ID.nl logo
Zo maak je een professionele nieuwsbrief met MailChimp
© PXimport
Huis

Zo maak je een professionele nieuwsbrief met MailChimp

Je bent voorzitter of secretaris van een club of vereniging en je wilt alle leden natuurlijk regelmatig op de hoogte houden van het reilen en zeilen van je organisatie. Wil je dat een beetje professioneel aanpakken, dan zorg je maar beter voor mooie vormgegeven nieuwsbrieven. Met een uitgebreide (en ook gratis) dienst als MailChimp kost een nieuwsbrief minder moeite dan je denkt.

01 Account creëren

Je vindt MailChimp op www.mailchimp.com. Klik op Pricing voor een overzicht van de beperkingen waar je zoal mee te maken krijgt met de gratis versie. Dat blijkt wel mee te vallen: je ledenbestand mag 2.000 personen bevatten en je kunt tot 12.000 berichten per maand versturen. Fancy extra’s zitten er dan weer niet bij: je zult het zonder automatische welkomstmail voor je nieuwe abonnees moeten stellen en je kunt uitgestuurde berichten niet laten afhangen van hoe een ontvanger op een vorig bericht reageerde. Voor deze mogelijkheden en meer geavanceerde extra’s als ‘predicted demographics’ moet je minimaal 10 dollar per maand over hebben.

In deze basiscursus houden we het wat eenvoudiger en gaan we met de gratis versie aan de slag. Het zal je weinig verbazen dat je je eerst moet registreren. Dat heb je overigens snel geregeld met Sign up Free. Zodra je dan bevestigt met Get Started, de link in de bevestigingsmail hebt aangeklikt en op de site nog wat administratieve informatie hebt ingevuld, kun je met de knop Let’s Go! aan de slag.

02 Abonneelijst creëren

Na je aanmelding beland je automatisch in je online dashboard. Daar valt op dit moment natuurlijk niet veel te beleven: je hebt nog geen abonnees en je hebt geen nieuwsbrieven. Het aanmaken van een abonneelijst lijkt ons een logische start.

Klik bovenaan op Lists en druk vervolgens op de knop Create List (2x). Vul de gevraagde gegevens in, zoals een lijstnaam (iets als Nieuwsbrief <vereniging x>) en de naam en het e-mailadres van waaruit de nieuwsbrief zal worden verstuurd. Verder kun je hier onder meer aangeven wanneer je e-mailnotificaties wilt ontvangen, bijvoorbeeld zodra iemand zich op je lijst in- of uitschrijft. Leg je aanpassingen vast met de knop Save. Je belandt nu opnieuw op je dashboard, waar de nieuwbakken lijst al is geopend (desnoods open je zelf Lists en klik je op de lijstnaam), weliswaar met de laconieke mededeling ‘You have no contacts’.

©PXimport

03 Contactpersonen toevoegen

Met een lege abonneelijst vang je natuurlijk weinig aan. Je hebt nu in principe twee (complementaire) manieren waarop je contactpersonen kunt toevoegen: kant-en-klare adressen importeren of handmatig contactpersonen invoeren binnen MailChimp.

De eerste methode werkt natuurlijk het handigst. We tonen even hoe je dat aanpakt vanuit Outlook, maar import vanuit andere mailprogramma’s en -services, zoals Google Contacts, is eveneens mogelijk. Start Outlook op, ga naar Bestand en kies Opties / Geavanceerd. Druk op de knop Exporteren, klik op Naar een bestand exporteren / Volgende / Door komma’s gescheiden waarden. Bevestig met Volgende, kies Contactpersonen en geef een geschikte naam en locatie op voor het csv-bestand. Druk op Volgende en op Voltooien. Dit csv-bestand kun je vervolgens in MailChimp importeren. Klik bij de betreffende lijst op Import contacts, vink CSV or tab-delimited text file aan, klik op Next en verwijs naar je csv-bestand. Klik nogmaals op Next en koppel als dat nodig is de beschikbare kolomtitels (als Email Address, First Name en Last Name) aan je eigen velden. Overtollige titels haal je weg met Skip. Klik alweer op Next, vink de categorie Subscribed aan en rond af met Import.

Zoals gezegd is het eveneens mogelijk nieuwe contactpersonen rechtstreeks vanuit MailChimp toe te voegen. Open Lists en druk op de knop Add Subscriber. Vul alle gewenste informatie in, plaats een vinkje bij This person gave me permission to email them (ja, toch?) en bevestig met Subscribe.

©PXimport

Outlook

Vind je een heuse nieuwsbriefdienst te veel van het goede, dan kom je ook een heel eind met een e-mailprogramma als Outlook. Open het venster voor een nieuw bericht, ga naar het tabblad Tekst opmaken en selecteer HTML. Maak nu een grafisch ontwerp voor je nieuwsbrief. Bij Opties kun je terecht voor allerlei Thema’s, Kleuren en Lettertypen en via Invoegen importeer je leuke plaatjes. Het ontwerp bewaar je in de standaardlocatie (C:\Users\

©PXimport

04 Campagne opzetten

Je hebt nu wel een abonneelijst maar daar hoort - wat MailChimp noemt - ook een ‘campagne’ bij. Klik het hamburgerknopje linksboven aan en kies dus Campaigns. Druk op de knop Create Campaign. Er blijken verschillende campagnetypes te bestaan, maar wij houden het hier bij de bovenste optie: Email. Laat de optie Regular geselecteerd en geef een duidelijke naam op voor je campagne oftewel nieuwsbriefeditie. Druk vervolgens op Begin. Je kunt nu weliswaar al op Finish later klikken maar wij gaan vrolijk verder. Klik op Add Recipients en selecteer de gewenste abonneelijst in het uitklapmenu. Merk op dat je binnen deze lijst nog een subcategorie kunt aanduiden, zoals New Subscribers, Female of Group or new segment. Deze laatste optie laat je toe zelf selectiecriteria in te stellen, bijvoorbeeld Date Added is after a specific date <datum>. Wij kiezen hier eenvoudigweg voor All subscribers on list. Leg je aanpassingen vast met Save. Via de knoppen Add From en Add Subject kun je nog aangeven wie de afzender is en wat het onderwerp moet zijn.

©PXimport

05 Lay-out selecteren

Belangrijk is uiteraard ook de knop Design Email, want die stelt je in staat je nieuwsbrief helemaal naar wens te lay-outen. Met deze knop open je immers een pagina met heel wat verschillende lay-outs en thema’s. In de rubriek Themes selecteren we de categorie Newsletters. Klik op een ontwerp om er verder mee aan de slag te gaan – wij kozen voor Color Tab, maar het staat je uiteraard vrij een van de 29 andere ontwerpen te selecteren. Wil je toch iets anders, klik dan onderaan links op < Back: Template. Heb je zelf al een lay-out ontworpen, dan kun je die ook importeren in MailChimp. Daartoe klik je op Code your own / Paste in code en plak je de html-code van je ontwerp in het venster. Sla je ontwerp op met Save.

©PXimport

06 Objecten bewerken

We gaan er nu vanuit dat je een of ander thema hebt geselecteerd. Als het goed is duikt een online editor op, met links een voorbeeldweergave en rechts een keur aan bouwblokken als Text, Boxed Text, Image + Caption, Social Share, Button, Footer, Code enzovoort. Is je browservenster te klein, dan kun je deze bouwblokken tevoorschijn halen via het pijltje rechtsboven. Heb je de designmodus verlaten en wil je hiernaar terug, klik dan het hamburgerknopje in je dashboard aan, kies Campaigns, selecteer de gewenste campagne, klik op Edit en op Edit Design.

Wanneer je in de voorbeeldweergave de muisaanwijzer boven een object houdt, verschijnt een semitransparant venster met enkele tools om het blok te verplaatsen, te dupliceren en te verwijderen. Met het potloodicoon pas je de eigenlijke inhoud aan. Gaat het om een afbeelding, dan kun je die vervangen door een eigen plaatje; klik dan op Replace en op Upload. Klik je hier echter Edit aan, dan verschijnt een eenvoudige online Photo Editor, waarmee je de afbeelding op allerlei manieren kunt optimaliseren (Crop, Resize, Color, Sharpness, Blemish, Redeye enzovoort) of verfraaien (Overlays, Effects, Frames, Stickers enzovoort). Je legt je wijzigingen vast met de Save-knop.

©PXimport

07 Objecten toevoegen

Zoals gezegd wordt zo’n nieuwsbriefpagina opgebouwd aan de hand van bouwblokken. Die kun je niet alleen aanpassen, je kunt uiteraard zelf ook objecten toevoegen. Daarvoor sleep je het gewenste bouwblok vanuit het rechtervenster en laat je het los op de gewenste plaats in je nieuwsbrief. Je krijgt dan ‘Drop block here’ te zien, waarna je het nieuwe bouwblok net als de andere kunt verplaatsen, dupliceren, verwijderen of bewerken vanuit het rechtervenster. Allemaal nogal vanzelfsprekend dus.

Via Preview and Test kun je het resultaat op elk moment ook buiten de online editor testen. Kies je hier voor Enter preview mode, dan kun je nog kiezen tussen een Desktop- en een Mobile-weergave. Het aanklikken van links werkt echter niet in deze modus; dat lukt wel wanneer je Send a test email (naar een op te geven adres) kiest. Een andere mogelijkheid is nog Push to mobile, maar dat vereist wel de installatie van de mobiele app van MailChimp (zie ook kadertekst).

Via Save and Exit bewaar je je ontwerp, maar met Save as Template is het ook mogelijk dat als een sjabloon op te slaan, zodat je het ook voor je volgende nieuwsbrief-edities kunt gebruiken. Je vindt dit sjabloon dan terug op je dashboard in de rubriek Templates. Houd er wel rekening mee dat er in de gratis versie een MailChimp-logo onderaan je nieuwsbrief zal verschijnen – voor niets gaat de zon op.

©PXimport

08 Nieuwsbrief verzenden

Wanneer je nieuwsbrief-editie is afgewerkt wil je die natuurlijk versturen, een proces dat MailChimp ook helemaal voor zijn rekening neemt. Ga naar Campaigns in je dashboard en klik de gewenste campagne aan. Je controleert bij To liefst nog even of inderdaad de gewenste ontvangers staan ingevuld. Dat kun je als dat nodig is nog bijsturen met Edit Recipients. Ziet alles er goed uit, klik dan rechtsboven op Send en bevestig met Send Now. We kunnen ons voorstellen dat je nieuwsbrief is afgewerkt maar dat je die toch op een later tijdstip wilt verzenden. Dan klik je niet op Send maar op Schedule, waarna je de gewenste datum en het tijdstip aanduidt. In de betaalde versie van MailChimp zijn er extra mogelijkheden beschikbaar, waaronder het laten verzenden op basis van de tijdzone van de ontvangers. Leg je keuzes vast met Schedule Campaign.

©PXimport

09 Rapporteren

MailChimp houdt tevens nauwgezet rapporten bij over je nieuwsbrieven. Ga naar je dashboard en open de rubriek Reports, waarna je bij de gewenste nieuwsbrief op View Report klikt. Je komt nu terecht in de rubriek Overview voor een handig overzicht met de belangrijkste analyses.

Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel gebruikers uit je abonneelijst de nieuwsbrief hebben ontvangen en geopend en wie dat precies zijn. Voor wie zich afvraagt hoe dat kan: standaard stuurt MailChimp een ‘tracker’ (web beacon) mee met je nieuwsbrief. Dat kun je desgewenst aanpassen. Open je nieuwsbrief en klik onderaan op Edit, naast Settings & Tracking. Verwijder het vinkje bij Track opens – de overige traceeropties laten zich in de gratis versies niet uitzetten. Verder kun je zien of bepaalde abonnees zich hebben uitgeschreven van je lijst, wie dat heeft gedaan en eventueel ook waarom. Standaard krijgen de ontvangers namelijk de kans zich via een link onderaan je nieuwsbrief uit te schrijven – en zo hoort het ook, toch?

©PXimport

Mobiele app

MailChimp voorziet eveneens in mobiele apps, zowel voor iOS als Android. Hiermee kun je niet alleen de rapporten raadplegen, maar zelfs nieuwsbrieven ontwerpen en versturen en je abonneebestand beheren. Of je pusht vanuit je desktop-pc nieuwsbriefontwerpen naar je mobiele apparaat (zie bij 07).

▼ Volgende artikel
Waarom jouw zuinige A+++-wasdroger straks zomaar een C-label krijgt
© fotomek
Huis

Waarom jouw zuinige A+++-wasdroger straks zomaar een C-label krijgt

Denk je net goed bezig te zijn met een A+++-wasdroger, blijkt die vanaf juli 2025 opeens een magere C te scoren. Wat is hier aan de hand? Geen paniek: je apparaat is niet plotseling minder efficiënt geworden, het energielabel wordt een stuk strenger. In dit artikel lees je waarom de regels zijn veranderd, wat het nieuwe label precies meet en hoe je wél de juiste conclusies trekt bij je volgende aankoop.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bemmel & Kroon

Vanaf 1 juli 2025 – morgen dus! – verandert het energielabel van wasdrogers in heel Europa. De bekende klassen als A+, A++ en A+++ verdwijnen en maken plaats voor een overzichtelijker schaal van A tot en met G. Hierdoor krijgen veel huidige A+++-drogers voortaan een label C. Niet omdat ze slechter presteren, maar omdat de normering strenger en toekomstbestendiger wordt.

Waarom een nieuw energielabel nodig was

Het oude systeem was zijn doel voorbijgeschoten. Doordat fabrikanten steeds energiezuinigere apparaten ontwikkelden, werden er voortdurend plussen aan de A-klasse toegevoegd. Daardoor ontstond een wildgroei aan energielabels die de consument eerder in verwarring bracht dan hielp. Met het nieuwe label keert de rust terug: één heldere schaal die opnieuw ruimte laat aan de top. De zuinigste klasse A blijft voorlopig zelfs leeg, zodat alleen uitzonderlijk efficiënte apparaten die plek mogen innemen.

©Bemmel & Kroon

Wat je ziet op het nieuwe label

Het nieuwe energielabel bevat veel meer informatie dan alleen een letter. Naast de energieklasse geeft het label nu ook inzicht in het verbruik per honderd droogbeurten, gemeten volgens een gestandaardiseerd Eco-programma. Ook de programmaduur, het maximale vulgewicht van de trommel, het geluidsniveau in decibel en de condensatie-efficiëntie staan erop vermeld. Via een QR-code kun je bovendien extra technische details opzoeken in de Europese EPREL-database. Deze toevoegingen zorgen ervoor dat je als consument beter kunt inschatten welk apparaat past bij jouw huishouden en gebruik. Meer informatie vind je op deze pagina.

©Bemmel & Kroon

1. QR-code met link naar de EU database
2. Energie-efficiëntieklasse
3. Energieverbruik in kWh/100 droogcycli*
4. Condensatie-efficiëntieklasse en -percentage

5. Geluidklasse en geluidemissie in dB(A)**
6. Maximale laadcapaciteit (nominale capaciteit in kg)**
7. Duur in uren en minuten**

* Waarden gelden voor een gewogen gemiddelde van halve en volle ladingen met een verhouding van 0,62 (24x volle lading, 76x halve lading).
** Droogcyclus van katoen eco-programma bij volle lading.

Het lastige van vergelijken

Oude en nieuwe energielabels kun je niet zomaar naast elkaar leggen. Een A+++-droger uit 2024 kan volgens de nieuwe testmethodes een label C krijgen, terwijl het apparaat in de praktijk nog steeds even zuinig is. Dat verschil komt puur door de aangescherpte meetnormen, en niet door een verandering in prestaties. Laat je dus niet misleiden door een ogenschijnlijke 'verslechtering' van het label, maar kijk naar de echte verbruiksgegevens en technische kenmerken van jouw wasdroger.

Wat dit voor jouw keuze betekent

Bij het kopen van een nieuwe droger is het dus belangrijk om verder te kijken dan alleen de letter op het label. De vermelding van het energieverbruik per honderd droogcycli geeft je een veel concreter beeld van de stroomkosten op jaarbasis. Ook het geluidsniveau, de capaciteit van de trommel en de duur van het droogprogramma bepalen in sterke mate hoe comfortabel en efficiënt het apparaat in de praktijk is. Dankzij de QR-code kun je bovendien snel en eenvoudig controleren of de technische gegevens aansluiten bij je verwachtingen.

©Viktoria

Slim kiezen met het nieuwe label

De vernieuwde energielabels maken het makkelijker om een slimme, bewuste keuze te maken. Niet alleen zie je in één oogopslag hoe energiezuinig een apparaat is volgens de nieuwste normen, je hebt ook toegang tot de details die er écht toe doen. Zo kun je jouw keuze afstemmen op wat je belangrijk vindt: lage kosten, weinig geluid, korte droogtijd of een groot vulgewicht. Door te letten op de werkelijke prestaties in plaats van alleen op een letter, maak je een duurzame keuze die ook op de lange termijn rendeert.

Wil je hulp bij het kiezen van een energiezuinige droger of persoonlijk advies over welk type het best bij jouw huishouden past? Laat je dan informeren door een specialist, zodat je met vertrouwen de juiste keuze maakt voor nu én de toekomst.

Op zoek naar een écht zuinige droger?

Bekijk de beste deals bij Bemmel & Kroon!
▼ Volgende artikel
Inbouwapparatuur in je keuken? Zo meet je alles precies goed op
© zephyr_p
Huis

Inbouwapparatuur in je keuken? Zo meet je alles precies goed op

Een nieuwe oven, koelkast of vaatwasser kiezen begint niet bij het design of de functies – het begint met een meetlint. Want hoe mooi of geavanceerd een apparaat ook is, als het nét niet past, zit je met een kostbare misser. Een paar millimeter speling kan het verschil maken tussen een perfect passende keuken en een frustrerende inbouwervaring. Met deze meetinstructies weet je zeker dat je straks niet voor verrassingen komt te staan.

