ID.nl logo
Van opstellen tot opruimen: zo werk je met het nieuwe Outlook
© Andreas Prott - stock.adobe.com
Huis

Van opstellen tot opruimen: zo werk je met het nieuwe Outlook

We kunnen er niet omheen: de huidige versie van Outlook gaat al aardig lang mee. Ook de ingebouwde apps Windows Mail en Agenda zijn niet nieuw meer. Ondertussen rammelt een opvolger aan de poort: het nieuwe Outlook. Heb je er al naar gekeken en je voorbereid op de overstap? We helpen je op weg.

Er is al even een nieuwe versie van Outlook, wij nemen van de gelegenheid gebruik om de ins en outs van het mailprogramma bloot te leggen:

  • Zoeken binnen bepaalde mappen
  • E-mails uitgesteld verzenden en inplannen
  • Snel bijlagen toevoegen
  • Poll toevoegen
  • Voorwaardelijke opmaak
  • Automatisch opruimen
  • Persoonlijke reserveringspagina

Handig! Een e-mail terugtrekken in Outlook doe je zo

Als je gebruikmaakt van de huidige versie van Outlook, onder meer beschikbaar via een abonnement op Microsoft 365, vind je al enige tijd rechtsboven in het venster de uitnodiging om met het nieuwe Outlook aan de slag te gaan. Zet de schuif op Aan bij De nieuwe versie van Outlook uitproberen. De huidige Outlook-omgeving wordt meteen omgewisseld voor de nieuwe versie. Het nieuwe Outlook vervangt ook de apps Windows Mail en Agenda, zoals je ze kent uit Windows 11. Open je Windows Mail of Agenda, dan wordt meteen de nieuwe versie gepresenteerd.

Je kunt de nieuwe versie van Outlook ook openen vanuit het startmenu: typ outlook en kies voor Outlook (new). Overigens kun je Windows Mail en Agenda nog gewoon blijven gebruiken: deze apps blijven waarschijnlijk tot het eind van 2024 beschikbaar.

De nieuwe versie van Outlook.

Zoeken

We gaan aan de slag. Boven in het venster van Outlook vind je een prominente zoekbalk. Hiermee kun je op zoek naar allerhande items binnen Outlook. Waarin wordt gezocht, is afhankelijk van het onderdeel dat je hebt geopend. Klik je bijvoorbeeld op Zoeken als een e-mail is geopend, dan wordt er standaard gezocht in het huidige postvak. Klik op Alle mappen, links van de zoekbalk, voor een overzicht van andere e-mailmappen waarin je kunt zoeken, zoals Ongewenste e-mail en Verzonden items. Heb je de agenda geopend, dan geeft het uitklapmenu links de verschillende accounts weer waarin je naar afspraken kunt zoeken. Soms wordt aan de rechterkant een filterpictogram getoond. Klik hierop voor aanvullende opties. Hiermee kun je in de agendaweergave zoeken in bijlagen of een tijdsperiode aangeven waarbinnen moet worden gezocht.

Liever een overzicht op papier?

Er zijn genoeg handige agenda's om je afspraken in bij te houden

De indeling

Uiterst links vind je snelkoppelingen naar de verschillende onderdelen van Outlook, zoals E-mail, Agenda en Contactpersonen. Linksboven in het venster bevindt zich de knop Navigatiedeelvenster verbergen of weergeven. Hiermee bepaal je of de mailmappen zichtbaar moeten zijn. Heb je meerdere accounts of meerdere mailmappen, kies er dan voor om het navigatiedeelvenster te tonen, omdat je anders niet ziet in welk onderdeel je je bevindt.

De vensterrand heeft bij Outlook van alles in petto. De rechterhelft van de balk is gereserveerd voor diverse knoppen. De knop Mijn dag (pictogram van een kalender) geeft je een overzicht van jouw komende afspraken en taken. De knop ernaast toont eventuele meldingen, zoals herinneringen voor meetings. De knop Instellingen (herkenbaar aan het tandwiel) opent de instellingen (hierover lees je meer in de paragraaf ‘Instellingen aanpassen’). Tot slot is er de knop Tips (de gloeilamp), die adviezen over nieuwe Outlook-functies geeft.

Boven in het venster van Outlook vind je de prominent aanwezige zoekbalk, met rechts de diverse knoppen.

In nieuw venster Soms is het handig om verschillende vensters naast elkaar te zien, bijvoorbeeld een e-mail en de agenda, zodat je snel een afspraak kunt voorstellen op een moment dat het jou uitkomt. Je kunt de individuele onderdelen van Outlook openen in een nieuw venster, zodat je meerdere vensters naast elkaar kunt zetten. Klik met de rechtermuisknop op een onderdeel, bijvoorbeeld Agenda, en kies voor Openen in een nieuw venster.

Informatiedichtheid

Om overzicht over je mailbox te houden, kun je bepalen hoe de groot de afstand tussen de mails moet zijn. Open daarvoor in de menubalk de tab Weergeven. Klik helemaal rechts op Dichtheid. Je hebt nu de keuze tussen Ruim, Gezellig en Compact. De optie Gezellig geeft een goede balans tussen informatie op je scherm en de leesbaarheid van het geheel. Wil je juist zo veel mogelijk informatie zien, dan kies je voor Compact. Voor meer rust kies je Ruim.

Bepaal hoeveel ruimte de weergave van e-mails in mag nemen.

E-mails uitstellen

Stel, je krijgt aan het begin van de dag een e-mail binnen waarop je later nog terug wil komen. In de nieuwe versie van Outlook kun je het bericht vastzetten aan de bovenkant van je inbox. Klik met de rechtermuisknop op de e-mail die je wilt vastpinnen en kies voor Vastmaken. Je kunt ook met je cursor boven de mail hangen en op de punaise klikken. Je vindt die mail nu bovenaan in je inbox. Klik erop met de rechtermuisknop en kies Losmaken (of klik nogmaals op de punaise) als je de mail niet meer nodig hebt.

Superhandig: e-mailberichten vastmaken als je er nog wat mee moet doen.

Een andere interessante mogelijkheid is om specifieke mails tijdelijk te verbergen. Je postvak blijft hiermee lekker opgeruimd, en je kunt eerst andere berichten afhandelen totdat de mail in kwestie weer opduikt. Selecteer het bericht en klik in de menubalk onder Start op de knop Uitstellen (herkenbaar aan de klok). Kies het moment waarop het bericht weer mag verschijnen, bijvoorbeeld Later vandaag 22:00 of Morgen Ma 08:00. Je kunt ook een ander tijdstip selecteren: kies dan voor Een datum kiezen en geef een zelfgekozen datum en tijd op. Wil je het verborgen bericht in de tussentijd alsnog bekijken, dan vind je deze in de map Uitgestelde berichten.

Bestanden invoegen

Heb je net gewerkt aan een bestand en wil je dit snel opnemen in je mail? Terwijl je de tekst van de e-mail aan het typen bent, kun je / (schuine streep) typen. Hierdoor verschijnt er een menu met een overzicht van recente documenten. Klik op het gewenste document om het op de huidige locatie in te voegen. Outlook plaatst dan een koppeling die verwijst naar het online bestand op OneDrive. Het bestand wordt dus niet als fysiek bestand aan de mail toegevoegd.

Klassiek lint Het nieuwe Outlook gebruikt een opgeruimde omgeving. Dat betekent ook dat het kenmerkende Lint op dieet is gezet en daardoor minder opties toont. Kun je maar niet wennen aan dit vereenvoudigde lint, dan kun je teruggrijpen naar het verleden. Klik op het pijltje uiterst rechts op het lint en kies in het menu Indeling voor Klassiek lint.

Plannen maar!

Stel je een mail op, maar verstuur je deze liever op een andere tijd (bijvoorbeeld binnen gangbare kantooruren)? Je kunt de mail inplannen. In het e-mailvenster klik je op de pijl naast de knop Verzenden. Kies voor Verzending plannen. Outlook geeft een aantal voorstellen, bijvoorbeeld Morgenochtend. Ook kun je zelf een moment aangeven: klik dan op Aangepaste tijd en kies datum en tijdstip. Alles ingesteld? Bevestig met een klik op Verzenden.

Geef aan op welk moment de e-mail moet worden verstuurd.

Polls

Ben je benieuwd naar de mening van anderen? Voeg dan een poll toe aan je e-mail. In de menubalk van het berichtvenster open je de tab Invoegen. Klik op Polls. De poll wordt in het tekstvak geplaatst. Voer de gewenste vraag in en geef daaronder de beschikbare opties. Je kunt ook een afbeelding invoegen: klik op het afbeeldingspictogram rechts van het onderwerpvak. Ook bij de opties kun je een afbeelding invoegen, via dezelfde manier. Standaard zijn er twee opties beschikbaar: kies voor Optie toevoegen als de poll uit meer opties moet bestaan. Standaard kan de ontvanger één antwoord selecteren. Moet de ontvanger meerdere antwoorden kunnen aangeven, zet dan de schuif op Aan bij Meerdere selecties. Klik op Vraag toevoegen om meerdere vragen in te voegen. Standaard is de poll anoniem en kunnen de resultaten door anderen worden bekeken. Klik op de koppeling onderin om deze instelling aan te passen, bijvoorbeeld naar Namen van respondenten vastleggen (alleen zichtbaar voor de maker). Controleer tot slot of je tevreden bent met de opzet door te klikken op de knop Voorbeeld.

Instellingen aanpassen

Tijd om een blik te werpen op de instellingen van het nieuwe Outlook. Zoals je eerder hebt gelezen, vind je die via het tandwiel rechtsboven in de vensterbalk. De hoofdcategorieën vind je aan de linkerkant. Je kunt het instellingenvenster onder meer gebruiken om de omgeving een eigen uiterlijk te geven. Kies Algemeen / Vormgeving. Zo kun je voor een lichte of donkere modus kiezen, of je voorziet de gebruikersomgeving van een eigen thema of kleur. In de sectie Moderne thema’s kies je een achtergrondafbeelding en kun je een kleur bepalen. De sectie eronder, Klassieke thema’s, bevat een nog grotere collectie. Bij Navigatiebalk bepaal je of je gebruik wilt maken van gekleurde pictogrammen en of je de namen wilt tonen bij elk Outlook-onderdeel.

Het instellingenvenster van Outlook.

Automatische opmaak

Heb je meer overzicht in je overvolle postvak nodig? Je kunt in Outlook gebruikmaken van voorwaardelijke opmaak. Op basis van een aantal regels die je zelf vooraf opstelt, krijgen ontvangen e-mailberichten automatisch een bepaalde kleur. Je kunt meerdere regels opstellen.

In het instellingenvenster van Outlook kies je voor E-mail / Voorwaardelijke opmaak. Kies het e-mailaccount waarvoor je de regel wilt maken. Klik hierna op Een nieuwe regel voor voorwaardelijke opmaak maken. Geef de regel een naam en bepaal bij de tweede stap de voorwaarde waaraan het bericht moet voldoen, bijvoorbeeld: Mijn naam staat niet op de Aan-regel. Je kunt meerdere voorwaarden opgeven. Bij de derde stap klik je op Kleur kiezen en selecteer je de gewenste tekstkleur.

Een uitgebreidere uitleg lees je in dit artikel: Creëer met kleur overzicht in je Outlook-mailbox en -agenda

Geef e-mails een onderscheidende kleur op basis van regels.

Opruimwoede

Met de functie Opruimen houd je je postvak op orde. Je kunt meerdere e-mailberichten in je postvak selecteren en vervolgens in de menubalk Start klikken op de knop Opruimen. Een nieuw venster verschijnt. De acties die Outlook voorstelt, zijn van toepassing op alle huidige en toekomstige berichten afkomstig van de geselecteerde afzender. Zo kun je alle berichten verplaatsen naar een andere map, het meest recente bericht altijd bewaren en de rest van de berichten verwijderen en de berichten in de map die ouder zijn dan tien dagen, automatisch laten verwijderen. Bij Verplaatsen naar geef je de gewenste map op, bijvoorbeeld Verwijderde items of een nieuwe map die je aanmaakt via de optie Nieuwe map maken.

Je kunt bestaande opruimregels altijd nog aanpassen. Open het instellingenvenster van Outlook en kies E-mail / Opruimen. Rechts vind je het overzicht van regels.

Houd je postvak opgeruimd en overzichtelijk.

Lekker aan het opruimen?

Gooi het maar in de prullenbak

Grondig opschonen

De zonet besproken functie Opruimen is handig om je postvak overzichtelijk te houden, maar soms wil je ook weleens weten welke mappen veel ruimte innemen en welke mappen je zou kunnen legen. Open daarvoor het instellingenvenster van Outlook en kies Accounts / Opslag. Kies (eventueel eerst) het account waarvan je de opslagruimte wilt inzien. Een overzicht van de onderdelen die meetellen voor de opslagruimte verschijnt. Onder E-mailopslag kun je zien welke mappen hoeveel ruimte in beslag nemen. Via de kolom Beheren kun je de items opschonen. Klik op Alle om de volledige map te legen, of kies ervoor enkel items met een bepaalde leeftijd te wissen: 3 maanden en ouder, 6 maanden en ouder of 12 maanden en ouder.

Hoeveel ruimte neemt elke map in beslag?

Spijtoptant Ben je niet tevreden met de nieuwe Outlook? Je kunt – totdat de officiële editie echt wordt geïntroduceerd – terug naar de vorige versie van Outlook of Windows Mail en Agenda. Kies Instellingen / Algemeen / Info over Outlook. Klik onder Terug naar Windows Mail en Agenda op de knop Mail nu openen.

Snel afspreken

Als je vaak online afspraken maakt en je die afspraken zo efficiënt mogelijk wilt indelen, kun je gebruikmaken van een persoonlijke reserveringspagina. Hierop kunnen anderen een afspraak met je inplannen. Je deelt de koppeling naar die pagina eenvoudig via e-mail, bijvoorbeeld via je e-mailhandtekening.

In het instellingenvenster van Outlook kies je voor Agenda / Bookings met mij. Klik op de koppeling rechts in het venster. Een nieuwe pagina opent waarin je de beschikbaarheid kunt opgeven. Je kunt openbare links maken die voor iedereen zichtbaar zijn via je persoonlijke reserveringspagina, of privékoppelingen maken die alleen toegankelijk zijn voor wie de link krijgt. Standaard geeft Outlook twee afspraken weer: 15 minuten en 30 minuten. Klik op de knop met het plusteken om een nieuwe afspraak op te geven. Je kunt de gemaakte koppelingen vervolgens opnemen in je handtekening. Keer terug naar het instellingenvenster en klik op Koppeling toevoegen aan uw e-mailhandtekening.

Je kunt gemakkelijk snel een beschikbaarheidskalender maken.
Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Slimme tweestapsverificatie: zo werk je met fysieke beveiligingssleutels
Zekerheid & gemak

Slimme tweestapsverificatie: zo werk je met fysieke beveiligingssleutels

Inloggen met enkel een wachtwoord blijft riskant. Steeds vaker stappen diensten daarom over op tweestapsverificatie of op volledig wachtwoordloos inloggen. In combinatie met een fysieke beveiligingssleutel leveren beide een nog robuustere bescherming op. Hoe werkt dit precies en wat zijn enkele concrete mogelijkheden?

We hoeven je niet meer uit te leggen dat inloggen met alleen een wachtwoord niet veilig is, zeker niet als je hetzelfde eenvoudige wachtwoord bij meerdere diensten gebruikt. Een wachtwoordbeheerder als Bitwarden helpt je wel complexere en verschillende wachtwoorden te gebruiken, maar de zwakheden blijven: wachtwoorden kunnen via phishing worden onderschept, bij een datalek buitgemaakt of met brute-force achterhaald. Daarom winnen alternatieve loginmethodes aan populariteit. Denk aan tweestapsverificatie, waarbij je naast je wachtwoord nog een extra factor gebruikt, zoals een code of biometrie, en aan wachtwoordloos inloggen, een methode op basis van een cryptografisch sleutelpaar. Beide methoden verhogen de beveiliging, maar met een fysieke beveiligingssleutel kun je het nog veiliger maken.

Fysieke sleutel

Zo’n fysieke sleutel is een stukje hardware van doorgaans zo’n 4 cm lang en 2 cm breed, enkele mm dik en met een gewicht van circa 4 gram. Er bestaan ook wel kleinere sleutels in de vorm van een usb-c-dongel, die nauwelijks uitsteken uit de poort van een computer. Verderop bekijken we enkele concrete, uiteenlopende toepassingen, maar hoe werkt zo’n sleutel eigenlijk?

Wanneer je een sleutel voor het eerst koppelt aan een dienst of account, wordt er een cryptografisch sleutelpaar aangemaakt. De private sleutel blijft altijd veilig in een aparte chip van de beveiligingssleutel, terwijl de publieke sleutel naar de server van de betreffende dienst wordt doorgestuurd. Wanneer je vervolgens inlogt op de site, vraagt de server via je browser de sleutel om een cryptografische handtekening te zetten.

De meeste beveiligingssleutels wegen slechts een paar gram en kun je altijd meenemen.

Veiligheid

De sleutel checkt daarbij welke domeinnaam in de browser actief is, bijvoorbeeld account.google.com, en zet de handtekening alleen als dit overeenkomt met het domein waarvoor je de sleutel eerder hebt geregistreerd. Daardoor is het systeem nagenoeg phishing-bestendig, in tegenstelling tot bijvoorbeeld sms- of OTP-codes. Zo’n code kun je immers ook op een valse site intypen, waarna een aanvaller deze meteen kan doorsturen naar de echte site. Bij wachtwoorden, sms en OTP bestaan bovendien gedeelde geheimen, zoals codes of hashes, die bij een datalek gestolen kunnen worden, terwijl er bij een fysieke sleutel zelfs bij een serverdatalek niets bruikbaars te halen valt. Een smartphone kan bovendien malware bevatten of gestolen worden, waardoor een aanvaller toegang kan forceren; een fysieke sleutel daarentegen bewaart de geheime sleutel veilig in een niet-uitleesbare chip.

Een beveiligingssleutel vormt (vaak samen met een wachtwoord) een solide log-in.

Nadelen

Zo’n fysieke sleutel geldt dus als een van de veiligste methoden, al zijn er ook enkele praktische nadelen. Zo moet je de sleutel bij je hebben tijdens het inloggen en bij verlies of diefstal riskeer je buitengesloten te raken als je geen back-up hebt, bijvoorbeeld in de vorm van back-upcodes of een tweede, veilig bewaarde sleutel. Bovendien ondersteunen nog niet alle sites of diensten zo’n sleutel. Op onder meer www.kwikr.nl/f2sup en www.kwikr.nl/yubisup vind je wel lijsten met diensten die via een of ander protocol inloggen met een fysieke sleutel ondersteunen. Tot slot kost een sleutel ook wel iets: tussen de 30 en 80 euro, afhankelijk van de ondersteunde functies en standaarden.

Yubico laat je kiezen tussen onder meer protocol, apptype en sleuteltype.
Meerdere protocollen

Er zijn verschillende producenten van beveiligingssleutels, zoals Feitian, Nitrokey, SoloKeys en Yubico, elk met een divers aanbod. In dit artikel focussen we op de populaire multi-protocol YubiKey 5-serie, die de protocollen FIDO U2F, FIDO2/WebAuthn, OTP, OpenPGP en PIV smartcard ondersteunt (zie ook www.kwikr.nl/yubi5). Zonder ons in technische details te verliezen, gaan we kort in op deze protocollen.

FIDO U2F (Fast IDentity Online Universal 2nd Factor) gebruikt de sleutel als tweede factor naast je wachtwoord. Bij het inloggen raak je de sleutel aan en die bewijst cryptografisch dat jij aanwezig bent. FIDO2/WebAuthn is de algemeen geaccepteerde opvolger van U2F, waarbij je niet alleen een tweede factor kunt gebruiken, maar ook volledig wachtwoordloos inlogt via een uniek sleutelpaar (passkeys). Met OTP (One-Time Password) kan de sleutel een eenmalige code genereren, zoals bij een authenticator-app. Je tikt de sleutel aan en er verschijnt een unieke code die je als extra log-infactor inzet. Met OpenPGP (Pretty Good Privacy) kan de sleutel je private PGP-sleutels opslaan, zodat je bijvoorbeeld e-mails kunt versleutelen en ondertekenen. Met PIV smartcard (Personal Identity Verification) functioneert de sleutel als slimme chipkaart, zoals een bedrijfsbadge. Je gebruikt dit bijvoorbeeld voor digitale handtekeningen, inloggen op Windows-domeinen of VPN-verbindingen. 

Inloggen via 2FA

We weten nu hoe een sleutel eruitziet, hoe die werkt en waarom die zo veilig is. Dat volstaat om er zelf mee aan de slag te gaan, in verschillende scenario’s en met diverse protocollen. In dit artikel gebruiken we een YubiKey 5(C) NFC die ongeveer 65 euro kost, maar je kunt ook andere sleutels inzetten zolang ze de vereiste protocollen ondersteunen. Sleutels die enkel FIDO U2F en FIDO2 ondersteunen, zijn al verkrijgbaar vanaf 15 euro.

Laten we als voorbeeld starten met de sleutel als tweede factor bij een Facebook-account. Hiervoor volstaat een sleutel met FIDO U2F, al accepteren niet alle diensten U2F. Zo vereisen Apple en Microsoft in dit geval een FIDO2-sleutel.

Meld je aan bij je Facebook-account via https://accountscenter.facebook.com. Ga in Accountinstellingen naar Wachtwoord en beveiliging. Open Tweestapsverificatie en selecteer je Facebook-account. Na het invullen van een verificatiecode via mail kies je de gewenste methode. Klik op Beveiligingssleutels en bevestig met Doorgaan. Na de controle van de beveiligingscode klik je op Beveiligingssleutel registreren. Selecteer Beveiligingssleutel, druk op Volgende en OK. Plaats de sleutel, raak deze even aan en klik opnieuw op OK. Bevestig ten slotte met je wachtwoord zodat de sleutel als tweede factor wordt toegevoegd.

De beveiligingssleutel is zojuist als tweede factor bij Facebook (Meta) toegevoegd.

2FA in Bitwarden

Zolang je nog met wachtwoorden werkt, is een wachtwoordbeheerder sterk aan te raden. Een degelijke en gratis te gebruiken tool is Bitwarden. We gaan ervan uit dat je deze hebt gedownload en geïnstalleerd (via www.kwikr.nl/bwpers; beschikbaar voor Windows, macOS en Linux) en dat je een Bitwarden-account hebt aangemaakt. Handig is ook de Bitwarden-browserextensie, die automatisch invullen en opslaan van wachtwoorden in je browser veel eenvoudiger maakt, maar daar gaan we hier niet verder op in. We bekijken hier namelijk vooral het koppelen van je fysieke sleutel aan je Bitwarden-account.

Meld je aan op https://vault.bitwarden.com. Open Instellingen en kies Beveiliging. Ga naar het tabblad Tweestapsaanmelding en klik op Beheren bij FIDO2 WebAuthn. Vul je Bitwarden-hoofdwachtwoord in en voer bij Naam een korte beschrijving van de sleutel in. Plaats je sleutel (via usb of NFC) en klik op Sleutel lezen. Als de sleutel om een pincode vraagt, vul je die in en raak je de sleutel kort aan. Bevestig met OK en klik op Opslaan zodat de sleutel wordt toegevoegd. Op dezelfde manier kun je ook een andere sleutel als reserve koppelen (zie ook verderop ‘10 Voorzorgsmaatregelen’). Bij het inloggen, ook via de Bitwarden-app, moet je nu naast je wachtwoord ook je sleutel gebruiken.

Bitwarden vraagt naast je wachtwoord ook om je beveiligingssleutel.

Inloggen met passkey

Steeds meer diensten ondersteunen wachtwoordloze aanmeldingen via toegangssleutels, oftewel passkeys. Wil je hiervoor je fysieke sleutel gebruiken, dan moet deze FIDO2/WebAuthn ondersteunen, waarbij de private sleutel van het cryptografische sleutelpaar op de sleutel zelf wordt bewaard. Om in te loggen hoef je de sleutel enkel te plaatsen of via NFC op je smartphone te gebruiken, als dit wordt ondersteund, en daarna te bevestigen met pincode en aanraaksensor. Kortom, je sleutel wordt je loginmiddel. We tonen dit met een Google-account.

Log in via https://myaccount.google.com. Ga naar Beveiliging en klik bij Inloggen bij Google op Tweestapsverificatie. Klik indien nodig op Tweestapsverificatie aanzetten. Voeg desgewenst een telefoonnummer toe en klik bij Toegangssleutels en beveiligingssleutels op Beveiligingssleutel toevoegen. Klik vervolgens op + Toegangssleutel maken en kies Ander apparaat gebruiken. Selecteer in het pop-upvenster Beveiligingssleutel. Druk op Volgende en daarna tweemaal op OK. Plaats nu de sleutel en voer de pincode in, of maak een nieuwe aan als de sleutel nieuw of gereset is. Bevestig met OK en raak de sleutel kort aan. De sleutel staat nu in de lijst met toegangssleutels in je Google-account.

Wanneer je je daarna bij Google afmeldt en opnieuw aanmeldt, zul je merken dat je je wachtwoord – op ondersteunde browsers en platformen – niet meer hoeft in te geven en met de sleutel kunt aanmelden. Google acht deze methode namelijk veilig genoeg. Wil je dit toch niet, open dan opnieuw Beveiliging, klik bij Inloggen bij Google op Wachtwoord overslaan als dat mogelijk is en schakel deze optie uit. Je sleutel fungeert dan enkel nog als tweede factor, waarvoor in principe FIDO U2F volstaat.

De beveiligingssleutel is zojuist aan ons Google-account toegevoegd.

Passkey bij Microsoft

Bij veel diensten werkt het koppelen vergelijkbaar als bij Google. We tonen je wel kort hoe je een beveiligingssleutel inzet in een wachtwoordloze oplossing bij Microsoft, die hiervoor een wat eigenzinnige werkwijze en terminologie hanteert.

Meld je aan via https://account.microsoft.comen open Beveiliging. Klik op Beheren hoe ik me aanmeld en kies Een methode voor aanmelden of verifiëren kiezen. Selecteer Gezicht, vingerafdruk, pincode of beveiligingssleutel en kies Beveiligingssleutel. Druk op Volgende en daarna tweemaal op OK, plaats de sleutel, voer desgevraagd de pincode in en raak de sleutel aan. Klik opnieuw op OK, geef de sleutel een naam en bevestig met Volgende en OK. De sleutel verschijnt nu in de lijst bij Een wachtwoordcode gebruiken (waar je hem ook kunt hernoemen of verwijderen). Je kunt de sleutel vanaf nu als tweede inlogfactor inzetten, ook op andere apparaten.

Wil je de sleutel volledig wachtwoordloos gebruiken, dan verplicht Microsoft je eerst de Microsoft Authenticator-app te installeren en hier via de plusknop je Microsoft-account toe te voegen. Klik daarna op je accountpagina in de rubriek Beveiliging op Inschakelen bij Account zonder wachtwoord en druk op Volgende. In de Authenticator-app verschijnt nu een melding die je bevestigt met Goedkeuren, waarna op de website wordt gemeld dat je wachtwoord is verwijderd. Voortaan kun je ook zonder wachtwoord inloggen, met je beveiligingssleutel.

Het opzetten van een wachtwoordloze login via je beveiligingssleutel bij Microsoft is wat complexer.
Lokaal Windows-account

Het leek veelbelovend: open je in Windows de Instellingen en ga je naar Accounts / Aanmeldingsopties, dan zie je wellicht Beveiligingssleutel staan. Voor lokale of persoonlijke Microsoft-accounts werkt dit helaas niet. Dit blijkt enkel mogelijk bij zakelijke Active Directory- of Entra ID-accounts.

Heb je een compatibele Yubico-sleutel, zoals de YubiKey 5(C) NFC, dan kun je deze wel als tweede inlogfactor gebruiken voor een lokaal Windows-account. Hiervoor heb je de gratis tool Yubico Login for Windows nodig (www.kwikr.nl/yubilogin). Zorg wel dat je de gebruikersnaam en het wachtwoord van het lokale account kent. Installeer de tool en herstart Windows. Meld je daarna aan met je lokale account via de optie Yubico Login en start de app Login Configuration als administrator. Gemakshalve kun je Express configuration kiezen. Plaats de sleutel en volg de instructies (zie ook www.kwikr.nl/yubiwin). Bewaar de herstelcode zorgvuldig. Voor de gekozen gebruiker is voortaan naast gebruikersnaam en wachtwoord ook de beveiligingssleutel vereist.

Je kunt een YubiKey ook als tweede factor inzetten voor je Windows-login.

Inloggen met TOTP

Als je beveiligingssleutel ook OATH-TOTP ondersteunt (Initiative for Open AuTHentication - Time-based One-Time Password), kun je die gebruiken om een eenmalige code te genereren, net als met authenticator-apps van Google, Microsoft, Proton of Authy. Veel apps en diensten ondersteunen deze 2FA-methode.

We nemen Dropbox als voorbeeld. Meld je aan op www.dropbox.com, klik op je profielicoon rechtsboven, kies Instellingen en open het tabblad Beveiliging. Schakel Tweestapsverificatie in, selecteer Authenticatie-app en druk op Verzenden. Je ziet nu een QR-code en de bijbehorende geheime sleutel.

Download en installeer vervolgens de gratis app Yubico Authenticator (www.kwikr.nl/yubiauth). Start de app, plaats je beveiligingssleutel en open Accounts. Klik op Add account en kies Scan QR code als je een camera hebt, of voer de geheime code handmatig in bij Secret Key. Vul bij Issuer bijvoorbeeld Dropbox in en bij Account name het e-mailadres van je Dropbox-account. Bevestig met Save. In de app verschijnt een cijfercode die je op de Dropbox-site invult bij Bevestigingscode. Noteer de herstelcodes, bewaar ze goed en rond af met Voltooien.

Bij het aanmelden op Dropbox tik je eerst je wachtwoord in en daarna de actuele eenmalige code die je in Yubico Authenticator bij je Dropbox-account ziet.

Net als veel andere diensten ondersteunt ook Dropbox TOTP (op een beveiligingssleutel) als 2FA-methode.

Challenge/Response

Tot slot tonen we je nog de challenge-response-methode. Hierbij genereert een dienst of app een willekeurige wiskundige vraag (challenge) in de vorm van een bitreeks. Deze gaat naar je beveiligingssleutel, die de overeenkomstige cryptografische response berekent en terugstuurt. Als de codes overeenkomen, krijg je toegang. We lichten dit kort toe voor de gratis wachtwoordbeheerder KeePassXC (www.keepassxc.org; Windows, macOS, Linux) om een lokaal bewaarde wachtwoordkluis te openen.

Verschillende sleutels ondersteunen deze methode, waaronder de meeste YubiKeys. Download en installeer voor zo’n sleutel eerst de gratis YubiKey Manager (zie kader ‘Sleutelbeheer’). Start de app, ga naar Applications/OTP en klik op Configure bij een vrij slot. Kies Challenge-response, klik op Generate voor de geheime sleutel, zet eventueel een vinkje bij Require touch voor extra veiligheid en sluit af met Finish.

Open vervolgens KeePassXC en laad je database. Ga naar Database / Database beveiliging, kies Aanvullende bescherming toevoegen / Challenge-Response toevoegen, selecteer het juiste slot van je geplaatste sleutel en bevestig met OK. Voortaan is je wachtwoordkluis enkel toegankelijk met je wachtwoord en je beveiligingssleutel.

Je (lokale) wachtwoordkluis is voortaan alleen toegankelijk met je beveiligingssleutel.
Sleutelbeheer

Beschik je over een beveiligingssleutel, dan zul je vroeg of laat de beheertool van de producent nodig hebben. Als voorbeeld nemen we de YubiKey Manager (www.kwikr.nl/yuman), die je het best als administrator opstart. Hiermee kun je functies of interfaces uitschakelen (OTP, FIDO U2F, FIDO2, OpenPGP, PIV en OATH), een pincode instellen of resetten voor FIDO2 of PIV, statische wachtwoorden of OTP-slots programmeren en certificaten beheren in PIV-modus (smartcardfunctie).

In de beheertool kun je ook specifieke protocollen uitschakelen, mocht je dat willen (hier: YubiKey Manager).

Voorzorgsmaatregelen

In het artikel hebben we al, ook tussen de regels door, enkele tips gegeven om (veiligheids)problemen te vermijden. We sommen ze kort nog even op.

Zo registreer je best altijd twee fysieke sleutels bij elke dienst, zodat je bij verlies of diefstal via de back-upsleutel toegang behoudt. Bewaar deze op een veilige plaats en test af en toe of de sleutel nog werkt. Activeer daarnaast bij elke dienst een alternatieve 2FA- of noodmethode, zoals TOTP-toegang via een authenticator-app, en druk back-upcodes af die je veilig bewaart. Zo kun je ook zonder sleutel nog aanmelden, al is dit wat minder robuust. Tot slot, ook al beschermt een beveiligingssleutel je technisch goed tegen phishing, blijf alert. Krijg je bijvoorbeeld een onverwachte vraag om de PIN-code van je sleutel in te voeren, wees dan op je hoede.

Heel wat diensten voorzien in (eenmalige) back-upcodes (hier: Google).
▼ Volgende artikel
Review Tefal Snack Collection - klein formaat, veel mogelijkheden
© Tefal
Huis

Review Tefal Snack Collection - klein formaat, veel mogelijkheden

Tefal lanceert een compact model tosti-ijzer dat met allerlei extra platensets te gebruiken is voor allerlei gerechten: van panini's en wafels in allerlei vormen en maten tot aan donuts en madeleines. Is de Snack Collection echt zo veelzijdig? ID.nl ging ermee aan de slag.

Uitstekend
Conclusie

De Tefal Snack Collection is een compact tosti-apparaat met verwisselbare platen, bedoeld voor wie met één toestel meerdere snacks wil bereiden. In de test leverde het apparaat goede resultaten met tosti’s en panini’s; de platen klikken stevig vast, zijn uitneembaar en vaatwasserbestendig. Met zijn kleine formaat, snoeropbergsysteem, 700 watt vermogen, maximale temperatuur van 230 graden en voorverwarm-indicator is het toestel praktisch, al is het grillvlak aan de krappe kant en is de temperatuur niet instelbaar. Per saldo is dit een ruimtebesparende keuze voor tostiliefhebbers die graag variëren.

Plus- en minpunten
  • Compact formaat en makkelijk opbergen
  • Goede grill-prestaties
  • Veel uitbreidingsmogelijkheden
  • Opwarmen duurt zo'n 4 minuten
  • Temperatuur niet instelbaar

Tafelgrills en tosti-apparaten zijn in bijna elk huishouden te vinden. Vaak gaat het om apparaten met een geribbelde grillplaat boven en onder, waar je je tosti tussen legt om die een paar minuten erna bruin en krokant uit te halen, met een lekker warme vulling. Het zijn eenvoudige apparaten die goed zijn in waarvoor ze ontwikkeld zijn. Meer dan je tosti erin maken kan vaak niet. Tefal komt nu met de compacte Snack Collection, een apparaat dat je koopt met twee bijgeleverde typen grillplaten en nog eens kunt uitbreiden door losse sets erbij te kopen.

©Saskia van Weert

Testexemplaar en meegeleverde platen

Ter review ontving de redactie een blauw testmodel, voorzien van twee grill/panini-platen (één boven, één onder in het apparaat) en twee platen om Brusselse wafels mee te maken. De Snack Collection is met zijn 28,5 centimeter breedte, 20,6 centimeter lengte en 34,5 centimeter hoogte een betrekkelijk klein apparaat dat makkelijk op te bergen is. Het snoer is aan de onderkant op te bergen, er zit een aan-uitknop aan de voorzijde, net als een vergrendeling om het ijzer op slot te zetten. Ook zit er een lampje aan de voorzijde dat groen oplicht als het apparaat is voorverwarmd. Hij heeft een vermogen van 700 watt en een maximale temperatuur van 230 graden. De temperatuur is niet handmatig in te stellen.

©Saskia van Weert

Inhoud van de doos en wisselen van platen

In de machine zit al een set grillplaten. Verder vind je in de doos twee verpakkingen die nog het meest doen denken aan videobandhoezen van vroeger. Ze zijn van harde kunststof en gaan wat lastig open. De ene doos is uiteraard leeg, want daar zaten de panini-platen in, maar we vinden er wel een receptenboekje in. In de andere doos zit de uitbreiding; in ons testexemplaar zijn dat de wafelplaten. De platen zijn los te halen uit de machine via een knopje boven en onder, en de platen kunnen er op maar één manier in vastklikken. Je kunt ze dus niet verkeerd bevestigen. Ze mogen in de vaatwasser; de machine zelf uiteraard niet.

©Saskia van Weert

Gebruik en bediening

Zoals wel vaker bij dit type apparaten is de werking enorm simpel. Je bevestigt de gewenste platen in de machine, doet de stekker in het stopcontact en zet hem aan. Dan wacht je tot het groene lampje aangaat, open je de machine, doe je je gerecht erin, sluit je alles weer netjes en wacht je tot je eten klaar is. Eet smakelijk!

©Saskia van Weert

Test: tosti's

De bijgeleverde grill/panini-plaat is net wat te klein voor een reguliere tosti van boterhammen uit de supermarkt; het korstje steekt net wat boven de plaat uit. Maar dat bleek voor het resultaat niet uit te maken: alle geteste tosti’s kwamen prima uit de Tefal. Opwarmen duurde wel wat lang, ongeveer 4 minuten.

Lees ook: Gezonde tosti’s om de hele middag op door te gaan

Brand je handen niet!

Gebruik een tang om je tosti's te serveren

Test: panini

De test met een panini had wat voeten in de aarde. De supermarkten in onze woonplaats verkochten geen panini-broodjes, maar een XL-shop in een andere plaats wel. Panini-broodjes zijn hoger dan normale afbakbroodjes en standaard voorzien van grillstrepen. Het deksel van de Snack Collection moest wel wat worden aangedrukt om de machine te kunnen sluiten met de vergrendeling, maar ook dat verliep verder prima.

Schoonmaken en opbergen 

De platen komen weer brandschoon uit de vaatwasser en klikken makkelijk vast in het apparaat. Door de betrekkelijk kleine afmetingen van dit keukenapparaat is het makkelijk op te bergen.

©Tefal

Uitbreidingssets (assortiment)

Dan de uitbreidingssets. Deze hebben we niet kunnen testen, maar zijn uiteraard te bekijken via de site van Tefal. Er is een aantal platen voor tosti’s in bijzondere vormen, zoals een schelpvorm of juist meteen als driehoek. Verder zijn er onder meer vormen voor bagels te verkrijgen. Tefal mikt duidelijk op een internationaal publiek, want er is ook een vorm voor madeleines (Franse zoete cakejes) verkrijgbaar.

Conclusie

De Tefal Snack Collection is een compact tosti-apparaat met verwisselbare platen, bedoeld voor wie met één toestel meerdere snacks wil maken. In de test leverde het apparaat nette resultaten op: tosti's kwamen goed uit de grill en panini's lukten eveneens prima na het sluiten met de vergrendeling. De platen klikken stevig vast, zijn uitneembaar en kunnen in de vaatwasser. Dankzij het kleine formaat en het opbergsysteem voor het snoer is het toestel eenvoudig weg te zetten. Het apparaat heeft een vermogen van 700 watt, een maximale temperatuur van 230 graden en een indicatielampje dat aangeeft wanneer voorverwarmen is voltooid.

Aandachtspunten: het grillvlak is aan de krappe kant voor standaardboterhammen, de opwarmtijd ligt rond de 4 minuten en de temperatuur is niet handmatig regelbaar. De uitbreidingsmogelijkheden zijn groot (onder meer wafels, donuts, madeleines en bagels), maar deze extra platen zijn in deze test niet inhoudelijk beoordeeld.

Per saldo is de Snack Collection een praktisch en ruimtebesparend apparaat voor de liefhebbers van tosti's die ook graag eens experimenteren met andere bereidingen.