ID.nl logo
Haal alles uit je Chromecast met deze 15 apps
© PXimport
Huis

Haal alles uit je Chromecast met deze 15 apps

Hoewel het geen volwaardige mediaspeler is, kan de Chromecast wel gebruikt worden om media van je smartphone, tablet of pc op je tv af te spelen. De Chromecast is een HDMI-stick, die je op je tv en de usb-poort van je tv aansluit. Daarna ben je klaar om te 'casten', onder meer met de volgende apps.

1. Chromecast

Prijs: Gratis

De Chromecast-app (Android-versie vind je hier) van Google zelf gebruik je voornamelijk om het apparaat in te stellen. Nadat je je Chromecast hebt aangesloten, maakt je smartphone of tablet verbinding met het wifi-netwerk dat de Chromecast uitzendt. Zodra je verbonden bent, geef je de aanmeldgegevens van je eigen wifi-netwerk in, zodat de Chromecast daarmee verbindt. Zodra de Chromecast op je wifi-netwerk is aangemeld, kan je de app gebruiken om de status te bekijken, de Chromecast opnieuw op te starten of de Chromecast terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Ook is het mogelijk om het beeld van je Android-toestel op je tv te dupliceren.

©PXimport

Het scherm van je Android kun je op je tv dupliceren.

2. Plex

Prijs: € 4,49 (iOS), € 3,69 (Android)

Nadat je Plex Media Server hebt geïnstalleerd op je pc, kun je vanuit je browser video's (zoals films en series), muziek en foto's naar je tv casten. Ook handig is dat je kanalen toevoegt om RTL XL- of Uitzending Gemist-video's te bekijken. Met de Plex-app voor Android en iOS kun je je mobiele apparaat gebruiken om de media van je pc naar de Chromecast af te spelen. Zo is je smartphone of tablet zelfs een afstandsbediening voor je films, muziek of fotovoorstellingen. Plex is gebruiksvriendelijk en uitgebreid. Automatisch wordt ondertiteling toegevoegd, evenals andere info zoals de acteurs, genres of coverafbeeldingen.

©PXimport

Plex maakt van je pc een mediaserver voor je Chromecast.

3. YouTube

Prijs: Gratis

Je tv is natuurlijk het beste apparaat om YouTube-filmpjes op te bekijken. Zodra je de Chromecast hebt ingesteld, kun je direct aan de slag. In de YouTube-app (ook te vinden in de Play Store) vind je rechtsboven het verbind-knopje, die er direct voor zorgt dat de video's niet op je mobiele apparaat, maar op je tv worden afgespeeld. Je kunt niet alleen losse videoclips afspelen, maar ook hele afspeellijsten afspelen (of ter plekke aanmaken). Iedereen kan met z'n eigen smartphone of tablet die verbonden is via hetzelfde draadloze netwerk video's afspelen of aan de wachtrij toevoegen, wat erg leuk is als je vrienden of familie over de vloer hebt.

©PXimport

Eindelijk is er een eenvoudige manier om YouTube-video's op je tv te bekijken.

4. AllCast

Prijs: Gratis (Premium-versie: € 3,65)

Met de Android-app AllCast kun je media vanaf je smartphone of tablet via Chromecast op je tv afspelen. Zo kun je onder meer foto's tonen, muziek afspelen en video's (inclusief ondertiteling) afspelen. De media kan zowel op je Androidapparaat staan, als in je Google Drive cloudopslag. Minpunten zijn alleen dat de gratis versie een vervelend watermerk in beeld toont en een maximale afspeelduur voor video's kent. Met het aanschaffen van de Premium-versie voor 3,65 euro kun je deze minpunten wegnemen. AllCast kan ook met de Apple TV, Xbox en smart tv's overweg. Deze apparaten kennen echter dezelfde restricties als de Chromecast, die af te kopen zijn met de Premium-versie.

©PXimport

Cast alle media die je op je Androidtoestel hebt staan eenvoudig naar je tv met AllCast.

5. Photowall for Chromecast

Prijs: Gratis

Het concept van Photowall is leuk, iedereen kan via zijn smartphone of tablet (iOS en Android) foto's op het grote scherm tonen. Voordat je ze in de fotoverzameling zet, kun je de foto nog een beetje retoucheren, zoals een uitsnede maken of tekst of kleine tekeningetjes toevoegen. Photowall is een handige manier om je mooiste en leukste foto's te delen met je familie en vrienden. De app verbindt alleen met de Chromecast. Het daadwerkelijk toevoegen van foto's gaat via de browser. Dit is niet alleen erg onlogisch, het zorgt er ook soms voor dat de verbinding met de Chromecast niet optimaal is. Een vreemd nadeel.

©PXimport

Photowall werkt eigenaardig: de app verbindt alleen met Chromecast, foto's voeg je in de browser toe.

6. Google Play Music

Prijs: Gratis

Google Play Music (Android) heeft een gratis variant (die alleen toegankelijk is als je een creditcard aan je Google-account toevoegt) en een betaalde versie. Met de gratis variant kun je al je muziek (tot 20.000 nummers) online opslaan en een betaald All Acces-abonnement (10 euro per maand) geeft je daarbij ook toegang tot een muziekbibliotheek. Via de app kun je je muziek naar verschillende apparaten streamen, zoals naar een Sonos-muzieksysteem of naar je tv met Chromecast. Meer dan een albumcover en voortgangsbalk zal het scherm niet tonen, maar het is wel een handige manier om je muziek af te spelen als je geen speakers in de buurt hebt.

©PXimport

De geluidskwaliteit van je tv is beter dan die van je smartphone of tablet.

7. Netflix

Prijs: Gratis (Netflix-abonnement vereist)

Chromecast en Netflix zijn een gouden combinatie. Zodra je een abonnement hebt op Netflix hoef je in de Android- of iOS-applicatie alleen maar op het cast-knopje te drukken. Alle films en series worden direct naar je Chromecast gestuurd en (afhankelijk van je verbindingssnelheid en accounttype) ook gewoon in Full HD afgespeeld. In de app maak je tijdens het afspelen rustig een afspeellijstje aan dat ononderbroken op de tv wordt afgespeeld. Zo is je smartphone of tablet de ultieme afstandsbediening voor een avondje op de bank.

©PXimport

Je smartphone of tablet als Netflix-afstandsbediening.

8. Pirate Dice - Chromecast Game

Prijs: Gratis

Een spelletje spelen tegen elkaar met een Chromecast? Briljant idee! Pirate Dice is een simpel dobbelspelletje. Iedereen die de Android-app heeft geïnstalleerd op zijn of haar smartphone of tablet, neemt deel aan het spel door vanuit de app te verbinden met de Chromecast. Het spelletje is verder ontzettend simpel, door om de beurt te dobbelen verzamel je objecten die punten waard zijn. Wie de meeste punten heeft wint. Grappig is dat je op het tv-scherm het resultaat van het dobbelen ziet, terwijl je op je mobiele apparaat alleen de actieknoppen ziet als je aan de beurt bent, of de score als je op je beurt wacht.

©PXimport

De Chromecast is nog geen vervanger van je gameconsole.

9. Dayframe (Chromecast Photos)

Prijs: Gratis

Dayframe is bedoeld om foto's op je tv te tonen. Dit kunnen foto's zijn van de camera van je apparaat, foto's van je sociale netwerken en cloudopslagdiensten of foto's van zelfgekozen categorieën. Je kunt hele specifieke diashows tonen: van je eigen foto's, van vrienden, van foto's die je leuk vindt op bijvoorbeeld Instagram of Facebook, foto's van bepaalde gebruikers op sociale netwerken of gewoon foto's van een bepaalde categorie. Dayframe is leuk als je je tv als sfeerbeeld wilt gebruiken, maar ook als je met anderen een diashow wilt bekijken.

©PXimport

Even snel wat mooie foto's tonen op je televisie? Dayframe is hier met uitstek geschikt voor.

10. Doodlecast for Chromecast

Prijs: Gratis

Ken je die korte hype van de app Draw Something nog? Doodlecast is zo goed als hetzelfde. Minimaal twee spelers installeren de Android-app en verbinden met de Chromecast. De één krijgt een object om te tekenen. De tekening is voor de anderen live te volgen op het tv-scherm. De eerste die raad wat de afbeelding is, wint, waarna een andere speler de beurt krijgt om te tekenen. Vooral voor kinderen is het een leuke bezigheid, maar let wel op: Doodlecast is een Engelstalige app en de objecten die je moet tekenen, worden allemaal in het Engels weergegeven. Het is niet mogelijk om zelf een te raden object te kiezen.

©PXimport

Draw Something, maar dan op je televisie.

11. Artkick: Art for Free on TV

Prijs: Gratis

Met Artkick (Android) gebruik je je tv met Chromecast als een soort screensaver. Nadat je in de app bent ingelogd en met je Chromecast verbinding hebt gemaakt, kun je allerlei fraaie afbeeldingen op je tv-scherm toveren. De afbeeldingsbibliotheek bestaat niet alleen uit schilderkunst in veel verschillende stijlen, maar er zijn ook prachtige foto's in allerlei categorieën. Je kunt instellen dat er een slideshow getoond moet worden die iedere minuut iets anders op het beeld laat zien, of je kunt ervoor kiezen om één afbeelding op het scherm te laten staan. Vind je dat je eigen plaatjes hier prima tussen passen? Ook dat is mogelijk.

©PXimport

Maak van je tv een digitaal fotolijstje of een digitaal kunstwerk.

12. Hangman for Chromecast

Prijs: Gratis

Vooruit, nog één spelletje dan, een ouderwets potje galgje. Twee spelers installeren deze Android-app en maken verbinding met de Chromecast. Degene die het eerste verbindt mag beginnen door een woord te kiezen, de tweede speler moet letters raden... Je kent het concept wel. Op het scherm van je Android-apparaat zie je niet meer dan een invoervakje voor de volgende letter. Op de tv zie je de gekozen letters, de voortgang van het woord en een mannetje dat er steeds oncomfortabeler uit begint te zien.

©PXimport

Galgje spelen op je televisie.

13. Rdio

Prijs: Gratis (Rdio-abonnement vereist)

Rdio (ook te vinden in de Play Store) is een van de vele streaming muziekdiensten, waar je voor een maandelijks bedrag onbeperkt muziek kunt streamen. Nadat je de app hebt geïnstalleerd, maak je een account aan waarmee je de dienst gratis kunt uitproberen. Rdio probeert zich ten opzichte van andere muziekstreamingdiensten te onderscheiden door vooral afspeellijsten (een soort radiostations) te bieden en deze af te stemmen op je eigen smaak. Een andere vrij unieke eigenschap is dat de muziek vanuit de app ook gestreamd kan worden naar de Chromecast. De geluidskwaliteit van je tv is immers beter dan die van je smartphone of tablet.

©PXimport

Zet een persoonlijk radiostation aan op je televisie met Rdio.

14. Avia Media Player (Chromecast)

Prijs: Gratis (€ 2,31 in-app-aankoop voor Chromecast vereist)

We wachten met smart op Chromecast-ondersteuning voor de VLC-app. Maar tot die tijd moeten we het doen met de Avia Media Player. Deze mediaspeler is geschikt voor foto's, muziek en video's en werkt in principe prima. De app oogt echter wat verouderd en de Chromecast-ondersteuning is er wel, maar pas na een in-app-aankoop van 2,31 euro. Maar als je video's die op je Android of in je cloudopslag staan, wilt afspelen, is dit vooralsnog wel nog de goedkoopste optie. Ook ondersteunt Avia ondertitelingsbestanden, wat wel zo prettig is.

©PXimport

Omdat VLC nog geen Chromecast-ondersteuning heeft, moeten we het nog even doen met Avia.

15. Google Cast

Prijs: Gratis

Een tabblad van je pc-browser kun je ook heel eenvoudig op het grote scherm van je tv tonen. Hiervoor heb je de Chrome-browser nodig en de Google Cast-extensie. Nadat je de extensie hebt geïnstalleerd, hoef je alleen nog maar op het cast-knopje rechtsboven in de browser te drukken om het tabblad naar je Chromecast te sturen. Ook geluid uit het browsertabblad wordt vanuit de tv afgespeeld. Handig dus om inhoud van videowebsites op de tv af te spelen. Wanneer een tabblad op de Chromecast getoond wordt, kun je overigens op de pc gewoon in een ander Chrome-tabblad aan de slag.

©PXimport

Cast een tabblad van de Chrome-browser op je desktop naar het televisiescherm.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!