ID.nl logo
Zapier tutorial: Zo koppel je webdiensten aan elkaar
© PXimport
Huis

Zapier tutorial: Zo koppel je webdiensten aan elkaar

Zoals je thuis je slimme apparaten kunt stroomlijnen door te automatiseren, zo kun je met Zapier volgens vergelijkbare principes talloze webdiensten aan elkaar knopen. In deze Zapier tutorial leggen we uit wat zoal de opties zijn.

Je bent vast bekend met IFTTT ofwel If This Then That, en wellicht gebruik je het zelf om handelingen te automatiseren. Het is een handige manier om diensten met elkaar te laten praten, wat niet op een andere manier kan of alleen op een heel complexe manier. Maar IFTTT is vooral gericht op persoonlijk gebruik met een nadruk op Internet of Things en thuisautomatisering.

Dat zie je ook aan de integraties met onder andere Amazon Alexa, Google Home, Philips Hue en Sonos, en de combinatie met de app op je smartphone. Een typisch gebruiksvoorbeeld is het aanzetten van je Hue-verlichting als je bijna thuis bent.

Lees ook:Thuiswerken met IFTTT: 15 slimme recepten

Zapier is meer gericht op zakelijk gebruik en ondersteunt dan ook vooral veel zakelijk georiënteerde apps, zoals Airtable, Google Sheets, Gmail, Slack, Twitter, Trello en Todoist – om er een paar te noemen. De dienst ondersteunt al meer dan 2.000 apps. De term app dekt niet geheel de lading: het zijn veelal webdiensten met bijbehorend account en soms een abonnement. Zapier kan bruggen tussen deze webdiensten slaan, bijvoorbeeld via api’s.

De mogelijkheden groeien snel. Zo is er integratie met bunq waardoor je je bankzaken kunt automatiseren. Zo kun je eenvoudig een herinnering ontvangen als je saldo laag is, transacties in een spreadsheet zoals Google Sheets laten zetten, donaties op je website laten zien of je Hue-lampen op groen zetten bij ontvangst van je salaris. Want inmiddels werkt Zapier ook samen met Hue.

Welk abonnement?

Naast een beperkt gratis account biedt Zapier de abonnementen Starter (19,99 dollar per maand) en Professional (49 dollar per maand). Verder zijn er Team en Company voor grotere teams, maar die laten we verder buiten beschouwing. Wat onder meer verschilt is het aantal zaps dat je kunt maken, het aantal taken dat per maand uitgevoerd wordt en ook de updatetijd.

Bij gratis en Starter duurt het tot 15 minuten voordat acties uitgevoerd worden, bij Professional slechts 2 minuten. Functioneel zijn er ook beperkingen. Zo kan een zap alleen bij de betaalde abonnementen meerdere acties bevatten. Verder mag je bij Starter maar tot drie exclusieve Premium-apps in je workflow gebruiken, bij Professional is dat onbeperkt.

©PXimport

Voorts zijn de features Filters, Formatters en Webhooks voorbehouden aan betaalde abonnementen. Met Filters bepaal je dat zaps alleen worden gestart als aan bepaalde criteria is voldaan. Formatters geeft de mogelijkheid teksten, getallen en datums op allerlei manieren te manipuleren. En met Webooks kun je je eigen of andere toepassingen integreren.

Ten slotte kun je alleen bij Professional de features Paths en Auto Replay gebruiken. Met Paths kun je paden in je workflow aanbrengen die afhankelijk van bepaalde condities weer andere acties uitvoeren. En Auto Replay kan mislukte taken, bijvoorbeeld door een haperende dienst, opnieuw uitvoeren. Na registratie kun je gedurende veertien dagen het Professional-abonnement uitproberen.

Interface verkennen

Als je bent ingelogd bij Zapier kun je via het menu aan de linkerkant alle onderdelen snel bereiken. Zo zie je onder Zaps uiteraard alle workflows ofwel zaps die je hebt gemaakt. Met een schuifje kun je ze snel aan- of uitzetten, en uiteraard bewerken of verwijderen. Heb je veel zaps, dan kun je ze eventueel organiseren in mappen.

Onder My Apps zie je welke verbindingen je met webdiensten hebt gemaakt. Je kunt testen of verbindingen nog geldig zijn en eventueel opnieuw verbinden of juist de verbinding verbreken. Afhankelijk van de gebruikte webdienst zal de verbinding na een bepaalde tijd verlopen en moet je zelf via dit onderdeel de verbinding vernieuwen.

Ook praktisch is het overzicht met alle uitgevoerde taken onder Task History. Hier kun je per zap zien welke taken zijn uitgevoerd, waarbij de precieze details in een logbestand zijn opgenomen. Het maximaal aantal taken per maand is begrensd, afhankelijk van je account. Het overzicht biedt volop filtermogelijkheden, bijvoorbeeld om alleen taken binnen een bepaald datumbereik te zien. Het onderdeel is ook nuttig om te zien welke taken onverhoopt zijn mislukt.

©PXimport

Eerste zap aanmaken

We beginnen met het maken van een gratis account. Je kunt inloggen via Google of Facebook maar ook met een e-mailadres. Zoals aangegeven profiteer je twee weken van de premiumfuncties. We beginnen met een eenvoudige workflow ofwel zap als voorbeeld. Om die te maken, klik je nadat je bent ingelogd op het grote plusteken in het menu.

Vul eerst bovenaan een herkenbare titel in. Vervolgens vul je het blokje voor de trigger in, door de app op te zoeken waarop de trigger gebaseerd moet worden. We nemen WordPress als voorbeeld. Als trigger kiezen we het verschijnen van een nieuwsbericht, via de optie New Post gevolgd door Continue. Hierna moet je inloggen bij de bewuste WordPress-site.

Daarna kun je bij Post Status de gewenste status kiezen, met Gepubliceerd als meest logische optie. Bij Post Type kiezen we berichten, gangbaar voor bijvoorbeeld nieuwsberichten of blogitems. Andere combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk. Je kunt met Test trigger meteen zien of het werkt: je ziet hiermee details van een recent nieuwsbericht en kunt eventueel een ander bericht kiezen om de uitwerking daarvan te zien.

©PXimport

Nu de trigger klaar is, kun je de gewenste acties kiezen. Als voorbeeld zullen we een agenda-item in Google Agenda maken voor elk nieuw verschenen nieuwsbericht op de site, zodat je op termijn een mooi overzicht krijgt van je publicaties. We maken hiervoor in ons Google-account eerst een nieuwe agenda genaamd websitepublicaties.

In Zapier selecteren we Google Calendar en de optie Quick Add Event. Ook hier geef je Zapier eerst weer toegang tot je Google-account, waarmee je Zapier het recht geeft om onder meer je agenda’s weer te geven, te bewerken en te verwijderen. We kunnen nu een van onze agenda’s kiezen waaronder de zojuist gemaakte agenda. Onder Describe Event kunnen we handmatig een omschrijving invullen en daarin ook, via een lijst, automatisch de titel (Post Title) van het nieuwsbericht in laten voegen.

Vervolgens kun je de zap testen en definitief aanzetten. In het vervolg zal voor elk nieuwsbericht op de WordPress-site automatisch een agenda-item worden aangemaakt. Dit is één handeling en wordt door Zapier dan ook als één taak geteld. Via de interface kun je zien hoeveel taken er al zijn uitgevoerd.

Nog een voorbeeld: Discord en Trello

Zapier wordt vaak in combinatie met productiviteitstoepassingen gebruikt, als takenlijstbeheerders of projectmanagementtools. Zapier kan bijvoorbeeld automatisch kaarten in Trello maken op basis van een bepaalde trigger. Je zou bijvoorbeeld een kaart kunnen aanmaken voor berichten in Gmail die je met een ster hebt gemarkeerd omdat ze belangrijk zijn. Dat is helaas met een persoonlijk Gmail-account niet mogelijk, door beperkingen die Google heeft opgelegd.

Een ander aardig voorbeeld is het toevoegen van een kaart voor berichten in een bepaald kanaal in Discord. Dat is een bekende toepassing voor chat in teamverband met de mogelijkheid voor spraak en video. Je kunt met Discord eenvoudig en gratis een server starten met daarin één of meerdere chatkanalen waarin je contact houdt met vrienden of collega’s, een beetje in lijn met Slack. Als voorbeeld maken we een workflow met Discord als trigger en met een actie in Trello.

Auotmatisch Trello-kaarten aanmaken

Stel dat je via Discord contact houdt met medeontwikkelaars van een bepaalde toepassing en voor het melden van fouten een speciaal kanaal #bugs hebt gemaakt. We willen voor elke foutmelding automatisch een nieuwe kaart laten maken in Trello, zodat de ontwikkelafdeling hier actie op kan ondernemen.

We maken een nieuwe zap met Discord als trigger en de optie New Message Posted to Channel om aan te geven dat we nieuwe berichten willen opvolgen. Hierna is het een kwestie van inloggen bij Discord, het kiezen van de gemaakte server en selecteren van het kanaal op die server, in dit geval #bugs. Daarna kun je de actie bij Trello definiëren.

©PXimport

We hebben vooraf in Trello al een bord gemaakt met een lijst voor foutmeldingen. De stappen laten zich raden: geef toegang tot Trello, kies het gewenste bord en de bewuste lijst, en vul de naam en omschrijving voor de kaart in. Bij de naam kiezen we Foutmelding van en laten daarachter de naam (Author Username) invoegen. Als omschrijving laten we de inhoud van het bericht (Content) overnemen.

Je kunt nog meer details voor de kaart vooraf invullen, zoals een kleurenlabel, de gewenste positie van de kaart in de lijst en een vervaldatum. Dat laatste kan heel flexibel, bijvoorbeeld next friday at noon of +1d voor een vervaldatum over één dag. Zorg wel dat de tijdzone in je account bij Zapier goed staat!

Je zou deze zap ook anders kunnen aanpakken door trigger en actie om te draaien, zodat voor elke kaart in Trello automatisch een bericht in het Discord-kanaal wordt gezet, bijvoorbeeld om discussies over de foutmelding op gang te brengen.

Vertraging inbouwen

Bij het definiëren van je acties heb je wellicht al gezien dat je ook enkele hulpjes kunt invoegen, die onder het kopje Helpers worden genoemd. Vooral de optie Delay is interessant. Hiermee zorg je dat een actie met enige vertraging wordt uitgevoerd.

Stel dat je bezoekers die zich aanmelden op een wekelijkse nieuwsbrief na bijvoorbeeld twee weken wilt vragen of de inhoud ze bevalt. We gebruiken hier MailChimp, een populair marketingplatform dat vaak voor het versturen van nieuwsbrieven wordt ingezet. Een gratis account is toereikend als je nog niet zo’n grote groep abonnees hebt.

Om de workflow op te zetten, maak je eerst weer een zap met MailChimp als trigger en de optie New Subscriber. Log dan weer in bij MailChimp, kies de gewenste contactenlijst ofwel Audience bij MailChimp en klik op Continue. Onder het blokje met de trigger en boven het blokje met de actie klik je nu op het plusteken en kies je Delay. Je zorgt dan voor een vertraging voorafgaand aan de actie.

Er zijn meerdere opties. We kiezen Delay For om een vaste wachttijd in te bouwen. Dat gaat via twee velden: in het eerste voer je een waarde in (in ons voorbeeld 2), in het tweede de eenheid (we kiezen Weeks).

©PXimport

Bericht sturen

Voor het daadwerkelijk versturen van het bericht, na de gekozen vertraging, biedt Zapier uiteraard weer meerdere opties. Denk aan Gmail, of smtp by Zapier om direct via een smtp-server waar je de rechten voor hebt te versturen. Hier kiezen we Microsoft Outlook dat wordt gebruikt op basis van een Office 365-abonnement, met de optie Send Email. Hiermee kunnen we een persoonlijk e-mailbericht vanaf ons account sturen.

Onder To Email voeg je het e-mailadres van de nieuwsbriefabonnee in. In het bericht onder Body kun je het wat persoonlijker maken door ergens bijvoorbeeld de voornaam in te laten vullen, zoals de abonnee die bij zijn registratie heeft ingevuld. Je zou ook nog een bijlage kunnen meesturen, bijvoorbeeld een gratis e-book als bedankje. Heb je in ieder geval de verplichte velden ingevuld, dan kies je Continue om de actie af te ronden.

Workflows en filters

Bij de betaalde abonnementen hoef je je niet tot één actie te beperken. Via het plusteken voeg je eenvoudig extra acties toe. Wil je bijvoorbeeld dat voor elke nieuwe abonnee ook nog automatisch een regel wordt toegevoegd aan een online spreadsheet? Dan kun je de zap die we zojuist hebben gemaakt gewoon hiermee uitbreiden.

Logischerwijs voeg je dan al vóór de vertraging deze actie toe, zodat bijvoorbeeld een regel in een spreadsheet bij Airtable wordt gemaakt, een moderne en veelzijdige online combinatie van spreadsheet en database. Een gratis account laat tot 1.200 records toe in een database.

Dezelfde regel zou je ná de vertraging ook weer door Zapier kunnen laten updaten, zodat je bijvoorbeeld ziet of er al om een reactie is gevraagd.

©PXimport

Via filters zorg je dat een zap alleen wordt uitgevoerd als deze aan één of meerdere condities voldoet. Voor een voorbeeld gaan we terug naar de zap met Discord, die zorgt dat voor elk bericht in het kanaal #bugs een kaart in Trello wordt gemaakt. Als voorbeeld zullen we instellen dat alleen voor berichten van een bepaalde gebruiker een kaart moet worden gemaakt.

Hiervoor open je de zap en voeg je na de trigger een filter toe. In het eerste veld kies je waarop je wilt testen, zoals de gebruikersnaam. In het tweede veld kies je de voorwaarde. In dit voorbeeld kiezen we een exacte match, met de vereiste waarde (bijvoorbeeld gertjan) in het derde veld. Je hebt veel flexibiliteit in je filters om op bepaalde teksten, waardes of datums te testen en kunt daarnaast je filter met extra regels uitbreiden via een en/of-constructie.

©PXimport

Werken met paden

Je kunt bij Zapier tot slot je workflow splitsen, door de functie genaamd Paths op te nemen, beschikbaar vanaf het Professional-abonnement. Je zorgt hiermee dat er meerdere paden zijn, die elk afhankelijk van bepaalde condities worden uitgevoerd, met voor elk pad een eigen set met acties.

Ook nu begin je weer met het definiëren van een trigger. Eventueel kun je, voordat je gaat splitsen, taken toevoegen die altijd uitgevoerd moet worden. Het splitsen doe je vervolgens door via het plusteken Paths toe te voegen. Als voorbeeld nemen we weer Discord en Trello.

We willen dat berichten van belangrijke gebruikers, bijvoorbeeld de hoofdontwikkelaars, een rood label krijgen en alle andere berichten een blauw label. Je kunt een pad alleen achteraan toevoegen, niet zomaar ergens tussen. We beginnen daarom voor het gemak met een schone lei: een nieuwe zap met Discord als trigger met dezelfde server en hetzelfde kanaal. Hierna voegen we Paths toe via het plusteken. Hierna worden twee paden gemaakt genaamd A en B.

©PXimport

De paden A en B geven we een meer herkenbare naam, we kiezen Belangrijke gebruikers en Andere gebruikers. Eventueel kun je nog een derde pad toevoegen, wat meteen de limiet is. Voor elk pad geef je de condities aan. In ons voorbeeld testen we op een exacte match op gebruikersnaam.

Je kunt meerdere gebruikersnamen via regels met of-constructie toevoegen, zodat voor alle hoofdontwikkelaars dit pad wordt gekozen. Voor het tweede pad is de conditie dat de gebruikersnaam juist niet een exacte match is met die belangrijke gebruiker en ook niet met de andere hoofdontwikkelaars. Hier gebruik je dus een en-constructies voor de extra regels.

Met de twee paden heb je nu eigenlijk een if/else-logica, al is het wat omslachtig. Overigens, als meerdere paden aan de daarin gestelde condities voldoen, dan worden ze ook allemaal uitgevoerd. Voor elk pad kun je nu uiteraard zoals (inmiddels) vertrouwd de acties gaan toevoegen. In dit geval is dat het toevoegen van een Trello-kaart, met net wat andere opties: bij het pad voor belangrijke gebruikers kiezen we een rood label, bij het andere pad een blauw label.

We kunnen meer voorbeelden geven, maar doen Zapier daarmee een beetje te kort. Er bestaan namelijk dusdanig veel integraties met apps en ook weer een hele reeks mogelijke acties per app, dat je er eigenlijk alle kanten mee op kunt. Je kunt je fantasie de vrije loop laten. Als zul je ook af en toe iets tegenkomen wat niet zomaar mogelijk is. Dan zul je wat creatiever moeten zijn.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's