ID.nl logo
Windows Geluidsrecorder: meer dan een nieuwe naam
© JR
Huis

Windows Geluidsrecorder: meer dan een nieuwe naam

Om geluid op te nemen, heb je in Windows 11 geen extra software nodig. De app Geluidsrecorder is prima geschikt om podcasts, gesprekken en interviews vast te leggen. De geluids- en spraakopname-app is lang erg basic geweest, maar de bijgewerkte versie in Windows 11 brengt daar verandering in.

Soms wil je gewoon snel een geluid opnemen. De Geluidsrecorder in Windows 11 is hiervoor uitermate geschikt. We bekijken hoe de app werkt en hoe je problemen bij een audio-opname verhelpt.

  • Geluid opnemen
  • Punten in opname markeren
  • Opnamekwaliteit instellen
  • Microfoontoegang herstellen
  • App opnieuw instellen

Lees ook: Het oor wil ook wat: personaliseer de Windows-geluiden

In Windows 10 heette deze toepassing nog Voicerecorder, maar in Windows 11 draagt de opvolger de naam Geluidsrecorder. Wees gerust, het gaat om meer dan een naamsverandering. Net als zijn voorganger is Geluidsrecorder een eenvoudige en gebruiksvriendelijke app waarmee je in een mum van tijd geluiden kunt opnemen als je geen zin hebt om meer uitgebreide audiosoftware te installeren. Wat hetzelfde blijft, is de eenvoud in gebruik, maar de app heeft wel een ander uiterlijk en nieuwe functies gekregen. Als het goed is, staat de app al op je Windows 11-pc. Is dat niet het geval, dan kun je hem ook nog installeren via de Microsoft Store. We bekijken hoe deze app werkt en hoe je problemen bij een opname verhelpt.

Wat ontbreekt Een belangrijke functie die ontbreekt, maar die wel aanwezig was in de versie van Windows 10, is de mogelijkheid om opnames bij te snijden. We hopen dat Microsoft deze mogelijkheid toch zal terugbrengen met een volgende update. Om geluidsbestanden te trimmen kun je een krachtigere tool gebruiken zoals het gratis, opensource Audacity, dat ook multitrack-opnamen, heel veel effecten en een overvloed aan bestandsformaten biedt.

In Voicerecorder van Windows 10 kun je wel audiotracks bijsnijden, in Geluidsrecorder kan dat niet.

Geluid opnemen

Plug je microfoon in, zoek de app Geluidsrecorder en start de app. Kijk dan even in de linkerbenedenhoek of het programma de juiste microfoon heeft aangesproken. Als je meerdere microfoons hebt, dan kun je hier het gewenste opnameapparaat selecteren. Om de opname te starten, klik je op de rode knop onderaan of gebruik je de combinatie Ctrl+R. Om de opname te pauzeren, is er de Pauzeknop of druk je op Alt+P. Doe hetzelfde verder te gaan met de opname.

Het meest opvallende nieuwe element is de grafische weergave van de geluidsgolven die verschijnen terwijl je audio opneemt en afspeelt. De golfvorm past altijd in het venster, zodat je niet hoeft te scrollen om materiaal buiten het werkvenster te zien. Om de opname te stoppen is er de Stop-knop of druk je op Escape of Enter.

Je krijgt een visuele weergave van de geluidsgolven te zien.

Markeren

Terwijl de opname loopt, kun je bepaalde punten markeren met Ctrl+M of de knop Markeren, die je in de rechterbenedenhoek vindt. Zo’n markering onderbreekt de opname niet, maar straks bij het beluisteren kun je dan wel sneller naar het juiste punt in de opname navigeren. Zo’n markering verschijnt als een rood streepje in de geluidsbalk. Veronderstel dat je verschillende markeringen hebt geplaatst, dan kun je snel van de ene markering naar de andere schakelen via het menu Markeringen, dat uitklapt als je op het pijltje rechtsonder klikt.

We hebben vier markeringen aangebracht die we met een muisklik kunnen bereiken.

Audio afspelen

De audio wordt automatisch opgeslagen in de map Geluidsopnamen, te vinden in de map Documenten. Je vindt de lijst ook in de linkerbalk van Geluidsrecorder. Uiteraard kun je de map Geluidsopnamen openen en daar op het .m4a-bestand dubbelklikken zodat je de opname kunt beluisteren. Nog gemakkelijker gaat het via Geluidsrecorder. Kies het bestand in het linkerdeelvenster en klik op de knop Afspelen of gebruik de spatiebalk. Met de spatiebalk kun je het afspelen ook pauzeren.

Een andere nieuwe functie is de mogelijkheid om de afspeelsnelheid te wijzigen. Je hebt de keuze, variërend van een kwart van de snelheid tot vier keer de oorspronkelijke snelheid. Bovendien is het mogelijk om geluidsbestanden te openen die je niet hebt opgenomen met Geluidsrecorder. Daarvoor dient de knop Bestand importeren. Vervolgens navigeer je naar het audiobestand op de harde schijf en klik je op Openen. Hierdoor verschijnt het bestand in het linkernavigatievenster, klaar om af te spelen.

Je kunt de afspeelsnelheid regelen in verschillende stappen.

Audio hernoemen

In het linkerdeelvenster zie je alle opnames die je maakt. Iedere opname krijgt de naam ‘Aan het opnemen (nummer)’, gevolgd door de datum en tijd. Daaronder lees je ook hoelang de opname duurt. Na een tijdje weet je vast niet meer over welke opname het gaat. Daarom geef je deze bestanden liever duidelijke namen. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies Naam wijzigen. Typ de nieuwe naam en bevestig nog een keer met de rode knop. Hierdoor wordt de nieuwe naam zowel toegepast in de app als in het bestand.

In plaats van de rechtermuisknop te gebruiken kun je ook het via het menu de naam van ieder bestand aanpassen, dus via de knop met de drie puntjes in de rechterbovenhoek. Om een bestand te verwijderen, selecteer je eerst het audiobestand en druk je daarna op de Delete-toets, of gebruik je de rechtermuisknop en de opdracht Verwijderen.

Je kunt de afspeelsnelheid regelen in verschillende stappen.

Audio delen

Vanuit Geluidsrecorder is het mogelijk om bestanden te delen met andere mensen. Weer klik je met de rechtermuisknop op het bestand. Kies de optie Delen. Daarna selecteer je de wijze waarop je dit bestand wilt delen. Dat kan via mail, maar ook via de functie Naburig delen; een optie om rechtstreeks bestanden uit te wisselen met apparaten in de buurt. Onderaan kun je ook Delen via Teams selecteren. Kies de deelmethode en volg de aanwijzingen op het scherm om het proces te voltooien. Het is natuurlijk ook mogelijk om in het contextmenu de optie Weergeven in map te selecteren. Op die manier kom je in Windows Verkenner, waar je het bestand handmatig kunt ophalen en delen op de manier die je wenst.

Vanuit Geluidsrecorder kun je audiobestanden rechtstreeks delen.

Opnamekwaliteit

Geluidsrecorder biedt een verrassend aantal audiobestandsformaten om je werk in op te slaan. Standaard bewaart het programma alle audiobestanden in de aac-indeling. Dat kun je aanpassen via de drie puntjes. Open de Instellingen en ga naar Indeling. Er zijn vijf mogelijke opname-indelingen: AAC (standaard), MP3, WMA, FLAC (zonder kwaliteitsverlies) en WAV (zonder kwaliteitsverlies). Daaronder kun je de audiokwaliteit selecteren: Automatisch, Beste (hoogste kwaliteit, grotere bestandsgrootte), Hoog (aanbevolen), Gemiddeld (kleinste bestandsgrootte). Zodra je de keuze hebt gemaakt, is de nieuwe configuratie van toepassing en gebruikt de app deze instellingen bij de volgende opname. Eerder gemaakte opnamen worden niet omgezet in een andere kwaliteit of indeling. Converteren is niet mogelijk. De laatste instelling die je kunt aanpassen is het thema van Geluidsrecorder. Je kunt kiezen voor een donker of licht thema. Of je laat de app gewoon de keuze van de systeeminstelling volgen.

Kies eerst de opname-indeling en daarna de audiokwaliteit.

Lees ook: Zo verbeter je de geluidskwaliteit in Windows 11

Problemen

Microfoontoegang herstellen

Vindt Geluidsrecorder de juiste microfoon niet? Dan is het mogelijk dat je de app-toegang tot de Microfoon in Windows 11 moet herstellen. Gebruik de combinatie Windows-toets+I om de Instellingen te openen en klik in de linkerkolom op Privacy en beveiliging. Daarna selecteer je aan de rechterkant de optie Microfoon. In de Microfoon-pagina controleer je eerst of de schakelaar Microfoontoegang op Aan ingesteld staat. Vervolgens kijk je bij Apps toegang verlenen tot uw microfoon. In deze lijst alfabetisch geordende apps scrol je tot je bij Geluidsrecorder komt. Ook hier moet de schakelaar aanstaan. Als het goed is, zou de microfoon nu moeten werken met de Geluidsrecorder-app.

Zorg dat de microfoon kan gebruikt worden met de app Geluidrecorder.

Probleemoplosser

Is het probleem nog niet verholpen, dan volg je de volgende stappen: open de Instellingen nogmaals, maar deze keer klik je in de linkerkolom op Systeem. Daarna open je de pagina Problemen oplossen aan de rechterkant. Vervolgens kies je de optie Andere probleemoplossers. In het volgende scherm zie je bij de groep Meest voorkomende de optie Audio en daar gebruik je de knop Uitvoeren. Zo kom je op de pagina We helpen u graag. Daar omschrijf je het probleem kort, bijvoorbeeld ‘Problemen met microfoon oplossen’. Volg dan de aanwijzingen om het proces te voltooien. Via deze weg kun je ook contact nemen met de Microsoft-ondersteuning.

Beschrijf het probleem dat je ondervindt.

Problemen met Geluidsrecorder

Ondervind je in de plaats van met de microfoon problemen met de app Geluidsrecorder? Ga dan naar de Instellingen en selecteer Apps. Kies de pagina Geïnstalleerde apps aan de rechterkant. Dan krijg je een alfabetische lijst te zien van alle apps op de pc. Zoek de app Geluidsrecorder en klik op de drie stippen achter de naam van de app. Op die manier kun je de Geavanceerde opties openen.

Scrol in dit venster tot je bij de rubriek Opnieuw instellen komt en gebruik de knop Herstellen. Eventueel kun je ook de knop Opnieuwinstellen gebruiken. Met de eerste optie wordt de app gerepareerd en merk je geen wijzigingen in de app-weergave. Met de tweede wordt de app opnieuw geïnstalleerd. Daarbij worden de opnamen niet verwijderd van de harde schijf, maar de verwijzingen zullen wel uit het linkerdeelvenster verdwijnen in Geluidsrecorder. Je kunt echter de Import-functie gebruiken om de opnames opnieuw aan de app toe te voegen.

Je kunt de app herstellen of opnieuw instellen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.