Geniet van de zomer met een vegetarische BBQ

Geniet van de zomer met een vegetarische BBQ

Geplaatst: 13 juni 2024 - 12:07

Saskia van Weert

Vegetarisch barbecueën wordt steeds populairder – niet alleen onder vegetariërs, maar ook onder mensen die minder vlees willen eten. Als je niet gewend bent (ook) de focus te leggen op groenten en vleesvervangers, kan het lastig zijn een lekker menu samen te stellen. ID.nl helpt je op weg.

Lees ook: 5 handige tips voor een brandschone barbecue

Bij barbecueën denk je misschien direct aan een vleesfeest. Maar als je gasten verwacht die vegetarisch eten, of zelf eens wat mee variatie wilt, kun je het ook heel anders aanpakken. Wil je vleesloos grillen, dan zijn er allerlei aantrekkelijk keuzes om te genieten van smaakvolle, gezonde gerechten.

Wat heb je nodig?

Je kunt in principe elke barbecue gebruiken voor groentebereidingen, maar het is belangrijk dat je de temperatuur kunt reguleren. Groenten met veel suikers erin, zoals wortels en mais, kunnen verkolen als je ze op een te hoge temperatuur gaart. Ook een toestel met een deksel is aan te raden; dat voorkomt dat de warmte vervliegt en je eten maar aan één kant gaart.

Als je de keuze hebt, kies je dus het best voor een BBQ met temperatuurregeling en een thermometer in het deksel. Ook handige hulpjes zijn onmisbaar. Denk bijvoorbeeld aan grillroosters om verschillende groenten bij elkaar te houden, een stevige tang om zaken om te draaien en voldoende bordjes om rauwe en gare etenswaren gescheiden te houden. Zachte groenten zoals champignons gril je het best in een aluminium schaaltje.

Een mandoline is sowieso een handige hulp als je vaker met groenten aan de slag gaat die je dun wilt snijden. Mandolines zijn een soort schaven met een vlijmscherp mes, waarbij je de dikte van de plakken kunt instellen. Wel goed opletten dat je hand niet te dicht bij het mes komt! Voor het maken van chopped salads of het snel in stukjes hakken van bijvoorbeeld broccolistelen is een keukenmachine fijn, het kleine model Magimix bijvoorbeeld.

0

Powered by

logo

 Ook interessant: Yummy! Zomerse hapjes uit de airfryer

Tip: Groenten naast vlees?

Heb je een gemengde barbecue met een gast die geen vlees eet? Niet alle vegetariërs vinden het fijn als hun eten op dezelfde grill wordt bereid als dat van de vleeseters. Vraag van tevoren hoe de gasten erover denken en zorg dat je wat achter de hand hebt om eventueel gescheiden te grillen, bijvoorbeeld een tafelgrill of kleine elektrische barbecue.

Barbecue met groenten

© stockcreations

Ook interessant: 5 goede houtskoolbarbecues van max 500 euro

Groenten marineren

Groenten saai? Niet als je ze goed op smaak brengt. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Door groenten te marineren voordat je ze grilt, kunnen de smaken dieper doordringen en wordt de textuur verbeterd. Zorg ervoor dat je de groenten gelijkmatig marineert en laat ze voldoende tijd in de marinade trekken voordat je ze op de barbecue legt. Ziplockzakken zijn hier erg geschikt voor: je doet de marinade erin en daarna de stukken of plakken groenten. Goed verdelen met je handen, zipje dicht en hoppa de koelkast in.

Vleesvervangers op de BBQ

Let bij het grillen van vleesvervangers op de aangegeven grilltemperatuur en -tijden op de verpakking; vaak zijn ze al gaar en hoeven ze alleen te worden opgewarmd. Informeer vooraf bij je gasten of ze vleesvervangers willen en zo ja welke: er is veel te koop en lang niet iedereen vindt alles lekker.

Inspiratie: geweldige groenten van de grill

Heb je zin gekregen om aan de slag te gaan? Het internet staat vol met lekkere vegetarische BBQ-recepten. Hier al een paar ideetjes om je op gang te helpen:

Gemarineerde tofu: lekker aan een spies

Tofu is een vleesvervanger die je goed kunt inzetten tijdens een BBQ. Van zichzelf heeft tofu weinig smaak, dus als je er blokjes van snijdt en die marineert kun je er je eigen draai aan geven. Lekker aan een spies, afgewisseld met stukjes paprika. Gebruik kant-en-klare teriyakisaus of hoisinsaus met wat sesamolie en knoflook voor een simpele marinade en laat die een paar uur intrekken in de koelkast.  

Gegrilde tofu

© Bipul Kumar

Puntpaprika met feta: simpel bijgerecht

Snijd rodepuntpaprika’s in de lengte door, verwijder zaden en zaadlijsten en wrijf de helften in met wat olijfolie. Gril tot de schil gaat blakeren en het vruchtvlees zacht wordt. Snijd de helften in stukken en verdeel over een bord. Verkruimel er wat feta over en druppel lekkere balsamicoazijn over de salade. Serveer lauw.

Gegrilde courgette: allemansvriend

Snijd de courgette in plakjes van ongeveer 1 cm dik. Marineer de plakjes courgette in een mengsel van 2 eetlepels olijfolie, 2 teentjes gehakte knoflook, 2 eetlepels citroensap en zout en peper naar smaak. Laat een paar uur intrekken. Gril de plakjes tot ze mooi goudbruin en gaar zijn, ongeveer 4-5 minuten per kant.

Courgettes op de BBQ

© Iryna

Geroosterde aubergine: exotische topper

Snijd de aubergine in plakken van ongeveer 1 cm dik. Bestrooi de plakken aubergine met zout en laat ze 15-20 minuten uitlekken. Spoel ze vervolgens af en dep ze droog. Bestrijk de plakken aubergine met olijfolie en kruid ze met zout, peper en gedroogde kruiden zoals oregano of tijm. Gril de aubergineplakken tot ze zacht en goudbruin zijn, ongeveer 3-4 minuten per kant.

Portobelloburger: smakelijk op een broodje

Meng twee teentjes gehakte knoflook met een theelepel gehakte bladpeterselie. Meng met 50 gram roomboter op kamertemperatuur. Maak de portobello schoon en vul hem met de kruidenboter. Wikkel in aluminiumfolie en gril 15 minuten op een medium hete barbecue. Serveer op een zacht broodjes met wat rucola en mosterd.

Meer inspiratie nodig? In het boek De Groene Barbecue ontdek je tientallen heerlijke opties, gebaseerd op groenten die makkelijk verkrijgbaar zijn.


0

Powered by

logo

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten