ID.nl logo
Review Dreame H13 Pro – Krachtige steelstofzuiger voor nat en droog
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame H13 Pro – Krachtige steelstofzuiger voor nat en droog

De Dreame H13 Pro-steelstofzuiger is voornamelijk bedoeld voor het schoonmaken van harde vloeren. Ondanks het gewicht van 5,6 kilo gaat dat met een groot gemak. Dat heeft het apparaat onder meer te danken aan de nieuwe wieltjes en het zelfreinigende systeem.

Uitstekend
Conclusie

Al met al zijn we toch tevreden over de Dreame H13 Pro. Dat probleem met kabels is iets waar je gewoon even op moet letten en waar je gerust omheen kunt werken. Al had het wel fijn geweest natuurlijk als het systeem draden kan herkennen en dan stopt met zuigen. Helaas kun je verder niet bepalen hoeveel water de steelstofzuiger gebruikt, maar de vloer is vaak wel binnen vijf tot tien minuten helemaal droog. Dus heel erg is dat niet. De kanttekening is dat meer opties tot je beschikking hebben altijd fijn is, maar in dit geval pakt de werking in de praktijk gewoon goed uit.

Plus- en minpunten
  • Soepel en behendig door nieuwe wieltjes
  • Krachtige stofzuiger
  • Bijna geen omkijken naar
  • Redelijk geprijsd
  • Installatie zo gepiept
  • Goed dweilresultaat
  • Ledverlichting in kop
  • Accuduur kan tegenvallen (max. 40 minuten)
  • Oppassen met draden op de vloer
  • Schoonmaakmiddel fabrikant gebruiken
  • Dezelfde opvangbak voor stof en vies water
  • Geen taptijherkenning

Snoerloze steelstofzuigers heb je in allerlei soorten in maten. Sommige kunnen zowel harde vloeren als tapijten en kleden stofzuigen, maar kunnen niet dweilen. Andere modellen hebben een apart opzetstuk voor het dweilen en fungeren verder als een normaal model. De Dreame H13 Pro is echt een steelstofzuiger die bijna uitsluitend bedoeld is voor harde vloeren, aangezien de draaibare dweilkop er standaard op zit. Je kunt hem eraf halen als je dat wilt, waardoor je toch een kleed kunt stofzuigen, maar harde vloeren zijn duidelijk het echte doel.

©Wesley Akkerman

De ledverlichting gaat meteen aan zodra je begint met stofzuigen.

Dreame H13 Pro versus de concurrentie

De Dreame H13 Pro heeft een adviesprijs van 599 euro. In vergelijking met de modellen van Dyson is dat een mooie deal. Echter, de H12 Pro kost nu minder dan 350 euro, terwijl er ook wat dweilloze steelstofzuigers zijn die de helft of minder kosten. In vergelijking met de H12 Pro is wel een hoop veranderd. Zo heeft de H13 Pro ledverlichting in de kop zitten, zodat je goed kunt zien wat er voor je gebeurt. Dit lichtsysteem is minder goed dan dat van Dyson, dat door de groene laser nagenoeg elk stofdeeltje op de grond in beeld brengt.

Daarnaast heeft de Dreame H13 Pro veel betere wieltjes dan zijn voorganger (daar komen we later op terug) en een basisstation dat de dweilkop met heet water schoonmaakt. Je hoeft dus na het schoonmaken niet in de weer met die kop, zoals dat wel bij de Dyson v15s Detect Submarine het geval is. Dit model biedt vier modi (tegen drie op de H12 Pro). Je kunt kiezen voor de automatische stand, maar ook voor Suction, Ultra en Turbo. De maximale gebruikerstijd is met veertig minuten niet heel lang, maar wel meer dan genoeg voor ons huis van 57 vierkante meter.

©Wesley Akkerman

Zodra je op de powerknop drukt, blijft de Dreame H13 Pro aanstaan.

©Wesley Akkerman

Druk twee keer op de knop voor zelfreiniging, terwijl de stofzuiger op de basis staat, om het proces te starten.

Slim zelfreinigend systeem

Voordat je aan de slag gaat, moet je eerst alles uitpakken. De Dreame H13 Pro wordt geleverd met alles wat je nodig hebt en meer, bijvoorbeeld twee dweilkoppen en twee HEPA-filters. Zo heb je altijd een back-up beschikbaar, wanneer je de gebruikte onderdelen zelf wilt wassen. Vervolgens moet je de filters, tanks en de basis installeren. Dat gaat gemakkelijk: op de doos staat een handleiding én bovendien passen de onderdelen op slechts één plek , dus het kán eigenlijk niet fout gaan.

Het basisstation gebruik je voor twee dingen: het opladen en het zelfreinigende systeem. Dat opladen duurt drie tot vier uur, afhankelijk van hoelang je de Dreame H13 Pro gebruikt hebt. Zodra je de zelfreiniging start, is het basisstation ongeveer een half uur bezig. Het gebruikt het resterende water in het reservoir om de borstel schoon te maken op zestig graden. Dat is warm genoeg om geurtjes en bacteriën te verwijderen. De borstel draait om beurten twee kanten op en haalt dankzij een schraper ook eventuele haren en andere viezigheden weg.

Het zelfreinigende systeem activeer je handmatig door op de knop bovenop de steelstofzuiger te drukken wanneer je hem goed in het basisstation geparkeerd hebt. Dat is een handeling die snel went. Verder heb je eigenlijk, op dagelijkse basis, geen omkijken naar de Dreame H13 Pro. Het basisstation reinigt de borstel grondig en droogt hem daarna ook meteen. Daardoor hoef je dus niet nog apart iets af te wassen en te laten drogen. Al raden we wel aan zo nu en dan het station zelf even af te nemen, maar dat klusje mag eigenlijk geen naam hebben.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

De Dreame H13 Pro in de praktijk

Eens in de zoveel tijd zul je de watertanks willen schoonmaken. De tank voor schoon water wellicht niet, maar voor vies water wel. We gebruiken bijvoorbeeld nog steeds de Dreame L10s Ultra en die vieze watertank kan mettertijd behoorlijk gaan stinken. Maar verder hebben we echt heel weinig onderhoud aan die specifieke steelstofzuiger gehad.

Het H13 Pro-model weegt 5,6 kilo en is daarmee vrij fors. Hewel het apparaat soepel beweegt dankzij die vernieuwde wieltjes (draaien en kantelen is geen enkel probleem), merken we toch wat kramp in de handen na het gebruik.

Het gewicht van 5,6 kilo is overigens zonder het water dat je toevoegt. Achterop zit de tank voor schoon water, van 900 milliliter. Het vieze water wordt in een bak van maximaal 700 milliliter opgevangen. Dat is dezelfde bak waar ook het vuil in beland en waar je de HEPA-filter in aantreft. Omdat de Dreame H13 Pro één bak voor stof, viezigheid en het gebruikte water heeft, begrijp je waarom die zo nu en dan aan een schoonmaakbeurt toe is. Dit is een van de weinige nadelen van dit model; wellicht is een aparte opvangbak voor het stof een mooie upgrade voor een toekomstige opvolger.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Op het scherm kun je aflezen welke modus aanstaat en hoeveel energie de accu nog heeft.

Alleen het eigen schoonmaakmiddel

Wat we wel vaker tegenkomen bij robotstofzuigers of dweilende steelstofzuigers is dat de fabrikant aangeeft dat je alleen het zelfontwikkelde schoonmaakmiddel mag gebruiken. In het geval van Dreame is dat om ‘verstoppingen te voorkomen’, aldus de vertegenwoordiger. Gelukkig krijg je er standaard een flesje bij wanneer je dit model aanschaft. Ook is het schoonmaakmiddel gewoon via Amazon verkrijgbaar en soms in de aanbieding voor dertien euro. Een eigen schoonmaakmiddel kun je uitproberen, maar dan geheel op eigen risico.

Gelukkig is het wel een goed schoonmaakmiddel. We hebben het dopje gevuld en die in een volle watertank gegooid. Daarmee hebben we een groot deel van het huis hier gestofzuigd en gedweild. De accu was toen voor veertig procent leeg en de watertank was al over de helft. Maar het resultaat mag er zijn. Bepaalde watervlekjes die robotstofzuigers soms laten voor wat ze zijn, verdwijnen eenvoudig. Daarnaast beschikt de Dreame H13 Pro met een zuigkracht van 18.000 Pa over meer dan genoeg kracht om alles op te pakken wat er op de grond ligt.

Reactie Dreame op aanvullende vragen We hebben nog wat doorgevraagd over het gebruik van het merkeigen schoonmaakmiddel. Dreame vertelt daarover het volgende:

“De schoonmaakoplossing van Dreame heeft extensieve interne testen ondergaan. Daardoor garandeert het merk dat het schoonmaakmiddel geen risico vormt voor gebruik in combinatie met zijn stofzuigers. Je hoeft je daardoor geen zorgen te maken over corrosie of andere potentiële schade. Wanneer je middelen van andere merken gebruikt, dan loop je die garantie mis.”

De zuigkracht is zo sterk dat je echt moet opletten wanneer je in de buurt komt van kabels. Zo hebben we hier twee kabels die op de grond liggen. Eén daarvan is van een Philips Hue-vloerlamp, die van z’n vaste positie weggetrokken wordt wanneer de kabel in de zuigmond terechtkomt. Hoewel het systeem slim genoeg is om zichzelf uit te zetten wanneer je de H13 Pro rechtop op de grond plaatst, stopt het niet zodra er dus een kabel gespot wordt. Ook is het zo dat de dweil niet stopt met water afgeven wanneer je over een tapijt of vloerkleed gaat.

©Wesley Akkerman

De opvangbak met HEPA-filter.

©Wesley Akkerman

De tank met schoon water en het schoonmaakmiddel.

Dreame H13 Pro kopen?

Al met al zijn we toch tevreden over de Dreame H13 Pro. Dat probleem met kabels is iets waar je gewoon even op moet letten en waar je gerust omheen kunt werken. Al had het wel fijn geweest natuurlijk als het systeem draden kan herkennen en dan stopt met zuigen. Helaas kun je verder niet bepalen hoeveel water de steelstofzuiger gebruikt, maar de vloer is vaak wel binnen vijf tot tien minuten helemaal droog. Dus heel erg is dat niet. De kanttekening is dat meer opties tot je beschikking hebben altijd fijn is, maar in dit geval pakt de werking in de praktijk gewoon goed uit.

Meer steelstofzuigers bekijken?

Ideaal voor een snelle reiniging
▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: