (zelf een sleuvenzaag kopen kost je al snel vele honderden euro's). Ga rustig en voorzichtig te werk en draag altijd handschoenen, een bril en een stofmasker. Neem voor je begint de instructies door. Nadat je aan de slag bent geweest met de sleuvenzaag, gebruik je een hamer en beitel om de losse delen weg te bikken.

©Yuriy_Pozdnikov | Urich

Kabels trekken achter gipsplaten

Bij een wand met gipsplaten hoef je geen sleuf te zagen. In plaats daarvan werk je de bekabeling gewoon achter de gipsplaten weg. Bij een wand die al helemaal afgewerkt is, kost dat iets meer tijd. Vooral omdat je na de klus hier en daar wat zult moeten herstellen.

🔌 Een nieuw stopcontact aanleggen

Wil je een extra stopcontact in een kamer? Dat kost ietsje meer tijd. Want de kabels daarvoor trek je vanaf de centraaldoos in een ruimte. Je zult dus meer moeten frezen en langere kabels moeten trekken. We beginnen met een stukje theorie.

De centraaldoos in een ruimte

In woningen in Nederland loopt de stroom vanuit de meterkast naar individuele ruimtes in het huis. In een kamer wordt dat vervolgens verdeeld via de centraaldoos. Die zit vrijwel altijd in het plafond, op de plek van de lamp. Je komt dit te weten door de lamp weg te halen en te kijken welke draden er lopen. Een centraaldoos is een stuk groter dan een normale aansluiting van een lamp. Hiervandaan lopen namelijk kabels naar alle stopcontacten in de kamer. Als je goed kijkt, kun je de leidingen zien voor de kabels. We gaan de bedrading voor het stopcontact ook vanaf deze centraaldoos aanleggen.

Lees ook: Zelf inbouwspotjes installeren? Dat is makkelijker dan je denkt!

Bekabeling via het plafond

Het eerste stuk van de stroomkabels loopt in het plafond naar de muur. In de wand trekken we kabels alleen verticaal. Dus ieder stopcontact heeft een eigen 'spoor' met elektriciteitsdraden. Bij een solide plafond zul je moeten frezen. Als de kamer nog niet afgewerkt is, kun je de kabels wellicht makkelijker trekken.

In sommige woningen is het eenvoudiger om vanaf een verdieping hoger te werken. Maak precies boven de centraaldoos de vloer open en trek de kabels op deze manier richting de muur. Iedere woning is anders, dus je zult zelf even moeten onderzoeken welke van deze opties bij jou de beste methode is. Wanneer je het hele traject moet frezen, zul je ook weer veel moeten herstellen. Teken hoe dan ook eerst zorgvuldig met een potlood de baan van de bekabeling over de muur en het plafond af.

Elektriciteitsleidingen aanleggen

Vanaf de centraaldoos leg je eerst elektriciteitsleidingen voor de stroomdraden aan. Dat zijn goedkope, meestal crèmewitte buizen van kunststof. Doorgaans hebben ze een doorsnede van ongeveer 16 mm en je vindt ze bij elke bouwmarkt. Voor de bochten koop je flexibele stukken. Het is even passen en meten, maar de buizen zijn gelukkig makkelijk te verwerken. Laat aan de uiteinden nog een stukje vrij zodat je bij de contactpunten voor de stroomdraden kunt.

©Karyna Chekaryova

Draden trekken

Steek een trekveer van onderaf in de elektriciteitsleidingen, dus bij de nieuwe wandcontactdoos. Duw deze tot aan de centraaldoos en verbind er een bruine, blauwe en geel/groene draad aan. Trek deze vervolgens helemaal tot aan de wandcontactdoos. Knip de draden op maat en maak ze aan beide kanten vast. Veel plezier met je nieuwe stopcontact!

Stopcontacten alleen maar in zwart of wit?

Welnee, ze zijn er zelfs in goud!

â–¼ Volgende artikel
Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger
© Praewphan
Huis

Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger

Wist je dat een wasdroger meer kan dan alleen het simpelweg drogen van kleding? Van de handige anti-kreukfunctie tot speciale droogprogramma's voor delicate kleding: deze functies kun je allemaal vinden op de gemiddelde wasdroger.

Wasdrogers worden geleverd met een verscheidenheid aan functies. In dit artikel sommen we een aantal functies op en leggen we uit hoe ze precies werken. Handig om te weten bij het gebruik óf de aankoop van je wasdroger. We behandelen:

  • Anti-kreukfunctie met of zonder stoom
  • Vochtsensor met automatische uitschakeling
  • Wol- en delicate programma's
  • Kinderbeveiliging
  • Smart connect
  • Stapelbaarheid
  • Geschikt voor onderbouw

Meer weten over wasdrogers? Lees dan: Condens of warmtepomp: welke wasdroger moet je hebben?

Anti-kreukfunctie met of zonder stoom

Kleding kan behoorlijk gekreukt uit de wasdroger komen. Dat komt doordat de hitte in de droger ervoor zorgt dat de vezels samentrekken, waardoor de stof ietsje krimpt. Daar komt nog bij dat kleding vaak even blijft liggen nadat de droger heeft gedraaid. Gelukkig hebben veel wasdrogers tegenwoordig een anti-kreukfunctie.

Hoe deze functie precies werkt verschilt per merk en droger, maar in de meeste gevallen houdt deze functie in dat de trommel lichtjes blijft ronddraaien nadat het drogen klaar is. Op die manier blijft het textiel soepel, waardoor er geen kreukels in de stof kunnen trekken. Sommige drogers hebben een anti-kreukfunctie met stoom, waarbij na het drogen stoom in de trommel wordt geblazen. Dat maakt het risico op kreukels al helemaal nihil. Wasdrogers met anti-kreukfunctie met stoom zijn vaak wel wat duurder.

Vochtsensor met automatische uitschakeling

Veel moderne wasdrogers beschikken over een vochtsensor die tijdens het drogen het vochtgehalte van de kleding meet. Zo weet het apparaat precies wanneer het droogproces voltooid is en wanneer het apparaat zichzelf kan uitschakelen. Handig, want op die manier blijft de droger nooit langer dan nodig draaien en verspilt hij dus geen energie. Ook is dit prettig voor je kleding, aangezien overmatig drogen kleding kan beschadigen. Dankzij automatische uitschakeling zal het apparaat daarnaast niet snel overbelast raken.

Wol- en delicate programma's

Zet je bij elk type kleding, dus óók bij die mooie kasjmier trui, het standaard droogprogramma aan? Niet doen! Veel wasdrogers beschikken over speciale programma's voor delicate stoffen zoals wol of zijde. Bij deze programma's wordeen een lagere temperatuur en een mildere droogmethode gebruikt om de kleding in opperbeste staat te houden. Zo weet je zeker dat je kostbare trui niet krimpt of zijn natuurlijke zachte structuur verliest.

©Lipskiy Pavel

Kinderbeveiliging

Voor wie jonge kinderen in huis heeft rondrennen, is een wasdroger met kinderbeveiliging een must. Wanneer deze beveiliging is ingeschakeld, is het voor kinderen onmogelijk om de wasdroger te openen of instellingen te veranderen. En aangezien een droger van binnen erg heet kan worden, voorkomt zo'n kinderslot een hoop ongelukken. Op de meeste drogers is het kinderslot in en uit te schakelen via een bepaalde knopcombinatie. Staat het slot ingeschakeld, dan zie je dat aan een slot-icoon op het display van de droger.

Graag in gestreken kleding naar je werk, school of afspraak?

Een stoomstrijkijzer maakt elke kreukel moeiteloos glad

Smart connect

Sommige wasdrogers zijn op afstand te bedienen via wifi, ook wel smart connect of home connect genoemd. Ideaal als je op je werk zit en wilt dat je kleding droog is als je thuiskomt – of als de wasdroger op zolder staat en je geen zin hebt om steeds op en neer te lopen.

Een wasdroger met smart connect koppel je eenvoudig via een app aan je smartphone of tablet. In zo'n app geef je aan wat voor type was je wilt drogen, waarna de app bepaalt wat daarvoor het meest geschikte wasprogramma is. Is de was droog, dan ontvang je een melding. Zo hoef je niet continu het dashboard van je droger te checken. De app geeft ook aan wanneer het filter van je droger schoongemaakt moet worden en wanneer er ander onderhoud nodig is.

©EuStock - stock-adobe.com

Stapelbaarheid

Wanneer je weinig ruimte hebt voor een wasdroger is het wel zo fijn als je het apparaat op je wasmachine kunt zetten. Maar pas op: je wasmachine en -droger stapelen is geen kwestie van simpelweg het ene op het andere apparaat plaatsen. Beide apparaten zijn namelijk erg zwaar en kunnen tijdens het draaien gaan verschuiven of wiebelen. Ook geven zowel de wasmachine als de droger trillingen door, die bij een onveilige plaatsing schade aan het andere apparaat kunnen veroorzaken.

Het is dus erg belangrijk dat beide apparaten stevig op hun plek staan. Hoewel de meeste wasmachines en drogers in standaardafmetingen kunnen worden gestapeld, is het slim om van tevoren goed te checken of dit inderdaad het geval is. Het plaatsen van een stapelkit tussen je wasmachine en droger is altijd een goed idee. Deze vangt de trillingen van beide apparaten op en vormt een stevige basis waarop de droger kan staan, waardoor hij niet zal verschuiven.

Geschikt voor onderbouw

Een wasdroger is helaas niet het meest esthetische apparaat. Wil je de droger naadloos integreren in je interieur, bijvoorbeeld door hem onder een werkblad of aanrecht te plaatsen, dan heb je een wasdroger nodig die speciaal is ontworpen voor onderbouw. Deze wasdrogers zijn meestal wat compacter van formaat en hebben een bovenblad dat je kunt verwijderen. Om ervoor te zorgen dat deze wasdrogers hun warmte goed kwijt kunnen, is er extra aandacht besteed aan het ventilerend vermogen van deze apparaten. Bijkomend voordeel van dit type droger is dat hij dankzij zijn compacte vorm over het algemeen energiezuiniger is dan een standaard wasdroger.

Leestip: Wasdroger, wasrek of de buitenlucht: voordelen en nadelen


â–¼ Volgende artikel
EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen

De Lancia Ypsilon Electric laat onder zijn chique verpakking weinig verrassingen zien. Hij moet het vooral van zijn design en luxe uitrusting hebben. Is dat genoeg om van deze kleine elektro-Italiaan een begeerlijk totaalpakket te maken?

Dit artikel in het kort:

  • De Lancia Ypsilon Electric is een compacte EV met een actieradius tot 403 kilometer, gebaseerd op Stellantis-technologie.
  • Uitrusting omvat luxe opties zoals velours bekleding, stoelverwarming en massagefuncties.
  • Prestaties: 156 pk, zuinig energieverbruik en een solide rijervaring, vooral in Sport-stand.
  • Minpunten: beperkte ruimte achterin en hoge prijs in vergelijking met concurrenten.
  • Concurrentie komt vooral van de Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

Meer over de Renault lees je hier: Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Eerst de nieuwe Ypsilon

Lancia keert terug van (nooit helemaal) weggeweest. De laatste jaren was het gesoigneerde Italiaanse merk alleen nog in eigen land actief, maar met succes. Want ook al liep de vorige generatie van de compacte Ypsilon (nog op basis van de Fiat Panda) alweer sinds 2011 mee, het deftige autootje was nog altijd razend populair.

Moedermaatschappij Stellantis laat met de komst van de nieuwe Ypsilon zien het beste voor te hebben met Lancia: het merk werd opnieuw uitgevonden en de komende jaren verschijnen diverse nieuwe modellen. Basis hiervoor vormt het nieuwe STLA-platform, dat in meerdere (batterij)formaten wordt aangeboden en geschikt is voor meerdere vormen van aandrijving. Dus niet alleen volledig elektrisch, maar ook als hybride en stekkerhybride. De nieuwe compacte Ypsilon lost het startschot voor renaissance van Lancia. Later volgen de grote Gamma en de middenklasse Delta.

🚘Lees ook: Nieuwe Lancia Ypsilon (2024): bekende ingrediënten in een stijlvol jasje

Ruim 400 kilometer

Voor de Ypsilon borduurt Lancia voort op de van andere Stellantis-merken bekende, technologie. De 4,08 meter lange vijfdeurs hatchback is op dezelfde leest geschoeid als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Deze twee modellen zijn nog altijd verkrijgbaar met de aloude 136 pk sterke elektromotor en 50kWh-batterij, de Lancia Ypsilon wordt uitsluitend aangeboden met de geüpdatete versie van dit pakket.

De elektromotor levert een maximaal vermogen van 156 pk en de batterij is met een capaciteit van 51 kWh iets groter: goed voor een grootste actieradius van 403 kilometer. De Ypsilon kan zich prima meten met belangrijke concurrenten zoals de kersverse Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

©Igor Stuifzand

Historisch verantwoord

Als je door je wimpers kijkt, herken je in de Lancia Ypsilon het silhouet van de Peugeot 208 en Opel Corsa. Toch zijn aan de buitenkant maar heel weinig plaatdelen uitwisselbaar. De Ypsilon combineert strakke elementen, zoals het expressieve front waarin de lichtstrips het nieuwe familiegezicht van Lancia laten zien. De combinatie van de spoilervormige balk en ronde achterlichten zijn afgeleid van de Stratos, waarmee Lancia in de jaren zeventig zoveel successen boekte in de rallysport.

Aan boord zie je verschillende onderdelen die ook door Peugeot en Opel worden toegepast, zoals de stuurhendels en de tuimelschakelaars voor de rijrichting en rijprogramma′s.

©Igor Stuifzand

Complete uitrusting

Het dashboard heeft een nieuwe, stijlvolle vormgeving waarbij het instrumentarium doet denken aan een opgeslagen boek. Bij de LX-versie en het tijdelijk verkrijgbare topmodel Edizione Cassina Limitata zijn de stoelen bekleed met prachtig, fluweelzacht velours. De uitrusting van Edizione Cassina wordt gecompleteerd met onder meer stoelverwarming en een massagefunctie op de bestuurdersstoel.

Automatische airco, smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto en cruise control (vanaf de LX adaptief) zijn standaard op alle versies. De prijzen voor de Ypsilon Electric beginnen bij 35.400 euro, de geteste Edizione Cassina Limitata staat voor 39.500 euro in de prijslijst. Een fors bedrag, maar als je de concurrentie net zo rijk zou aankleden als de duurste Ypsilon, dan valt het uiteindelijk wel mee met die prijs.

©Igor Stuifzand

Alleen in Sport het volle vermogen

De 156 pk sterke elektromotor weet prima raad met het gewicht van de Ypsilon Electric, à 1461 kilo. Overigens moet je wel zelf actie ondernemen om over het volledige vermogen van 156 pk te kunnen beschikken, want dat is uitsluitend in de Sport-stand beschikbaar. Kies je voor Normaal of Eco, dan wordt het vermogen alleen bij het volledig intrappen van het acceleratiepedaal (kickdown) vrijgegeven.

De aandrijflijn heeft al vaker laten zien dat de update van enkele jaren geleden een positief effect heeft gehad op het energieverbruik. Met name onder winterse omstandigheden zaten de WLPT-verbruiksopgave en het realistische energieverbruik mijlenver uit elkaar. De ervaring leert dat het verschil na de update van de elektromotor en het accupakket een stuk kleiner is.

©Igor Stuifzand

Zuinig met energie

Tijdens onze standaard verbruiksronde van 170 kilometer toonde de temperatuuraanduiding 5 graden Celsius aan. Om het op batterijpakket op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen, plus het op een behaaglijke warmte krijgen van het interieur (21 graden), wordt veel energie gevraagd. Desondanks resulteerde de verbruiksronde in een keurig gemiddelde van 16,8 kWh/100 km. Lancia geeft zelf een gemiddelde op van 14,3 kWh/100 km, en dat is onder gunstigere temperaturen zeker te benaderen.

Tijdens een lange snelwegrit van Amsterdam naar Nijmegen, met snelheden die rond de 100 km/h schommelden en een buitentemperatuur van zo′n 15 graden, noteerde de boordcomputer niet meer dan 13,3 kWh/100 km.

Berekend op basis van de gemiddelde waarde die we tijdens een kille avond op onze verbruiksronde scoorden, ligt met een volledig opgeladen 51 kWh-batterij een aanvaardbare actieradius van 305 kilometer in het verschiet.

Standaard heeft de Ypsilon een 11kW-boordlader, snelladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Van 20 naar 80 procent ′state-of-charge′ neemt 24 minuten in beslag.

©Igor Stuifzand

Geen ruimtewonder

Om achter het stuur plaats te nemen, moet je jezelf eerst door een krappe deuropening wurmen. Maar als je eenmaal zit, dan zit je ook prima in de met zacht fluweel beklede stoel. Bij zo′n compacte hatchback moet niet te veel worden verwacht van de ruimte, en daarvan is de Ypsilon vooral achterin het bewijs: alleen wanneer de voorstoelen een flink stuk naar voren worden geschoven, is op de achterbank een acceptabele hoeveelheid beenruimte te creëren.

De kofferbak heeft een inhoud van 309 tot 1118 liter. Meer dan voldoende wanneer je alleen of met z′n tweeën bent, maar om de Ypsilon een volwaardige gezinsauto te noemen, gaat veel te ver. Bij deze elektrische variant is het technisch niet mogelijk een trekhaak te monteren.

©Igor Stuifzand

Stabiele wegligging

Rijden doet de Lancia Ypsilon eigenlijk hetzelfde als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Zeker in de Sport-stand wordt de auto niet door het overige verkeer om de oren gereden; de Ypsilon is voor normaal huis-tuin-en-keukengebruik snel genoeg.

Het onderstel is behoorlijk stevig afgestemd, maar de relatieve beweeglijkheid heeft maar beperkt invloed op het rijcomfort. De auto komt op een minder egaal geasfalteerde weg nauwelijks tot rust, maar hij huppelt daarentegen niet uit het spoor.

De besturing geeft je voldoende terugkoppeling en is niet zo sterk bekrachtigd dat elke ademteug effect heeft op de rijrichting. Ook bij een kruissnelheid van 130 km/h heeft de auto een vertrouwenwekkende wegligging. De Ypsilon laat zien dat het inmiddels wat oudere basisplatform nog niet aan het einde van zijn Latijn is.

©Igor Stuifzand

Conclusie

Feitelijk is de Lancia Ypsilon een Opel Corsa of Peugeot 208 die met een andere, rijkere saus is overgoten. Het onderscheid zit vooral in het design en de aankleding. Hoewel we Lancia een gouden toekomst gunnen, lijkt dat in Nederland, waar het merk lange tijd niet actief is geweest, echter een onvoldoende solide basis voor indrukwekkende verkoopresultaten.

Je kiest voor de Ypsilon als je jezelf wilt onderscheiden van de massa, of wanneer je van oudsher een groot Lancia-liefhebber bent. Daarnaast is Lancia′s terugkeer en de introductie van de Ypsilon eigenlijk wat ongelukkig getimed. In het segment van de compacte EV′s zijn ontneemt de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric momenteel al zijn concurrenten de wind uit de zeilen.

©Igor Stuifzand