ID.nl logo
Horizon Zero Dawn - Beste game sinds The Witcher 3?
© PXimport
Huis

Horizon Zero Dawn - Beste game sinds The Witcher 3?

Zo vol als Horizon zit met content, zo vol zit ons hoofd met superlatieven, indrukwekkende momenten, de drang om diverse flora en fauna uit de spelwereld te beschrijven, pogingen om de game met andere grote open wereldspellen te vergelijken… het is gewoon allemaal een beetje te veel. Gelukkig is de game dat zelf niet wanneer je begint. De eerste paar uur van Horizon Zero Dawn zijn zelfs behoorlijk traag.

We maken kennis met hoofdpersonage Aloy, een meisje dat opgroeit buiten een plaatselijk dorpje in een vallei die wat wegheeft van een Vikingnederzetting. Omdat ze in de ogen van de dorpsbewoners een buitenstaander is, mogen andere inwoners niet tegen haar praten. Alleen een oudere man genaamd Rost, ook een buitenstaander, helpt haar en voedt haar op. De eerste uren in de game ga je als kleine Aloy met hem op pad en leer je de fijne kneepjes van dit spel. Lees ook: Final Fantasy 15 - Een fantastische puinhoop.

©PXimport

Dat gaat net even te lang door, waardoor je wel tijd hebt alle pracht en praal te bewonderen. Het Nederlandse Guerrilla Games toont zich eens te meer meester van de PlayStation 4-hardware. Ontelbare planten, bomen, rivieren en gebergten vind je elke kant die je oploopt. Duizenden mieren die blaadjes over een boomstam dragen laten onze mond openvallen. We zouden er dagen bewegingsloos naar hebben gekeken als de gameplay niet zo verdomde soepel zou zijn en ons constant voortstuwt.

Een perfecte speeltuin

Want hoewel de open wereld van Horizon Zero Dawn qua oppervlakte dicht in de buurt komt van The Witcher 3, beweegt Aloy totaal niet zo stroef als de norse Geralt. Het is een verschil van dag en nacht. Aloy is een ware acrobaat die springt, klautert, vecht en schiet alsof ze het zelf aan Lara Croft heeft geleerd. Die eerste paar uur, in de door besneeuwde bergen omsloten vallei, bieden ondanks de trage verhaalvertelling dan ook een perfecte speeltuin om die vele moves onder de knie te krijgen.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

En daar zijn natuurlijk vijanden voor nodig. De wereld van Horizon Zero Dawn lijkt zich in de verre toekomst af te spelen, waarin machines ronddwalen alsof het groepen dieren zijn. De robots in de vallei waarin je begint zijn nog niet zo groot. Je leert vooral te vechten tegen de Watchers, Velociraptor-achtige wezens die patrouilleren door de wildernis. Al meteen merk je dat er diverse mogelijkheden zijn om een aanval op een groep Watchers in gang te zetten.

Je kunt rondsluipen in hoog gras en ze een voor een uitschakelen, goed kijkend naar de routes die ze lopen. Je kunt steentjes gooien om ze van hun groep weg te lokken. Je kunt van een afstandje pijlen schieten. Of je rent er gewoon op af en slaat om je heen, wat soms net zo effectief is. Waar je ook voor kiest, alle speelstijlen worden geaccepteerd in Horizon.

Dankzij wapens en technieken blijven nieuwe aanvalsmogelijkheden zich opstapelen. Na verloop van tijd krijg je vanzelf je favoriete manier om specifieke soorten vijanden uit te schakelen. Of je laat bepaalde uitdagende wezens lekker voor wat ze zijn en sluipt er consistent langs. We durven toe te geven dat wij dat wel deden bij enkele krachtpatsers. Daar werd de game niet minder spannend van, integendeel: het droeg bij aan het gevoel van vrijheid en realisme.

©PXimport

Na die eerste uren ‘oefenen’, ondergaat een inmiddels jongvolwassen Aloy een test die ervoor moet zorgen dat ze geaccepteerd wordt door de bewoners van de vallei. Toevallig zet een vreemde, gemaskerde clan precies op dat moment de aanval in. Ons hoofdpersonage weet zichzelf ternauwernood te redden en de groep uit te schakelen, maar stuit op een aantal schokkende feiten die haar ertoe aanzetten buiten haar vertrouwde vallei op onderzoek uit te gaan naar haar verleden en de mysterieuze wereld waar de game zich afspeelt.

Knap trucje

En dán begint de game echt. Horizon Zero Dawn doet een aantal keer een kundig trucje: het vergroot de spelwereld in één klap dusdanig dat niet alleen een groot nieuw gebied voor je voeten wordt geopend, maar dat het tevens duidelijker wordt wat een diversiteit aan gameplay er aanwezig is. Het eerste moment waarop je buiten de vallei en de bergen treedt, de wijde natuur inloopt tussen robots van allerlei soorten en maten, met bossen en kolossale geraamten van ver vergane wolkenkrabbers uit een ander tijdperk voor je, is er eentje om nooit te vergeten.

Na een aantal hoofd- en zijmissies, flikt de game dit trucje nogmaals en opent het een nog véél groter gebied. Hier worden de bossen en grasvelden van eerder verwisseld voor een unieke smeltkroes van een westernsetting, feodaal Japan en zompige regenwouden. Je legt in die eerste tocht door dit nieuwe gebied, onderweg naar een mythische stad, vele kilometers af over felrode uitgestrekte vlaktes en door een wilde, Grand Canyon-achtige kloof, terwijl gigantische, monsterlijk ogende robots op de grond en in de lucht jacht op je maken. Waar je tot voorheen wat kleine metalen beesten bent tegengekomen, weet je nu opeens niet wat je overkomt.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Het heeft wat weg van Red Dead Redemption’s tocht naar Mexico, maar dan met een constante stroom aan killerrobots waar je van wegvlucht. Althans, dat deden wij. Misschien durf jij de confrontatie wel meteen aan. Van de game mag je. Het is na die tocht en aankomst in de drukke hoofdstad van het spel, dat je pas écht de schaal van Horizon beseft, alsmede de fantasievolle wereld die Guerrilla heeft gecreëerd. Deze spelwereld voelt ingeleefd, alsof het al duizenden jaren bestaat en we enkel op bezoek zijn.

Druppels kritiek in een zee van kwaliteit

Op je gewenste tempo werk je jezelf door hoofd- en zijmissies. Je ruimt bandietenkampen op, verdient medailles bij een soort jagersgilde en beklimt Brachiosaurusachtige robots om, Ubisoft-stijl, vanaf grote hoogte gebieden te scannen. Ondertussen leer je meer over de spelwereld en haar geschiedenis door het verkennen van mysterieuze futuristische grotten en gebouwen die veel weghebben van onze moderne wereld. Horizon levert ondertussen de meest wonderschone vistas die je ooit in een spel hebt gezien. Een plotselinge regenbui, een snijdende zandstorm of de dag- en nachtcyclus veranderen in één klap de sfeer, maar wat er ook gebeurt: de game blijft sfeervol.

Is er dan echt helemaal niets mis met Horizon Zero Dawn? Toch wel. Zo is het stem- en acteerwerk vrij houterig, maar niet onnatuurlijker dan de gemiddelde Bioware-game. Ook het verhaal weet de eerste helft van Horizon niet enorm te boeien, al verandert dat later, wanneer onverwachte antwoorden zichzelf aandienen. De zijmissies wisselen daarnaast erg in kwaliteit: waar sommige je met een bonkend hart naar niet eerder verkende eilanden sturen, ben je bij andere missies simpelweg materialen aan het verzamelen voor wat miezerige ervaringspunten.

©PXimport

Het zijn allemaal druppels water kritiek in een zee aan lofzang. Het is haast ongelooflijk hoe Guerrilla zoveel elementen uit games en andere vormen van media van de afgelopen decennia heeft gepakt en dat tot één coherent product heeft gesmeed. Horizon Zero Dawn biedt naast de wonderschone graphics en fijne besturing bovenal een spelwereld waarin we willen wonen en leven. Dat is dan ook precies waar we mee doorgaan vanaf het moment dat we de punt achter deze zin hebben gezet.

Horizon Zero Dawn is vanaf 1 maart beschikbaar voor PlayStation 4.

Fantastisch
Conclusie

Horizon Zero Dawn ----------------- **Ontwikkelaar:**Guerrilla Games **Prijs:** €59,99 **Genre:** Action roleplaying **Platform:** PlayStation 4 **Website:** [www.horizonzerodawn.com](https://www.playstation.com/nl-nl/games/horizon-zero-dawn-ps4/)

Plus- en minpunten
  • Fantasiekrijke open wereld
  • Variatie aan robots en gedrag
  • Aalvalsopties
  • Verhaal
  • Graphics
  • Soms houterig geacteerd
  • Zijmissies soms saai
  • Game komt langzaam op gang
▼ Volgende artikel
Review Motorola razr 60 ultra – Vouwtelefoon met luxe gevoel
© Rens Blom
Huis

