Resident Evil: Revelations 2

© PXimport

Resident Evil: Revelations 2

Geplaatst: 2 april 2015 - 06:38

Aangepast: 16 november 2022 - 10:33

Arthur van Vliet

Na het fenomenale vierde deel leek Resident Evil een klein beetje de weg kwijt. De twee vervolgen konden niet in de buurt komen van de aaneenschakeling hoogtepunten die Resident Evil 4 zo ty-peerde en de serie leek steeds meer af te dwalen van de horror en nadruk op overleven waarmee het allemaal begon. Vreemd genoeg was het de spin-off Revelations op de 3DS die het aandurfde om de Hollywood-actie wat terug te schroeven en de focus meer op griezelige, claustrofobische situaties te leggen. Een vervolg op deze - volgens vele - beste Resident Evil in jaren was dus niet meer dan logisch.

Revelations 2 speelt het redelijk veilig en bouwt vooral rustig voort op zijn voorganger. Zo komen er enkele bekende personages voor in het verhaal - waaronder Claire Redfield en Barry Burton - maar gaat het hier toch echt om nieuwe gebeurtenissen die niet tot een zevende deel gerekend mogen worden. Revelations 2 is een verdere vertakking van een serie die toch al een beetje lastig te volgen is.

Media has no description

© PXimport

Broodje Barry

Dat is te merken aan het verhaal en de manier waarop het geheel inhaakt op Resident Evils uitgebreide geschiedenis, maar ook aan de sfeer van de game. De hele serie stond altijd al bekend om zijn kneuterige dialogen (‘you were almost a Jill sandwich!’) en B-filmscenario’s, maar Revelations 2 voelt meer dan tevoren als een budgetgame. Het Russische eiland waarop de door gestoorde wetenschappers gecreëerde monsters rondlopen oogt verschrikkelijk flets en eentonig. Dezelfde vijanden en omgevingen worden bovendien talloze keren hergebruikt.

In Revelations 2 is samenwerking tussen twee personages cruciaal

-

Verhaaltechnisch heeft de game daar een aardige reden voor gevonden. Het spel draait om twee verschillende duo’s die hetzelfde eiland verkennen. Zo heb je Claire en Moira die ontwaken in een cel en vervolgens moeten zien te achterhalen waar zij precies beland zijn. De vader van Moira, Barry gaat samen met het mysterieuze meisje Natalia opzoek naar de twee dames. Het laatste duo komt vooral veel op de locaties van hun voorgangers terecht, met hier en daar wat kleine verschillen. Doorgangen zijn ineens geblokkeerd en de verse bio-monsters die Claire en Moira lastigvielen zijn bij Barry en Natalia verder gemuteerd.

Samen wijzen

Het sterkste aspect van Revelations 2 is zonder twijfel het coöperatieve aspect. Met dit concept stoeit de serie al een tijdje, maar in Revelations 2 is samenwerking tussen de twee verschillende personages echt cruciaal. Zo hebben Claire en Barry allebei een partner die niet gebruik kan maken van traditionele vuurwapens. De speler die Moira onder de knoppen heeft moet het bijvoorbeeld doen met een loden pijp en de piepjonge Natalie mag alleen maar met bakstenen gooien.

Media has no description

© PXimport

Dat wil niet zeggen dat zij geen nut hebben. Moira heeft een zaklamp waarmee ze wezens kan verblinden en Natalie kan met haar zesde zintuig monsters door muren heen zien en onzichtbare wezens aanwijzen. Vooral dat laatste levert interessante situaties op. De speler die als Natalia speelt moet Barry in de juiste richting laten schieten op iets dat hij zelf helemaal niet kan zien.

Het spreekt misschien voor zich, maar deze momenten komen stukken beter tot hun recht wanneer er ook echt met een tweede speler wordt gespeeld. De kunstmatige intelligentie weet tot op zekere hoogte best behulpzaam te zijn, maar zelf wisselen tussen personages werkt toch iets vlotter. De game wordt zowaar zelfs een beetje griezelig wanneer je met als weerloos klein kind een donkere gang moet doorlopen omdat je tijdelijk gescheiden bent van je metgezel.

Afgeraffeld en uitgebreid

Hoewel Resident Evil Revelations 2 in veel opzichten slimmer in elkaar steekt dan zijn voorgangers, weet de game maar niet echt aan het budgetgevoel te ontsnappen. Dan is er ook nog het verhaal dat met een behoorlijke sisser afloopt, tenzij je het goede einde weet te bereiken. Het keuzemoment tussen goed en slecht is alleen op zo’n obscure manier verstopt dat de kans veel groter is dat je het belabberde einde krijgt voorgeschoteld. Met een half doordachte eindbaas en een afgeraffelde plottwist komt de verder vermakelijke game dan wel met een hele grote domper ten einde.

De game weet maar niet echt aan het budgetgevoel te ontsnappen

-

Er resten daarna nog twee optionele episodes - die prima overgeslagen kunnen worden omdat ze weinig toevoegen aan het verhaal - en de Raid Mode die in de laatste paar Resident Evils is uitgegroeid tot prima opzichzelfstaande speelstand. In de Raid-modus worden rpg-achtige elementen gecombineerd met delen van eerdere Resident Evil-games. De manier waarop er met ieder level nieuwe vaardigheden, wapens en locaties worden vrijgespeeld werkt verslavend. Inmiddels is de modus ook online coöperatief te spelen, al heeft dat even geduurd. Die vertraging draagt bij aan het gevoel dat Revelations 2 een beetje een haastklus is geweest.

7,0

Ons oordeel

Pluspunten

Samenwerking coöppartners, handig opgedeeld in episodes, uitgebreide Raid-modus

Minpunten

Veel hergebruik, grafisch ondermaats, afgeraffeld (slecht) einde, bepaalde opties ontbreken

Conclusie

Meer dan zijn voorgangers voelt Resident Evil: Revelations 2 als een B-game. Door veel animaties, vijanden en locaties in de vier episodes her te gebruiken heeft de serie nog niet eerder zo goedkoop aangevoeld. Toch weet deze spin-off slim om te gaan met zijn beperkingen. De samenwerking tussen de verschillende personages pakt met name in coöp goed uit en voor het eerst in jaren is Resident Evil weer een beetje griezelig. Revelations 2 speelt het met een voorzichtige stap in de goede richting op veilig, maar wel verstandig....
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten