ID.nl logo
Facebook- en Instagram-berichten inplannen
© Reshift Digital
Huis

Facebook- en Instagram-berichten inplannen

Als je Facebook en Instagram voor (semi)professionele doeleinden gebruikt, dan is het handig om berichten in te plannen. In een paar uur maak je alle berichten voor de komende maand en plan je ze in met Facebooks eigen platform Studio voor makers. In dit artikel lees je hoe je berichten voor zowel Facebook als Instagram inplant.

01 Aanmelden

De centrale plek waar je berichten voor zowel Facebook als Instagram kunt inplannen, heet Studio voor makers. Je vindt de studio op www.tiny.cc/crestu, klik op Aanmelden via Facebook en je belandt bij het dashboard van waaruit je berichten kunt plaatsen of inplannen.

Niet alleen beheer je hier al je berichten, je ziet ook inzichten over je geplaatste berichten en kunt direct reageren op berichten van al je pagina’s. Wil je weten wat je nog meer met Studio voor makers kunt doen, klik dan voor het aanmelden op Meer informatie.

©PXimport

Studio voor makers

Facebook is de eigenaar van Instagram en dus is het logisch dat je met Creator Studio (Studio voor makers in het Nederlands) zowel Facebook- als Instagram-berichten kunt inplannen. Er bestaat ook een app met de naam Creator Studio, gek genoeg kun je hier alleen Facebook van berichten voorzien. In dit artikel gebruiken we vandaar ook alleen de websiteversie. Om berichten te kunnen plaatsen, heb je uiteraard een Facebook-pagina nodig, je kunt geen berichten inplannen op je persoonlijke profiel.

©PXimport

02 Pagina toevoegen

Je Facebook-pagina’s zouden nu standaard bovenin te zien moeten zijn. Wil je een nieuwe pagina aanmaken, dan doe je dit door links op Instellingen te klikken en voor Nieuwe pagina maken te kiezen. Doorloop de stappen en je nieuwe pagina wordt aan je pagina’s toegevoegd.

Op deze instellingenpagina zie je meteen hoeveel volgers je pagina heeft. Klik op de naam van de pagina om de pagina te bekijken. Je kunt met Studio voor makers meerdere Facebook-pagina’s tegelijkertijd beheren, deze worden hier allemaal weergegeven.

©PXimport

03 Bericht plaatsen

Klik linksboven op de groene knop Nieuwe maken en kies voor Bericht maken. Als je meerdere pagina’s hebt, dan moet je de juiste pagina selecteren. Om een normaal bericht te maken, typ je je tekst in het veld.

Als je een koppeling aan je bericht wilt toevoegen, dan plak je de gekopieerde koppeling gewoon onder de tekst. Er wordt een voorbeeldfoto opgehaald en deze wordt op het scherm getoond. Zodra deze is verschenen, kun je de geplakte koppeling weer verwijderen, want die is nu succesvol toegevoegd aan het bericht. Om een koppeling volledig uit het bericht te verwijderen, klik je rechts bovenin op het kruisje.

©PXimport

04 Andere dingen toevoegen

Onderaan vind je nog een heleboel andere opties, zo kun je een Foto of Video aanhechten of een Gevoel/activiteit aan je bericht toevoegen. Klik bijvoorbeeld op Voelt zich en kies voor een emotie. Je voegt een locatie aan je bericht toe door op Inchecken te klikken.

Wil je een toevoeging verwijderen, klik dan op een van de gekleurde knoppen en er verschijnt een kruisje achter de naam van het gevoel of de locatie.

©PXimport

05 Producten toevoegen

Heb je een webwinkel, dan is het mogelijk om producten aan een bericht toe te voegen. Bezoekers kunnen direct op een foto van een product klikken, dit kan meer omzet genereren.

Klik op Producten taggen en kies voor Upload Files om foto’s van producten toe te voegen, je kunt meerdere tegelijkertijd selecteren. Klik onderin op een van de foto’s en vervolgens ergens op de foto, kies voor Product toevoegen en in het pop-upscherm voer je alle informatie in, inclusief een url naar het product op je website. Klik op Product toevoegen en vervolgens op Opslaan.

©PXimport

06 Publiceren en inplannen

Als je bericht helemaal klaar is, kun je het meteen publiceren of inplannen voor later. Om het meteen te plaatsen, klik je op Publiceren. Wil je het bericht later nog afmaken, dan kies je voor Opslaan als concept. Om een bericht in te plannen voor later, klik je op Plannen. Kies een datum en een tijd waarop Facebook het bericht moet plaatsen. Wil je dat een bericht maar een bepaalde tijd verspreid wordt in het nieuwsoverzicht, dan zet je een vinkje voor Verspreiding in het nieuwsoverzicht stoppen.

©PXimport

07 Reageren

Je kunt Studio voor makers ook gebruiken om te reageren op privéberichten op al je pagina’s. Klik links op Inbox+ en kies bovenin de inbox van de pagina die je wilt openen. Klik op een conversatie aan de linkerkant en reageer op het bericht in het veld in het midden.

Handig is de optie Labels aan de rechterkant. Hier kun je een gesprek bijvoorbeeld het label Nieuwe klant geven of onder Opmerkingen een notitie toevoegen over de desbetreffende persoon.

©PXimport

08 Instagram overzetten

Wil je op Instagram berichten kunnen plannen, dan moet je eerst van je Instagram-profiel een makers- of bedrijfsaccount maken. Open de app van Instagram, tik op het profiel-icoontje en vervolgens op de drie streepjes. Kies je voor Instellingen / Account, dan vind je onderaan de optie Overschakelen op ander accounttype. Kies hier voor een makersaccount of een bedrijfsaccount, afhankelijk van je activiteiten.

Ga nu naar Creator Studio in je browser en klik op het Instagram-icoontje bovenin. Klik op Instagram-account toevoegen en klik op OK als de website je vraagt of de Instagram-inhoud gedeeld mag worden met Facebook.

09 Instagram-bericht

Klik bovenin op het Instagram-pictogram en kies voor Bericht maken en vervolgens voor Instagram-overzicht. Elk Instagram-bericht moet bestaan uit tenminste één foto of video, selecteer deze door op + Inhoud toevoegen te klikken. Selecteer een of meerdere bestanden en je ziet deze weergegeven worden in het grijze vlak. Omdat Instagram alleen vierkante foto’s plaatst, wordt een foto automatisch bijgesneden.

Wil je een InstagramTV-video plaatsen, dan kies je voor Bericht maken / IGTV. Dit werkt nagenoeg hetzelfde, maar hier moet je uiteraard een videobestand kiezen.

©PXimport

10 Bijsnijden en taggen

Wil je zelf een selectie uitkiezen, klik dan onder de foto op het bijsnijdenpictogram en verschuif het raster, zodat alles op de foto te zien is. Je kunt ook voor Landscape of Vertical kiezen, maar dan wordt je foto met een zwarte rand weergegeven in de tijdlijn van Instagram. Klik op Opslaan als je tevreden bent.

Je kunt vervolgens Instagram-gebruikers taggen in de foto door op het linkerpictogram te klikken. Kies een plek op de foto en typ de Instagram-gebruikersnaam van de persoon. Sluit af door op Opslaan te klikken.

11 Hashtags toevoegen

Hashtags zijn op Instagram heel belangrijk en kun je natuurlijk prima in de tekst bij je foto schrijven. Typ een tekst onder Je bericht, een hashtag voeg je toe door # in te typen gevolgd door de hashtag. Studio voor makers geeft je tijdens het typen al wat opties.

Je kunt ook profielen in je bericht noemen door een @ in te typen en de naam van het profiel aan te geven. Achter Locatie toevoegen voer je een locatie in. Klik op de blauwe knop Publiceren om het bericht meteen te plaatsen.

©PXimport

12 Bericht inplannen

Als je een bericht wilt inplannen, klik je op het driehoekje naast Publiceren en kies je voor Planning. Kies een datum en tijd. Druk nog niet meteen op Planning, je kunt namelijk geplande Instagram-berichten ook automatisch op Facebook plaatsen. Hiervoor zet je een vinkje onder Op Facebook plaatsen.

Denk er wel aan dat je hier ook nog even op het driehoekje achter Publiceren klikt, voor Planning kiest en een datum en tijd aangeeft. Klik vervolgens helemaal onderin op Planning en je Instagram-bericht wordt op beide platforms ingepland.

13 Bericht wijzigen

Om al je Instagram-berichten te zien, ga je terug naar het dashboard. Bij al geplaatste berichten zie je direct hoeveel vind-ik-leuks je hebt gekregen en hoeveel mensen er hebben gereageerd. Handig om in te zien wat voor soort inhoud beter scoort of welke tijden het beste werken voor jouw profiel.