Review Motorola razr 60 ultra – Vouwtelefoon met luxe gevoel

De Motorola razr 60 ultra vouwt dicht als een ouderwetse klaptelefoon, wat allerlei handige functies mogelijk maakt. Daar vertellen we je over in deze review, waarin we ook ingaan op hoe de razr 60 ultra als smartphone bevalt. De verwachtingen zijn namelijk hoog, want de adviesprijs van het toestel bedraagt liefst 1299 euro.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola razr 60 ultra is de beste verticale vouwsmartphone die je op moment van schrijven kunt kopen. Het ontwerp is doordacht en maakt gebruik van slimme softwarefuncties en het toestel heeft uitstekende specificaties. Motorola's korte updatebeleid is een onnodig minpunt. De adviesprijs is stevig, maar de geschiedenis leert dat razr-smartphones snel in prijs zakken.

Plus- en minpunten
  • Vouwontwerp met handige functies
  • Uitstekende specificaties
  • Lekker groot scherm aan de binnenzijde
  • Korter updatebeleid
  • Vouwbaar ontwerp kent aandachtspunten

Om met die adviesprijs te beginnen: de ultra is al snel na zijn lancering tweehonderd euro in prijs gezakt. Dat past bij de geschiedenis van oudere Motorola razr-toestellen: die kun je na een paar maanden serieus goedkoper in huis halen. Stof om over na te denken als een razr je aanspreekt, maar je de adviesprijs – begrijpelijk – te hoog vindt. Een alternatief is kiezen voor de razr 60, zonder ultra-aanduiding. Die heeft een adviesprijs van 799 euro en is technisch minder geavanceerd dan de ultra-versie.

Handig, luxe vouwontwerp

Dat Motorola de razr 60 ultra als topsmartphone in de markt zet, merk je direct. Het toestel komt heel degelijk over en de vouw in het midden van het scherm voel je nauwelijks. Het gewicht is met 199 gram vergelijkbaar met een normale smartphone.

Uitgevouwen in je hand is de razr 60 ultra een erg lange smartphone, wat komt omdat hij een langwerpig scherm van 7 inch heeft. Dat is erg groot. Dat scherm oogt lekker scherp dankzij de resolutie van 2912 x 1244 pixels en scoort ook op andere punten erg goed.

©Rens Blom

Klap je de smartphone dicht, dan kijk je tegen een vierkant 4inch-scherm aan. Het scherm loopt door rond de camera's, wat een futuristisch gevoel geeft. Op het scherm (1272 x 1080 pixels) zie je veel meer dan de tijd en inkomende telefoongesprekken. Je kunt meldingen bekijken, een hele andere playlist binnen Spotify opzetten, door de weersvoorspelling bladeren en andere apps zoals Instagram gebruiken.

©Rens Blom

Wij zijn vooral fan van het fotograferen via het externe scherm. Door de telefoon uitgevouwen om te draaien of ingeklapt voor je te houden, kun je selfies maken met de camera's op de achterkant van de smartphone. Dat zijn hartstikke goede camera's, waardoor je veel betere selfies schiet dan met andere smartphones. Ook handig voor vloggers.

©Rens Blom

Op onderstaande foto's zie je een selfie gemaakt met de camera aan de achterkant en een selfie gemaakt met de speciale selfiecamera aan de binnenkant van de razr 60 ultra. Die laatste foto is veel minder scherp.

©Rens Blom

Een scherpe selfie met de camera aan de buitenkant.

©Rens Blom

Een minder scherpe selfie met de camera aan de binnenzijde.

Aandachtspunten

De razr 60 ultra kent als vouwsmartphone enkele belangrijke aandachtspunten. Zo is er een speciale laag op het scherm aangebracht ter bescherming. Die mag je niet verwijderen. Doe je dat wel, dan vervalt je garantie. De smartphone kan tegen een val in het zwembad, maar is niet waterdicht. Van stof, zand en vuil wordt de telefoon niet blij. Vermijd ook hard drukken op het middelste deel van het langwerpige scherm, stelt Motorola.

©Rens Blom

Motorola geeft adviezen om de smartphone niet te beschadigen.

Wij ontvingen de razr 60 ultra in een fraaie donkergroene kleur, met zachte alcantara-afwerking. Dat materiaal voelt lekker aan maar komt ook met aandachtspunten. Prettig is dat Motorola een (vouwbaar) hoesje meelevert om de smartphone veiliger te gebruiker.

©Rens Blom

Heel complete specificaties

Van een dure smartphone mag je uitstekende specificaties verwachten, ongeacht of 'ie vouwt of niet. Motorola heeft dat goed begrepen. De razr 60 ultra draait op een razendsnelle Qualcomm Snapdragon 8 Elite-processor met 16 GB werkgeheugen en maar liefst 512 GB opslagcapaciteit. De 4700mAh-accu gaat een normale dag mee, maar moet daarna wel opladen. Dat kan lekker snel via de usb-c-poort en ook redelijk vlot via een draadloze oplader. Het toestel is geschikt voor contactloze pinbetalingen in winkels.

©Rens Blom

Korter updatebeleid

Bijzonder is Motorola's ondergemiddelde updatebeleid. De razr 60 ultra krijgt slechts drie Android-upgrades en vier jaar beveiligingsupdates. Dat is gek genoeg korter dan sommige goedkopere Motorola-smartphones en ook korter dan de zeven jaar die merken als Google en Samsung beloven voor hun premium smartphones.

©Rens Blom

Verschillende functies om het buitenste scherm te benutten.

Conclusie: Motorola razr 60 ultra kopen?

De Motorola razr 60 ultra is de beste verticale vouwsmartphone die je op moment van schrijven kunt kopen. Het ontwerp is doordacht en maakt gebruik van slimme softwarefuncties en het toestel heeft uitstekende specificaties. Motorola's korte updatebeleid is een onnodig minpunt. De adviesprijs is stevig, maar de geschiedenis leert dat razr-smartphones snel in prijs zakken.

▼ Volgende artikel
Maak collages in Word: zo laat je afbeeldingen overlappen
© cppzone - stock.adobe.com
Huis

Maak collages in Word: zo laat je afbeeldingen overlappen

De meeste gebruikers hebben geen enkele moeite om afbeeldingen toe te voegen in een Word-document, maar wist je dat je ook afbeeldingen helemaal of gedeeltelijk over elkaar kunt plaatsen?

In dit artikel laten we zien hoe je in Word afbeeldingen over elkaar kunt zetten:

  • Zet de tekstterugloop op Vierkant
  • Verwijder eventueel de achtergrond
  • Verander indien nodig de volgorde van de afbeeldingen

Lees zeker ook: Blijf staan! Zo voorkom je dat afbeeldingen in Word verschuiven

Tekstterugloop: Vierkant

Uiteraard kun je zo’n montage maken met beeldbewerkingssoftware, maar in Word lukt dat ook. Eerst moet je uiteraard zorgen dat de afbeeldingen in het Word-document staan. Ga naar het tabblad Invoegen. In de groep Illustraties klik je op Afbeeldingen en daar kies je een afbeeldingsbron. Voor afbeeldingen die op de harde schijf staan, kies je als bron Dit apparaat. Navigeer dan naar de map waarin deze afbeeldingen staan. Selecteer de afbeelding en klikt op Invoegen. Nadat je de afbeeldingen hebt ingevoegd in het Word-document klik je met de rechtermuisknop op een afbeelding en selecteer je Tekstterugloop / Vierkant. Doe dat voor alle afbeeldingen die je wilt overlappen.

Kies als Tekstterugloop de optie Vierkant.

Achtergrond verwijderen

Daarna dubbelklik je op een afbeelding zodat de handvaten aan de rand verschijnen waarmee je hem kunt vergroten of verkleinen. Klik op zo’n hoekpunt, hou de muisknop ingedrukt en sleep om de afbeelding te schalen.

Je kunt ook de achtergrond transparant maken. Dubbelklik op het plaatje om het tabblad Afbeeldingsindeling te activeren. Klik links op Achtergrond verwijderen. Word doet zelf een voorstel voor de verwijderbare achtergrond. Je krijgt ook twee tools om de achtergrondselectie te verfijnen. Met ene duid je de gebieden aan die je wilt behouden, met de andere markeer je de zones die ook transparant moeten worden. Met de eerste zet je enkele groene strepen op wat niet transparant mag worden. Dat hoeft niet nauwkeurig te zijn. Met de tweede tool zet je rode strepen op wat weg mag. Je merkt hoe Word rekening houdt met je correcties. Ben je klaar, dan klik je op Wijzigingen behouden.

Met enkele groene strepen geven we aan dat de pootjes ook op de voorgrond moeten komen.

Volgorde

Nu kun je de ene afbeelding selecteren en over de andere afbeelding slepen. Soms wil je de volgorde veranderen. In dat geval dubbelklik je weer op de afbeelding om het tabblad Afbeeldingsindeling te zien. In de groep Rangschikken regel je de volgorde met de knoppen Naar voren, Naar voorgrond, Naar Achteren of Naar achtergrond.

We plaatsen de hond met de opdracht Naar voorgrond voor de kat.