ID.nl logo
App maken voor Android en iOS
© Reshift Digital
Huis

App maken voor Android en iOS

Altijd al een eigen app willen maken, maar geen zin in ingewikkeld programmeerwerk of dure software? Met de online dienst iBuildapp is het niet alleen gratis, maar ook heel simpel. Leuk om eens op een regenachtige herfstmiddag mee aan de slag te gaan!

©CIDimport

Op zichzelf is het maken van een eigen applicatie een ingewikkeld klus die behoort tot het domein van de programmeur, maar met iBuildapp kunt u zelf ook een heel eind komen. iBuildapp (ibuildapp.com/) is een website waarmee u eenvoudige apps in elkaar kunt zetten. Het is mogelijk content toe te voegen, zoals foto's of filmpjes, en tot op zekere hoogte de uitstraling van de app te bepalen. Ook kan de zelfgemaakte app uitgerust worden  met eenvoudige functies, zoals rss, video streaming en maps. Er kan een app gemaakt worden voor Android- en iOS-telefoons en de iPad. Verder is er de mogelijkheid om een html5-webapp mee te bouwen die via de mobiele browser kan worden benaderd. iBuildapp is in principe gratis, maar bedenk daarbij wel dat gratis hier wordt opgeofferd aan reclame die in de apps verschijnt. Door een abonnement te nemen kunt u die reclame afkopen. Verder zijn er kosten verbonden aan het plaatsen van een applicatie in de Apple App Store (299 dollar). Plaatsing in Google Play is wel gratis. Overigens kunt u wel een ongelimiteerde hoeveelheid apps maken.

Van start!

Er hoeft niets gedownload te worden om met iBuildapp aan de slag te gaan. U begint met het aanmaken van een account op de website van iBuildapp. Aanmelden is een eenvoudige zaak en kan ook door aan te melden met een Facebook-account. Na de aanmelding komt u terecht in het hoofdscherm van uw account, waar u een overzicht krijgt van de mogelijkheden. Bij My template kunt u bijvoorbeeld een nieuwe vormgeving voor een app maken en onder My module kunt u zelfgemaakte toepassingen uploaden.

Wij zijn op dit punt echter geïnteresseerd in het maken van een hele nieuwe app en die optie vindt u onder My Apps. Bij het maken van een app zal u gevraagd worden wat voor soort app u wilt maken: een native applicatie voor iPhone of Android, een native app voor de iPad of een webapplicatie op basis van html5. Een native app verschilt van een webapp, doordat ze specifiek is toegesneden op een bepaald besturingssysteem. Een native app voor Android werkt dus niet op een telefoon met Windows, maar daar staat weer tegenover dat de app vaak sneller is en beter gebruiktmaakt van de mogelijkheden van een toestel. In dit voorbeeld maken we een app voor een Android-toestel, maar de verschillende stappen zijn klein. Kies Create new app onder Native apps en ga verder.

 

©CIDimport

Maak een eigen template

U komt nu in een scherm waarbij u een template (een sjabloon) kunt kiezen in de Template Marketplace. De template bepaalt de vormgeving van de app (waar de knoppen zitten en hoe de app eruit ziet). Er zijn veel templates beschikbaar en veel zijn er gemaakt door andere gebruikers van iBuildapp. De meeste templates zijn gratis, maar voor sommigen dient aan die gebruikers betaald te worden. Als u dus erg artistiek bent kunt u misschien nog rijk worden met iBuildapp, hoewel die kans met een bedrag van ongeveer 1,50 euro per template klein is.

Om een eigen template te maken klikt u op de optie Create own template en geeft u uw eigen template een naam. U komt nu in een scherm waarmee u zelf de vormgeving kunt bepalen. In het midden van het scherm staat een plaatje van een afbeelding van een telefoon. In het linker schermdeel vindt u een User Interface Library, vanwaar u de knoppen, afbeeldingen en labels in de telefoon kunt slepen. De belangrijkste optie in de UI Library is het Menu waarmee u de menubalk van uw app kunt inrichten. U krijgt de keuze uit een aantal pictogrammen, zoals een winkelwagen of een huis. Wat  er achter de knoppen valt, kan in een later stadium worden aangepast. Het publiceren van een template in de Template Marketplace kan overigens buiten de app-creator in het hoofdmenu van uw account. Kies My Templates en u zult zien dat er een nieuwe template is opgedoken. Met Publish kunt u ervoor kiezen om de app zichtbaar te maken in de marketplace.

 

©CIDimport

Content plaatsen

Nu u de template gemaakt hebt is het tijd om door te klikken naar het volgende scherm. Hier kunt u bepalen welke functies en content er achter de knoppen zitten. Ook kunt u hier nog het een en ander customizen (naar eigen smaak aanpassen), zoals Edit background, Edit logo image en Edit text. Het idee is dat u stapsgewijs uw eigen app invulling geeft. Stap 1 t/m 3 richten zich onder andere op de achtergrond en de teksten en spreken eigenlijk voor zich. Stap 4 richt zich op het inrichten van de navigatie. Heeft de door u gekozen template bijvoorbeeld te veel knoppen dan kunt u die hier verwijderen. Let op: u kunt hier geen extra knoppen invoegen.

Stap 5 (manage content) is echter het belangrijkst. Selecteer de eerste pagina achter een van de knoppen die u wenst invulling te geven bij Current page. U krijgt vervolgens de opties Page type en Page title. Met Page type bepaalt u wat voor functie u achter de pagina wilt hangen. Standaard maakt u een 'platte' html-pagina waar u enkel tekst kunt lezen, maar het is bijvoorbeeld ook mogelijk een rss-lezer achter de knop te plaatsen, een link naar Facebook of Twitter of een QR-code scanner. Het is ook mogelijk om video, beeld en audio in te laden, waarbij u ervoor kunt kiezen content op de app op te slaan of gebruik te maken van een externe website. Zo is het voor afbeeldingen bijvoorbeeld mogelijk een verbinding te leggen met Picasa of Flickr, maar u kunt ook een foto inladen. Er is een vrij goede uitleg bij iedere functie bijgevoegd. Bovendien kunt u door middel van de Preview-optie bekijken hoe uw app eruit gaat zien. U kunt dus naar hartenlust experimenteren.

Publiceren

Hebt u dat allemaal gedaan, dan kunt u de app afmaken en publiceren in Google Play (of de App Store van Apple). Ga naar het tabblad App Settings en kies bij Target mobile platfom voor welk platforum uw app bedoeld is (Android, iPhone of allebei). U kunt daar ook een Time format kiezen (gebruikt u 24 uur of 12 uur om de tijd aan te duiden). In het volgende tabblad, App Info, kunt u een beschrijving geven van uw app. Deze beschrijving zal in de appwinkel van uw keuze gebruikt worden. Het laatste tabblad (App publishing) helpt u bij het publiceren van de app. Volg daarbij de verschillende beschreven stappen. Genereer een MD5-certificaat en  een Maps API key.

Nieuwe content?

Sommige applicaties kunnen om de zoveel tijd weer nieuwe content bevatten. iBuildapp heeft middelen om dat bij gebruikers onder de aandacht te brengen. Zo kunt u ervoor kiezen om push notificaties te verzenden. Dit houdt in dat de gebruiker een push bericht krijgt, wanneer de applicatie iets belangrijks te melden heeft. Ga naar het tabbblad Notifications, kies in de tickbox het platform dat u wenst te gebruiken (in ons geval Android) en klik op de optie Configure. Maak een nieuw Google API-project aan en klik door de schermen tot u bij een lijst met services bent. Zet de optie Google Cloud Messaging for Android aan en accepteer de voorwaarden. U kunt ook berichten verzenden op basis van een gps-locatie (hoewel dat ook wel storend kan zijn en averechts kan werken). Ga naar de optie Gps Notifications en voer een locatie in en een berichtje onder Add Gps Notification. Mensen krijgen nu een bericht wanneer ze bij die locatie in de buurt komen.

Tekst: Bram Semeijn

Deze workshop komt uit Computer Idee nummer 23, jaargang 2012

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!