ID.nl logo
Thuisnetwerk: deel al je bestanden
© Reshift Digital
Huis

Thuisnetwerk: deel al je bestanden

Zijn er binnen je huishouden meer laptops of andere apparaten verbonden aan het internet, dan is het handig om een thuisnetwerk aan te maken. Je kunt dan bijvoorbeeld gemakkelijk grote bestanden delen met de apparaten in dat netwerk. In dit artikel leggen we uit hoe je een thuisnetwerk opzet.

Tip 01: Werkgroep

Een ‘thuisgroep’ is een handige manier om binnen Windows-bestanden of een printer via het thuisnetwerkte delen. Echter, biedt Microsoft deze functie (vanaf build 17063) niet langer aan, daarom pakken we het hier anders aan. Overigens vind je in het tekstkader ‘Thuisgroep’ wel nog de nodige instructies, mocht je daar alsnog mee aan de slag willen.

Voordat je gegevens gaat delen, controleer je eerst een aantal instellingen in Windows. Zo zorg je ervoor dat alle betrokken pc’s in dezelfde werkgroep zitten. Dat check je als volgt: klik op Start, tik Configuratiescherm in en start de tool. Kies Systeem en beveiliging / Systeem: je leest de naam af bij Werkgroep. Om die aan te passen klik je op Instellingen wijzigen / Wijzigen en tik je bij Werkgroep de gewenste naam in. Bevestig met OK (2x) en herstart je pc.

©PXimport

Zorg ervoor dat alle betrokken pc’s in dezelfde werkgroep van Windows zitten

-

Thuisgroep

Een ‘thuisgroep’ was altijd de makkelijkste manier om binnen Windows bestanden of een printer via het thuisnetwerk te delen. Inmiddels is deze functie door Microsoft uit Windows gehaald. Het is daardoor niet meer mogelijk om bestanden en printers te delen via Thuisgroep. Je kunt deze dingen echter nog steeds doen met behulp van functies die zijn ingebouwd in Windows 10. Hier lees je bijvoorbeeld hoe je een printer kunt delen en hier hoe je bestanden deelt in Verkenner.

©PXimport

Tip 02: Netwerk

Vervolgens open je via het startmenu van Windows Instellingen en kies je Netwerk en Internet. Werk je via een bekabelde verbinding, klik dan op Ethernet en daarna op de naam van je netwerk, waarna je op de optie Privé klikt. Bij een draadloze connectie klik je op Wi-Fi (in plaats van Ethernet) en selecteer je Bekende netwerken beheren. Klik op de netwerknaam en kies Eigenschappen, waarna je ook hier Privé kiest. De laatste controle: ga opnieuw naar Instellingen en kies Netwerk en Internet / Status / Deelopties. Zorg dat in de rubriek Particulier netwerk de optie Netwerkdetectie inschakelen actief is, evenals Bestands- en printerdeling inschakelen. Vervolgens open je de rubriek Alle netwerken, waar je helemaal onderaan de optie Met wachtwoord beveiligd delenuitschakelen kiest. Bevestig je keuzes met Wijzigingen opslaan.

Tip 03: Data delen

We zijn nu klaar om onze eerste bestanden te delen. Open Verkenner en navigeer naar een map die je via je netwerk wilt delen. Klik die met de rechtermuisknop aan en kies Eigenschappen. Open het tabblad Delen en klik de knop Delen aan. Voor meer deelopties is er nog de knop Geavanceerd delen, maar dat valt buiten het bestek van dit artikel. In het uitklapmenu kies je Iedereen en bevestig je met Toevoegen. In de kolom Machtigingsniveau kun je Lezen desgewenst nog aanpassen in Lezen/schrijven als je wilt dat anderen binnen het netwerk de bestanden ook kunnen aanpassen. En je kunt hier de machtiging eventueel ook weer Verwijderen. Druk op de knop Delen, waarna je meteen het netwerkpad naar de gedeelde map in beeld ziet (\\<computernaam>\<mapnaam>). Als het goed is, komt die zogeheten ‘share’ nu ook beschikbaar via het navigatievenster van de Verkenner, waar je de rubriek Netwerk opent en zo navigeert naar de betreffende pc en map.

©PXimport

Tip 04: Printer delen

Het is ook vrij eenvoudig om via Windows een lokale (usb-)printer via je netwerk te delen. Ga naar het Configuratiescherm en klik op Apparaten en printers weergeven. Rechtsklik op de printer die je wilt delen en kies Eigenschappen van printer, waarna je het tabblad Delen opent. Mocht je dit tabblad niet te zien krijgen, klik dan eerst op Afdruktaken weergeven, open het menu Printer en kies dan Delen. Je komt op hetzelfde dialoogvenster uit. Klik hier op Opties voor delen wijzigen en plaats een vinkje bij Deze printer delen. Voer een herkenbare naam in voor de printer en bevestig met OK.

Je kunt een andere computer nu op verschillende manieren met de gedeelde printer verbinden. Dat kan bijvoorbeeld vanuit Verkenner, waar je bij Netwerk de pc met de gedeelde printer opent, de printer met de rechtermuisknop aanklikt en Verbinding maken selecteert. Of je opent Apparaten en printers weergeven en je kiest Een printer toevoegen / De printer die ik wil staat niet in de lijst. Vervolgens selecteer je Een gedeelde printer op naam selecteren en ga je via Bladeren naar de gedeelde printer. Klik op Volgende en voer de verdere instructies uit.

©PXimport

Je kunt een andere computer nu op verschillende manieren met de gedeelde printer verbinden

-

Tip 05: Media delen

Het is ook perfect mogelijk allerlei media, zoals muziek, afbeeldingen en video’s over het netwerk te streamen, bijvoorbeeld naar een andere pc of naar een of ander afspeelapparaat met netwerkaansluiting. In Windows gaat dat het makkelijkst als volgt. Start Windows Media Player op en klik bovenaan op Streamen / Mediastreaming inschakelen (2x). Geef de mediaserver een naam. Als het goed is zie je meteen ook de ingeschakelde netwerkapparaten verschijnen, zodat je per apparaat de toestemming kunt geven om media vanaf de mediaserver op je pc te streamen, door een vinkje te plaatsen bij Toegestaan. Bevestig met OK en voeg alle gewenste media toe.

©PXimport

Tip 06: Bureaublad delen

Misschien heb je wel een pc in je netwerk hangen waar een server op draait? En staat die niet meteen in de buurt van de computer waar je doorgaans op werkt? Dan kan het handig zijn als je op die pc de functie Extern bureaublad activeert, zodat je hem via je netwerk kunt overnemen. Dat gaat als volgt. Open de Instellingen van Windows, kies Systeem / Extern bureaublad en zet Extern bureaublad inschakelen op Aan. Wil je de externe toegang beperken tot specifieke gebruikersaccounts, klik dan op Gebruikers selecteren die externe toegang kunnen krijgen tot deze pc, op Toevoegen en voeg de gewenste gebruikers toe. Rond af met OK en met Bevestigen. Om met deze pc te kunnen verbinden, moet je de exacte computernaam kennen: die vind je via Instellingen / Systeem / Info, bij Apparaatnaam.

Nu over naar het apparaat van waaruit je de pc wilt overnemen. Gaat het om een Windows 10-pc, klik dan op Start, tik Verbinding met extern bureaublad in en start deze tool op. Vul de juiste computernaam in en bevestig met Verbinden. Wellicht moet je nu eerst nog een geautoriseerd gebruikers-id opgeven. Zo’n verbinding opzetten kan overigens ook vanaf een mobiel apparaat: zowel voor iOS als Android is hiervoor de gratis app Microsoft Remote Desktop beschikbaar.

Tip 07: Bestanden delen

Wissel je frequent bestanden uit tussen twee pc’s in je netwerk, dan kun je hiervoor de ingebouwde deelfunctie van Windows gebruiken. Het kost alleen best wat werk om dat goed in te stellen, zoals je in de voorgaande tips zag. Voor sporadisch gebruik kan het ook prima met een gratis tool als Dukto, een programma dat zich ook op macOS en Linux laat installeren. De werking is heel eenvoudig. Installeer de tool op de pc’s waartussen je bestanden wilt uitwisselen – een kwestie van enkele muisklikken – en start de applicatie op. Bevestig eventueel nog aan de firewall dat u de tool vertrouwt.

Als het goed is verschijnt bovenaan de naam van je eigen pc. Daaronder vind je de namen van de andere netwerk-pc’s waarop je Dukto hebt geïnstalleerd en opgestart. Om nu iets te delen, klik je een computernaam aan en sleep je de gewenste bestanden of mappen naar het Dukto-venster. Of je selecteert de opties Send some files of Send a folder. Standaard komen de bestanden terecht op het bureaublad van de ontvanger. Vind je dat onhandig, ga dan via Settings naar Change folder. Overigens zijn ook de opties Send some text (een zelf in te tikken boodschap) of Send text from clipboard (inhoud van het klembord) beschikbaar.

Met Dukto kun je moeiteloos bestanden delen tussen Windows, macOS en Linux

-

Tip 08: Foto’s delen

Om foto’s (en andere bestanden) snel van je mobiele apparaat naar je pc te krijgen, kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de dienst www.send-anywhere.com, ook beschikbaar in de vorm van een gratis app voor Android en iOS. Je uploadt de bestanden (tot 4 GB) en je klikt op Send. Meteen erna verschijnt een zescijferige code. Ga op je computer binnen tien minuten naar de website van Send Anywhere en voer de code in om de bestanden meteen naar je pc te halen. Bestanden zo van je pc naar je mobiele apparaat overzetten is ook mogelijk.

Een andere goede dienst is WeTransfer, die overigens ook een app heeft voor je smartphone of tablet. Met deze dienst kun je gratis 2 GB aan data versturen. Heb je meer nodig, dan kun je een Pro-abonnement afsluiten van 12 euro per maand. Je kunt dan maar liefst tot 20 GB versturen.

Is het je alleen om fotobestanden te doen, dan is Scan Transfer een handige oplossing. Je installeert de tool op je Windows-pc of je haalt de portable versie op en start het programma. Er wordt nu een lokale webserver opgestart, mogelijk dien je de applicatie de eerste keer even te herstarten. Er verschijnt nu een venster met een of meer ip-adressen: duid hier het interne ip-adres van je pc aan en geef tevens aan of je de foto’s in oorspronkelijke kwaliteit dan wel gecomprimeerd (in jpg) wilt overzetten. Via het knopje met de puntjes bepaal je waar de foto’s worden opgeslagen. Vervolgens scan je de getoonde qr-code in met een geschikte app op je mobiele apparaat. Dit toestel moet zich wel in hetzelfde netwerk als je pc bevinden. Je krijgt nu de pagina van de ScanTransfer-webserver te zien en via Selecteer kies je nu de foto’s die je wilt overzetten. Je hoeft dus geen extra app te installeren op je mobiele apparaat.

Voor het delen van andere bestanden, kan het lonen om te kiezen voor een online opslagdienst. Hiermee bewaar je je waardevolle bestanden op een online server. Een pluspunt is dat wijzigingen op alle aangemelde apparaten worden gesynchroniseerd. Omdat de meeste diensten naast je pc ook andere apparaten ondersteunen, heb je altijd en overal de bijgewerkte versies van bestanden bij de hand. Bekende namen op het gebied van online opslag zijn Google Drive, Microsoft OneDrive en Dropbox.

©PXimport

Tip 09: Chatberichten

Vind je het wel leuk om af en toe een gesprekje op te zetten met je huisgenoten terwijl je met z’n allen aan het computeren bent? Je kunt dan een publieke messenger- of chatservice inzetten, maar wie zich daar privacygewijs niet zo lekker bij voelt is beter af met BeeBEEPbeschikbaar voor Windows, macOS, Linux en in een portable editie).

Start BeeBEEP als administrator op. Standaard verschijnt je Windows-account als gebruiker, je kunt die naam eventueel aanpassen. Mocht er een firewallpop-up opduiken, geef BeeBEEP dan toegang tot je thuisnetwerk. Als het goed is verschijnen de namen van de andere aangemelde gebruikers meteen in het overzichtsvenster, is dit niet zo, klik van op Search Users. Om te starten met chatten, klik je op de naam van de gebruiker. Je kunt ook emoticons gebruiken, en via de knop Toon bestandsoverdrachtspaneel kun je zelfs bestanden versturen. Standaard worden de berichten veilig versleuteld. Je kunt eventueel een wachtwoord instellen zodat alleen gebruikers die met hetzelfde wachtwoord bij BeeBEEP zijn aangemeld, met jou kunnen communiceren. Is iemand afwezig, dan ontvangt die je bericht zodra die zich opnieuw bij BeeBEEP aanmeldt.

Wil je toch een bekende chatdienst gebruiken? WhatsApp, Telegram en Signal zijn op dit moment drie grote spelers die privacy (naar buiten toe althans) hoog in het vaandel hebben. De apps verschillen van elkaar, maar hebben ook zeker overeenkomsten. Ze zijn allemaal te downloaden via Google Play en de App Store.

©PXimport

Tip 10: Audio streamen

Via de ingebouwde Windows Media Player kun je weliswaar allerlei mediabestanden streamen, maar eigenlijk kan het nog eenvoudiger, althans voor audio. Surf hiernaartoeen download, installeer en start de applicatie. Als je nu een audiofragment starten (dat mag ook een YouTube-clip zijn), dan vind je Stream What You Hear als het goed is automatisch terug op elke upnp/dlna-player die met je lokale netwerk is verbonden (zoals Windows Media Player op die andere pc). Na een korte buffering kun je op deze manier de audio beluisteren. Standaard stuurt de tool de audiostream als mp3 door (48000 Hz, 192 kbps), maar ook het wav-formaat is mogelijk. Je stelt dit in door te rechtsklikken op het programma-icoontje in het systeemvak van Windows en Settings te kiezen. Veel luistergenot!

©PXimport

▼ Volgende artikel
Slim wachtwoordbeheer: zo houd je je accounts écht veilig
© Queenmoonlite Studio - stock.adobe.com
Huis

Slim wachtwoordbeheer: zo houd je je accounts écht veilig

Hoewel wachtwoordloze technieken als toegangssleutels snel terrein winnen, doe je er voorlopig goed aan slim om te gaan met je huidige wachtwoorden. De tips en (gratis) tools in dit artikel helpen je bij het opzetten van degelijk wachtwoordbeheer.

Dit gaan we doen

Sterke wachtwoorden en tweestapsverificatie blijven voorlopig onmisbaar, ook nu toegangssleutels opkomen. In dit artikel lees je hoe je veilig en praktisch met wachtwoorden omgaat. Je ontdekt welke gratis tools je helpen – zoals Bitwarden voor cloudbeheer of KeePassXC voor lokale opslag – en hoe je 2FA en authenticatie-apps toevoegt voor extra bescherming. Verder komt aan bod hoe je datalekken opspoort, phishing voorkomt, herstelcodes bewaart en aparte browserprofielen instelt voor gevoelige accounts. Tot slot lees je hoe toegangssleutels werken, de toekomst van wachtwoordloos inloggen.

Lees ook: Bescherm je data: voorkom digitale beveiligingslekken

Cloudbeheer

Telkens hetzelfde wachtwoord gebruiken voor meerdere apps en diensten is sterk af te raden, maar verschillende complexe wachtwoorden onthouden lukt haast niet zonder een wachtwoordbeheerder. Een degelijke, gratis optie is het opensource Bitwarden. Kies eerst een hoofdwachtwoord en installeer daarna de desktop-app, browserextensies (voor automatisch invullen) en/of de mobiele app. Je wachtwoordkluis wordt end-to-end versleuteld in de cloud bewaard en wordt via je account gesynchroniseerd. Kies bij voorkeur bitwarden.eu als serverlocatie. Je kunt ook creditcards en andere gevoelige gegevens in je kluis bewaren.

De webversie van Bitwarden is nog handiger als je ook de browserextensie installeert.

Lokaal beheer

Bitwarden is een uitstekende wachtwoordmanager, maar functies als TOTP-authenticatie (Time-based One-Time Password) zijn alleen beschikbaar in de betaalde versie. Misschien stoort het je ook dat je wachtwoordkluis in de cloud wordt opgeslagen. Een gratis, opensource-alternatief is KeePassXC. Deze bewaart alles lokaal in een versleuteld bestand, van wachtwoorden en creditcards tot notities. De app werkt volledig offline, ondersteunt ook TOTP-authenticatie en vult inloggegevens automatisch in via een browserextensie. Wil je toch synchronisatie, dan kun je de database delen via een cloudopslagdienst als Google Drive of Dropbox, of met Syncthing.

KeePassXC is een volwaardige wachtwoordmanager, weliswaar offline.

Algoritme

Bij wachtwoordbeheerders als Bitwarden en KeePassXC worden je wachtwoorden opgeslagen. LessPass pakt het anders aan. Deze bewaart niets, maar genereert je wachtwoorden telkens opnieuw via een algoritme op basis van je hoofdwachtwoord, gebruikersnaam en sitenaam. Uit veiligheidsoverwegingen gebruik je hiervoor liefst de browserextensie of mobiele app, zodat alles lokaal gebeurt. Omdat nergens iets wordt opgeslagen, is dit systeem veilig, maar je moet bij elke herberekening wel exact dezelfde gegevens ingeven. Automatisch invullen of ondersteuning voor notities ontbreekt helaas.

LessPass: veiliger, maar het luistert nauw en is omslachtiger.

Browsers

Gebruik je bijna uitsluitend je browser voor allerlei aanmeldingen, dan kun je ook de ingebouwde wachtwoordbeheerfunctie gebruiken. Deze zit in de meeste Chromium-browsers en in Firefox. In Chrome ga je naar Instellingen / Jij en Google / Synchronisatie en Google-services. Schakel de functie in en zorg dat bij Beheren wat je synchroniseert ook Wachtwoorden en toegangssleutels is aangevinkt. Wil je liever niet synchroniseren, dan kun je wachtwoorden ook handmatig exporteren en importeren via Instellingen / Automatisch invullen en wachtwoorden / Google Wachtwoordmanager. Kies daar Instellingen en Wachtwoorden exporteren. Je kunt het opnieuw inladen via Wachtwoorden importeren. Verwijder eventueel het csv-bestand na gebruik. Firefox biedt vergelijkbare opties.

In onder meer Chrome kun je wachtwoorden (en meer) via je account laten synchroniseren.

2FA

Zelfs met een degelijke wachtwoordbeheerder blijven wachtwoorden een zwakke schakel: ze zijn te eenvoudig, je vergeet of verliest ze, je geeft ze in op phishing-sites of malware onderschept ze. Daarom is het aangeraden om 2FA, oftewel tweestapsverificatie, te activeren. Daarbij is naast je wachtwoord een extra factor nodig, zoals een pincode, TOTP, sms, pushmelding, biometrie of een beveiligingssleutel. Een handig overzicht van sites en diensten die 2FA ondersteunen, met info over de gebruikte methoden en links naar de instelinstructies, vind je op https://2fawebsites.github.io en op de thematische https://2fa.directory.

Een uitgebreide lijst met diensten die 2FA ondersteunen.

Authenticator

Er bestaan meerdere verificatiemethoden voor 2FA, maar vrijwel alle diensten ondersteunen verificatie zowel via sms als via TOTP. Bij TOTP is geen internet of gsm-netwerk nodig, wat het minder kwetsbaar maakt voor onderschepping of sim-swapping. Om zulke codes te genereren heb je een TOTP-authenticator-app nodig. Goede gratis opties zijn Google Authenticator, Microsoft Authenticator (ondersteunt geen wachtwoordbeheer en autofill meer), Aegis Authenticator en Authy. Alle vier ondersteunen TOTP en bieden een back-upfunctie. Wil je je codes exporteren, dan lukt dit het best met Google of Aegis. Deze laatste is ook opensource, maar is enkel beschikbaar voor Android. Authy is veelzijdigst, want bruikbaar op Android, iOS, macOS en Windows.

Export van TOTP-codes in Google Authenticator (voor gebruik op een ander apparaat).

Herstelcodes

De meeste diensten met 2FA laten je ook herstelcodes gebruiken. Deze bieden een uitweg als je tijdelijk geen toegang hebt tot andere aanmeldopties, bijvoorbeeld bij verlies van je smartphone. Bewaar deze herstelcodes tevens digitaal, zoals in het notitiegedeelte van je favoriete wachtwoordmanager, in een versleutelde VeraCrypt-container of in een versleuteld cloudbestand. Bij Google vind je tot 10 herstelcodes via https://myaccount.google.com/security, bij Back-upcodes. Bij Microsoft is dit beperkt tot één code: ga naar https://account.microsoft.com/security, klik op Beheren hoe ik me aanmeld en kies Een nieuwe code genereren.

Bij Microsoft kun je slechts één herstelcode tegelijk activeren.

Gehackt?

Het is verstandig om regelmatig te controleren of een van je login-id's al in een online datalek voorkomt. Dit kan via Have I Been Pwned. Hier vul je e-mailadres in en je ziet meteen hoeveel en welke datalekken er zijn. Klik bovenaan op Notify Me voor een gratis melding zodra je adres in een nieuw lek opduikt. Klik op Passwords om te controleren of een wachtwoord reeds voorkomt in een datalek.

In Chrome kun je via chrome://password-manager/checkup?start=true eveneens een wachtwoordcheck uitvoeren. Je ziet ook hoeveel wachtwoorden zwak zijn of worden hergebruikt.

Een weinig opbeurend rapport: zestien datalekken gevonden.

Anti-phishing

Wachtwoorden bieden weinig bescherming tegen phishing-sites, dus zorg ervoor dat je hiertegen zo goed mogelijk beveiligd bent. In je browser, zoals Chrome, ga je naar Instellingen, kies Privacy en beveiliging / Beveiliging en activeer bij voorkeur Geoptimaliseerde beveiliging bij Safe Browsing, of anders Standaardbeveiliging. Daarnaast kun je via DNS phishing-sites al blokkeren voor ze laden. Een optie is het gebruik van de nieuwe Europese publieke DNS4EU-resolvers. Kies hier voor Protective resolution (86.54.11.1 en 86.54.11.201), eventueel aangevuld met kinderbescherming en/of advertentieblokkering. Op de site vind je stap-voor-stap-instructies.

De EU biedt nu ook eigen publieke DNS-filters aan.

E-mailadres

Veel diensten laten je een e-mailadres opgeven ingeval je je wachtwoord vergeet of je account wordt geblokkeerd. Je ontvangt dan een mail om je identiteit te bevestigen en een herstellink te krijgen. Gebruik hiervoor liefst niet je hoofdadres, want als iemand dat via een datalek bemachtigt, kan die herstelmails onderscheppen en je accounts via wachtwoordherstel overnemen. Je kiest dus beter een apart e-mailadres dat je nergens anders voor gebruikt. Bij Google kun je dit instellen op https://myaccount.google.com/security, bij Herstelmailadres.

Je gebruikt bij voorkeur een afzonderlijk adres voor het wachtwoordherstel.

Lees ook: Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Browserprofiel

Voor gevoelige accounts zoals online bankieren of je wachtwoordkluis kun je overwegen een apart browserprofiel te gebruiken. Malafide scripts of extensies uit je standaardprofiel worden zo niet geactiveerd. Zo beperk je ook tracering en fingerprinting, en voorkom je dat je per ongeluk ingelogd blijft, aangezien je in dat profiel geen andere sites bezoekt.

In Chrome maak je een nieuw profiel aan via het profielicoon rechtsboven. Kies Chrome-profiel toevoegen. Je kunt inloggen met een Google-account of klikken op Doorgaan zonder account. Kies een zoekmachine, vul een profielnaam in, selecteer een opvallend thema en klik op Klaar.

Overweeg een afzonderlijk browserprofiel voor privacygevoelige online diensten.

Aanmeldpogingen

Bij sommige diensten, zoals Google en Microsoft, ontvang je automatisch een e-mail of pushmelding zodra een nieuw apparaat of een nieuwe browser inlogt. Zo kun je snel ingrijpen, bijvoorbeeld door je wachtwoord aan te passen of verdachte sessies uit te loggen. Bij Google ga je naar https://myaccount.google.com/security. Scrol naar Je apparaten en klik op Apparaten beheren. Selecteer een sessie en kies Uitloggen. Bij Microsoft ga je naar https://account.microsoft.com/security en klik je op Mijn aanmeldactiviteiten weergeven.

Ook bij Google kun je de recentste sessies (en gekoppelde diensten) bekijken.

Beveiligingssleutel

Je kunt een fysieke beveiligingssleutel (zoals de meeste YubiKeys) ook gebruiken om je wachtwoordkluis te openen in combinatie met je hoofdwachtwoord.

Installeer eerst Yubikey Manager en start dit programma. Ga naar Applications/OTP en klik op Configure bij een vrij slot. Kies Challenge-response en klik op Generate voor een geheime sleutel. Vink Require touch aan voor extra veiligheid. Bevestig met Finish.

Open vervolgens je database in KeePassXC en ga naar Database / Databasebeveiliging. Kies Aanvullende bescherming toevoegen / Challenge-Response toevoegen. Selecteer het juiste slot van je ingeplugde beveiligingssleutel en bevestig met OK.

Voortaan is deze wachtwoordkluis alleen toegankelijk met wachtwoord en token.

Yubikey kopen?

Dan kan gewoon

Browserwachtwoorden

Gebruik je meerdere browsers en zoek je het wachtwoord van een specifieke site, wil je alle wachtwoorden exporteren voor import in een andere browser, of is je systeem gecrasht en wil je de wachtwoorden uit je browserprofielen halen? Dan kan het gratis WebBrowserPassView handig van pas komen (let op: je virusscanner kan een foutpositief geven). Pak het zip-bestand uit met het wachtwoord wbpv28821@ en start de portable app. Je krijgt een overzicht van alle gevonden sites en log-ins. Via Bestand / Geselecteerde items opslaan kun je exporteren naar diverse csv-formaten, zoals voor Chrome, KeePass en Firefox.

Je browserlogins op een presenteerblaadje.

Toegangssleutels

Een mooie afsluiter lijkt ons een tip rond passkeys, oftewel toegangssleutels. Immers, steeds meer diensten (en wachtwoordmanagers) ondersteunen deze aanmeldmethode waarbij je geen wachtwoord meer hoeft in te voeren. Een passkey is een cryptografisch sleutelpaar: de publieke sleutel wordt bewaard bij de onlinedienst, terwijl de (afgeleide) private sleutel veilig op je toestel blijft, zoals je pc, smartphone of een fysieke beveiligingssleutel zoals een Yubikey.

Zo maak je een toegangssleutel aan bij Google. Ga naar https://g.co/passkeys en meld je aan. Klik twee keer op Toegangssleutel maken. Je toestel stelt nu een methode voor, zoals gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode. Bevestig de koppeling. Vanaf nu kun je je bij Google aanmelden vanaf dit toestel, zonder wachtwoord.

Je kunt meerdere toegangssleutels maken voor diverse apparaten.

View post on TikTok
▼ Volgende artikel
Fairphone vernieuwt Fairbuds XL met focus op beter geluid en comfort
© Fairphone
Huis

Fairphone vernieuwt Fairbuds XL met focus op beter geluid en comfort

Fairphone lanceert de vernieuwde Fairbuds XL. Deze modulaire koptelefoon belooft nu ook het geluid en comfort te bieden dat je voor 249 euro mag verwachten. Met nieuwe drivers en zachtere oorkussens pakt de fabrikant de eerdere kritiekpunten aan. Handig: je kunt je oude model zelf eenvoudig upgraden.

De Nederlandse fabrikant Fairphone heeft deze week de vernieuwde versie van de Fairbuds XL gepresenteerd. Deze modulaire koptelefoon is een doorontwikkeling van het model dat in 2023 werd gelanceerd. Waar de eerste generatie vooral een statement maakte op het gebied van repareerbaarheid, belooft deze nieuwe versie ook op audiogebied en draagcomfort een inhaalslag te maken. De koptelefoon is daardoor ontworpen om jarenlang mee te gaan en is per direct verkrijgbaar.

©Fairphone

Verbeterde audiokwaliteit en materialen

De belangrijkste upgrade ten opzichte van de voorganger zit in de geluidsweergave en het fysieke ontwerp. De nieuwe Fairbuds XL beschikt over 40 mm dynamische drivers en ondersteuning voor aptX HD, wat moet zorgen voor een gedetailleerder geluidsbeeld en high-res audio via bluetooth. Fairphone heeft daarnaast gekeken naar de feedback over het draagcomfort. De nieuwe modellen zijn uitgerust met zachtere oorkussens van 'birdseye-mesh' en een ademende hoofdband, waardoor de koptelefoon ook tijdens langere luistersessies prettig moet blijven zitten. Het design is beschikbaar in de kleuren Forest Green en Horizon Black.

Modulair ontwerp voor lange levensduur

Wat de Fairbuds XL onderscheidt in de markt van consumentenelektronica is de verregaande modulariteit. De koptelefoon is opgebouwd uit negen losse modules die door de gebruiker zelf te vervangen zijn. Dit betekent dat bij een defect of slijtage niet het hele apparaat weggedaan hoeft te worden, maar dat onderdelen zoals de batterij, de oorkussens of de hoofdband eenvoudig vervangen kunnen worden. Technisch biedt het apparaat verder dual-point connectiviteit, een IP54-certificering voor spatwaterdichtheid en een accuduur tot 30 uur.

Zoals gebruikelijk bij het Amsterdamse bedrijf ligt de nadruk sterk op duurzaamheid en eerlijke materialen. De koptelefoon bestaat voor ongeveer 50 procent uit gerecyclede grondstoffen, waaronder gerecycled aluminium en zeldzame aardmaterialen in de magneten. Ook wordt er bij de assemblage gebruikgemaakt van fabrieken die draaien op zonne-energie en investeert het bedrijf in leefbare lonen voor fabrieksarbeiders.

©Fairphone

Compatibel met het vorige model

Een opvallende keuze van Fairphone is de compatibiliteit met de eerste generatie Fairbuds XL. De fabrikant benadrukt dat technologie moet meegroeien met de gebruiker. Bezitters van het 2023-model hoeven daarom geen volledig nieuwe koptelefoon aan te schaffen om te profiteren van de geluidsverbeteringen. De nieuwe drivers zijn namelijk ook als los onderdeel verkrijgbaar en kunnen eenvoudig in het oude model worden geïnstalleerd. Hiermee voegt Fairphone daadwerkelijk de daad bij het woord wat betreft het verlengen van de levensduur van elektronica.

©Fairphone

Prijs en beschikbaarheid

De vernieuwde Fairbuds XL is per direct verkrijgbaar in Nederland. De adviesprijs voor de koptelefoon bedraagt 249 euro. Hij is te koop via de webwinkel van Fairphone en bij geselecteerde retailers.