ID.nl logo
MidJourney: wat is het en hoe gebruik je het?
© ER - ID.nl
Huis

MidJourney: wat is het en hoe gebruik je het?

Er is een nieuwe speler in de wereld van kunst en technologie die de aandacht trekt en je hebt de naam vast al eens horen vallen: MidJourney. Deze revolutionaire AI-tool transformeert tekstbeschrijvingen in unieke, hoogwaardige afbeeldingen. Maar wat is MidJourney precies, wat kun je ermee en hoe gebruik je het? In dit artikel geven we antwoord op die vragen en leggen we alles uit wat je moet weten.

In dit artikel leer je wat MidJourney is en wat je er zoal mee kunt. Daarbij gaan we onder meer in op:

  • De geschiedenis van MidJourney

  • De verschillen met concurrerende platforms

  • Hoe je MidJourney gebruikt

  • Hoe je omgaat met prompts

  • Hoe je eigen afbeeldingen gebruikt

  • De verschillende parameters

  • De verschillende modellen

  • Ook lezen: Social media verandert razendsnel door AI

MidJourney is een onafhankelijk onderzoekslab dat met zijn gelijknamige AI-programma momenteel voor een heuse revolutie zorgt in de wereld van kunstmatige intelligentie. Het programma is ontworpen om afbeeldingen te creëren op basis van tekstbeschrijvingen, vergelijkbaar met OpenAI's DALL-E en Stable Diffusion.

Terwijl de onderliggende technologie vermoedelijk is gebaseerd op Stable Diffusion, hebben de makers van MidJourney hun eigen unieke stijl ontwikkeld voor de gegenereerde afbeeldingen die veel aandacht trekken van zowel AI-enthousiastelingen als kunstenaars. 

MidJourney geeft steeds vier resultaten van jouw opdracht weer, in dit geval een rockstar-versie van Albert Einstein.

Geschiedenis van MidJourney

David Holz, medeoprichter van Leap Motion, is de drijvende kracht achter MidJourney. Holz is een bekend figuur in de tech-industrie, die in 2010 Leap Motion mede-oprichtte, een bedrijf dat bewegingssensortechnologie produceert voor computers en virtual reality-headsets. 

MidJourney debuteerde voor het eerst op 14 maart 2022, toen de Discord-server werd gelanceerd met een verzoek om hoogwaardige foto's op Twitter en Reddit te posten voor de training van dit nieuwe systeem. Sindsdien heeft het bedrijf onvermoeibaar doorgewerkt om zijn algoritmen te verbeteren en verschijnt er om de paar maanden wel een nieuwe versie. Versie 2 van het algoritme werd in april 2022 gelanceerd, gevolgd door versie 3 in juli van hetzelfde jaar. Op 10 november 2022 werd de alfaversie van versie 4 uitgebracht. 

Met versie 5, dat verscheen op 16 maart 2023, zette MidJourney opeens reusachtige stappen ten opzichte van concurrerende platforms als DALL-E van OpenAI (dat we inmiddels ook kennen van ChatGPT) en Stable Diffusion. Dat werd nog een pijnlijk duidelijk toen op 4 mei 2023 versie 5.1 werd vrijgegeven, waarmee verrassend realistische afbeeldingen kunnen gegenereerd.

MidJourney in de kunstwereld MidJourney heeft de aandacht getrokken van kunstenaars over de hele wereld, die het gebruiken om unieke en boeiende kunstwerken te creëren. Door de mogelijkheid om gedetailleerde, artistieke afbeeldingen te genereren vanuit eenvoudige tekstprompts, biedt MidJourney een ongeëvenaarde mogelijkheid voor kunstenaars om hun creativiteit te verkennen en te uiten.

Verschillen tussen MidJourney en DALL-E 2 / Stable Diffusion

Hoewel het concept van deze beeldgeneratietools vergelijkbaar is, verschillen de resultaten die sterk van model tot model. Het is daarnaast maar net wat je het meest aanspreekt.

MidJourney vs Dall-E

Hoewel MidJourney en DALL-E 2 beide geweldige kwaliteit leveren, is er een significant verschil in de stijl van afbeeldingen die ze genereren. Afbeeldingen gegenereerd door DALL-E 2 zijn meer schilderachtig. MidJourney streeft naar een meer realistische stijl. 

Al met al is MidJourney een stuk beter in het maken van gedetailleerde afbeeldingen. 

MidJourney vs Stable Diffusion

MidJourney werkt makkelijker en vereist minder prompt-tinkering in vergelijking met Stable Diffusion, terwijl die laatste het voordeel heeft van opensource-ontwikkeling en dus met specifieke datasets kan worden getraind om te krijgen wat je wilt. 

MidJourney heeft niettemin de bovenhand als het gaat om kwaliteit van afbeeldingen die de platforms produceren. Ook de grafische stijl van MidJourney is een stuk aantrekkelijker (al is dat een kwestie van smaak), maar het is ook een van de belangrijkste redenen voor de wereldwijde populariteit. Al de genoemde platforms bevinden zich nog in de bètafase en evolueren voortdurend, dus wie weet welke kant het nog op gaat. 

Dezelfde prompt als van de afbeelding hierboven, maar dan door DALL-E.

Hoe gebruik je MidJourney AI?

Momenteel kan MidJourney alleen worden benaderd via de Discord-server, dus om het te gebruiken, heb je om te beginnen een Discord-account nodig. Discord is een communicatieplatform dat oorspronkelijk is ontworpen voor gamers, maar nu wordt gebruikt door allerlei soorten online community's – waaronder dus MidJourney. Het biedt spraak-, video- en tekstcommunicatie, evenals gedeelde kanalen om discussies te organiseren.

Om aan de slag te gaan met MidJourney, bezoek je eerst de website en klik je op de knop linksonder om deel te nemen aan het bètaprogramma. Helaas bestaat er geen gratis deelname meer, dus om MidJourney te gebruiken, zul je een betaald abonnement moeten afsluiten.

Daarna moet je een uitnodiging accepteren voor de MidJourney Discord-server. Open of download nu de Discord-app en klik op het bootvormige pictogram van de MidJourney-server. Je kunt elke nieuwkomerskamer met de naam 'newbie' betreden (zichtbaar in de balk links). 

Om een afbeelding te maken, moet je eerst het scherm van de MidJourney Bot tevoorschijn toveren. Dat doe je door in de app linksboven op het Discord-logo te klikken. Vervolgens verschijnt er nieuwe balk met daarin je Discord-contacten. Als het goed is, staat daar nu ook de MidJourney Bot tussen. Klik daarop om een chatvenster te openen; dit is de plek waar we met beeldgeneratie aan de slag gaan!

Abonnementsprijzen voor MidJourney beginnen bij 10 dollar (exclusief belasting).

Prompt engineering in MidJourney

Je gebruikt zogenaamde prompts (de gangbare term voor opdrachten) om de MidJourney Bot aan het werk te zetten en afbeeldingen te laten genereren. Prompts dienen trouwens in het Engels te worden ingediend; MidJourney begrijpt (nog) geen Nederlands. Je geeft een tekstbeschrijving van het beeld dat je wilt maken en stuurt daarmee de bot in zijn generatieproces. Of je nu een foto, schilderij of gewoon zomaar een doodle wilt, de prompt kan de bot helpen het exacte type afbeelding te produceren dat jij voor ogen hebt. De prompts worden gebruikt met het /imagine-commando.

Je tikt /imagine in de regel waarin je normaal gesproken een chatbericht verstuurt, gevolgd door Enter. Daarna tik je direct achter het woordje prompt een Engelstalige opdracht (de prompt dus), bijvoorbeeld: photo of a man on a horse (foto van een man op een paard).

Basisprompts zijn zo eenvoudig als een enkel woord, zin of zelfs een emoji. De bot hecht geen waarde aan grammatica of zinsstructuur, maar woordkeuze is enorm belangrijk. Meer specifieke synoniemen werken beter dan generieke, en minder woorden betekent dat elk woord een krachtiger invloed heeft. 

Om ervoor te zorgen dat de bot specifieke details genereert, voeg je extra elementen toe. Je schildert als het ware met woorden. Denk aan het onderwerp, het medium, de omgeving, de verlichting, kleur, stemming en compositie. Alles wat ongezegd blijft, wordt gerandomiseerd en geeft MidJourney vrij spel – en de uitkomsten kunnen echt bizar zijn. 

Een voorbeeld van een 'chat' met de MidJourney Bot in Discord, met het beeld als resultaat.

Geavanceerde prompts voor MidJourney

Geavanceerde prompts kunnen één of meer afbeeldings-url's, meerdere tekstzinnen en een of meer parameters (zie volgende paragraaf) bevatten. Afbeeldings-url's (links naar foto's die je als voorbeeld wilt gebruiken) kunnen aan een prompt worden toegevoegd om de stijl en inhoud van het eindresultaat te beïnvloeden, en parameters kunnen de manier waarop een afbeelding wordt gegenereerd veranderen, zoals beeldverhoudingen, negatieve prompts, modellen, upscalers en meer. 

Bij het uitschrijven van een prompt moet je vooral focussen op wat je in beeld wilt hebben, in plaats van wat je niet wilt zien. Als je een afbeelding genereert van bijvoorbeeld een boerderij, maar je wilt dat er geen koeien te zien zijn, gebruik dan niet 'no cows' in de prompt zelf, maar gebruik geavanceerde prompting met de '--no'-parameter om 'no cows' als negatieve prompt in te zetten. Voorbeeld: image of a farm with animals --no cows.

ChatGPT als prompt engineer Mocht je het zelf lastig vinden om prompts (in het Engels) te schrijven, dan kun je met een beetje hulp van het AI-taalmodel ChatGPT toch de mooiste omschrijvingen creëren. Het enige dat je dan nog hoeft te doen, is ChatGPT vragen een mooie prompt over een bepaald onderwerp voor je te bedenken.

Stel dat je MidJourney een foto van een brandweerman in actie wilt laten genereren. Dan voer je eerst in ChatGPT de volgende prompt in: "Creëer een prompt voor MidJourney. Ik wil graag een foto van een brandweerman in actie laten genereren." Vraag ChatGPT vervolgens de uitkomst naar het Engels te vertalen, waarna je dat kopieert en in MidJourney (of eigenlijk Discord) plakt.

Zie de foto hieronder hoe ChatGPT dat heeft opgepakt. Direct daaronder zie je het resultaat nadat we de prompt aan MidJourney hebben gevoerd.

©ER - ID.nl

Eigen afbeelding als voorbeeld gebruiken

Sinds MidJourney v5 kun je ook eigen afbeeldingen gebruiken om je creaties te beïnvloeden. Dat doe je door je afbeelding naar de Discord-server te uploaden en er een prompt aan te plakken. De resultaten zijn soms verbluffend en soms regelrecht hilarisch.

Om een afbeelding toe te voegen, sleep je die naar Discords chatventer met de MidJourney Bot (of je drukt op het plusje links van de chatregel onderaan), waarna je de afbeelding die je wilt gebruiken opzoekt. Druk daarna op Enter om hem up te loaden. Vervolgens klik je met je rechtermuisknop op de geüploade afbeelding en selecteer je onderaan Kopieer link. Daarna plak je de url van de afbeelding in je prompt (controleer of die url eindigt op .png, .gif of .jpg). Daarna kun je nog wat tekst of parameters toevoegen om je prompt af te maken. Bijvoorbeeld: /imagine [afbeeldings-URL] [jouw prompt].

Je kunt ook bepalen hoeveel invloed je afbeelding heeft op het eindresultaat. Gebruik hiervoor de parameter --iw X, waarbij X een waarde is tussen 0,5 en 2. Standaard is dat 1,0, maar je kunt het verminderen of verhogen door --iw 0,5 of --iw 2 te gebruiken. Let op: het eindresultaat zal geen exacte kopie van jouw afbeelding zijn. Het is meer een invloed, dus verwacht geen perfecte gelijkenis.

MidJourney-parameters

Parameters zijn opties die aan een prompt worden toegevoegd en van invloed zijn op de manier waarop een afbeelding in MidJourney wordt gegenereerd. Deze parameters kunnen de beeldverhoudingen van een afbeelding veranderen, negatieve prompts aangeven of schakelen tussen verschillende MidJourney-modelversies (zie volgende paragraaf). Parameters worden altijd aan het eind van een prompt toegevoegd en er kunnen meerdere parameters aan elke prompt worden toegevoegd. Je gebruikt parameters altijd door eerst twee streepjes (--) te typen. Hieronder een overzicht van de verschillende parameters die MidJourney gebruikt.

  • Aspect Ratio (--aspect of --ar): Met deze parameter kun je de beeldverhouding van je creatie aanpassen, bijvoorbeeld --ar 16:9 of --ar 2:3.

