ID.nl logo
Thuiswerken met IFTTT: 15 slimme recepten
© PXimport
Huis

Thuiswerken met IFTTT: 15 slimme recepten

Met IFTTT kun je allerlei leuke en grappige dingen doen, maar laten we niet vergeten dat het aan elkaar koppelen van diensten vooral ook heel erg nuttig kan zijn. Ook thuiswerken met IFTTT is een aanrader en kan je leven een stuk makkelijker maken.

1 Lampen aan bij ontvangen mail

Ben je een thuiswerker en wil je het moment waarop je opstaat uitstellen tot het écht nodig is? Dat kan met Hue-verlichting. Log in op www.ifttt.com en klik op My Applets / New Applet. Klik op This en zoek op Gmail (of een andere maildienst). Kies voor Any new e-mail in inbox. Klik op That en zoek op Hue. Kies nu voor Turn on lights en geef aan voor welke lampen dit geldt. Nu gaan je lampen automatisch aan wanneer je mail ontvangt en weet je dat het écht tijd is om wakker te worden.

2 Stuur e-mail na gemist gesprek

Sliep je nog en heb je een oproep gemist? Dan val je door de mand. In Android kun je dat probleem afvangen. Maak een nieuwe applet aan, zoek voor This op Android en klik op Android Phone Call / Phone call missed from a specific number, waarna je het telefoonnummer van je werkgever/collega invoert. Bij That kies je je e-maildienst en vervolgens kun je precies aangeven naar wie de mail wordt gestuurd en wat er in moet komen te staan (bijvoorbeeld: druk bezig, ik bel je zo even terug!).

©PXimport

3 Log je uren in een spreadsheet

Het is belangrijk om je gewerkte uren bij te houden en dat kan heel eenvoudig met een bestaande applet en je smartphone. Installeer de IFTTT-app op je smartphone en zoek naar Press a button. Selecteer de app Press a button to track work hours in Google Drive en log in bij Google Drive om IFTTT toegang te geven. Je krijgt nu de melding dat je een widget moet configureren. Druk op Go en voeg de widget toe voor de applet die je zojuist hebt gemaakt. Je kunt nu eenvoudig vanuit je stand-byscherm aangeven wanneer je begint en stopt met werken, en dat wordt bijgehouden in een spreadsheet in Google Drive.

4 Log telefoongesprekken in een spreadsheet

Bijhouden met wie je belt is gedoe, maar niet met IFTTT. Het slechte nieuws? Dit kan alleen met een Android-toestel. Het goede nieuws, ook hiervoor is de applet al gemaakt. De applet heet Automatically log the calls you receive to your Android phone to a Google spreadsheet. Schakel deze in en koppel hem aan je Android-toestel en Google Drive. Er wordt dan automatisch bijgehouden welke telefoongesprekken je hebt gevoerd, hoelang die duurden enzovoort.

©PXimport

5 Niet storen

Die widget waar je je tijd mee in de gaten kunt houden is superhandig. Diezelfde knop kun je gebruiken om in één klap aan te geven in je (gedeelde) Google-agenda dat je het komende uur niet beschikbaar bent. Zoek in IFTTT op je smartphone op Quickly block off en kies voor Quickly block off the next hour as Do Not Disturb. Schakel de applet in, log in bij Google om toestemming te geven en voeg daarna de widget toe. Nu blokkeer je met één druk op de knop je Google-agenda.

6 Afleiding

Een tijdje pittig doorwerken is helemaal prima, maar af en toe heb je ook wat afleiding nodig. Muziek is daarbij wel zo fijn, maar die Spotify-playlist heb je na een tijdje wel gehoord. Met IFTTT en Google Play zorg je elke dag voor verse, gratis muziek. Zoek in IFTTT op Get an email every day with a link to the latest Google Play Music free song. Je ontvangt nu elke dag een e-mail met nieuwe, gratis muziek. Configureer de applet om de gewenste tijd voor de e-mail te selecteren.

7 Pauze inlassen

Wanneer je druk aan het werk bent, vergeet je soms pauze te nemen. Je kunt een alarm instellen, maar die veeg je zo weg. Met Hue-lampen kan dit effectiever. Voor dit recept kies je bij This voor Date & Time en vervolgens voor Every day of the week at. Kies de tijd waarop je pauze wilt nemen. Zoek nu voor That op Hue en kies voor Color loop. Wanneer het nu lunchtijd is, verandert je werkplek in een halve disco – en dat negeer je niet zomaar even.

©PXimport

8 Laten weten dat je weg bent

Net als dat je kunt aangeven dat je niet gestoord wilt worden, kun je ook aangeven dat je (even) niet aanwezig bent op de werkvloer. Bij This kies je (op je smartphone) voor Button widget bij That kies je voor een e-maildienst naar keuze. Stel nu een e-mail op waarin je zegt dat je even niet op je werkplek aanwezig bent, met je werkgever/collega’s als geadresseerde. Als je nu snel even weg moet, stuur je met één druk op de knop die mail.

9 Thermostaat uit bij afwezigheid

Als je thuis werkt en het wordt wat kouder, dan heb je waarschijnlijk de kachel aan. De kans is groot dat je die vergeet uit te zetten als naar buiten gaat. Heb je een Nest-thermostaat, dan los je dat op met een bestaande applet. Zoek in IFTTT op When you exit a specific area set your Nest Thermostat to. Log in op je Nest-account voor toegang. Geef nu aan welke temperatuur Nest moet instellen en welk gebied je precies moet verlaten om dat proces te starten. Activeer deze applet en stook nooit meer voor niets.

©PXimport

10 Herinnering voor belangrijke e-mail

Heb je belangrijke e-mail waarop je nu niet kunt reageren, maar wil je dat niet vergeten? Het is heel eenvoudig om voor jezelf een reminder te maken dat je op bepaalde mails moet reageren. Kies hiervoor bij This voor Gmail en klik op New starred e-mail in inbox. Bij That kies je vervolgens voor Reminders (iOS) of voor Google Calendar als je liever een agenda-item wilt toevoegen. De afzender en het onderwerp worden nu automatisch als reminder of agenda-item toegevoegd als je een bericht een ster geeft, en je wordt er automatisch aan herinnerd.

©PXimport

11 Geluid harder bij gemist gesprek

Het geluid van je smartphone uitzetten is fijn voor de concentratie, maar er zijn natuurlijk dingen die je niet mag missen. Heb je een Android-telefoon, dan is dat zo opgelost. De applet is al voor je gemaakt. Zoek in IFTTT op Automatically turn up the volume on your Android phone when you miss a call from a specific number. Schakel de applet in en kies het nummer waarvoor dit recept geldt. Wanneer deze persoon nu voor de tweede keer belt, zal de telefoon gewoon overgaan.

12 Belangrijke mails naar Todoist

Voor sommige e-mails is het handig om een item toe te voegen aan een to-do-app, maar uiteraard niet voor alle. Dat kun je eenvoudig afvangen met Gmail. Om alleen bepaalde mails toe te voegen aan je to-do-lijst kies je bij This voor Gmail en klik je vervolgens op New starred e-mail in inbox. Bij That zoek je je to-do-app (wij kiezen voor Todoist) en klik je vervolgens op Create task. Wanneer je vanaf nu een e-mail in Gmail een ster geeft, wordt deze automatisch toegevoegd aan Todoist (of de to-do-app van je keuze).

©PXimport

13 Google-agenda naar Todoist

Niet alleen mails, maar ook afspraken in je agenda kun je automatisch toevoegen aan je to-do-app (we nemen wederom Todoist als voorbeeld). In IFTTT zoek je de betreffende kalenderdienst (iOS, Google enzovoort) en klik je vervolgens op Any new event added. Voor That zoek je op Todoist, waarna je inlogt op je Todoist-account voor toestemming. Klik op Create task en klik bij Due date op Add ingredient en vervolgens op Starts (de begintijd van het agenda-item wordt nu als deadline gesteld). Alle nieuwe afspraken worden nu toegevoegd aan Todoist.

14 Bijlagen automatisch downloaden

Met deze tip hoef je nooit meer bang te zijn dat je een mailtje weggooit voordat je de bijlage hebt gedownload. Zoek in IFTTT op Download attachments en klik op de gewenste optie (bijvoorbeeld Automatically save your Gmail attachments to OneDrive). Log in dit geval in bij zowel Gmail als OneDrive voor de benodigde toestemming. Klik op het pictogram met het tandwiel om aan te geven in welke map je de bijlagen wilt neerzetten en voilà, voortaan zijn al je bijlagen veilig.

©PXimport

15 Licht uit, stoppen met werken

Als je thuiswerkt bestaat het risico dat je soms veel te lang doorgaat. Net als bij je pauze kun je een alarm instellen, maar ook hier bieden de Hue-lampen uitkomst (voornamelijk in de winter). Kies bij This voor Date & Time en kies een dagelijks tijdstip. Bij That selecteer je Hue en geef je aan dat de lampen uitgeschakeld moeten worden. Niets is zo effectief als ineens in het donker zitten en je realiseren dat het tijd is om te stoppen.

▼ Volgende artikel
Review Sony ULT Field 3 – Krachtpatser op de achtergrond
© Wesley Akkerman
Huis

Review Sony ULT Field 3 – Krachtpatser op de achtergrond

De Sony ULT Field 3 lijkt op het eerste gezicht wat onopvallend, maar de reflecterende ULT-knop heeft een hoop te bieden. Die belooft een diepe, voelbare bas, wat samen met zijn robuuste, waterdichte bouw de belangrijkste beloftes van dit model zijn.

Goed
Conclusie

Voor 199 euro (online al voor minder te vinden) is de Sony ULT Field 3 zeker een aanrader. De speaker transformeert met de ULT-knop van een subtiele achtergrondspeler naar een krachtpatser met een diepe bas. Gecombineerd met zijn robuuste bouw, lange accuduur en handige multipoint-connectiviteit, biedt hij een zeer compleet pakket. Het voornaamste nadeel is de beperkte equalizer, die je dwingt te kiezen. De luidspreker is minder geschikt voor de audiofielen onder ons – maar voor alle andere mensen is dit echt geen verkeerde aankoop.

Plus- en minpunten
  • Robuust en waterdicht
  • Lekker vol geluid
  • Meegeleverde schouderband
  • Doet dienst als powerbank
  • Equalizer niet altijd te gebruiken
  • Zonder ULT-knop wat karig

De Sony ULT Field 3 is een compacte en draagbare bluetoothspeaker met een adviesprijs van 199 euro. Op het eerste gezicht is dit een onopvallende luidspreker, met twee opvallende elementen. Zowel het Sony-logo als de bijzondere ULT-knop zijn voorzien van reflecterend materiaal, waardoor die een andere kleur dan zilver laten zien wanneer het licht erop valt. We zien groene, blauwe, roze en gele tinten voorbijkomen, waardoor het model toch een unieke uitstraling heeft. Om die ULT-knop (ULT staat trouwens voor Ultimate) is overigens een hoop te doen: dit is namelijk een centraal element.

Sony ULT Field 3

Wanneer je die knop indrukt, dan activeer je volgens Sony een diepe en voelbare bas. Daar vertellen we verderop in deze recensie meer over. De speaker beschikt daarnaast over Sound Field Optimization, dat het geluid aanpast aan de omgeving. Ook daar zou dan een betere geluidservaring uit moeten komen. Via de gratis te downloaden Sony Music Connect-app kun je een zevenbands equalizer gebruiken. Dit kun je alleen doen wanneer je de ULT-modus niet geactiveerd hebt, aangezien die de muziekbeleving al grotendeels aanpast voor je.

©Wesley Akkerman

Je kunt de Sony ULT Field 3 zowel binnen als buiten gebruiken, dankzij het IP67-certificaat. Het apparaat is niet alleen stof- en waterdicht, maar ook schokbestendig en roestvrij. De accu gaat tot 24 uur mee, maar dat is mede afhankelijk van het volume en overige instellingen. Voor een dagje weg is de accuduur meer dan prima. Je kunt de speaker bovendien als powerbank inzetten, voor als je onderweg je smartphone moet opladen. Sony levert tot slot een schouderband mee, wat het draagbare karakter van de Field 3 verder benadrukt.

Tweedeling van het geluid

De geluidskwaliteit van de speaker draait om de tweedeling die de ULT-knop creëert. Zodra je die functie activeert, dan hoor je een behoorlijke basversterking en vollere middentonen, zonder dat de zang aan helderheid verliest. Zonder die modus klinkt de muziek gedetailleerd, maar ook merkbaar vlakker. Prima voor op de achtergrond, maar de audio mist dan wel wat impact. Bij sommige genres, zoals hiphop, kan de verhoogde bas de vocalen soms wat overstemmen. De equalizer biedt in die gevallen dan helaas ook niet altijd soelaas.

©Wesley Akkerman

Je kunt het apparaat zowel liggend als staand gebruiken, maar we hebben gemerkt dat horizontaal gebruik fijner klinkt. Het volume kan ook lekker hoog, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit, waardoor je deze speaker prima in een tuin zou kunnen gebruiken. Ondanks dat we ons nooit ondergedompeld voelen in het geluid, zijn we toch positief over de Sony ULT Field 3. Dit is typisch zo'n speaker die je onderweg meeneemt of ergens neerzet waar je geen andere speakers kunt installeren. Denk dan aan de badkamer of misschien wel een slaapkamer.

De speaker bedienen

Je bedient de Sony ULT Field 3 op twee manieren: via de Music Connect-app of via de strip bovenop. Binnen de applicatie regel je diverse instellingen, zoals de bluetoothkwaliteit en geluidsoptimalisatie. We hebben de optimalisatie op een gegeven moment uitgeschakeld en gemerkt dat de speaker dan beter klinkt dan voorheen. Verder is het zo dat je zowel die stand als de ULT-knop moet uitschakelen om de equalizer te kunnen gebruiken. Dat is best jammer, zeker in het geval van ULT. Je eigen instellingen evenaren die van de Sony-geluidsoptie namelijk niet.

©Wesley Akkerman

De meeste functies zijn gelukkig direct toegankelijk via de knoppenstrip bovenop het apparaat. Hier vind je de standaard bediening en de specifieke ULT-toets. Aan de achterzijde bevindt zich een handige usb-c-poort voor het opladen van zowel de speaker als je telefoon. Daarnaast beschikt dit model over bluetooth multipoint (waardoor je gemakkelijk twee apparaten aansluit) en Party Connect. Door die laatste functie sluit je de ULT Field 3 naadloos aan op andere Sony-speakers die over dezelfde functionaliteit beschikken (bijna honderd momenteel).

Sony ULT Field 3 kopen?

Voor 199 euro (online al voor minder te vinden) is de Sony ULT Field 3 zeker een aanrader. De speaker transformeert met de ULT-knop van een subtiele achtergrondspeler naar een krachtpatser met een diepe bas. Gecombineerd met zijn robuuste bouw, lange accuduur en handige multipoint-connectiviteit, biedt hij een zeer compleet pakket. Het voornaamste nadeel is de beperkte equalizer, die je dwingt te kiezen. De luidspreker is minder geschikt voor de audiofielen onder ons – maar voor alle andere mensen is dit echt geen verkeerde aankoop.

▼ Volgende artikel
Dicteren in Word: typen is zilver, spreken is goud
© natrot - stock.adobe.com
Huis

Dicteren in Word: typen is zilver, spreken is goud

Je stem gebruiken om supersnel te typen wordt steeds makkelijker en veelzijdiger! De dicteerfunctie in Microsoft Word is zowel beschikbaar in de desktop-, web- als mobiele versie. Bovendien kan deze toepassing een audio-opname transcriberen en samenvatten.

In dit artikel laten we zien hoe je met Microsoft Word spraak omzet in tekst:

  • Activeer de dicteerfunctie in Microsoft Word
  • Spreek leestekens in of laat Word deze automatisch toevoegen
  • Laat Word opgenomen bestanden omzetten naar tekst met de transcribeerfucntie, of maak live-opnamen
  • Gebruik Copilot om lange transcripties automatisch samen te vatten

Vaker je stem gebruiken? Geen toetsenbord meer nodig: laat je stem het werk doen

Microsoft Word luistert naar je. Letterlijk. Het programma kan de tekst die je uitspreekt direct uitschrijven. Ook kan het een opname van een monoloog of zelfs een gesprek tussen verschillende mensen uitwerken. De spraakherkenning maakt deel uit van Microsoft 365 voor Windows en macOS. Het werkt ook op Microsoft Word online en in de mobiele Word-app voor Android en voor de iPad en iPhone.

Start met dicteren

Start Microsoft Word en open een nieuw leeg document. In het tabblad Start in de groep Spraak klik je op Dicteren. Als je deze knop ingedrukt houdt, heb je de keuze tussen Dicteren en Transcriberen. Op die tweede optie komen we dadelijk terug. Nadat je Dicteren hebt geselecteerd, verschijnt er een werkbalkje waarin een pictogram van een microfoon staat. Klik op deze knop en begin met praten.

Belangrijk: spreek ook alle leestekens uit die je wilt toevoegen. Klik opnieuw op het pictogram van de microfoon als je klaar bent met dicteren. Het is tijdens het inspreken mogelijk om via het toetsenbord tekst te corrigeren of gewoon iets extra bij te typen. Dan moet je natuurlijk even zwijgen en als je klaar bent, plaats je de cursor op de plek waar je verder wilt gaan met dicteren.

Wanneer de microfoonknop blauw is, weet je dat de opname loopt.

Instellingen regelen

In het werkbalkje staat een tandwieltje waarmee je de instellingen van de dicteerfunctie regelt. Bovenaan selecteer je de Gesproken taal. De functie is standaard ingesteld in het Nederlands. Daaronder kies je de microfoon die je aanspreekt. In dit voorbeeld werken we bijvoorbeeld met een laptop, waarop we een externe microfoon hebben aangesloten. Wij hebben er in de instellingen voor gezorgd dat Word onze woorden via een goede externe microfoon opvangt en niet via de interne microfoon van de laptop.

Daaronder kun je de Automatische interpunctie inschakelen. Met automatische interpunctie hoef je de leestekens als punt en komma in principe niet uit te spreken. De interpunctie wordt dan bepaald door de pauzes tijdens het dicteren. De onderste functie, Gevoelige woordgroepen filteren, gebruik je om grof taalgebruik te censureren. Wanneer de spraakherkenning een grof woord waarneemt, wordt de gemaskeerde versie getypt. Als je bijvoorbeeld het F-woord uitspreekt, typt Word ****. Ook deze optie staat standaard ingeschakeld.

Let erop dat de juiste microfoon is ingesteld.

Interpunctie

Zelfs als je de Automatische interpunctie hebt ingeschakeld, kun je voor de duidelijkheid toch nog de leestekens uitspreken. Word begrijpt dat en plaatst deze niet dubbel. Bij het inspreken van leestekens moet je ervoor zorgen dat ze op een manier worden uitgesproken die past bij hoe de dicteerfunctie ze verwerkt. Als je bijvoorbeeld zegt: “Nu moet je een komma plaatsen”, dan schrijft de dicteerfunctie deze woorden letterlijk uit in plaats van dat er daadwerkelijk een komma wordt ingevoegd.

De dicteerfunctie begrijpt daarnaast diverse opdrachten, zoals nieuwe regel, nieuwe alinea, euroteken, apostrof s, enkel aanhalingsteken, afbreekstreepje, vierkante haak openen, vierkante haak sluiten, aanhalingsteken open en aanhalingsteken sluiten. Tekst opmaken in vet of cursief en woorden verwijderen lukten bij ons met de dicteerfunctie niet. Dat moesten we handmatig doen. Na het inspreken kun je de tekst ter controle nog even laten voorlezen door Word. Gebruik de toetscombinatie Ctrl+A om alles te selecteren. Daarna ga je naar het tabblad Controleren en je klikt op de knop Voorlezen.

De dicteerfunctie begrijpt ook speciale tekens.

Ook mobiel

De dicteerfunctie werkt ook in de Word-app op een iPhone, iPad of Android-apparaat. Open de app en start een nieuw document door op het plusteken te tikken. Daarna tik je op het pictogram van de microfoon. Soms kan het nodig zijn om op een willekeurige plek in het document te tikken om de microfoon zichtbaar te maken. Weer spreek je de tekst in terwijl je de leestekens ook uitspreekt. Ben je klaar, dan tik je opnieuw op de knop Dicteren.

Ook op een mobiel apparaat werkt de dicteerfunctie van Word uitstekend.

Opname voor transcriptie

Microsoft Word kan ook opnamen transcriberen. Transcriberen is alles wat wordt uitgesproken omzetten in tekst. Je kunt hiervoor een live-opname maken of een bestaand audiobestand importeren. Windows heeft voor het opnemen een uitstekende tool in het systeem zitten. In Windows 10 heet deze toepassing Voicerecorder, in Windows 11 heet de nieuwe versie Geluidsrecorder.

Plug een microfoon in en open de app. In de linkerbenedenhoek controleer je of Geluidsrecorder de juiste microfoon gebruikt. Vervolgens start je de opname met de rode knop onderaan of door de toetscombinatie Ctrl+R (met de R van record) in te drukken. Om de opname te pauzeren, gebruik je de Pauzeknop of druk je op Alt+P. Herhaal dit om de opname verder te zetten. Ben je klaar, dan druk je op de Stop-knop, of druk op Enter of Escape.

In de nieuwe versie van Geluidsrecorder wordt het geluid met een diagram weergegeven.

Geen computer bij de hand?

Een voicerecorder werkt net zo goed!

Benoemen en lokaliseren

In de linkerkolom van de app lees je de namen van de opname. Iedere opname krijgt standaard de naam Aan het opnemen gevolgd door de datum en tijd. Ook zie je hoelang de opname duurt. Geef het bestand dat je dadelijk wilt transcriberen een eigen naam door met de rechtermuisknop in de linkerkolom op het bestand te klikken. Selecteer vervolgens de opdracht Naam wijzigen. Typ een nieuwe naam en bevestig.

Alle opnamen worden samen opgeslagen. Klik met de rechtermuisknop op het geluidsbestand dat je nodig hebt en selecteer in het contextmenu de opdracht Weergeven in map. Windows Verkenner opent de juiste map. Eventueel kun je het bestand hier kopiëren om het bijvoorbeeld tijdelijk op je bureaublad te plaatsen.

Via de rechtermuisknop open je de locatie waar het geluidsbestand staat.

Transcriptie starten

Terug naar Microsoft Word waar je de opdracht Transcriberen onder de knop Dicteren terugvindt. Deze functie zit in de Windows-versie van Microsoft Word, maar niet in de macOS-variant. Wat die laatste betreft, geen nood. De Apple-club die deze functie toch wil gebruiken, kan net zo goed een beroep doen op de webversie van Word die minstens even goed werkt. Ga naar https://office.com en klik op de knop Aanmelden. Typ het e-mailadres en wachtwoord van je Microsoft-account en klik op Aanmelden.

Klik nu links op het Word-pictogram, open een nieuw leeg document en daarna vind je ook hier in het tabblad Start de knop Dicteren / Transcriberen. Het maakt niet uit of je de online- of desktop-versie gebruikt. Door op de knop Transcriberen te klikken, opent aan de rechterkant een zijbalk waar je eerst de taal selecteert voor de transcriptie. In het keuzemenu vind je de lijst van alle talen waaronder het Nederlands. Deze lijst is alfabetisch gerangschikt, maar Nederlands staat hier net onder Deens. Waarschijnlijk is dit een overblijfsel van de alfabetische rangschikking op basis van de term ‘Dutch’.

Selecteer de taal om het audiobestand te interpreteren en start de opname.

Live-opname starten

Wil je rechtstreeks gesproken tekst transcriberen? Klik dan op de blauwe knop Opname starten. Hiermee opent rechts het deelvenster Transcribe. Laat het deelvenster open tijdens de opname. Je ziet in het midden een blauwe microfoonknop. Als je daarop klikt, kun je de opname pauzeren. Klik er opnieuw op om door te gaan. Je kunt zo vaak starten en stoppen als je zelf wilt. Ondertussen loopt een teller die aangeeft hoelang de opname bezig is.

In tegenstelling tot bij de dicteerfunctie wordt tekst die je uitspreekt nog niet automatisch in het geopende Word-document toegevoegd. Alle geluidsopnamen die je op deze manier maakt, worden opgeslagen als wav-bestanden in de cloud in de map Onedrive / Documenten / Geluidsopnamen. Ben je klaar, dan gebruik je de knop Nu opslaan en een transcriptie maken. Zodra het bestand is geüpload, gaat Word aan de slag met het converteren van de gesproken tekst naar geschreven woorden. Voor langere opnamen kan het transcriberen echt even duren.

Tijdens de opname loopt een teller die de duur aangeeft.

Transcriptie invoegen

Het resultaat krijg je te zien in de rechterbalk. Bovenaan staan de besturingsknoppen om de audio te beluisteren. Daaronder lees je de transcriptie. Is de tekst door dezelfde persoon ingesproken, dan lees je naast iedere tijdstempel Spreker 1.

Het transcript wordt opgeslagen en je kunt dit deelvenster sluiten en later teruggaan. Om de transcriptie in het Word-document in te sluiten klik je op de knop Toevoegen aan het document. Daarmee verschijnt er een keuzemenu met vier opties: Alleen tekst, Met sprekers, Met tijdcodes en Met tijdscodes en sprekers. Geef aan wat je nodig hebt. In het Word-bestand staat bovenaan een link naar het wav-bestand met de opname en daaronder komt de uitgeschreven versie. Helemaal rechts onderaan in de zijbalk staat de knop om een Nieuwe transcriptie te starten.

Er zijn vier manieren om de transcriptie in de Word-tekst toe te voegen.

Aandachtspunten

Transcriberen kan zelfs helpen om vergaderingen te notuleren. Als het om lange vergaderingen gaat, dan kun je de opname het beste vastleggen in onderdelen of agendapunten. Op die manier duurt het maken van de transcriptie niet te lang. Zorg vooral voor een goede microfoon. De kwaliteit van de audio is belangrijk om de transcriptie zo nauwkeurig mogelijk te maken. Wanneer het gaat om een vergadering in een grote ruimte, is een opname met de dictafoon van je mobiele toestel of je laptop niet van voldoende kwaliteit. Uiteraard kunnen ook verschillende dialecten de nauwkeurigheid van de transcriptie beïnvloeden. Microsoft zegt dat de audio-opname niet op haar servers wordt bewaard. Toch moet je uitkijken wanneer er privacygevoelige of vertrouwelijke onderwerpen worden besproken om die op te nemen en te transcriberen. Ten slotte moet je de transcriptie altijd nog controleren op fouten.

Voor de opname start, waarschuwt Microsoft dat je toestemming moet vragen van alle sprekers.

Opname inladen

De functie werkt ook met audio-opnamen die je vooraf hebt gemaakt met Windows Geluidsrecorder zoals we eerder hebben uitgelegd. Op die manier maak je rustig de opname om die achteraf thuis te verwerken. Nadat je in het tabblad Start de opdracht Dicteren / Transcriberen hebt gekozen, selecteer je eerst weer de taal en daarna gebruik je de knop Audio uploaden.

Voor de gelegenheid hebben we een dialoog opgenomen tussen twee personen. Opnieuw verschijnt het geluidsbestand bovenaan en de transcriptie in de zijbalk. Deze keer zie je duidelijk wat Spreker 1 heeft gezegd en hoe Spreker 2 heeft gereageerd. Om duidelijker te maken wie wat gezegd heeft, ga je met de muisaanwijzer over Spreker 1 en gebruik je het potloodje dat verschijnt. Op die manier wijzig je ‘Spreker 1’ bijvoorbeeld in de naam van deze persoon. Vink daarbij de optie Alles wijzigen Spreker 1 aan, zodat de aanpassing in de volledige transcriptie wordt uitgevoerd. Wanneer je met de muisaanwijzer over zo’n stukje tekst gaat, zie je niet alleen het potloodje, maar ook een plusteken. Door daarop te klikken voeg je dit stukje tekst toe aan het document zonder de link naar het audiofragment. Doorloop de tekst in de rechterbalk. Zitten er nog fouten in de tekst, dan kun je die daar corrigeren voordat je de inhoud toevoegt aan het openstaande Word-document.

Het is mogelijk om de aanduiding ‘Spreker 1’ en ‘Spreker 2’ te vervangen door namen of persoonsaanduidingen.

Transcriptie samenvatten

Heb je op deze manier een transcriptie gemaakt van een vergadering, dan kan dit behoorlijk uit de klauwen lopen. Om de tekst samen te vatten, zodat de lezer van dit verslag niet alles woordelijk moet verwerken, kun je een beroep doen op de AI van Copilot. Klik in het tabblad Start op de knop Copilot en voer een prompt in. Een prompt is een geschreven opdracht. Geef bijvoorbeeld als prompt: Dit document samenvatten. Klik op Enter en laat AI het werk doen.

Je kunt altijd Copilot inschakelen om een transcriptieverslag te laten samenvatten.

Watch on YouTube