ID.nl logo
Het belang van goede tuindrainage: zo voorkom je wateroverlast
Huis

Het belang van goede tuindrainage: zo voorkom je wateroverlast

In ons regenachtige kikkerlandje is wateroverlast een veel voorkomend probleem. Als er regelmatig plassen in je tuin staan en de grond vochtig blijft, is het aanleggen van drainage een goede oplossing. Drainage in de tuin aanleggen kun je zelf doen, zodat je de aanlegkosten bespaart.

Na het lezen van dit artikel weet je alles over:

Dit is de reden waarom je een drainage in de tuin aanlegt (en waar je dat doet)

Voor de tuin is het niet goed als regenwater aan de oppervlakte blijft liggen. Je planten doen het er een stuk minder goed door en de wortels kunnen zelfs gaan rotten. Een drainage helpt de tuin om van het overtollige water af te komen. Je legt een drainagesysteem door je hele tuin of een specifiek deel waar je veel last van overtollig water hebt, zoals bij een terras.

Hoe leg je een drainagesysteem aan?

Als je verzekerd wilt zijn dat je nergens meer wateroverlast hebt, leg je een drainage door de hele tuin aan. Je gebruikt hier drainagebuizen voor. Dat zijn speciale pvc-buizen die bekleed zijn met een synthetische stof of kokos. Doordat de buizen overal gaatjes hebben, loopt het water erin en wordt water zo afgevoerd. De stof om de buizen heen beschermt de gaatjes tegen verstoppingen door de aarde en zand dat er ligt. Hoe diep je de buizen moet plaatsen, hangt af van de hoogte van het grondwaterpeil. Je moet ervoor zorgen dat het grondwaterpeil onder de buizen ligt.

Overtollig water in de tuin?

Hier vind je alles wat je nodig hebt om nattigheid het hoofd te bieden!

Je maakt sleuven in de grond van 20 centimeter breed. Het best is om de buizen slingerend door de tuin te laten lopen, maar de buizen moeten wel waterpas liggen. De buis zelf plaats je op minimaal 3 cm grind, grove zandkorrels of schelpen. Op de buis leg je hetzelfde materiaal.

Wanneer je tuin direct toegang heeft op een sloot, mag je het water daarin lozen. Maak de uiteindes van de buizen dan wel dicht met kippengaas. Hiermee voorkom je dat er muizen of ratten in de buizen kruipen en een verstopping veroorzaken. Als je geen sloot naast je huis hebt om te lozen, maak je een gesloten systeem waarbij je het water in een bassin laat opvangen.

Hydroblob als drainagesysteem

Een andere manier om een drainage aan te leggen, is door een Hydroblob te gebruiken. Dat zijn grote opvangbakken die je ingraaft in de tuin. Eén bak vangt tot wel 220 liter water op. De bak houdt het water vast tot de grond weer droog is. Zodra de grond weer vocht nodig heeft, laat de bak het water los. Het is een geschikt middel voor drainage in de tuin, rondom paden, afritten en terrassen. Het is een van de makkelijkere manieren om een drainagesysteem in je tuin aan te leggen.

Goten in het terras plaatsen

Om water van je terras kwijt te raken, gebruik je een goot met een afvoerrooster of afvoersleuf. Je graaft eerst het deel uit waar je ze wilt plaatsen. Leg ze in gestabiliseerd zand, 2 tot 5 mm lager dan het terras. Het makkelijkst is om een goot op een geplaatste afvoerbuis te plaatsen. Zo’n buis heeft meestal een uitloop van pvc. Het is prettig als je daar een stankafsluiter of bladvanger op plaatst. De geulen moeten horizontaal liggen en loodrecht zijn. Aan één zijde doe je wat pvc-hardlijm, zodat ze extra goed blijven zitten.

Discreter is een afvoersleuf. Je plaatst deze goten voordat je begint met het aanleggen van je terras. Het brede gedeelte van de sleuf leg je onder de bestrating.

Het terras onder afschot aanleggen

Het is ook mogelijk om de bestrating van het terras onder afschot te leggen. Je legt de tegels in dat geval met een daling van 1 centimeter per meter neer – dit is een afschot van 10 procent – zodat het water van het terras afloopt. Leg je de hele tuin opnieuw aan en ligt je tuin aan een sloot? Leg dan de hele tuin onder afschot aan. Paden leg je gebold aan, zodat het water er makkelijk afloopt.

Tip! Een tegeltuin heeft meer problemen met afwatering dan een tuin waar ook planten en borders zijn. Haal dus wat tegels uit de tuin en maak mooie borders met planten.

Professionele hulp nodig in jouw tuin?

Vraag een offerte aan voor hovenier:

▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis