ID.nl logo
Zapier tutorial: Zo koppel je webdiensten aan elkaar
© Reshift Digital
Huis

Zapier tutorial: Zo koppel je webdiensten aan elkaar

Zoals je thuis je slimme apparaten kunt stroomlijnen door te automatiseren, zo kun je met Zapier volgens vergelijkbare principes talloze webdiensten aan elkaar knopen. In deze Zapier tutorial leggen we uit wat zoal de opties zijn.

Je bent vast bekend met IFTTT ofwel If This Then That, en wellicht gebruik je het zelf om handelingen te automatiseren. Het is een handige manier om diensten met elkaar te laten praten, wat niet op een andere manier kan of alleen op een heel complexe manier. Maar IFTTT is vooral gericht op persoonlijk gebruik met een nadruk op Internet of Things en thuisautomatisering.

Dat zie je ook aan de integraties met onder andere Amazon Alexa, Google Home, Philips Hue en Sonos, en de combinatie met de app op je smartphone. Een typisch gebruiksvoorbeeld is het aanzetten van je Hue-verlichting als je bijna thuis bent.

Lees ook:Thuiswerken met IFTTT: 15 slimme recepten

Zapier is meer gericht op zakelijk gebruik en ondersteunt dan ook vooral veel zakelijk georiënteerde apps, zoals Airtable, Google Sheets, Gmail, Slack, Twitter, Trello en Todoist – om er een paar te noemen. De dienst ondersteunt al meer dan 2.000 apps. De term app dekt niet geheel de lading: het zijn veelal webdiensten met bijbehorend account en soms een abonnement. Zapier kan bruggen tussen deze webdiensten slaan, bijvoorbeeld via api’s.

De mogelijkheden groeien snel. Zo is er integratie met bunq waardoor je je bankzaken kunt automatiseren. Zo kun je eenvoudig een herinnering ontvangen als je saldo laag is, transacties in een spreadsheet zoals Google Sheets laten zetten, donaties op je website laten zien of je Hue-lampen op groen zetten bij ontvangst van je salaris. Want inmiddels werkt Zapier ook samen met Hue.

Welk abonnement?

Naast een beperkt gratis account biedt Zapier de abonnementen Starter (19,99 dollar per maand) en Professional (49 dollar per maand). Verder zijn er Team en Company voor grotere teams, maar die laten we verder buiten beschouwing. Wat onder meer verschilt is het aantal zaps dat je kunt maken, het aantal taken dat per maand uitgevoerd wordt en ook de updatetijd.

Bij gratis en Starter duurt het tot 15 minuten voordat acties uitgevoerd worden, bij Professional slechts 2 minuten. Functioneel zijn er ook beperkingen. Zo kan een zap alleen bij de betaalde abonnementen meerdere acties bevatten. Verder mag je bij Starter maar tot drie exclusieve Premium-apps in je workflow gebruiken, bij Professional is dat onbeperkt.

©PXimport

Voorts zijn de features Filters, Formatters en Webhooks voorbehouden aan betaalde abonnementen. Met Filters bepaal je dat zaps alleen worden gestart als aan bepaalde criteria is voldaan. Formatters geeft de mogelijkheid teksten, getallen en datums op allerlei manieren te manipuleren. En met Webooks kun je je eigen of andere toepassingen integreren.

Ten slotte kun je alleen bij Professional de features Paths en Auto Replay gebruiken. Met Paths kun je paden in je workflow aanbrengen die afhankelijk van bepaalde condities weer andere acties uitvoeren. En Auto Replay kan mislukte taken, bijvoorbeeld door een haperende dienst, opnieuw uitvoeren. Na registratie kun je gedurende veertien dagen het Professional-abonnement uitproberen.

Interface verkennen

Als je bent ingelogd bij Zapier kun je via het menu aan de linkerkant alle onderdelen snel bereiken. Zo zie je onder Zaps uiteraard alle workflows ofwel zaps die je hebt gemaakt. Met een schuifje kun je ze snel aan- of uitzetten, en uiteraard bewerken of verwijderen. Heb je veel zaps, dan kun je ze eventueel organiseren in mappen.

Onder My Apps zie je welke verbindingen je met webdiensten hebt gemaakt. Je kunt testen of verbindingen nog geldig zijn en eventueel opnieuw verbinden of juist de verbinding verbreken. Afhankelijk van de gebruikte webdienst zal de verbinding na een bepaalde tijd verlopen en moet je zelf via dit onderdeel de verbinding vernieuwen.

Ook praktisch is het overzicht met alle uitgevoerde taken onder Task History. Hier kun je per zap zien welke taken zijn uitgevoerd, waarbij de precieze details in een logbestand zijn opgenomen. Het maximaal aantal taken per maand is begrensd, afhankelijk van je account. Het overzicht biedt volop filtermogelijkheden, bijvoorbeeld om alleen taken binnen een bepaald datumbereik te zien. Het onderdeel is ook nuttig om te zien welke taken onverhoopt zijn mislukt.

©PXimport

Eerste zap aanmaken

We beginnen met het maken van een gratis account. Je kunt inloggen via Google of Facebook maar ook met een e-mailadres. Zoals aangegeven profiteer je twee weken van de premiumfuncties. We beginnen met een eenvoudige workflow ofwel zap als voorbeeld. Om die te maken, klik je nadat je bent ingelogd op het grote plusteken in het menu.

Vul eerst bovenaan een herkenbare titel in. Vervolgens vul je het blokje voor de trigger in, door de app op te zoeken waarop de trigger gebaseerd moet worden. We nemen WordPress als voorbeeld. Als trigger kiezen we het verschijnen van een nieuwsbericht, via de optie New Post gevolgd door Continue. Hierna moet je inloggen bij de bewuste WordPress-site.

Daarna kun je bij Post Status de gewenste status kiezen, met Gepubliceerd als meest logische optie. Bij Post Type kiezen we berichten, gangbaar voor bijvoorbeeld nieuwsberichten of blogitems. Andere combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk. Je kunt met Test trigger meteen zien of het werkt: je ziet hiermee details van een recent nieuwsbericht en kunt eventueel een ander bericht kiezen om de uitwerking daarvan te zien.

©PXimport

Nu de trigger klaar is, kun je de gewenste acties kiezen. Als voorbeeld zullen we een agenda-item in Google Agenda maken voor elk nieuw verschenen nieuwsbericht op de site, zodat je op termijn een mooi overzicht krijgt van je publicaties. We maken hiervoor in ons Google-account eerst een nieuwe agenda genaamd websitepublicaties.

In Zapier selecteren we Google Calendar en de optie Quick Add Event. Ook hier geef je Zapier eerst weer toegang tot je Google-account, waarmee je Zapier het recht geeft om onder meer je agenda’s weer te geven, te bewerken en te verwijderen. We kunnen nu een van onze agenda’s kiezen waaronder de zojuist gemaakte agenda. Onder Describe Event kunnen we handmatig een omschrijving invullen en daarin ook, via een lijst, automatisch de titel (Post Title) van het nieuwsbericht in laten voegen.

Vervolgens kun je de zap testen en definitief aanzetten. In het vervolg zal voor elk nieuwsbericht op de WordPress-site automatisch een agenda-item worden aangemaakt. Dit is één handeling en wordt door Zapier dan ook als één taak geteld. Via de interface kun je zien hoeveel taken er al zijn uitgevoerd.

Nog een voorbeeld: Discord en Trello

Zapier wordt vaak in combinatie met productiviteitstoepassingen gebruikt, als takenlijstbeheerders of projectmanagementtools. Zapier kan bijvoorbeeld automatisch kaarten in Trello maken op basis van een bepaalde trigger. Je zou bijvoorbeeld een kaart kunnen aanmaken voor berichten in Gmail die je met een ster hebt gemarkeerd omdat ze belangrijk zijn. Dat is helaas met een persoonlijk Gmail-account niet mogelijk, door beperkingen die Google heeft opgelegd.

Een ander aardig voorbeeld is het toevoegen van een kaart voor berichten in een bepaald kanaal in Discord. Dat is een bekende toepassing voor chat in teamverband met de mogelijkheid voor spraak en video. Je kunt met Discord eenvoudig en gratis een server starten met daarin één of meerdere chatkanalen waarin je contact houdt met vrienden of collega’s, een beetje in lijn met Slack. Als voorbeeld maken we een workflow met Discord als trigger en met een actie in Trello.

Auotmatisch Trello-kaarten aanmaken

Stel dat je via Discord contact houdt met medeontwikkelaars van een bepaalde toepassing en voor het melden van fouten een speciaal kanaal #bugs hebt gemaakt. We willen voor elke foutmelding automatisch een nieuwe kaart laten maken in Trello, zodat de ontwikkelafdeling hier actie op kan ondernemen.

We maken een nieuwe zap met Discord als trigger en de optie New Message Posted to Channel om aan te geven dat we nieuwe berichten willen opvolgen. Hierna is het een kwestie van inloggen bij Discord, het kiezen van de gemaakte server en selecteren van het kanaal op die server, in dit geval #bugs. Daarna kun je de actie bij Trello definiëren.

©PXimport

We hebben vooraf in Trello al een bord gemaakt met een lijst voor foutmeldingen. De stappen laten zich raden: geef toegang tot Trello, kies het gewenste bord en de bewuste lijst, en vul de naam en omschrijving voor de kaart in. Bij de naam kiezen we Foutmelding van en laten daarachter de naam (Author Username) invoegen. Als omschrijving laten we de inhoud van het bericht (Content) overnemen.

Je kunt nog meer details voor de kaart vooraf invullen, zoals een kleurenlabel, de gewenste positie van de kaart in de lijst en een vervaldatum. Dat laatste kan heel flexibel, bijvoorbeeld next friday at noon of +1d voor een vervaldatum over één dag. Zorg wel dat de tijdzone in je account bij Zapier goed staat!

Je zou deze zap ook anders kunnen aanpakken door trigger en actie om te draaien, zodat voor elke kaart in Trello automatisch een bericht in het Discord-kanaal wordt gezet, bijvoorbeeld om discussies over de foutmelding op gang te brengen.

Vertraging inbouwen

Bij het definiëren van je acties heb je wellicht al gezien dat je ook enkele hulpjes kunt invoegen, die onder het kopje Helpers worden genoemd. Vooral de optie Delay is interessant. Hiermee zorg je dat een actie met enige vertraging wordt uitgevoerd.

Stel dat je bezoekers die zich aanmelden op een wekelijkse nieuwsbrief na bijvoorbeeld twee weken wilt vragen of de inhoud ze bevalt. We gebruiken hier MailChimp, een populair marketingplatform dat vaak voor het versturen van nieuwsbrieven wordt ingezet. Een gratis account is toereikend als je nog niet zo’n grote groep abonnees hebt.

Om de workflow op te zetten, maak je eerst weer een zap met MailChimp als trigger en de optie New Subscriber. Log dan weer in bij MailChimp, kies de gewenste contactenlijst ofwel Audience bij MailChimp en klik op Continue. Onder het blokje met de trigger en boven het blokje met de actie klik je nu op het plusteken en kies je Delay. Je zorgt dan voor een vertraging voorafgaand aan de actie.

Er zijn meerdere opties. We kiezen Delay For om een vaste wachttijd in te bouwen. Dat gaat via twee velden: in het eerste voer je een waarde in (in ons voorbeeld 2), in het tweede de eenheid (we kiezen Weeks).

©PXimport

Bericht sturen

Voor het daadwerkelijk versturen van het bericht, na de gekozen vertraging, biedt Zapier uiteraard weer meerdere opties. Denk aan Gmail, of smtp by Zapier om direct via een smtp-server waar je de rechten voor hebt te versturen. Hier kiezen we Microsoft Outlook dat wordt gebruikt op basis van een Office 365-abonnement, met de optie Send Email. Hiermee kunnen we een persoonlijk e-mailbericht vanaf ons account sturen.

Onder To Email voeg je het e-mailadres van de nieuwsbriefabonnee in. In het bericht onder Body kun je het wat persoonlijker maken door ergens bijvoorbeeld de voornaam in te laten vullen, zoals de abonnee die bij zijn registratie heeft ingevuld. Je zou ook nog een bijlage kunnen meesturen, bijvoorbeeld een gratis e-book als bedankje. Heb je in ieder geval de verplichte velden ingevuld, dan kies je Continue om de actie af te ronden.

Workflows en filters

Bij de betaalde abonnementen hoef je je niet tot één actie te beperken. Via het plusteken voeg je eenvoudig extra acties toe. Wil je bijvoorbeeld dat voor elke nieuwe abonnee ook nog automatisch een regel wordt toegevoegd aan een online spreadsheet? Dan kun je de zap die we zojuist hebben gemaakt gewoon hiermee uitbreiden.

Logischerwijs voeg je dan al vóór de vertraging deze actie toe, zodat bijvoorbeeld een regel in een spreadsheet bij Airtable wordt gemaakt, een moderne en veelzijdige online combinatie van spreadsheet en database. Een gratis account laat tot 1.200 records toe in een database.

Dezelfde regel zou je ná de vertraging ook weer door Zapier kunnen laten updaten, zodat je bijvoorbeeld ziet of er al om een reactie is gevraagd.

©PXimport

Via filters zorg je dat een zap alleen wordt uitgevoerd als deze aan één of meerdere condities voldoet. Voor een voorbeeld gaan we terug naar de zap met Discord, die zorgt dat voor elk bericht in het kanaal #bugs een kaart in Trello wordt gemaakt. Als voorbeeld zullen we instellen dat alleen voor berichten van een bepaalde gebruiker een kaart moet worden gemaakt.

Hiervoor open je de zap en voeg je na de trigger een filter toe. In het eerste veld kies je waarop je wilt testen, zoals de gebruikersnaam. In het tweede veld kies je de voorwaarde. In dit voorbeeld kiezen we een exacte match, met de vereiste waarde (bijvoorbeeld gertjan) in het derde veld. Je hebt veel flexibiliteit in je filters om op bepaalde teksten, waardes of datums te testen en kunt daarnaast je filter met extra regels uitbreiden via een en/of-constructie.

©PXimport

Werken met paden

Je kunt bij Zapier tot slot je workflow splitsen, door de functie genaamd Paths op te nemen, beschikbaar vanaf het Professional-abonnement. Je zorgt hiermee dat er meerdere paden zijn, die elk afhankelijk van bepaalde condities worden uitgevoerd, met voor elk pad een eigen set met acties.

Ook nu begin je weer met het definiëren van een trigger. Eventueel kun je, voordat je gaat splitsen, taken toevoegen die altijd uitgevoerd moet worden. Het splitsen doe je vervolgens door via het plusteken Paths toe te voegen. Als voorbeeld nemen we weer Discord en Trello.

We willen dat berichten van belangrijke gebruikers, bijvoorbeeld de hoofdontwikkelaars, een rood label krijgen en alle andere berichten een blauw label. Je kunt een pad alleen achteraan toevoegen, niet zomaar ergens tussen. We beginnen daarom voor het gemak met een schone lei: een nieuwe zap met Discord als trigger met dezelfde server en hetzelfde kanaal. Hierna voegen we Paths toe via het plusteken. Hierna worden twee paden gemaakt genaamd A en B.

©PXimport

De paden A en B geven we een meer herkenbare naam, we kiezen Belangrijke gebruikers en Andere gebruikers. Eventueel kun je nog een derde pad toevoegen, wat meteen de limiet is. Voor elk pad geef je de condities aan. In ons voorbeeld testen we op een exacte match op gebruikersnaam.

Je kunt meerdere gebruikersnamen via regels met of-constructie toevoegen, zodat voor alle hoofdontwikkelaars dit pad wordt gekozen. Voor het tweede pad is de conditie dat de gebruikersnaam juist niet een exacte match is met die belangrijke gebruiker en ook niet met de andere hoofdontwikkelaars. Hier gebruik je dus een en-constructies voor de extra regels.

Met de twee paden heb je nu eigenlijk een if/else-logica, al is het wat omslachtig. Overigens, als meerdere paden aan de daarin gestelde condities voldoen, dan worden ze ook allemaal uitgevoerd. Voor elk pad kun je nu uiteraard zoals (inmiddels) vertrouwd de acties gaan toevoegen. In dit geval is dat het toevoegen van een Trello-kaart, met net wat andere opties: bij het pad voor belangrijke gebruikers kiezen we een rood label, bij het andere pad een blauw label.

We kunnen meer voorbeelden geven, maar doen Zapier daarmee een beetje te kort. Er bestaan namelijk dusdanig veel integraties met apps en ook weer een hele reeks mogelijke acties per app, dat je er eigenlijk alle kanten mee op kunt. Je kunt je fantasie de vrije loop laten. Als zul je ook af en toe iets tegenkomen wat niet zomaar mogelijk is. Dan zul je wat creatiever moeten zijn.

▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers:

▼ Volgende artikel
Mega-aanbieding: 2 jaar NordVPN voor niks via CashbackXL!
© wattana
Huis

Mega-aanbieding: 2 jaar NordVPN voor niks via CashbackXL!

Wil je NordVPN gratis gebruiken? Via CashbackXL kan het nu écht. Slechts één week lang krijgen nieuwe klanten 100 procent cashback op een 2-jarig abonnement van NordVPN. Je betaalt eerst, maar ontvangt het volledige bedrag terug zodra je aankoop is bevestigd. Veilig online, razendsnelle verbindingen en nul kosten – deze actie is te goed om te missen!

LET OP: DEZE AANBIEDING LOOPT MAANDAG 27 OKTOBER AF - WEES ER DUS SNEL BIJ!

Ja, je leest het goed: NordVPN kost je deze week precies nul euro. CashbackXL geeft één week lang 100 procent terug op het 2-jarige abonnement van NordVPN. Je betaalt dus eerst het bedrag, maar krijgt het na bevestiging volledig teruggestort. Een digitale buitenkans voor iedereen die veilig online wil zijn zonder de portemonnee te trekken.

Een actie die je zelden ziet

We komen wel vaker royale kortingen op NordVPN tegen via CashbackXL, maar nu pakt het platform écht groots uit: een volledige 100 procent cashback. En dat boven op de eigen korting van NordVPN (73 procent korting op het 2-jarig plan plus drie extra maanden) maakt dit een deal die in feite gratis is. De actie start vandaag en duurt maar één week. Daarna is alles weer bij het oude, dus timing is in dit geval echt alles.

Wat maakt NordVPN de moeite waard?

NordVPN is een van de populairste VPN-diensten ter wereld, en dat is niet voor niets. De software versleutelt je internetverkeer met sterke 256-bit-encryptie, waardoor niemand – zelfs je internetprovider niet – kan zien wat je online uitspookt. Je digitale leven is tenslotte net als je dagboek: niet voor pottenkijkers. Daarnaast kun je met NordVPN moeiteloos websites en streamingdiensten openen die normaal gesproken in jouw land geblokkeerd zijn. Eén klik en je virtuele locatie springt naar bijvoorbeeld de VS of het Verenigd Koninkrijk, zodat je toegang krijgt tot internationale content. Ook op openbare wifi-netwerken, waar hackers nog weleens willen meegluren, beschermt NordVPN je verbinding automatisch. Zo surf, stream en download je veilig en anoniem, waar je ook bent.

©NordVPN

Zo werkt de 100%-cashback

Maak een gratis account aan op CashbackXL (alléén nieuwe klanten kunnen van deze actie gebruikmaken!). Ga naar de NordVPN-actie en klik linksboven op Shop & ontvang cashback. Voeg pas daarna je abonnement toe aan de winkelwagen; dat is enorm belangrijk voor de tracking. Kies het 2-jarige abonnement, waarvan de korting al zichtbaar is. Controleer dat cookies zijn toegestaan en dat je geen ad-blocker gebruikt. Betaal vervolgens het abonnement. De cashback wordt binnen enkele uren bevestigd en staat na ongeveer twee maanden klaar voor uitbetaling. Houd daar dus rekening mee; het duurt dus eventjes voordat je het geld terugkrijgt.

De kleine lettertjes, helder uitgelegd

De actie geldt alleen voor nieuwe NordVPN-klanten. Aankopen van NordLocker of NordPass tellen niet mee. Er kunnen geen claims worden ingediend als je de stappen niet goed volgt, dus let goed op. De cashback wordt berekend over het bedrag exclusief btw.

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland en heeft al bijna 400.000 euro aan NordVPN-cashback uitgekeerd. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort een klantwaardering van een 9,4. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks, krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice. Ze geven zelfs hun missie prijs: jou zoveel mogelijk geld teruggeven.

Grijp je kans en deel 'm

Wil je NordVPN gratis? Zorg dan dat je maandag klaar zit. Deze cashback-actie duurt maar een week, en wat daarna komt, is simpelweg minder voordelig. Vertel het vooral ook aan vrienden – wie wil er nou geen gratis VPN? Twijfel je nog? Je portemonnee zal je dankbaar zijn. Zet je alarm, want deze kans is zo verdwenen als een onbeveiligde wifi-verbinding.

2 jaar NordVPN voor niks?

Het kan met deze actie van CashBackXL!