ID.nl logo
Dit zijn de beste apps voor internetbankieren
© Reshift Digital
Huis

Dit zijn de beste apps voor internetbankieren

De tijd dat je de computer inschakelde voor alle bankierzaken is wel zo ongeveer voorbij. Bankier-apps zijn veelzijdiger dan ooit, waardoor je veruit de meeste taken vanaf een smartphone of tablet uitvoert. Toch zijn de verschillen tussen de bankier-apps groot. Welke grote bank heeft zijn mobiele zaakjes het beste voor elkaar? Wij testen de beste apps voor internetbankieren.

Bankieren verplaatst zich van het ouderwetse bankkantoor, het pinautomaat en de browser steeds meer naar de app van je bank. Vanzelfsprekend is de functionaliteit van deze mobiele toepassing dan ook belangrijker dan ooit. Banken als ABN AMRO, ING, Rabobank en SNS beseffen dat maar al te goed en steken miljoenen in de ontwikkeling van hun app. De rekeninghouder profiteert hiervan, want de investeringen leiden tot allerlei nuttige, originele en exotische functies. Kortom, genoeg reden om de apps van de vier grote banken eens grondig met elkaar te vergelijken.

Veiligheid

Voordat je een bankier-app kunt gebruiken, gaat daar een uitgebreide registratieprocedure aan vooraf. Logisch, want je bank wil natuurlijk zeker weten dat de daadwerkelijke rekeninghouder de app gebruikt. Veel mensen zijn nog altijd erg argwanend om hun smartphone of tablet voor bankierdoeleinden in te zetten, toch zijn ze veiliger dan Windows, waarbij malware zich overal in het besturingssysteem kan nestelen – zelfs in je browser. Maar op openbare wifi-netwerken weet je maar nooit of er hackers in de buurt zijn. Mobiel internetbankieren doe je dan ook bij voorkeur via een eigen beveiligde wifi-verbinding of het netwerk van je provider. Dan mag je ervan uitgaan dat het veilig is, mits je je persoonlijke codes geheimhoudt. Een geruststellende gedachte is dat banken allerlei maatregelen nemen om hun klanten zo goed mogelijk te beschermen. Zo beveilig je de app bij alle besproken bankier-apps desgewenst met een vingerafdruk, als je toestel daarvoor tenminste geschikt is. Verder versleutelen de apps alle gegevens, zodat kwaadwillenden niet zien welke data je met de bank uitwisselt.

Stijging mobiel gebruik

Alle grote banken constateren een stijging van mobiel bankieren. Zo meldde ING eind 2016 dat zo’n 2,8 miljoen rekeninghouders de mobiele app gebruiken, terwijl ABN AMRO begin 2017 bijna twee miljoen mobiele installaties waarnam. ABN AMRO bedient daarnaast nog één miljoen mensen met de betaalverzoek-app Tikkie. Ook de Rabobank-app is erg in trek, want afgelopen mei had ongeveer 3,5 miljoen rekeninghouders deze toepassing geïnstalleerd. SNS heeft momenteel zo’n 375 duizend actieve gebruikers.

Testmethode

Om een goed beeld van de meest gebruikte bankier-apps te krijgen, openden we bij de vier grote banken een rekening. Vervolgens inspecteerden we alle mobiele apps grondig en deden we diverse overboekingen. Bij de test hebben we met name gelet op de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Ook keken we met een schuin oog naar de vormgeving, al weegt deze factor voor bankzaken minder zwaar.

ABN AMRO Mobiel Bankieren

Rekeninghouders van ABN AMRO gebruiken de zogeheten e.dentifier met een betaalpas om de app op hun smartphone of tablet werkend te krijgen. Na de installatie maak je aan de hand van deze paslezer een vijfcijferige identificatiecode aan. Verder behoort ook inloggen met een vingerafdruk tot de mogelijkheden. Handig is dat je vanuit de app eenvoudig geld zonder e.dentifier overmaakt. Hiervoor stel je aan het begin een daglimiet in met een maximum tot vijfduizend euro.

Vergeleken met andere grote banken is de app van ABN AMRO iets persoonlijker. Je stuurt bijvoorbeeld een afbeelding naar de ontvanger van een overboeking, zoals een groepsfoto van een etentje. Dit werkt via e-mail. Verder stel je eventueel een profielfoto in. De interface lijkt erg op de reguliere internetbankieromgeving van ABN AMRO. Het hoofdvenster oogt weliswaar sober, maar de meeste functies zijn wel eenvoudig te vinden. Naast de lopende rekening laat de app ook spaarrekeningen, beleggingen, hypotheek en creditcardoverzichten zien. Opvallend is dat het menu de optie Rood staan aanvragen vermeldt, maar hiervoor wordt er jammer genoeg een browser geopend. Ook voor het wijzigen van persoonlijke gegevens en blokkeren van betaalpassen verwijst de app naar het web. Omslachtig, want hiervoor dien je apart in te loggen.

Het is even zoeken, maar net als de meeste andere banken verstuur je eenvoudig betaalverzoeken naar bekenden. Dit doe je namelijk vanuit het onderdeel Rekening delen. Nuttig voor het geval je nog van iemand geld tegoed hebt. Helaas werkt dat alleen via e-mail, dus betaalverzoeken via WhatsApp of Facebook Messenger zijn niet mogelijk. Vanuit de app verloopt de communicatie met de bank via serviceberichten. Daarnaast vraag je simpel verschillende telefoonnummers van de helpdesk op.

©PXimport

ABN AMRO Mobiel Bankieren

7Score70

  • Pluspunten

  • Foto’s bij overboekingen

  • Overzichtelijke interface

  • Minpunten

  • Sobere vormgeving

  • Betaalverzoeken niet via WhatsApp

  • Verwijst vaak naar het web

Extra apps ABN Amro

Vanuit de bankier-app verwijst ABN AMRO geregeld naar andere mobiele tooltjes. Met name Tikkie is een bekende naam. Hiermee delen vrienden onderling betaalverzoeken via WhatsApp, een functie die in ABN AMRO Mobiel Bankieren ontbreekt. Dit werkt via een iDEAL-link. Verder adviseert de bank zijn rekeninghouders om Grip te installeren. Deze app categoriseert alle inkomsten en uitgaven, zodat je meer inzicht krijgt in de financiën. Tot slot is er onder de naam &Meer een app beschikbaar waarmee rekeninghouders in aanmerking komen voor allerlei kortingsacties.

ING Bankieren

©PXimport

Van de grote vier is ING de enige bank waarvoor je geen paslezer of beveiligingsapparaat nodig hebt. Wat een weelde. Na het invullen van alle rekeninggegevens haal je vanaf je internetbankierpagina een bevestigingscode op. De procedure hiervoor verloopt erg soepel, waarbij je voortaan inlogt via een vijfcijferige code of vingerafdruk. Aan de linkerkant staan alle (spaar)rekeningen, creditcardoverzichten en beleggingsportefeuilles opgesomd, waarvan je de bijbehorende transacties direct opvraagt. Fijn is dat de app laat zien welke uitgaven er de komende 35 dagen op stapel staan. Verder geeft het hoofdvenster je toegang tot een actualiteitenblog en voeg je eventueel spaardoelen toe.

Overschrijven binnen de app gaat eenvoudig, waarbij er standaard een daglimiet geldt van 1500 euro. In de instellingen krik je dat op naar maximaal vijfduizend euro. Een leuke functie is dat je met je stem handsfree geld kunt overmaken, al lukt dat alleen naar contacten uit het adresboek. Verder gebruik je je stem ook om in te loggen. De stemherkenning werkt in de praktijk prima.

Als je geld hebt voorgeschoten aan familie of vrienden, verstuur je eenvoudig betaalverzoeken via WhatsApp. Hiervoor maakt de app een unieke qr-code aan, waarna je het verzoek deelt. Diegenen die de qr-code scannen met hun ING-app, voldoen direct hun schuld. Uiteraard kunnen zij via iDEAL ook op reguliere wijze geld overmaken. Overigens gebruik je een qr-code ook om vlot een extra toestel voor de ING-app te registreren, wat veel werk bespaart.

Een andere opvallende functie is de agenda. Hiermee plan je betalingen tot wel drie jaar vooruit. De communicatie met de bank blijft beperkt tot het ontvangen van serviceberichten. Rechtstreeks chatten of e-mailen met een medewerker is helaas niet mogelijk, want de app verwijst hiervoor naar een contactpagina op het web. Tot slot biedt ING als enige grote bank nog ondersteuning voor Windows-smartphones.

ING Bankieren

10Score100

  • Pluspunten

  • Eenvoudige registratie

  • Geen identifier nodig

  • Stemherkenning

  • Betaalverzoeken via qr-codes

  • Overzicht toekomstige uitgaven

  • Minpunten

  • Beperkte helpdesk

iMessage

Sinds iOS 10 kunnen ontwikkelaars zelf uitbreidingen voor Apples chatdienst iMessage fabriceren. ING maakt hiervan dankbaar gebruik. Via een aparte iMessage-app stuur je namelijk rechtstreeks betaalverzoeken naar bekenden. Deze functie moet je eerst wel even inschakelen. Vanuit de Berichten-app tik je allereerst het Apple Store-pictogram aan. Via de vier rondjes, het plusteken en de optie Beheer activeer je de iMessage-app van ING. In de app kies je het gewenste bedrag en selecteer je een relevante beschrijving. Vervolgens deel je een iDEAL-link.

Rabo Bankieren

Ook bij de Rabo Bankieren-app dien je het mobiele toestel eerst te registreren. Voor deze registratie heb je de Rabo Scanner (voorheen Random Reader) nodig, waarbij je een kleurcode op het mobiele scherm scant en diverse verificatiecodes uitwisselt. Een tijdrovende bezigheid, maar daar krijg je wel een app met behoorlijk wat mogelijkheden voor terug. Bovendien laat Rabobank op het gebied van veiligheid geen steken vallen. In de Android-app lukt het (net als bij de andere bank-apps overigens) bijvoorbeeld niet om een screenshot te maken wegens drm-beveiliging (naast de boeken- en filmindustrie doen banken kennelijk ook een beroep op drm-beveiliging om hun apps te beschermen).

Naast de gangbare functies open je desgewenst een (extra) spaarrekening en stuur je contactpersonen rechtstreeks betaalverzoekjes via WhatsApp. Voor overboekingen is normaliter de Rabo Scanner vereist, maar in de app kun je als alternatief een vijfcijferige code of vingerafdrukscanner gebruiken. Je stelt hierbij zelf in tot welk bedrag je de pincode wilt gebruiken tot een maximum van tweeduizend euro. Vanzelfsprekend bekijk je alle transacties van iedere Rabo-rekening. Je kunt hierbij een transactie openen en via e-mail bijvoorbeeld een pdf’je naar iemand mailen. Deze functie is bijvoorbeeld bruikbaar wanneer je een vriend of familielid wilt laten weten dat je hebt betaald.

Wie bang is om rood te staan of regelmatig betalingen vergeet, stelt hiervoor alerts in. Overigens kun je rekeningen ook in de app verbergen. Prettig is dat de creditcardoverzichten en verzekeringen in de app zijn geïntegreerd. Ook allerlei correspondentie van de bank is in de app beschikbaar, zoals rentewijzigingen, jaaroverzichten en gewijzigde voorwaarden. Als je een probleem of vraag hebt, start je rechtstreeks een chatsessie met een medewerker. Als alternatief kun je ook bellen of e-mailen. Wie de bankier-app met meerdere personen op hetzelfde toestel wil gebruiken, creëert hiervoor zo nodig een extra profiel. Ten slotte wijzig je ook allerlei persoonlijke gegevens, zodat je bijvoorbeeld in het geval van een adreswijziging de app kunt gebruiken.

©PXimport

9Score90

  • Pluspunten

  • Ingebouwde helpdesk

  • Betaalverzoeken

  • Saldo-alerts

  • Persoonlijke gegevens wijzigen

  • Minpunten

  • Tijdrovende registratie

Rabo Beleggen

Weliswaar bekijk je in de standaard Rabo Bankieren-app je volledige beleggingsportefeuille, maar helaas kun je verder niets doen. Wens je vanaf een mobiel apparaat meer invloed op je beleggingen, dan ben je beter af met de app Rabo Beleggen. Hiermee (ver)koop je aandelen en volg je nauwlettend de laatste koersen. Ook helpt Rabo Beleggen je om aandelen te spreiden over meerdere regio’s. Voor het plaatsen van nieuwe orders heb je normaal gesproken de Rabo Scanner nodig, al kun je dat ook eenvoudig uitschakelen.

SNS Mobiel Bankieren

SNS valt sinds 2016 onder het moederbedrijf De Volksbank, waarvan ook Regiobank en ASN Bank deel uitmaken. De apps van deze twee kleinschalige banken vertoont dan ook grote overeenkomsten met die van SNS. De registratie gebeurt via een zogeheten Digipas. Dit is een beveiligingsapparaatje dat iedere rekenhouder krijgt opgestuurd. Je vult allereerst het serienummer van deze Digipas in. Verder wissel je tussen het beveiligingsapparaat en de mobiele app verificatiecodes uit. Al met al gaat de registratieprocedure vrij vlot. Tijdens de registratie stel je een limiet in van hoeveel geld je zonder Digipas wilt overmaken. Het maximum bedraagt duizend euro.

De gebruikersomgeving oogt op het eerste gezicht behoorlijk sober, waarbij opvalt dat je de app op een iPad uitsluitend in landschapsmodus kunt gebruiken. Vanuit het hoofdvenster vraag je de transacties van iedere (spaar)rekening en creditcard op. Eventueel laat de app hierbij een grafiek zien waarmee je het verloop van je saldo bekijkt. Mocht je een bepaalde transactie niet herkennen, dan open je rechtstreeks een zoekactie in Google. SNS geeft verder hypotheekbezitters de gelegenheid om de gegevens hiervan in te zien.

Nuttig is de mogelijkheid om alerts in te stellen, bijvoorbeeld wanneer het saldo een bepaald dieptepunt heeft bereikt. Er is verder ook een onderdeel om een nieuwe (spaar)rekening te openen, maar dit gaat buiten de app om via een browser. Uiteraard is er ook een functie om geld over te boeken via een vijfcijferige pincode, Digipas of vingerafdruk. Naar eigen wens verstuur je na iedere overboeking een pdf-bestand van de betalingsbevestiging naar de ontvanger.

Het contact met de bank verloopt via serviceberichten, al is er ook een overzichtje met telefoonnummers van de klantenservice beschikbaar. Een groot nadeel is dat je in tegenstelling tot andere grote banken geen betalingsverzoeken met een iDEAL-link kunt versturen. Wel is het handig dat je zo nodig rechtstreeks een nieuwe betaalpas activeert en het saldo op het inlogscherm bekijkt. Verder geef je de rekening indien gewenst een persoonlijke naam.

SNS Mobiel Bankieren

7Score70

  • Pluspunten

  • Hypotheek inzien

  • Saldografieken

  • Betaalpas activeren

  • Transacties googelen

  • Minpunten

  • Sobere vormgeving

  • Alleen landschapsmodus op iPad

  • Geen betalingsverzoeken

©PXimport

Windows smartphones?

SNS en ABN AMRO hadden tot voor kort een app voor Windows Phone. Per 1 oktober 2017 hebben beide banken de ondersteuning hiervoor stopgezet. Als reden geeft SNS aan dat mensen nauwelijks nog Windows-telefoons gebruiken. Deze bank zegt dat ongeveer één procent van het klantenbestand een smartphone met Windows Phone bezit. De kosten om de app voor zo’n kleine groep te onderhouden, blijken te hoog. ABN AMRO ziet om technische redenen af van verdere ondersteuning. ING is momenteel de enige grote bank die een app voor Windows Phone-gebruikers beschikbaar stelt. De functionaliteit hiervan loopt wel achter op apps voor iOS en Android.

Betalen met je smartphone

Bij alle grote banken kun je tegenwoordig contactloos betalen met een smartphone. Voorwaarde is wel dat je een Android-toestel gebruikt met een nfc-chip. Verder heb je hiervoor een aparte app nodig, zoals ING Mobiel Betalen. Vooral bij kleine bedragen tot 25 euro werkt het erg eenvoudig. Nadat je de smartphone uit de rustmodus hebt gehaald, houd je het toestel vlakbij het betaalapparaat. Het mobiele toestel laat vervolgens weten wanneer er is betaald, bijvoorbeeld via een trilsignaal. Voor grotere bedragen voer je eerst een pincode in, alvorens je de betaling kunt uitvoeren. Net als bij normale bankpassen geldt er overigens wel een pinlimiet. Houd er verder rekening mee dat sommige banken extra kosten vragen voor het gebruik van hun mobiel betalen-app. Zo rekent SNS hiervoor volgend jaar vijftig cent per maand.

Conclusie

Voor het regelen van veelgebruikte bankzaken kun je met de apps van de vier grote banken prima uit de voeten. De mobiele apps ondersteunen allemaal inloggen en overboeken met een vingerafdruk of vijfcijferige code. Bovendien zijn ze stuk voor stuk eenvoudig in gebruik. Toch zijn er ook de nodige verschillen. Met name ING benut de mogelijkheden van moderne smartphones optimaal. Zo voer je eventueel handsfree betalingen uit en voorzie je betaalverzoeken van een unieke qr-code. Deze betaalverzoeken deel je vervolgens rechtstreeks via WhatsApp of een ander communicatieplatform. Voeg daar de prettige registratie zonder beveiligingsapparaat of paslezer aan toe en ING Bankieren is wat ons betreft de terechte winnaar van deze test. Ook de app van Rabobank bevalt in de praktijk prima, waarbij met name de ingebouwde chatdienst en saldo-alerts ons kunnen bekoren.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: