ID.nl logo
Andere koers voor Apple Arcade: Apple verbreekt contracten
© Reshift Digital
Huis

Andere koers voor Apple Arcade: Apple verbreekt contracten

Naar verluidt heeft Apple eerder dit jaar contracten met spelontwikkelaars ontbonden, waardoor er nu minder games onderweg zijn naar Apple Arcade. Dat is een abonnement voor iOS-, tvOS en macOS-gebruikers, waarmee je toegang krijgt tot een selectie videogames die speciaal voor Apple-apparaten gemaakt is.

Het mooi aan dit abonnement is dat je als speler niet wordt lastig gevallen door advertenties en digitale aankopen. Je speelt het spel zoals je dat vroeger deed op je Super Nintendo: je start hem op en kunt genieten van begin tot eind. Dat Apple nu contracten ontbonden heeft, schijnt voor een goede reden te zijn. Het zou namelijk tijd zijn voor een nieuwe strategie voor Apple Arcade: het abonnement moet meer games krijgen die spelers laat terugkomen.

Nieuwe koers voor Apple Arcade

De nieuwe games moeten een hoger niveau aan ‘engagement’ krijgen. Dat klinkt nogal vaag, dus gelukkig heeft de redactie van Bloomberg een voorbeeld opgevangen van één van de bronnen waar dit nieuws vandaan komt. Een Apple Arcade-vertegenwoordiger zou namelijk de game Grindstone als voorbeeld gegeven hebben. Dat is een schattige puzzelgame bestaande uit meerdere levels, gemaakt door ontwikkelaar Capybara Games (zie trailer hieronder).

Gelukkig heeft Apple de getroffen ontwikkelstudio’s wel betaald voor het behalen van enkele doelstellingen. Ook is er de belofte dat die studio’s wederom in de toekomst met Apple kunnen samenwerken wanneer ze voldoen aan nieuwe eisen. Echter, de verschuiving in focus heeft er wel toe geleid dat sommige developers in geldnood komen.

Het is nu misschien wel zo dat de geplande spellen kunnen uitkomen op andere platformen, zoals bijvoorbeeld Android. Google biedt met Google Play Pass (niet beschikbaar in Nederland) een soortgelijke ervaring aan als Apple Arcade, maar de omzet is wel een stuk lager dan op iOS. Het verschil zit hem in de deal met de platformhouder: Apple betaalt ontwikkelaars door een goede deal te sluiten, terwijl Google ontwikkelaars uitbetaalt naar ‘engagement’ (heb je hem weer).

De reden dat Apple een nieuwe koers inluidt voor Apple Arcade heeft waarschijnlijk te maken met het behouden van abonnees. Hoewel Arcade in 2019 flink wat momentum opbouwde, de gratis maand speelde daar ongetwijfeld een rol in, is inmiddels duidelijk dat gamers minder snel warmlopen voor het abonnement dat normaal 4,99 per maand kost. Het abonnement biedt een toffe selectie games aan, maar het is blijkbaar niet goed genoeg om mensen geïnteresseerd te houden.

Hoe toekomstige games eruit gaan zien voor Apple Arcade, is op dit moment onduidelijk. We kunnen ons niet voorstellen dat Apple de beslissing terugdraait op het gebied van microtransacties en advertenties. Maar we voorspellen wel dat kleine en bijzondere titels in het vervolg minder tot geen ruimte krijgen. Ook kan het aantal spellen over het algemeen teruglopen door dit besluit.

▼ Volgende artikel
Mega-aanbieding: flinke korting én cashback op producten van Eufy
© eufy
Huis

Mega-aanbieding: flinke korting én cashback op producten van Eufy

Wie op zoek is naar een beveiligingscamera, robotstofzuiger of robotgrasmaaier komt al snel bij Eufy uit. En dat is niet zo vreemd: dit merk staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke en slimme spullen voor in en om het huis. Juist nu is hét moment om toe te slaan: je krijgt niet alleen een forse korting, maar via CashbackXL krijg je ook nog een deel van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening!

Een veilig huis, minder tijd kwijt aan het huishouden: dat willen we allemaal wel. Dan ben je bij Eufy aan het goede adres: het merk biedt een breed assortiment aan slimme oplossingen voor in en om het huis. Eufy heeft beveiligingscamera's en videodeurbellen in verschillende uitvoeringen, van compacte binnencamera's tot draadloze modellen voor buiten met zonnepaneel of 4G-verbinding. Daarnaast vind je er robotstofzuigers en robotgrasmaaiers die automatisch werken en zichzelf kunnen legen of opladen, maar ook slimme verlichting en babyfoons. Alles voor een slim en veilig huis dus! Iets voor jou? Dan is dit hét moment. Want met de Eufy-actie op CashbackXL krijg je niet alleen 22% korting, maar ook nog eens tot 7% cashback. Minder betalen én geld terug krijgen: slimmer wordt het niet!

©eufy

De sterke punten van Eufy

Eufy onderscheidt zich van andere merken door slimme functies te combineren met gebruiksgemak, privacy en een scherp prijsniveau. Veel camera's slaan beelden lokaal op, zodat je geen verplicht cloudabonnement nodig hebt en meer controle houdt over je gegevens. Waar andere merken vaak extra kosten rekenen voor functies als persoonsdetectie of nachtzicht, zijn die bij Eufy standaard inbegrepen.

©eufy

Zo werkt de Eufy-cashback

Ga op CashbackXL naar de Eufy-actie en klik linksboven op Shop & ontvang cashback. Voeg pas daarna de producten die je wilt aanschaffen toe aan de winkelwagen; dat is enorm belangrijk voor de tracking. Controleer dat alle cookies zijn toegestaan (ook bij de webshop waar je winkelt) en dat je geen ad-blocker gebruikt. Voer daarna je betaling uit. De cashback wordt binnen enkele uren bevestigd en staat na ongeveer twee maanden klaar voor uitbetaling. Houd er rekening mee dat het dus eventjes duurt voordat je het geld terugkrijgt. Belangrijk om te weten: je ontvangt cashback over de orderwaarde excl. btw, verzendkosten en eventuele toeslagen.

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland en heeft al bijna 15.000 euro aan Eufy-cashback uitgekeerd. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks, krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice. Ze geven zelfs hun missie prijs: jou zoveel mogelijk geld teruggeven.


Korting én geld terug bij Eufy?

Het kan met deze actie van CashbackXL!
▼ Volgende artikel
AGON by AOC brengt QD-OLED naar het middensegment met nieuwe 240Hz- en 360Hz-monitoren
© AGON by AOC | Gorodenkoff | Shutterstock
Huis

AGON by AOC brengt QD-OLED naar het middensegment met nieuwe 240Hz- en 360Hz-monitoren

AGON by AOC introduceert twee nieuwe 27inch gamingmonitoren met QD-OLED-technologie. De AGON by AOC GAMING Q27G4ZDR en Q27G4SDR bieden respectievelijk verversingssnelheden van 240 Hz en 360 Hz, en maken zo OLED-kwaliteit beschikbaar voor een bredere groep gamers.

De QD-OLED-panelen leveren een hoge contrastverhouding, diepe zwartwaarden en een breed kleurbereik dat 99 procent van de DCI-P3-kleurstandaard dekt. Beide modellen hebben een QHD-resolutie van 2560 × 1440 pixels en een reactietijd van slechts 0,03 milliseconde, waardoor snelle actiescènes zonder vervaging worden weergegeven.

De Q27G4ZDR ondersteunt HDR10, terwijl de Q27G4SDR is gecertificeerd voor VESA DisplayHDR True Black 400. Daarmee bieden ze verbeterde helderheid en detailweergave in zowel lichte als donkere scènes. Adaptive-Sync en NVIDIA G-SYNC Compatible zorgen voor vloeiende beelden zonder tearing.

Qua aansluitingen beschikken beide monitoren over twee HDMI 2.1-poorten, DisplayPort 1.4 en een USB 3.2-hub met snellaadfunctie. Ook zijn ze geschikt voor consoles: QHD-gaming tot 120 Hz wordt ondersteund op PlayStation 5 en Xbox Series X|S. De monitoren bieden verder diverse gamingfuncties, zoals Shadow Control, Game Color en een Low Input Lag-modus.

Het nieuwe G4-ontwerp combineert smalle randen met een matte afwerking en volledig verstelbare standaard. De hoogte, draai- en kantelhoek zijn aan te passen, en via de VESA-montage is een multi-monitoropstelling mogelijk. De meegeleverde G-Menu-software biedt toegang tot instellingen en profielbeheer.

De AGON by AOC GAMING Q27G4ZDR (240 Hz) en Q27G4SDR (360 Hz) zijn vanaf medio november 2025 verkrijgbaar voor adviesprijzen van 399 euro en 549 euro. Beide modellen worden geleverd met HDMI- en DisplayPort-kabels en vallen onder een driejarige garantie die ook inbranden dekt.

©AGON by AOC