  • Chaos (--chaos): Wil je wat meer variatie in je afbeeldingen (MidJourney creëert er namelijk altijd vier)? Verhoog de chaos en laat je verrassen door wat er gebeurt. Kies een getal tussen 0 en 100 (bijvoorbeeld --c 82): hoe hoger het getal, hoe groter de variatie.

  • No (--no): Als je bepaalde elementen liever niet in je afbeelding wilt zien, is deze parameter je vriend. We hebben al eerder uitgelegd hoe deze parameter werkt.

  • Quality (--quality of --q): Als je de tijd van het renderen van een afbeelding wilt verkorten, kun je met deze parameter de kwaliteit iets verlagen. Standaard staat hij ingesteld op 1, maar je kun --q .5 of --q .25 gebruiken om het proces te versnellen.

  • Seed (--seed): Wil je een specifiek startpunt voor je beeldgeneratie, bijvoorbeeld omdat je tevreden bent met een bepaald beeld en verder wilt met een soortgelijke variant? Geef een zelf bedacht seed-nummer op (bijvoorbeeld --seed 12345) en je ziet dat een volgende opdracht met hetzelfde seed-nummer in een zelfde stijl wordt gegenereerd.

  • Stop (--stop): Met deze parameter kun je de taak vroegtijdig stoppen, wat kan leiden tot wat waziger, maar nog steeds interessante resultaten. Gebruik hiervoor --stop 10 tot en met --stop 100 (waarbij 100 een uitgerenderde versie van de afbeelding is).

  • Style (--style): Hiermee kun je schakelen tussen verschillende versies van het MidJourney-model. Experimenteer er lekker op los en kijk welke stijl je het best bevalt.

  • Stylize (--stylize of --s): Wil je de esthetische stijl van MidJourney sterker toepassen op je afbeeldingen? Pas deze parameter aan en zie het verschil. Hier geldt een range van 0-1000, waarbij 100 de standaard is. Hoe hoger je deze optie afstelt, hoe sterker een bepaald zichtbaar is.

  • Tile (--tile): Deze parameter laat je afbeeldingen genereren die als herhalende tegels kunnen worden gebruikt. Heel erg handig voor het maken van patronen!

  • Version (--version of --v): Als je een andere versie van het MidJourney-algoritme wilt proberen, is dit de parameter die je nodig hebt.

©ER - ID.nl

Met de Tile-functie kun je tegels met repeterende patronen laten genereren.

Verschillende modellen

MidJourney heeft verschillende versies om uit te kiezen, die door de ontwikkelaar 'modellen' worden genoemd. Het nieuwste en meest geavanceerde model is V5.1, dat uitblinkt in het nauwkeurig interpreteren van natuurlijke taalprompts en het produceren van scherpe afbeeldingen met minder ongewenste artefacten.

Het oudere V5-model was al meer gericht op het produceren van fotografische generaties, terwijl V4, dat de standaard was van november 2022 tot mei 2023, een geheel andere codebasis en AI-architectuur had. Deze versie had in vergelijking met eerdere modellen een geavanceerde kennis van wezens, plaatsen en objecten.

Daarnaast is er het Niji-model, een samenwerking tussen MidJourney en Spellbrush, dat is afgestemd op het produceren van anime en illustratieve stijlen. Het is dan ook vooral geschikt voor het creëren van manga- en anime-achtige afbeeldingen en niet zozeer voor het genereren van fotorealistische creaties.

Je kunt elk model selecteren door de juiste parameter aan het eind van je prompt toe te voegen of door het /settings-commando te gebruiken en een standaard modelversie te selecteren. Experimenteer gerust met de verschillende modellen om te zien welke versie het best bij jouw favoriete stijl past. En vergeet niet: het resulterende beeld valt of staat bij de kwaliteit van jouw ingegeven prompt. De kwaliteit van de gekozen woorden en de samenhang ervan betekent dat het beeld een nauwkeurige weergave is van de prompttekst.

Iedereen is kunstenaar

Zoals je hebt kunnen lezen is MidJourney meer dan alleen een tool. We durven gerust te stelle dat het een revolutie is in de manier waarop we over kunst en creativiteit denken. Door de kracht van AI kunnen we onze verbeelding en fantasie op nieuwe manieren verkennen. Of je nu een door de wol geverfde fotograaf of illustrator bent die op zoek is naar nieuwe manieren om je creativiteit te uiten, of gewoon een AI-enthousiasteling die geïnteresseerd is in de nieuwste technologie, MidJourney heeft iets te bieden voor iedereen. Wij zijn fan in elk geval.

▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer
▼ Volgende artikel
Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving
© JBL
Huis

Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving

Traditionele oordopjes sluiten luisteraars af van hun omgeving, maar JBL gooit het met zijn nieuwe Sense Pro over een andere boeg. Het minispeakertje van dit zogenoemde open ear-model bevindt zich namelijk pal voor jouw gehoorgang. Met name in het verkeer is dat wel zo veilig, want tijdens het luisteren hoor je óók omgevingsgeluid. We nemen de proef op de som.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

Plus- en minpunten
  • Zachte flexibele oorhaken
  • Zit comfortabel
  • Lange accuduur
  • Snel opladen in draadloze oplaadcase
  • Gebruiksvriendelijke bediening
  • Spatwaterbestendige behuizing
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Equalizerinstellingen aanpassen in app
  • Ruimtelijk geluid via Spatial Sound
  • Duur
  • In-ears kunnen wiebelen
  • Personen in omgeving kunnen meeluisteren
  • Geen oplaadkabel meegeleverd

De JBL Sense Pro is een interessant product voor mensen die reguliere oordopjes niet zo prettig vinden zitten. Je hoeft deze apparaatjes namelijk niet in je oor te proppen. Met behulp van flexibele siliconen oorhaken blijven ze goed op hun plek zitten. Dankzij het zachte materiaal ervaar je tijdens lange luistersessies niet zo gauw irritaties. De Sense Pro zit erg comfortabel in de ronding van je oor. Bedenk wel dat je deze in-ears bij bepaalde activiteiten enigszins voelt wiebelen, bijvoorbeeld wanneer je wild met je hoofd draait of tijdens het sporten. Logisch, want de behuizing zit tenslotte niet klem in jouw gehoorgang. Het is een kwestie van wennen.

©Maikel Dijkhuizen

Je bergt de oordopjes op in dit bijgesloten draadloze oplaaddoosje.

Accu en bediening

Zodra deze bluetooth-oordopjes na enige oefening eenmaal goed op hun plek zitten, kan het luisteren beginnen. Met een luistertijd van ongeveer acht uur op een enkele batterijlading houdt de Sense Pro het lang vol. De inbegrepen oplaadcase bevat een accu met een capaciteit van nog eens dertig uur. Na slechts tien minuten opladen kunnen de oortjes er weer vier uur tegenaan. Kortom, je hebt onderweg of op afgelegen plekken niet zo snel te maken met lege accu's.

De IP54-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht. Laat ze in de regen dus lekker zitten. Het linker- en rechteroordopje bevatten een klein aanraakpaneeltje. Tik eenmaal aan de linkerkant om het volume harder te zetten en tik tweemaal voor een zachter geluid. Je raakt het rechteroordopje aan om muziek te pauzeren en liedjes te skippen. Via het bedieningspaneel beantwoord je ook nog inkomende oproepen. Voor handsfree gesprekken zijn er maar liefst vier microfoons ingebouwd. Al met al werkt de bediening prima, zodat je jouw smartphone in je zak of tas kunt laten zitten.

©Maikel Dijkhuizen

Het langwerpige bedieningspaneel valt aan de buitenzijde nauwelijks op.

Gedetailleerd geluid

Op audiovlak heeft JBL zijn zaakjes goed voor elkaar. De Sense Pro levert een kraakhelder geluid met een hoge detaillering. Zelfs bij het luisteren van bombastische muziekstukken zijn alle instrumenten duidelijk te horen. Met de standaard geluidsinstellingen blijft het basniveau voor muziekgenres als hiphop en dance wel iets achter. Geen probleem, want in de JBL Headphones-app pas je het geluid naar eigen smaak aan. Activeer bijvoorbeeld de equalizerinstelling 'Bass' of zelfs 'Extreme Bass'.

Als je graag naar films en series kijkt, komt de ondersteuning voor ruimtelijk geluid goed van pas. Zet in dat geval de optie 'Spatial Sound' aan en ervaar meer audio-effecten. Een nadeel is dat personen in jouw omgeving het geluid afkomstig van de Sense Pro wellicht kunnen horen. Dat komt door de open constructie van de oordopjes. Overigens geldt dit met name wanneer je het volume hoog hebt staan.

©Maikel Dijkhuizen

Kies in de JBL Headphones-app de gewenste audio-instellingen en bekijk de resterende accucapaciteit.

JBL Sense Pro kopen?

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.