ID.nl logo
Consumenten testen: Acer Chromebook Plus
© Google
Huis

Consumenten testen: Acer Chromebook Plus

Maar liefst tien testers kregen onlangs een gloednieuwe Acer Chromebook Plus in bruikleen. Zij voelden gezamenlijk vier verschillende modellen aan de tand. Benieuwd naar hun ongezouten meningen? We delen in dit artikel de opvallendste opvattingen.

Partnerbijdrage – in samenwerking met Google

Voor jong en oud

Wegens de vele mogelijkheden is een Chromebook Plus geschikt voor het hele gezin. Zo gebruikt een tester de laptop voor videostreaming en fotobewerking, terwijl een jonger gezinslid er schoolopdrachten mee uitvoert. De reviewers doen daarnaast allerlei andere dingen op de testsystemen, zoals surfen, videobellen en e-mailen. Ook spelletjes werken in de praktijk erg goed. Dankzij het veelzijdige karakter kan iedereen met een nieuwe Chromebook Plus uit de voeten.

Beeld en geluid

De besproken notebooks hebben een prettig schermformaat van 14 en 15,6 inch. Dat is groot genoeg voor alledaagse computertaken. De reviewers zijn erg positief over de scherpe beeldkwaliteit en levendige kleurenweergave. Hierdoor lenen de systemen zich goed voor het kijken van films, series en tv-programma’s. De gebruikte ips-schermtechniek staat bovendien bekend om zijn uitstekende kijkhoeken.

Naast het toetsenbord en touchpad hebben enkele reviewmodellen nog een derde optie om ChromeOS te bedienen. Het scherm van bepaalde Chromebook Plus-laptops is namelijk aanraakgevoelig! Dat maakt het makkelijker om (Android-)apps te gebruiken. Tik bijvoorbeeld in een foto- of videobewerker op het gereedschap dat je wilt toepassen. Sommige testers die een laptop zonder touchscreen hebben ontvangen, ervaren dat als nadeel.

Over de geluidskwaliteit zijn twee testers verdeeld. Eén persoon is tevreden over de weergave van muziek, terwijl een ander liever via een verbonden koptelefoon luistert. Aansluiten van een hoofdtelefoon kan draadloos via bluetooth of met een audiokabel.

©Google

Goede prestaties

Afhankelijk van het opgestuurde model hebben de geteste laptops een Intel Core i3/i5-processor of AMD Ryzen 3/5-chipset. Een goede keuze, want over de prestaties van de Acer-laptops is er geen enkele discussie. Elk testpanellid is zeer te spreken over de vlotte gebruikersomgeving. Niet voor niets zijn het razendsnelle opstartproces en de vlotte reactietijd veelgenoemde pluspunten.

Voor flexwerkers is een lange accuduur natuurlijk essentieel. Volgens de specificaties houden Chromebook Plus-laptops het op een enkele batterijlading minimaal tien uur vol. Dat blijkt ook in de praktijk, want het testpanel is erg te spreken over de mobiele werktijd. Is de batterij eenmaal leeg, dan duurt opladen via de bijgesloten adapter relatief kort.

Toetsenbord en webcam

De vier geteste Chromebook Plus-gecertificeerde laptops ondersteunen diverse gebruiksvriendelijke functies. Bij vrijwel alle testers valt het verlichte toetsenbord in de smaak. Deze optie is prettig voor wie in de late uurtjes graag nog even wil doorwerken. Bij inactiviteit gaat de toetsenbordverlichting vanzelf uit.

Zakelijke gebruikers hebben vaak te maken met online meetings. Bij videovergaderingen via bijvoorbeeld Teams geeft de webcam een helder beeld. Gebruikers zijn voor digitale gesprekspartners duidelijk te verstaan. Na afloop van een videoconferentie is het mogelijk om de webcam af te schermen met een cover.

©Google

Werken in de cloud

Over het algemeen zijn de reviewers tevreden over de interne opslagcapaciteit van 128 of 256 GB. Hierdoor kun je behoorlijk wat foto’s, video’s, documenten en apps lokaal opslaan. Daarnaast biedt het besturingssysteem ook toegang tot handige clouddiensten. Een voorbeeld hiervan is Google Drive. Een tester vindt het prettig dat de persoonlijke gegevens daarmee overal beschikbaar zijn. Voor internetdoeleinden komt de aanwezige wifi 6E-adapter goed van pas. Die zorgt namelijk voor een rappe draadloze netwerkverbinding.

Dit zijn de 5 meest genoemde pluspunten
➕ Beeldkwaliteit (aanraak)scherm
➕ Snelle prestaties
➕ Hoog gebruiksgemak
➕ Lange accuduur
➕ Gunstige prijs-kwaliteitverhouding

Gebruikersomgeving

Mensen met een Google-account kunnen vrijwel direct aan de slag. Na invoeren van een e-mailadres en wachtwoord verschijnt de overzichtelijke gebruikersomgeving van ChromeOS. Hierin staan alvast diverse populaire apps klaar. Verder zijn uiteenlopende privégegevens meteen beschikbaar, zoals agenda-afspraken, e-mails (Gmail) en bestanden (Drive). Multitasken gaat vloeiend, want bij gebruik van meerdere toepassingen reageert de Acer Chromebook Plus snel. Er is dan ook 8 GB werkgeheugen ingebouwd. Eén reviewer vindt het een minpunt dat apps uitsluitend in de Play Store beschikbaar zijn.

©Google

Slank en fraai design

Het oog wil natuurlijk ook wat, maar dat zit bij deze nieuwe Acer Chromebook Plus-serie wel goed. Gebruikers waarderen onder meer de slanke behuizing, stijlvolle kleurstelling en dunne schermranden. Een kritische noot is dat er vette vingerafdrukken op de buitenzijde zichtbaar zijn.

De zijkanten bevatten meerdere aansluitingen, zoals usb-c, usb-a en HDMI. Kortom een usb-stick, externe harde schijf, muis of pc-monitor aansluiten is geen probleem. Een enkeling vindt het ontbreken van een geheugenkaartlezer een gemis.

Een Chromebook is bedoeld om op verschillende locaties te gebruiken. Een handzame behuizing is dan ook een belangrijk aspect. Het testpanel vindt de laptops over het algemeen erg licht. Een reviewer van een 15,6inch-laptop schrijft dat de behuizing makkelijk in een tas past. Voor forensen en studenten is het een pre dat dit apparaat dankzij de stevige constructie wel een stootje kan hebben.

⭐ De twee geteste 14inch-laptops krijgen een 8, de 15,6inch-modellen zelfs een 9! ⭐

Conclusie

Over het eindoordeel van het testpanel kunnen we kort zijn. Alle geteste Chromebook Plus-systemen van Acer bevallen zéér goed! Dat blijkt ook wel uit de gemiddelde beoordelingen. De twee geteste 14inch-laptops ontvingen een 8, terwijl de resterende 15,6inch-modellen zijn beoordeeld met een 9. De meest benoemde pluspunten zijn het scherpe (aanraak)scherm, de snelle prestaties, het hoge gebruiksgemak en de lange accuduur. Het testpanel vindt een Chromebook Plus een prima vervanger voor een reguliere laptop. Tot slot is de gunstige prijs-kwaliteitverhouding een groot voordeel.

Meer weten over de nieuwe Acer Chromebook Plus-serie? Klik dan hier

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: