Office-geheimen onthuld: van polls tot een persoonlijke werkbalk
Velen van ons kunnen voor het dagelijkse werk niet zonder Office. Het pakket gaat al heel wat jaren mee, maar haal jij er wel het maximale uit? Wij maken een selectie van slimmigheden waarmee je bekende onderdelen, zoals Word, PowerPoint en Outlook, nóg meer naar je hand zet.
In dit artikel doen we enkele onbekendere functies in Office uit de doeken, ken jij ze al?
- Tekst vertalen
- Tekst dicteren
- Afspraken plannen
- Poll maken
- Office uitbreiden met invoegtoepassingen
- Automatische rijhoogte en kolombreedte in Excel
- Berichten vastmaken in Outlook
- De bezem halen door je Outlook-mailbox met één regel
- Een persoonlijke werkbalk in alle Office-programma's
Lees ook: Microsoft Office te duur? LibreOffice is een uitstekende gratis vervanger
In dit artikel richten we ons op de versies Microsoft Office 2021 en Microsoft Office 365. Gebruik je een andere versie, dan kun je uiteraard altijd proberen of de tip ook daarin werkt.
Vertalen maar
Je ontvangt een document in een vreemde taal of je moet zelf een verslag maken voor een anderstalig publiek. Uiteraard kun je gebruikmaken van een online dienst zoals Google Translate, maar in Word zelf zit ook een vertaalfunctie.
Selecteer de tekst en typ in het zoekvak bovenin: Vertalen. Kies nu voor Vertalen / Selectie vertalen of Vertalen / Document vertalen. Een deelvenster opent rechts in het scherm. Controleer of de juiste bron- en doeltaal is geselecteerd en of je tevreden bent met het vertaalde werk. Klik daarna op Invoegen. De geselecteerde tekst in het document wordt vervangen.
Direct vertalen in Word, zonder hulp van buitenaf.
Geen abonnement
Ben je tevreden met Office, maar staat de abonnementsvorm van Microsoft 365 je inmiddels tegen? Je kunt de licentie op Office ook eenmalig aanschaffen, zodat je geen abonnement meer nodig hebt. Je maakt hiervoor gebruik van Microsoft Office 2021. Heb je helemaal geen zin om te betalen, dan kun je kiezen voor een gratis (afgeslankte) versie van Office.
Dicteren
Geen zin om een lange tekst te typen? Dan is het tijd om de functie Dicteren van Word in te zetten. Open een nieuw document en ga naar het tabblad Start. In de sectie Spraak vind je de knop Dicteren. Begin vervolgens met praten. De tekst verschijnt op het scherm. Je kunt ook opmaaksuggesties geven: zeg ‘Nieuwe regel’ om de volgende zin op een nieuwe regel te beginnen. Standaard is Word ingesteld op de Nederlandse taal. Klik op de knop Instellingen voor dicteren (herkenbaar aan het tandwiel) en kies een andere taal bij Gesproken taal.
In hetzelfde venster kun je ook aangeven welke microfoon moet worden gebruikt en of je automatisch interpunctie wilt gebruiken (kies Automatische interpunctie inschakelen). Ben je tevreden met de instellingen? Klik op Opslaan. Wil je het document niet meer dicteren en verdergaan met typen, dan sluit je het minivenster Dicteren.
Even geen zin om te typen: dicteer je teksten dan.
Plannen maken
Outlook heeft een relatief verborgen optie waarmee je snel een moment met anderen kunt kiezen, bijvoorbeeld om af te spreken. De optie werkt alleen als je met elkaar verbonden bent, bijvoorbeeld via een bedrijfsnetwerk of gezamenlijke licentie binnen de familie. Dat maakt de functionaliteit niet minder handig.
Open een nieuw e-mailbericht en kies op de tab Bericht voor Nieuwe planningspeiling. Vervolgens typ je de namen van de personen om wie het gaat in het vak Aan. Het deelvenster van Planningspeiling vult zich met tijdstippen en laat telkens zien of de andere personen wel of niet beschikbaar zijn. Je kunt de datum en tijd bovenin het venster aanpassen. Klik op Volgende en kies Poll maken.
Mening vragen
In Outlook vind je de mogelijkheid om een poll uit te sturen, waarin je naar de mening van de ontvangers vraagt. Open een nieuw e-mailbericht. Op de tab Bericht klik je op Polls. Een deelvenster opent. Geef hierin je vraag op en de beschikbare antwoorden.
Standaard zijn er twee keuzemogelijkheden, maar je kunt extra antwoorden toevoegen. Klik op Optie toevoegen. Als de ontvangers meerdere opties mogen kiezen, dan zet je de schuif op Aan bij Meerdere antwoorden. Klik op Volgende en controleer of de poll correct is. Kies hierna voor Toevoegen aan e-mailbericht. De ontvangers zien de poll direct in het e-mailbericht en kunnen via de e-mail stemmen.
Vraag om de mening van anderen via een poll per e-mail.
Uitbreiden maar!
Je kunt de Office-onderdelen, waaronder Word en PowerPoint, uitbreiden met nieuwe functies. We maken hiervoor gebruik van invoegtoepassingen. Je kunt deze vergelijken met de plug-ins voor de browser. Open een nieuw document, bijvoorbeeld in Word, en zoek op de tab Start naar Invoegtoepassingen. Een nieuw venster opent, waarin je kunt zoeken naar specifieke uitbreidingen.
Daaronder vind je een sectie met veel gedownloade invoegtoepassingen. Klik op Meer invoegtoepassingen voor de volledige lijst. Zo kun je met invoegtoepassingen bijvoorbeeld AI-hulpjes aan Office toevoegen die je helpen bij het verbeteren van teksten of het opzetten van een verhaal. Ook zijn er uitbreidingen waarmee je formulieren of kant-en-klare designs kunt gebruiken.
Lees hierover ook dit uitgebreide artikel: Deze plug-ins laten je nog productiever werken met Word
Breid de functionaliteit van Office uit met behulp van invoegtoepassingen.
Passende kolom
Je kent het ongetwijfeld: een volle Excel-sheet met talloze kolommen, maar sommige tekst of waarden passen niet volledig in de kolom. Het gevolg: afgebroken informatie. Uiteraard kun je dit handmatig oplossen per kolom, maar het kan wat sneller.
Gebruik Ctrl+A om het volledige werkblad te selecteren. Open de tab Start en klik bij Cellen op de pijl naast Opmaak. Kies voor Kolombreedte AutoAanpassen. Bovendien kun je kiezen voor Rijhoogte AutoAanpassen. Deze acties schelen je aardig wat handmatig werk!
Snelle datum
Wil je snel een datum in een kolom in Excel plaatsen? Gebruik de toetscombinatie Ctrl+;. De datum wordt ingevoegd. Je kunt ook snel de huidige tijd invoegen. Gebruik hiervoor de toetsencombinatie Ctrl+Shift+;. Handig!
Juiste kleuren
Je bent goed op weg om in PowerPoint een strakke presentatie te maken en maakt hiervoor uiteraard gebruik van een paar mooie illustraties. Hoe zorg je ervoor dat de kleur van het lettertype overeenkomt met de kleuren uit de afbeelding? Selecteer de tekst die je dezelfde kleur wilt geven en open de tab Start. In de sectie Lettertype klik je op de knop Tekstkleur. Kies nu voor Pipet. Klik met de pipet op de gewenste kleur binnen de afbeelding. PowerPoint neemt deze kleur over en past deze meteen toe op de geselecteerde tekst.
Gebruik de pipet om de juiste kleur te kiezen.
Nieuwe Outlook
Voor Outlook is onlangs een nieuwe versie uitgekomen, die vooralsnog door het leven gaat als Outlook (Nieuw). Heb je afscheid genomen van de klassieke versie en ben je inmiddels overgestapt? Je kunt een paar nieuwe functies inzetten en daarmee je postvak beter organiseren.
Zo biedt het nieuwe Outlook de mogelijkheid om een specifiek bericht vast te zetten, zodat het altijd zichtbaar blijft. Handig voor belangrijke berichten. Klik op het bericht en kies voor Dit bericht vastmaken. De knop bevindt zich rechtsboven in het venster en is herkenbaar aan het pictogram van een punaise. Klik nogmaals op de knop om het bericht weer los te maken.
Direct naast deze knop vind je de optie om het geselecteerde bericht tijdelijk te verbergen (herkenbaar aan een klok). Vervolgens kun je kiezen om het bericht later op de dag, in de avond of juist op een ander tijdstip te laten verschijnen. Bijvoorbeeld op een tijdstip dat je het bericht kunt beantwoorden.
Lees zeker ook dit artikel: Van opstellen tot opruimen: zo werk je met het nieuwe Outlook
Opruimen 2.0
Het opgeruimd houden van je inbox speelt in het nieuwe Outlook een grote rol. Dat blijkt ook uit een andere functie, die je slim kunt inzetten: Berichten opruimen (in het Engels aangenaam klinkend als ‘Sweep messages’). Hiermee kun je één bericht selecteren en hiervoor een opruimregel bepalen.
Klik op het gewenste bericht en vervolgens op de knop met een bezem die je vindt in de werkbalk bovenin. Hierna bepaal je of alle berichten van dezelfde afzender naar een andere map moeten worden verplaatst (al dan niet inclusief toekomstige berichten). Je kunt ook kiezen of je het meest recente bericht wilt bewaren en de rest wilt verwijderen, of berichten van de afzender en ouder dan tien dagen altijd wilt verwijderen. Bevestig je keuze met een klik op OK.
Nieuw in het nieuwe Outlook: berichten opruimen.
Is het tijd voor een grote schoonmaak?
Je bent vliegensvlug klaar met een goede bezem
Eigen werkbalk
Welk Office-programma je ook gebruikt, de kans is groot dat je een paar favoriete opties hebt. Breng deze onder in je persoonlijke werkbalk. Deze balk bevat alleen de opties die jij relevant vindt. Open een Office-programma, bijvoorbeeld Word. Kies vervolgens voor Bestand / Opties. Open de sectie Werkbalk Snelle toegang. Links vind je de beschikbare opties. Deze zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, zoals Populaire opdrachten en Macro’s. Selecteer de optie die je aan de eigen werkbalk wilt toevoegen en klik op Toevoegen.
De huidige onderdelen vind je in het rechtervenster. Verwijder daaruit de onderdelen die je niet wilt gebruiken: selecteer deze en klik op Verwijderen. Met de knoppen Omhoog en Omlaag verander je de onderlinge positie. Je kunt de werkbalk ook voor meerdere computers gebruiken: rechtsonder vind je de knop Importeren en exporteren. Verlaat het venster via OK. De werkbalk Snelle toegang wordt linksboven in het Office-venster getoond.
Maak je eigen werkbalk met favoriete opties.