Wil je je inbouwapparatuur tot op de millimeter nauwkeurig installeren, dan is precies meten onmisbaar. In dit artikel lees je over:

• Algemene meetprincipes • Waar je precies op moet letten bij een ⋄ inbouwkoelkast of -vriezer  ⋄ inbouwoven en -magnetron  ⋄ inbouwvaatwasser ⋄ inbouw-espressomachine  • Welke veelgemaakte fouten je moet zien te vermijden • Wat je altijd als laatste moet doen

Ook interessant: Een inbouwkoelkast kopen: waar moet je op letten?

Goed meten is het halve werk

Voordat je aan de slag gaat met meten, is het slim om een paar basisregels aan te houden. Gebruik altijd een betrouwbare rolmaat en eventueel een digitale schuifmaat voor extra precisie. Meet de binnenafmetingen van de nis (dus niet de buitenkant van je keukenkast) en noteer breedte, hoogte én diepte.

Houd daarnaast rekening met de ventilatieruimte: meestal is 2 tot 5 cm aan de achterkant en zijkanten nodig. En check of er ruimte is voor stopcontacten, wateraansluitingen en kabeldoorvoeren – die bepalen vaak óók of het apparaat goed kan worden geplaatst.

©Andrey Sinenkiy

Waar moet je op letten per apparaat?

Elk soort inbouwapparaat heeft zijn eigen eisen en aandachtspunten. Hieronder lees je per type waar je bij het opmeten en installeren specifiek op moet letten. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Inbouwkoelkast of -vriezer

De hoogte van de nis is hier allesbepalend. Veelvoorkomende maten voor inbouwkoelkasten en -vriezers zijn 88, 140 en 178 cm, maar afwijkingen komen vaak voor. Let op het deursysteem: een sleepdeurmechanisme vraagt meestal om iets meer ruimte in de breedte. Diepte is vaak 55 cm, maar modellen met een ventilator achterop kunnen richting de 60 cm gaan.

Inbouwoven of -magnetron

Standaard? Niet helemaal. De nisbreedte is meestal 56 cm, terwijl het frontpaneel iets breder is (ca. 59,5 cm) voor een nette aansluiting. Hoogtes verschillen: compacte ovens zijn 45 cm hoog, standaardmodellen 60 cm. Magnetrons vragen soms extra ruimte aan de bovenkant voor uitstekende bedieningspanelen.

Inbouwvaatwasser

Hier draait het vooral om hoogte. Die varieert tussen 81,5 en 87 cm, met verstelbare poten voor wat speling. Meet ook de plinthoogte (van vloer tot onderkant kast), en vergeet de watertoevoer niet – reken op zo’n 5 cm extra ruimte in de diepte voor de slang.

Inbouw-espressomachine

Kleiner apparaat, maar niettemin precisiewerk. De breedte is vaak rond de 56 cm, maar de diepte varieert sterk. Let vooral op het waterreservoir (dat tot 55 cm diep kan zijn) en op kleppen of deurtjes die naar voren openen: die hebben extra werkruimte nodig.

©Cristina Villar Martin | Ladanifer

Veelgemaakte fouten die je makkelijk voorkomt

Zelfs met zorgvuldige metingen kan het misgaan, vaak doordat kleine details worden vergeten. Denk aan ventilatieruimte, uitstekende stekkers of leidingen die net in de weg zitten. Een handige tip: plak een strook tape op de vloer op de plek waar de achterkant van het apparaat komt, en markeer waar stekkers en leidingen zitten. Zo zie je snel of er iets in de weg zit.

Ook niet onbelangrijk: controleer of de nis waterpas is! Zeker bij koelkasten met uitschuiflades kan een scheve ondergrond voor problemen zorgen. Pas waar nodig je kast of ondervloer aan voordat je installeert.

Bij renovaties gelden vaak afwijkende maten. Oudere keukens hebben soms dikkere wanden of ongebruikelijke dieptes. Meet dus altijd de huidige situatie én de specificaties van je nieuwe apparaat. Twijfel je? Schakel een keukenexpert in, zeker bij combinaties zoals een oven met magnetron, waarbij elk detail telt.

En tot slot: de allerbelangrijkste stap

Het klinkt als een open deur, maar het voorkomt de meeste problemen: meet altijd twee keer! Schrijf je maten op en leg ze naast de officiële productspecificaties. Let daarbij op details als verstelbare voetjes, uitsparingen voor de deur of een uitschuifbaar bedieningspaneel. Zo weet je zeker dat jouw nieuwe inbouwapparaat niet alleen technisch past, maar ook mooi aansluit bij de rest van je keuken. Want uiteindelijk draait het om één ding: alles moet kloppen – tot op de millimeter.