ID.nl logo
Zo maak je een professionele nieuwsbrief met MailChimp
© PXimport
Huis

Zo maak je een professionele nieuwsbrief met MailChimp

Je bent voorzitter of secretaris van een club of vereniging en je wilt alle leden natuurlijk regelmatig op de hoogte houden van het reilen en zeilen van je organisatie. Wil je dat een beetje professioneel aanpakken, dan zorg je maar beter voor mooie vormgegeven nieuwsbrieven. Met een uitgebreide (en ook gratis) dienst als MailChimp kost een nieuwsbrief minder moeite dan je denkt.

01 Account creëren

Je vindt MailChimp op www.mailchimp.com. Klik op Pricing voor een overzicht van de beperkingen waar je zoal mee te maken krijgt met de gratis versie. Dat blijkt wel mee te vallen: je ledenbestand mag 2.000 personen bevatten en je kunt tot 12.000 berichten per maand versturen. Fancy extra’s zitten er dan weer niet bij: je zult het zonder automatische welkomstmail voor je nieuwe abonnees moeten stellen en je kunt uitgestuurde berichten niet laten afhangen van hoe een ontvanger op een vorig bericht reageerde. Voor deze mogelijkheden en meer geavanceerde extra’s als ‘predicted demographics’ moet je minimaal 10 dollar per maand over hebben.

In deze basiscursus houden we het wat eenvoudiger en gaan we met de gratis versie aan de slag. Het zal je weinig verbazen dat je je eerst moet registreren. Dat heb je overigens snel geregeld met Sign up Free. Zodra je dan bevestigt met Get Started, de link in de bevestigingsmail hebt aangeklikt en op de site nog wat administratieve informatie hebt ingevuld, kun je met de knop Let’s Go! aan de slag.

02 Abonneelijst creëren

Na je aanmelding beland je automatisch in je online dashboard. Daar valt op dit moment natuurlijk niet veel te beleven: je hebt nog geen abonnees en je hebt geen nieuwsbrieven. Het aanmaken van een abonneelijst lijkt ons een logische start.

Klik bovenaan op Lists en druk vervolgens op de knop Create List (2x). Vul de gevraagde gegevens in, zoals een lijstnaam (iets als Nieuwsbrief <vereniging x>) en de naam en het e-mailadres van waaruit de nieuwsbrief zal worden verstuurd. Verder kun je hier onder meer aangeven wanneer je e-mailnotificaties wilt ontvangen, bijvoorbeeld zodra iemand zich op je lijst in- of uitschrijft. Leg je aanpassingen vast met de knop Save. Je belandt nu opnieuw op je dashboard, waar de nieuwbakken lijst al is geopend (desnoods open je zelf Lists en klik je op de lijstnaam), weliswaar met de laconieke mededeling ‘You have no contacts’.

©PXimport

03 Contactpersonen toevoegen

Met een lege abonneelijst vang je natuurlijk weinig aan. Je hebt nu in principe twee (complementaire) manieren waarop je contactpersonen kunt toevoegen: kant-en-klare adressen importeren of handmatig contactpersonen invoeren binnen MailChimp.

De eerste methode werkt natuurlijk het handigst. We tonen even hoe je dat aanpakt vanuit Outlook, maar import vanuit andere mailprogramma’s en -services, zoals Google Contacts, is eveneens mogelijk. Start Outlook op, ga naar Bestand en kies Opties / Geavanceerd. Druk op de knop Exporteren, klik op Naar een bestand exporteren / Volgende / Door komma’s gescheiden waarden. Bevestig met Volgende, kies Contactpersonen en geef een geschikte naam en locatie op voor het csv-bestand. Druk op Volgende en op Voltooien. Dit csv-bestand kun je vervolgens in MailChimp importeren. Klik bij de betreffende lijst op Import contacts, vink CSV or tab-delimited text file aan, klik op Next en verwijs naar je csv-bestand. Klik nogmaals op Next en koppel als dat nodig is de beschikbare kolomtitels (als Email Address, First Name en Last Name) aan je eigen velden. Overtollige titels haal je weg met Skip. Klik alweer op Next, vink de categorie Subscribed aan en rond af met Import.

Zoals gezegd is het eveneens mogelijk nieuwe contactpersonen rechtstreeks vanuit MailChimp toe te voegen. Open Lists en druk op de knop Add Subscriber. Vul alle gewenste informatie in, plaats een vinkje bij This person gave me permission to email them (ja, toch?) en bevestig met Subscribe.

©PXimport

Outlook

Vind je een heuse nieuwsbriefdienst te veel van het goede, dan kom je ook een heel eind met een e-mailprogramma als Outlook. Open het venster voor een nieuw bericht, ga naar het tabblad Tekst opmaken en selecteer HTML. Maak nu een grafisch ontwerp voor je nieuwsbrief. Bij Opties kun je terecht voor allerlei Thema’s, Kleuren en Lettertypen en via Invoegen importeer je leuke plaatjes. Het ontwerp bewaar je in de standaardlocatie (C:\Users\

©PXimport

04 Campagne opzetten

Je hebt nu wel een abonneelijst maar daar hoort - wat MailChimp noemt - ook een ‘campagne’ bij. Klik het hamburgerknopje linksboven aan en kies dus Campaigns. Druk op de knop Create Campaign. Er blijken verschillende campagnetypes te bestaan, maar wij houden het hier bij de bovenste optie: Email. Laat de optie Regular geselecteerd en geef een duidelijke naam op voor je campagne oftewel nieuwsbriefeditie. Druk vervolgens op Begin. Je kunt nu weliswaar al op Finish later klikken maar wij gaan vrolijk verder. Klik op Add Recipients en selecteer de gewenste abonneelijst in het uitklapmenu. Merk op dat je binnen deze lijst nog een subcategorie kunt aanduiden, zoals New Subscribers, Female of Group or new segment. Deze laatste optie laat je toe zelf selectiecriteria in te stellen, bijvoorbeeld Date Added is after a specific date <datum>. Wij kiezen hier eenvoudigweg voor All subscribers on list. Leg je aanpassingen vast met Save. Via de knoppen Add From en Add Subject kun je nog aangeven wie de afzender is en wat het onderwerp moet zijn.

©PXimport

05 Lay-out selecteren

Belangrijk is uiteraard ook de knop Design Email, want die stelt je in staat je nieuwsbrief helemaal naar wens te lay-outen. Met deze knop open je immers een pagina met heel wat verschillende lay-outs en thema’s. In de rubriek Themes selecteren we de categorie Newsletters. Klik op een ontwerp om er verder mee aan de slag te gaan – wij kozen voor Color Tab, maar het staat je uiteraard vrij een van de 29 andere ontwerpen te selecteren. Wil je toch iets anders, klik dan onderaan links op < Back: Template. Heb je zelf al een lay-out ontworpen, dan kun je die ook importeren in MailChimp. Daartoe klik je op Code your own / Paste in code en plak je de html-code van je ontwerp in het venster. Sla je ontwerp op met Save.

©PXimport

06 Objecten bewerken

We gaan er nu vanuit dat je een of ander thema hebt geselecteerd. Als het goed is duikt een online editor op, met links een voorbeeldweergave en rechts een keur aan bouwblokken als Text, Boxed Text, Image + Caption, Social Share, Button, Footer, Code enzovoort. Is je browservenster te klein, dan kun je deze bouwblokken tevoorschijn halen via het pijltje rechtsboven. Heb je de designmodus verlaten en wil je hiernaar terug, klik dan het hamburgerknopje in je dashboard aan, kies Campaigns, selecteer de gewenste campagne, klik op Edit en op Edit Design.

Wanneer je in de voorbeeldweergave de muisaanwijzer boven een object houdt, verschijnt een semitransparant venster met enkele tools om het blok te verplaatsen, te dupliceren en te verwijderen. Met het potloodicoon pas je de eigenlijke inhoud aan. Gaat het om een afbeelding, dan kun je die vervangen door een eigen plaatje; klik dan op Replace en op Upload. Klik je hier echter Edit aan, dan verschijnt een eenvoudige online Photo Editor, waarmee je de afbeelding op allerlei manieren kunt optimaliseren (Crop, Resize, Color, Sharpness, Blemish, Redeye enzovoort) of verfraaien (Overlays, Effects, Frames, Stickers enzovoort). Je legt je wijzigingen vast met de Save-knop.

©PXimport

07 Objecten toevoegen

Zoals gezegd wordt zo’n nieuwsbriefpagina opgebouwd aan de hand van bouwblokken. Die kun je niet alleen aanpassen, je kunt uiteraard zelf ook objecten toevoegen. Daarvoor sleep je het gewenste bouwblok vanuit het rechtervenster en laat je het los op de gewenste plaats in je nieuwsbrief. Je krijgt dan ‘Drop block here’ te zien, waarna je het nieuwe bouwblok net als de andere kunt verplaatsen, dupliceren, verwijderen of bewerken vanuit het rechtervenster. Allemaal nogal vanzelfsprekend dus.

Via Preview and Test kun je het resultaat op elk moment ook buiten de online editor testen. Kies je hier voor Enter preview mode, dan kun je nog kiezen tussen een Desktop- en een Mobile-weergave. Het aanklikken van links werkt echter niet in deze modus; dat lukt wel wanneer je Send a test email (naar een op te geven adres) kiest. Een andere mogelijkheid is nog Push to mobile, maar dat vereist wel de installatie van de mobiele app van MailChimp (zie ook kadertekst).

Via Save and Exit bewaar je je ontwerp, maar met Save as Template is het ook mogelijk dat als een sjabloon op te slaan, zodat je het ook voor je volgende nieuwsbrief-edities kunt gebruiken. Je vindt dit sjabloon dan terug op je dashboard in de rubriek Templates. Houd er wel rekening mee dat er in de gratis versie een MailChimp-logo onderaan je nieuwsbrief zal verschijnen – voor niets gaat de zon op.

©PXimport

08 Nieuwsbrief verzenden

Wanneer je nieuwsbrief-editie is afgewerkt wil je die natuurlijk versturen, een proces dat MailChimp ook helemaal voor zijn rekening neemt. Ga naar Campaigns in je dashboard en klik de gewenste campagne aan. Je controleert bij To liefst nog even of inderdaad de gewenste ontvangers staan ingevuld. Dat kun je als dat nodig is nog bijsturen met Edit Recipients. Ziet alles er goed uit, klik dan rechtsboven op Send en bevestig met Send Now. We kunnen ons voorstellen dat je nieuwsbrief is afgewerkt maar dat je die toch op een later tijdstip wilt verzenden. Dan klik je niet op Send maar op Schedule, waarna je de gewenste datum en het tijdstip aanduidt. In de betaalde versie van MailChimp zijn er extra mogelijkheden beschikbaar, waaronder het laten verzenden op basis van de tijdzone van de ontvangers. Leg je keuzes vast met Schedule Campaign.

©PXimport

09 Rapporteren

MailChimp houdt tevens nauwgezet rapporten bij over je nieuwsbrieven. Ga naar je dashboard en open de rubriek Reports, waarna je bij de gewenste nieuwsbrief op View Report klikt. Je komt nu terecht in de rubriek Overview voor een handig overzicht met de belangrijkste analyses.

Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel gebruikers uit je abonneelijst de nieuwsbrief hebben ontvangen en geopend en wie dat precies zijn. Voor wie zich afvraagt hoe dat kan: standaard stuurt MailChimp een ‘tracker’ (web beacon) mee met je nieuwsbrief. Dat kun je desgewenst aanpassen. Open je nieuwsbrief en klik onderaan op Edit, naast Settings & Tracking. Verwijder het vinkje bij Track opens – de overige traceeropties laten zich in de gratis versies niet uitzetten. Verder kun je zien of bepaalde abonnees zich hebben uitgeschreven van je lijst, wie dat heeft gedaan en eventueel ook waarom. Standaard krijgen de ontvangers namelijk de kans zich via een link onderaan je nieuwsbrief uit te schrijven – en zo hoort het ook, toch?

©PXimport

Mobiele app

MailChimp voorziet eveneens in mobiele apps, zowel voor iOS als Android. Hiermee kun je niet alleen de rapporten raadplegen, maar zelfs nieuwsbrieven ontwerpen en versturen en je abonneebestand beheren. Of je pusht vanuit je desktop-pc nieuwsbriefontwerpen naar je mobiele apparaat (zie bij 07).

▼ Volgende artikel
Haar voor je geld: 5 stylingtangen en föhns voor een piekfijne Moederdag
© Prostock-studio
Gezond leven

Haar voor je geld: 5 stylingtangen en föhns voor een piekfijne Moederdag

Op zoek naar een leuk cadeau voor moeder? Maak niet de fout om aan te komen met wasmiddel, een stofzuiger of iets anders uit de categorie 'nuttig', maar verras haar met iets waar ze écht blij van wordt. We hebben voor jou een selectie gemaakt van vijf föhns en stijltangen die door andere gebruikers gewaardeerd worden met minimaal een 8. Zo laat je haar (haar) deze Moederdag echt shinen!

DYSON Airwrap I.D. Straight + Wavy Multistyler

De Dyson Airwrap I.D. is een veelzijdige 6-in-1 multistyler die droogt, krult, golft, gladmaakt, volume geeft en pluizig haar temt. Dankzij intelligente warmte- en luchtstroomregeling hoef je je geen zorgen te maken over (hitte)beschadiging van je haar. Het conische Airwrap-opzetstuk met taps toelopende punt maakt het mogelijk om dichter bij de haaraanzet te stylen. In de praktijk betekent dat: strakkere krullen met behoud van volume en veerkracht. Handig: via bluetooth kun je het apparaat koppelen aan de MyDyson-app voor gepersonaliseerde stylinginstellingen.

Toepassingen: drogen, krullen, golven, gladmaken, volume geven, pluizig haar temmen Bijgeleverde accessoires: Fast Dryer, Flyaway + Smoother, Conisch Airwrap, 40mm Airwrap lang, zachte gladmakende borstel, grote ronde volumeborstel, opbergcase, filterreinigingsborstel Consumentenscore op Kieskeurig.nl: 8,8

BaByliss Hydro Fusion 2100 (D773DE)

De BaByliss Hydro Fusion 2100 is een krachtige föhn met een vermogen van 2100 watt, uitgerust met geavanceerde plasmatechnologie en een dubbel ionensysteem. Deze technologie hydrateert het haar en vermindert pluizigheid tijdens het drogen, wat resulteert in glad en glanzend haar. Met een gewicht van slechts 420 gram en een 2,5 meter lange kabel is deze föhn licht en gebruiksvriendelijk. De meegeleverde diffuser is ideaal voor het definiëren van natuurlijke krullen en textuur.

Toepassing: drogen, gladmaken, krullen definiëren Bijgeleverde accessoires: smalle blaasmond, diffuser Consumentenscore op Kieskeurig.nl: 8,6

Remington ONE Dry & Style (D6077)

De Remington ONE Dry & Style is een veelzijdige föhn met een 2000 watt motor die luchtstromen tot 120 km/u genereert voor snel drogen. Dankzij de Thermacare-sensor wordt de luchttemperatuur gereguleerd om het haar te beschermen tegen oververhitting. Met acht warmte- en snelheidsinstellingen kun je de föhn aanpassen aan jouw haartype. De vier meegeleverde opzetstukken, waaronder een diffuser en een flyaway-tamer, maken het mogelijk om verschillende stijlen te creëren.

Toepassing: drogen, gladmaken, krullen definiëren, pluizig haar temmen Bijgeleverde accessoires: smalle blaasmond, diffuser, flyaway-tamer, opbergtas Consumentenscore op Kieskeurig.nl: 8,4

Philips StyleCare Prestige BHB876/00

De Philips StyleCare Prestige BHB876/00 is een automatische krultang met een slimme krultechnologie die het haar automatisch oprolt en krult. Met drie temperatuurinstellingen (170°C, 190°C en 210°C), drie timerinstellingen (8s, 10s, 12s) en drie instelbare krulrichtingen kun je verschillende krulstijlen creëren, van losse golven tot strakke krullen - Philips zelf heeft het over 27 verschillende looks. De verticale grip en de langere cilinder maken het mogelijk om meer haar in één keer te stylen. De keratine-keramische coating beschermt het haar tegen hittebeschadiging.

Toepassing: automatisch krullen Bijgeleverde accessoires: staafreinigingsaccessoire Consumentenscore op Kieskeurig.nl: 8,6

Rowenta Infinite Looks 14-in-1 (CF4231)

De Rowenta Infinite Looks 14-in-1 is een alles-in-één multistyler die het mogelijk maakt om te krullen, stijlen, volume toe te voegen en meer. Met een conische krultang, een 32 mm ronde verwarmde borstel en een 2-in-1 stijltang/krimper kun je eindeloos variëren in haarstijlen. De keramische coating zorgt voor glad en glanzend haar. De set wordt geleverd met diverse accessoires, waaronder haarclips en een opbergtas, voor gebruiksgemak en veelzijdigheid.

Toepassing: krullen, stijlen, krimpen, volume toevoegen Bijgeleverde accessoires: conische krultang, ronde borstel, stijltang/krimper, haarclips, opbergtas Consumentenscore op Kieskeurig.nl: 9,3

▼ Volgende artikel
Review Xiaomi 15 Ultra – Camerasmartphone verfijnd
© Wesley Akkerman
Huis

Review Xiaomi 15 Ultra – Camerasmartphone verfijnd

Vorig jaar introduceerde Xiaomi met de 14 Ultra een moderne camerasmartphone, en met de Xiaomi 15 Ultra zien we dat de fabrikant flink aan verfijning doet. Gigantische stappen vooruit hoef je echter niet te verwachten. Maar dat geldt gelukkig ook voor het prijskaartje: ook dat is niet gigantisch gestegen.

Uitstekend
Conclusie

Xiaomi speelt het dit jaar op veilig, en dat is op zich geen bezwaar. De stap van de 14 Ultra naar de 15 Ultra is echter klein, waardoor een upgrade voor bestaande gebruikers weinig toevoegt. Bekende minpunten blijven: een relatief beperkt updatebeleid, vooraf geïnstalleerde apps en AI-functies die niet overtuigen. Verder wordt de Snapdragon 8 Gen 3 (Elite)-chipset flink heet bij hoge belasting – maar dat is meer een Qualcomm-probleem. Geen enkele smartphonefabrikant lijkt dat probleem op te kunnen lossen. Kies je voor de 15 Ultra, dan krijg je wel een krachtige camerasmartphone die heel wat in zijn mars heeft.

Plus- en minpunten
  • Kwaliteit foto's en video's
  • Verschillende opnamemogelijkheden
  • Snel besturingssysteem
  • Prachtig beeldscherm
  • Veel invloed op uitkomst foto's en video's
  • Bloedsnelle processor
  • Periscooplens van 200 megapixel
  • Prijs is behoorlijk hoog
  • Overige functies zijn modern, maar niet uniek
  • Wat vooraf geïnstalleerde apps
  • Dure Photography Kit
  • Updatebeleid kan beter
  • Chipset wordt bloedheet

Dat gezegd hebbende kost de Xiaomi 15 Ultra nog steeds 1499 euro, maar daar krijg je dan 16 GB aan werkgeheugen en 512 GB aan interne opslagruimte voor terug. Koppel dat aan de Qualcomm Snapdragon 8 Elite-chipset, waarmee onder meer ook de Galaxy S25 Ultra en Zenfone 12 zijn uitgerust, en je houdt een indrukwekkend pakket over. Maar eerlijk is eerlijk, daar betaal je dan ook een flinke duit voor. En we vonden de OnePlus 13 destijds al prijzig…

Over de processor hebben we inmiddels veel geschreven in andere recensies. De cpu is extreem krachtig en eigenlijk overgekwalificeerd voor dagelijkse dingen als mailen, bellen of WhatsAppen. Zwaardere taken vormen dan ook geen probleem: – er zal geen Android-game zijn die hier niet soepel op draait. Die rekenkracht heeft wel een nadeel. Onder hoge belasting wordt de chipset gloeiendheet, en die warmte verspreidt zich over het hele toestel.

©Wesley Akkerman

Prestaties dalen onder druk, maar het gebruik blijft soepel

Daar hebben meerdere premium smartphones van dit moment last van. Geen enkele Elite-telefoon kan het hoofd koel houden. Anders dan bij andere smartphones met dezelfde processor lijkt het erop dat Xiaomi de prestaties afknijpt. Vrijwel direct nadat we het toestel onder druk zetten, zakken de prestaties naar tachtig procent van het vermogen. Dat blijft een kwartier stabiel, waarna ze verder zakken – maar in de praktijk merk je daar weinig van.

Het grote oled-paneel van 6,7 inch is net zo high-end als de processor en vrijwel gelijk aan dat van de 14 Ultra. De verschillen zijn klein: een sterkere beschermlaag die beter tegen krassen en vallen zou moeten beschermen, en een iets hogere piekhelderheid van 3200 nits in plaats van 3000. Kleuren ogen rijk en natuurlijk, en dankzij de hoge verversingssnelheid voelt alles soepel aan.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Snel en uitgebreid

De accu heeft wel een boost gekregen. Xiaomi maakt gebruik van een relatief nieuwe batterijtechnologie (met meer siliciumcarbide, net als de OnePlus 13) om meer vermogen in de accu te stoppen. Dit keer is dat iets meer dan 5400 mAh. Daarmee houd je het twee dagen uit op een volle accu, afhankelijk van wat je doet. Opladen gaat nog altijd razendsnel met 90 watt via de kabel en 80 watt draadloos. Met de juiste oplader heb je het toestel binnen 40 minuten vol.

Net als zijn voorganger draait ook de Xiaomi 15 Ultra op HyperOS, dit keer gebaseerd op Android 15. De software is snel en overzichtelijk, maar lijkt in de praktijk nog altijd op het oude MIUI. Je krijgt bovendien te maken met wat overbodige apps en een beperkte updatebeleid (slechts vier upgrades). Het systeem biedt wel voldoende ruimte voor personalisatie. Zo kun je dit keer meer doen met het vergrendelscherm, maar op een Galaxy S25 is het aantal opties uitgebreider.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

120x

AI-mogelijkheden, alleen met een account

En net zoals op veel andere smartphones kom je ook op de Xiaomi 15 Ultra flink wat AI-opties tegen. Het gros daarvan werkt op basis van Google Gemini. Dit is dan ook de standaard-assistent die je tegenkomt wanneer je de powerknop ingedrukt houdt. Verder beschikt de smartphone over de handige zoekfunctie Circle to Search. Uiteraard moet je dan wel inloggen met een Google-account, anders kun je daar geen gebruik van maken.

Nu zullen veel mensen dat standaard doen. Maar helaas moet je óók inloggen met een Xiaomi-account als je de exclusieve AI-toestelopties wilt gebruiken. Als je dat doet, houd er dan rekening mee dat niet alles vlekkeloos werkt. Je hebt altijd een internetverbinding nodig, je moet plugs-in downloaden en je moet rekening houden met AI-fouten. De opvulfunctie (een AI-functie waarmee je een deel van een foto kunt laten opvullen, bijvoorbeeld wanneer je iets weghaalde, zoals een persoon of boom) laat duidelijke softwarefouten zien; je kunt het beter bij de opties houden die Google standaard aanbiedt.

©Wesley Akkerman

4,3x

©Wesley Akkerman

2x

Dat mooie camerasysteem

Net zoals bij de Xiaomi 14 Ultra draait het bij de Xiaomi 15 Ultra natuurlijk allemaal om het camerasysteem. Dat is waar een groot deel van die 1500 euro naartoe gaat. Net als bij de voorganger kun je ook nu kiezen uit twee duidelijke modi: Leica Vivid of Authentic. Met de eerste optie ogen foto's wat meer verzadigd en geschikt voor sociale media, terwijl de tweede mogelijkheid beelden op een veel natuurlijke manier vastlegt.

Binnen de overzichtelijke camera-app tref je behoorlijk veel opties aan waarmee je foto's precies zo kunt maken zoals je wilt. Toegegeven, op een Sony Xperia 1-model tref je meer knopjes en opties aan, maar we zijn van mening dat Xiaomi een mooie middenweg vindt tussen functionaliteit en ontwerp. Je raakt niet snel verdwaald binnen de app, aangezien alles netjes en op logische plekken neergezet is. Kudos, want dat is ook wel eens anders.

©Wesley Akkerman

1x

©Wesley Akkerman

1x

200 megapixel

Ten opzichte van de 14 Ultra is er niet ontzettend veel veranderd. Begrijp ons niet verkeerd, dat bedoelen we niet negatief. De 14 Ultra maakt immers immens mooie foto's en bij de 15 Ultra is dat niet anders. Nieuw is dit keer de periscooplens van 200 megapixel, die tot 4,3 keer optisch kan inzoomen. Dat is iets lager dan de vijf keer op de vorige Ultra, maar dit keer zijn de sensor en de resolutie hoger en is de opening sneller. Dat levert in de praktijk betere foto's op.

De andere drie camera's beschikken over 50 megapixel en presteren grotendeels hetzelfde. Het systeem kiest veelal automatisch de juiste brandpuntafstanden voor je wanneer je wat instellingen aanpast, waardoor je behoorlijk gemakkelijk mooie foto's maakt. Het reageert bovendien bijzonder snel. Je kunt heel snel een kiekje ergens van maken. Echter, foto's openen gaat dan wat trager – het is duidelijk dat er nog flink wat nabewerking plaatsvindt.

©Wesley Akkerman

2x

©Wesley Akkerman

4,3x

Mooie foto's

Over het algemeen maakt de Xiaomi 15 Ultra mooi belichte foto's met een fijn en subtiel contrast, waar kleuren precies vastgelegd worden zoals in het echt (in de Authentic-modus, waar we het meest mee gespeeld hebben). De groothoekcamera is de minst sterke van het stel, met iets eenvoudigere specificaties en zonder optische beeldstabilisatie. Toch kun je er prima mee uit de voeten. Zeker als je even stil blijft staan, levert ook deze lens gewoon mooie beelden op.

Ook is het jammer dat de variabele diafragma-opening van de Xiaomi 14 Ultra is verdwenen. In plaats daarvan krijg je nu een vaste f/1.63-opening. Die zorgt voor een korte scherptediepte, waardoor je soms onbedoeld veel waas in beeld krijgt. Tegelijkertijd levert dat juist een sterk diepte-effect op, wat handig is als je daar bewust naar zoekt. Portretmodus is daardoor minder vaak nodig. Afhankelijk van wat je belangrijk vindt, kan dit dus ook positief uitpakken.

©Wesley Akkerman

10x

Het beste systeem?

Het systeem doet an sich niets onder voor de concurrentie. Sterker nog: waarschijnlijk is dit de beste smartphonecamera-ervaring van dit moment. Dat komt door de grote hoeveelheid opties en de algemene camerakwaliteit, waar we bijna niets over te klagen hebben. Ook niet in het donker. Het systeem laat genoeg licht door voor foto's die gedetailleerd en kleurrijk ogen. Daarnaast legt het details in de schaduw ook goed vast.

Tegelijk met de Xiaomi 15 Ultra brengt het bedrijf wederom een nieuwe fotografiekit op de markt. Voor zover wij hebben kunnen zien is dit hetzelfde product als van de Xiaomi 14 Ultra. De kit biedt extra ringen, een powerbank en een cameraknop en kost 199 euro. Het is leuk om te zien dat Xiaomi hier in investeert, want het zou je ervaring kunnen verbeteren. Maar echt essentieel vinden we het pakket niet. Extra lenzen moet je helaas zelf nog apart kopen.

©Wesley Akkerman

0,5x

Xiaomi 15 Ultra kopen?

Xiaomi speelt het dit jaar op veilig, en dat is op zich geen bezwaar. De stap van de 14 Ultra naar de 15 Ultra is echter klein, waardoor een upgrade voor bestaande gebruikers weinig toevoegt. Bekende minpunten blijven: een relatief beperkt updatebeleid, vooraf geïnstalleerde apps en AI-functies die niet overtuigen. Verder wordt de Snapdragon 8 Gen 3 (Elite)-chipset flink heet bij hoge belasting – maar dat is meer een Qualcomm-probleem. Geen enkele smartphonefabrikant lijkt dat probleem op te kunnen lossen. Kies je voor de 15 Ultra, dan krijg je wel een krachtige camerasmartphone die heel wat in zijn mars heeft.