ID.nl logo
De webomgeving van OneDrive is onder handen genomen: dit is nieuw
© Andreas Prott - stock.adobe.com
Huis

De webomgeving van OneDrive is onder handen genomen: dit is nieuw

OneDrive is eind 2023 flink vernieuwd. Ook wanneer je al langer met deze clouddienst van Microsoft werkt, is het de moeite waard om de nieuwigheden te bekijken. Wij laten je graag zien wat het vernieuwde OneDrive allemaal te bieden heeft. Denk aan handige kleuren voor je mappen en het onder controle houden van je meldingen.

In dit artikel laten we zien welke veranderingen sinds eind 2023 OneDrive heeft ondergaan:

  • Het thuisscherm heeft een nieuwe indeling gekregen
  • Geef mappen een herkenbare kleur
  • Bepaal zelf welke meldingen OneDrive toont
  • Red bestanden uit de geheime prullenbak
  • Herstel OneDrive bij nood

Lees ook: Windows 11 is weer geüpdatet: wat is er nieuw in 23H2?

We gaan aan de slag met de betaalde versie van OneDrive. Daarover beschik je bijvoorbeeld in combinatie met een abonnement op Microsoft 365. In vergelijking met de gratis versie is de betaalde variant iets uitgebreider. Ook heb je meer opslagruimte.

Lees ook: Zo beheer je met Air Explorer al je bestanden die in de cloud zwe(r)ven

Webomgeving

Wat direct opvalt, is dat vooral de webomgeving van OneDrive flink onder handen is genomen. Daardoor ziet OneDrive er overzichtelijker uit. Mogelijk maak je in de praktijk alleen gebruik van de app voor mobiel of desktop. Weet dan dat vooral de webversie van OneDrive een flinke hoeveelheid functies onder één dak heeft gekregen.

De webomgeving van OneDrive is overzichtelijker geworden.

Open www.onedrive.com om de hoofdpagina te zien. Standaard toont OneDrive een lichte modus. Heb je liever de donkere modus? Klik dan op het tandwiel rechtsboven en zet de schuif op Aan bij Donkere modus.

We zien ook dat de indeling van het thuisscherm op de schop is genomen. Rechts vind je Voor u. Deze sectie bevat een overzicht van de documenten waaraan je onlangs hebt gewerkt. Je ziet niet alleen de naam van het document, maar ook een miniatuurweergave, de datum waarop je de laatste bewerking hebt uitgevoerd, en de mogelijkheid om het document te openen. De sectie kan ook andere bestanden bevatten, bijvoorbeeld de documenten die onlangs met je zijn gedeeld, waaraan je hebt samengewerkt of waarin je bent genoemd met een tag. De makers geven aan dat zij gebruikmaken van Artificial Intelligence om deze sectie te vullen.

Kom je in deze weergave bestanden tegen die je liever niet ziet? Klik erop met rechts en kies Verwijderen uit Voor u. In dit menu vind je nog meer interessante opties. Via Delen kun je het bestand eenvoudig voor anderen toegankelijk maken. Kies voor Locatie openen als je de map wilt zien waarin het getoonde bestand zich bevindt. Je kunt hier ook kiezen voor de optie Koppeling kopiëren. Hiermee maak je een link die je voortaan direct toegang geeft tot het bestand.

De bestanden die je niet wilt zien, verwijder je eenvoudig. 

Recente bestanden

De sectie eronder heet Recent en bevat de bestanden waaraan je onlangs nog hebt gewerkt. Deze lijst kan groot worden. Gebruik de knoppen bovenin om snel te filteren. Klik bijvoorbeeld op PDF om alleen de recente gebruikte pdf-bestanden te zien. Gebruik het zoekvak rechts om specifieke documenten te vinden. Je kunt hier bijvoorbeeld de naam van de auteur van het document typen.

