Social media verandert razendsnel door AI
Kunstmatige intelligentie (AI) is tegenwoordig helemaal hot. Bijna alle grote socialemediabedrijven zijn bezig om AI in hun platforms te verwerken. Als je social media gebruikt, is de kans dus erg groot dat je vroeg of laat te maken krijgt met AI – misschien wel zonder dat je het door hebt. In dit artikel leggen we uit waar die AI-hype vandaan komt en geven we een overzicht van een aantal recente AI-integraties in populaire socialmediaplatforms.
In dit artikel bespreken we:
- De reden achter de ogenschijnlijk plotselinge AI-hype
- De manieren waarop verschillende socialmediabedrijven (zoals LinkedIn, Slack, Discord en Facebook) onlangs AI in hun platforms hebben verwerkt of gaan verwerken
Zie voor meer informatie over AI: Tien veelgestelde vragen over AI
Hoe is de AI-hype ontstaan?
Begin dit jaar kondigde techbedrijf na techbedrijf opeens aan dat ze ‘innovatieve’ toepassingen voor AI op hun platform wilden integreren. Waar komt die ogenschijnlijk plotselinge AI-hype vandaan? Het begon met de release van de ChatGPT-bot in november. Het achterliggende bedrijf, OpenAI, gebruikte hiervoor de grootste verzameling large language models tot dusver, waardoor hun bot ongekend geavanceerd was. Zodoende werd de chatbot in korte tijd enorm populair.
Bovendien bracht OpenAI een API uit voor zijn GPT-taalmodellen, een soort software-interface waardoor het voor andere bedrijven mogelijk was om de AI-modellen in hun eigen producten te integreren. Opeens hadden vrijwel alle techbedrijven een supergeavanceerde AI tot hun beschikking die ze relatief eenvoudig voor hun eigen diensten konden gebruiken, zonder dat ze zelf de moeite en het geld in het bouwen van een AI en het verzamelen van de benodigde data hoefden te steken.
De populariteit van de ChatGPT-bot en de plotselinge toegankelijkheid van geavanceerde AI-modellen maakten het voor bedrijven wel heel aantrekkelijk om op de AI-hypetrein te springen. Dat is dan ook de reden waarom socialmediabedrijven nu massaal AI-functies aanbieden die van deze GPT-modellen gebruikmaken. Dat zullen we in het onderstaande overzicht aan de hand van een aantal recente voorbeelden illustreren.
Als je op LinkedIn zit, kan het haast niet anders dan dat je te maken krijgt met AI. Het bedrijf wil AI namelijk gaan gebruiken om posts te schrijven waar gebruikers vervolgens over kunnen discussiëren. LinkedIn noemt dat ‘AI-aangedreven gespreksstarters’. De voorbeeldposts die het bedrijf laat zien, gaan over zaken als het overwinnen van writer's block, of over hoe je als merk je doelgroep het best kunt bereiken.
Maar dat is niet het enige: het wordt ook mogelijk om de tekst op je profiel te genereren. Als je bijvoorbeeld een nieuwe baan hebt, kun je de AI een beschrijving bij jouw functie laten verzinnen. Jij hoeft dan alleen nog maar de functietitel en het bedrijf in te vullen. Ook het bedenken van een algehele profieltekst kun je ‘binnen enkele maanden’ uitbesteden aan een AI.
Discord
Het chatplatform Discord gebruikt de GPT-taalmodellen voor meerdere functies. Het moet bijvoorbeeld mogelijk worden om een AI-bot in elke willekeurige chat aan te roepen om er gesprekken mee te voeren of vragen aan te stellen. Verder komt er een AutoMod AI die automatisch checkt of gebruikers in chats over de schreef gaan, om vervolgens een menselijke moderator ervan op de hoogte te stellen. Hierbij moet de bot ook rekening houden met de context, belooft Discord.
Snapchat
Snapchat heeft in de app een ‘My AI’-chatfunctie ingebouwd. Dat is een extra functie, dus als Snapchat-gebruikers niet met AI te maken willen hebben, valt deze integratie gemakkelijk te negeren. In feite is het niet veel meer dat een mobiele versie van ChatGPT, waarbij je over van alles en nog wat met de Snapchat-bot kunt chatten. Wel is deze wat beperkter; zo geeft de bot geen seksueel expliciete, gewelddadige of 'controversiële' antwoorden (bijvoorbeeld met betrekking tot politiek) en gebruikt deze geen scheldwoorden.
Slack
Slack, een sociaal netwerk dat voornamelijk door bedrijven wordt gebruikt, werkt aan een functie waarmee gesprekken van een chatkanaal automatisch worden samengevat, zodat gebruikers snel op de hoogte worden gebracht van wat er zoal is besproken. Daarnaast wordt het mogelijk om de AI te vragen een antwoord op een gesprek voor je te genereren.
©Slack
Niet alle social media maken gebruik van de GPT-tekstmodellen. Reddit wil bijvoorbeeld Microsofts AI-tool Florence gebruiken om de toegankelijkheid van het platform te vergroten. Deze tool is in staat om afbeeldingen en video's te begrijpen. Het doel is om hiermee bij elke geposte afbeelding een bijschrift te genereren, zodat mensen met een visuele beperking het platform gemakkelijker kunnen gebruiken. Het is nog niet bekend wanneer deze toepassing wordt geïntegreerd.
Facebook, Instagram en WhatsApp
We hebben het grootste socialmediabedrijf nog niet genoemd. Dat komt omdat Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook, Instagram en Whatsapp, op het moment van schrijven nog geen concrete AI-functies heeft onthuld. Wel zegt Mark Zuckerberg, de CEO van Meta, grootse AI-plannen te hebben, alleen houdt hij het verder nog een beetje vaag. Voor Instagram belooft hij bijvoorbeeld 'creatieve filters en advertentieformaten', voor de andere twee houdt hij het op ‘tekstervaringen’. In eerste instantie wordt er naar eigen zeggen een 'simpele basis' gelegd, maar daarna moeten er ‘AI-persona’s’ worden ontwikkeld 'die gebruikers op verscheidende manieren kunnen helpen'.
Conclusie
We hebben in dit artikel slechts het tipje van de sluier opgelicht. Ook onder meer Twitter, YouTube en de Chinese socialmediagigant WeChat hebben volgens de achterliggende bedrijven AI-functies in ontwikkeling, al zijn details nog schaars. Kortom, hoewel de AI-hype nog maar kortgeleden is losgebarsten, heeft het gros van de socialmediabedrijven al op zijn minst aangekondigd bezig te zijn met AI-functionaliteiten.
Het lijkt er niet op alsof deze hype binnenkort ten einde komt, want OpenAI gaat gestaag door met het verbeteren van zijn AI-modellen. Dat we steeds meer en steeds diepgaandere AI-implementaties te zien zullen krijgen in de platforms en diensten die wij regelmatig gebruiken, staat dus eigenlijk buiten kijf.