ID.nl logo
De 6 beste online en offline huishoudboekjes
© Reshift Digital
Huis

De 6 beste online en offline huishoudboekjes

Met een huishoudboekje kun je alle inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten, zodat altijd duidelijk is waar je geld blijft. Dat doe je natuurlijk niet meer met de hand, daar zijn handige digitale huishoudboekjes voor bedacht. Wij hebben de 6 beste huishoudboekjes uitgebreid voor je getest.

Tegenwoordig is het heel gewoon om op elk moment inzicht te hebben in je financiële situatie. Dankzij online bankieren kun je zelfs onderweg op bijvoorbeeld je telefoon zien hoeveel geld er nog op je rekening staat en als je een aankoop doet, wordt het bedrag vrijwel direct van de rekening afgeschreven. Lees ook: In 12 stappen je financiën regelen op de iPad.

Mocht er iets niet kloppen, dan kom je daar dus ook snel achter en kan dit gecorrigeerd worden. Dat neemt niet weg dat een digitaal huishoudboekje nog steeds nut heeft. Maar hoe werkt zo'n huishoudboekje, wat heb je eraan en wat zijn de meest bruikbare?

Inzicht in verleden en toekomst

Online bankieren gebruik je vooral om het actuele saldo te zien, de meest recente mutaties op te vragen en om geld over te maken. Een huishoudboekje gaat een stap verder door je overzicht en inzicht te bieden, omdat alle inkomsten en uitgaven netjes gecategoriseerd worden. Op deze manier zie je waar je je geld aan uitgeeft en dat kan tot verrassende conclusies leiden.

Zijn de boodschappen bijvoorbeeld echt zo duur, koop je misschien te veel kleding of ga je net wat te vaak uit eten in te dure restaurants? Je kunt er dus mee leren van het verleden. Daarnaast kun je vaak aangeven welke vaste lasten en uitgaven er nog aan zitten te komen, zodat je vroegtijdig weet wat dure en goedkope maanden zijn en je hier beter op kunt anticiperen.

©PXimport

Dankzij categorieën zie je veel beter waar je geld naartoe gaat.

Importeren en categoriseren

Hoe ga je met een huishoudboekje aan de slag? Alles draait om de transactiegegevens van je bankrekening. Via online bankieren haal je periodiek een transactiebestand op en dat bewaar je in een map op je computer. Dat kan eens per maand, elke week, dagelijks, of gewoon op een moment dat het jou het beste uitkomt. Enkele jaren geleden was het vrij gebruikelijk om je transactiegegevens rechtstreeks vanuit het huishoudboekje te importeren, maar banken bieden die koppelingsmogelijkheid om veiligheidsredenen niet meer aan. Dit betekent dat je transactiebestanden handmatig moet ophalen via de browser, waarna je ze in de software kunt importeren.

Vervolgens kunnen je gegevens worden gecategoriseerd. Dit houdt in dat supermarktbezoekjes netjes in de categorie Boodschappen komen te staan, een tankbeurt of je nieuwe zomerbanden bij Auto en jouw favoriete computerblad onder Abonnement. Hoe meer transacties automatisch in de juiste categorie terechtkomen, hoe minder werk jij eraan hebt en hoe waardevoller het huishoudboekje wordt.

©PXimport

Hoe meer transacties goed gecategoriseerd worden, hoe betrouwbaarder de data is.

Rubriceerregels

Het toekennen van transacties aan categorieën gebeurt via zogenaamde importeer- of rubriceerregels. Door bijvoorbeeld rekeningnummers of de omschrijving te analyseren, wordt bepaald in welke categorie transacties thuishoren. De meeste huishoudboekjes kennen standaard al een heel stel van dit soort regels, zodat veel transacties vanzelf gerubriceerd worden en je dit niet allemaal handmatig hoeft te doen. Daarnaast kun je zelf rubriceerregels maken. Transacties die in de verkeerde categorie terecht zijn gekomen of transacties die niet herkend zijn en dus niet aan een categorie zijn toegekend, kun je daar alsnog mee corrigeren.

Vooral als je net met je huishoudboekje bent begonnen, is het essentieel dat je hier veel aandacht aan besteedt. Je moet immers eerst de data goed krijgen, voordat je er zinvolle informatie uit kunt halen.

©PXimport

Via zogenaamde importeer- of rubriceerregels worden transacties aan de juiste categorieën toegekend.

Budgetten en begrotingen

Zit het gros van de transacties in de juiste categorie, dan kun je snel en eenvoudig zien hoeveel geld je kwijt bent aan bijvoorbeeld boodschappen, verzekeringen, kleding, abonnementen, een opleiding, de vakantie of je auto. Dit inzicht kun je dan gebruiken om je geld anders of beter te gaan besteden.