Links in het venster vind je de sectie Bladeren door bestanden. Die geeft twee interessante alternatieven om te werken met documenten. Klik op Personen om te zien welke documenten met je zijn gedeeld. Dat gaat ver: de documenten kunnen bijvoorbeeld via e-mail zijn gedeeld, maar ook tijdens een overleg via Teams. Je kunt hierdoor snel zoeken naar documenten die door een specifiek persoon zijn gedeeld, zonder dat je de bestandsnaam hoeft te kennen.

Verder vind je nog de sectie Vergaderingen. Hier zie je losse documenten die tijdens een vergadering zijn gedeeld. Gaat het om een grote hoeveelheid, dan gebruik je het zoekvak rechtsboven om te filteren op de onderwerpen van de vergadering. In de sectie Snelle toegang vind je de bestanden die in de gedeelde bibliotheken staan. In de praktijk wordt deze sectie alleen gevuld als je gebruikmaakt van de SharePoint-functionaliteit binnen OneDrive. 

Nieuwe bestanden

Linksboven in het venster van OneDrive vind je de prominente knop Nieuw toevoegen. Een klik hierop tovert een submenu tevoorschijn met een aantal mogelijkheden. Via de optie Bestanden uploaden kun je individuele bestanden uploaden. Een venster opent, waarin je het bestand selecteert. Je kunt ook meerdere documenten selecteren: houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt en klik op de losse bestanden. Je kunt ook op Shift drukken en een reeks aaneengesloten bestanden selecteren. Wil je in één keer een map met meerdere bestanden toevoegen? Kies dan in het menu voor Map uploaden en wijs de map aan. Er is nog een andere manier: je kunt de bestanden ook vanaf het bureaublad verslepen naar het venster met OneDrive en hierboven loslaten.

In het menu vind je verder een reeks Office-documenten. Zo kun je klikken op Word-document of PowerPoint-presentatie. OneDrive opent vervolgens een leeg document van het geselecteerde bestandstype, bijvoorbeeld een leeg Word-document. In de browser kun je het document vervolgens opmaken.

Welk nieuw bestand wil je toevoegen? De keuze is aan jou!

Toch desktop-app? Elk document dat je opent vanuit de online omgeving, wordt standaard in de browser geopend. Bewerk je het bestand toch liever in de volwaardige desktop-app? Zodra het bestand is geopend in de browser, klik je op de knop Bewerken. Kies voor Openen in Desktop-app.

Kleuren maar

Mac-gebruikers kennen deze optie al: meer overzicht creëren door mappen een eigen kleur te geven. Dit kan nu ook in het vernieuwde OneDrive. Geef bijvoorbeeld zakelijke mappen een andere kleur dan mappen voor hobby of sport. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op de map die je een andere kleur wilt geven. Kies voor Kleur van map en selecteer de gewenste kleur.

Je kunt ook direct een kleur kiezen bij het maken van een nieuwe map. Klik linksboven op Nieuw toevoegen / Map. Bij Kleur van map kies je de gewenste kleur en bevestig je met Maken. De aangepaste kleuren worden nog niet overgenomen door Windows Verkenner. De kleuren van de mappen zijn dus alleen zichtbaar in de webomgeving van OneDrive. We hopen dat het een kwestie van tijd is dat dit overal zichtbaar is.

Een mooie nieuwigheid: elke map kun je een eigen kleur geven.

Filmpje! Microsoft zelf heeft een video gemaakt waarin de makers de nieuwe onderdelen belichten. In een half uur durende sessie worden de belangrijkste functies getoond. Je vindt de video op YouTube.

Meldingen

OneDrive kan voor een groot aantal acties een melding tonen. Bijvoorbeeld wanneer er opeens veel bestanden tegelijk worden verwijderd. Of wanneer een andere gebruiker een opmerking heeft geplaatst in een gedeeld document. Gelukkig kun je het aantal meldingen binnen de perken houden en aangeven welke meldingen je wilt zien.

Klik hiervoor op het tandwiel rechtsboven in het venster en kies OneDrive-instellingen. In de sectie Meldingen zet je de schuif op Uit bij de meldingen die je liever niet ziet. Houd de melding E-mailmelding wanneer in OneDrive is gedetecteerd dat veel bestanden tegelijkertijd worden verwijderd wél ingeschakeld. Die is in de praktijk waardevol bij bijvoorbeeld besmettingen met malware.

Zorg voor rust en verminder het aantal meldingen.

Favorieten

Maak je al gebruik van de favorieten-functie in OneDrive? Bestanden die je vaak gebruikt, kun je hiermee voorzien van een ster. Daarmee verschijnen ze in de sectie Favorieten (links in het venster). Klik met de rechtermuisknop op een bestand en kies voor Favoriet. Andersom kan ook: als je het bestand niet meer als favoriet wilt gebruiken, klik je erop met rechts en kies je voor Uit favorieten verwijderen.

Favoriete bestanden maak je eenvoudig toegankelijk.

Delen

De sectie Gedeeld, bereikbaar via het menu links, geeft een overzicht van bestanden die met je zijn gedeeld en bestanden die door jou zelf zijn gedeeld. Klik op Met u om de lijst van deze gedeelde bestanden te zien. In de sectie Gedeeld door lees je door welke gebruiker dat is gedaan. Klik op Door u om te zien welke bestanden je zelf hebt gedeeld.

Het is verstandig om regelmatig te controleren welke bestanden je deelt en om te bepalen of je dat nog steeds wilt doen. Klik op de drie puntjes en kies Toegang beheren. In het venster lees je hoe het document wordt gedeeld, bijvoorbeeld via een koppeling of in een groep. Wil je het bestand niet meer delen? Klik op Stoppen met delen. Via hetzelfde venster kun je ook bestaande deeleigenschappen aanpassen, bijvoorbeeld van een koppeling. Klik op de tab Koppelingen en vervolgens op de knop Meer opties (herkenbaar aan het tandwiel). In de sectie Instellingen pas je de instellingen aan, bijvoorbeeld als je wilt voorkomen dat het bestand wordt gedownload.

In de instellingen geef je aan wat er met een bestand mag worden gedaan.

Nostalgie Kun je maar niet wennen aan het vernieuwde OneDrive en verlang je naar vroegere tijden? Je kunt terugkeren naar de klassieke OneDrive-omgeving. Klik op het tandwiel rechtsboven en kies OneDrive-instellingen. Klik linksonder in het venster op Terug naar de klassieke OneDrive-weergave.

Bij nood

Je moet er niet aan denken: verloren of beschadigde bestanden, bijvoorbeeld bij een ransomware-aanval. OneDrive kan in zulke gevallen helpen en geeft de mogelijkheid om je OneDrive-mappen terug te zetten naar een eerder tijdstip. Klik in de webomgeving op het tandwiel en kies Uw OneDrive herstellen. In het menu kies je vervolgens hoe ver in de tijd je terug wilt. Kies voor Een week geleden of Drie weken geleden.

Lees ook dit artikel: Ransomware: wat is het en hoe bescherm je jouw apparaten?

Gelukkig kun je ook een eigen datum en tijd opgeven. Kies voor Aangepaste datum en tijd. Er verschijnt een grafiek met de bestandsactiviteit. Klik op de datum in de grafiek om de bijbehorende activiteiten te zien. Handig is de mogelijkheid om een specifieke wijziging in de lijst te selecteren. Tevreden met de selectie? Klik op Herstellen. De bestanden worden in oorspronkelijke staat teruggezet.

Je OneDrive kun je in geval van nood herstellen.

Prullenbak

De prullenbak ken je van Windows, maar wist je dat OneDrive er ook een heeft? Bestanden die je uit je OneDrive-account verwijdert, komen terecht in de prullenbak. Dat is waardevol om te weten: in geval van nood kan de prullenbak ook van pas komen om verloren bestanden terug te halen. Bestanden blijven drie maanden in de prullenbak voordat ze definitief worden gewist. Klik links in het venster op Prullenbak. De inhoud wordt getoond. Je kunt de inhoud ook opschonen als je zeker bent van je zaak. Kies voor Prullenbak leegmaken.

OneDrive kent daarnaast nog een tweede prullenbak, waarin bestanden na verloop van tijd terechtkomen (vanuit de eerste prullenbak). Deze tweede prullenbak is verstopt. Open de standaardprullenbak van OneDrive en blader volledig naar beneden, totdat je de regel ziet Kunt u niet vinden wat u zoekt? Kijk in de Prullenbak tweede stadium. Klik op de regel om de tweede prullenbak te openen en eventueel bestanden te herstellen.

Desktop-app

De desktop-app van OneDrive wordt ook voortdurend verbeterd. Je opent deze via het pictogram van OneDrive in de taakbalk bij de klok. Het pictogram is herkenbaar aan de wolk. Klik met de rechtermuisknop op het pictogram om de opties te zien. Via Instellingen zet je de werking van OneDrive verder naar je hand.

Vooral de integratie met foto’s en video’s is interessant. Wil je dat foto’s van externe apparaten, zoals een camera of telefoon, direct worden opgenomen in OneDrive? In de sectie Synchroniseren en back-up maken vind je de opties om automatisch zaken te synchroniseren. Activeer bijvoorbeeld Foto’s en video’s van apparaten opslaan om deze bestanden te synchroniseren. Heb je je media liever gescheiden, dan schakel je de functie uit. Je kunt er ook voor kiezen om screenshots automatisch op te slaan in OneDrive. Handig als je deze op alle apparaten beschikbaar wilt hebben. Kies voor de optie Schermopnamen die ik maak opslaan in OneDrive.

De desktop-app bevat ook interessante extra’s.

Meer verbeteringen

OneDrive wordt in fasen verbeterd. Zo heeft 2024 verschillende nieuwe mogelijkheden voor OneDrive in petto, die mogelijk al beschikbaar zijn als je dit leest. Goed voorbeeld hiervan is de uitbreiding van het automatische opslaan. Zodra je in Office een document aanpast, wordt dat meteen gesynchroniseerd in OneDrive. Expliciet opslaan is niet meer nodig. Deze ondersteuning wordt ook verwacht voor alle bestandssoorten, zoals pdf en png.

Ook de optie om bestanden alleen online (niet meer lokaal) op te slaan, wordt voor de webversie van OneDrive verwacht. Nu is die optie alleen beschikbaar via de desktop-app. Tot slot wordt OneDrive ook voorzien van extra intelligentie in de vorm van Microsofts eigen AI-implementatie Copilot. Deze assistent helpt met het samenvatten van lange documenten en bij het ordenen van bestanden in mappen. Voor die functies heb je een betaald Copilot-abonnement nodig, maar we verwachten dat de functies uiteindelijk ook voor iedereen beschikbaar komen.

Meer over Copilot lees je in dit artikel: Dit kun je met de Windows 11 Copilot

Nu even niet! Het automatisch synchroniseren van OneDrive komt mogelijk niet altijd even gelegen. Geen nood, via het Instellingenvenster van de OneDrive-app voor de desktop oefen je hierover meer controle uit. Open de sectie Synchroniseren en back-up. Bij Voorkeuren zet je de schuif op Uit bij Synchroniseren onderbreken wanneer dit apparaat zich in een netwerk naar gebruik bevindt. Je voorkomt hiermee dat de computer data verbruikt in een netwerk waarvoor je per megabyte betaalt.

Standaard onderbreekt OneDrive ook het synchroniseren wanneer je een laptop op accustroom gebruikt. Wil je ook dan synchroniseren? Zet de schuif op Aan bij Synchroniseren onderbreken wanneer dit apparaat in de batterijbesparingsmodus is. Handig!

Lees ook: Zo laat je OneDrive niet de controle over je bestanden overnemen

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!