ID.nl logo
AI-chatbot helpt je zoeken in Bing: dit moet je weten
© Thitichaya - stock.adobe.com
Huis

AI-chatbot helpt je zoeken in Bing: dit moet je weten

Microsoft heeft begin februari een nieuwe versie van zijn zoekmachine Bing aangekondigd, die gebruikmaakt van grofweg dezelfde technologie als chatbot ChatGPT. Wat moet je weten over deze AI-chatbot in Bing?

🔎 In dit artikel lees je: Wat er nieuw is aan Bing | Waarom er kritiek is op AI-zoekmachines | Hoe je het nieuwe Bing gebruikt | Hoe je straks als een van de eersten echt met het nieuwe Bing aan de slag kunt

Meer lezen? Google, Microsoft en ChatGPT: de AI-strijd barst los

Microsoft heeft grootse plannen voor kunstmatige intelligentie. Niet alleen Bing krijgt door AI een steuntje in de rug, maar ook de Edge-browser. De technologie moet de manier waarop je online zoekt naar informatie compleet veranderen, zo stelt Microsoft.

Dit is er nieuw aan Bing

Bing zal door kunstmatige intelligentie op verschillende manieren veranderen. Zo moet het in de eerste instantie een handige aanvulling zijn op je bestaande zoekopdrachten. In een voorbeeld dat Microsoft gaf, zoek je bijvoorbeeld op de meest iconische kunstenaars van Mexico. Naast de zoekresultaten zie je aanvullingen waarvan Bing denkt dat je die informatie ook wilt weten. In één oogopslag zie je hierdoor om welke kunstenaars het gaat en welke kunstwerken zij hebben gemaakt, nog voordat je ook maar hebt doorgeklikt naar een andere website. Bing controleert tegelijk of de geraadpleegde bronnen op het internet daadwerkelijk betrouwbaar zijn en stelt op basis daarvan één antwoord op je vraag samen.

In een ander voorbeeld kun je direct met de chatbot van Bing praten. Je kunt de zoekmachine dan vragen stellen, waarna de chatbot net als bij ChatGPT naar antwoorden zoekt.

Microsoft liet in een presentatie zien dat je Bing in het vervolg kan gebruiken om bijvoorbeeld een heel reisplan op te zetten. Zoek op Maak een reisplan voor een vijfdaagse trip naar Mexico City en de chatbot van Bing stelt zonder moeite zo’n plan voor je op, inclusief handige linkjes voor meer informatie. Of vraag Bing naar welke plekken die op vliegafstand van drie uur liggen vanaf Londen Heathrow je kunt gaan in de maand september. Bing zoekt dan niet alleen op bestemmingen die binnen de drie uur liggen, maar maakt ook de koppeling met bijvoorbeeld de weersomstandigheden op die plek in september. In sommige gevallen schotelt Bing je ook wat vervolgvragen voor die interessant zijn voor je zoekopdracht, waardoor je je verder kunt verdiepen in het onderwerp dat je bezighoudt. Vraag je naar oefeningen voor je arm- een beenspieren, dan kan een vervolgvraag bijvoorbeeld zijn of Bing je kan laten zien hoe je die oefeningen moet doen of wat de voordelen van push-ups zijn.

Goed om te weten: je kunt tot 1.000 tekens gebruiken voor je zoekopdracht.

Je kunt Bing een uitgebreid reisplan laten maken. Voor alle afbeeldingen geldt: klik erop voor een grotere weergave.

Kritiek op AI-zoekmachines

Het nieuwe Bing werkt nog niet altijd even goed. Zo heeft Microsoft al toegegeven dat er nog veel misgaat. Diverse media, waaronder The Independent, schrijven dat de chatbot gebruikers kan beledigen, regelmatig liegt en zelf volledig van slag kan raken. Microsoft stelt dat bij chatsessies met vijftien of meer vragen het AI-model inderdaad in de war raakt.

Google gebruikt al jaren kunstmatige intelligentie om gebruikers te beste zoekresultaten voor te schotelen, maar dat gaat ook regelmatig mis. Bij de zoekopdracht ik heb een beroerte gehad, wat moet ik doen? gaf Google bijvoorbeeld het advies om de betreffende persoon vast te houden om de bewegingen te stoppen. Dit is juist het tegenovergestelde van wat je in dit geval zou moeten doen.

Experts blijven daarom kritisch over kunstmatige intelligentie in chatbots zoals die van Bing. Ook vrezen experts dat AI-zoekmachines het ecosysteem van het web uit balans kunnen brengen. Bing schraapt informatie van websites en bundelt de resultaten in één overzicht, zonder dat je nog hoeft door te klikken naar de bron van die informatie. Dat is handig, maar neemt tegelijk ook een groot deel van de inkomsten voor die websites weg. Het zijn juist deze inkomsten die zo belangrijk zijn om websites draaiende te houden.

Zo gebruik je het nieuwe Bing

Microsoft heeft de nieuwe versie van Bing nog niet officieel gelanceerd, maar je kunt er wel alvast (beperkt) mee aan de slag via deze webpagina. Je kunt dan op enkele standaardvragen klikken om te zien op welke manier kunstmatige intelligentie een aanvulling kan zijn op je zoekresultaten. Het is nog niet mogelijk om zelf aanvullende vragen te stellen en iedere keer als je op dezelfde standaardvragen klikt, krijg je ook dezelfde antwoorden. Dit moet bij de officiële lancering van Bing niet langer het geval zijn.

Op dit moment kun je alleen nog een antwoord krijgen op een aantal standaardvragen.

Helemaal enthousiast? Schrijf je in op de wachtlijst

Wil je de eerste zijn om de nieuwe Bing volledig te gebruiken, dan kun je jezelf op een wachtlijst zetten. Meestal krijg je na een paar dagen toegang. Microsoft zegt dat je voorrang krijgt als je inlogt met een Microsoft-account en op een Windows-pc of laptop werkt. Het nieuwe Bing werkt vooralsnog alleen via de Edge-browser op je Windows-pc of een Mac en via de Bing-app op je telefoon. Microsoft zal Bing vermoedelijk over een paar weken voor iedereen beschikbaar maken.

Wil je straks het nieuwe Bing als een van de eersten gebruiken, dan kun je je op de wachtlijst laten zetten.

Lees ook: Dit is Google Bard, de tegenhanger van ChatGPT

Windows-pc nodig?

Bekijk het aanbod

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.