ID.nl logo
LG WebOS: wat brengt de laatste update ons?
Huis

LG WebOS: wat brengt de laatste update ons?

LG installeert alweer bijna tien jaar een eigen besturingssysteem in al zijn smart-tv's, genaamd WebOS. Het platform heeft ondertussen heel wat functionaliteit en kreeg vorig jaar nog een belangrijk redesign. Wat vind je anno nu zoal op een LG-tv?

Een interface die het volledige scherm vult, dat is de trend bij smart-tv-platformen. Op die manier kan het veel meer content-aanbevelingen aan de kijker laten zien. Dat is zeker een goed idee nu streamingdiensten steeds populairder worden. Maar het levert de fabrikant vermoedelijk ook geld op, want een streamingdienst moet vrijwel zeker betalen om die content een plekje op het Home-scherm te geven.

Tot 2020 had LG een compact en speels lint dat onderaan het scherm verscheen en waarin je apps, aanbevelingen per app en allerlei ingebouwde functies vond. Vorig jaar schakelde LG over op een volledig nieuwe aanpak, die heel het scherm vult. Dit jaar heeft LG wat verbeteringen aangebracht en schakelde het over op een nieuwe nummering: versies zijn vanaf nu aangeduid met het jaartal waarin ze zijn geïntroduceerd.

Het Home-scherm

Het Home-scherm van LG WebOS kreeg halverwege het jaar een nieuwe layout. We geven de oorspronkelijke layout van WebOS22 hier nog even mee, voor de volledigheid. Dat is helaas geen voorbeeld van nuttig schermgebruik. Mooi is het wel, maar veel ruimte op het scherm is verspild. Het bovenste deel wordt grotendeels in beslag genomen door weersinformatie en tips over LG WebOS. Alleen de uiterste rechterkant heeft nuttige functies, zoals een tegel met de laatste bron, een selectietegel voor de ingelogde gebruiker en een zoektegel. Het middelste deel van het scherm bevat aanbevelingen die momenteel allemaal van Disney+ komen en dus nutteloos zijn als je die dienst niet gebruikt.

Het nieuwe Home-scherm is fraai, maar er wordt wel veel ruimte onnodig opgeslokt.

Het Home-scherm zoals je dat nu op een 2022 LG-tv vindt, verspilt nog steeds veel ruimte, maar het is wel een stuk overzichtelijker en bevat minder nodeloze fluff. Bovenaan zijn alle kaders verdwenen, er is nu alleen nog een webOS-banner. In plaats van de kaders heb je rechts bovenaan vijf iconen. Van links naar rechts: tv-gids, zoekfunctie, instellingen, meldingen en gebruikersprofiel. De tegel die de laatste bron bevat, is nu de eerste tegel in de rij aanbevelingen, die nog steeds alleen van Disney+  komen. Tot slot is er de rij met apps, en die is onveranderd gebleven.

Een en ander is natuurlijk ook aan te passen aan persoonlijke wensen.

Wie verder naar beneden scrollt, vindt nog zes extra secties: Thuisdashboard, Nu aan het streamen, Regelmatige bekeken Kanalen, SportAlarm, Webbrowser en Nieuwe Releases. De volgorde van deze secties kun je aanpassen (helemaal onderaan vind je de knop om dat te doen). Alleen de sectie Nieuwe Releases blijft altijd de laatste, en ook deze bevat momenteel louter Disney+-content.

Het Thuisdashboard

Het Thuisdashboard is de plaats waar je al je aangesloten apparaten terugvindt. Links zie je ook de huidige geselecteerde bron in klein beeld (enkel live-tv of HDMI-ingang). Je kunt de bron wisselen door op de corresponderende tegel te klikken. Centraal vind je in een kolom alle apparaten die via het netwerk of bluetooth bereikbaar zijn op je tv.

Het Thuisdashboard is ook bedoeld als de plaats waar je een overzicht vindt van alle slimme apparaten in huis. Die hoeven niet van LG te zijn; je kunt er bijvoorbeeld ook je Philips Hue-lampen in terugvinden. Via het optiemenu (de drie bolletjes rechts bovenaan) kun je de afstandsbediening instellen om de via HDMI aangesloten apparaten te bedienen.

Tip: je kunt het Thuisdashboard oproepen door de ‘input’-toets op de afstandsbediening lang ingedrukt te houden.

Nu aan het streamen

In deze sectie vind je aanbevelingen van streamingdiensten. In tabs bovenaan het lint staan de streamingdiensten die je kunt kiezen. Momenteel waren dat alleen Prime Video, Rakuten TV en YouTube.

Hoewel het idee wel goed is, blijft de uitwerking hier wat pover. Geen Netflix bijvoorbeeld, maar ook geen Disney+ (al krijgen die sowieso al veel ruimte bij WebOS) of Apple TV+. Je kunt ook zelf niet kiezen welke diensten hun aanbevelingen tonen. Hier is dus behoorlijk wat werk aan de winkel voor LG.

Sport Alert

Een leuke troef voor sportliefhebbers is deze exclusieve LG-feature. Je kiest uit de competities die je interesseren (heel veel voetbal, maar onder andere ook NFL, NBA en NRL), je vinkt je favoriete ploegen aan en klaar. Vanaf nu toont de tv je een bericht als een van je ploegen een wedstrijd begint, je krijgt een realtime-alarm als er wordt gescoord en natuurlijk ook het eindresultaat.

Met deze functie ontvang je een melding als je favoriete club een wedstrijd begint of een punt scoort.

Welke apps?

LG WebOS heeft in al die jaren een flinke bibliotheek aan apps opgebouwd. We lopen even de belangrijkste met je door: Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, Apple TV+, HBO Max, Viaplay, NPO Start, Pathé Thuis, Videoland, KIJK, RTL XL, NLziet, KPN iTV / KPN Smart TV, Streamz en VTM Go. Voor België kijkt LG nog uit naar VRT Nu en Telenet Flow. Er is bovendien ondersteuning voor AirPlay 2 en je kunt YouTube en Netflix casten vanaf je smartphone.

De App-lijst bewerken is een fluitje van een cent.

Net zoals bij Samsung is er al een hele reeks apps geïnstalleerd. Als je ze voor het eerst start, voeren ze mogelijk een korte update uit. Wil je nieuwe app installeren, dan zul je moeten inloggen met een LG-account. Dat werd je ook gevraagd bij de installatie, maar is dus niet per se noodzakelijk.

Er is wel een klein bijkomend voordeel aan inloggen met een account. Sinds deze versie is het immers mogelijk om van user-account te wisselen (via het Home-scherm, de tegel rechts bovenaan). Elke gebruiker krijgt gepersonaliseerde aanbevelingen en kan zijn eigen favoriete app-lijst instellen.

Quick Menu

Snel een andere beeldmodus of geluidsmodus kiezen doe je via het Quick Menu. Een korte druk op de instellingentoets toont dat menu aan de zijkant van het scherm. Je vindt er ook de Game Optimizer-instellingen, de Multiview-functie, OLED Care-instellingen en de netwerkinstellingen.

Multiview is ietwat beperkt; een van de inputs moet live-tv of een HDMI-ingang zijn, de andere kan alleen de Screenshare-app zijn die het scherm van je smartphone, YouTube, Airplay of een externe usb-camera toont. Mogelijk kan LG die functie nog uitbreiden.

Quick Access

Wie zijn apps of ingangen graag rechtstreeks met een enkele toets op de afstandsbediening selecteert, kan rekenen op Quick Access. Selecteer de bron die je wilt gebruiken en houd de nummertoets die je wilt koppelen lang ingedrukt. Of roep het Quick Access-menu op door ‘0’ lang ingedrukt te houden. Je kunt zo acht snelkoppelingen maken. Om de bron in kwestie te selecteren, houd je gewoon de toegekende cijfertoets lang ingedrukt. Toets 9 is voorbehouden voor de Help-functie.

Met de Quick Access-functie maak je snelkoppelingen naar je favoriete apps.

Algemene indrukken

LG WebOS is na bijna tien jaar qua functionaliteit een mooi volwassen systeem geworden. Het app-aanbod is bijzonder uitgebreid en doet nauwelijks onder voor de belangrijkste concurrenten. Bovendien heeft LG een paar exclusieve functies te bieden. De interface werkt enorm vlot en het gebruiksgemak is prima, zeker met LG's Magic Remote, waarmee je de cursor beweegt door naar het scherm te wijzen.

Sinds het redesign van 2021 neemt de interface echter het volledige scherm over. Dat is op zich niet erg, maar het Home-scherm is maar in zeer beperkte mate aan te passen en het verspilt veel ruimte. Dat vinden we natuurlijk jammer. Sommige functies zoals ‘Nu aan het streamen’ worden bovendien pas echt nuttig als de meeste streamingdiensten er een plaats in krijgen; nu zijn dat er slechts drie. Eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat dergelijke beperkingen bij alle andere fabrikanten ook spelen. Tot slot moet je er rekening mee houden dat LG nieuwe versies niet laat doorstromen naar oudere modellen.

Op zoek naar een nieuwe tv van LG? Hier vind je een hoop modellen op een rij!

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!