ID.nl logo
Meerdere accounts beheren via Gmail doe je zo
© Reshift Digital
Huis

Meerdere accounts beheren via Gmail doe je zo

Hoeveel e-mailaccounts heb je? Een voor je persoonlijke en een ander voor zakelijke mailverkeer? Misschien zelfs een afzonderlijk mailadres dat je achterlaat op websites waarvan je spam vreest? We besteden veel tijd aan het lezen en verwerken van e-mail en meerdere accounts maken het allemaal nog complexer en tijdrovender. Gelukkig bestaan er verschillende oplossingen om meerdere accounts centraal te beheren via Gmail.

De doordachte manier: Gmailify

1 Accounts en importeren

Gmail heeft een bijzondere manier om verschillende mailaccounts te beheren vanuit één account. Heb je een mailaccount bij Yahoo, Outlook.com (of Hotmail), dan kun alle elektronische post laten bezorgen op hetzelfde mailadres. We tonen verschillende oplossingen. De eerste vergt enkele instellingen, maar levert wel een gestroomlijnd resultaat op. Het leuke aan deze oplossing is dat je, eenmaal klaar, je alle sterke Gmail-functies (filters, smart compose, afspraakgegevens automatisch binnenhalen) kunt toepassen op berichten die oorspronkelijk niet via die weg zijn binnengekomen. Log in bij Gmail en ga via het tandwielpictogram rechtsboven naar de Instellingen. Daar open je het tabblad Accounts en import.

©PXimport

2 E-mailaccount toevoegen

Hier regel je alle instellingen die verband houden met je account. Als het gaat om webmail, dan verloopt de procedure erg vlot. Er zijn ruwweg twee soorten mailservices: er is webmail zoals Yahoo Mail, Hotmail, Outlook.com: kortom mail die je stuurt en ontvangt via een browser. En dan is er de mail die je via een mailprogramma beheert. In 2016 introduceerde Google Gmailify, een intelligente functie om je bestaande accounts aan te sluiten bij Gmail en die te synchroniseren. In het venster Accounts en Import bij het vak E-mail bekijken uit andere accounts klik je op de knop Een e-mailaccount toevoegen.

©PXimport

3 Gmailify

Hierdoor opent een klein geel schermpje waarin je het mailadres typt dat je wilt koppelen aan je centrale Gmail-account. Gmail is slim genoeg om de domeinnaam te herkennen en vult zelf de juiste instellingen in voor het inkomende en uitgaande mailverkeer. Klik op Volgende. Nu zijn er twee mogelijkheden. Gmail kan de accounts onmiddellijk aan elkaar koppelen met Gmailify – dat is de eerste optie en die werkt het allereenvoudigst. Of Gmail stelt voor om de e-mail te importeren op basis van het domein, maar ook dan krijg je de instellingen te zien die Gmail al heeft ingevuld. Door te Gmailificeren kun je de inbox organiseren in categorieën en heb je een sterkere spambeveiliging. De Gmail-link kun je trouwens ook verwijderen.

©PXimport

4 Mailaccount koppelen

Stel dat je in het geel venstertje bijvoorbeeld een Hotmail-account hebt ingegeven, dan opent Gmailify dit account en zal het vragen om in te loggen met je Hotmail-wachtwoord. Bovendien krijg je de vraag of Gmailify dit postvak mag synchroniseren en mail mag verzenden. Je klikt op Ga door en even later ontvang je het bericht van Gmailify dat je de berichten van het externe mailadres voortaan ook kunt beheren vanuit hetzelfde Gmail-account.

Als Gmailify niet werkt, dan ga je voor plan B: Email importeren uit mijn andere account (POP3). Daarna geef je de gebruikersnaam en wachtwoord in. Bij de opties kun je ervoor kiezen om een kopie van je berichten op de server achter te laten, maar dat is niet noodzakelijk.

5 Synchroniseren

Hierdoor kun je vanuit het centrale Gmail-account vanaf nu ook e-mail verzenden met als afzender je tweede of derde Gmail-adres, je Hotmail-adres of een Outlook-adres… Je stelt een nieuw bericht op en in het Van-vak schakel je door middel van een pijltje tussen jouw verschillende afzenderadressen. Maar ook alle e-mailboodschappen die in de inbox van je externe adres zitten, zijn ondertussen gesynchroniseerd met Gmail. Het enige probleem is dat alle inkomende mail van het externe adres zich heeft vermengd met de berichten van je centrale adres. Dat is verwarrend, maar dat lossen we zo meteen op.

©PXimport

6 Filter

Om in één oogopslag te zien dat de ene mail bijvoorbeeld gericht was aan je Hotmail-adres en de andere aan je Gmail-adres, maak je gebruik van labels en kleurmarkering. Je opent een e-mailbericht dat afkomstig is van het externe account. Daarna klik je op de knop met de drie puntjes (de knop Meer). Je kiest de opdracht Berichten zoals deze filteren. Eerst moet je het criterium van het filter ingeven. In dit filter laat je het vakje Van leeg, maar achter Aan noteer je het e-mailadres van het externe account. De rest van dit filter moet leeg blijven. Vervolgens klik je op Maak filter.

7 Label toepassen

In het volgende venster geef je aan wat er moet gebeuren wanneer er mail binnenkomt die voldoet aan het criterium dat je in de vorige stap hebt opgesteld. Hier selecteer je de opdracht Het label toepassen. Maar op dit moment heb je nog geen label opgesteld. Daarom gebruik je in het keuzemenu Label kiezen de opdracht Nieuw label. Je geeft dit nieuwe label een naam, bijvoorbeeld Hotmail-post. De rest van dit venster laat je leeg. Klok op de knop Maken. Terug in het venster van net vink je de optie aan Filter ook op overeenkomende mails toepassen. Je zult merken dat je in de linkerzijbalk voortaan een label Hotmail-post hebt. En in ons voorbeeld zien we dat daar al 197 mails in zitten.

©PXimport

8 Labelkleur

Toch willen we ook nog op een visuele manier aangeven wat er afkomstig is van de externe mailbox. Daarvoor ga je met de muisaanwijzer over het label tot er drie puntjes naast de naam verschijnen. Klik op deze puntjes en selecteer de opdracht Labelkleur. Beweeg de muisaanwijzer iets naar rechts en selecteer een kleur.

E-mailberichten die oorspronkelijk zijn binnengekomen op dit mailadres, krijgen dan automatisch de geselecteerde labelkleur..

De snelle manieren

9 Meerdere browsers

De eenvoudigste, maar niet handigste manier om Gmail- of andere accounts gescheiden in te zetten, is gewoon verschillende browsers gebruiken. Elke browser gebruik je voor een ander aangemeld mailaccount. Je gebruikt bijvoorbeeld Chrome voor Gmail, Firefox voor Outlook.com, enzovoort … Dit is een prima tijdelijke oplossing, zonder gedoe en allerlei moeilijke instellingen, en behalve de browsers hoef je geen extra software te installeren.

©PXimport

10 Verschillende profielen

Dankzij gebruikersprofielen van browsers kunnen meerdere mensen van dezelfde webbrowser gebruikmaken, terwijl ze ieder toch hun eigen privacy en eigen instellingen behouden. Populaire browsers zoals Chrome, Firefox en Yandex Browser ondersteunen eigen gebruikersprofielen en hebben ook mobiele tegenhangers. In Chrome selecteer je het profiel-pictogram in de rechterbovenhoek. Dan kun je de knop +Toevoegen selecteren om een nieuwe naam en een nieuw pictogram te selecteren. Eenmaal in het profiel kun je de gewenste webmailtoepassing instellen. Om een andere dienst te openen verander je gewoon van browserprofiel.

©PXimport

11 Meervoudig aanmelden

Als je snel wilt schakelen tussen verschillende Gmail-accounts, dan kun je ook de accountwisselaar van Google inzetten. Deze functie werkt in elke browser, je bent dus niet gebonden aan Chrome. Eerst log je in op je Gmail-hoofdaccount. Klik rechtsboven op je profielfoto en selecteer Nog een account toevoegen. Daarna opent een venster waarin je het aanmeldings- en verificatieproces doorloopt. Wanneer je klaar bent, zie je de inbox van dat account. Vanaf dan kun je schakelen tussen jouw verschillende Gmail-accounts in de lijst.

12 Checker Plus

Om snel in Chrome of Firefox inkomende mail te volgen van al jouw Gmail-accounts, is Checker Plus for Gmail een prima oplossing. Deze gratis extensie haal je in de Chrome Store op www.tiny.cc/checkerplus en voor Firefox op www.tiny.cc/checkerfire. Nadat je de extensie hebt toegevoegd, zul je merken dat Checker Plus al jouw Gmail-accounts zelf heeft gevonden. Je ziet of er nieuwe berichten zijn en je kunt vanuit de extensie het juiste Gmail-account openen om nieuwe berichten te versturen of om mails te beantwoorden. Bovendien kun je de voice notification instellen die van inkomende mails de afzenders en onderwerpen voorleest.

13 Doorstuuradres toevoegen

Een laatste alternatief om verwarring te voorkomen is één hoofd-e-mailadres gebruiken, waarnaar alle inkomende e-mail wordt doorgestuurd vanuit meerdere e-mailaccounts. Je kunt naar wens alleen bepaalde soorten berichten doorsturen of alle nieuwe berichten. Om alle inkomende e-mails van het ene Gmail-adres naar een andere account door te sturen, moet je uiteraard eerst ingelogd zijn. Daarna klik je op het tandwielpictogram in de rechterbovenhoek en selecteer je Alle instellingen bekijken. Je gaat naar het tabblad Doorsturen POP/IMAP. In het gedeelte Doorsturen klik je op Een doorstuuradres toevoegen.

©PXimport

14 Kopie van berichten

Voer het e-mailadres in waarnaartoe je de berichten wilt doorsturen. Klik op Volgende / Doorgaan en OK. Gmail zal eerst een verificatiemail naar dit adres sturen. Je ontvangt een bevestigingscode en klikt op de link in deze mail. Daarna ga je terug naar de pagina Instellingen voor het Gmail-account waarvandaan je de berichten wilt doorsturen en je vernieuwt de webpagina. Klik op het tabblad Doorsturen en POP/IMAP en selecteer in het gedeelte Doorsturen de optie Een kopie van binnenkomende berichten doorsturen naar. Beslis wat er moet gebeuren met de kopie van deze mails. Hier kies je bijvoorbeeld voor Kopie van Gmail behouden in inbox. Vergeet niet te klikken op Wijzigingen opslaan.

▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer