ID.nl logo
Deze plug-ins laten je nog productiever werken met Word
© Ilia Nesolenyi - stock.adobe.com
Huis

Deze plug-ins laten je nog productiever werken met Word

Ruim 1,2 miljard mensen gebruiken Microsoft Word dat met elke update veelzijdiger wordt. Met een groot aantal plug-ins zet je de tekstverwerker nog meer naar je hand. Je tilt er je schrijfproductiviteit mee naar een hoger niveau. We gaan in op enkele interessante invoegtoepassingen, waarbij onze voorkeur uitgaat naar de gratis uitbreidingen.

In dit artikel doen we een greep uit het aanbod plug-ins waarmee je tijd en moeite bespaart bij het werken aan Word-documenten:

  • Pexels
  • I Should Be Writing
  • Consistency Checker
  • Symbols and Characters
  • Bjorn's Word Cloud
  • Pro Word Cloud
  • PDF-filler
  • Music Snippet
  • ChatGPT
  • Emoji Keyboard
  • AI Detector Pro

Lees ook: Deze Chrome-extensies op basis van AI verhogen je productiviteit

Plug-ins zijn kleine programmaatjes gemaakt door derden die extra mogelijkheden aan Microsoft Office toevoegen. Net zoals Chrome plug-ins heeft, zijn er inmiddels meer dan tweeduizend Microsoft Office-invoegtoepassingen. Gelukkig heeft Microsoft ze in categorieën georganiseerd. We doen een greep uit het aanbod.

Pexels

Je wilt een project van rechtenvrije kwaliteitsfoto’s voorzien? Met de Pexels-invoegtoepassing komt er een extra knop in het tabblad Invoegen. Hiermee kun je rechtstreeks de beeldenbank Pexels benaderen. Fotografen stellen hun werk vrij ter beschikking op Pexels. De zoekmachine verschijnt in de rechterzijbalk. Daar vind je foto’s op basis van zoekwoorden of kleur. Alle hogeresolutiefoto’s mag je gratis gebruiken en het is zelfs niet nodig om de fotograaf te vermelden. Wanneer je een foto selecteert, kun je kiezen uit Large, Medium of Small.

Selecteer de gewenste resolutie van de afbeelding.

I Should Be Writing

Soms heb je voor een project een extra zetje nodig. Voor I Should Be Writing maak je eerst een account aan. Daarna meet deze tool voortdurend je output. De add-in houdt je schrijftijd bij en de hoeveelheid woorden die je hebt geschreven. Hiermee meet je je vooruitgang en weet je of je goed bezig bent.

Je kunt ook de competitie aangaan met anderen.

Schrijf begrijpelijk!

Dit boek leert je alles over schrijven op B1-niveau

Consistency Checker

Uiteraard gebruik je de ingebouwde spellingscontrole om spelfouten te ontdekken, maar soms gaat het eerder om inconsequenties. Met Consistency Checker heb je een extra paar ogen om foutjes te vinden in het gebruik van cijfers, koppeltekens en woordafbrekingen. Bij ons haalde hij uit de tekst woorden die we soms wel en dan weer niet tussen aanhalingstekens hadden gezet. Ook hadden we de ene keer ‘Gmail app’ en de andere keer ‘Gmail-app’ geschreven.

Vind de inconsequenties in je tekst.

Symbols and Characters

Een Oostenrijkse ontwikkelaar trakteert op een gratis plug-in om heel makkelijk symbolen en speciale tekens te vinden. Microsoft Word heeft zelf ook een interne functie om speciale tekens in te voegen, maar Symbols and Characters werkt veel eenvoudiger. Zo kun je werken met een zoekterm om bijvoorbeeld het copyright- of het yen-symbool te vinden. Daarnaast heeft het basisscherm categorieën als Currency, Arrows, Math, Circles en Emoticons. Ook kun je een taal selecteren, daarmee krijg je direct alle speciale lettertekens die in deze specifieke taal worden gebruikt.

Nooit meer zoeken naar speciale tekens in een andere taal.

Bjorn’s Word Cloud

Een woordenwolk geeft visueel het belang van bepaalde termen rond een thema weer. Bjorn’s Word Cloud mag je zeven dagen gratis gebruiken, daarna heb je je creditcard nodig. Met deze tool vraag je aan de hand van geselecteerde tekst een grafische weergave op. Daarmee creëer je een gewone woordenwolk, een weergave met cirkelsen een weergave met vierkante vlakken. Bjorn’s Word Cloud heeft zelfs een 3D-weergave. Met deze plug-in kun je de tekst, de kleuren en zelfs de achtergrond tot in detail bepalen.

In plaats van een woordenwolk kun je ook een schijfweergave kiezen.

Pro Word Cloud

Wil je geen enkele cent uitgeven? Dan kom je met Pro Word Cloud aan je trekken. Deze invoegtoepassing genereert een klassieke woordenwolk op basis van de frequentie waarop de woorden in de tekst voorkomen. Termen die meer voorkomen, worden groter geplaatst dan woorden die minder vaak zijn gebruikt. Je kunt ook het lettertype, het kleurenschema en de grootte aanpassen. Klik op Create Word Cloud om een voorvertoning te zien. Daarna kun je de wolk op het klembord plaatsen en in het document plakken.

Met de gratis Pro Word Cloud maak je klassieke woordenwolken.

Invoegtoepassingen installeren Om een bepaalde invoegtoepassing te zoeken en te installeren ga je naar het tabblad Invoegen. Daar zie je de knop Invoegtoepassingen. In sommige versies van Word staat die knop in het tabblad Start. Als je op deze knop klikt, kom je in een pop-up met bovenaan Mijn invoegtoepassingen. Dat zijn de plug-ins die je al hebt geïnstalleerd. Door op zo’n invoegtoepassing te klikken, komt deze beschikbaar in de rechterzijbalk.

Onder Mijn invoegtoepassingen zie je de groep Populaire invoegtoepassingen en helemaal onderaan staat de knop +Meer invoegtoepassingen. Dat is de meest interessante weg om naar het volledige aanbod in de Store te gaan. Aan de linkerkant zie je diverse categorieën, zoals CRM, Documenten redigeren en Microsoft 365 gecertificeerd. Verder kun je het aanbod sorteren op Populariteit, Beoordeling, Naam en Releasedatum. Bij iedere plug-in staat een sterwaardering. Als je een invoegtoepassing uit dit artikel wilt proberen, typ je de naam in het zoekvak en druk je op Enter. Dubbelklik op de invoegtoepassing om deze aan het weergavevenster toe te voegen.

Als je filtert op Releasedatum kom je snel bij de nieuwste invoegtoepassingen.

PDF-filler

Word kan pdf-bestanden openen en bewerken, maar dat verloopt niet altijd vlekkeloos, omdat de regels kunnen afbreken. PDF-filler heeft een eigen editor waarmee je een invulbare en afdrukbare pdf opent vanuit OneDrive. Je kunt het bestand bewerken, ondertekenen en delen vanuit hetzelfde venster in Word. Je bespaart dus tijd, omdat je de bestanden niet hoeft te down- of te uploaden.

Bewerk de pdf’s die op OneDrive staan.

Music Snippet

Een jonge add-in is Music Snippet. De basisfunctie om partituurfragmenten te maken is gratis en kun je onbeperkt in tijd gebruiken. Als je de fragmenten wilt bewerken, opslaan in de bibliotheek of exporteren, en onbeperkte opslagruimte wilt hebben, moet je upgraden voor 19 euro. Zonder in te loggen, kun je dus geen muziek opslaan. Met deze tool voeg je fragmenten muziek toe aan het Word-document die je ook in de invoegtoepassing kunt beluisteren. In de Snippet-bibliotheek zitten al klassieke werken en het is mogelijk om die muziek te importeren.

Gebruik de toetsen om muziek te schijven.

Zelf muziek maken?

Een midi-keyboard sluit je aan op je pc

ChatGPT

Ghostwriter is een invoegtoepassing waarmee je in Word de opdracht kunt geven om vanuit de zijbalk tekst te genereren in een document. Nadat je de plug-in hebt geïnstalleerd kun je enkele opdrachten laten uitvoeren. Je moet je wel registreren. Een single product key kost 50 dollar. Bijzonder aan Ghostwriter zijn de mogelijkheden om de AI in te stellen. Je kiest een taal en een stijl. Zo kun je een academische tekst, een kritische tekst, een emotionele stijl of een andere stijl kiezen. Bovendien bepaal je ook de lengte van de tekst. Het is verder mogelijk om de inhoud af te stemmen op een bepaalde doelgroep. Daarna typ je zo nauwkeurig mogelijk de opdrachtprompt en krijg je binnen enkele seconden het resultaat.

Je kunt onder meer de lengte en de toon van je tekst aangeven.

Verwijderen Invoegtoepassingen installeren is kinderspel, toch kun je plug-ins die tegenvallen of die je nooit aanspreekt, beter verwijderen. Dat doe je door via Invoegtoepassingen naar +Meer invoegtoepassingen te gaan. Daar zie je bovenaan het tabblad Mijn invoegtoepassingen. Wanneer je met de muisaanwijzer over de naam van een add-on gaat, verschijnen er drie puntjes om de invoegtoepassing te beoordelen, om meer informatie over de plug-in te krijgen, of om de invoegtoepassing te verwijderen.

Plug-ins die je niet gebruikt, kun je beter verwijderen.

Emoji Keyboard

Met deze grappige gratis invoegtoepassing plaats je met één klik smileys voor verschillende emoties in je Word-document. Er zijn ook emoji voor onder meer dieren, voedsel, activiteiten en vervoer. Onderaan het deelvenster bepaal je hoe groot de emoji moet zijn. Je kunt het symbool afstemmen op de gebruikte tekstgrootte, daarnaast kun je afmetingen kiezen vanaf 16 tot 1024 pixels.

Bepaal hoe groot de emoji moet zijn.

AI Detector Pro

Ontvang je een tekst waarvan je vermoedt dat deze door AI is gemaakt? Open de invoegtoepassing AI Detector Pro en laat deze app de tekst scannen. Daarna lees je hoeveel procent van de tekst waarschijnlijk door ChatGPT of een andere AI is gegenereerd. Voor deze app moet je je ook registreren. De eerste drie rapporten zijn gratis, daarna kost een abonnement 13,99 dollar (ongeveer 13 euro) per maand waarbij je honderd rapporten mag opvragen. AI Detector Free geeft ook suggesties om de tekst aan te passen, zodat deze meer lijkt op het werk van iemand van vlees en bloed.

Inderdaad, we hebben deze tekst door AI laten genereren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!