ID.nl logo
Personaliseer het aanmeldscherm in Windows 10
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Personaliseer het aanmeldscherm in Windows 10

Aanmelden op de computer is vaak één van de eerste dingen die we elke dag doen. Toch is het aanmeldscherm niet direct het mooiste of meest informatieve onderdeel van Windows. Telkens je gebruikersnaam en wachtwoord moeten intypen doe je ook alleen maar omdat het ‘moet’. Windows 10 biedt meer dan elke voorgaande versie van Windows opties om het inloggen naar eigen wens aan te passen. Personaliseer het aanmeldscherm in 13 stappen.

Tip 01: Aanmelden graag

Om het gebruik van de computer zo eenvoudig mogelijk te houden, was het lang geleden niet eens nodig met een gebruikersnaam en wachtwoord in te loggen op Windows. Maar die tijd is voorbij. Microsoft wil Windows persoonlijker maken en daarvoor is het nodig dat Windows weet wie er is ingelogd. Daarom is sinds enkele Windows-versies inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord de standaard. Inloggen bestaat bij Windows 10 uit twee delen, er is het Vergrendelingsscherm en Aanmeldingsscherm. De eerst is het scherm dat Windows toont als er niemand is ingelogd of de computer is vergrendeld. Het Aanmeldingsscherm is het scherm dat daarna komt, dat is het scherm waar je de gebruikersnaam en het wachtwoord intoetst. Beide schermen zijn nauw met elkaar verbonden en worden ook wel het aanmeld- of inlogscherm genoemd.

©PXimport

Toegangscontrole

Gebruiksnaam en wachtwoord zijn de eerste stap in het proces dat toegangscontrole heet. Met de gebruikersnaam identificeer je jezelf: je zegt wie je bent. De computer kijkt in zijn lijst met gebruikers of je daar wel op staat. Zo niet, dan krijg je geen toegang en stopt hier het proces. Sta je wel op de lijst, dan moet je nog bewijzen dat jij ook echt de persoon bent die je zegt te zijn. Dat heet authenticatie. Het meest gebruikte bewijs is het wachtwoord, maar het kan ook een vingerafdruk zijn of een pasje dat je hebt, of een combinatie daarvan. Klopt het bewijs, dan is de authenticatie klaar en mag je naar binnen. Wat je daarna kunt doen op de computer hangt af van jouw rol en rechten. Dat valt binnen de volgende stap van het proces van de toegangscontrole, de autorisatie.

©PXimport

Tip 02: Aanmeldingsopties

Windows 10 kent afhankelijk van de versie én de hardware, verschillende opties om de manier van inloggen en het uiterlijk van het aanmeldscherm aan te passen aan de eigen voorkeur. Neem je een nieuwe computer in gebruik of log je voor de eerste keer in met een nieuw gebruikersaccount, dan stelt de nieuwste versie van Windows 10 je ook een aantal vragen hierover. Je kunt bijvoorbeeld direct kiezen om voortaan in te loggen met een pincode of met biometrische gegevens in plaats van een wachtwoord. Inloggen met een pincode is zelfs de nieuwe standaardmethode, om die te configureren volstaat het op Volgende te klikken en daarna de pincode te kiezen. Je kunt naderhand ook altijd de manier van aanmelden nog wijzigen. Je vindt de optie Aanmeldingsopties in het nieuwe instellingenvenster via Start / Instellingen / Accounts.

©PXimport

Tip 03: Foto

Het eerste onderdeel in het scherm Accounts is Uw info. Hier vind je eigenlijk alleen de optie om de persoonlijke informatie op het aanmeldscherm te verfraaien met een foto. Klik op Camera als je met een webcam een foto wilt maken, klik op Afbeelding zoeken als je een foto of afbeelding wilt gebruiken die al op de computer staat. Selecteer de afbeelding en kies Afbeelding kiezen. De afbeelding die je gebruikt, hoeft geen foto van jezelf te zijn, maar dat maakt het gebruik van de computer bij meerdere accounts wel gemakkelijker.

©PXimport

Windows 10 biedt meer opties dan ooit om het aanmelden te verbeteren

-

Tip 04: Wachtwoordopties

De opties voor de manier van aanmelden vind je door aan de linkerkant op Aanmeldingsopties te klikken. De bovenste optie is inloggen met gezichtsherkenning via Windows Hello. Deze optie zal op veel computers niet beschikbaar zijn. Wel aanwezig is de optie om een pincode in te stellen. Volgens Microsoft is een pincode veiliger dan een wachtwoord omdat het per apparaat wordt ingesteld. Je wachtwoord gebruik je als je met een Microsoft-account inlogt, immers op elk apparaat.

Wil je voortaan inloggen met een pincode, klik dan op Toevoegen onder het kopje Pincode. Voer nu eerst het huidige wachtwoord in en klik dan op Aanmelden. Typ dan twee keer de code in die je voortaan wilt gebruiken om op deze pc in te loggen. De pincode moet minimaal vier cijfers lang zijn en niet in een bepaald patroon hebben: meer cijfers en variatie is beter. Bevestig met OK. Om dit te testen, klik je op Start, daarna op de foto van je account en op Afmelden. Open het aanmeldscherm en zie dat waar eerst Wachtwoord stond, nu Pincode staat. Typ de pincode en druk op Enter om in te loggen.

©PXimport

Hallo Windows

Bij de aanmeldingsopties kom je herhaaldelijk de term Windows Hello tegen. Het is de verzamelnaam voor alle nieuwe functies in Windows 10 rondom het inloggen. Inloggen met een pincode is een onderdeel van Windows Hello, maar ook inloggen met een afbeeldingswachtwoord, met een vingerafdruk en via gezichtsherkenning. Windows Hello maakt inloggen makkelijker, maar helaas zijn de mogelijkheden volledig afhankelijk van de hardware. Zo werkt het afbeeldingswachtwoord het best bij een aanraakscherm en is voor inloggen met een vingerafdruk een bijbehorende vingerafdrukscanner nodig. En voor het inloggen via gezichtsherkenning voldoet maar een heel beperkt aantal webcams en camera’s, die je bovendien eigenlijk alleen in de duurdere notebooks en tablets aantreft. Met de Logitech Brio-webcam, die je via usb op elke computer kunt aansluiten, is inloggen via gezichtsherkenning wel mogelijk. Met een prijs vanaf 175 euro is deze 4k-ultra-hd-webcam helaas niet goedkoop.

©PXimport

Tip 05: Afbeelding

Nog een andere vervanging van het wachtwoord is het afbeeldingswachtwoord. Eigenlijk gaat het erom dat je met de muis een vast patroon trekt over een bepaalde afbeelding. De afbeelding en het patroon kun je zelf kiezen. Klik onder Afbeeldingswachtwoord op Toevoegen. Typ eerst het gewone wachtwoord en klik op OK. Klik vervolgens op Afbeelding kiezen en selecteer een afbeelding. Klik op Openen en bevestig dat dit de goede afbeelding is via Deze afbeelding gebruiken. Daarna moet je drie keer een patroon op de afbeelding trekken met de muis, of met je vingers wanneer er een aanraakgevoelig scherm op de computer zit. Herhaal daarna het patroon tot de installatie van het afbeeldingswachtwoord is gelukt. Bevestig via Voltooien. Je kunt het nieuwe wachtwoord weer testen door je af te melden bij Windows en weer opnieuw in te loggen.

©PXimport

Inloggen met een pincode is volgens Microsoft veiliger dan inloggen met een wachtwoord

-

Tip 06: Wel of geen e-mail

Wanneer je inlogt op Windows met een Microsoft-ID, laat Windows 10 behalve de naam van het account ook aanvullende informatie zien. Heel veel is dat nog niet, maar bijvoorbeeld het bijbehorende e-mailadres kan worden weergegeven. Dat kan handig zijn of gewoon leuk, maar het betekent ook dat iedereen die jouw computer ziet wanneer je even bent uitgelogd, jouw mailadres kan aflezen. Wil je dat niet, schakel dan in het scherm Aanmeldingsopties de onderste optie genaamd Accountdetails weergeven op het aanmeldingsscherm uit. Vind je de weergave geen probleem of juist wel handig, maar zie je geen extra informatie bij de accountnaam op het aanmeldscherm, zet deze optie dan juist aan.

©PXimport

Tip 07: Namen verbergen (1)

Om het aanmelden te vergemakkelijken, is na het opstarten van de pc direct te zien welke personen al eens eerder ingelogd zijn geweest op die computer. Dat hoeft niet heel erg te zijn, maar het maakt de beveiliging wel minder sterk. Anders dan Windows 10 Pro, biedt Windows 10 Home geen standaard mogelijkheid die inlognamen te verwijderen of te verbergen. Weghalen kan wel, maar dat moet via het Windows Register. Klik op Start en typ regedit. Druk dan op Enter. Blader nu naar HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Policies \ System. Dubbelklik op de sleutel dontdisplaylastusername en verander de waarde in 1. Klik op OK om de sleutel te sluiten en de waarde op te slaan. Klik met de rechtermuisknop in het rechterdeel van het venster en kies Nieuw / DWORD (32-bits) waarde. Noem die waarde DontDisplayLockedUserID en geef die als waarde 3. Sluit de Register-editor en meld je af van Windows. Open het aanmeldscherm en je ziet dat alle gebruikersnamen van eerdere sessies zijn verdwenen. Om in te loggen heb je nu én de accountnaam én het wachtwoord nodig.

©PXimport

Voorzichtig met het Windows Register

Het Register is een essentieel onderdeel van Windows. Veel van de instellingen die bepalen hoe het systeem werkt en welke hardware wordt ondersteund, zijn hierin vastgelegd. Een fout of wijziging kan dan ook grote gevolgen hebben. De wijziging in tip 7 is zo uitgeschreven dat deze eigenlijk niet mis kan gaan, toch is het aan te bevelen voordat je het Register aanpast, een back-up te maken van de gegevens op de pc. Bevalt de wijziging niet, open dan opnieuw de Register-editor, zoek de twee sleutels op en zet beide waarden op 0.

Tip 08: Namen verbergen (2)

Staat niet de Home-versie, maar de Pro- of zelfs de Enterprise-versie van Windows 10 op jouw pc, ook dan kun je in veel gevallen de laatste aanmeldgegevens verbergen. De makkelijkste manier om dit te doen, is met de Group Policy Editor. Klik op Start en typ gpedit.msc en druk dan op Enter. Blader aan de linkerkant met dubbelkliks naar Computerconfiguratie / Windows-Instellingen / Beveiligingsinstellingen / Lokaal Beleid / Beveiligingsopties en dubbelklik dan in het rechterdeel van het venster op Interactief aanmelden: Gebruikersgegevens weergeven wanneer de sessie vergrendeld is. Selecteer in het keuzemenu Geen gebruikersgegevens weergeven en bevestig met OK. Open dan Interactieve aanmelding: gebruikersnaam laatste aanmelding niet weergeven en kies hier voor Ingeschakeld. Bevestig met OK en sluit de Editor voor lokaal groepsbeleid (zoals de Group Policy Editor in het Nederlands heet) af. Meld je af en opnieuw aan bij Windows en je zult zien dat ook bij Windows 10 Pro en Enterprise, de aanmeldgegevens van eerdere sessies nu verborgen zijn.

©PXimport

Tip 09: Spotlight

Behalve veel extra aanmeldingsopties biedt Windows 10 ook mogelijkheden om het aanmeldscherm mooier te maken. Een belangrijke rol daarbij speelt de functie Spotlight. Dit is een Microsoft-dienst die elke dag een nieuwe foto op het aanmeldscherm plaatst. Het is echt fantastisch als je van mooie foto’s van overal ter wereld houdt. Om Spotlight in te schakelen, ga je naar Start / Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm en selecteer je bij Achtergrond de optie Windows-spotlight. In het voorbeeldvenster zie je meteen een weergave van de huidige foto van Spotlight op het vergrendelingsscherm. Als je deze Spotlight-foto’s ook op het aanmeldscherm wilt weergeven, dat is het scherm waar je het wachtwoord intypt, kies dan voor Aan bij de optie Achtergrondafbeelding van vergrendelingsscherm weergeven op het aanmeldingsscherm. Om het effect van Spotlight te zien, is even uitloggen voldoende.

©PXimport

Spotlight is fantastisch als je van mooie foto’s overal ter wereld houdt

-

Tip 10: Informatie tonen

Behalve een mooie foto kun je ook extra informatie laten weergeven afkomstig uit jouw eigen online leven. Bij de instellingen voor het Vergrendelingsscherm kun je van één specifieke app gedetailleerde informatie op het vergrendelingsscherm laten zien en daarnaast van nog enkele apps wat beperktere informatie. Microsoft noemt dit de App waarvan u de gedetailleerde status wilt weergeven en de Apps waarvan u de snelle status wilt weergeven.

Bij de eerste kun je kiezen uit het Weer, Berichten, Agenda, Mail en Xbox. Hier is maar één keuze mogelijk. Bij de apps voor de snelle, beperktere informatie, kun je meerdere apps kiezen. Door op een plusteken te klikken, kun je een app selecteren of toevoegen. De informatie uit de app komt dan in het vergrendelingsscherm te staan, links onder de datum en tijd. Bijvoorbeeld de actuele weerssituatie en verwachting en het aantal ongelezen e-mails.

©PXimport

Tip 11: Eigen foto’s

Ben je niet gecharmeerd van de Spotlight-foto’s, maar heb je liever eigen foto’s, dan kun je ook die gebruiken. Selecteer dan bij Achtergrond niet Spotlight, maar Afbeelding of Diavoorstelling. Selecteer daarna de foto of de map met foto’s die je wilt gebruiken. Als je voor een diavoorstelling hebt gekozen, kies je het aantal minuten waarna een nieuwe foto wordt getoond en de manier van weergeven op het scherm.

Heb je meer dan één monitor aan de computer gekoppeld, kies dan bij de Gewenste weergave voor de weergave Over meerdere schermen. De foto’s worden dan prachtig over de beeldschermen uitgespreid. Wil je de eigen foto’s zien op alle computers en apparaten die je gebruikt, maak dan een map op OneDrive waar je die foto’s in zet en synchroniseer die map tussen alle apparaten. Nieuwe foto’s hoef je dan maar op één computer aan die map toe te voegen om ze op alle computers te zien. Zo maak je je eigen versie van Spotlight.

©PXimport

Geen zin in een wachtwoord? Automatisch inloggen kan ook in Windows 10

-

Tip 12: Automatisch inloggen

Wil je helemaal niet aanmelden en wachtwoorden intypen, dan kun je nog steeds ook zonder een gebruikersnaam en wachtwoord Windows 10 gebruiken. Hiervoor moet wel iets aangepast worden. Klik op Start, typ netplwiz en druk op Enter. Je ziet nu de oorspronkelijke omgeving voor het instellen van gebruikersaccounts. Bovenin het scherm staat de optie ingeschakeld dat gebruikers een gebruikersnaam en wachtwoord moeten opgeven om de computer te kunnen gebruiken. Schakel die optie uit door het vinkje weg te halen en op OK te klikken. Typ nu twee keer het wachtwoord van de gebruiker in en bevestig met opnieuw OK. Wanneer je nu Windows 10 opnieuw opstart, zul je automatisch worden ingelogd en meteen het bureaublad te zien krijgen.

©PXimport

Tip 13: Opties synchroniseren

Wanneer je een Microsoft-ID gebruikt als gebruikersnaam, dan kun je een aantal van de aanmeldingsinstellingen van Windows synchroniseren tussen alle Windows-apparaten die je gebruikt. Selecteer je op een apparaat dat je de achtergrond van het aanmeldscherm automatisch wilt laten wisselen, dan gebeurt dat voortaan ook op de andere apparaten. Zo hou je de ervaring meer consistent én hoef je niet op alle apparaten dezelfde instellingen te maken. Je regelt dit via Start / Instellingen / Accounts / Uw instellingen synchroniseren. Zet de optie Instellingen synchroniseren aan en zet ook minimaal de opties Thema, Wachtwoorden en Andere Windows-instellingen aan.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!