Om dit nog makkelijker te maken, kun je vaak met budgetten werken. Je geeft dan per categorie aan hoeveel je er maandelijks maximaal aan kwijt wilt zijn, zodat je direct na elke periode ziet of en hoeveel je onder het budget blijft of eroverheen gaat. Om inzicht in toekomstige uitgaven te krijgen, kun je vaak ook begrotingen maken, zodat je voor de langere termijn weet wat je te wachten staat. Je ziet dan wat jouw dure en goedkope maanden zijn.

Gewapend met die kennis kun je een grote aankoop of het boeken van een dure vakantie op het meest geschikte moment inplannen en kom je minder snel financieel in de knoop.

©PXimport

Via budgetten zie je makkelijker of je meer of minder geld uitgeeft dan je hebt gepland.

Kwalificatieronde

Er bestaan enorm veel online en offline huishoudboekjes. Van de meer dan vijftig exemplaren die wij vonden, waren ongeveer vijfentwintig het waard om nader kennis te maken. Via een strenge voorselectie en pre-test zijn wij vervolgens tot de zes meest interessante huishoudboekjes gekomen en die hebben wij uitgebreid aan de tand gevoeld.

We hebben hierbij goed gekeken naar de betrouwbaarheid van het importeren en de mogelijkheden die je hebt om transacties snel en efficiënt te categoriseren. Dat is immers de motor waar het allemaal om draait. Verder moet een huishoudboekje er fraai en overzichtelijk uitzien, eenvoudig te bedienen zijn, voldoende functionaliteit bieden en - ook niet onbelangrijk in onze snel veranderende wereld - met de tijd zijn meegegaan.

AFAS Personal Plus

Dit online huishoudboekje heeft een overzichtelijke indeling, waarbij de diverse mogelijkheden netjes op een rijtje zijn gezet.

Transactiebestanden worden erg snel ingeladen en ook nog eens zeer goed gecategoriseerd. Wat wel opvalt is dat als er een buitenlands woord in de omschrijving zit, automatisch de categorie Vakantiegeld wordt gekozen. Dat zal lang niet altijd de bedoeling zijn, maar via eigen rubriceerregels is dat altijd nog verder te verfijnen. Pluspunt is dat deze transacties in ieder geval niet in de grote restpost van niet herkende transacties terechtkomen.

©PXimport

Categoriseren verloopt standaard al heel aardig, dat scheelt jou veel werk.

Om het wat makkelijker te maken om transactiebestanden op te halen, helpt het huishoudboekje je door per bank duidelijke instructies te geven hoe je dit precies via online bankieren doet. Handig, want hoe je de bestanden ophaalt verschilt per bank en deze informatie is niet voor iedereen even makkelijk te vinden. Minder handig is dat bij het importeerscherm alleen de vier grootste banken genoemd worden, terwijl er veel meer ondersteund worden. Welke, daar kom je nu pas achter zodra je enkele letters van de banknaam intikt. Zodoende ontdekten wij heel toevallig dat je ook gegevens van je OV-chipkaart kunt importeren. De documentatie is wat verouderd. Zo staat er nog vermeld hoe je met de zogenaamde Bijwerk Assistent rechtstreeks vanuit het huishoudboekje transactiebestanden kunt ophalen, terwijl dit - op een enkele uitzondering na - niet meer mogelijk is.

Je kunt budgetten opstellen en prognoses maken om inzicht te krijgen in gemaakte en toekomstige uitgaven en inkomsten. Selecteer je een transactie in de transactielijst, dan zie je meteen hoeveel gelijksoortige transacties in dezelfde categorie zitten. Mocht de categorie niet kloppen, dan kun je deze transacties vanaf die plek allemaal tegelijk opnieuw categoriseren en dat scheelt je veel werk. Bonnetjes uploaden en koppelen aan transacties is verder ook mogelijk. Van transacties mag je een beperkt aantal velden wijzigen. Je kunt een transactie wel verwijderen, maar niet handmatig opvoeren (wel bij het kasboek). Sowieso moet je met dit soort acties oppassen om de consistentie van de gegevens te waarborgen. Aangezien de bron je eigen bank is, zouden de gegevens in de basis juist moeten zijn. Hooguit is een duidelijkere omschrijving gewenst of wil je het transactiebedrag splitsen over meerdere categorieën.

Al met al is dit een duidelijk en eenvoudig te gebruiken huishoudboekje met veel mogelijkheden, al zijn de rapportagemogelijkheden ietwat beperkt. Er is ook een gratis variant beschikbaar, maar daarin ontbreken enkele toch wel heel essentiële functies, zoals het aanpassen van rubriceerregels en het maken van back-ups.

©PXimport

Als je de categorie aanpast, zie je direct hoeveel gelijksoortige transacties ook nog veranderd kunnen worden.

AFAS Personal Plus ****

Prijs

€ 2,99 per maand

Pluspunten

Overzichtelijk en eenvoudig te bedienen

Goede toekenning aan categorieën

App voor Android en iOS (beperkte functionaliteit)

Minpunten

Enkele belangrijke functies niet in gratis versie

Niet alle ondersteunde banken in overzicht getoond

Documentatie loopt wat achter

Pfinking

Het inladen van transacties duurt erg lang vergeleken met de andere huishoudboekjes. Ook als je per ongeluk twee keer hetzelfde bestand verwerkt, duurt het importeren nog steeds even lang. Het huishoudboekje ziet er verder wel keurig verzorgd uit, met alle functies netjes en overzichtelijk op het beginscherm. Verder wordt duidelijk aangegeven wat elke knop doet als je er eventjes met muis boven zweeft. Importeren gebeurt bij dit huishoudboekje trouwens in twee stappen. Eerst wordt het volledige bestand ingelezen. Daarna krijg je een lijst te zien en kun je per transactie of voor alles tegelijk aangeven of het ook daadwerkelijk verwerkt moet worden. Jammer is wel dat veel transacties in de categorie Overige terechtkomen. Ook generieke transacties die iedereen wel heeft, worden hierbij regelmatig niet herkend, zoals die van de belasting of het opladen van je OV-chipkaart.

De werking van het opnieuw categoriseren van transacties is helaas wat moeilijk te doorgronden. Wel zijn er voldoende mogelijkheden aanwezig om zowel je eigen als de standaard rubriceerregels aan te passen. De rapporten en grafieken worden in de vorm van pdf-bestanden gegenereerd en zien er compleet en netjes verzorgd uit. Handig extraatje is verder dat je uitgavencategorieën kunt vergelijken met gegevens van het CBS, zodat je ziet welke besparingsmogelijkheden er zijn in vergelijking tot anderen.

©PXimport

Rapporten zoals vergelijkingen met CBS-gegevens worden opgeslagen als pdf-bestanden.

Pfinking ***

Prijs

€ 11,88 per jaar

Pluspunten

Mooi verzorgd en overzichtelijk

Goede rapportage

Aanpassen standaard en eigen rubriceerregels

Minpunten

Importeren is traag

Veel eigen rubriceerregels nodig

Weinig statusinformatie na importeren of uitvoeren regels

Opnieuw categoriseren moeilijk te doorgronden

MijnGeldzaken.nl

Tijdens de tests presteerde dit online huishoudboekje erg goed wat betreft categoriseren. Zelfs gegevens van OV-chipkaart en parkeertransacties kwamen in de juiste categorie terecht. Er zitten standaard dus al behoorlijk goede rubriceerregels in. Ook worden aanwijzingen gegeven over hoe je de bestanden bij je bank ophaalt. Het huishoudboekje zelf is volledig gratis. Er bestaan ook betaalde varianten van, maar dan gaat het vooral om aanvullende (advies)diensten.

Als je een transactie opsplitst omdat je het bedrag over meerdere categorieën wilt verdelen, hoef je niet exact op het totaalbedrag uit te komen. Het restantbedrag blijft automatisch bij de originele categorie zitten en dat werkt comfortabel. Bij andere huishoudboekjes moet je de optelling vaak zelf kloppend maken en dat vraagt wat meer rekenwerk of de hulp van een rekenmachine.

Gegevens van transacties mag je niet aanpassen. Wel kun je de categorie wijzigen. Dit kan meteen ook bij alle andere soortgelijke transacties worden doorgevoerd die al aanwezig zijn, net als uiteraard bij toekomstige transacties. Je krijgt geen bevestiging hoeveel er daadwerkelijk aangepast zijn, maar dat geeft niet omdat je er vooraf wel een gedetailleerde lijst van ziet. Wil je jouw financiële situatie vergelijken met gegevens van het Nibud of wil je met budgetten en begrotingen werken, dan heb je de betaalde versie nodig.

©PXimport

Transactiegegevens kun je niet wijzigen, maar de categorie kun je natuurlijk wel vrijelijk aanpassen.

MijnGeldzaken.nl **

Prijs

Gratis

Pluspunten

Goede categorisering

Eenvoudig opsplitsen transacties

Minpunten

Vrij summier uitgevoerd vergeleken met overige huishoudboekjes

Gratis versie kent geen budgetten en begrotingen

Cashflow Manager

Handig in de gratis proefversie van dit huishoudboekje van Banking Tools, is dat je vrij kunt schakelen tussen drie verschillende varianten. Zo kun je eenvoudig zelf ervaren welke functionaliteit het beste bij je past. Voor deze test hebben wij de meest uitgebreide versie van het programma gebruikt en dat is Cashflow Manager. Als je bekend bent met Microsoft Office heeft dit programma al meteen een vertrouwd uiterlijk doordat er met linten wordt gewerkt. Wat importeren betreft is het handig dat je ook hier uitleg krijgt wat je allemaal moet doen om transactiebestanden op de website van online bankieren van jouw bank op te halen. Daarnaast is ook een vrije import van bestanden mogelijk, waarbij je zelf moet aangeven wat de betekenis is van de diverse velden in de transactieregels.

Importeren duurt wat langer dan gemiddeld, wat vooral opmerkelijk is omdat er naar verhouding weinig transacties direct op de juiste manier gecategoriseerd worden. Zelfs transacties van de landelijk bekende supermarktketens worden niet herkend. Je moet dus sowieso aan de slag om eigen rubriceerregels te maken. Daar zijn gelukkig wel uitgebreide mogelijkheden voor aanwezig. Categorieën worden in dit huishoudboekje trouwens rubrieken genoemd. Als je een transactie splitst, wordt automatisch het restbedrag aangegeven, wat het makkelijker maakt om het totaalbedrag netjes over meerdere categorieën (rubrieken) uit te smeren. Klopt de rubriek van een transactie niet, dan worden ook overeenkomstige transacties ook getoond, zodat je ze allemaal tegelijk naar de juiste rubriek kunt overzetten.

Eventueel kun je zaken als gescande bonnetjes of facturen als bijlage aan transacties koppelen. Bij de budgetten kun je de eigen situatie vergelijken met de landelijke gegevens van het Nibud. Als je de transactielijst bekijkt, kun je zelf aangeven welke velden je wel en niet wilt zien en ook de volgorde ervan kun je aanpassen. Dat is ook wel nodig, want het lastige is dat er geen horizontale scrollbalk aanwezig is. Dit is onhandig, want het betekent ook dat als je het ene veld langer maakt, je een ander veld kleiner moet maken. Anders past niet alle informatie op de regel. Wil je een extra groot veld zoals de omschrijving volledig zien, dan moet je dus best veel passen en meten en schuiven met de velden op het scherm.

©PXimport

De menubesturing lijkt veel op de linten van onder meer Microsoft Office.

Cashflow Manager 5 ****

Prijs

€ 29,95 per jaar

Pluspunten

Goed verzorgd en overzichtelijk

Uitleg ophalen transactiebestanden

Uitgebreide mogelijkheden bij rubriceren

Situatie vergelijken met Nibud-gegevens

Minpunten

Veel eigen rubriceerregels nodig

Geen horizontale scrollbalk

Penningmeester

Het huishoudboekje Penningmeester kent erg veel mogelijkheden. Leuk idee is dat je nieuwe transactiebestanden in een speciale map kunt plaatsen, waarna ze automatisch ingelezen worden zodra je het programma start. Uiteraard kun je ook later vanuit het programma zelf bestanden importeren door ze zelf aan te wijzen. Verwerkte bestanden worden naar een aparte map verplaatst, zodat direct duidelijk is welke bestanden al verwerkt zijn en welke nog niet.

Een behoorlijk aantal transacties wordt tijdens het categoriseren al meteen aan de juiste categorie (in dit huishoudboekje een post genoemd) toegekend. Dat zijn ze lang niet allemaal, dus net als bij de andere huishoudboekjes moet je ook nu nog flink aan de slag met eigen rubriceerregels.

Dat kan overigens meteen na het importeren via een handige pop-up waarin je een aantal veelgebruikte functies ziet. Waaronder dus een optie om op zeer eenvoudige wijze de niet gecatalogiseerde transacties alsnog aan de juiste categorie toe te toewijzen. Extra handig is dat je dit meteen als nieuwe rubriceerregels (actieregels genaamd) aan het huishoudboekje kunt toevoegen voor toekomstig gebruik. Pas je een categorie aan, dan zie je netjes hoeveel transacties er aangepast zijn. Vanuit de pop-up kun je verder onder meer transacties opsplitsen (verdelen over meerdere categorieën) of gescande bonnen en dergelijke als bijlage aan transacties toevoegen.

Het programma kent behoorlijk veel rapporten en grafieken. Die kun je direct opslaan, afdrukken of naar Excel sturen. Als je bij de grafieken op een taartpunt klikt, kun je onder andere rechtstreeks doorspringen naar de betreffende transacties om detailgegevens te bekijken. Ook kun je eventueel de categorie nog aanpassen of er een rubriceerregel van maken. Bij grafieken en rapporten kun je een periodefilter instellen. Helaas is de getoonde lijst niet alfabetisch en ook niet chronologisch; alle mogelijke perioden staan kriskras door elkaar, waardoor het nogal zoeken is naar net die ene periode die je wilt opvragen.

Onder in het scherm is steeds een rijtje snelkoppelingen te zien die naar veelgebruikte en belangrijke functies verwijzen, zodat je niet telkens hoeft uit te zoeken in welk lint je moet zijn. Bij het programma zit ook nog eens een duidelijke handleiding.

Er heeft ooit een app van dit huishoudboekje bestaan, maar dat blijkt slechts een poort naar een html5-website geweest te zijn. De app bestaat dan ook niet meer, maar door zelf een snelkoppeling naar de website op het hoofdscherm van je smartphone of tablet toe te voegen, heb je weer exact dezelfde functionaliteit terug en werkt het nu op elk (mobiele) platform.

©PXimport

Direct na het importeren kun je onder andere snel transacties categoriseren.

Penningmeester *****

Prijs

€ 14,95 per jaar

Pluspunten

Automatisch inlezen nieuwe transactiebestanden

Geïmporteerde bestanden verplaatst naar verwerkt-map

Veel rubriceer- en rapportagemogelijkheden

Snelkoppelingen naar belangrijke functies in beeld

Minpunten

Periodefilter staat niet op volgorde

Davilex Cash Personal

Huishoudboekjes testen wij al vele jaren en bij elke nieuwe ronde weten we één ding vooraf zeker: ruim binnen de 30 dagen zal de testlicentie van Davilex Cash Personal plotseling verlopen. Dat was vijf jaar geleden al zo en ook nu mochten we na enkele dagen ineens niet meer verder testen. Het probleem is blijkbaar nog steeds niet verholpen en zo heb je als gebruiker maar bar weinig tijd om het pakket op een redelijke manier uit te proberen. Na het sturen van onze naw-gegevens kregen wij gelukkig een tijdelijke maar wel werkende licentiecode toegestuurd.

Bij dit huishoudboekje kost het, vooral vergeleken met de andere huishoudboekjes die wij hebben getest, onevenredig veel inspanning om het programma te leren in welke categorieën alle transacties thuishoren. Het lijkt erop dat er helemaal geen standaard rubriceerregels worden meegeleverd, want alle transacties (en dus ook de meest vanzelfsprekende die iedereen wel heeft) moesten wij handmatig aan een categorie toekennen. Nadat dat eenmaal is gebeurd, worden gelijksoortige transacties uiteraard wel herkend, maar dat neemt niet weg dat het de eerste keren enorm veel tijd kost voordat een transactiebestand van enige omvang is verwerkt. Zijn de transactiegegevens eenmaal verwerkt en goed gecategoriseerd, dan zijn er wel voldoende mogelijkheden aanwezig om zaken als budgetten, begrotingen, rapporten en grafieken te maken.

©PXimport

Het categoriseren van transacties is bij dit huishoudboekje een flinke kluif.

Davilex Cash Personal ***

Prijs

€ 7,95 per jaar

Pluspunten

Overzichtelijk en rustige lay-out

Voldoende functionaliteit

Minpunten

Licentieproblemen nog steeds niet opgelost (> 5 jaar)

Rubriceren verloopt zeker de eerste keren zeer moeizaam

Conclusie

De kwaliteit en de mogelijkheden van huishoudboekjes wisselt enorm. Vandaar dat wij een zeer strenge voorselectie hebben gehouden om van meer dan vijftig huishoudboekjes uiteindelijk uit te komen op de exemplaren die je in deze test terugvindt. Dat wil zeggen dat de gesproken programma's allemaal niet slecht zijn. Toch hebben wij een duidelijke voorkeur: de winnaar van deze huishoudboekjestest is Penningmeester. Het programma ziet er goed verzorgd uit en is erg overzichtelijk. Een groot aantal transacties wordt standaard al op een juiste manier gerubriceerd, maar hier kan wel nog flinke winst behaald worden als de makers meer en betere rubriceerregels meeleveren. In ieder geval zijn er genoeg mogelijkheden om de resterende transacties via eigen regels alsnog op eenvoudige wijze in te delen.

Er zijn uitgebreide rapportagemogelijkheden en er kunnen zowel budgetten als begrotingen opgesteld worden. Een goede tweede is Cashflow Manager, een programma dat ook heel prettig werkt, er goed verzorgd uitziet en prima mogelijkheden biedt.

©PXimport

In de bovenstaande tabel vind je alle testuitslagen. Klik hier voor een grotere versie.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 elektrische kachels voor extra bijverwarming
© ID.nl
Energie

Waar voor je geld: 5 elektrische kachels voor extra bijverwarming

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of je van extra gemakken voorzien. Nu de meteorologische hefst is begonnen en de temperaturen verder dalen is het tijd om te kijken of je je huis beter kunt verwarmen. Met een extra elektrisch kacheltje bijvoorbeeld.

In de koudere maanden van het jaar kan het soms heerlijk zijn om een extra warmtebron in huis te hebben. Bijverwarming is dan een uitkomst. Of je nu een koude hoek in de woonkamer wilt opwarmen, je thuiskantoor wilt verwarmen zonder de thermostaat in de hele woning omhoog te zetten, of gewoon snel wat extra warmte wilt creëren; er is een grote verscheidenheid aan elektrische kachels beschikbaar. Wij vonden vijf verschillende soorten bijverwarming, van keramische ventilatorkachels tot infrarood panelen om de ruimtes in je huis snel te verwarmen.

De'Longhi TCH8993ER.BC

Met een vermogen van 2400 watt kan deze keramische torenkachel van De'Longhi snel een grote ruimte verwarmen. Deze kachel is bovendien uitgerust met een Eco-Energy functie, die ervoor zorgt dat hij de gewenste temperatuur bereikt met zo min mogelijk energieverbruik. Dit is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. De kachel heeft ook een handige afstandsbediening, zodat je vanuit je luie stoel de instellingen kunt aanpassen. Verder beschikt dit model over een tip-over-beveiliging, een geruststellende gedachte als je huisdieren of kleine kinderen hebt. De kachel schakelt zichzelf automatisch uit als hij per ongeluk omvalt. Door de keramische technologie wordt de lucht niet uitgedroogd en verbranden er geen stofdeeltjes, wat zorgt voor een schonere en aangenamere warmte.

Wattage: 2400W
Type verwarming: Keramische torenkachel
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Inventum KC222WOS Ceramic Fan Heater

De Inventum KC222WOS is een compact model. Deze keramische kachel heeft niet alleen twee warmtestanden (1200 en 2000 watt), maar ook een handige oscillatiefunctie. Met de 60° draaibeweging wordt de warme lucht gelijkmatig over een groter gebied verspreid, waardoor je minder last hebt van koude plekken in de ruimte. Verder is de temperatuur traploos instelbaar, wat de kachel zeer flexibel in gebruik maakt. Ook dit apparaat is voorzien van belangrijke veiligheidsfuncties zoals omvalbeveiliging en oververhittingsbeveiliging. Dit betekent dat de kachel automatisch uitschakelt bij te hoge temperaturen of als hij per ongeluk omvalt. De geïntegreerde handgreep en het lichte gewicht maken het eenvoudig om de kachel van de ene naar de andere kamer te verplaatsen.

Wattage: 1200W en 2000W
Type verwarming: Keramische ventilator
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Princess 348254 Slimme infrarood paneelverwarming

Een heel andere manier van verwarmen vind je bij deze Princess 348254. In tegenstelling tot convectorkachels die de lucht verwarmen, richten infrarood panelen zich op het direct verwarmen van mensen en objecten in de kamer. De warmte is direct voelbaar en bovendien droogt de lucht niet uit. Dit model is ook nog eens 'slim'. Met de bijbehorende app kun je de kachel namelijk overal bedienen, of je nu op de bank zit of onderweg bent. Zo kun je de kachel aanzetten voordat je thuiskomt, zodat je in een heerlijk warme kamer binnenstapt. Het paneel is met 540 watt relatief energiezuinig en kan zowel aan de muur worden bevestigd als vrijstaand worden gebruikt.

Wattage: 540W
Type verwarming: Infrarood
Beveiligingsopties: Oververhitting

ICQN Infraroodkachel

De ICQN infraroodkachel richt op het verwarmen van een klein kantoor of een aparte ruimte in huis. Met een vermogen van 900 watt levert deze kachel gerichte warmte. Het compacte en lichte ontwerp maakt het apparaat zeer handzaam en gemakkelijk te verplaatsen naar elke plek waar je extra warmte nodig hebt. De kachel werkt via een infraroodpaneel, dat warmte uitstraalt die direct op objecten en mensen gericht is, vergelijkbaar met de warmte van de zon. Dit betekent dat je de warmte meteen voelt zodra je het aanzet.

Wattage: 900W
Type verwarming: Infrarood
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Inventum KC221W

Deze compacte keramische kachel is perfect voor het snel verwarmen van kleine tot middelgrote ruimtes, zoals een caravan, zolderkamer, of studeerkamer. Met een maximaal vermogen van 2000 watt genereert hij snel een aangename temperatuur. De kachel heeft twee warmtestanden en een aparte ventilatorstand voor in de zomer, zodat je er het hele jaar door plezier van hebt. Dankzij de traploos instelbare thermostaat kun je de temperatuur nauwkeurig naar wens instellen, en de kachel zorgt er zelf voor dat de ruimte op die temperatuur blijft. Een controlelampje laat je zien wanneer het apparaat in werking is. Het geïntegreerde handvat maakt hem gemakkelijk te verplaatsen en de omvalbeveiliging en oververhittingsbeveiliging zorgen voor een veilige gebruikservaring. Een no-nonsense kachel die doet wat hij moet doen.

Wattage: 2000W
Type verwarming: Keramische kachelventilator
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

▼ Volgende artikel
Dit wil je: WhatsApp als je slimme notitieboek
© amnaj
Huis

Dit wil je: WhatsApp als je slimme notitieboek

WhatsApp gebruik je vooral om te appen, maar het kan ook je handigste metgezel zijn. Door ideeën, taken en documenten direct in je eigen chat te zetten, ontstaat een systeem dat je altijd bij de hand hebt. In dit artikel lees je hoe je WhatsApp verandert in een slim notitieboek waarmee je gedachten en bestanden nooit meer zoekraken.

In dit artikel ontdek je:
  • Hoe je een notitiechat met jezelf start en slim gebruikt
  • Waarom WhatsApp sneller werkt dan traditionele notitie-apps
  • Manieren om structuur en takenlijsten overzichtelijk te houden
  • Hoe je documenten, bonnetjes en scans bewaart en terugvindt
  • Tips om je notitiechat veilig, opgeruimd en praktisch te houden

Ook interessant: Chatfilters in WhatsApp: zo houd je je chats overzichtelijk

WhatsApp is de plek waar we eindeloos appen: van gênante groepsfoto’s tot boodschappenlijstjes van je partner. Maar dezelfde app kan meer, véél meer. Zie het als je digitale notitieboekje: altijd open, altijd bij de hand en verrassend krachtig. Waar veel notitie-apps al snel vergeten worden, schuift WhatsApp elke dag vanzelf je scherm in. Dat maakt de drempel om iets vast te leggen lager dan ooit. En het mooiste? Je hoeft geen nieuwe app te leren gebruiken, want WhatsApp zit vermoedelijk al diep in je dagelijkse routine.

Praat met jezelf

De slimste chat is er eentje met jezelf. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar het werkt verrassend goed. In recente versies van WhatsApp kun je simpelweg je eigen naam kiezen in het contactenoverzicht en een gesprek starten. Lukt dat niet, stuur dan een berichtje naar je eigen nummer (al is het maar 'hallo') en je hebt je persoonlijke notitieboek geopend. Vanaf dat moment staat er een privéruimte voor je klaar waarin je ideeën, lijstjes en bestanden kwijt kunt. Zet die chat bovenaan vast, zodat hij nooit wegzakt tussen familieberichten, werkdiscussies en de eindeloze stroom aan grappige gifjes van vrienden. Het voelt in eerste instantie een beetje gek, maar na een week wil, nee kún je niet meer zonder.

Snel noteren zonder gedoe

Een idee is vaak vluchtig. Je staat bij de kassa, bent onderweg met de trein of ligt net in bed om te gaan slapen als je opeens denkt: dit moet ik onthouden! Het noteren mislukt meestal niet door een gebrek aan apps, maar door de extra moeite die het kost. Geloof ons, WhatsApp maakt dat verschil. Je opent de app toch al tientallen keren per dag, dus een korte notitie intikken is geen extra drempel. Begin met een korte eerste regel die fungeert als titel, plak er een link of losse gedachte onder en klaar. Voeg een foto of screenshot toe als geheugensteuntje. Heb je geen zin om te typen? Neem een spraakbericht op. Later kun je die afspelen op je laptop en desnoods omzetten naar tekst (superhandig: je kunt spraakberichten direct in WhatsApp laten transcriberen). Het voelt minder aan als 'notities maken' en meer als gewoon appen, en juist dat maakt het zo laagdrempelig.

Structuur die niet in de weg zit

De grootste valkuil van digitale notities is overstructureren. Je begint enthousiast met mappen, categorieën en kleurcodes, en drie weken later is het systeem te ingewikkeld om nog bij te kunnen houden. Bij WhatsApp werkt dat anders. Begin met één centrale notitie-chat en gebruik simpele labels als 'Werk', 'Idee' en 'Boodschappen'. Dankzij de zoekfunctie vind je berichten razendsnel terug. Toch behoefte aan meer onderverdeling? Maak dan aparte themagroepen met alleen jezelf. Voeg kort iemand toe, verwijder die weer en je hebt een solo-chat met een duidelijke naam en profielfoto. Een geel vlak voor 'Bonnetjes', een rood vlak voor 'Reiskosten': herkenbaar in één oogopslag. Zo heb je structuur zonder dat het systeem in de weg zit.

©Yuri Arucrs peopleimages.com

Takenlijst in WhatsApp-stijl

WhatsApp is geen taken-app, maar je kunt de functies slim inzetten. Markeer actiepunten met een ster en gebruik de antwoord-functie om updates en voortgang eraan vast te knopen. Stel: je noteert 'Bel de loodgieter' en krijgt later extra informatie. Door die informatie als reply op het oorspronkelijke bericht te zetten, blijft de hele geschiedenis bij elkaar. Klaar met de taak? Verwijder de ster of sluit af met een korte reply: 'Gedaan, 17 september'. Zo blijft je takenlijst overzichtelijk en in samenhang. Je ziet niet alleen wat je moest doen, maar ook hoe het liep. Dat geeft meer grip dan losse to-dolijstjes die uit elkaar vallen.

Je eigen archiefkast

Iedereen heeft bonnetjes, facturen, pdf's en foto's van whiteboards die ergens rondslingeren. WhatsApp kan die rol van digitale schoenendoos verrassend goed overnemen. Alles wat je in je notitie-chat plaatst, wordt automatisch gesorteerd op type. Zoek je dat ene aankoopbewijs? Open de mediabibliotheek, filter op documenten en je hebt het binnen seconden teruggevonden. Ook foto's, links en screenshots kun je daar terugvinden. Door de ingebouwde documentmodus van de camera worden scans vlak en goed leesbaar, zodat je geen aparte scan-app meer nodig hebt. Je notitie-chat groeit zo ongemerkt uit tot een compleet persoonlijk archief, zonder dat het chaotisch aanvoelt.

©PaeGaG - stock.adobe.com

Extra vaart met WhatsApp Web

Op je telefoon is WhatsApp al handig, maar pas op de laptop of desktop gaat het echt vliegen. Via WhatsApp Web of de desktop-app kopieer je moeiteloos lange teksten, codefragmenten en bestanden naar je notitie-chat. Andersom stuur je materiaal net zo makkelijk weer terug naar andere programma’s. De zoekfunctie werkt veel fijner met een toetsenbord en met sneltoetsen kun je in een oogwenk informatie uit elke app doorsluizen naar WhatsApp. Het voelt bijna alsof je een lichte projectmanagementtool gebruikt, maar dan in een jasje dat je al jaren kent.

Automatiseren voor luie slimmeriken

Deelknoppen en snelkoppelingen maken het nóg efficiënter. In Android deel je vanuit vrijwel elke app direct naar WhatsApp en stel je jouw notitie-chat in als standaardontvanger. Binnen iOS maak je via Opdrachten een actie die geselecteerde tekst met één tik doorstuurt naar jouw notitie-chat. Daarmee bespaar je tientallen kleine handelingen per dag. En maak er een ritueel van: schrijf elke avond drie korte regels (Wat gedaan, wat geleerd, wat morgen) en je notitie-chat wordt vanzelf een logboek dat overzicht en rust geeft. Geen rommel, maar een lopend dagboek waar je later veel aan hebt.

Veilig en privé

Wie WhatsApp als notitieboek gebruikt, moet ook nadenken over veiligheid. Zet verdwijnende berichten uit, zodat je informatie niet per ongeluk verdwijnt. Zorg dat end-to-end versleutelde back-ups actief zijn en beveilig die met een wachtwoord of herstelsleutel die je in je wachtwoordmanager opslaat. Activeer app-vergrendeling met vingerafdruk of gezichtsherkenning en laat de telefoon-encryptie standaard aan staan. Zo weet je zeker dat je notities net zo goed beschermd zijn als je persoonlijke gesprekken. Handig én geruststellend.

©Farknot Architect - stock.adobe.

Opruimen zonder moeite

Let op, want na een paar weken kan je notitie-chat flink uitdijen. Plan daarom regelmatig een korte opruimsessie van twee minuten in. Gebruik de zoekfunctie om grote video's te vinden en te verwijderen, archiveer oude notities of sluit ze af met een update. Wil je terug naar een specifiek moment, dan kun je in de zoekfunctie gericht naar een maand springen en snel door die periode bladeren. Zo blijft je notitie-chat overzichtelijk en bruikbaar in plaats van een digitale stortplaats.

De valkuilen ontwijken

Het lijkt simpel, maar er zijn valkuilen. De grootste fout is versnipperen: een beetje in WhatsApp, een beetje in Evernote (gebruikt iemand dat nog?) en wat losse mails. Kies één hoofdsysteem en houd je daaraan. Anders verlies je het overzicht. Een tweede fout is het gebruik van titelloze notities. Losse zinnen zonder duidelijke eerste regel zijn later onvindbaar. En tot slot vergeten veel mensen hun notitie-chat vast te pinnen, waardoor hij wegzakt in de massa. Het zijn kleine dingen, maar ze maken het verschil tussen een systeem dat werkt en een systeem dat verwatert.

Tadaa, je nieuwe gewoonteboek

Productiviteit draait om frictie wegnemen. WhatsApp open je sowieso al tientallen keren per dag, vaak zonder na te denken. Als je die gewoonte benut, verandert de app ongemerkt in een slim notitieboek. Begin met één chat met jezelf, pin hem vast, gebruik labels en maak gebruik van de zoekfunctie en mediabibliotheek. Binnen een week voelt het aan alsof WhatsApp niet langer alleen een praatpaal is, maar ook je persoonlijke geheugen. Een gewoonteboek dat je eindelijk wél volhoudt.