ID.nl logo
Veelzijdig OneDrive: van back-upplatform tot mediaspeler
© Andreas Prott - stock.adobe.com
Huis

Veelzijdig OneDrive: van back-upplatform tot mediaspeler

Veel gebruikers zien OneDrive als het online back-upsysteem van Microsoft. Toch is OneDrive meer dan dat. Het is uiteraard een productiviteitstool waarmee je overal en op elk apparaat toegang hebt tot je gegevens. Maar wij richten ons nu vooral op de mogelijkheden die deze toepassing biedt voor creatieve geesten.

In dit artikel lees je op welke verrassende wijzen je Microsoft OneDrive nog meer kunt gebruiken:

  • Media streamen
  • Bestanden insluiten op je website
  • Documenten scannen
  • Eenvoudige en snelle fotoverbetering
  • Documenten delen
  • Bestand toevoegen aan agendagebeurtenis in Outlook

Lees ook: Zo laat je OneDrive niet de controle over je bestanden overnemen

Wie een Microsoft 365 Family-abonnement heeft, mag de Premium Microsoft 365-apps delen met vijf anderen. De 1 TB beveiligde cloudopslag die aan dit abonnement is gekoppeld, wordt niet gedeeld door de leden, maar zelfs vermenigvuldigd. Je kunt dus gezamenlijk maximaal 6 TB cloudopslag gebruiken. Bovendien is OneDrive niet gekoppeld aan een Windows-licentie, wat mensen vaak denken. Ook Mac-gebruikers kunnen probleemloos gebruikmaken van dit online platform. Naast werk kun je OneDrive ook voor andere leuke dingen gebruiken.

Media streamen

Vanuit OneDrive kun je overal genieten van videobestanden die je vooraf hebt geüpload. Zolang je over voldoende opslagruimte beschikt, kun je films in mp4-, avi-, flv-, mov-, 3gpp-, mkv- en mmv-formaten rechtstreeks vanuit OneDrive streamen. Zoek de video op in OneDrive en dubbelklik erop om deze te openen. Afhankelijk van de internetverbinding en de grootte van het mediabestand kan het zijn dat je even moet wachten tot de video is gebufferd. De film begint vervolgens automatisch met afspelen.

Met de knoppen onderaan kun je de video starten en stoppen, het geluid regelen en de film schermvullend bekijken. De vierde knop zie je niet in Windows 10, maar wel in Windows 11. Hiermee kun je de resolutie aanpassen waarin je de video streamt. Je hebt de keuze uit 1080p HD, 720p HD, 480p, 360p of 240p. Als je merkt dat de 1080p-resolutie te traag streamt, kun je beter overschakelen naar een lagere resolutie.

Je kunt de resolutie van de stream aanpassen.

Bestanden insluiten

Wil je een audiobestand, video, afbeelding, pdf of ander bestand op je website of blog insluiten? Upload het bestand dan eerst naar OneDrive. Vervolgens haal je de html-insluitcode op en voeg je die in op de site waaraan je werkt. Je hoeft dit mediabestand dus niet meer te uploaden naar de provider van je website.

Om dit te doen, selecteer je het bestand door op het keuzerondje te klikken, of je opent het bestand in OneDrive. Daarna kies je in het bovenste menu de optie Insluiten. Aan de rechterkant opent een balk die bevestigt dat je dit bestand kunt insluiten. Klik op de blauwe knop Genereren. Kopieer de html-insluitcode in het tekstvak en plak deze op de gewenste plek in je website. Iedereen die je blog of website bezoekt, kan het bestand vanaf dat moment bekijken zonder zich aan te melden.

Plak deze insluitcode in je website of blog.

Digitaal archief maken

De mobiele versie van OneDrive beschikt over een uitstekende scanfunctie om papieren documenten te digitaliseren. Hiermee kun je dus een digitaal archief samenstellen van belangrijke persoonlijke bestanden, zoals oude familiefoto’s, naamkaartjes en herinneringen.

Zorg ervoor dat je eerst de gratis OneDrive-app downloadt in de App Store of Google Play. Start daarna de app en tik op het camerapictogram. Positioneer het document dat je wilt scannen in het kader. Onderaan kies je of je een document vastlegt, een whiteboard, een visitekaartje of een foto. Tik op de witte stip om een opname te maken en pas daarna de randen van de scan aan om ervoor te zorgen dat alleen de belangrijkste delen van het document worden weergegeven.

Ben je tevreden? Tik dan op Bevestigen. Gaat het om een document van meerdere pagina’s? Gebruik dan de knop Toevoegen in de linkerbenedenhoek om de volgende pagina’s te scannen. Als je klaar bent, tik je op Gereed. Geef het document een naam en tik op het blauwe vinkje in de rechterbovenhoek om het op te slaan.

Geef de marges aan van het document dat je scant.

Microsoft 365 in zakformaat

In de mobiele OneDrive-app heb je toegang tot alle bestanden die op OneDrive zijn opgeslagen. Om deze bestanden te bereiken, open je eenvoudig de OneDrive-app en tik je op het pictogram Bestanden onderaan het scherm. Selecteer vervolgens het document dat je wilt bekijken of bewerken.

Je kunt het bestand verplaatsen, offline beschikbaar maken of afdrukken. Daarnaast kun je de bestandsnaam wijzigen, de details van het bestand opvragen of het openen in een andere app. Als je de benodigde Office-apps nog niet op je mobiele apparaat hebt geïnstalleerd, verschijnt er een scherm met de vraag of je de app wilt downloaden om het document te bewerken.

Wat wil je doen met het geselecteerde online bestand?

Foto’s verbeteren

Heb je een foto gemaakt die te licht of te donker lijkt? Met deze app kun je de belichting en de kleurverzadiging van de afbeeldingen aanpassen. Je beschikt ook over een set creatieve filters. Verder kun je je foto bijsnijden, roteren en delen. Ben je klaar met de bewerkingen? Tik dan op de foto en houd je vinger ingedrukt om de nieuwe versie te vergelijken met de oorspronkelijke versie.

Meer bewerkingsmogelijkheden nodig? Darktable: bewerk je foto's met hét gratis Lightroom-alternatief

Behalve de optimaliseringstools beschik je ook over creatieve filters.

Tags en labels toevoegen

Foto’s worden automatisch door OneDrive in de galerie verzameld. OneDrive helpt je om de foto’s te organiseren en terug te vinden met tags of labels. Wanneer je een foto selecteert, tik je op de informatieknop. Dit is het pictogram van een cirkeltje met de letter i. Aan de rechterkant verschijnt een voorvertoning van de foto en het pad waar deze foto zich bevindt. Je kunt ook zelf een beschrijving voor de foto invoeren.

Kijk ook eens naar de labels. Standaard voegt de AI van OneDrive op basis van de inhoud automatisch tags toe. Helaas zijn deze tags in het Engels. Soms maakt de AI een fout, maar dit kun je corrigeren. Door op het kruisje achter de naam van een tag te klikken, verwijder je het label.

Als je op de knop Tag toevoegen klikt, kun je zelf labels typen. Met deze tags kun je via het zoekvak bovenaan snel de juiste foto terugvinden. Ook lees je de afmetingen van de foto in pixels, de grootte in MB, de wijzigingsdatum en de datum wanneer de foto is geüpload. Bij foto’s die met een smartphone zijn genomen, zie je op een Bing-kaartje de locatie waar de foto is gemaakt.

Wil je ook overzicht over je andere bestanden? Zo beheer je met Air Explorer al je bestanden die in de cloud zwe(r)ven

Je kunt naast de automatisch gegenereerde tags zelf labels toevoegen.

Albums samenstellen

Na verloop van tijd bevat je galerie waarschijnlijk veel foto’s. Via het zoekvak of de tijdlijn kun je de juiste foto terugvinden. Deze tijdlijn is in het begin niet zichtbaar. Om de tijdlijn te bekijken, beweeg je de muisaanwijzer naar de rechterkant van de galerie. De tijdlijn van alle foto’s verschijnt dan met een indicator die het gemakkelijk maakt om naar de juiste periode te navigeren.

Selecteer de foto’s die je aan een album wilt toevoegen en klik op de knop bovenaan: Toevoegen aan album. Er verschijnt een pop-up waarin je een nieuw album kunt maken of een eerder gemaakt album kunt kiezen. Wat je in een OneDrive-album plaatst, zijn geen echte foto’s, maar verwijzingen ernaar. Wanneer je een foto aan een album toevoegt, blijft deze in de map staan waar hij zich bevindt.

Je kunt ook in de linkerbalk Foto’s selecteren en daarna bovenaan de knop Albums gebruiken. Vervolgens kun je een nieuw album maken of een bestaand album openen. Voeg daarna de foto’s toe aan het album. Zo’n album kun je delen, net zoals een map met foto’s o. Een foto kan aan meerdere albums worden toegevoegd.

Via de tijdlijn schakel je snel naar de gewenste periode.