Klik achter Berichtstatus voor Gepland. Om een ingepland bericht te veranderen, ga je er met je muis overheen tot er drie stipjes verschijnen. Klik erop en kies voor Bewerken. Pas het bericht eventueel aan of verander de ingeplande datum en kies voor Opslaan en plannen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Firefox-profielen: zo houd je werk en privé netjes gescheiden
© Mozilla
Huis

Firefox-profielen: zo houd je werk en privé netjes gescheiden

In je browser lopen werk, bankzaken en privé al snel door elkaar. Voor meer overzicht is het slimmer om te scheiden wat je voor je werk doet en wat voor jezelf. In Firefox kan dat eenvoudig met verschillende profielen. In dit artikel lees je wat profielen zijn, waarom ze handig zijn en hoe je ze instelt.

🦊 Dit artikel in het kort

Met meerdere profielen in Firefox kun je werk, privé en andere activiteiten makkelijk scheiden. Elk profiel is een eigen omgeving met afzonderlijke gegevens, aanmeldingen en instellingen. Dat voorkomt verwarring tussen accounts, houdt je browser overzichtelijk en maakt testen of experimenteren veiliger. Je maakt profielen eenvoudig aan, wisselt er snel tussen en kunt ze zelfs afzonderlijk synchroniseren.

Lees ook: De handigste extensies om je browser mee uit te breiden

Wat is een Firefox-profiel?

Zie een profiel als een aparte kamer in je digitale huis. Net zoals je slaapkamer en keuken een eigen inrichting hebben, bewaart elk profiel zijn eigen instellingen, bladwijzers en add-ons. De gegevens van verschillende profielen staan los van elkaar en worden op een andere plaats op de schijf opgeslagen. Je kunt dus meerdere 'kamers' aanmaken: bijvoorbeeld één voor je werkaccount, een andere voor je persoonlijke mail en een derde voor experimenten. Vind je het nieuwe profielmenu niet in de werkbalk, dan kun je altijd about:profiles in de adresbalk typen om bij de profielbeheerder te komen.

Waarom zou je meerdere profielen gebruiken?

Het grote voordeel van meerdere profielen is dat alles netjes gescheiden blijft. Binnen één profiel wordt alles gedeeld: websites gebruiken dezelfde sessies, cookies, extensies en instellingen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld voor je werk ingelogd blijft op een dienst zolang de cookie geldig is, ook al wil je diezelfde site later met een ander account bezoeken. Door voor werk en privé aparte profielen te gebruiken, blijft de aanmelding beperkt tot één omgeving en hoef je niet steeds uit te loggen om van account te wisselen. Werk en privé blijven letterlijk uit elkaar, zodat er geen onbedoelde overlap ontstaat tussen diensten of voorkeuren. Daarnaast is het prettig om een testprofiel te hebben waarin je nieuwe extensies of instellingen probeert zonder dat je stabiele omgeving daar last van heeft. Deel je de computer met huisgenoten of kinderen, dan kun je iedereen een eigen profiel geven zodat wachtwoorden, bladwijzers en webgeschiedenis niet door elkaar lopen.

Een nieuw profiel aanmaken

Een nieuw profiel aanmaken gaat snel. Klik in Firefox op het accountpictogram rechts bovenin, kies Profielen en vervolgens + Nieuw profiel. Er opent een tweede venster waarin je de naam van het nieuwe profiel invoert en eventueel een thema en avatar kiest. Firefox bewaart je wijzigingen direct en het nieuwe profiel verschijnt in de lijst. Zie je geen profieloptie, ga dan naar about:profiles en klik daar op Nieuw profiel aanmaken. Mozilla raadt aan de standaardlocatie voor het profiel te gebruiken. Kies je zelf een map, zorg dan dat die leeg is, omdat alles in die map wordt verwijderd als je het profiel ooit weggooit.

©Mozilla

Profielen beheren en personaliseren

Je kunt profielen verder naar wens aanpassen. Geef ze duidelijke namen zodat je snel kunt schakelen. Kies bij elk profiel een ander thema, zodat je aan de kleur van het venster ziet in welke omgeving je werkt. Via dezelfde menuknop wissel je tussen profielen: klik op je huidige profielnaam en selecteer het profiel dat je wilt openen. Een profiel hernoemen of verwijderen kan vanuit de profielbeheerder. Als je een profiel verwijdert, kun je ervoor kiezen de bijbehorende bestanden te bewaren. Dat is handig wanneer je later nog bladwijzers of wachtwoorden wilt terughalen. Denk eraan dat definitief verwijderen alle gegevens verwijdert; maak dus een back-up als je niet zeker weet of je alles kwijt wilt.

Profielen selecteren en synchroniseren

Wil je bij het starten van Firefox kunnen kiezen welk profiel er wordt gebruikt, dan vink je in de profielbeheerder de optie Een profiel kiezen wanneer Firefox wordt geopend aan. Let op: dit kan alleen wanneer je de profielbeheerder start als Firefox gesloten is, omdat dan geen enkel profiel in gebruik is. Verderop lees je hoe je dat doet.  Laat je deze instelling uit, dan opent Firefox automatisch met het laatst gebruikte profiel. De inhoud van profielen wordt niet automatisch naar andere apparaten gestuurd. Wil je je bladwijzers en wachtwoorden op meerdere computers gebruiken, maak dan voor ieder profiel een eigen Mozilla-account aan en schakel synchronisatie in. Het is niet mogelijk om met dezelfde account meerdere profielen op één apparaat te synchroniseren; zo wordt voorkomen dat gegevens door elkaar raken.

De profielbeheerder starten wanneer Firefox gesloten is

Via de opdrachtprompt kun je de profielbeheerder starten wanneer Firefox gesloten is. Druk daarvoor op de Windows-toets + R, typ firefox.exe -P en bevestig je met Enter. Het venster Gebruikersprofiel kiezen verschijnt, waarna je profielen kunt aanmaken, hernoemen of verwijderen. Ook kun je hier instellen dat een bepaald profiel automatisch gebruikt moet worden zodra Firefox wordt opgestart. Als je meerdere Firefox-installaties op één computer hebt, vervang je firefox.exe door het volledige pad naar de gewenste installatie. Je ziet ook de optie Offline werken; klik je die aan, dan wordt het geselecteerde profiel geladen en start Firefox zonder verbinding te maken met internet. Je kunt eerder bezochte websites bekijken en experimenteren met je profiel.

©ID.nl

Alternatief: containers

De add-on Multi-Account Containers houdt cookies, websitegegevens en aanmeldingen per container apart. Omdat er gewerkt wordt met tabbladen in verschillende kleuren, zie je meteen in welke container je zit. Dit is handig als je bijvoorbeeld een privérekening en een zakelijke rekening bij dezelfde webdienst hebt. Bladwijzers, extensies en instellingen blijven hierbij wel gemeenschappelijk. Containers zijn daardoor lichter en sneller dan volledige profielen, maar bieden minder afscherming. Voor de meeste gebruikers is een combinatie van beide praktisch: containers voor snelle scheiding van accounts en profielen voor volledige scheiding van omgevingen.

©Mozilla


Voor de allerkleinste Firefox-fans

Vrolijke vosjes om mee te knuffelen
▼ Volgende artikel
Review Xiaomi Redmi Pad 2 Pro – Capabel en betaalbaar
© Wesley Akkerman
Huis

Review Xiaomi Redmi Pad 2 Pro – Capabel en betaalbaar

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is een Android-tablet, verkrijgbaar in twee configuraties. De adviesprijs is 299 euro voor 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagruimte of 349 euro voor 8 GB werkgeheugen en 256 GB aan ruimte. Wij hebben de laatstgenoemde variant getest.

Uitstekend
Conclusie

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is een solide keuze voor wie een betaalbare en krachtige Android-tablet zoekt. De grootste pluspunten zijn het 12,1-inch matte Dolby Vision-scherm, de vier Dolby Atmos-speakers en de royale 12.000mAh-accu. De tablet leent zich uitstekend voor studenten en voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld voor streaming, lezen en lichte productiviteitstaken – zeker in combinatie met de accessoires. Minpunten zijn het trage opladen en het ontbreken van een IP-rating.

Plus- en minpunten
  • Accu met veel vermogen
  • Groot scherm dat weinig reflecteert
  • Optionele accessoires
  • Capabele processor
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Lange software-ondersteuning
  • Omgekeerd opladen aanwezig
  • Opladen duurt lang (3 uur)
  • Niet stof- of waterdicht
  • Lage maximale helderheid

De Redmi Pad 2 Pro oogt verrassend hoogwaardig voor zijn prijs. Het aluminium frame en de matte achterkant geven hem een stevige, vingerafdrukbestendige afwerking, al is het oppervlak wat glad. Met een gewicht van 610 gram en een dikte van 7,5 millimeter ligt de tablet prettig in de hand: solide, maar toch goed draagbaar. Een IP-certificaat ontbreekt, maar daar staat een aantal handige extra's tegenover, zoals vier Dolby Atmos-speakers, een audiojack en ondersteuning voor micro-sd-kaarten.

Het 12,1-inch lcd-scherm met een resolutie van 2560 bij 1600 pixels valt meteen op door de matte, papierachtige afwerking. Dankzij de anti-reflecterende coating heb je nauwelijks last van schittering, waardoor lezen buitenshuis of in fel licht prettig blijft. De tablet biedt verder een verversingssnelheid van 120 hertz, ondersteuning voor Dolby Atmos en HDR10+, en verschillende instellingen die je ogen ontzien. Alleen de maximale helderheid van 500 nits had wat hoger mogen zijn.

©Wesley Akkerman

Veel vermogen

De Redmi Pad 2 Pro draait op de Snapdragon 7s Gen 4-processor, die in de praktijk zorgt voor vlotte en stabiele prestaties. De tablet verwerkt moeiteloos meerdere apps en tientallen browsertabs (op de achtergrond) zonder merkbare vertraging. De chip is krachtig genoeg voor 4K-videobewerking en veeleisende werktoepassingen. Daarnaast ondersteunt hij moderne verbindingsstandaarden als wifi 6 en bluetooth 5.4, en kun je de opslag eenvoudig uitbreiden met een micro-sd-kaart.

De accuduur is een sterk punt, dankzij de forse 12.000mAh-batterij. Daardoor kun je de tablet dagenlang gebruiken zonder tussentijds opladen, zeker als je hem slechts af en toe erbij pakt. Minder overtuigend is de laadsnelheid: met de meegeleverde 33W-lader duurt het ruim drie uur voordat hij volledig is opgeladen. Wel praktisch is de ondersteuning voor omgekeerd opladen, waarmee je de tablet als een powerbank voor andere apparaten kunt inzetten.

©Wesley Akkerman

Lange software-ondersteuning

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro draait op het overzichtelijke HyperOS 2, gebaseerd op Android 15, met een belofte van vijf Android-upgrades (en zeven jaar aan beveiligingsupdates!). De interface is schoon en maakt multitasking gemakkelijk; de tablet kan drie apps in splitscreen of maximaal vier zwevende vensters tegelijk beheren. Mocht je veel andere Xiaomi-apparaten in huis hebben, dan kun je die prima bedienen van dit apparaat, dankzij de Interconnectiviteit van Xiaomi.

De tablet heeft aan zowel de voor- als achterkant een 8MP-camera, allebei vooral bedoeld voor praktische toepassingen. Fotokwaliteit staat hier niet centraal: beelden ogen wat zacht en missen levendigheid en diepte. De achtercamera leent zich goed voor het scannen van documenten en legt tekst duidelijk vast. De frontcamera is helder genoeg voor videogesprekken in 1080p, ook bij weinig licht, al ligt de vaste focus wat te dicht bij het gezicht.

©Wesley Akkerman

Optionele accessoires

De optionele keyboardcover maakt van de Xiaomi Redmi Pad 2 Pro een volwaardige werktablet. De hoes verbindt via bluetooth, heeft een eigen batterij en dient tegelijk als standaard. De toetsen bieden voldoende travel (diepte) voor prettig typen, al ontbreekt achtergrondverlichting. Ook is er geen touchpad aanwezig. De cover beschikt over een eigen usb-c-poort voor het opladen en heeft ruimte voor een los verkrijgbare stylus.

Voor creatieve gebruikers en studenten is er de Redmi Smart Pen. Deze stylus ondersteunt 4096 drukniveaus en benut de 240Hz-touchsampling van het scherm, waardoor schrijven en tekenen soepel aanvoelt. De pen maakt eveneens verbinding via bluetooth en heeft twee knoppen. Opladen gebeurt via een eigen usb-c-poort; magnetisch opladen via de tablet is niet mogelijk.

©Wesley Akkerman

Xiaomi Redmi Pad 2 Pro kopen?

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is al met al een solide keuze voor wie een betaalbare en krachtige Android-tablet zoekt. De grootste pluspunten zijn het 12,1-inch matte Dolby Vision-scherm, de vier Dolby Atmos-speakers en de royale 12.000mAh-accu. De tablet leent zich uitstekend voor studenten en voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld voor streaming, lezen en lichte productiviteitstaken – zeker in combinatie met de accessoires. Minpunten zijn het trage opladen en het ontbreken van een IP-rating.