ID.nl logo
Zo maak je een professionele nieuwsbrief met MailChimp
© PXimport
Huis

Zo maak je een professionele nieuwsbrief met MailChimp

Je bent voorzitter of secretaris van een club of vereniging en je wilt alle leden natuurlijk regelmatig op de hoogte houden van het reilen en zeilen van je organisatie. Wil je dat een beetje professioneel aanpakken, dan zorg je maar beter voor mooie vormgegeven nieuwsbrieven. Met een uitgebreide (en ook gratis) dienst als MailChimp kost een nieuwsbrief minder moeite dan je denkt.

01 Account creëren

Je vindt MailChimp op www.mailchimp.com. Klik op Pricing voor een overzicht van de beperkingen waar je zoal mee te maken krijgt met de gratis versie. Dat blijkt wel mee te vallen: je ledenbestand mag 2.000 personen bevatten en je kunt tot 12.000 berichten per maand versturen. Fancy extra’s zitten er dan weer niet bij: je zult het zonder automatische welkomstmail voor je nieuwe abonnees moeten stellen en je kunt uitgestuurde berichten niet laten afhangen van hoe een ontvanger op een vorig bericht reageerde. Voor deze mogelijkheden en meer geavanceerde extra’s als ‘predicted demographics’ moet je minimaal 10 dollar per maand over hebben.

In deze basiscursus houden we het wat eenvoudiger en gaan we met de gratis versie aan de slag. Het zal je weinig verbazen dat je je eerst moet registreren. Dat heb je overigens snel geregeld met Sign up Free. Zodra je dan bevestigt met Get Started, de link in de bevestigingsmail hebt aangeklikt en op de site nog wat administratieve informatie hebt ingevuld, kun je met de knop Let’s Go! aan de slag.

02 Abonneelijst creëren

Na je aanmelding beland je automatisch in je online dashboard. Daar valt op dit moment natuurlijk niet veel te beleven: je hebt nog geen abonnees en je hebt geen nieuwsbrieven. Het aanmaken van een abonneelijst lijkt ons een logische start.

Klik bovenaan op Lists en druk vervolgens op de knop Create List (2x). Vul de gevraagde gegevens in, zoals een lijstnaam (iets als Nieuwsbrief <vereniging x>) en de naam en het e-mailadres van waaruit de nieuwsbrief zal worden verstuurd. Verder kun je hier onder meer aangeven wanneer je e-mailnotificaties wilt ontvangen, bijvoorbeeld zodra iemand zich op je lijst in- of uitschrijft. Leg je aanpassingen vast met de knop Save. Je belandt nu opnieuw op je dashboard, waar de nieuwbakken lijst al is geopend (desnoods open je zelf Lists en klik je op de lijstnaam), weliswaar met de laconieke mededeling ‘You have no contacts’.

©PXimport

03 Contactpersonen toevoegen

Met een lege abonneelijst vang je natuurlijk weinig aan. Je hebt nu in principe twee (complementaire) manieren waarop je contactpersonen kunt toevoegen: kant-en-klare adressen importeren of handmatig contactpersonen invoeren binnen MailChimp.

De eerste methode werkt natuurlijk het handigst. We tonen even hoe je dat aanpakt vanuit Outlook, maar import vanuit andere mailprogramma’s en -services, zoals Google Contacts, is eveneens mogelijk. Start Outlook op, ga naar Bestand en kies Opties / Geavanceerd. Druk op de knop Exporteren, klik op Naar een bestand exporteren / Volgende / Door komma’s gescheiden waarden. Bevestig met Volgende, kies Contactpersonen en geef een geschikte naam en locatie op voor het csv-bestand. Druk op Volgende en op Voltooien. Dit csv-bestand kun je vervolgens in MailChimp importeren. Klik bij de betreffende lijst op Import contacts, vink CSV or tab-delimited text file aan, klik op Next en verwijs naar je csv-bestand. Klik nogmaals op Next en koppel als dat nodig is de beschikbare kolomtitels (als Email Address, First Name en Last Name) aan je eigen velden. Overtollige titels haal je weg met Skip. Klik alweer op Next, vink de categorie Subscribed aan en rond af met Import.

Zoals gezegd is het eveneens mogelijk nieuwe contactpersonen rechtstreeks vanuit MailChimp toe te voegen. Open Lists en druk op de knop Add Subscriber. Vul alle gewenste informatie in, plaats een vinkje bij This person gave me permission to email them (ja, toch?) en bevestig met Subscribe.

©PXimport

Outlook

Vind je een heuse nieuwsbriefdienst te veel van het goede, dan kom je ook een heel eind met een e-mailprogramma als Outlook. Open het venster voor een nieuw bericht, ga naar het tabblad Tekst opmaken en selecteer HTML. Maak nu een grafisch ontwerp voor je nieuwsbrief. Bij Opties kun je terecht voor allerlei Thema’s, Kleuren en Lettertypen en via Invoegen importeer je leuke plaatjes. Het ontwerp bewaar je in de standaardlocatie (C:\Users\

©PXimport

04 Campagne opzetten

Je hebt nu wel een abonneelijst maar daar hoort - wat MailChimp noemt - ook een ‘campagne’ bij. Klik het hamburgerknopje linksboven aan en kies dus Campaigns. Druk op de knop Create Campaign. Er blijken verschillende campagnetypes te bestaan, maar wij houden het hier bij de bovenste optie: Email. Laat de optie Regular geselecteerd en geef een duidelijke naam op voor je campagne oftewel nieuwsbriefeditie. Druk vervolgens op Begin. Je kunt nu weliswaar al op Finish later klikken maar wij gaan vrolijk verder. Klik op Add Recipients en selecteer de gewenste abonneelijst in het uitklapmenu. Merk op dat je binnen deze lijst nog een subcategorie kunt aanduiden, zoals New Subscribers, Female of Group or new segment. Deze laatste optie laat je toe zelf selectiecriteria in te stellen, bijvoorbeeld Date Added is after a specific date <datum>. Wij kiezen hier eenvoudigweg voor All subscribers on list. Leg je aanpassingen vast met Save. Via de knoppen Add From en Add Subject kun je nog aangeven wie de afzender is en wat het onderwerp moet zijn.

©PXimport

05 Lay-out selecteren

Belangrijk is uiteraard ook de knop Design Email, want die stelt je in staat je nieuwsbrief helemaal naar wens te lay-outen. Met deze knop open je immers een pagina met heel wat verschillende lay-outs en thema’s. In de rubriek Themes selecteren we de categorie Newsletters. Klik op een ontwerp om er verder mee aan de slag te gaan – wij kozen voor Color Tab, maar het staat je uiteraard vrij een van de 29 andere ontwerpen te selecteren. Wil je toch iets anders, klik dan onderaan links op < Back: Template. Heb je zelf al een lay-out ontworpen, dan kun je die ook importeren in MailChimp. Daartoe klik je op Code your own / Paste in code en plak je de html-code van je ontwerp in het venster. Sla je ontwerp op met Save.

©PXimport

06 Objecten bewerken

We gaan er nu vanuit dat je een of ander thema hebt geselecteerd. Als het goed is duikt een online editor op, met links een voorbeeldweergave en rechts een keur aan bouwblokken als Text, Boxed Text, Image + Caption, Social Share, Button, Footer, Code enzovoort. Is je browservenster te klein, dan kun je deze bouwblokken tevoorschijn halen via het pijltje rechtsboven. Heb je de designmodus verlaten en wil je hiernaar terug, klik dan het hamburgerknopje in je dashboard aan, kies Campaigns, selecteer de gewenste campagne, klik op Edit en op Edit Design.

Wanneer je in de voorbeeldweergave de muisaanwijzer boven een object houdt, verschijnt een semitransparant venster met enkele tools om het blok te verplaatsen, te dupliceren en te verwijderen. Met het potloodicoon pas je de eigenlijke inhoud aan. Gaat het om een afbeelding, dan kun je die vervangen door een eigen plaatje; klik dan op Replace en op Upload. Klik je hier echter Edit aan, dan verschijnt een eenvoudige online Photo Editor, waarmee je de afbeelding op allerlei manieren kunt optimaliseren (Crop, Resize, Color, Sharpness, Blemish, Redeye enzovoort) of verfraaien (Overlays, Effects, Frames, Stickers enzovoort). Je legt je wijzigingen vast met de Save-knop.

©PXimport

07 Objecten toevoegen

Zoals gezegd wordt zo’n nieuwsbriefpagina opgebouwd aan de hand van bouwblokken. Die kun je niet alleen aanpassen, je kunt uiteraard zelf ook objecten toevoegen. Daarvoor sleep je het gewenste bouwblok vanuit het rechtervenster en laat je het los op de gewenste plaats in je nieuwsbrief. Je krijgt dan ‘Drop block here’ te zien, waarna je het nieuwe bouwblok net als de andere kunt verplaatsen, dupliceren, verwijderen of bewerken vanuit het rechtervenster. Allemaal nogal vanzelfsprekend dus.

Via Preview and Test kun je het resultaat op elk moment ook buiten de online editor testen. Kies je hier voor Enter preview mode, dan kun je nog kiezen tussen een Desktop- en een Mobile-weergave. Het aanklikken van links werkt echter niet in deze modus; dat lukt wel wanneer je Send a test email (naar een op te geven adres) kiest. Een andere mogelijkheid is nog Push to mobile, maar dat vereist wel de installatie van de mobiele app van MailChimp (zie ook kadertekst).

Via Save and Exit bewaar je je ontwerp, maar met Save as Template is het ook mogelijk dat als een sjabloon op te slaan, zodat je het ook voor je volgende nieuwsbrief-edities kunt gebruiken. Je vindt dit sjabloon dan terug op je dashboard in de rubriek Templates. Houd er wel rekening mee dat er in de gratis versie een MailChimp-logo onderaan je nieuwsbrief zal verschijnen – voor niets gaat de zon op.

©PXimport

08 Nieuwsbrief verzenden

Wanneer je nieuwsbrief-editie is afgewerkt wil je die natuurlijk versturen, een proces dat MailChimp ook helemaal voor zijn rekening neemt. Ga naar Campaigns in je dashboard en klik de gewenste campagne aan. Je controleert bij To liefst nog even of inderdaad de gewenste ontvangers staan ingevuld. Dat kun je als dat nodig is nog bijsturen met Edit Recipients. Ziet alles er goed uit, klik dan rechtsboven op Send en bevestig met Send Now. We kunnen ons voorstellen dat je nieuwsbrief is afgewerkt maar dat je die toch op een later tijdstip wilt verzenden. Dan klik je niet op Send maar op Schedule, waarna je de gewenste datum en het tijdstip aanduidt. In de betaalde versie van MailChimp zijn er extra mogelijkheden beschikbaar, waaronder het laten verzenden op basis van de tijdzone van de ontvangers. Leg je keuzes vast met Schedule Campaign.

©PXimport

09 Rapporteren

MailChimp houdt tevens nauwgezet rapporten bij over je nieuwsbrieven. Ga naar je dashboard en open de rubriek Reports, waarna je bij de gewenste nieuwsbrief op View Report klikt. Je komt nu terecht in de rubriek Overview voor een handig overzicht met de belangrijkste analyses.

Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel gebruikers uit je abonneelijst de nieuwsbrief hebben ontvangen en geopend en wie dat precies zijn. Voor wie zich afvraagt hoe dat kan: standaard stuurt MailChimp een ‘tracker’ (web beacon) mee met je nieuwsbrief. Dat kun je desgewenst aanpassen. Open je nieuwsbrief en klik onderaan op Edit, naast Settings & Tracking. Verwijder het vinkje bij Track opens – de overige traceeropties laten zich in de gratis versies niet uitzetten. Verder kun je zien of bepaalde abonnees zich hebben uitgeschreven van je lijst, wie dat heeft gedaan en eventueel ook waarom. Standaard krijgen de ontvangers namelijk de kans zich via een link onderaan je nieuwsbrief uit te schrijven – en zo hoort het ook, toch?

©PXimport

Mobiele app

MailChimp voorziet eveneens in mobiele apps, zowel voor iOS als Android. Hiermee kun je niet alleen de rapporten raadplegen, maar zelfs nieuwsbrieven ontwerpen en versturen en je abonneebestand beheren. Of je pusht vanuit je desktop-pc nieuwsbriefontwerpen naar je mobiele apparaat (zie bij 07).

▼ Volgende artikel
Waar let je op bij het kopen van een vrijstaande vaatwasser?
© Leslie C Saber
Huis

Waar let je op bij het kopen van een vrijstaande vaatwasser?

Ben je op zoek naar een vrijstaande vaatwasser, maar weet je niet waar je op moet letten? In dit artikel leggen we uit wat belangrijk is bij het kiezen van het juiste model. Van formaat en geluidsniveau tot slimme functies en energieverbruik – met deze tips koop je een vaatwasser die past bij jouw keuken én je huishouden.

In dit artikel ontdek je:
  • Welk formaat vaatwasser past bij jouw keuken en huishouden
  • Wat een stil model is (en waarom dat belangrijk is)
  • Hoeveel energie en water een moderne vaatwasser verbruikt
  • Hoe de indeling van de korven invloed heeft op het gebruiksgemak
  • Welke extra functies écht handig zijn (en welke niet)
  • Waarom design en plaatsing ook meetellen
  • Hoe je prijs en kwaliteit slim afweegt

Een vaatwasser is al lang geen luxeproduct meer. Voor veel huishoudens is het een apparaat dat dagelijks wordt gebruikt. Heb je de ruimte in je keuken, dan is een vrijstaande vaatwasser vaak de meest toegankelijke keuze. Je hoeft geen frontpaneel te monteren, hij is relatief eenvoudig te installeren en bij defect of verhuizing ook weer gemakkelijk te vervangen. Maar dat betekent niet dat je zomaar elk model moet kopen. Van formaat tot functies, van verbruik tot gebruiksgemak: waar moet je precies op letten bij de aanschaf van een vrijstaande vaatwasser?

Past hij in je keuken én bij je huishouden?

Een van de eerste dingen om naar te kijken is het formaat. Vrijstaande vaatwassers zijn doorgaans verkrijgbaar in twee breedtematen: 60 cm en 45 cm. De standaardmaat van 60 cm biedt ruimte aan ongeveer 12 tot 15 couverts en is geschikt voor gezinnen of huishoudens waar veel wordt gekookt. De smallere variant van 45 cm is ideaal voor één- of tweepersoonshuishoudens of voor kleinere keukens, zoals in een appartement.

Een couvert staat voor het servies en bestek van één persoon: een bord, glas, kopje, schaaltje en bestekset. Een vaatwasser met 12 couverts biedt dus ruimte voor een maaltijdservies van 12 personen. Heb je vaak extra pannen of grotere items? Dan is 15 couverts of meer handig.

Behalve de breedte is ook de diepte van belang. De meeste vrijstaande modellen zijn tussen de 55 en 60 cm diep. Meet de plek waar je de vaatwasser wilt plaatsen dus goed op en houd rekening met extra ruimte voor de deur die openklapt en de slang- en stroomaansluitingen aan de achterkant.

©Paul Vinten

Hoe stil moet hij zijn?

Het geluidsniveau van een vaatwasser is een factor die je makkelijk over het hoofd ziet, maar die dagelijks van invloed is op je comfort. Zeker als je een open keuken hebt of gevoelig bent voor achtergrondgeluiden. Het geluidsniveau wordt gemeten in decibel (dB). Een verschil van slechts een paar decibel kan in de praktijk al flink merkbaar zijn.

Vaatwassers met een geluidsniveau onder de 45 dB worden als zeer stil beschouwd en zijn nauwelijks hoorbaar. Tussen de 45 en 50 dB is gebruikelijk en vaak prima te doen, zeker als je hem overdag laat draaien. Zit je daarboven, dan kan het apparaat als hinderlijk worden ervaren, vooral in stille ruimtes of tijdens gesprekken.

Let er ook op of de machine een stil programma heeft. Dat draait vaak iets langer, maar maakt minder lawaai. Sommige modellen hebben zelfs een nachtstand, speciaal bedoeld voor wie de vaatwasser 's avonds laat of 's nachts zonder overlast wil gebruiken.

Denk aan je portemonnee én het milieu

Moderne vaatwassers zijn veel zuiniger dan oudere modellen. Toch is het de moeite waard om ook binnen het huidige aanbod goed te vergelijken. Elk apparaat heeft een energielabel, waarbij klasse A het zuinigst is. Dit label houdt rekening met het stroom- en waterverbruik per 100 wasbeurten.

Een gemiddeld energiezuinig model verbruikt ongeveer 0,8 kWh per cyclus, en tussen de 9 en 11 liter water. Heb je een ouder apparaat in huis dat je wilt vervangen? Dan kun je jaarlijks tientallen euro's besparen op je energierekening – én flink wat liters water.

Let ook op de aanwezigheid van een Eco-programma. Dat is meestal het langstdurende programma, maar het verbruikt de minste energie omdat het water minder heet wordt. Slimme functies zoals beladingssensoren of automatische deuropening na het wassen (voor betere droging) kunnen eveneens bijdragen aan efficiënt gebruik.

Indeling en flexibiliteit van de korven

Een vaatwasser moet niet alleen goed schoonmaken, hij moet ook praktisch zijn in het dagelijks gebruik. Een slimme indeling van de binnenruimte maakt daarbij een wereld van verschil. Kijk bijvoorbeeld of de bovenkorf in hoogte verstelbaar is. Zo kun je makkelijk wisselen tussen ruimte voor hoge glazen bovenin of grote pannen onderin.

Ook het bestekgedeelte verdient aandacht. Sommige modellen hebben een besteklade bovenin, wat ruimte bespaart in de onderste korf en het bestek netter wast. Andere modellen gebruiken een traditioneel mandje, wat makkelijker in- en uitruimen is maar iets minder efficiënt in ruimtegebruik.

Flexibele steunen, neerklapbare houders en antislipvlakken maken het mogelijk om elke lading optimaal te benutten, of je nu een groot diner hebt gehad of vooral bekers en schotels moet afwassen.

©andrey sinenkiy

Extra functies: van startuitstel tot slimme sensoren

Moderne vaatwassers zijn soms verrassend geavanceerd. Een van de meest voorkomende extra's is startuitstel: je stelt in wanneer het programma begint, bijvoorbeeld 's nachts bij daluren. Dat is niet alleen handig, maar kan je ook geld besparen bij een variabel energietarief.

Verder zijn er modellen met automatische programma's die zichzelf aanpassen op basis van hoe vuil de vaat is, sensoren die de waterhardheid meten en speciale programma's voor glaswerk of babyflessen. Sommige high-end modellen zijn zelfs te bedienen via een app, met notificaties wanneer de vaat klaar is of wanneer het zout moet worden bijgevuld.

Niet al deze functies zijn noodzakelijk – veel gebruikers gebruiken uiteindelijk slechts één of twee programma's – maar het is wel prettig als je weet wat er mogelijk is. Bepaal dus wat voor jou echt waarde toevoegt, en wat vooral marketing is.

Design en plaatsing

Een vrijstaande vaatwasser staat doorgaans in het zicht, dus het design is belangrijker dan bij een inbouwmodel. Gelukkig zijn er modellen in verschillende kleuren en afwerkingen, van klassiek wit tot modern zwart of roestvrij staal. Kies iets dat past bij je keukenstijl, zeker als het apparaat naast of tussen andere keukenkasten komt te staan.

Let ook goed op de plaatsing: is er een stopcontact in de buurt? Hoe zit het met de afvoer en wateraansluiting? En kan de deur ver genoeg open zonder ergens tegenaan te botsen? Denk ook aan de hoogte van het aanrecht: sommige mensen vinden het prettig als de bovenkorf op werkhoogte zit, zodat je minder hoeft te bukken.

Drie snelle checks voor je aankoop
  1. Meet eerst je keuken op. Check de breedte, diepte én of de deur goed open kan. Vergeet de aansluitingen aan de achterkant niet.
  2. Kies op basis van je gewoontes. Kook je veel? Neem een groter model met flexibele indeling. Gebruik je 'm vooral voor ontbijt en avondeten? Dan volstaat een compactere variant.
  3. Denk aan het geluidsniveau. Woon je klein of heb je een open keuken? Zoek naar een model onder de 45 dB. Stil is écht fijn.

Laat je niet alleen leiden door het merk

De prijzen van vrijstaande vaatwassers lopen uiteen van zo'n 300 euro tot ruim boven de 1000 euro. Duurdere modellen bieden vaak meer functies en stillere motoren, maar dat betekent niet automatisch dat ze beter zijn. Reviews van gebruikers en tests door bijvoorbeeld de Consumentenbond kunnen je helpen om een goed beeld te krijgen van de prestaties en betrouwbaarheid. Let ook op de garantie: sommige merken bieden standaard twee jaar, andere verlengen dat naar vijf jaar bij registratie. Zeker bij een apparaat dat intensief wordt gebruikt, kan dat net de doorslag geven. Doe dus goed onderzoek of laat je adviseren!

▼ Volgende artikel
Review Samsung Bespoke AI Jet Ultra – Ware krachtpatser
© Wesley Akkerman
Huis

Review Samsung Bespoke AI Jet Ultra – Ware krachtpatser

Met een oorspronkelijke adviesprijs van 1.349 euro positioneert de Samsung Bespoke AI Jet Ultra zich in het hoogste segment van steelstofzuigers. Voor die prijs krijg je een geavanceerd apparaat met een reeks… 'slimme' functies. Hoe slim die functies echt zijn en of deze stofzuiger zijn geld waard is, lees je in deze review.

Goed
Conclusie

De naam Ultra en de hoge adviesprijs scheppen verwachtingen die op slim gebied niet worden ingelost. De AI-hoekdetectie functioneert niet zoals beloofd en de notificatiefunctie is een omslachtige gimmick. Als je de Samsung Bespoke AI Jet Ultra overweegt voor zijn geavanceerde connectiviteit (we hebben het dan over de koppeling met wifi, SmartThings en je smartphone) is hij de meerprijs ten opzichte van zijn voorganger niet waard. De ware kracht van dit model schuilt in zijn fenomenale zuigkracht, waardoor hardnekkig vuil en dierenharen moeiteloos verwijderd worden. Omdat de prijs inmiddels een stuk onder de adviesprijs ligt, wordt deze stofzuiger wel interessanter.

Plus- en minpunten
  • Fenomenale zuigkracht
  • Twee accu's meegeleverd
  • Automatisch leeg- en laadstation
  • Zeer compleet accessoirepakket
  • Uitschuifbare stang
  • Ergonomisch ontwerp
  • Slimme functies zijn een gimmick
  • AI-modus stelt teleur
  • Matige wendbaarheid (soms)
  • Goedkope accessoirestandaard
  • Fors laadstation

De vraag is of alle innovaties de forse prijs rechtvaardigen. Inmiddels is de stofzuiger al enige tijd op de markt, wat geleid heeft tot aanzienlijke prijsdalingen. Waar hij op Samsungs eigen website voor 1.089 euro wordt aangeboden, is hij her en der al voor nog minder te vinden. Samsung probeert de hoge prijs te rechtvaardigen met nieuwe functies en kleine verbeteringen. Zo is de zuigkracht is verhoogd naar 400 watt (dat was 280).

Een belangrijke toevoeging is de AI Cleaning Mode 2.0, die zes verschillende schoonmaakomgevingen kan detecteren en de zuigkracht hierop aanpast. Deze geavanceerde modus werkt echter – net als andere slimme koppelingen zoals notificaties – alleen via de SmartThings-app. Zonder de app maakt het apparaat gebruik van de basis AI-modus (net zoals zijn voorganger) en mis je de meer geavanceerde functionaliteiten.

©Wesley Akkerman

Meer dan genoeg accessoires

Qua ontwerp is er weinig veranderd ten opzichte van het vorige model. De stofzuiger heeft een ergonomische handgreep en een helder display dat de modus en resterende accutijd toont. Een praktische toevoeging is de uitschuifbare telescopische stang, waardoor de stofzuiger ook prettig te gebruiken is voor langere mensen. Een klein minpunt is de accessoirestandaard; vergeleken met de stevige stofzuiger voelt die – met zijn dunnere plastic – wat goedkoop aan.

Het meegeleverde accessoirepakket is zeer compleet. Je ontvangt de Active Dual Brush en de Slim LED Brush+ voor verschillende vloertypen, plus een speciale Pet Tool+ voor het verwijderen van dierenharen. Ook een combinatie- en kierenzuigmond ontbreken niet. Een groot voordeel is de aanwezigheid van twee accu's, met een maximale gebruiksduur van respectievelijk honderd en zestig minuten. Daardoor kun je tussentijds wisselen als de ene batterij het net niet redt.

©Wesley Akkerman

Wisselende ervaringen

Het stofzuigen verloopt grotendeels moeiteloos. Het handvat ligt comfortabel in de hand, wat prettig is gezien het relatief hoge gewicht van de stofzuiger. De wendbaarheid laat echter soms te wensen over. Op ons vloerkleed bleek de Active Dual Brush-borstel wat stroef, waardoor sturen moeizaam ging. Op harde vloeren presteerde de Slim LED Brush+ gelukkig een stuk soepeler. En hoewel de ledverlichting in de kop handig is, presteert de laser van Dyson beter.

De AI-modus zorgt voor een gemengde ervaring. Het systeem detecteert en schakelt hoorbaar wanneer je van een harde vloer naar een vloerkleed gaat. Maar de beloofde functie waarbij de zuigkracht in hoeken automatisch aangepast zou worden, blijkt niet super te werken. Hoewel de AI-modus niet onbruikbaar is, worden de verwachtingen niet volledig waargemaakt. Het voelt meer als een vooraf ingestelde handeling dan als een werkelijk intelligente aanpassing aan de omgeving.

©Wesley Akkerman

Hoge zuigkracht

Waar de slimme functies soms tekortschieten (daarover straks meer), maakt de pure zuigkracht een diepe indruk. Zelfs op de laagste stand zuigt de Samsung Bespoke AI Jet Ultra moeiteloos kruimels, stof en ander vuil op. We zijn vooral onder de indruk van de effectiviteit waarmee mensen- en hondenharen uit het vloerkleed verdwijnen. De enorme kracht is de belangrijkste upgrade ten opzichte van eerdere modellen en compenseert de mindere wendbaarheid op bepaalde ondergronden.

Ook de accuduur stelt niet teleur. Met alleen de kleine accu is er genoeg vermogen voor het stofzuigen van een woning van pakweg zestig vierkante meter. Bovendien bevalt het automatisch legende oplaadstation enorm. Na elke schoonmaakbeurt leegt en laadt het station de stofzuiger, waardoor je er geen omkijken naar hebt.

Het ontwerp is echter een kwestie van smaak; deze forse en opvallende stofzuiger zet je niet zomaar ergens onopvallend neer.

De slimme functies

Je kunt de Samsung Bespoke AI Jet Ultra koppelen aan de Samsung SmartThings-app, maar de mogelijkheden blijven best beperkt. Je kunt de firmware-update en zaken als de zuigkracht aanpassen (maar dat laatste kan ook op het apparaat). De grote vernieuwing, het ontvangen van telefoon- en berichtnotificaties, blijkt in de praktijk een gimmick. Wanneer je gebeld wordt, pauzeert de stofzuiger en toont het display enkel het app-icoon, zonder naam of nummer.

Bovendien is het instellen van deze connectiviteit onnodig complex. Het vereist een Samsung-account, specifieke apps, diverse permissies en constante locatietoegang. De moeite die het kost om de verbinding tot stand te brengen, staat niet in verhouding tot het minimale voordeel. De meest opvallende beperking is verder dat de functie exclusief werkt met een Samsung-smartphone, waardoor een groep gebruikers buitengesloten wordt; op smartphones van een ander merk werkt dit namelijk niet.

©Wesley Akkerman

Samsung Bespoke AI Jet Ultra kopen?

De naam Ultra en de hoge adviesprijs scheppen verwachtingen die op slim gebied niet worden ingelost. De AI-hoekdetectie functioneert niet zoals beloofd en de notificatiefunctie is een omslachtige gimmick. Als je de Samsung Bespoke AI Jet Ultra overweegt voor zijn geavanceerde connectiviteit (we hebben het dan over de koppeling met wifi, SmartThings en je smartphone) is hij de meerprijs ten opzichte van zijn voorganger niet waard. De ware kracht van dit model schuilt in zijn fenomenale zuigkracht, waardoor hardnekkig vuil en dierenharen moeiteloos verwijderd worden. Omdat de prijs inmiddels een stuk onder de adviesprijs ligt, wordt deze stofzuiger wel interessanter.