Metagegevens bekijken

Elk bestand dat je uploadt naar OneDrive bevat metadata. Dit zijn gegevens die niet verwijzen naar de inhoud, maar informatie geven over het bestand zelf. Je kunt onder andere lezen wie de auteur is, de aanmaakdatum, de wijzigingsdatum, de bestandsgrootte, de versiegeschiedenis en de deelmachtigingen.

Afbeeldingen bevatten ook specifieke exif-gegevens (Exchangeable Image File Format). Deze gegevens geven bijvoorbeeld aan wanneer een foto is genomen, met welke camera, of er een flitser is gebruikt, en meer. Exif-informatie kan interessant zijn, maar het kan ook een privacyrisico vormen. Zo kan bij deze informatie de locatie van de foto worden vermeld.

Om de metadata van een bestand te bekijken, tik je op het keuzerondje om het bestand te selecteren. Vervolgens tik je op Details in het menu bovenaan. De metadata worden weergegeven in het venster aan de rechterkant.

Bij de details lees je de metagegevens.

Documenten delen

Zoals bij alle cloudopslagdiensten is OneDrive handig om belangrijke documenten met anderen te delen. Dat hoeft niet altijd voor professionele doeleinden te zijn. Je kunt onder andere recepten, boekaanbevelingen en interessante titels op Netflix delen. Het is belangrijk om alles consequent in mappen en submappen te ordenen, zodat je OneDrive goed georganiseerd blijft. Degenen met wie je de bestanden deelt, kunnen commentaar geven, wijzigingen aanbrengen en de gedeelde bestanden downloaden.

Om een bestand of map te delen, tik je eerst op het keuzerondje naast de naam. Dit staat links als je de weergave Lijst of Compacte lijst gebruikt. In de weergave Tegels staat het selectierondje rechtsboven in de tegel. Nadat je de selectie hebt gemaakt, tik je op Delen in het bovenste menu. In het pop-upvenster Koppeling verzenden typ je de e-mailadressen van degenen met wie je het bestand wilt delen. Als je in Outlook groepen hebt aangemaakt, kun je hier ook de naam van de groep invullen. Eventueel kun je een bericht toevoegen en tik je daarna op de knop Verzenden.

Onderaan in dit venster staat de optie Koppeling kopiëren. Als je hierop klikt, wordt de link naar het klembord gekopieerd. Je kunt deze link vervolgens naar anderen sturen via WhatsApp, Messenger, Instagram of andere berichtenapps.

Verzend de koppeling naar iemand met wie je de map of het bestand wilt delen.

Automatisch opslaan

Als je in Word, Excel, PowerPoint of OneNote werkt, zie je bovenaan de schakelaar Automatisch opslaan. Deze knop staat standaard aan, wat betekent dat het Microsoft 365-programma regelmatig back-ups maakt naar OneDrive. Werk je in de online versie van Office 365, dan worden je documenten altijd automatisch opgeslagen.

Om deze veiligheid in een Microsoft 365-app in te schakelen, moet je je eerst aanmelden met je Microsoft-account. Daarvoor klik je rechtsboven op Aanmelden. Voer vervolgens je inloggegevens, zoals je wachtwoord of pincode, in. Na het aanmelden tik je op de schakelaar Automatisch opslaan in de linkerbovenhoek. Selecteer je OneDrive-account en geef het document een naam en bevestig. Iedere keer wanneer je wijzigingen aanbrengt worden ze opgeslagen in de cloud.

Als je een document vergeet op te slaan, wordt dat toch automatisch bewaard in de cloud.

Toevoegen aan Outlook

Aan bepaalde gebeurtenissen in de Outlook-agenda kun je bestanden van OneDrive toevoegen. Dit kan bijvoorbeeld een uitnodiging, afbeelding, voorstel of verslag zijn. Klik hiervoor in het linkermenu op de agenda en selecteer een datum om deze gebeurtenis te openen.

Selecteer vervolgens het tabblad Invoegen en kies linksboven voor Bestand. Onderaan dit keuzemenu gebruik je de optie Door weblocaties bladeren. Selecteer hier je OneDrive-account. Zoek in het dialoogvenster naar het bestand en bevestig met de knop Invoegen. Daarna kun je kiezen hoe je dit bestand wilt bijvoegen. Wil je de Koppeling delen? Of ga je voor de optie Bijvoegen als kopie (afbeelding 10)? Wanneer je de eerste optie kiest, zien anderen die via Outlook ook toegang hebben tot dit evenement, in realtime de wijzigingen die je aanbrengt. Ga je voor de tweede optie, dan ontvangt iedereen een apart exemplaar.

Hoe wil je het OneDrive-bestand toevoegen aan een gebeurtenis?

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!