ID.nl logo
Hoe werkt online tech-verhuurbedrijf Grover?
© PXimport
Huis

Hoe werkt online tech-verhuurbedrijf Grover?

Sinds 6 oktober is online tech-verhuurbedrijf Grover actief in Nederland. Bij Grover kun je verscheidene techproducten maandelijks huren. De dienst beschikt over een breed assortiment van smartphones en smartwatches tot soundbars en de nieuwste generatie gameconsoles. In dit artikel lees je hoe het werkt en wat onze bevindingen zijn.

Grover was voorheen alleen actief in Duitsland en Oostenrijk maar grijpt 2020 aan om de dienst verder uit te rollen in Europa. Nederland is hier een uitstekende proeftuin voor. Het bedrijf is actief in de e-mobility-markt en tracht middels de online tech-verhuurdienst de nieuwste techproducten voor meer mensen beschikbaar te maken. Wij hebben de afgelopen maand de proef op de som genomen.

Hoe werkt het?

Op de site van Grover staat een groot scala en techproducten die je zou kunnen huren. Het assortiment is vrij breed. Er valt uit 9 categorieën te kiezen. Dit zijn veel Apple-producten zoals de nieuwste iPhone, MacBook en de Apple Watch. Ook voor onder andere gameconsoles, drones, camera’s en smart home-producten kun je bij Grover terecht. Wanneer je interesse in een bepaald product hebt klik je verder naar de productpagina.

©PXimport

©PXimport

Hier vind je uitgebreide specificaties, afbeeldingen en het huurplan van je product naar keuze. Belangrijk hier is dat je aangeeft hoe lang je het product zou willen huren. Grover geeft de optie voor 1, 3, 6 of 12 maanden. De maandelijkse huurprijs is afhankelijk van de gekozen duur van de huur. Voor deze test hebben wij de LG DSN11RG gehuurd. Een high-end soundbar die normaal gesproken voor zo’n 1100 á 1000 euro aan te schaffen is. Huren bij Grover kost je voor een 12-maandenplan € 49,90 per maand. Liever een kortere huurperiode? 6 maanden kost € 69,90, 3 maanden € 89,90 en 1 maand kost je € 129,90. Een langere huurperiode is dus voordeliger. Daarnaast verschijnen op die pagina nog meer gerelateerde producten die je op je wensenlijst zou kunnen toevoegen. Er zijn ook tijdelijke deals met kortingen op bepaalde producten.

©CIDimport

Voor dit artikel gaan we dus voor een soundbar van LG. Wanneer je op ‘subscribe’ drukt moet je nog een aantal dingen invoeren. Beginnend met je adres. Vervolgens krijg je een overzicht met alle huurgegevens en krijg je de optie om een betaalmethode in te voeren. Op dit moment behoren creditcard en PayPal tot de twee opties. Daarna is het wachten op je bestelling.

Er komt inderdaad niet heel veel poespas bij kijken. In een vrij korte tijd en zonder al te veel stappen heb je een nieuw technisch snufje besteld.

©CIDimport

Logistiek

Op de site staat aangegeven dat de bestelling binnen 1 tot 3 werkdagen bezorgd wordt. Dat was bij de test ook het geval. De bestelling is op donderdag geplaatst en het product is op dinsdag geleverd, vanuit Duitsland. Je krijgt overigens ook een mailtje met de verwachte leverdatum en -tijd. Een dienst als dit staat of valt met een snelle levering.

Je krijgt het product in de officiële doos geleverd. Op de verpakking is niet terug te zien dat je het product in kwestie van Grover hebt ontvangen. Wat misschien mist is een kleine correspondentie van het verhuurbedrijf. Een klein foldertje met een overzicht van je huurplan en een opsomming van de eventuele opzegging en welke stappen je dient te nemen om dat te bewerkstellen, zou welkom zijn.

Aangezien het van origine een Duits bedrijf is en het product in mijn geval uit Duitsland kwam was alles nog niet helemaal ingesteld op de Nederlandse gebruiker. Een deel van de gebruikersaanwijzing was niet in het Nederlands en er stond in eerste instantie een Duitse versie van Google Assistant ingesteld. Een niet onoverkomelijk probleem, maar voor de gebruiker niet ideaal.

Wanneer de huurperiode is verstreken kun je via de website een UPS-bon verkrijgen om het product terug te laten sturen. Hierbij krijg je de optie om het product thuis op te laten halen of om het product af te leveren bij een geschikt verzamelpunt in de buurt. Zodra de huurperiode bijna is afgelopen ontvang je een e-mail met een herinnering.

Mocht je het product na de huurperiode definitief over willen nemen? Dan kan dat ook. Als het product lang genoeg is geleend kun je het product overnemen voor een symbolische bedrag van een euro. Voor de gehuurde soundbar betekent dit na een huurperiode van een maand een bedrag van bijna 1800 euro, 12 maal het maandelijkse huurbedrag van € 149,90. De soundbar in kwestie is wel een van de duurdere opties. De Apple AirPods Pro zijn voor een stuk minder geld definitief over te nemen.

Een fijne bijkomstigheid is dat Grover voor 90% aan schade dekt. Dit geldt ook voor waterschade.

©CIDimport

Conclusie

Dankzij Grover wordt het heel eenvoudig om een nieuw techproduct te verkrijgen. De aanmeldprocedure werkt erg simpel en snel. Het is niet nodig om een aanbetaling te doen of om je aan ingewikkelde voorwaarden te houden. Het product wordt snel geleverd, al is nog niet alles afgestemd op de Nederlandse markt. (gebruiksaanwijzing etc.) Het is goed voor te stellen dat je een product van Grover huurt om een maand iets uit te testen. Een beginnende fotograaf kan heel eenvoudig een maand een dure camera huren om een aantal opdrachten te doen en om het apparaat te testten. Je zou Grover ook als optie kunnen gebruiken om te kijken of je kind wel zuinig overweg kan met de nieuwe Apple-oortjes. In deze tijd tijdelijk een extra beeldscherm huren om efficiënter thuis te werken is ook een optie.

Of Grover ook geschikt is voor regulier gebruik, en een langere huurperiode, is op dit moment nog twijfelachtig. De echt dure producten, zoals de LG soundbar, hebben een erg hoog maandbedrag. Ondanks dat de huurprijs daalt naarmate de huurperiode langer wordt, betaal je in dit geval toch bijna maandelijks 150 euro. Wanneer je op dit moment niet over de financiële middelen beschikt om zo’n duur apparaat te kopen is het misschien ook niet zo wijs om dat apparaat wel te huren. Voor de eerder opgenoemde redenen kan Grover best uitkomst bieden. Er zijn nog meer gepaste huuropties te bedenken. Tijdelijk een telefoon huren bijvoorbeeld. We zijn benieuwd of een lang huurplan voor zo’n dergelijk apparaat vatbaar is hier in Nederland.

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.