ID.nl logo
Windows-probleemrapportage
© Reshift Digital
Huis

Windows-probleemrapportage

Windows is zo slim om bij programmaproblemen zelf op zoek te gaan naar oplossingen. Vandaar dat u bij problemen een melding op het scherm ziet verschijnen dat er online naar oplossingen wordt gezocht. Helaas wordt er vaak niets gevonden. Daarom is het wel zo handig dat u kunt aangeven of Windows dit wel uit zichzelf mag doen.

1. Online zoeken

Na een programmacrash gaat Windows automatisch online kijken of er een oplossing voor het probleem is. Op zich mooi, maar het kan vervelend worden als een programma dat u regelmatig gebruikt steeds onderuitgaat en er geen oplossing gevonden wordt. Het online zoeken duurt nogal lang, dus al die tijd zit u lijdzaam af te wachten tot u eindelijk weer verder kunt werken. Beter is het als u dit online zoeken kunt overslaan. Na enkele dagen of weken kunt u dan eventueel zelf een nieuwe poging doen. De kans is uiteraard altijd aanwezig dat er dan wel een oplossing beschikbaar is. Het gedrag dat Windows vertoont zodra een programma in de problemen komt, stelt u in via het onderdeel Probleemrapportage van het configuratiescherm. U klikt op Start / Configuratiescherm / Systeem en beveiliging / Onderhoudscentrum. Daarna klikt u in de linkerkolom op Instellingen voor Onderhoudscentrum wijzigen en tot slot onderin het scherm op Instellingen voor probleemrapportage.

©PXimport

Het gedrag van de probleemrapportage stelt u in via het onderhoudscentrum.

2. Selectief zoeken

Het standaardgedrag van Windows is dat er automatisch online naar oplossingen gezocht wordt. Hiertoe wordt een probleemrapport aangemaakt en naar Microsoft verzonden, met daarin onder andere de naam en de versie van het programma. Als er geen oplossing bekend is, kan er om aanvullende informatie gevraagd worden, zodat die gebruikt kan worden om het probleem alsnog te analyseren en op te lossen. Vaak is het handiger om de keuze te krijgen of er naar oplossingen gezocht moet worden. Dat kan door te kiezen voor de optie Vragen om bevestiging voordat naar oplossingen wordt gezocht. Zo hebt u alle vrijheid en voorkomt u zinloos zoeken wachten. De laatste optie Nooit naar oplossingen zoeken kunt u beter niet activeren. Wat ook handig kan zijn bij hardnekkige probleemprogramma's, is dat u alleen die exemplaren uitsluit van het zoekproces. Dat kan door onderin te klikken op de link Programma's uitsluiten van probleemrapportage. Klik op Toevoegen en blader dan naar het bewuste programma.

©PXimport

U kunt Windows laten vragen om een bevestiging voordat er naar oplossingen wordt gezocht.

3. Oplossingen zoeken

Benieuwd of er inmiddels wél oplossingen zijn voor de probleemprogramma's waarmee u te maken hebt? U kunt dit nagaan door te gaan naar Start / Configuratiescherm / Systeem en beveiliging / Onderhoudscentrum. Klik op Onderhoud zodat dit onderdeel wordt uitgeklapt en daarna op Naar oplossingen zoeken. Of u roept een handig overzicht op via link Betrouwbaarheidsgeschiedenis weergeven. U ziet dan een grafiek met per week of per dag wanneer er wat is fout gegaan. Niet alleen verongelukte programma's, maar ook andere problemen zijn er te zien. Klik op een dag of week zodat de betreffende meldingen getoond worden. Dubbelklik op een regel om een gedetailleerd probleemverslag te zien, of kies voor Zoek naar een oplossing om voor alleen dit probleem te kijken naar een oplossing. Onder Actie ziet u of er al een oplossing gevonden is. Klikt u op Alle probleemrapporten weergeven. dan ziet u onder andere welke rapporten wel en niet verstuurd zijn. Een rapport alsnog versturen kan via Zoeken naar een oplossing.

©PXimport

In een handig overzicht worden de problemen op datum getoond.

▼ Volgende artikel
Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL
Huis

Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL

Wie deze Black Friday écht wil besparen op zijn mobiele abonnement, komt al snel uit bij de combinatie Simyo en CashbackXL. Want waar de meeste providers één losse korting aanbieden, stapel je hier twee voordelen op elkaar: scherpe Black Friday-prijzen én een royale cashback. Zo wordt mobiel internetten ineens verrassend goedkoop, zonder dat je hoeft in te leveren op snelheid of flexibiliteit.

Black Friday is hét moment om je mobiele abonnement eens goed onder de loep te nemen. Dit jaar pakt Simyo extra groot uit met tot 75 procent korting op alle internetbundels, en wie via CashbackXL bestelt, krijgt daarbovenop tot 40 euro cashback. Een combinatie die de sowieso al betaalbare provider tijdelijk nóg aantrekkelijker maakt.

Tot 75 procent korting op databundels

Tijdens de Black Friday-periode verlaagt Simyo de prijzen van al zijn databundels van 2 tot 30 GB. Bij een tweejarig contract geldt de korting 12 maanden, bij een eenjarig contract 6 maanden. Na deze periode betaal je weer de standaardprijs (die gelukkig ook vrij laag is). Omdat Simyo zijn bundels maandelijks laat aanpassen, profiteer je gedurende je volledige kortingsperiode ook als je van bundel wisselt.

De actietarieven liggen opvallend laag. Zo kost de databundel van 30 GB tijdelijk 1,50 euro in plaats van 7 euro, en betaal je voor 2 GB tijdelijk slechts 50 cent per maand. Wie veel belt, kan voor 1 euro extra per maand onbeperkt bellen toevoegen. Klanten met KPN-thuisinternet krijgen via Simyo Compleet bovendien 10 GB extra data per maand cadeau.

Extra besparen via CashbackXL

Wie deze Black Friday-kortingen wil combineren met cashback, moet via CashbackXL doorklikken naar Simyo. Afhankelijk van je keuze ontvang je:

  • 40 euro cashback bij een nieuw tweejarig sim-only-abonnement

  • 30 euro cashback bij een eenjarig sim-only of een abonnement met telefoon

  • 25 euro cashback bij een verlenging

  • 2,50 tot 20 euro cashback bij prepaid-opwaarderingen

De spelregels

CashbackXL werkt eenvoudig, maar er zijn een paar belangrijke regels om rekening mee te houden. Wie deze stappen volgt, krijgt zijn cashback vrijwel altijd zonder problemen uitgekeerd.

Zoals we hierboven al hebben gemeld, moet je via CashbackXL doorklikken naar Simyo en in dezelfde sessie je bestelling afronden. Dat betekent: niet tussendoor de pagina sluiten of later terugkomen via een andere link. Daarnaast moeten cookies geaccepteerd worden en mag er géén adblocker actief zijn, omdat die de benodigde tracking tegenhouden.

Ook belangrijk: gebruik géén andere kortingscodes tijdens je bestelling, want die kunnen ervoor zorgen dat je cashback wordt afgekeurd. De cashback wordt volgens CashbackXL meestal binnen tien minuten bevestigd, en de daadwerkelijke uitbetaling volgt doorgaans binnen twee maanden. Houd er verder rekening mee dat er geen cashback wordt uitgekeerd bij abonnementen waarvan het maandbedrag onder de 5 euro ligt.

Waarom Simyo?

Simyo maakt gebruik van het 5G-netwerk van KPN, met snelheden tot 300 Mbit/s. Daarbij kun je elke maand je bundels aanpassen en optioneel een dataplafond instellen, zodat internet automatisch stopt wanneer je bundel op is. Je zit dus niet alleen voordelig, maar ook flexibel en veilig.

Volgens CashbackXL loopt de complete Black Friday-actie, inclusief cashback, door tot en met 7 december 2025. Daarna vervallen zowel de extra hoge kortingen op de databundels als de verhoogde cashback-bedragen. Wees er dus snel bij!

▼ Volgende artikel
Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina
Huis

Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina

Op ID.nl en op het TikTok-kanaal Power Unlimited Tech zie je geregeld tests van de nieuwste gadgets en apparaten. Daarnaast worden op Review.nl (dat ook bij ons moederbedrijf hoort) allerlei producten getest door gewone consumenten. Alles wat na afloop terugkomt, krijgt een tweede kans bij ons. Correctie: bij júllie. Want de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore is nú geopend!

View post on TikTok

🧪Wat Review.nl precies doet

Review.nl is ons platform waar consumenten nieuwe producten testen. Want die kijken toch anders naar producten dan professionele reviewers. Hoe iets bevalt in de praktijk, in het dagelijks leven, ook bij langer gebruik: dat is wat veel mensen willen weten voordat ze zelf naar de (web)winkel lopen.

Vaak willen deze consumentenreviewers het product dat ze getest hebben overnemen, omdat ze eigenlijk niet meer zonder kunnen. Maar soms komen er ook spullen terug, bijvoorbeeld omdat testers al iets vergelijkbaars hebben. Die producten zijn vaak maar een paar weken gebruikt. Zo goed als nieuw dus – en daarom verdienen ze een tweede leven.

🎯Tweede ronde op Vinted

De beste exemplaren bieden we nu aan via onze nieuwe Vinted-pagina. Daar vind je tweedekans elektronica die er nog prima uitziet, maar niet meer als nieuw verkocht wordt. Denk aan smartwatches, koptelefoons, muizen en toetsenborden. Het aanbod wordt regelmatig aangevuld, dus het loont om af en toe even te kijken.

Toptechtweedehands!

Check de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore