ID.nl logo
Bouw de perfecte thuiswerkplek
© Reshift Digital
Huis

Bouw de perfecte thuiswerkplek

Als je weleens thuis werkt, is het belangrijk om een goede werkplek te hebben. Het gaat hierbij niet alleen om een goede bureaustoel en dat je monitor op de juiste hoogte staat. Je moet ook zorgen dat je vaak even een pauze houdt en af en toe een andere positie aanneemt. Wij leggen je uit hoe je de perfecte thuiswerkplek bouwt.

Thuiswerken wordt steeds populairder, maar je kunt natuurlijk niet met je werklaptop een hele dag op je bank werken. Voordat je nu een plek in je huis als werkplek gaat inrichten, verdiep je eerst eens in de meest geschikte locatie in je huis en welke meubels je hiervoor nodig hebt. Als je dagenlang op een bepaalde plek in je huis gaat werken, moet dit een fijne omgeving zijn waar je ongestoord kunt werken. Laten we beginnen bij het begin: de locatie van je werkplek.

©PXimport

01 Licht en temperatuur

Thuiswerken, het klinkt heerlijk. Aan de keukentafel, koffie erbij, poes op schoot en ‘s avonds nog even wat mails wegwerken met een glas rode wijn erbij. Leuk idee voor een dagje, maar als je vaker thuis gaat werken, heb je een betere plek nodig. Dan is het belangrijk om een plek te kiezen waar je niet wordt afgeleid door andere dingen. De huiskamer kan een optie zijn, mits je geen last hebt van kleine kinderen, huisdieren of lawaai van buiten. Zorg er ook voor dat er op je nieuwe werkplek genoeg daglicht binnenkomt, een hele dag werken met kunstlicht is vermoeiend voor je ogen. Als de zon direct op je raam schijnt, moet je zorgen voor een goede zonwering zodat je scherm niet verblind kan worden.

Daarnaast moet je zorgen dat je een aangename temperatuur in de kamer kunt realiseren. Je zolderkamer klinkt in de winter misschien als een goed idee, maar als het er in de zomer constant dertig graden is, kun je betere een andere kamer kiezen. Als je je plek in de avonduren moet verlichten met kunstlicht, zorg dan voor drie verschillende lichtbronnen. Allereerst moet je algemene licht helder genoeg zijn om je gehele werkplek te verlichten. Daarnaast heb je een bureaulamp nodig die een fel licht op één punt kan richten. Het handigst is een klassieke lamp die je makkelijk kunt bewegen en op je papieren kunt richten. Als je langere tijd zonder daglicht naar je beeldscherm moet kijken, dan is het bovendien handig om ergens aan de zijkant van je bureau een ambiance-lamp neer te zetten met een warmere kleur. Dit kan helpen om vermoeidheid van je ogen tegen te gaan.

©PXimport

02 Ergonomie

Als je hebt bepaald waar je het beste kunt werken, is het tijd om naar je meubels te kijken. De belangrijkste twee zijn een bureau en een stoel. Kies een bureau dat je in hoogte kunt verstellen, zo kun je deze precies aan jouw eisen aanpassen. Is een bureau niet aanpasbaar, zorg er dan voor dat het werkblad op ongeveer 75 centimeter hoogte zit. Het werkblad moet ook voldoende oppervlak hebben. Ga eens na wat je op een normale werkdag allemaal op je bureau hebt liggen. Wees ruim in je berekening, want het is fijn om genoeg ruimte te hebben voor wat extra papieren. Als je met een laptop werkt, is het essentieel om thuis een externe monitor te hebben. Ga er vanuit dat zowel je laptop als je monitor op het werkblad moeten staan. Beenruimte is ook belangrijk, het is slim om hier minstens 60 centimeter voor te reserveren, zowel in de breedte als in de diepte. Je bureaustoel moet natuurlijk comfortabel zitten en in hoogte verstelbaar zijn. Vergeet niet dat een goede bureaustoel armleuningen heeft. Het beste is om je armleuning net zo hoog te stellen als je werkblad. Dit zorgt voor de minste belasting van je armspieren. Zorg er bij het instellen van je bureaustoel voor dat je schouders ontspannen hangen en niet zijn opgetrokken en dat je boven- en onderbenen een hoek van 90 graden maken.

Sta-bureau

Als je vaak thuis wilt gaan werken, is een sta-bureau wellicht een idee. Zo kun je afwisselen tussen zitten en staan. Of het echt helpt, is nog maar de vraag overigens. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat werknemers met een zit-sta-bureau hun rechtopstaande uren op kantoor compenseerden met lange zitsessies op de bank ‘s avonds.

03 Monitor

Ook als je een laptop hebt, is het is aan te raden een beetje geld te investeren in een externe monitor. Lang werken op een laptop is niet goed voor je ogen en de rest van je lichaam. Een monitor moet ongeveer 50 tot 70 centimeter voor je staan en de bovenkant van het beeldscherm moet in een rechte lijn met je ogen staan. Is dit niet mogelijk met je monitorstandaard, dan is het slim om de standaard op een kleine verhoging te zetten. Er zijn verhogingen te koop waar je gemakkelijk je laptop onder kunt schuiven, dat zorgt ook nog eens voor een opgeruimd bureau als je niet aan het werk bent. Kijk nu op je monitor met een licht gebogen hoofd en kantel de monitor zo dat je er recht op kunt kijken. Vervolgens kun je de helderheid van het scherm aanpassen aan je werkplek. Als je de kleuren van je monitor wilt kalibreren, dan kun je even hier een kijkje nemen. Met dit gratis gereedschap stel je in een paar minuten je monitor optimaal in.

©PXimport

Last van je ogen?

Als je vaak last hebt van vermoeide ogen van het staren naar je beeldscherm, dan kun je een paar dingen doen. Als eerste is het programma f.lux handig, het past de kleur van je beeldscherm aan op basis van de tijd. Het programma herkent je locatie en haalt blauwe tinten weg uit het scherm zodra het avond wordt. Een tweede optie is om een speciale bril met blauwfilter aan te schaffen. Het ziet er niet uit, maar met de beeldschermbrillen van bijvoorbeeld Gunnar ga je wel je vermoeide ogen tegen. Een derde optie is om een oogspray zoals Tears Again te gebruiken als je droge ogen hebt van het kijken naar je beeldscherm.

04 Toetsenbord en muis

Naast een goede monitor, is het belangrijk dat je een goed toetsenbord en een goede muis hebt. Ga vooral niet een hele dag met je vinger over het trackpad van je laptop vegen! Je krijgt geheid last van rsi. Een goed toetsenbord kan hellend worden geplaatst en het is slim om voor een toetsenbord met zachte polssteunen te kiezen. Hier kunnen je polsen op rusten terwijl je aan het typen bent. Je muis moet makkelijk te bewegen zijn, er zijn ergonomische varianten te koop die de belasting van je handen verminderen. Je keuze voor een toetsenbord en muis zijn erg persoonlijk, niet iedereen werkt even goed met een ergonomische muis of toetsenbord met polssteunen. Een Wacom-tablet met pennetje kan ook een erg goede optie zijn als je snel last krijgt van je handen en polsen na een dag werken.

©PXimport

Arboportaal

Ook op kantoor gelden uiteraard dezelfde werkplekrichtlijnen. Sterker nog, de Arbo heeft een document opgesteld waaraan je werkplek op kantoor aan moet voldoen en wat je wettelijke rechten zijn. Dit is het zogenaamde Arbobesluit. Op www.arboportaal.nl vind je allerlei informatie die de staat beschikbaar heeft gesteld met betrekking tot je werkplek.

©PXimport

Kabels

Als je eenmaal je werkplek ergonomisch hebt ingericht, is het tijd om je kabels weg te werken. Sommige bureaus hebben speciale gaten waar je je kabels door kunt voeren, maar anders kun je gewoon een tripje naar de bekende Zweedse meubelwinkel maken voor handige producten. Een kabelgoot die je onder je bureau monteert zorgt ervoor dat je al je kabels op één plek hebt en dat je niet steeds met je benen tussen allerlei kabels zit. De kabels kun je aan elkaar bevestigen met kabelbinders of snoerhouders.

©PXimport

05 Pauzes nemen

Niet alleen een goed houding is belangrijk, ook het nemen van pauzes is essentieel als je lange dagen achter de pc zit. Je kunt natuurlijk steeds op je horloge kijken, maar als je druk bezig bent, vergeet je de tijd. Handiger is om een programma te installeren dat jou er af en toe eraan herinnert om pauzes te nemen. Er zijn heel veel opties te vinden, maar elk programma werkt volgens hetzelfde principe. Na een bepaalde tijd, vaak een kwartier of twintig minuten, dwingt het programma je om een paar seconden pauze te nemen. Na drie kwartier of een uur moet je een langere pauze van tien tot vijftien minuten nemen. Het lijkt misschien dat dit je uit je flow haalt, maar de ervaring leert dat je eigenlijk veel meer gefocust kunt werken als je vaak een korte pauze neemt. Een paar handige tips om jezelf te dwingen pauzes te nemen, is om je printer iets verder weg te zetten zodat je erheen moet lopen voor een afdruk, en om geen koffiekan op je bureau te zetten maar voor elk kopje koffie naar de keuken te lopen. Je kunt ook je smartphone in een andere kamer leggen zodat je moet opstaan om je Facebook-profiel te checken. Bovendien besteed je zo minder tijd aan onzinnige dingen … twee vliegen in één klap.

©PXimport

De 20-20-20-regel

Om vermoeide ogen en een stijve nek te voorkomen, is er de 20-20-20 regel. Na elke twintig minuten staren naar je beeldscherm moet je twintig seconden uit het raam staren naar een object dat tenminste twintig Amerikaanse voet weg is. Dit is zo’n zes meter.

06 Oefeningen doen

Naast het nemen van pauzes is het een slim idee om af en toe wat rek- en strekoefeningen te doen. Je kunt in elke micropauze van vijftien seconden prima even je nek van links naar rechts bewegen en in de grotere pauzes een stukje lopen en wat oefeningen te doen. De app Daily Office Workout is een app die je hieraan herinnert. Je krijgt een melding op je smartphone en volgt de aanwijzingen in de app, de oefeningen zijn helemaal aangepast op een werkomgeving en kun je prima van achter je bureau doen. De app is op dit moment alleen nog voor de iPhone beschikbaar, een Android-versie komt binnenkort. Het is ook een goed idee om af en toe even je vingers en handen te bewegen. Op de website van Livestrong heb je een paar goede oefeningen die speciaal gericht zijn op mensen die de hele dag achter het toetsenbord zitten.

©PXimport

07 Nieuwe dingen leren

Om fysieke klachten te reduceren, kun je jezelf ook nieuwe dingen aanleren. Als je nog niet kunt typen met tien vingers, kun je dit leren via verschillende online programma’s. Op www.typelesonline.nl of www.typing.com kom je alvast een beetje in de stemming. De sites www.ratatype.com en www.10fastfingers.com bevatten een heleboel tests en spelletjes om je typsnelheid te testen. Een andere handige tip is om jezelf te leren je muis te bedienen met beide handen. In het begin is het misschien wat onwennig, maar na twee weken zijn de meeste mensen in staat om te wisselen tussen links en rechts. Op deze manier belast je de pols van je favoriete ‘muishand’ een stukje minder.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.