ID.nl logo
Artifical general intelligence: AI wordt slimmer én menselijker
© khunkornStudio - stock.adobe.com
Huis

Artifical general intelligence: AI wordt slimmer én menselijker

We leven nu al een paar jaar zij aan zij met AI. Chatbots die ons moeten helpen bij talloze taken, zijn aan de orde van de dag. De bedrijven die deze AI-modellen maken, zeggen alleen steeds vaker dat de volgende doorbraak binnen handbereik is: artificial general intelligence (AGI). Maar wat die term precies betekent, hangt sterk af van aan wie je het vraagt.

Anno 2025 weten we niet beter dan dat we hele gesprekken kunnen voeren met AI-bots en binnen een paar seconden plaatjes kunnen maken van alles wat we maar kunnen bedenken. Wil je je e-mail wat formeler maken? Dan haal je die even langs ChatGPT. Geen zin om een lang rapport te lezen? Dan vat je het samen met Copilot. Gepersonaliseerde ideeën voor verjaardagcadeaus? Gemini heeft er zat.

Waar AI-chatbots bij de introductie van ChatGPT nog vooral als een geinig tijdverdrijf werden gezien, hebben steeds meer mensen manieren gevonden om kunstmatige intelligentie in hun dagelijkse leven te gebruiken. Maar inmiddels weten veel mensen ook waar ze deze bots beter níét voor kunnen gebruiken. AI-modellen verzinnen geregeld informatie, dus moet je oppassen bij feitelijke vragen en is het al helemaal niet verstandig om chatbots hele onderzoeksrapporten te laten schrijven.

AI-bedrijven brengen om de paar maanden nieuwe AI-modellen uit, die bijvoorbeeld beter zouden zijn in kritisch denken of in het oplossen van problemen, maar toch blijven zulke tekortkomingen hardnekkig. Het is bij veel menselijke taken dan ook niet vertrouwd om ze (volledig) te laten overnemen door AI. De bedrijven achter deze chatbots spreken steeds vaker over de komst van een echte doorbraak: waardoor AI-bots op veel gebieden niet meer onderdoen voor de mens en deze mogelijk zelfs overtreffen. We zouden daar nog maar een paar jaar op moeten wachten.

Een geschikt verjaardagscadeau laten bedenken: nog steeds een van de populairste toepassingen van AI-chatbots.

AGI is het toverwoord

Deze doorbraak wordt door de meeste AI-bedrijven AGI genoemd, oftewel artificial general intelligence. ChatGPT-maker OpenAI, Facebook- en Instagram-moederbedrijf Meta, Elon Musks xAI, Microsoft en het Chinese DeepSeek hebben in het afgelopen jaar allemaal aangegeven dat ze werken aan AGI-modellen. Ze lijken daarbij stuk voor stuk vastbesloten om de eerste te zijn.

Niet alleen AI-bedrijven streven naar AGI, maar bijvoorbeeld ook de Amerikaanse overheid. Verschillende leden van de regering willen een soort 'Manhattanproject' opzetten, om te verzekeren dat de VS als eerste land zo'n systeem ontwikkelt. Daarmee verwijzen ze naar het initiatief uit de jaren veertig waarmee de eerste atoombom werd ontwikkeld. AGI realiseren wordt door veel partijen daarom gezien als een 'big deal'.

Filosofische vraagstukken

Maar eigenlijk weten we helemaal nog niet goed weten wat AGI precies inhoudt. Al sinds de jaren vijftig wordt er onder onderzoekers uitvoerig gediscussieerd over de precieze definitie van de term, weet Siri Beerends. Zij is als AI-deskundige onderdeel van het technologie-kritische platform SETUP. "AGI is vooral een marketingconcept. Er is geen eenduidige definitie."

"Onder AGI verstaan de meeste mensen een kunstmatig intelligent systeem dat onze menselijke intelligentie benadert of kan nadoen", zegt Joris Krijger, techniekfilosoof en schrijver van het boek 'Onze kunstmatige toekomst'. Dat is een behoorlijk brede en vage definitie die leidt tot filosofische vraagstukken als 'wat is intelligentie?' en 'hoe intelligent is de mens?'

Beerends: "Ontwikkelaars doen nu alsof we daar een concreet antwoord op hebben, alsof we de mens en haar intelligentie helemaal begrijpen en kunnen nabouwen, maar dat is niet zo. Veel aspecten van intelligentie zijn niet eens meetbaar."

Toch worden er manieren verzonnen waarop AI-systemen kunnen worden getoetst op menselijke intelligentie. De Turingtest is waarschijnlijk de populairste graadmeter. Bij dat experiment chat iemand met zowel een mens als een bot, zonder te weten wie nu precies wie is. Als de proefpersoon niet kan achterhalen wie de computer is, dan is de bot geslaagd voor de test. Veel huidige AI-chatbots kunnen dit experiment doorstaan, maar betekent dat dat ChatGPT even intelligent is als een mens?

©Dragos Condrea

Bij de Turingtest ondervraagt iemand een mens en een bot, om te kunnen bepalen wie nu precies wie is.

Lees ook: Chat je met een mens of een AI-bot? 9 manieren om het te testen

'Groei van AI-modellen vlakt af'

Zelfs als het theoretisch mogelijk zou zijn om een AI-systeem te ontwerpen dat de menselijke intelligentie benadert, betwijfelt Joris Krijger of we dat punt binnen afzienbare tijd bereiken. Dat komt volgens hem doordat het verbeteren van AI-modellen gepaard gaat met nóg meer energie- en waterverbruik en CO₂-uitstoot. "Dat gaat een bottleneck vormen voor AGI, want ons energienetwerk is helemaal niet ingesteld op het opschalen van datacenters voor de doorontwikkeling van AI."

Volgens de techniekfilosoof kun je de huidige exponentiële groei van AI-systemen niet zomaar blijven doortrekken en vervolgens concluderen dat we binnen enkele jaren AGI zullen bereiken. "Die exponentiële curve vlakt op een gegeven moment af, omdat je binnen de huidige architectuur tegen een plafond zult aanlopen."

Met deze tweet wilde een ruimtevaartexpert aantonen dat de extrapolatie van AI-prestaties geen hout snijdt.

Syntax en semantiek

Er zijn maar weinig AI-onderzoekers die ChatGPT als 'menselijk intelligent' zullen bestempelen. De meeste deskundigen zijn het er tegenwoordig over eens dat AGI-modellen ons niet alleen maar voor de gek moeten kunnen houden. Maar wat ze dan wél precies moeten kunnen, blijft onderwerp van discussie.

Krijger vindt bijvoorbeeld dat er menselijke 'agency' voor nodig is: het vermogen om initiatieven te ontplooien, nieuwsgierig te zijn en voortdurend te blijven leren. "AI-modellen beantwoorden nu onze vragen, maar bedenken vervolgens niet: 'Dat wil ik eigenlijk ook nog weten'."

Maarten Lamers, AI-onderzoeker aan de Universiteit Leiden, sluit zich daarbij aan. "Momenteel weet een AI-model hoe een hond eruitziet, doordat het is getraind met duizenden plaatjes van honden", zegt hij. "Maar vaak kan zo'n model van daaruit niet verder redeneren. Als wij een hond zien, kunnen we ons ineens afvragen: waarom stuurden de Russen eigenlijk een hond de ruimte in en geen kat?"

AI-modellen moeten volgens Lamers verder autonomer worden. "Een systeem dat afwacht tot we zeggen 'boek deze vakantie', 'schrijf dit' of 'zing een liedje' zou ik geen AGI noemen, ook al kan hij het nog zo goed." Hoe een autonoom AI-systeem eruit moet gaan zien, weet hij niet. "Maar ik zie ook geen fundamenteel bezwaar waarom het niet zou kunnen."

Daar is niet iedereen het mee eens. Beerends denkt dat dit met de huidige taalmodellen, die worden getraind met vrachtladingen aan tekst, inherent onmogelijk is. "De output van AI-bots is puur gebaseerd op kansberekening en woordvoorspelling. Ze snappen niets." "Dat noem je het verschil tussen syntax, het volgen van regels, en semantiek, het daadwerkelijk begrijpen van waar we mee bezig zijn", vult Krijger aan. "Dat laatste kunnen taalmodellen niet bereiken, daar moet een heel nieuwe vorm van AI voor worden uitgevonden."

©@TeenyBiscuit.

AI wordt getraind met duizenden afbeeldingen, net zo lang tot ze het verschil tussen bijvoorbeeld een muffin en een chihuahua herkennen. Bron: @TeenyBiscuit.

Economisch waardevol werk

Hoewel AGI volgens de veel geopperde definitie dus moeilijk (zo niet onmogelijk) te bereiken is, hanteren sommige AI-bedrijven een geheel eigen definitie van AGI. Dat geldt onder meer voor het bedrijf achter de populairste AI-chatbot: OpenAI. Rond de introductie van ChatGPT omschreef dat bedrijf AGI nog als een 'AI-systeem dat over het algemeen slimmer is dan mensen', maar inmiddels zegt OpenAI dat AGI al is bereikt zodra een systeem beter presteert dan mensen 'bij economisch waardevol werk'. "Dat kun je met de bestaande modellen wél bereiken", zegt Krijger. "Je kunt een taxichauffeur bijvoorbeeld vervangen door zelfrijdende auto's, of een bankkantoor vullen met AI-agents die efficiënter werken dan mensen."

We zijn volgens OpenAI hard op weg naar dat punt; volgens het bedrijf zit zijn nieuwste GPT-model al op het niveau van een slimme middelbare scholier. "Daarvoor baseert OpenAI zich onder meer op hoe goed het scripties kan schrijven", weet Beerends. "Maar ChatGPT kan dat alleen omdat de bot eindeloos veel voorbeelden van scripties heeft gezien en kan voorspellen wat er ongeveer in een scriptie moet staan. Dat zegt helemaal niets over intelligentie."

©MichaelVi - stock.adobe.com

Dit soort robottaxi's maken deels gebruik van AI-technologie voor navigatie.

'We hebben AGI al bereikt'

Hoewel veel mensen verwachten dat een AGI-systeem op veel gebieden net zo slim is als de mens (of in ieder geval kan doen alsof), zou je dat niet per se uit de term zelf halen. De G staat immers voor 'general' en niet voor 'human'. "De term kunstmatige algemene intelligentie zegt eigenlijk alleen wat over de kwantiteit, terwijl wij ons zo'n systeem inbeelden als een soort filmrobot, zoals Ava van Ex Machina", zegt Maarten Lamers.

Als je AGI enkel ziet als een breed AI-systeem dat veel taken kan uitvoeren, dan zou je volgens hem kunnen beargumenteren dat huidige chatbots al een vorm van AGI zijn. “Ze kunnen onder andere dichten, een essay schrijven, programmeren en feedback geven op mijn rapport. Dat vind ik al best breed.”

©Universal Pictures International

Bij de term AGI beelden wij ons een systeem in als filmrobot Ava in Ex Machina.

Van AGI naar ASI

OpenAI maakt het met zijn nieuwe, economische definitie dus een stuk makkelijker voor zichzelf om als eerste te kunnen zeggen dat 'AGI' bereikt is. Onlangs kwamen een aantal Amerikaanse wetenschappers, die werkzaam waren bij verschillende AI-bedrijven en onderzoeksinstanties, met een uitgebreid hypothetisch scenario waarin ze schetsen hoe AGI (volgens de economische definitie) al tegen 2027 werkelijkheid kan worden.

Dat betekent niet dat OpenAI AGI ziet als het eindpunt van de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Na AGI werken ze nog toe naar een overtreffende trap: artificial superintelligence (ASI). Daarbij zou een AI-model beter presteren dan mensen in iedere taak waar geen lichaam voor nodig is. OpenAI-CEO Sam Altman heeft het steeds vaker over deze superintelligentie. Hij ziet AGI tegenwoordig meer als een tussenstap, eentje die er naar eigen zeggen 'niet echt toe zal doen', terwijl ASI de échte doorbraak moet zijn.

Wederom wordt er een krappe deadline genoemd: nog dit decennium moeten we kunstmatige superintelligentie bereiken. OpenAI is opnieuw niet de enige die dat denkt: ook Meta en xAI geloven in de spoedige komst van AI-systemen die slimmer zijn dan de allerslimste mens. De eerdergenoemde wetenschappers onderschrijven die verwachting, al delen ze in hun scenario wel een apocalyptische toekomstvisie: ASI ontwikkelt uiteindelijk een biowapen waarmee de mensheid wordt uitgeroeid.

Onderzoekers hebben een hypothetisch scenario uitgedacht voor hoe AI de komende jaren stap voor stap kan ontwikkelen tot een superintelligentie.

Grote gevolgen

Of kunstmatige intelligentie ooit in staat zal zijn tot zo'n massa-extinctie, blijft natuurlijk koffiedik kijken. AI-experts discussiëren al meer dan zeventig jaar over het potentieel van kunstmatige intelligentie. Dat zal voorlopig niet veranderen. Een ding is volgens Krijger in ieder geval wél duidelijk: AI-modellen worden op veel gebieden in rap tempo beter. Dat blijkt uit talloze benchmarks die meten hoe goed kunstmatige intelligentie presteert in uiteenlopende taken, zoals spraakherkenning of begrijpend lezen, vergeleken met het menselijke gemiddelde. "Je ziet dat al die lijntjes recht omhoog gaan, omdat AI zulke dingen steeds beter kan, soms zelfs beter dan mensen.".

Hoewel de huidige vorm van kunstmatige intelligentie (narrow AI) de mens nog lang niet in alle cognitieve taken kan overtreffen, denkt de techfilosoof dat ze op een hoop gebieden al als 'goed genoeg' wordt beschouwd. Volgens Krijger zullen veel mensen daarvan de gevolgen merken. "De grote onderzoeksbureaus schatten dat de huidige AI-modellen ongeveer 60 procent van de banen gaan raken en 30 procent ook kunnen overnemen. Daar heb je dus niet eens AGI voor nodig."

AI-modellen worden ieder jaar beter in een breed scala aan taken.

AI-vervanger

Beerends merkt dat veel mensen bereid zijn om mensenwerk te vervangen door AI-bots. Daar maakt de AI-criticus zich grote zorgen over. "Mensen denken dat kunstmatige intelligentie meer kan dan in werkelijkheid het geval is. Dat is gevaarlijk. Therapeuten en psychologen worden nu bijvoorbeeld vervangen door AI, maar chatbots praten alleen maar met je mee. Dat kan ertoe leiden dat suïcidale gevoelens juist worden versterkt."

"Ik denk dat het heel belangrijk is om je te beseffen dat je met alles wat je doet, zoals het schrijven van mails of verslagen, in feite je eigen AI-vervanger traint", vertelt Krijger. "Er kan een moment komen dat iemand zegt: we laten een AI-systeem jouw werk doen. En jij hebt daar dan zelf alle input voor geleverd." Volgens hem moeten werknemers nu de toekomst van hun baan zien vast te stellen, bijvoorbeeld door zich aan te sluiten bij een vakbond of AI-waarborgen te laten opnemen in hun arbeidsvoorwaarden. De AI-trend pakt anders voor velen van ons niet gunstig uit, vreest hij. "De komende vijf tot tien jaar worden op AI-gebied heel spannend. Niet zozeer door de zogenaamde komst van AGI, maar eerder door wat de 'saaie' AI van nu teweeg gaat brengen."

De afgelopen jaren zijn chatbots een aantal keer in opspraak geraakt omdat ze suïcide zouden aanmoedigen.

▼ Volgende artikel
Miele, Siemens, Bosch en AEG: de beste wasdrogers van dit moment
© Viktoria - stock.adobe.com
Huis

Miele, Siemens, Bosch en AEG: de beste wasdrogers van dit moment

Een droger koop je vandaag de dag niet meer alleen om de was snel droog te krijgen. Energieverbruik, textielzorg en slimme functies spelen een minstens zo grote rol. Zeker nu vrijwel alle merken overstappen op warmtepomptechnologie, waarmee je aanzienlijk zuiniger droogt dan met een ouderwetse condensdroger. Dat scheelt enorm op je energierekening, maar ook in de slijtage van je kleding. Wie op zoek gaat naar een nieuwe droger, komt al snel uit bij merken als Miele, Siemens, Bosch en AEG. In dit artikel kijken we waarom.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bemmel & Kroon

Miele: premium drogen met oog voor detail

Miele staat van oudsher bekend om zijn lange levensduur en uitgebreide reeks aan comfortfuncties. In fabriekstests draaien de machines duizenden uren achter elkaar, zodat ze in de praktijk makkelijk twintig jaar mee kunnen. Hun warmtepomptechnologie is gekoppeld aan EcoDry, dat luchtstromen stabiel en het energieverbruik laag houdt, ook na jarenlang gebruik. De SoftCare-trommel heeft een honingraatstructuur waardoor kleding op een luchtkussen droogt en minder kreukt of slijt. Voor wie gemak zoekt, biedt Miele@home de mogelijkheid om de droger via een app te bedienen of automatisch te laten samenwerken met een Miele-wasmachine. Daarbij komen luxere snufjes zoals SteamFinish, dat met een waternevel kreukvorming tegengaat, en FragranceDos, waarbij geurflacons de was langdurig fris laten ruiken. Het prijsniveau is hoog, maar daar staat tegenover dat je textiel zachter behandeld wordt en dat de machines jarenlang betrouwbaar presteren, zelfs bij intensief gebruik.

👉 Bekijk hier alle Miele-wasdrogers

©Miele

Siemens: slimme connectiviteit en gebruiksgemak

Siemens zet zwaar in op slimme functies en sensorgestuurd drogen. De functie autoDry gebruikt sensoren die de vochtigheid en temperatuur in de trommel meten en stopt het programma zodra de ingestelde droogtegraad is bereikt. Zo wordt voorkomen dat wasgoed te heet of te lang gedroogd wordt. Dat bespaart bovendien energie en voorkomt krimp. De Home Connect-app maakt het mogelijk om de droger via je smartphone te starten, te volgen of tips te krijgen voor het beste programma. Handig is de EasyStart-functie, waarbij je alleen aangeeft wat voor soort was je wilt drogen en de app het optimale programma selecteert. Bij sommige modellen communiceert de droger zelfs rechtstreeks met een Siemens-wasmachine, zodat de droogcyclus volledig aansluit bij het wasprogramma dat zojuist is afgerond. Ook onderhoud wordt eenvoudiger gemaakt: veel modellen beschikken over een zelfreinigende condensor die automatisch wordt doorgespoeld. Daarmee blijft de droger zuinig werken zonder dat je het apparaat zelf steeds hoeft schoon te maken. Siemens richt zich zo op gebruikers die het gemak van een slim huishouden waarderen, maar tegelijkertijd een betrouwbare en efficiënte machine zoeken.

👉 Bekijk hier alle Siemens-wasdrogers

©Siemens

Bosch: degelijkheid met slimme sensoren

Bosch deelt veel technologie met Siemens, maar kiest voor een iets nuchterder benadering. Ook Bosch-drogers gebruiken autoDry om te voorkomen dat kleding uitdroogt en dat programma's onnodig lang draaien. De SensitiveDrying-trommel behandelt wasgoed behoedzaam, zodat ook delicatere stoffen langer mooi blijven. De zelfreinigende condensor vind je ook hier terug, waardoor de droger weinig onderhoud vergt en jarenlang efficiënt blijft functioneren. Bosch hecht daarnaast veel waarde aan stabiliteit: de AntiVibration-zijwanden reduceren trillingen en geluid, wat vooral prettig is in appartementen of open woonruimtes. Via Home Connect kun je bij de nieuwste modellen eveneens de droger met je smartphone bedienen en meldingen ontvangen wanneer de was klaar is. Bosch positioneert zich als een solide keuze: minder luxe extra's dan Siemens, maar met dezelfde basis aan slimme sensoren en betrouwbare bouwkwaliteit. Voor veel gezinnen vormt dat de ideale middenweg tussen prijs, gemak en duurzaamheid.

👉 Bekijk hier alle Bosch-wasdrogers

©Bosch

AEG: zacht drogen op lage temperatuur

AEG legt de nadruk op textielbescherming en energiebesparing. Dankzij SensiDry wordt op lagere temperaturen gedroogd, zodat stoffen minder snel krimpen of hun kleur verliezen. AbsoluteCare gaat nog een stap verder door trommelbewegingen en temperatuurinstellingen af te stemmen op het type stof, van wol en zijde tot sportkleding. In de duurdere modellen wordt dat uitgebreid met 3DScan, een techniek die het vochtgehalte tot diep in de vezel meet, zodat ook dikke stoffen zoals dekbedden of donsjacks gelijkmatig drogen. Sommige machines bieden bovendien een stoomfunctie om kreuken te verminderen of kleding snel op te frissen zonder volledige cyclus. AEG weet deze technologie vaak te combineren met een aantrekkelijker prijs dan de absolute premiummerken, waardoor het een interessante keuze is voor wie veel waarde hecht aan kledingbescherming, maar niet het hoogste budget wil besteden.

👉 Bekijk hier alle AEG-wasdrogers

©AEG

je droger BEDIENen VIA EEN APP?

Bij alle vier de merken kun je de droger bedienen met een app. Handig om op afstand een programma te starten, instellingen te wijzigen of een melding te krijgen zodra de droger klaar is. De namen verschillen per merk: Miele@home bij Miele, Home Connect bij Bosch en Siemens, en My AEG Care bij AEG.

De juiste keuze maken

Welke droger het best bij je past, hangt natuurlijk helemaal af van je huishouden en prioriteiten. Miele biedt de meest complete ervaring met luxe extra's en een bewezen lange levensduur, maar vraagt daar ook een forse investering voor. Siemens richt zich op slimme bediening en onderhoudsarme techniek, ideaal voor wie zijn huishouden bijvoorbeeld wil integreren in een smarthome-omgeving. Bosch kiest voor degelijkheid en praktische betrouwbaarheid, met voldoende slimme functies zonder overdreven franjes. AEG biedt juist zachte droging en specifieke zorg voor bepaalde stoffen, en dat tegen een scherpere prijs, waardoor het een logische keuze is voor prijsbewuste kopers die kleding toch goed willen beschermen. 

Wie vandaag een moderne warmtepompdroger aanschaft, bespaart aantoonbaar energie en verlengt de levensduur van kleding. Of je nu kiest voor luxe, slimme connectiviteit, stabiliteit of zachtheid: met Miele, Siemens, Bosch en AEG vind je altijd een droger die aansluit op jouw huishouden en wensen.

▼ Volgende artikel
Bosch brengt nieuwe Spotless robotstofzuigers uit met dweilfunctie
Huis

Bosch brengt nieuwe Spotless robotstofzuigers uit met dweilfunctie

Bosch heeft een nieuwe lijn robotstofzuigers geïntroduceerd onder de naam Spotless. Deze intelligente stofzuig- en dweilrobots zijn ontwikkeld voor verschillende huishoudens en leggen volgens Bosch de nadruk op efficiëntie, gebruiksgemak en betaalbare kwaliteit.

De markt van robotstofzuigers wordt flink overspoeld met modellen van diverse fabrikanten. Ook Bosch gaat zich op deze markt begeven met de nieuwe Spotless-range. De nieuwe robotstofzuigers kunnen zowel stofzuigen als dweilen op alle vloertypes. Ze werken volledig zelfstandig, waardoor gebruikers altijd een schoon huis hebben, ook als er niemand thuis is. De apparaten zijn geschikt voor zowel kleine appartementen als grote woningen.

Met een zuigkracht van 11.000 Pascal verwijderen de Spotless-robots effectief stof en vuil van tegels, houten vloeren, tapijt en vloerkleden. Gebruikers kunnen kiezen uit drie reinigingsmodi: Silent, Eco en Power. De borstel, deels gemaakt van ultrafijne koolstofvezels, vangt stof efficiënt op en voorkomt dat haren verstrikt raken. Deze is eenvoudig te verwijderen voor reiniging zonder dat er gereedschap nodig is.`

Navigatie

De robots navigeren met een 360° LiDAR-systeem en meerdere sensoren, waardoor ze plinten, trappen, tapijten en obstakels kunnen herkennen. Ze maken kaarten van de omgeving en passen hun route automatisch aan. Dankzij de drempeldetectie en de benodigde hardware kunnen ze over drempels tot twintig millimeter bewegen. Sommige modellen hebben lichtbundeldetectie of zelfs een camera voor nog nauwkeurigere navigatie.

Met een volledig opgeladen batterij kan de Spotless-robotstofzuiger tot minimaal 160 minuten reinigen op harde vloeren in de lage prestatiemodus. Als de batterij leeg raakt, keren de robots automatisch terug naar het laadstation en hervatten daarna hun werk als ze weer voldoende zijn opgeladen.

Met de gratis Bosch Home Connect-app bedien je de Spotless-robots eenvoudig op afstand via je smartphone. Voor handsfree bediening is spraakbesturing mogelijk via Amazon Alexa of Google Assistant. De robots hebben 10 jaar garantie op de motoren en gecertificeerde Bosch-accu's. Bosch geeft aan dat privacy centraal staat: volgens de AVG-wetgeving worden gebruikersgegevens alleen opgeslagen op beveiligde servers in Europa.

Drie modellen

Bosch gaat drie varianten van de Spotless-robotstofzuigers uitbrengen: de Spotless Advanced+ (gericht op comfort en efficiëntie), de Spotless Max (met een multifunctioneel station dat volledig onderhoud automatiseert) en de Spotless Max Cam (met alle functies van de Max plus een camera voor betere navigatie). De Bosch Spotless robotstofzuigers zijn verkrijgbaar via bosch-home.nl. De adviesprijs voor de Spotless Advanced+ is 479 euro, die voor de Spotless Max 799 euro en voor de Spotless Max Cam komt de adviesprijs op 899 euro.

Bekijk de Bosch Spotless Advanced+ BCRD2W op Kieskeurig.nl